REKLAMA

Co trzeci samochód, który jeździ po mieście, szuka miejsca do parkowania. Czy smart city mu w tym pomoże?

Miasta 2.0
Data emisji:
2019-12-10 10:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:32 min.
Udostępnij:

Na czym polega inteligencja świateł drogowych? Na ile system sterowania ruchem miejskim może usprawnić poruszanie się po mieście? Gdzie szukać symptomów działania takiego systemu? Rozwiń »
O inteligentnym sterowaniu ruchem miejskim Jan Stradowski rozmawiał z Tomaszem Jurczakiem z portalu sztucznainteligencja.org.pl

Partnerem podcastu jest Volvo Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest podcast miasta 20, w którym rozmawiamy od będzie smart City, czyli o miastach inteligentnych ja nazywam się Jan Stradowski moim gościem jest w tym odcinku Tomasz Jurczak redaktor portalu sztuczna inteligencja ludzka od środka po dzień dobry czy dobra smart City to miasto, które napędzane sztuczną inteligencją czy takie powinno być, a w tej chwili na pewno na pewno nie idea smart City jest dosyć mama kilka lat muszę przyznać, że bardzo często pewne rozwiązania, które Rozwiń » nie do końca są inteligentne też są uznawane za smart, ponieważ prawda jest taka że sztuczna inteligencja może być bardzo różnie pojmowane teraz, jeżeli sztuczną inteligencję znamy np. algorytm ma Total oraz już dziś smart City działają tak był na przedłużeniu do ręki smartfon łączy map Googlea i poprosimy o trasę w tym momencie dostajemy trasę liczącą algorytm, który pokazuje jak najłatwiej przechodzi przez miasto jak ominąć korki algorytm, czyli sztuczna inteligencja i 7 mówi nam jak być smart tak natomiast, gdybyśmy pokusili się pewną głębszą analizę i wskazali, że sztuczna inteligencja to uczenie maszynowe o głębokie uczenie maszynowe, czyli maszynami, gdy nad nim, czyli możliwość rozwiązania, w którym to maszyna system zarządzający np. światłami drogowymi czy system pastę parkingowe działa w oparciu o analizę danych sam się uczy to takich rozwiązań w tej chwili nie ma na świecie, które mogły, które mogłyby uznać, które można było uznać za modelowe oka, ale składam taka perspektywa jest możliwa rozmawiamy dzisiaj o inteligentnych systemach sterowania ruchem miejskim napotkają sztuczną inteligencją org PL znany pod artykuł smart City, czyli czyste miasto bez korków to brzmi strasznie fajnie, bo wszyscy byśmy chcieli, by być takie miasta były, ale w ogóle miasto bez korków jest możliwe czy to czy to albo inaczej byli nie miasto bez korków to co na pewno z porządku, bo się wydaje, że to byłoby trochę dziwna musimy zacząć od początku, czyli od, o czym jest inteligentny system transportowy oka taki system to jest połączenie rozwiązań automatyki informatyki elektroniki i po części od niedawna tuż przy sztucznej inteligencji natomiast dopiero zespół tych rozwiązań możemy uznać za inteligentny system transportowy, czyli nie nie wynika to nie wycięto, ponieważ one są zawsze mogą możemy uznać, że szczątki to są tylko wyłącznie szczątkowe rozwiązania, które mogą usprawnić sposób ruch, ale czy to jest inteligentny system transportowy raczej nie patrząc na cel, jaki główne przyświeca inteligentnym systemom transportowym, czyli o bezpieczeństwo na drogach obniża i zmniejszenie ruchu drogowego zmniejszy korków to tak naprawdę wszystkie rozwiązania działające razem dopiero mogą stworzyć jakąś jakość natomiast nie można traktować te geny, które system transportowy jako remedium na wszystkie problemy na nie da się rozwiązać problemu portów lądowych 100% musiałaby jasno wyraźnie powiedzieć możemy tworzyć jakąś wizję autonomicznych pojazdów autonomicznych miast, ale nadal wydaje się, że w tej chwili nie ma takiej możliwości, aby problem korków przez inteligentne systemy transportowe rozwiązań natomiast te geny stan trans portowe mogą być wsparciem dla miast w tym, aby usprawnić ten ruch i spowodować natomiast były bardziej bezpieczne właśnie było kiedyś czytałem taki artykuł właśnie takie esej na temat sztucznej inteligencji wymieniane na miłość właśnie ruchu ulicznego miast i członków tam padło bardzo fajne zdania nie powitanie autora miasto bez korków to jest takie miasto zostało źle zaprojektowane, bo to oznacza, że ma za dużo dróg i a za mało samochodów i po prostu to drogi są potrzebne, jeżeli samochody przemieszczają się nie, stając nigdzie to jest dowód na to, że ktoś źle myśli miasto, więc źle nie było to smart projektowanie, bo nie jest pewne miasto smart będą takie miasto są w Zatoce Perskiej tam, gdzie są bardzo bogaci ludzie dużo dróg samochodów mogą istnieć tego typu miasta są projekty od kilkunastu już lat projektowania miast idealny, których to inteligentne systemy transportowe zarzucały ruchem inteligentne systemy będą zarządzały nawadnianiem będą zarządzały dostawami do tego miasta będą zarządzały en dostawą energii natomiast tak naprawdę jest to tylko wyłącznie pewnego rodzaju idealny świat, w którym my żyjemy, a inteligentny system transportowy musi odpowiadać napytania i na wyzwania te, które dziś stoją przed włodarzami miast, a nie przed ani nie odpowiadać napytania co będzie za 100200 czy 500 lat co bardziej realny wiemy, że to już kilkadziesiąt lat mogą mieć duże kłopoty w związku z katastrofą klimatyczną to na temat na inny podkład na inną rozmowę, bo w tym momencie skupiamy się na tym ruchu miejskim ja pamiętam kilka lat temu audycji człowiek 20 rozmawialiśmy o ten ma 3 i był wtedy właśnie informacja też na temat tego w Warszawie bodajże butiki testowy program sterowania ruchem ulicznym właśnie w takim modelu smart City myślowe tylko wycinkowo, ale jednak jakoś tam miało być inteligentnie robione badania na Powiślu i osiągnięto nie to niema korków nie to, że to korki zniknęły kompletnie tylko za zwiększa płynność ruchu, czyli w korku stoimy krócej pozwolę sobie taką delikatną anegdotę dzisiaj do studia powinien przyjechać taksówką, aby porozmawiać taksówkarzy na temat sytuacji w Warszawie i to i korków, które są w mieście zapytałem czy wiecie jest pod system ten inteligentny system transportowy Warszawy na tym określonym w niewielkim wycinku padła odpowiedź oczywiście, że nie czy wiedział pan, że ten system pozwolił na kilka procent oszczędności czasu przejazdu 1 miejsca na drugi na tym odcinku minister Boni chciał zostać niezauważone bardzo podobny procent mało bardzo to jest początek to jest początek podobne systemy inteligentne systemy transportowe powiedzmy z systemy zintegrowane systemy transportu były wdrażane w wielu miastach w Polsce to jest Trójmiasto czy Tristar to jest Kraków to jest Łódź to jest Rzeszów to jest Bydgoszcz prawda jest taka że, gdybyśmy zapytali użytkownika dróg czy czy po wdrożeniu systemu twoje zauważył różnica pewnie okazały się absolutnie nic stać się złożyło ministrem nie zauważyłem tak natomiast wydaje mi się, że w Bydgoszczy np. taki podane były niedawno na 13% 13% mniej zmniejszony został czas przejazdu zjednał portu do drugiego takiego testowania, który był pokazywany jest wdaje się że może to jest tak może to jest dobre, że to przyzwyczają się to dobre, a więc nie zauważamy także pewne systemy na nas wspomagają dostaną też powinna być wbrew pozorom trochę dla mamy jak kierowcy mamy do czynienia oczywiście stokami na co dzień natomiast każde usprawnienie jest na plus dla miasta, nawet jeżeli jest kilka procent tak to się składa na mniejszą niż spaliny samochodów się przekładana na mniejszą liczbę wypadków drogowych, jeżeli ten ruch jest przystosowany natomiast myślę też, że to jest tak my się też oswajamy z tym za było niefajnie i ktoś miał fani na pewno daje na to wujka siekierą przez miasto było luźno apotem w poniedziałek znowu są korki nie uważam tego są mniejsze tak są mniejsze 10% tego nie zauważymy, bo pamiętamy, że przecież w sobotę w niedzielę było tak fajnie i jest nam trudno to docenić tą tą różnicę, która jest głównym elementem działania inteligentnych systemów transportowych tak naprawdę nad tą na tę chwilę w polskich miastach sterowanie światłami drogowymi, czyli to czy światło czerwone pali się 10 sekund 5 sekund 3 sekundy i system, który analizuje sytuację na drogach powoduje, że da na danym odcinku może zmienić czas wyświetlania się świat świat czerwonego, dostosowując do, jakby ulepszając czy przez przez przyspieszający jazdę w sytuacji kiedy, kiedy tworzy się korek prawda musimy pamiętać 1 rzeczy inteligentny system transportowy, który od te testy z udziałem w Polsce ona analizują kilkadziesiąt skrzyżowań to nie jest taki system, który pokazuje, że w tym miejscu powstał korek nagle system stworzy sytuację, która 10 sekund rozładuje takiej możliwości nie ma systemu tylko łącznie zmniejszają możliwość czy zmniejszają natężenie ruchu pozwalają części kierowców przedostać się dalej tak, aby w centrum ten tor był mniejszy natomiast oczywiście wyrównanie zaraz praktycznie niemożliwe tak poza tym jest to forma wcześnie wspominaliśmy Ewa inteligentne miasto inteligentny system transportowy to też nie jest to co zobaczyłem tylko technologia, bo chcemy, żeby było mniej wypadków to musimy zmienić przepisy, jeżeli chcemy, żeby był mniejszy ruch samochodowy to trzeba dać ludziom alternatywę, jeżeli chodzi o transport parkingi Parkuj jedź się tym publiczny transport szynowy kołowy czy jakiekolwiek zmiany organizacyjne tego nam nie załatwi technologia, bo trudno byłoby chyba oczekiwać nawet już bardzo rozwinięta sztuczna inteligencja za nas zdecyduje w takich kwestiach poniekąd rozwiązania są wdrażane w ramach inteligentnych systemów transportowych pomagają w znalezieniu miejsc parkingowych co taki system są tak jestem w Bydgoszczy np. jest tak także ten system i jako jak to wygląda na tablicach zmiennych tablicach wizualne, które pojawiają się, w które są powieszone przy drogach pojawią się informacje o miejscach parkingowych o liczbie jest Pekinowi w danym miejscu oczywiście czy to jest inteligentne to jest tylko informację na tę chwilę, ponieważ nadal brakuje tej tego połączenia pomiędzy Info pomiędzy samochodem, a systemem tak, aby ten samochód doprowadzić do miejsca parkingowego system pokazuje tylko łącznie kierowcą ile miejsc parkingowych, jakim miejscu z miast nie wie czy kierowcy na czas zdecydują się skorzystać z tego parkingu powiem 13 mówi wg szacunków ITS Polska około 30% samochodów na polskich miastach 30% dochodów w tej chwili są jest przez Warszawę to są to są samochody, które szukają miejsca parkingowego procedura tylko to jest tylko to jest rząd, więc to po to, powoduje ogromny problem wyobraźmy sobie, że nagle 30% samochodów nie ma tak znalazł miejsca parkingowe albo jest albo zatrzymał się w innym miejscu to też powoduje ruch i toteż powoduje to wzorowa tak możemy wyobrazić system, w którym mamy nawigację w smartfonie czy innego rodzaju nawigację samochodową i jeżeli wpisujemy chcemy dojechać do domu od razu sugeruje, że jest wolne miejsca parkingowe następowały takie rozwiązania testowe były włoskiej Pizie np. ale niestety ten ten testy były bardzo marginalny wyglądało to mniej więcej tak, że na 1 z na 1 z ulic PiS niedaleko był parking tam głos 60 miejsc na każdym miejscu parkingowym był specjalny sensor czujnik, które wykrywa obecność samochodu nad nim to wszystko oczywiście było połączone za pomocą sieci komórkowej użytkownik posiadał aplikację mobilną, na której muru po pierwsze po zalogowaniu wyszukać miejsca parkingowe za sytuację, kiedy zaznaczą miejsca parkingowe sensor blokował miejsce dla innych użytkowników tej aplikacji dzięki temu oczywiście można było do tego miejsca dotrzeć są to wdrożenia raczej testowe po części marketingowe wielu wielu przypadkach natomiast nie jest to standard, na którym moglibyśmy się oprzeć nie da się nagle stworzyć parkingu na kilkadziesiąt tysięcy samochodów na kilkadziesiąt tysięcy sensorów, ponieważ musimy też pamiętać o 1 rzeczy, że użytkownicy dróg mogą chcieć zatrzymać na chwilę 10 minut 52 minut i szukający ministra na sekundę to powoduje oczywiście pewne pewien chaos, który przy dzisiejszych rozwiązaniach mogły te inteligentne systemy transportowe po prostu ciężko przetłumaczyć je nie są wystarczająco inteligentna będą w intencji oczywiście, że tak, że nie są nie tylko inteligentnym aż tak, ale mamy mamy też problem z czujnikami sensorami są jeszcze wyobraźmy sobie, że na terenie miasta, które jest inteligentny system transportowy kilkadziesiąt czy kilkaset czujników, ale są to czynniki, które nie mają możliwości przesyłu danych w taki sposób, aby można mu, aby system automatycznie funkcjonować na bieżąco to jednak jest trochę trochę do tego momentu muszę odpocząć od tej w takim razie skala składam czekam na to by się wydarzyło coś nowego w tej dziedzinie czegoś możemy spodziewać w najbliższym czasie, bo mówimy o stosowaniu światłami to jest testowane mówimy o tych parkingach to wszelkie inicjatywy są w Polsce, ale powiedz może niezbyt rozwinięte to co by się mogło męczyliśmy się, żeby ten ruch miejski był bardziej smart przede wszystkim daje się, że jesteśmy przed przed takim etapem boomu w ogóle na inteligentne systemy transportowe, czyli tą drogą preludium tak wydają się też preludium co prawda systemy, które działają w Polsce mają kilka lat, ale te rozwiązania wbrew pozorom są dosyć stara większości polskich miast działają systemy, które np. czat czy Skoda, które pamięta, które były wdrażane jeszcze w latach siedemdziesiątych Malbork oczywiście pojawią się nowe rozwiązania również w oparciu o maszynerii nie wszystkie firmy niż firmy się chwalą to, ponieważ jest to na tyle nowa technologia, że wiem, że w 2 miastach w Polsce takie rozwiązania są testowane, ale firma się chwali w jaki sposób one będą działały, ponieważ wydaje się, że tak naprawdę to znajdzie złoty złoty środek Nana na usprawnienie systemu myślę, że tutaj z pewnością będzie w wygranym natomiast natomiast ten boom na Intelligent systemy transportowe jest przed nami choćby z tego powodu, że pojawią się nowe rozwiązanie przynosi lepsze czujnik lepsza sensor pojawi się sieć 5 to po pozwoli lepszy sposób analizować dane przesyłać dane pamiętajmy, że ideą taką przeszłością inteligentnych systemów transportowych jest również edycja już analiza danych archiwalnych analiza danych bieżących z kamer sensorów czujników to jednak rzut, ale przecież ten system de facto na koniec powinien przewidywać, w którym miejscu będzie rolę powinien przewidywać na podstawie danych archiwalnych, ponieważ na grudniowym w najbliższym nie był za dwa-trzy dni czy czy za 2 tygodnie będą święta jest wiadomo, że ta liczba samochód będzie większa, więc system już powinien działać na w celu usprawnienia w korku wyobraźmy sobie sytuację taką dziś systemy inteligentne transportowe działa w ten sposób, że na podstawie stworzonych 150100 kilkudziesięciu modeli wybiera dla świateł drogowych ten, który będzie najlepszy tylko wyłączyć, a przecież mógłby wybierać mógłby tworzyć nowy model na bieżąco na bieżącą, ponieważ sytuacja oczywiście zmienna nie da się stworzyć takiego samego dnia prawda codziennie oczywiście możemy mieć pewne zmiany są powtarzające się jak np. kwestia korków porannych na drogach wyjazdowych wjazdowych do do do do stolicy natomiast oczywiście są sytuacje nieprzewidywalne i idziemy moim zdaniem w kierunku takim dzięki takiej technologii, gdzie system będzie realizował radował na bieżąco sytuacja, kiedy się pojawi, kiedy się pojawi wypadek, kiedy się pojawi Niewiem jeszcze roboty drogowe cokolwiek, jakkolwiek sytuacja, która może być nieprzewidywalna nikt nie przewidywały i to chyba jest taka przyszłość bliższa możemy też mówić oczywiście w dalszej przez właśnie można w internecie informację o firmie polskiej firmie, która opracowuje taki symulator ruchu Miejskiego to się w mieście dzieje chcę wykorzystać do tego sztuczna inteligencja to oczywiście ograna wszyscy wiemy dużo więcej taka bardzo modna i w ogóle one właśnie jakoś tam funkcjonuje, ale uwaga często tego wykorzystać komputer kwantowy, czyli coś, czego w zasadzie nie mają rynku, ale są przekonani, że była taka technologia pozwala na robienie symulacji bardzo złożonych pozwoli na ogarnięcie tego Miejskiego chaosu na tę właśnie predykcji na zamku prognozowanie tego co się stanie takim wielkim organizmie po takim im większa moc obliczeniowa tym większe możliwości dla domów wspominające wcześniej o maszyny gmin o pragnieniu uczyli o sytuacje, w których system będzie mógł przy ogromnej ilości danych, a ta ilość danych będzie rosła z każdym rokiem coraz więcej będzie mógł analizować dane dziś ter te systemy te rozwiązania są tworzone są tak naprawdę schorowane skorodowane na to co się działki kilkanaście lat temu w ciągu kilkunastu lat zwiększa się liczba samochodów myślę, że myślę, że tutaj tego typu rozwiązania oparte właśnie głębokie uczenie o wykorzystanie komputerów wysokiej mocy obliczeniowej będzie dawało dodatkowe efekty no tak to jest odległa przyszłość dolegliwości mogłem na samochodach autonomicznych, o czym latających taksówkach tego typu w latach, jeżeli chodzi o samochody autonomiczne i w ogóle autonomie transporcie to trzeba powiedzieć sobie 1 rzecz możemy sobie już wbrew pozorom dziś te systemy, które działają one są automatyczne, czyli operator w centrum w centrum analiz danych jest oczywiście natomiast on nie musi wykonywać nią się wcisnąć przycisku, aby konkretne światła np. zmieniał się na 10 sekund 500 łączne 1505 i automat to jest wyobraźmy sobie sytuację, że mamy na drogach wyłącznie autonomiczny pojazd to są autonomiczne samochody autonomiczne taksówki oto nocne tramwaje oto już autobus wszystkie podłączone do 1 stanu, które zarządza tym ruch możemy sobie wyobrazić taką sytuację, ale są pewne obostrzenia wyobraźmy sobie sytuację, że ten system nagle przestaje działać i co wtedy wtedy mamy sytuację darom naj naj najlepszym przypadku wszystkie te autonomiczne samochody staną prawda aż ten system do tej pory wysyłał do nich dane odbierał wiedział, gdzie się znajdują mógł na bieżąco analizować ruch wtedy system przestanie działać o tym na samochody co zrobią pojadą do przodu tak albo albo się zatrzymają nie mają dodatkowej rezerwowej informacji załącznik założenie jednak było takie autonomiczny samochód mimo no dobrze, że miała też dane dodatkowo powinien być autonomiczny pieniędzy tak jak kierowca bez transmisji na żywo z centrali poradzić sobie sytuacji, która jest jego też nie zawsze przewidywalna i powinien sam wiedzieć, kiedy zatrzyma się skręcić zahamować, ale oczywiście oczywiście tylko awaria takiego systemu mogłoby spowodować sytuację, że stare samochody musiałyby podejmować własne decyzje wtedy częścią był ten system, który mówi oczywiście nie byłby również niewydolne tak jak niektóre staną dziś jest oczywiście to usprawniłoby zdecydowanie, bo wyobraźmy sobie, że boją się samochody zachowałyby odległość między sobą jest zwiększyłyby się przecież bezpieczeństwo autonomiczne samochody nie wjeżdżałyby na czerwonym świetle na skrzyżowanie, o ile oczywiście byłby taki sposób program zaprogramowane tak na to musi mieć nadzieję, iż ten wydaje się, że coś co autonomiczne autobusy tramwaje mogą być nieuniknione, bo coraz większy problem z pracownikami to dla działam w zapisie takie właśnie maszyny, które mają zastąpić motorniczego tramwaju ma prowadzić przewidywalną trasę, bo jedzie po szynach nie nie nie musi skręcać parkować na zatoczkę itd. więc być może to będą pierwsze obszary, gdzie automatyzacja czy zastąpienie człowieka maszyną nastąpi to myślał to by już się pojawiły prawie się taki autobus również w Polsce oczywiście nie działa w tym mieście, ale w, którym jest tak prawie się w Trójmieście na odcinku 1 km punktu, w którym jest wiata przystankowa autobusu dojeżdża do dojrzał do złotych projekt trwał około miesiąca z tego co wiemy Struś skorzystało w ciągu miesiąca 3000 osób stara z tego przejazdu lata była to ciekawa zdjąć korzystał, pozując do w Gdańsku dosyć kłopotliwe, więc tak jak to byłby fajny tak takie osoby byłby fajny natomiast jest to również kosztowne ten projekt kosztował kilkaset tysięcy złotych wydaje się, że na tym etapie, który dziś jesteśmy, czyli z 1 strony oczywiście technologia z drugiej strony też koszty tej technologii przyszłość autonomicznych na choćby po pojazdy nie były samochodów, bo o tym, że samochody mają się miały się wg niektórych ekspertów pojawić do 2021 w stanach Zjednoczonych jak już pełnoprawnym jeżdżące samochody myślę, że to się nie musi udać wszystko wszystko się tor wszystko się rażący jest autonomiczne autobusy czy ty jak pan, że tramwaje rzeczywiście one mogłyby już działać na określonych trasach, których nie byłoby, których nie byłoby kolizji z ruchem pieszych, których nie było kolizji z ruchem z ruchem kołowym to jest myślę, że po tutaj są kwestie kosztów korzystania z takich rozwiązań czy Macy musi być nie tylko inteligent musi być nie tylko dobrze zarządzane nie musi myśleć wyłącznie najnowszych technologii musi jeszcze się po prostu opłacać, bo nie będzie opłacało to po prostu nikt tego nie nie zrobili chyba właśnie po to, by pokazać, że mamy dyr autobus potrącił go nie mam myślę, że dopóki kosztowana na tyle wysokie jak w tej chwili to prawdopodobnie będą to tylko łącznie wdrożenia testy na niewielką skalę w miejscach, które rzeczywiście takie rozwiązania mogą być przydatne, czyli np. już taki autonomiczny autobus mógłby jeździć np. właśnie poza czy po różnych miejscach które, których nie stwarza zagrożenia pamiętajmy jeszcze, że autonomiczne auto się nasz był operator, więc to nie jest tak, że ten autobus proszą sam tam był operator, który w każdej chwili mógł zatrzymać go wyłączyć spod prawa i miał wszelkie możliwości, żeby się w przypadku wbiegnięcie osoby po przed NATO miał możliwość zatrzymania są też było takich bardzo takich warunkach widziałbym cieplarnianych z punktu widzenia bezpieczeństwa no tak mamy ludziom dopiero do rozwoju inteligentnych systemów transportowych preludium do tego, by ruch miejski był naprawdę smart, ale zostaje nam czekać na czasie realizuje wizję, bo wiemy wszyscy w ludzi w miastach jest coraz więcej samochodów nie ubywa prawdopodobnie problem ten będzie wymagał jednak zastosowania technologii, żeby go rozwiązać gościem był dzisiaj Tomasz Jurczak redaktor portalu sztuczna inteligencja to od PKP dziękuję bardzo dziękuję bardzo dobrą formę moją audycję człowiek 20 w każdą sobotę o godzinie czternastej 20 w radiu TOK FM do usłyszenia mówił Jan Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MIASTA 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA