REKLAMA

CPN. Znak, identyfikacja, historia

OFF Czarek
Data emisji:
2019-12-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Gdańsku jest pan Patryk bardziej ilustrator projektant grafik założyciel bardziej studio wykładowca Akademii sztuk pięknych w Gdańsku dzień dobry witam serdecznie dzień dobry cham i rozmawiamy o przepięknie wydanej przez krakowskie wydawnictwo Karakter książce CPN znak identyfikacja historia dodam od razu, że książka jest dwujęzyczna wydana w języku polskim języku angielskim CPN to jest myślę dla osób, które Rozwiń » pamiętają PRL zarówno znak, jaki instytucja kultowa pojawiły się informacje o tym, że ten znak miałby powrócić ale, dopóki nie powróci to to o tym, rozmawiać nie będziemy, ale fascynująca myśl jest historia samego znaku, jaki firmy czy też podmiotu, który ten znak symbolizował, bo oczywiście CPN kojarzy nam się automatycznie ze stacjami benzynowymi okresu PRL-u, ale historia samego przedsiębiorstwa jest dużo starsze prawda dokładnie chciałem dodać, że znak powrócił jest jednak już na Pradze ta jest 1 stacja na Pradze, na której na, której znak pełną zawisną w zeszłym roku, więc gdzieś tam gdzieś zna się przewija natomiast faktycznie historia samego przedsiębiorstwa starsza niż znak, który pamiętamy, ponieważ zaraz powołania nawet jeszcze w trakcie wojny w czterdziestym czwartym roku na ziemiach odzyskanych nafciarze z Lublina zaczęli zabezpieczać rezerwy paliwa Nafty i powołali do życia firma, która gdzieś tam była podwaliną ami CPN roznoszą także podwaliny CPN to jest 1 rzecz, ale w ogóle sama historia powiedziałbym narciarstwa polskiego to też oczywiście Ignacy Łukasiewicz Polski uczony Polski farmaceuta, który no właściwie on jak rozumiem na początku dostał zadanie, aby wydać stylowa, acz z ropy naftowej alkohol wódkę dokładnie wiadomo służby służby innego w Polsce miało się zdecydować z ropy naftowej mają stylowe decydował nie wyszło nie wódka nie wyszła, ale wyszła mu rozum taka Nafta oczyszczona, która doskonale sprawdzała się jako właśnie Nafta świetlna w lampach naftowych, które paliły się bardzo jasno nie wydawały jakichś dziwnych dźwięków ja też nie znaczy były bezwonny, a więc może uratować, bo były na też lampy olejowe, ale one nie sprawdzały się tak dobrze ja jak lampy z naftą świetlną, więc Łukasiewicz był bardzo prężnym przedsiębiorcą po wynalezieniu swoje swą właśnie odpowiedzieć stylowa New Nafty świetlnej od razu zaczął nią handlować niedługo później pierwszą operację przy nocną przeprowadził przeprowadził z lwowski szpital, więc też działał działał nie tylko na polu wydobywczym także dystrybucyjnym no i także to są, gdyby były początki polskiego narciarstwa, a wspomniana przez pana historia powojenna na początku rozumie mieliśmy instytucje i to instytucję, która CPN trzeba powiedzieć jest akronim centrali produktów naftowych i sama centrala produktów naftowych zajmowała się nie tylko stacjami benzynowymi prawda tak to niebyła to niebyła tylko stacja benzynowa stacje benzynowe pamiętamy, ponieważ miał bardzo dobrą identyfikacji wizualnej w tym też jest publikacja natomiast to było całe wielkie przedsiębiorstwo największa powojenna przedsiębiorstwo w Polsce zajmujące się wydobywaniem dystrybucją transportem paliw płynnych, a także sprzedażą różnego rodzaju elementów do naprawy aut naprawdę naprawdę szeroki szeroki za zakres siano szeroki wachlarz to, które co pan się zajmował, a nie tylko nie tylko paliwa także smary oleje to wszystko trzeba było skatalogować opisać wydawane były informatory książeczki mapy, więc w pewnym momencie gdzieś tam wdarł się zamęt identyfikacji całego przedsiębiorstwa z tego względu, że tych elementów było tak dużo, aby spóźnia się komunikować z odbiorcami trzeba było dokonać pewnych zmian i powstał w 1945 roku pomysł, żeby stosować znak graficzny już jako skrót CPN też warto przypomnieć, że cała instytucja nazywała się inaczej, bo nazywała się zdaje się Polski monopol naftowy potentat nazwa zmieniła lidera sprzedaży produktów naftowych później tak waluty może być centrala produktów naftowych no w końcu czterdziestym piątym roku powstał pomysł, by zacząć używać identyfikacji i autorem takiego pierwszego znaku graficznego już właśnie w tej formie CPN był Kazimierz Wierzyński tak to był człowiek związany właśnie z Polski ratownictwa przedwojennym inżynier, więc zrobił znak inżynier zysku położył 3 litery po skosie zamknął je w okręgu i to na tamte czasy wystarczało nie była identyfikacja to był tylko łącznie zna od takiej ani innym wyglądzie bez żadnej specyfikacji projektowej, więc za każdym razem, kiedy ten znak był stosowany był stosowany trochę innej formie projektanci, którzy dla panów wykonywanie różnego rodzaju informatory robili wymyślali swój znak swoją interpretację, ale ważne było, żeby 3 litery były złożone po skosie zamknięte w kole to bardziej powiedziałbym wyglądał jak chce RN niż CPN no były problemy z rzetelnością były problemy z od zaraz odwzorowaniem tego znaku ale, ale firma gdzieś tam się rozwijała przez wiele lat stacje benzynowe zaczęły w Polsce coraz więcej powstawać aż w końcu w połowie lat sześćdziesiątych przyszedł taki moment kulminacyjny, który postanowiono, że trzeba pewne elementy zmienić zmodernizować rozumie to też taki moment, kiedy zaczęto myśleć o identyfikacji podmiotów czy Marek jako czymś ważnym, tak więc również się zmienia sposób myślenia o tym, czym powinna być identyfikacja czym powinien być znak z CPN zmienił, ponieważ nie było takiego myślenia nie było myślenia systemowego programowego w Polsce, jeżeli chodzi o wizerunek firmy były centralnie sterowana, więc ona też nie musiały za bardzo ze sobą konkurować w ewolucja była dosyć wolna natomiast CPN troszkę przewrócił to wszystko do góry nogami wniósł nową jakość podczas parad powstawały wspaniałe polskie znaki, które trudno dzisiaj możemy gdzieś tam gdzieś tam obserwować czy, że to jest znak PKO skarbonka autorstwa Karola śliwki czy wydawnictwa szkolne i pedagogiczne tego samego autora natomiast znaki te powstawały tylko wyłącznie jako pojedynczy symbol projektant dostał zlecenie zazwyczaj było takie zlecenie od związku artystów plastyków pracowni sztuk plastycznych wykonywał znak i później przekazywał go zamawiającemu i rola projektanta kończyła dopiero CPN miał i identyfikację wizualną księga identyfikacji wizualnej miał rozpisane wszelkiej wielkości kolorystykę elementy, które były powiązane ze sobą to była nowość w tamtych czasach do tej nowości powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie 1120 studio Radia TOK FM w Gdańsku jest pan Patryk bardziej ilustrator projektant grafiki założyciel bardziej studio wykładowca Akademii sztuk pięknych w Gdańsku informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Gdańsku jest pan Patryk bardziej wykładowca Akademii sztuk pięknych w Gdańsku ilustrator projektant grafiki założyciel bardziej studio przepięknie przez wydawnictwo Karakter wydana książka autorstwa mojego gościa nosi tytuł CPN znak identyfikacja historia CPN chyba zna każdy kto, chociaż 1 nogą zahaczył o PRL, a być może, nawet jeżeli nie zahaczy też zna znak centrali przemysłu naftowego przeczytali produkt produkt można oczywiście przed informacjami mówił pan, że CPN zmienił sposób myślenia o identyfikacji o znaku ten pierwotny znak to powiedzielibyśmy logo, chociaż ze wszystkimi słabościami tamtego znaku przestało wystarczać na rozumiem powstał pomysł na to, żeby stworzyć coś innego coś nowego coś co będzie można bardzo precyzyjnie opisać narysować, ale także coś co będzie można przetestować różnego rodzaju sytuacjach, bo oczywiście inaczej znak miałby wyglądać, jeżeli miałby być drukowany w kolorze czy w kolorach albo na różnych rytuałach inaczej musiałby wyglądać wersji czarnobiałej i to te wszystkie pytania, które nie pojawiają się przy okazji projektowania znaków, które dzisiaj są właśnie normą w każdej agencji czy papierowej czy reklamowej to w jaki sposób klient sobie życzy to no to pewnie jak każdy się uczy, rozpoczynając swoją przygodę w takiej branży wtedy to była nowość była nowość, ale znak nie był nie był przedmiotem zamówienia jako takiego na fali odwilży gomułkowskiej i wspierania polskiego przemysłu różnego rodzaju produkty przez masy maszyny opakowania trzeba było unowocześnić w pewnym momencie i rada wzornictwa przemysłowego estetyki przemysłowej organizowała w Chorzowie taką wystawę, która nazwała ABC i dlatego ABC, ponieważ produkty przedstawiane na tej wystawie były zgłaszane Czech kategoria i rada dokonywała wyboru czy coś się nadaje do dalszej produkcji i wtedy dostawało oznaczenie, a czy dane dany obiekt jest do modernizacji głównie to były maszyny przemysłowe wtedy dostawało dlatego rybę czy zupełnie się nie nadawało trzeba było zaprzestać produkcji i pompa paliwowa dystrybutor paliw CPN dostał kategorię ba, czyli produkujemy, ale chcemy zmodernizować ni zadanie powierzono 3 projektantom Ryszardowi mjr. Jerzemu Słowikowskiego i Stefanowi stolików i 2 w tych projektantów mebli projektanci wzornictwa przemysłowego, a Jerzy Słowikowski był konstruktorem inżynierem i oni z tej starej pompy zaczęli odejmować dodawać zmieniać kształt zmieniać konfiguracje wszelkich informacji żeby, żeby ona po pierwsze, była nowoczesna, ponieważ to był już lata sześćdziesiąte, więc pompy, które pamiętały koniec lat dwudziestych nie sprawdzały się w ogóle po drugie trzeba było trzeba było pomyśleć o ergonomii taki takiej pompy o wydajności, więc zaprojektowano nowy dystrybutor efekty przedstawiono w roku sześćdziesiątym sześćdziesiątym piątym w Pałacu kultury na wystawie wzornictwo społeczeństwu tylko, że stary znak, który był okrągły i litery po skosie nie pasował na nowy modernistyczny prostopadłościan, więc projektanci zaproponowali swój znak, który będzie idealnie wpasował się formę dzięki czemu projekt potraktowali holi stycznie od ADO Zet było wszystko idealnie tak jak tak jak miało miało być i znak DP Anną był o tyle innowacyjny, ponieważ oni nie myśleli tak jak większości projektanci graficy oni nie byli grafikami ani oni mieli doświadczenia wzorniczą nie mieli doświadczenia związane z architekturą architekt architekturą wnętrz, więc nie zależało im na pięknym znak albo znak łączącym różnorodne symbole i wyrażający pewne idee ani stwierdzili, że jeżeli mamy 3 litery, a mamy kryzys i bardzo często brakowało fakt to trzeba namalować tylko taką ilością farb do 2 liter te 3 litery, więc 1 ukryli zrobili w przestrzeni negatywy owej dzięki temu zaoszczędzili 13 przy malowaniu przy malowaniu znaku graficznego dodatkowo znak był także stworzony można było w prosty sposób nanieść na różnego rodzaju dystrybutory wagony przy pomocy szablonu po prostu go przemalować w 23 sekundy i iść dalej dzisiaj jest taki powiedziałbym znany projektantom grafiką zabieg jak właśnie przy pomocy tej przestrzeni negatywnej pokazywać coś, czego no właśnie trzeba dom domalować tak to jeszcze jest, gdyby oszczędność kolorów, bo ta, bo ten trzeci element to jest literaci to jest jakiś symbol on wyskakuje, kiedy właśnie malujemy na czynsz nosimy na jakiś tło i rozumiem, że osoby, które były zaangażowane też w pewnego rodzaju komentowanie tego znaku nie wszystkie widziały 3, czyli 4 niektórzy widzieli tylko ten dokładnie taka historia, którą opowiedział mi Ryszard Bojar, który był szefem zespołu projektowego w przy okazji wspomnę, że Ryszard Bojar też pracował nad publikacją którą, którą tutaj, o której rozmawiamy tylko niestety zmarł w 2017 roku i pracę musiałem dokończyć samemu oraz przy udziale rodzin projektantów znaku CPN, więc to jest także ta przestrzeń przestrzeń negatywy owa tak jak pan wspomniał dzisiaj jest dziś wykorzystywana bardzo szeroko tylko, że CPN nie chodziło właśnie o ten jak tam zabieg efekcie efekciarskich chodziło o ekonomii faktycznie nie wszyscy widzieli to znikające en albo nikt nikim dyrekcja czasem odczytywała tylko litery c oraz po natomiast z perspektywy widzimy jakaś jakaś siła marki, że my i tak odczytujemy CPN skoro tam jest napisane CMP liczy czytamy w kolejności, jeżeli przejrzymy fora zagraniczne i projektowe graficzne oraz zagraniczne to ten znak jest podpisany CNP, ponieważ osoby, które nie znają tak naprawdę kontekstu nie wiedzą jak się jak się ona nazywa od odczytują litery po kolei, więc tutaj akurat w tym momencie jest jest pewna pewne taka niekonsekwencja projektowa natomiast siła spójność marki sprawiła, że i tak pamiętamy poprawne zapisy mamy 1 wersję znaku w głowie wiem wiem, o co chodzi zostawmy to również, że oprócz znaku powstała powstał cały taki katalog, czyli właśnie jak używać co się, skąd bierze, jaka czcionka, jakie kont tak grali tak dalej tak to była to była nowość ta książka powstała z tego względu, żeby pokazać ten katalog identyfikacji wizualnej tego typu publikacje powstały już m.in. dla NASA dla pana Adrian brud Ast Kompany natomiast w Polsce nigdy nie był publikowany reprint oryginalne księgi znaku od sześćdziesiątego dziewiątego roku powstawały pojedyncze karty katalogowe, które opisywały właśnie proporcje jak stosować znaku kolorystykę umiesz umiejscowienie znaków na różnego rodzaju pojazdach typu grafie i siedemdziesiątym dziewiątym ubrano to taki spójny katalog i on w 2 tomach każda dyrekcja każda każda jednostka wojewódzka CPN dostawała taki taki katalog, aby te stacje były spójne, ponieważ zauważmy, że jeżeli to największe polskie przedsiębiorstwo tych stacji w pewnym momencie było tysiące no to stacja na północy musiała wyglądać identycznie jak na południu dlatego ta identyfikacja ten katalog był bardzo ważny, aby on się ani nie różniły kolorystycznie ani się nie różniły komunikacyjnie natomiast dla mnie dużą zagadką przez długi czas było jak, dlaczego ona powstała ponieważ, ponieważ nie uczono tego żadnej Akademii uczą tego na różnego rodzaju uczelniach, że taki program należy przygotować, że on jest nieodzowny, jeżeli chodzi o projekt takiej skali co się okazało Ryszard Bojar na początku lat sześćdziesiątych wyjechał na stypendium UNESCO do Stanów zjednoczonych do Illinois Institute Chicago tak do Chicago o techno loggi skuła wiza i tam pod okiem m.in. Jaya Dublina, czyli współautora identyfikacji wizualnej komunikacji wizualnej metra nowojorskiego całej całego wielkiego systemu ten system został opracowany przez niemal interna na właścicieli tablic był był partnerem tej firmy i on przekazał Ryszardowi majorowi wszelkie informacje dotyczące projektowania komercyjnego projektowania takiego jak jak w stanach w latach sześćdziesiątych u skutecznie, czyli systemowy duży modernistyczny modernistyczne projekty z mocnymi znakami z mocną komunikacją nastawiony tylko wyłącznie na przekazywanie informacji, a nie na urodę wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie 1140 państwa moim gościem ze studia Radia TOK FM w Gdańsku jest pan Patryk bardziej wykładowca Akademii sztuk pięknych w Gdańsku informacje o 1140 po informacjach wracamy państwa moim gościem ze studia Radia TOK FM w Gdańsku jest pan Patryk bardziej ilustrator projektant grafik założyciel bardziej studio i wykładowca Akademii sztuk pięknych w Gdańsku rozmawiamy o książce CPN znak identyfikacja historia książka wydana w 2 językach po polsku i angielsku przez krakowskie wydawnictwo Karakter bardzo pięknie wydana co charakteryzuje większość książek wydawanych przez charakter i wciąż też znajdą państwo nie tylko historie znaku CPN czy też identyfikacji CPN, ale jako część książki znajdą państwo wspomniany przez małego gościa po podręcznik można powiedzieć czy też katalog tytułów c PN zasady in dywidend wakacji wizualnej, w którym to zbiorze no właśnie wszystkim formacje, które posiadacz czy też ajent stacji benzynowej czy też pracownik czy też dyrektor stacji benzynowej w PRL-u powinien znać tak, aby zamówić zlecić odpowiednią identyfikację i chodzi o to, żeby oczywiście to było czytelne zauważalny, żeby było zarówno widoczne w dzień, jaki w nocy, żeby można było stosować także w 2 czy trójwymiarowych układach, żeby można było ograniczać barwy itd. itd. w tym pięknym zbiorze oczywiście mamy nie tylko identyfikację czy też przez zasady identyfikacji na stacjach benzynowych, ale także kart wizytowych czy też różnego rodzaju formularzy nagłówków, czyli całej tej komunikacji korporacyjnej czy też identyfikacji korporacyjnej dokładnie księga jest podzielona na kilka na kilka części są części, które zajmują tylko wyłącznie komunikacją z klientem są części, które zajmują się komunikację wizualną na różnego rodzaju pojazdach to było dosyć dosyć rozbudowane wspominał pan, że chodziło też o widoczność w dzień w nocy na tym polu także projekt PN projekt właśnie Bojara Słowikowskiego stolika był był niezwykły, ponieważ jeździli oni, że jeżeli mamy się posługiwać Reka reklamą świetlną to o neon może nie jest najlepszą najlepszym wyborem, ponieważ neony były zawodne ponieważ, ponieważ też była taka technologia, która trochę odchodziła w latach sześćdziesiątych zapomnienie bardzo dużo neonów było w latach pięćdziesiątych na początku sześćdziesiątych latach siedemdziesiątych już tego było bardzo bardzo niewiele, więc postanowili wymyślić nowy sposób, aby ten znak był widoczny na drodze, jako że centrala produktów naftowych była firmą chemiczną nie było problemu z przygotowania specjalnej mieszanki tworzywa sztucznego osób lekcji lasu, z którego z, którego chcieli robić wytłoki ze znakiem stawiać stawiać na na drodze wytłoki miało być podświetlane świetlówkami, czyli też nowoczesny bardziej sposób niż niższe niż Annę zaprojektowane to było tak, aby się nie budziło, żeby żadne owady nie wylatywały do środka, żeby to było proste użyciu i długo starczą na długo tylko nie było technologii w Polsce, żeby można było to jakoś wyprodukować, więc panowie zaczęli kombinować Jerzy Słowikowski, który był inżynierem wymyślił, że wypożyczą maszynę do wytłaczania kadłubów szybowców i tą maszyną gdzieś tam Detko szkice terenowe, próbując problem stworzyć, aby ten znak mógł mu na drodze zaistnieć, ale to była metoda prób błędów za pierwszym razem nastawili maszynę na zbyt duże ciśnienie i wyrwali kilku nową kilku nową prasę fundamentów dopiero później nauczyli się jak obsługiwać natomiast natomiast wszystko było robione właśnie na zasadzie prób błędów decydowania co możemy na co sobie możemy pozwolić na co nie, ponieważ byli pionierami właśnie dziedzinie programowego projektowania komunikacji wizualnej dzisiaj pewnie ktoś bierze do projektowania to, poszukując kroju raczej miasto szykuje jakiś egzotycznych krajów, a tutaj mamy do czynienia ze starą dobrą estetyką mamy do czynienia ze starą dobrą estetyką i projektując ten album stwierdziłem, że skoro oni wybrali Alves Pique na krój firmowy niż w tamtych czasach teraz już heretyka może troszkę opatrzona może też kojarzy się już dziś się siermiężne kojarzy się właśnie z tymi modernistycznym projektami z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych dla nich to był najnowocześniejszy krój pisma mogli wtedy użyć niemalże 10 lat po premierze tego kraju został zastosowany w całej rozciągłości identyfikacji CPN moim dlatego też też książka złożona chyba tylko nie jest idealny krój doskładania publikacji natomiast, chcąc zachować spójność z identyfikacją wizualną i przekazać klimat tego tego projektu zdecydowaliśmy się na na na taki zabieg Przemek Dębowski z charakteru się zgodził na to za co mu dziękuje i książka książka wydaje się, że jest spójna i ich, jeżeli chodzi o treść i formę taki dodam jeszcze do tych państw, którzy nie pamiętają kolorów, że cała książka czy okładka książki jest przepięknym takim ostrym pomarańczowym kolorem hak pomarańczy pomarańcz to był ten kolor, który wyróżniał CPN oni nazywali to nad czasem czerwienią meksykańską de czerwień meksykańska katalogu wart stalowy była bardzo różna w zależności od zakładu produkcyjnego który, który jest barwniki trwało także w 1 województwie była fioletowa w drugim była prawie żółta, więc zadaniem projektantów było wprowadzenie takiego kodu kolorystycznego, który będzie spójny dla dla wszystkich stacji benzynowych wszystkich druków dla wszystkich ma, więc to nie nie było takie proste dopiero pełną spójność kolorystyczną system uzyskał w latach dziewięćdziesiątych, czyli poprawy 30 latach pracy nad nad nad rozwojem identyfikacji Ryszard Bojar sprowadził ze Skandynawii natura oraz system i później CPN zaczął się nim posługiwać, więc dopiero już w końcowych latach funkcjonowania stacji benzynowych może wszystko było tak jak było zapisane zapisany w księdze znaku dopiero wtedy dopiero wtedy jest spójna została osiągnięta jak ten znak się sprawdzać może jak pan ocenia ten znak dzisiejszego punktu widzenia wiedząc, że jeżeli chodzi o identyfikację szczególnie właśnie promocję znaku czy też coś co dzisiaj normą taki stają Bóg książka stylów, które do dołączane przecież jako standardowy załącznik, jeżeli firma reklamowa współpracuje z jakim podmiotem to musi przede wszystkim zapoznać, w jakich sytuacjach kolorach, czego można, czego nie można robić ze znakiem jak pan ocenia z punktu dzisiejszego widzenia Note pomysł jest z lat sześćdziesiątych to przetrwało próbę czasu się sprawdziło jak porównuje pracują też bardzo często jako jako projektant znaków klienci wymagają, żeby ich znak był ponadczasowe wydają się CPN 1 z tych symboli, które są ponadczasowe, ponieważ został zaprojektowany w oparciu o różnego rodzaju zasady w oparciu o ekonomię w oparciu o myślenie jak gdzie będzie stosowany dzisiaj dzisiaj mógłby być z powodzeniem wprowadzony, jeżeli byśmy nie znali wcześniej i pojawiłby się w 2000 dziewiątym roku 2019 roku to wydaje się, że tak samo dobrze funkcjonował jak funkcjonował wtedy dzisiaj przez to, że projektowanie graficzne trochę się demokratyzację wiele osób ma do niego dostęp i narzędzia te stają się coraz prostsze powstaje dużo projektów znaków logo, które jakościowo, sądząc z dosyć dosyć słabe natomiast w tamtych czasach, żeby zaprojektować najprostsza najprostsza symbol projektant musiał wziąć ołówek cyrkiel Graf pion i siedzieć godzinami kreślić kreślić kreślić każda kreska musi mieć uzasadnienie dobór koloru także nie nie było kliknięcie w komputerze, ale trzeba było sprawdzić dostępność kolorów we w drukarniach do dostępności różnego rodzaju surowców, więc moim zdaniem wtedy projektowanie było bardziej przemyślane, a w ogóle modernistyczne przykłady prawie w ogóle nie nie starzeją wspominam już z oznak Pekao, który wymagał jedynie liftingu po 50 latach liftingu identyfikacji wizualnej miast sam znak sama skarbonka gdzieś tam gdzieś tam przetrwała tak samo jeśli chodzi o znak linii lotniczych lot świetny projekt Romana Duszka, więc oceniam ocenia wszy wszelkie te PRL-owskie znaki i bardzo wysoko wydaje się, że tego dzisiaj brakuje też brakuje brakowało przez pewien pewien czas wiedzy na temat tych projektów na temat i projektantów, którzy wtedy działali dzisiaj dzisiaj powoli zaczynamy odkrywać na nowo, a więcej informacji wiedzy właśnie na temat zarówno projektantów, jaki całego procesu historycznego państwo w książce, której mówimy znajdą państwo także wspomniane przez pana szkice, czyli jak zaczynał ten znak, który w końcu stał się znakiem który, który znamy, jakie formy chodziło po głowie projektantów jak właśnie szkicować-li do czego nawiązywali to wszystko znajdą państwo ktoś, kto dzisiaj rozmawiamy bardzo panu dziękuję pan Patryk bardziej ilustrator projektant grafiki życie radzi studio wykładowca Akademii sztuk pięknych w Gdańsku był państwa moim gościem rozmawialiśmy o książce autorstwa mojego gościa zatytułowanej CPN znak identyfikacja historia wydana przez wydawnictwo Karakter języku polskim angielskim to wszystko w 1 książce także nie 2, a w 1 książce po polsku angielsku bardzo dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Zientara dziękuję bardzo chciałem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA