REKLAMA

Czy rząd "wywróci się" na ustawie dyscyplinującej sędziów?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-12-13 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
25:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
program kolejnego prof. Robert Grzeszczak z katedry prawa Europejskiego działu prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu w sejmie o ironia w nocy z dwunastego 13 grudnia pojawił się pojawi się projekt ustawy już dzisiaj nazwanej represyjną wobec sędziów ta ustawa zakłada m.in. że kolegia sędziowskie nie mogą w ogóle nie mogą uchwalać uchwał, które będą wrogie wobec konstytucyjnych władz państwa co Rozwiń » więcej jeśli ustawa wejdzie w życie sądy nie będą mogły wykonywać tak naprawdę ostatniego wyroku cudze, a więc nie mogą badać czy sędziowie powołani za pomocą upolitycznionej KRS o mogą orzekać prawda, więc mamy sytuację bardzo ciekawą najpierw chciałem prosić pana krótką recenzję tej nowelizacji co ona oznacza czy rzeczywiście te słowa np. sędziego Igora tulei, że to stan wojenny wprowadzony w środowisku sędziowskim nie są przygotowane być może nieco są, ale to dopiero też pokaże praktyka stosowania ustawy natomiast ja dzisiaj zgłębiałem rano, przygotowując się do spotkania z państwami z państwa słuchaczami i dostawałem gęsiej skórki czytając te zmiany one generalnie składają w ten sposób, że ta ustawa ma 810 artykułów w sumie, ale oczywiście karze zaś początkowo artykuły o zmianach w innej ustawie my mamy artykuł pieszy, który wprowadza zmiany w ustawie o ustroju sądów powszechnych, a więc Sąd Rejonowy Okręgowy Apelacyjny potem mamy zmianę art. 2, który wprowadza lustrzany, chociaż nie jeszcze dodatkowe zostaną pomysły w ustawie o Sądzie Najwyższym z 2017 potem kolejny artykuł wprowadza zmiany zmiany w ustawie o ustroju sądów wojskowych potem kolejny wzrost szereg zmian w ustawie o ustroju sądów administracyjnych WSA NSA no wreszcie także w ustawie o KRS następnie o prokuraturze, a potem mamy kilka takich artykułów już klasycznych, czyli niezmieniających z dotychczasowych ustaw tylko wprowadzający pewne zasady ogólne np. ja tak nazwała art. 7 zabetonowanie statusu sędziów wybranych popatrzyć na zmiany wprowadzone w tej noweli bardzo szerokiej to one są wielo punktowe wielopoziomowe i generalnie to taka odpowiedź na wszystkie obawy rządu co do tego co mogłoby się stać, gdyby sądy polskie wzięły się, a mam wrażenie, że się wzięły wreszcie do tego, żeby współpracować konsekwentnie bronić swojej pozycji jako niezależnych niezawisłych sądów bo, a jeśli są oczywiście już od rządu PiS sobie o tym, mówiłem, że sądy zaczną pracować razem i prezentować stałej linii orzeczniczej takiej, która będzie używała tego co dało Luksemburg Trybunał PSL 8 w Luksemburgu im, więc takiego testu, które mogą posługiwać, żeby wyłączać wtedy składy orzekające, żeby reagować po prostu na te de reformy rządowe to rząd zrobi co zechce tak zrobił co zechciał Trybunał Konstytucyjny się wydaje, że wtedy sąd niestety powszechne łącznie Sąd Najwyższy bardzo, a zwłaszcza NSA przespały znak, ale one w nowe, a właściwie sędziom odbiera broń ubezwłasnowolnia ich to znaczy nakazuje milczenie posłuszeństwo, a rzecznicy dyscyplinarni mają nad nimi wszechwładzy tak z tej ustawy wychodzi taka prosta może prośby zostaną niezależne ów upraszczając po prostu zwyczajnie wymowę ustawy zmiany to tak mamy nadzwyczajną izbę w Sądzie Najwyższym które, jakby z najwyższą Izbą Sądzie Najwyższym, a więc najwyższy ma swoje kompetencje merytoryczne to tutaj o omnipotencji ale jakby się okazało, że takie problemy to nie są najwyższe tylko owa izba będzie tym zajmować następnie mamy mamy buble widzę to w ten sposób nawet jeśli ta ustawa nie będzie tak szybko życie, nawet jeżeli a albo, jeżeli wejdzie, ale może można, więc potraw chwilę niestety jak już zajęć na zajęcia studentów wykładał na wydziale prawa naszego Uniwersytetu lwowskiego to niestety się przyjęło mówić o trybie nocnym, czyli nie ma żadnej kultury legislacji wszystko upadło to nawet to jest taka jak śmiech przez Muzy właściwie leży to młode pokolenie wie, że tak można no przecież jest przyzwyczajona do tego, że tak można okazuje jest nic niewarte wciąż jest o tyle spowolniony, że w Senacie not Aga sprawiedliwość nie ma większości mówili mamy teraz trochę może czas na lekcje w sprawie Znicz proces legislacyjny 1030 no właśnie, ale tylko spowolnić i teraz kwestia taka, że już 40 dni mamy efekt mrożący już sędziowie będą myśleli, widząc to co jest w tej ustawia tam sporo sobą mnóstwo środków dyscyplinujących całe katalogi co jest tylko przykładowe, więc nie są zamknięte co jest czynnością sędziego, która prowadzi do zarzutu o naruszenie dyscypliny, a w, a w efekcie konsekwencje mogą różne od utraty pensji poprzez nawet pozbawienie funkcji w związku, z czym efekt leżące już jest dzisiaj, bo jeżeli ja byłbym sędzią wyobraża tę sytuację orzekającym dajemy to w sądzie w soli IKS w Szczecinie, a w Kaliszu to gdybym miał podjąć wątpliwości, a ją objawić wątpliwą wątpliwość mogę mieć, ale objawi się wątpliwość czy np. skład orzekający pieszej stancji, gdzie strony 1 ze stron zwróciła się w skok z w swej apelacji przykład z tym wnioskiem, że skład był zawisły zależny no bo właśnie Nowiny o KRS mianowała albo na świat sprawa była polityczna, a w składzie był sędzia upolitycznione to teraz, jeżeli będą za to sprawę to już teraz bym się bał co będzie efekcie, jakie konsekwencje, bo widzę coś zapisane w nowelizacji ustawy jak wielkie idą armaty na mnie, że ten efekt mrożący już jest wypije wywiera Doda to jest ustawa, która właściwie w pewnym sensie domyka system i doprowadza do końca ten proces upolitycznienia polskiego systemu sądownictwa czy pan ocalić, którzy przez może się wywrócić na niej o tym, chciałem porozmawiać, bo tak patrząc na to zupełnie na chłodno okiem laika to zostały jeszcze 2 instancje wygląda na to, że parlament uchwali tę ustawę już tylko Jarosław Kaczyński się uprze zostaje jeszcze ulica i Unia Europejska nosi się rada Europy skargi Trybunał rady Europy, ale to potrwa, bo to trzeba wyczerpać instancyjność jednostka ma prawo do ochrony praw wolności w Europejskiej KE Europejskiej karty praw całych ulic ulica działała 3 lata temu, gdy parlament uchwalał ustawy sądowe m.in. ustawy o sądach powszechnych ustawy o KRS i USA ustawy o Sądzie Najwyższym 2 z 3 tych ustaw właśnie na na skutek masowych wielotysięcznych protestów prezydent Andrzej Duda zawetował co prawda prawo sprawdzić dopiął swego, ale jednak no tutaj przed naporem opinii publicznej przed oburzenie opinii publicznej jako władza się ugina, więc to jest ważna wbrew pozorom instancjach to jest instancja tak oczywiste słowie biorąc to słowo, która jak widzimy w ogóle świecie jest ważna w naszej historii paląca dla roku 80 na moment grudzień, ale to jest też niedobra instancja, bo państwo prawa takie rzeczy nie załatwia się przez ulicę Hongkong widzimy co się dzieje w Libanie innych jest w rejonach świata chyba nie aspirujemy do tych rejonów świata natomiast niestety jest szalone stara demokracja francuska piąta Republika właściwie większość sporów publicznych rozstrzyga ulica i dla rzeczywiście ćwiczyli protest uliczny rzut karny określa teraz też teraz właśnie wielka Gryf Paryż i no to jest także jakiś rodzaj dialogu presji dialogu wywierania presji wtedy, kiedy dialog się nie wjedzie, bo boi się nie układa, ale profesor specjalistą od innej instancji, ale mamy, więc Europejskiej, kto wygra pani profesor będzie to taka wojna na zdobywać zdobywanie przyczółków pewnych obszarów przepychanka bardzo się dzieje to już to co się dzieje teraz, a tego trochę też spodziewałem to jest wyda przygotowanie ustawy, która jest bardzo wielowątkowa zdecydowanie niezgodna z prawem Unii znaczenia, jakie dał pewnym pojęcia niezależności sądu w ogóle sądu podziału kompetencji co należy do sfery Unii Europejskiej co do państwa ustawa o wszystko zakłóca jak wiadomo też jest niezgodne z konstytucją natomiast zmiany są jedynym no i instancji instancją w tej chwili, która będzie władna sprawdzanie jakichkolwiek przepisów i odpowiada zgodne z konstytucją jest Trybunał Konstytucyjny w Polsce jak wiadomo ciało martwe ciało tak ciało niezależne ciało, które nie jest sądem nie z Trybunałem tylko ma on nazwę, ale w związku z tym nie można liczyć na TK, że rząd może liczyć, ale nie zmienia to prawda niesprawiedliwość i teraz takim razie Trybunał jak trwoga to Trybunał w Luksemburgu Luksemburg nie jest pewnie szczęśliwy z tego względu stał się trzecią instancją dla spraw polskich, ale tak się wydarzyło i tak już trwa w efekcie scenariusz jest wiele możliwych oczywiście zadamy pytania, które sądy krajowe poza poza po zadawały w sprawie praworządności nazwijmy to czy statusu sądów różnych elementów te pytania prejudycjalne, które zadały polskie sądy one będą się toczyły się to własnym trybem prawda Trybunał tego nie wypuści bezdomna co się nie coś napisze w kolejnej tej kolejnej ustawie w Polsce natomiast wejście ustawy w życie powinna spowodować szybką reakcję komisji Europejskiej Komorowska wiedzie już spory z polską na różnych forach takim gospodarcze, ale też praworządnością to wiemy przede wszystkim art. 7 traktatu, ale nie nie realizowali to wszystko już wiedzą więc, jakby Energi już niema w powietrze uszło z tego natomiast to co jest sprawcę to są skargi przeciwko tzw. skargi naruszenia, czyli zarzut o naruszenie zobowiązań wynikających traktatów, czyli to są skargi komisji Europejskiej do Trybunału sprawiedliwości państw europejskich przeciwko państwu członkowskiemu to jest rozumiem tryb jeszcze troszkę mocniejsze niż pytanie prezes finansowanie mocniejsze dlatego pytanie prejudycjalne ma nas z inną inną filozofię to także sąd krajowy, który przy, którym toczy się sprawa już frankowiczów ma problem jak dokładnie rozumieć prawo unijne i pyta o to wykładni prawa unijnego, zawieszając postępowanie krajowe dostaje odpowiedź odpowiedź formalnie wiąże sąd krajowy, ale utrwalonego orzecznictwa luksemburskiego wynika, że na przyszłość to jest praktyka od dziesiątek lat wiąże wszystkie sądy wszystkich państwa przyszłość chwyta wykładni na skargę do ruszenia, a skarga Goleniowa ma większe pole rażenia tego, że komisja zrobi składa formalny w no po wyczerpaniu tam drogi takiej najpierw formalny administracyjnej składa skargę pozew do Trybunału zarzuca naruszenie Trybunał, stwierdzając naruszenie nakazuje oczywiście jest wyrok wiąże państwo państwo ma obowiązek wykonania tego wyroku państwo już nie są zastosować krajowy organ stosować wiadomo w tym stosowanie może być różnie natomiast państwo adresatem państwo ma zastosować wyrok dostaje jasny a jakby pole, gdzie ma co zrobić jeśli tego nie zrobi to dochodzi do Senatu komisja może wnieść kolejne postępowanie o wymierzenie kary finansowej za niewykonanie wyroku to boli bo jakkolwiek budżet państwa my teraz mamy napięty budżet państwa kary finansowe, jakie płacimy zrównoważony budżet państwa wystosować, żeby nie RO nie rozruch nowo ożył a bo te kary finansowe są duże, choć dla budżetu nie są aż tak dotkliwe to jednak w oczach wyborców społeczeństwa my patrzymy na kwoty przez pryzmat miliardów bilion, które są w budżecie odkopać przez nasz portfel jeśli usłyszymy, że państwo płaci za to co robi z sądami dzienną stawkę dajmy na to kilkadziesiąt z nich będzie to nawet kilkaset tysięcy euro może nie tyle, ale nie będzie to ważna zdrowych z drogą jednorazowa kara finansowa też może być bardzo wysoka na wszystkich nas co będzie denerwowało i to oddziałuje na wyborców i NATO i instancji, który wspomnieliśmy nie rozwijaliśmy, czyli na ulicę wracam na rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM prof. Robert Grzeszczak z katedry prawa Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moi goście prof. Robert Grzeszczak z katedry prawa Europejskiego wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem rozmawiamy o ustawie represyjnej wobec sędziów ta ustawa projekt nowelizacji wielu ustaw pojawił się w nocy w sejmie wygląda na to, że już przyszły czwartek w Sejm uchwali tę ustawę trafiona do Senatu Senat prawdopodobnie opóźni proces legislacyjny najdłużej będzie mógł, czyli 30 dni, niemniej do wiele wskazuje na to, że jeśli PiS uprze ta ustawa wejdzie w życie rozmawialiśmy trochę o o tym jakie są jeszcze instancję jeśli chodzi o obronę wolnych sądów w Polsce mówiliśmy trochę ulicy tutaj oczywiście nie wiadomo czas jest świąteczny zimna, więc nie jest to oczywiście dobry moment na protesty, ale mówiliśmy też o materii, którą na, której pan profesor zna się najlepiej, czyli Unii Europejskiej i tutaj 2 rodzaje takich trybów orzekania przez Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu po pierwsze, pytania prejudycjalne te pytania już są w Trybunale pewnie pojawią się kolejne pomimo nie strachu wywołanego przez tę nowelizację drugi Kret znacznie mocniejsze to są właśnie te skargi naruszenia owe taką skargę może skierować do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej komisja Europejska pytanie to zrobi to jest jakaś polityka prawda mamy nową panią komisarz, która ma stać na straży praworządności w państwach członkowskich panią biurową czy ona okaże się Jastrzębiem czy raczej gołębiem wszystko wskazuje, że będzie jeszcze kibicom i ma jeszcze drugiego komisarza od sprawcy z Belgii, więc jest taka no taka równoważne zachowana zachód wschód Europy mężczyzna kobieta kobieta bardzo szczególna, bo patrząc jej życiorys przypominamy też Madeleine Albright późno zaczęła studia karierę, ale doszła za to jak wysoko sama doznała ani praworządności w latach osiemdziesiątych w Czechach, więc wie wie co to jest jest stąd trudno też zarzucić teraz będzie rządowi, że to jest ten rycerz, który wprowadzam Krzyżaków z Europy zachodniej, czyli jakiś holenderski normami zna znienawidzone przez polskie i to już dawno rzeczywiście udało się bardzo sprawnie konsorcja technikę zastosować, że twarzą pretensji problemów jest informacja, że to jednostkowa sprawa jakoś jego niechęć, a teraz mamy kobietę jeszcze mało znaną w Polsce czas pokaże jak będzie zachowywała natomiast wypowiedzi przed objęciem stanowiska komisarz komisji Europejskiej ona brzmiała jednoznacznie wyraźniej jak jeszcze lwica oczywiście ona nie sprawi cudów to jest także, żeby komisja wniosła skargę nie wystarczy tylko Wola musi całe Kolegium komisarzy zdecydować, że składamy skargę komisja składa skargę wtedy, kiedy papież pewna wygranej tutaj nie ma z tym większego problemu, bo skala naruszeń tak duża, że wygrać wygrają, ale drugi musi znaleźć podstawy odpowiednią prawną to znaczy czy musi znać podstawę prawną, aby móc wygrać z 1, a druga rzecz to ocenia też sytuacje kosztów i zysków, bo patrząc trochę odejdę, ale na chwilę od praworządności swego czasu PiS przygotował ustawę przegłosował weszła ustawa o obrocie ziemią rolną w Polsce na bardzo kategorycznie obniży ograniczyła możliwości nabywania ziemi, ale jest oczywiście szczytny, bo ziemia nie jest gumy to jest dobro szczególne chodziło o to by zapobiec spekulacjom ta ustawa ma absolutnie i ordynarnie agresywnie narusza zasady wolnorynkowe rynku Unii Europejskiej komisja zbadała ją ustaliła zakres naruszeń, ale nie złoży skargi, dlaczego dlatego, że niema klimatu politycznego żona Petra złożyła skargę o sprawie tej ziemi na to rząd przedstawi komisja właśnie wpuszczana inwestorów z nimi u nas wykupili, więc zawsze komisja ocenia klimat polityczny, jaki klimat polityczny wokół sądów w Polsce jest fatalny i wydaje się, że akurat, które jest klimat już taki że, że to oni, że komisja pod ścianą to już już przegapiła tak terminy swego czasu, bo jak się działu sprawy TK zamiast snuć rozważania dzięki procedurze, która nic nie przyniosła, którą później się powtarza twardy procedurze de facto to wtedy czas na szybkie działania i można byłoby tę skalę zniszczeń ograniczyć opóźnić sami natomiast teraz chyba komisja powie że, żeby rzecz, że zapłaciła słoną cenę za za na trawienie czasu, więc wydaje się, że tak z sytuacja polityczna jest taka, że widzimy premiera Morawieckiego są pewne ustępstwa chodzi o zielone tzw. deal, czyli ostatnim szczyt Europejski z tego tygodnia, czyli komisja okazji idziemy na i inni i partnerzy idziemy następstwa pewnych obszarach, ale w tym nie pójdziemy i jak patrzeć na wypowiedzi i biurowej i szefowej komisji na to nie pójdą na ustępstwa czy to co to znaczy to znaczy skarga kolejną przeciwko Polsce, ale teraz panie profesorze chciałem zapytać o szczegóły tej procedury, jeżeli komisja zdecyduje się złożyć skargę na przeniosą do Trybunału sprawiedliwości to czy może też od razu wnioskować o mechanizm zabezpieczający to znaczy, żeby sędziowie w Polsce, którzy np. krytykują zmiany w sądownictwie nie mogli zostać usunięci od orzekania i tutaj wchodzimy na pole to będzie to skomplikowane to zaszczyt przedstawić jak najprościej to jest także już teraz w tym wyroku z 19listopada 2019, gdzie Trybunał luksemburski pewien odpowiada na pytanie Sądu Najwyższego co do oceny Izby dyscyplinarnej OKS i powiedział rolą sądu ocena ma tutaj sąd krajowy test polskiej każdy inny jest innego państwa i powiedział coś co jeszcze tam w przypadku, gdy sąd uznał, że prawo krajowe jest niezgodne z prawem unijnym nie da się tego pogodzić to znaczenie w wszelkie próby wyłożenia prounijnej przynoszą rezultatu to stosuje się zasady pierwszeństwa ta zasada pierwszeństwa prawa Unii oznacza, że sąd wyłącza i to z mocy własnych uprawnień nie potrzebuje nawet szukać w KPC takiej procedury tylko w związku z tym, że sądem w państwa członkowskiego Unii Europejskiej w oparciu o orzecznictwo luksemburskie ma prawo to zagrane z reguły z mentalności z lat siedemdziesiątych ma prawo niestosowania przepisów krajowych jest sprzeczne z prawem Unii tylko, że to wymaga po pierwsze, znajomości prawa unijnych mechanizmów i pewnej odwagi no bo to odejścia tego po staremu poza USA w ustawie stosuje interpretujemy to mówimy mamy ustawę jest niezgodna z prawem Unii nie stosujemy czy można sobie za obraz sytuacji, że sądy nie będą stosowały tej noweli mają do tego prawo, ale wiem, że zrobi to parę sądów, a nie zresztą większość może się okazać, że te sądy i sędziowie, którzy zastosują taką regułę oczywiście jak panienka częściej będzie i zostaną zwolnieni z pracy tak tylko, że później kwestia czy będą przywrócenie jakich zasadach i tutaj można byłoby wydobywać sytuację taki ogólnej praktyki sądowe sądów polskich, że będą stosować noweli zasady, iż będzie to bardzo przypadków to nie sposób, żeby mechanizm zadziałał i że to będzie parę wiadomo, że w końcu poparł burza medialnych sprawa ucichnie będą kolejne burze kolejne stany zapalne to jest 1 rzecz to, że już sądy krajowe mogą stosować tej ustawy, uznając ją za sposób oczywisty niezgodny z prawem unijna jeśli chodzi o ten mechanizm zabezpieczający, który znaliśmy np. środki tymczasowe środki tymczasowe zastosowano np. w sprawie wycinki Puszczy jak jedz ile jest tłumaczy komisja składa skargę w ten sposób, że najpierw nieformalnie rozmawia z państwem dokładnie będziemy wiedzieć co tam pisała i co rząd powie jej to się zapewne skrócić maksymalnie, bo sprawa pilna i w przedstawi wezwanie do usunięcia uchybień czy też ekipie formalne pismo może to zrobić na szkodę vide ustawa wchodzi w życie w styczniu no to już możemy spodziewać takiego pisma nawet w lutym może w marcu mówi zamyślona później wejdzie w życie, ponieważ Senat wykorzysta tutaj czas, ale to się liczy właśnie w tym Senatem, że to będzie w Tychach, czyli sędzia będzie to będzie ustawa bez vacatio legis w Czechach przez państwa oczy śmiech przez łzy tak tak właśnie sądzimy, że przez dużą dozą prawdopodobieństwa no i komisja wnosi skargę, a znajduje odpowiednie tam podstawy prawne już wchodząc teraz sobie to mogą być, ale nadzieje składa skargę w związku z tą ustawą przeciwko Polsce i może po pierwsze, wnieść o tryb przyspieszony, żeby sąd Trybunał maksymalnie skracać można jak może to jest możliwe terminy sądowe, a więc to nie trwał 22 lata tylko jako przykład w poprzedni skarga np. rok z pewnym pewną górką lub około roku postępowanie to po pierwsze po drugie może wystąpić o środki tymczasowe oczywiście wówczas takie środki będą przypominały to co z puszczą było, a więc czasowe czy zna skład to co zrobi Sąd Najwyższy w 2018 roku w sierpniu zadał pierwsze 6 pytań prejudycjalnych zastosować tymczasowy zapyta też ten środek tymczasowy jak on może stosować sprawnie ustawiany ustawy o Sądzie Najwyższym, czyli w sprawie m.in. prof. Małgorzaty gest gest tak właśnie wtedy Trybunał odpowiedział, że już podkładka pod tą, jakby mamy sprawę opisaną w naszych realiach tak sąd może własny kąt kompetencji to wynika jego list osoby takie ustawy środki tymczasowe można pewnych wypadkach prokurent należy zastosować więcej komisja może z tym wyjść można powiedzieć, że będzie postanowienie pierwsze posiedzenie Trybunału potem po odbyciu do nich będzie rytualnych, ale przewidzianych prawem etapów wcześniejszych dojdzie do jakiego takiego posiedzenia w sprawie środków tymczasowych, które wnioskuje, czyli przed rozprawą jeszcze merytoryczną przed dalszymi etapami dopiero będzie dotyczyło właśnie środków wtedy zamraża to i to z pozycji Luksemburga to zamrożenie, więc sądy łatwo wtedy procedowanie brak to ich odwaga ich samo są zachowania samodzielne, że mam nadzieję, że dla przedniej części słuchaczy pańskie słowa no zabrzmiały, choć troszkę optymistycznej na pełniły serca otuchą, bo to jednak nie jest już raz jeszcze tak do końca piekło Dantego, czyli to jest bardzo wiele razy, że wiele mają jeszcze cichą nadzieję, że wiele razy myślę, że to, że właśnie to dno, które osiągamy w naszych realiach politycznych sposobie procedowania, a tu nagle pukanie od dołu prof. Robert Grzeszczak katedra prawa Europejskiego wydział prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem, a teraz informacja Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA