REKLAMA

O merytokracji, oświeceniu i liberalnym poczuciu wyższości [po filmie Angelo]

Światopodgląd
Data emisji:
2019-12-11 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
12:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Michał podpisze z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry i będą też autor współautor książki romantyczne anty kapitalizm, ale my będziemy rozmawiać o nauce o postępie o wierze właśnie takim o oświeceniowej stereotypowo często rozumiane wartości taką liberalną racjonalność będziemy rozmawiać zainspirowani filmem, który państwo możecie jeszcze cały czas obejrzeć w Rozwiń » Chinach to jest film Andrzeja Marcusa ślady cera z takiego twórcy reżysera, który współpracował m.in. z my Michaelem Haneke również przy białej wstążce to jest opowieść o 18 i z osiemnastego wieku jako różnym zainspirowana tzw. prawdziwą historią rzecz dzieje się w osiemnastowiecznej Europie nauka postęp zostaje wprowadzony chłopiec z Afryki trafia do kręgi arystokratyczne, które go cywilizuje ją, a więc nauczają wiary religii i nauki, aby stał się człowiekiem oczywiście nigdy w pełni takim jak oni zupełnie innego koloru skóry, więc granice tolerancji są zaznaczone był ten film, który będzie budował bardzo niektóre mniej, ale nie będziemy tak bardzo jego tym artystycznym wymiarze rozmawiać co właśnie tym co dziś reżyser chce trochę nam pokazać na co chce nam wskazać, opisując osiemnastowiecznej Europy pan też czy to taki deszcz pan wprost wyrażony w komentarz na temat dzisiejszy czy ten jest kilka właśnie można nawet zacząć od tego artystycznego charakteru tego tak tego filmu to znaczy jestem kilka takich bardzo ciekawych gestów, które wykonują np. tezie, że film jest cały jest bardzo duszno nie, dlatego że sama historia jest duszno się bardzo wiele rzeczy jest nam próby próbowano próbuje się opowiedzieć nieletnie poprzez jakąś określoną treść, ale przez sposób, jaki film jest nakręcone nakręcony w bardzo specyficzny formacie 43, czyli mamy po prostu taki zamknięty Kwadrat, który powoduje, że bardzo ciężko się w sumie ten ten film ogląda, mimo że zrobione pod wieloma innymi względami bardzo bardzo dobrze sama historia jest bardzo interesujące tak dalej natomiast ten ten format, jakim oglądamy długie ujęcia itd. jest bardzo wiele takich formalnych zabiegów, które służą temu żeby, żebyśmy odczuwali jakiś rodzaj dyskomfortu jest myślę, że przede wszystkim o tym, o tym dyskomfort traktuję jakoś ten film to znaczy próby opowiedzenia właśnie wybicie z takiego z takiego utartego sposobu myślenia na temat tego, że mamy doświadczenie mamy kogoś tego czarnego chłopca prawdopodobnie z Nigerii, który zostanie ściągnięty do cywilizowanego austriackiego kraju po to, żeby uczynić uczynić go człowiek natomiast co jest w ich nie ta historia rozwija się w taki sposób, że mamy wrażenie rzeczywiście dokonuje się jakiś rodzaj emancypacji, ale reżyserowi bardzo takich drobnych zabiegach udaje się wytworzyć atmosferę, która czyni całą tę sytuację niż nieznośna pełną hipokryzji zła i ostatecznie ostatecznie wykluczenie odczłowiecza Enia tego tego, że trochę też coś czytają taka perspektywa, którą pan się zajmuje odezwał to dekonstrukcja czy krytyka model niczego w zasadzie powiedzieć czy coś za moment chyba w historii Europy co to mówi o debacie samoświadomości Europejskiej i nie mówię o takich konserwatywnych bardzo konserwatywnych głos, który od początku podważały w cudzysłów zabicie Boga rozdzielenie państwa nauki od Boga mówił o takim samym, aby biegłym refleksji liberalnej lewicowej, tak więc myślę, że ten film też nie robi nie robi jak może wszystkiego natomiast robi 1 bardzo ważną rzecz to znaczy próbuje poddać lewicowej krytyce oświecenia to znaczy próbuje pokazać, że rząd właśnie to nasze bardzo bardzo powierzchowna wizja czym czy był wczesny liberalizm czym było 18 wiek czym czy wie, jakie tak naprawdę mieli poglądy poza bardzo oświecenia owymi i pięknymi ideami jakie, jakie kryły się określone działania i poglądy i mamy bardzo konkretnych konkretnych myślicieli ojcu właściwy tradycji liberalnej jak John loki taki rok np. pisze w traktacie o rządzie drugim traktacie o rządzie pisze o tym, że właściwie trudno sobie wyobrazić jak człowiek moralny Anglik dżentelmen mógłby w ogóle zgodzić się na coś takiego jak niewolnictwo podczas gdy sam bierze udział w handlu niewolnikami ma akcje kampanii afrykańskiej prawdopodobnie również uzasadnia wywłaszczenie roszczenie ziemi Indian także, jakby widać, że to co to pojęcie niewolnictwa znaczy w tym traktacie co innego znaczy prawdopodobnie właśnie, tyle że że LOK uważa niewolnictwo po prostu odnosić do takiej formy teraz walczy po prostu demokracji w ramach tego tego angielskiego porządku w ogóle nawet do głowy nie przyjdzie, że można, by można, by niewolnictwo odnosić do czarnych niewolników którzy, których handel zaczyna właśnie znajomość dowolnej rasy własnej klasy itd. jakby jednak oświecenie wiąże się z poczuciem pewnej wyższości lepszą ości tak takie takiej absolutnej ślepoty tak to znaczy takiego takiego przywiązania do pewnych słusznych ideałów, ale jednocześnie nasienia to kompletnie innej rzeczywistości niż ta, do której one naprawdę powinno się odnosić, bo przecież kondycja transportowanych Afrykańczyków do na Karaiby do Ameryki była nieporównywalnie gorsze niż kogokolwiek ówczesne ówczesnej Anglii to też wydaje się, że już przenika tak jeszcze może powoli do takiego głównego nurtu dyskusji ta świadomość właśnie, że narodziny kapitalizmu są dosyć ściśle związane z wyzyskiem wyzyskiem zewnętrznym właśnie Afrykańczyków i wewnętrznym niższych tzw. niższych klas, które chroni chroniły jeszcze żadne prawa wówczas komisja wydaje, że więcej już się o tym, mówi i ta refleksja nad istotą tego systemu jest chyba szersza tak to znaczy poddaje się przede wszystkim weryfikacji znowu taki taki bardzo szkolny obraz przejście między feudalizm kapitalizm, w którym to to po prostu w właśnie tak trochę jak lokata to znaczy wrzucamy kajdany wyzwala się w feudalnych więzów następuje w końcu epoka, w której ludzie stają się wolni mogą handlować tak dalej jakby, kiedy bliżej przyjrzymy płace okazuje się, że ustanowienie tego nowego systemu ekonomicznego wymagało bardzo dużej ilości przemocy tak kierowane wobec klas podporządkowanych w samej Europie drobnych chłopów wywłaszczanych ziemi kobiety także w próbujące kontrolować swoją seksualność postęp wiąże się również to, że kapitalizm wymaga jak największej produkcji ludzi wobec czego należy podporządkować kobiety, żeby na tych dzieci rodziły coraz to co coraz więcej szkody, a przede wszystkim dotyczy tej przemocy która, która dzieje się dzieje się w koloniach, więc mamy do czynienia rzeczywiście z rodzajem zdradzają też jakiś taki ogromnej sprzeczności związanej z tym, że nawet jeśli nawet jeśli mamy oświeceniowych myślicieli już w osiemnastym wieku jak jak będą tam prześmiewczy mil, którzy teoretycznie zwalczają zwalczają to niewolnictwo właśnie też taki w takim odniesieniu do czarnych ani oni myślą cały czas tych samych kategoriach tak to znaczy myślą o tym, że okres to znieść niewolnictwo bon jest mniej efektywne przynosi nam mniej zysków, ale zainstalujemy właściwy ten sam system społeczny tylko tylko będzie się nazywał wolnym u nas w Anglii w ten sposób będę myśli np. o panu tykanie jako rodzaju właśnie takiego obozu pracy, w którym wpychanie SOS chili ta biedota biedota angielskiej traktowano on dosłownie inspiruje tymi samymi instytucjami, które wówczas funkcjonują na Karaibach są wykorzystywane do tego, żeby eksploatować czarnych niewolników do tego, żeby zatrudniać to sam sposób tych Anglików turystyka dekonstrukcja celem zburzenia czy to jest taka refleksja, którą dziś może nam pomóc lepiej zrozumieć mapy zysków w dzisiejszym, aby myśleć one przede wszystkim pozwala inaczej spojrzeć na historię i też tak jest może bardziej przywiązany do tego do pojęcia alter nowoczesności nowoczesność tak ale, żeby to zrobić to, aby punktem wyjścia musimy uczynić tek taką tezę powiedzmy, że ta emancypacja znaczy wzrost wolności równości ludzi zazwyczaj dzieje się nie dzięki oświeceniu, ale pomimo nie ma czasami nawet w kontrze do oświecenia i potem może się okazać rzeczywiście w pewnych przykład pewnych sytuacjach oświecenia służyła emancypacji natomiast tak bardzo się tkwimy, jakby w tym paradygmacie, w którym wszystko zawdzięczamy modernizacji nowoczesności oświecenie i tak należy też, żeby wyzwolić się właśnie potrzebujemy wyzwolić z tego sposobu myślenia potrzebujemy innej metodologicznej wskazówki spróbujmy przyjrzeć historii właśnie z tej odwrotnej strony wówczas może zasadnie, czyli tych, którzy walczyli o emancypację przymykanie przez ten oświeceniowy bezwzględnie, tak więc tych, którzy w gruncie rzeczy właśnie realizowali te idee oświecenia jak jak w wypadku rewolucji Felicjańskiej np. które dziś rolników, czyli niewolników na przełomie osiemnastego dziewiętnastego wieku, która dzieje się dokładnie w tym samym momencie, w którym wielka rewolucja francuska, która jednocześnie ma z tym niewolnictwem strasznie wielki Kłopotek próbuje w siłę się z tym są różne tarcia właśnie sam wewnątrz samej rewolucji coś co z tym zrobić jednocześnie jest bardzo silna frakcja dotyczące próbujące sforsować ich utrzymania czy potem nawet przywrócenie niewolnictwa za czasów Napoleona jako właśnie tej ekonomicznej podbudowy w ogóle całego systemu ekonomicznego wczesnej Francji jest ciekawa chyba dziś też potrzebna na koniec refleksja Boya odczytuje w tym, że element ten oświecenie liberalizm to jest wiara w taką odpowiedzialną wolność jak to zwał, ale chyba wszyscy trochę się boją tej wolności boją się, że inni będą mieli wolność i to jest cały czas walka o to, żeby się nie bać chyba bardzo no nie ma tam leczyć czyta dziś, obserwując wszystkie spory, które mamy dziś my myślę to jest ciekawa lekcja z tego filmu no bo to natomiast bardzo wiele takich czy przynajmniej kilka takich przebite, w którym w, którym te akcje zostały umieszczone we współczesnej scenerii tak tak czy jarzeniówki jarzeniówki jest ten pokój, w którym ci chłopcy są wybierani do tego żeby, żeby właśnie stać się nadwornym pupilami i właśnie ten ten rodzaj takiej takiej hipokryzji, z którą mamy do czynienia dzisiaj jest myślę, że jakoś tematy zwany w tym filmie bardzo bardzo dosadnie Angelo to jest film, który zainspirował tę naszą rozmowę Marcusa ślady cera opowiadał państwo komentował dr Michał podpiszą z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk współautor romantycznego kapitalizmu bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA