REKLAMA

Po szczycie Rady Europejskiej: "Niczego nie wygraliśmy. Przed nami są te same schody co wcześniej."

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2019-12-14 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
17:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie dają studia już zapowiadane Jan Truszczyński nasz negocjator członkostwa w unii Europejskiej dyplomata, ale też pracownik komisji Europejskiej jeszcze niedawno dzień dobry dobry no nie tak niedawno zalecana 5 latach czas, lecz no to może, żeby tylko zakończyć wątek, który był tematem mojej poprzedniej rozmowy, a więc Brexit wynik wokół wyborów w wielkiej Brytanii, bo nasz radzie Europejskiej oczywiście i duży unijny i inni liderzy Rozwiń » instytucji, jaki państwo poza wyrażeniem najczęściej do takiego żalu, że Brytyjczycy jednak odchodzą no generalnie mówili no dobra teraz czasie wziąć do roboty nad tą nową umową czy to będzie równie umową już o relacjach czy to będzie równie trudne jak umowa rozwodowa może bardziej, bo w pan eksperci śmiał się do nich zaliczać uważają, że bardziej oczywiście to będzie w jakim stopniu zależało od tego jaki będzie poziom ambicji albo żądanie Wielkiej Brytanii pod kierownictwem Borisa Johnsona i im wyższy będzie ten poziom ambicji związanych z tym żądań tym trudniej dłużej przyjdzie też negocjować można wyobrazić prostą umowę handlową, której negocjowanie będzie trwało kilka miesięcy realnie kilka lat, ale tak czy inaczej takie umowy handlowej muszą towarzyszyć zobowiązania dotyczące tzw. równego pola gry, że Brytyjczycy zachowywali się poprawnie jeśli działa standardy ochrony pracy ochrony środowiska nie oszukiwali nas po celnym podatkowym itd. tak dla krótko mówiąc jak bratu nie spojrzeć negocjować będzie trudno przyjdzie to robić długo przedłużenie okresu przejściowego, który ma trwać do końca 2020 drugie roku 2 do 2020 roku mnie się wydaje nieuchronne raczej no ale zobaczymy póki co na własny mandat negocjacyjny do końca stycznia powinien być gotowy od państw członkowskich dla komisji Europejskiej do negocjowania z Londynem no mamy w macierzy mamy konkurenta, bo Donald Tramp oczywiście zapowiedział już taką umowę, jaką on do Wielkiej Brytanii handlową to właściwie można, by powiedzieć, że Brytania może już w ogóle o tej Europie zapomnieć, gdyby więc, gdyby stany Zjednoczone były autokracji ją i satrapa decydował jednoosobowo o tym co ma być umie handlowej to bym się mogą zgodzić, ale ta jest ciągle jest demokracja po o o o odpowiedź odpowiednio skomplikowanym systemie wyważania interesów wewnętrznie i nie wyobrażam sobie umowy preferencyjnej takie, żeby stany Zjednoczone uchyliły nieba w wielkiej Brytanii odwrotnie będzie na większy będzie wymuszał na mniejszym słabszym koncesje, a nie mniejszy słabszy dostawał prezenty większe tak zawsze było, a dla nas tam akurat nie jest ojcem, który zrobił prezent w końcu biznesmen ma nota teraz już o tych tematach, które były omawiane bez brytyjskiego premiera tak na marginesie ważna rada skoro wielka Brytania jest w unii Europejskiej, a nie było brytyjskiego premier ważne ważna ważna już tylko bywają radzimy nie ważne ważna na pewno na dobrze to teraz oczywiście decyzja polskiego rządu i tu muszę trochę powiedzieć, że bardzo są ostre krytyczne reakcje no tej części i klasy politycznej i mediów co do decyzji polskiego rządu podczas rady w sprawach klimatycznych w sprawie tego dochodzenia do neutralności klimatycznej 2050 roku oczywiście rząd i od media sprzyjające rządowi mówią, że to bardzo dobra decyzja dla polskiej, bo w sposób bezpieczniejszy spokojniejszy wprowadzi nas do tej klimatycznej neutralności pewnie ileś tam lat później i wydaje się, że w tym wszystkim warto powiedzieć, że jednak takim centrowym głosem było głos i szefa rady Europejskiej Szala Mirella i pani Ursuli von der Leyen, którzy na konferencji prasowej powiedzieli rozumiemy, że są państwa, dla których jest to trudniejsze i wzięliśmy to pod uwagę nie było tam potępienia Polski pana, ale wzięto to uwaga pod uwagę już w projekcie wniosków, jakie miała przyjąć rada Europejska sam tekst, o której pan przed chwilą tutaj przytoczył nigdzie nie mówi o tym, że Polska we własnym tempie czy później miałaby osiągać cele neutralności klimatycznej on mówi jedynie wyłącznie o tym, że jedno z państw członkowskich na obecną chwilę na obecnym etapie jeśli on nie idzie nie może przyjąć jeszcze tego zobowiązania, a wrócimy do sprawy w czerwcu 2020 roku też wszystko full stop premier ma, więc wiemy już znamy od lat przepisy i wiemy, że to jest człowiek, który na obu mija się z prawdą albo konfabuluje, żeby nie użyć ostrzejszych sformułowań, więc ja bym tu nie wierzył premierowi Polski, kiedy opowiada, że ma można, by robić bez mała co chcemy i wygraliśmy myśmy niczego w istocie nie wygrali tutaj jako kraj przed nami są te same schody, które były do niedawna, które trwają cały czas po pierwsze, wzrost ceny węgla w uprawnieniach do emisji to będzie trwało nieprzerwanie po drugie, zobowiązania do podniesienia udziału źródeł odnawialnych takich jak wiatr woda słońce w ogólnym zużyciu w sporze wytwarzaniu zużyciu energii po trzecie zmiany inne prowadzące do tzw. dekarbonizacji, czyli stopniowego odchodzenia od węgla to wszystko nas nie mnie po prostu inny jeśli idzie o środki zasilające gospodarkę polską z budżetu Unii Europejskiej czy kredytów Europejskiego banku inwestycyjnego, żeby coś dostać trzeba coś stać tu się nic nie zmieniło ta nie będzie tak, że Polska dostanie coś za nic nie, przyjmując na siebie żadnych zobowiązań albo łagodniejsza niż te, które przyjęli i i czekają nas dalej trudne negocjacje nie jestem pewien czy pan mnie, działając tak jak premier Mazowiecki działał na radzie Europejskiej Florencji czy podjęte poprawiliśmy swoją pozycję negocjacyjną nie jestem tego pewien no, a niektórzy właśnie mówią, że jeżeli się negocjuje w ten sposób no to łatwiej będzie można właśnie zdobyć więcej pieniędzy na to transformację, która jest konieczna tuż po my zgadzamy, że jest konieczna ale, żeby ją przeprowadzić właśnie w tych szczególnych polskich warunkach tej ogromnej zależności energetyki właśnie od od węgla z dużym regionem górniczym itd. to trzeba mieć dużo pieniędzy, więc jak powiemy Okaj my się zgadzamy, ale no sami widzicie jak trudna jest u nas sytuacja no to gdzieś tam ktoś może myśleć no to nam dadzą więcej pieniędzy i będzie nam wtedy łatwiej więcej w stosunku do czego bo na razie nie wiadomo, kto ile miałby dostać się zaraz nie wiadomo jak duża miałaby być kula środków z rozmaitych tytułów rozmaitych źródeł na transformację Nisko węglową transformację skoro pani z dekarbonizacji, ponieważ nie nie znamy punktu od mieszkańca lekcję będziemy mogli powiedzieć, że jest więcej niż miało być prawda ponadto Polskę czeka w najbliższych tygodniach to powinniśmy zrobić przedstawienie tzw. zintegrowanego planu działań w dziedzinie energii klimatu do końca 2030 roku w styczniu Polska przedstawiła pierwszy taki projekt przymiarkę w czerwcu otrzymała opinię w tej sprawie od komisji Europejskiej wskazującą, że wcale być więcej jeśli odnawialne źródła energii trzeba zaprogramować bardziej energiczne działania jeśli o stopniowe odchodzenie od dotowania węgla kamiennego plus kilka innych rzeczy na czele z renowacją budynków tak, żeby były neutralne energetycznie krótko mówiąc to mamy zrobić nic nie wiadomo o tym w jakim punkcie działanie rząd Polski w tej sprawie więcej powinniśmy pracować przedstawić do końca tego roku strategię w dziedzinie energii klimatu do końca 2014 roku wiadomo, że na desce kreślarskiej taka strategia była jakieś odpryski informacji pojawiały się znać czas na ten temat, ale społeczeństwo więc, że nie wie nic w jakim punkcie rząd Polski jest tych sprawach jak jest poziom jego ambicji co zamierza dać ile zamierza zainwestować w naszych własnych środków transformację energetyczną po to, żeby skuteczniej i w sposób bardziej wiarygodny bardziej efektywnie w efekcie ubiegać się o odpowiednią pulę zasilania zewnętrznego dotacji plus kredytów pochodzących ze źródeł zewnętrznych podkreślam, żeby coś dostać trzeba coś dać od siebie, a póki co nie wiemy co Polska pod kierownictwem pisowskim chce od siebie dać do w sposób powiedziałbym nie budzący wątpliwości i mocnym powiedział o tym, Emmanuel Macron to zdanie potem było dość mocno eksponowane jeśli Polska nie potwierdzi zobowiązania dla celu neutralności klimatycznej do 2050 roku będzie poza Europejski mechanizm finansowej Solidarność to jest też przesada po ósmy cesarze, dlatego że niepotrzebny zaostrzanie problemu, który pozostaje atrakcyjna co do rozwiązania przez wszystkich Polska będzie miała dostęp do rozmaitych środków z rozmaitych źródeł, ale podkreślam jeszcze raz Polska musi przedstawić sama własne propozycje własne zamiary w jaki sposób, jakimi etapami, a drogowcy się posuwać w kierunku transformacji energetycznej transformacji Nisko węglowe jak to się nazywa w każdym razie to wszystko zapowiada, że rozmowa się nie tylko nie zakończyła, ale że znaliśmy się w takiej sytuacji trochę obserwatora z boku, bo o tym, zdaniu jeszcze nie mówiłem pani Ursuli von der Leyen wspomniane już konferencji prasowej po pierwszym dniu, kiedy kiedy, odpowiadając na pytanie dziennikarki jak można mówić o tym, że rada Europejska przyjęła konkluzje dotyczące tej sprawy klimatycznej skoro 1 rząd no wyraźnie, mówi że że się pod nimi nie podpisuje przynajmniej nie nie nie nie w pełni i wówczas padła odpowiedź, owszem, uwzględniliśmy prośbę 1 rządu właśnie noc z racji jego specyfiki, ale to nie znaczy, że jakikolwiek sposób przyhamowuje naszą działalność, przygotowując kolejne akty legislacyjne już od początku przyszłego roku w tej kwestii i rzeczywiście trudno się z nimi zgodzić naturalnie działalność legislacyjna komisji Europejskiej jest zaprogramowana w marcu przyszłego roku projekt całościowej u całość Boga aktu prawnego, który określi w jaki sposób Unia Europejska jako całość ma osiągnąć neutralność klimatyczną neutralność nową do 2050 roku wszyscy wiemy, że całą legislację przyjmuje się większością kwalifikowaną to znaczy 1 kraj nie może powiedzieć zawetuje właśnie zgadzam wtedy wszystko idzie do kosza Polska jest skazana na to, żeby się dogadywać i grać w tej samej bramki co pozostali prawda w swoim tempie prawda, że z uwzględnieniem swojego punktu wyjścia no ale jednak przy tych samych regułach gry, a nie z własnymi odrębnymi całkowicie regułami trwa tam są róbcie w tej Unii co chcecie, aby tu po swojemu w swoim tempie powolutku będzie jeśli i proszę na mnie zaglądać do naszej kuchni tak jedno tak nie będzie po prostu to jest wykluczone tak to działa na możliwe, że niemal, kalkulując szczyt rady Europejskiej na budżet zostało nam niewiele czasu tworzą oni też tak długo rozmawiali o tym w klimacie, że na budżet zostało czasu niewiele właściwie mamy tylko taki komunikat, że możemy potwierdziły się dotychczasowe występujące różnice między poszczególnymi państwami jak rozumiem głównie dotyczące co do samej wysokości tego budżetu, czyli ile ta ma być tego procenta dochodu Narodowego brutto 3110733117 tak dalej no i jak rozumiem co do też konkretnych części tego budżetu my mówimy ciągle nie może ucierpieć spójność rolnictwo można powiedzieć, że Emmanuel Macron rolnictwie też bardzo dużo mówił, że też nie może ucierpieć jak pan myśli czy ta opóźniające się w sumie debata dotycząca przyszłego siedmioletniego budżetu może wyjść znowu tego okresu takiego okopy wania się na swoich stanowiskach no bo też czas leci jak każdej innej sprawie no, żeby ten budżet mógł ruszyć właśnie to już powinien być przyjęty widzę to dość twardemu PS czy zawsze była kwadratura koła w dawnych latach, kiedy sam w tym uczestniczyłem w późniejszych latach, kiedy przyglądałem się temu jako ekspert działający w innych już w dziedzinach i wewnątrz komisji Europejskiej obecnie jest jeszcze trudniej 1 to jest pewnik wielka Brytania wychodzi ze czytaj drugi co do wielkości płatnik netto do budżetu Unii Europejskiej nas opuszcza i jednocześnie ci, którzy są płatnikami netto nie chcą płacić więcej niż płacili do tej pory ci, którzy są największymi odbiorcami środków z wspólnego budżetu na politykę spójności na wspólną politykę rolną chcieliby utrzymać w miarę możliwości ten sam poziom wsparcia co poprzednio, a jednocześnie tłoczą się drzwi nowej polityki migracja klimat bezpieczeństwo zewnętrzne, które wymagają dodatkowego zasilania nowych środków rozważ powódź to wszystko prawdziwa kwadratura koła koło mu, więc teza ta rada Europejska w gruncie rzeczy była powtórzeniem znanych wszystkim rozbieżnych pozycji bez ujawnienia ani marginesu kwestie elastyczności Persja syn nie wszystko cokolwiek ani jakiegokolwiek mini przełomów którejkolwiek z tych spraw którykolwiek z tych dziedzin co będzie dalej podobno ma być specjalny szczyt w lutym, a może nie po drodze indywidualne konsultacje nowego przewodniczącego rady Europejskiej armii siada z poszczególnymi państwami obliczają na to, żeby wydobyć jakieś dodatkowe informacje biegowych to o ile możecie się posunąć prawda wszyscy wiemy, że w drugiej połowie roku, kiedy Niemcy będą przewodniczyć w radzie Unii Europejskiej powinno dojść do finalnych rozwiązań, chociaż mają my to akurat Niemcy należą do grona tych zjawisk procentowych, skąd pochodzą właśnie nowym właśnie tak trudno im się dziwić, że płacące są dobrze wiedzieć nadzór lat ochrona jest dla rodzin nie chcą się nie chcą przepłacać z kolei będą pod podwójną presją, żeby doprowadzić do kompromisu, którego częścią musi być szczodrobliwości z ich strony, ale czy będą politycznie w stanie wykazać większą osobliwością, jaki będzie krajobraz polityczny w drugiej połowie przeszło roku, jaka będzie siła przetargowa CDU wobec innych partii, jakiej koalicji rządzącej w Niemczech tuż jawi dodatkowy czynnik niepewności w, czyli jak to mówią będziemy mieli o czym rozmawiać, a dzisiaj bardzo dziękuję Jan Truszczyński długością weekendowego baranka za chwilę informacje tak ma o nich oczywiście wraca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA