REKLAMA

Wielki plan budowy autostrad w USA po II Wojnie Światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2019-12-13 17:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:15 min.
Udostępnij:

Stany Zjednoczone po II Wojnie Światowej błyskawicznie wybudowały tysiące kilometrów autostrad. Na początku te drogi świeciły pustkami. Jeździły po nich głównie pojazdy przewożące towary.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak i oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry państwu dzień dobry panie Krzysztofie rozwija się nas infrastruktura drogowa prawda teraz bardzo bardzo Baran Jerzy nie raz o tym, mówił bardzo się rozwijać naprawdę są powody do dumy i nie ma aktualnych jest to powiedzenie akty polskie drogi no bo wielu jest bardzo aktualny bardzo ludzi brak ludzi tak niestety wiem o tym i irytują je osoby, które mówią, że Rozwiń » nasze drogi to trzeci świat dużych i Europie wiem, jaki mamy drogi proszę państwa Europy mówię to Europa ma najlepszy drugi na świecie w tej chwili można powiedzieć tak o ogólnie mamy w Europie w wysokiej pozycji, dlatego że ja jeździłem tak się wydaje Polacy idziemy do Niemiec do Francji do Anglii do Holandii tam rzeczywiście drogi lepsze niż u nas tak to prawda tam lepszy, ale to nie jest cała Europa Europa jeszcze jest całe Bałkany Europa to jest Skandynawia, więc autostrad niż Finowie Norwegowie, a w przeliczeniu na co poszedł na powierzchni kraju tak właśnie między Małgorzata, więc jest tutaj jest i mało tego nasze drogi szybkiego ruchu mają wyższy standard niż autostrady niejednego państwa w Skandynawii to w Norwegii, jakie ostatnio byłem 6 wiem, że na autostradzie, gdzie są 2 pasy w 1 kierunku można 100 km maksymalnie jechać ja Finlandii ostatnie zimy autostradach dużo gorszy od naszych widzi pan jednak można jak pani Magdalenie Skandynawia jak pan porównał nasz rozwój przez ostatnie 10 lat rozwoju infrastruktury drogowej w Ameryce po drugiej wojny światowej nie tonie mamy rzetelne to to był kosmos rzeczywiście to był kosmos ojcem tego sukcesu Eisenhower zaraz sobie to o tym, opowiemy, ale rzeczywiście to co się sta zdarzyło w stan oznaczony w latach pięćdziesiątych chyba nie ma precedensu to coś nieprawdopodobnego dla nauczycieli rozmawiamy o infrastrukturę struktura drogowa, bo pierwsza autostrada grupa powstała przed wojną Ameryce prawda jakaś taka taki zalążek, że tak chętnych było to co się za lokale mogą lekko to 1908 rok fragmenty tego nawet sąd dzisiaj tam był jakiś taki oni mają taką nazwał wadę bil czy coś takiego tę fazę, który był miłośnikiem wyścigów jestem ich ofiary były stwierdził, że wyścigi to powinny być specjalnie przygotowanych do tego droga co jest w Europie tak uznano ją firma rozbuduje taką drogę, która będzie do wyścigów, ale jednocześnie będzie to droga dla samochodów w momencie, kiedy te wyścigi nie są organizowane i zbudował taką drogę miał tam być chyba 100 km powstało 72 km kupę forsy na to wydało ponad 6 000 000USD w tamtym czasie to dzieli mnożymy przez 10 lat albo lepiej jest, że to niebyła autostrady jako tak, dlatego że tam nawet np. Kret lewo kolizyjny, bo ów uznawano, że ten skręca w lewo to zwalnia ją musi uważać na tych 0 z przeciwka i kilka nie muszą się martwić mogą jechać szybko, niemniej jednak rzeczywiście była to droga z wiaduktami ze ślimakami no rzeczywiście bardzo elegancko wyglądała łagodne zakręty zakręty i druga płatna zostaną oznaczonych jest jak tam ewenementem trzeba było płacić 2USD za wjazd na tę na tę drogę, ale i to rok 1908 i potem potem tak się zrobiło się drogi były coraz lepszej bardzo szybko ta droga stała się przestarzała w tej chwili jest ona po prostu ścieżką rowerową, bo one wolne lokale i ona pełni rolę rekreacyjną, bo tam dodawano, która zobowiązywała się okazało Zielona spełnia swoich norm i w tej chwili, czyli jednak na początku ta autostrada nie będę miała być torem w założeniu ścigania na autostradę jako taka akcja jest tutaj firm jak też dochodzi do władzy prezydenta pamiętajmy też tak mówiłem, że autostrady w Niemczech budowane były przed dojściem Hitlera do władz to nie jest tak, że Hitler zaś start-upom zbudowania ostatnio tu wcześniej były, ale w tym czasie też powstała tzw. też nazwało gen. Pułaski złej New Jersey to też było tak zamiast autostrady, więc te drogi to był taki właśnie media dostały, więc auto w stanach Zjednoczonych nie było, że państwa autostrady stany Zjednoczone dopiero pojawił się w latach pięćdziesiątych nie tutaj Amerykanie byli troszeczkę opóźnień jest to na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku królowała kolej Stanach znaczony też niesamowite jak Amerykanie budowali swoje linie kolejowe oni w latach osiemdziesiątych mieli gęstość koleją linii kolejowych między taką jak euro 80 tych dziewiętnastego dziewiętnastego tak mieli taką gęstość kolejową jak Europa przez jaki to jest olbrzymi kraj to oni mieli największy lokomotywy przyznam się zdarzały zaprzęgi lokomotywa powiedzmy 500 ton ciągnie pociąg, który się składa nie wiem tam 500 wagonu, bo zdarzały się 650 za przedni 650 wagonów pasuje to wyobraża pani stopie pociągał 6 km długości to coś nieprawdopodobnego to są to takie pociągi jeździły i tam prawie cała Warszawa, jakby tak po starość darzy tylko załatwiała kolej, ale do mniej więcej do mniej więcej początku dwudziestego wieku wtedy, gdy pojawił się ten samochód nagle okazało się, że samochody takie miejsca, gdzie kolej nie może nie ma torów kolejowych wcześniej robiły to konie, ale komitet był problem stanowi znaczony 1911 roku było 30 000 000 koni koni pociągowych Janik koniach dla pod Podsiadło, na których boi jeździły jeździli tylko konie konie pociągowe i te konie zdarzały nam Katyń 191213 roku było bardzo gorące lato, że mnóstwo z nich padło urządzenie okazało się, że taki koniec nieopłacalny, bo po pierwsze trzeba budować jest trzeba go jeśli trzeba go leczyć żyje przeciętnie 5 lat tego nie były 5 lat nie dłużej niż normalnie żyją dłużej, ale one ptaki zaczyna były zaczyna się nie tylko, jeżeli co 5 lat trzeba było mieć konia zaczął się bardziej kalkulować tym przedsiębiorcom mieć ciężarówki produkcja w 1910 roku to było 6000 ciężarówek stanu za stan wyznaczonych, ale następnych latach z roku był kilkukrotny wzrost produkcji to było coś niesamowitego to był wielki boom, a skoro były ciężarówki trzeba było budować drogi potem upowszechnia się Forte i tych dróg ciągle nie ma i ciągle coś tymi drogami było na rzeczy nie mogli Amerykanie zbudować dobry drugi tak naprawdę nie uporali się z tym problemem do wojny, bo państwo w Ameryce do drugiej wojny światowej nie było właściwie dobrych dróg były już był sprzęt były fordy te były fordy przerabiane na 1 jedno tony ładowności bardzo dużo było tych właśnie dostawczych samochodów były pierwsze naczepy do ciężarówek to jest rok 1914, kiedy pojawia się pierwsza naczepa Europie pogląd nie myślano kompletnie, ale z drogami ciągle było coś coś nie tak konieczność zauważono w latach dwudziestych rozmawiano o tym, dyskutowano był nawet taki Federal Highway act 1009 dwudziesty pierwszego roku, który to zakładał, że drogi muszą być budowane, ale tych dróg budowano w latach trzydziestych General Motor zorganizował taką konferencję nasiona Chao jutro Conference obu zbudowaniu dróg i o tym, że ta budowa obowiązkiem publicznym wtedy pojawić takich firm i pamiętam jakoś tak nazywa, która ma chyba by kliniki zapasu w internecie na nas na YouTubie Futurama General Motor zobaczcie państwo bardzo ciekawy film stan oznaczony pokazujący drogi w tamtym czasie, jakie były stany Zjednoczone a jakie General Motors projektował to było piękne autostrady czasami pociągnięty estakada ami, a to wszystko nadal panie Krzysztofie były projekty do wojny praktycznie nie zrobiono nic wreszcie no co prawda 3009. roku rząd wprowadza program dróg płatnych, bo do początku uznano, że będą jednak drogi płatne potem ten program spalił na panewce późniejsze zajęli czym innym niż dotąd była wojna prawda powojnie dochodzenie do stanu normalności i to wszystko trwało wreszcie w 1940 siódmy roku powstaje ogólny plan budowy autostrad, ale mogły przeszkoda, bo wybucha wojna w Korei nałoży za to nie biorą, bo muszą się zbroić Truman próbował jeszcze jak był prezydentem też zbór założyć takie konsorcja, które by 50% pokrywało budowę autostrad, a 50% byłoby to no to musiałby robić stany poszczególne stany przeznaczą na to 25 000 000USD nic to było nic do 25 000 000USD to w ogóle to z tym nie ma nie można się w osobowych, lecz na 200 km tak wreszcie wreszcie zaczyna się w latach pięćdziesiątych, kiedy nastąpił ten boom mówiliśmy o tym, prawda nowy zarząd wreszcie coś trzeba było z tym zrobić, gdy trzeba było te drogi mają nowe samochody niszczą na to za głosy, że na do białego domu prezydent Eisenhower prezydent Eisenhower Eisenhower, który był miłośnikiem motoryzacji, ale przede wszystkim on będąc w Europie biją niemieckie straty on wojskowy on nie był prezes twierdzi kolejności był wojskowy w drugiej kolejności był prezydentem on widział te autostrady i wiedział co znaczą autostrady nowoczesnej wojnie możliwość powiadomię przemieszczania wojsk tak dalej on też z pozazdrościł im do autostrady i on postanowił, że stany Zjednoczone też będą miały autostrady i trzeba przyznać, że dla Stanów zjednoczonych w tym aspekcie bardzo rozrodu to nie jest znane ludzie znają prezydenta Eisenhowera jako gen. Eisenhowera prawda prowadzi front zachodni i doszedł do Łaby, ale tak naprawdę największy zasługą Eisenhowera moim zdaniem dla Stanów zjednoczonych było zbudowanie infrastruktury dróg tak szybkie zbudowanie, ale przecież to nie on robi cały ten plan tylko zapoczątkował uderzają w światło ono na plany były od początku 2 par oraz plan zrealizować resort tak zaprojektować tak wrzucić do produktu, gdzie te plany, które pojawiały się już dużo dużo wcześniej m.in. też przez Gemma tak analogią plan właśnie tak po pięćdziesiąty piąte roku powstała tzw. złota księga nas ta księga już nie dosyć, że ona była wreszcie konkretne oto nie była księga nie był coś takiego ciągu musimy budować, bo do tej pory WTO musimy budować, bo źle trzeba budować nie ta księga zrobiła wszystkie dokładne rozwiązanie jak drogi mają biec jak omijać miasto jak przechodzi przez niektóre miasta to było z tą bolączką do dziś jest bolączką Amerykanów zaraz sobie o tym, powiemy to był bardzo dokładnie przygotowany i Eisenhower zwany tam czasami kule autostrad do dzisiaj Stanów zjednoczonych jest czwarty prezydent Stanów zjednoczonych on to wprowadził w życie i wreszcie to weszło i to był plan na 35 lat po pięćdziesiątego szóstego roku do 90 tego pierwszego tak PIT 35 został dążą do 9 Tobias Morgan kończył Regan dokończył choćby to region tu po prostu o kulturze, który stanęły i nie nie nie potrafią sobie poradzić także dopełnił dzieła tak naprawdę bierze 10 lat to to było najważniejsze w ciągu pierwszych 10 lat to wszystko pierwsze odcinki otwarto 53 roku już od razu baroku po ich pierwsze odcinki są otwarte to jest coś niesamowitego w całym okresie tego 35 lecia powstało 80 dobrze mówi 80 000 km autostrad to sporo no bardzo sporo nas, by pokryło Wojas 80 i to tworzy ten i Interstate Highway system do tego dochodzą autostrady pomocnik najpierw łączono, które miasta największe ze sobą czy jakiś inny najpierw łączono one nawet nie ma swojej pani Krzysztof innych on był budowany we wszystkich miejscach kraju toczonych równolegle najwięcej budowanych oczywiście w okolicach wschodniego Wybrzeża Boston nowy Jork tam powiedzmy łosie to itd. ale jednocześnie budowano też droga, która potem była droga nr 140 lat kata i 40 prasa osady i 40, która zastąpiła słynną Rosji fizyk z drogi budowano i teraz pewne rzeczy są dzisiaj uznawane za błędy pamiętajmy, że autostrady mimo, że to wielki sukces autostrady stany Zjednoczone to jednak pamiętajmy, że projektowali inżynierowie ani urbaniści wtedy urbanistów Stanach znaczony prawie nie było za to byli inżynierowie i takie projektowali, że niestety one przechodziły często przez centra miast bądź nie przez samo centrum, ale za to przez dzielnice zamieszkałe przez czarnych bądź Portorykańczyków bądź tam po prostu tej mniejszości tak uboższy warto was ludności i one dzieliły miasto ta uboższa warstwa potem miał przejść podzielę Stanisław tony drugą nad głową i dzielił miasto robi albo nie zdawali sprawę z tego co robią oczywiście na początku mówią właściwie oni robili celowo, bo to chodziło o to, żeby wysiedlić, ale z tego przez jakiś wysiedli trzeba dziś zaszedł naprawdę tak brzmi tak robić, żeby wyszedł nawet też mówiono Indian się uda, ale Villa, ale chwilę, ale w takim razie politycy to akceptowali tak politycy akceptowali taki był czas na listach politycy akceptowali i żeby wyszedł na jak dzisiaj to trzeba też, by zasiedlić no no, więc co oni zasiedlali się po tej drugiej stronie tam takie getta poparł po prostu się potem zemściło zemściło się w latach 70 wzrostem częścią przestępczości w latach osiemdziesiątych dalej co są co jeszcze dosyć istotne dzisiaj budujemy autostrady na tyle daleko, że wiemy, że to miasto jeszcze przez najbliższe lata przez Hitler budował Berliner ring prawda no to z taką rezerwą do dzisiaj ten Berliner ring jest w lesie Amerykanie coś takiego wtedy uznał nas wybudowano autostradę przez prawie środek Warszawy mówią o 8 dobra trasę ekspresową z wielkim rozdamy prawie w centrum oraz Warszawę niech pani będzie Malkontent mnie pan wiedzieć, że jest się, że jest ono ważne realny, ale tak zrobił, ale zrobiono pewien błąd stany znaczony mianowicie uznano wtedy była taka polityka, że autostrady po to, są, żeby szybko jechać odpoczywać wobec tego to było wszystko autostrady, które u nas nie miał funkcji w ogóle nie miałby licencji autostrady, dlatego że one miały żadnych jak powie się nazywa tak powiedzieć mowę mowy o miejsca obsługi pasażera miejsce tak dlatego w ogóle nie miał dopiero było później dopiero odbudowywany później, dlaczego dlatego, że to jest taka, że taki wątek psychologiczny troszeczkę, gdy rozwinęła infrastruktura tych zwykłych dróg stanie znaczony powstało mnóstwo barów równo różnych różnych takich pan moteli to także popularne dla autostrady zagra z różowym kolorem samego powodu przy autostradzie trzeba było mieć na to licencji tak dalej musiała spełniać pewne warunki i właściciele tych tych małych liter modeli nie chciało się tego robić oni uważali, że to za dużo roboty i dlatego autostrady był pusty, a projektanci wcale nie przyjmowali tak jak powiedziałam oni uważali, że autostrady po to, żeby ktoś zmienił dopiero w latach 80 no dopiero tak dopiero w latach 807270, ale na początku były puste, czyli przez 20 lat tam powiedzmy to one pustkami świeciło oczywiście to był problem duży one tak zostały zaprojektowane dopiero później one były otrzymały infrastruktury, a wszystkie te co robimy na filmach z trudem motele itd. to w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych on był mniejszy droga nie przy autostradach jasna może to jest jednak efekt tego, że na początku Amerykanie tacy zwykli mieszkańcy nie mówi o transporcie towarów, bo to jest zupełnie innego to jednak za bardzo na dalekiej odległości to nie chcieli jeździć ja wiem czy nieszczególnie samolot był wtedy do dalekiej odległości właśnie dla większości szybciej być samolotem trzymany w samochodzie tak oto fakty rzeczywiście wiadomo, że Amerykanie to jednak wygodne arie go, ale nie było samochody mieli wygodne, ale tego łagodnego akurat ważniejsze było i potem to zdrowie pakietu ruszyło wtedy jak zaczęły budować te wszystkie stacje benzynowe motele wielkie koncerny w Zatorze zaczął nie chcieli się mały mali tacy pojedynczy przedsiębiorcy to, że zaczął robić wielkie koncerny i w tej też dopiero się pojawił, a tak na początku po prostu zwyczajnie tego tego nie było, ale powiedzmy w tym 1940 czwartym roku, czyli tuż po przed zakończeniem wojny no po wstąpieniu Stanów do wojny w stanach znaczony w ogóle było 400 km autostrad auto za dużo powiedziane takich dróg powiedzmy szybkiego tak w 1950 roku było 1000 km na 1960 roku to zrobiono 56000 rok rocznie rocznie robią stały puste no ilu i robią od razu szerokie te tak tylko, że wie pan od Altusa jednak dużo dały dlatego żony rozwijały transport jak choćby etatowe miejsca pracy i były był ruch towarach był obrót towarami towary mogły robić tańsze, więc jednak wiadomo, że napędziły zwyczajnie napędziły napędziły gospodarkę od początku uznano, że autostrady będą miały takie oznaczenie niebiesko czerwono białe to były są takie tablice do dzisiaj prawda charakterystyczne dwucyfrowym numerem do autostrady główne one szły zawsze nieparzysta miały kierunku północ-południe na tle parzyste cud za rok natomiast cyfrowe numery były autostrady pomocnicze tak to wygląda on 2 zdania, chociaż od Rosji z wizji, bo bardzo proszę go koniecznie dowodowych i fikcji fiction no mekka turystów dzisiaj ona powstała 2006. roku nie była żadna autostrada proszę państwa to była droga nawet czasami gruntowa dopiero trzydziestym ósmy roku ta droga została całe asfalt na całej długości utwardzenie i ona korzystała ze starych miejskich ulic dlatego często mają mówiono droga matka, bo tam były wszystkie przesyłki miasta, którą przez auto wykorzystywane były te główne ulice tych miast także to niebyła żadna oficjalna autostrada jest ta droga jest ona de facto dzisiaj niskie, a poza tym auta ani Highway tak Ron da ona nie istnieje dzisiaj po osiemdziesiątym piąty roku została skreślona w ogóle wykazu, jako że nie spełniała wymogów normalnej drogi, a stan co to takiego magicznego było, że taka popularna, bo 1 z pierwszych latach kryzysu w latach kryzysu wszyscy tą drogą hali na zachód to była droga prowadząca do do los handel do Santa Monika potem przedłużona droga, którą w momencie, kiedy ludzie szukali nowego życia to była jedyna droga na zachód i tą drogą jest ono dzisiaj tej drogi nie ma jest jakiś fragment oficjeli jest oficjalnie historyk Claus eksmisji, ale tak naprawdę poza administracyjnego w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych to była jedyna droga w stanach znaczony, która o, które mówiono i droga po to, żeby jechać, bo jechać po prostu, żeby się, jakby wyszedł z tego, że jak już wtedy zaczynała mieć taką też może być taką legendę też można infrastruktura drogowa zagraliśmy się, ale ważna sprawa w Ameryce, bo tak jak powinniśmy w ciągu tych 10 pierwszych lat, odkąd plan został wprowadzony to 23000km rocznie, a ustawy o olbrzymia liczba Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak kłaniamy się Nisko w przyszłym tygodniu też trochę o infrastrukturze myślę porozmawiamy, ale tej serwisowej no bo jak więcej samochodów no to więcej się psuje tych samochodów do usłyszenia bardzo dziękuję pani, że dziękuję do usłyszenia w następnym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA