REKLAMA

Dieta roślinna uboższa?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2019-12-15 12:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:29 min.
Udostępnij:

Komentarz Iwony Kibil do stanowiska Komitetu Nauki o Żywieniu Człowieka PAN Rozwiń »

Więcej: https://vegetitian.com/2019/12/05/komentarze-do-stanowiska-komitetu-nauki-o-zywieniu-czlowieka-pan/

Więcej: http://www.knozc.pan.pl/images/stories/MLonnie/Stanowisko_KNoZc_WEGETARIANIZM_do_glosowania.pdf Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1221 koniec państwu czas na niedzielny obiad wspaniałe warunki dzień dobry dzień dobry jest pani dietetykiem na temat naszego spotkania jest właśnie dieta dieta wegetariańska do tego stopnia stało się to poważną sprawą, że stanowisko w sprawie diet wegetariańskich zajął komitet nauk o żywieniu człowieka Polskiej Akademii Nauk, czyli to nie jest już kwestia mody kwestia wyboru związanego, z czym jak postrzegamy świat najważniejsze gremia naukowe pochylają się Rozwiń » zastanawiają się też zdrowe czy nie co panią po dieta roślinna jak najbardziej jest zdrowa potwierdzają to stanowiska innych komitetów żywienia m.in. amerykańskiej Akademii żywienia dietetyki brytyjskiej dietetyków czy np. nawet Instytutu żywności żywienia minister w swoim ostatnim stanowisku dotyczącym diet wegetariańskich w placówkach żywieniowych szkolnych też potwierdzili, że takie może być stosowana jest jak najbardziej ta dieta jest zdrowa natomiast komentują wartością w życiu wartości odżywcze takie listy dobrze zbilansowana dieta, ponieważ w komitet nauk ożywieniu człowieka pan w swoim stanowisku ani uwzględnili też oczywiście kobiety w ciąży uznanie dzieci osoby aktywne fizycznie, ale napisali, że ta dieta nie jest odpowiednia dla tych grup natomiast nie zgadza się z innymi stanowiskami praktycznie wszystkimi stanowiskami większymi takimi światowymi dietetyków i lekarzy nawet w stanach powstał komitet lekarzy na rzecz odpowiedzialnej medycynę i też lekarze tam bardzo propagują dietę roślinną, ponieważ kobieta, która tak jak w jest profilaktyka różnych chorób cywilizacyjnych między nimi chorób układu krążenia cukrzycy typu drugiego niektórych nowotworów, ale też można leczyć choroby poprzez dieta jest wiele powodów, dla których ludzie decydują się przez nowy dietę wegetariańską myślę, że w jakimś stopniu dotyczy to także tego, dokąd zmierza nasza cywilizacja czy chęć tego, by myśmy żyli w zgodzie z naturą jak najdłużej to na pewno z powodu, ale sądzę że, gdyby pojawiło się opracowania naukowe, które potwierdziłoby, że ktoś, kto stosuje dietę wegetariańską 10 lat statystycznie 10 dużo od tego kto to pałaszują mięso to mielibyśmy wręcz wysyp nowych wegetarian, ale wysyp nowych wegetarian jest przez cały czas jest w Polsce obserwujemy cały czas ktoś się zmienia też sprawdzamy np. statystyki w wyszukiwarkach internetowych coraz więcej osób wyszukuje haseł dotyczących przepisów jadłospisów wegetariańskich wegańskich coraz więcej osób zaczyna dbać o stan naszej planety o środowisko, a to wszystko ze sobą powiązane, więc ten wysyp cały czas są badania, które potwierdzają, że Waganiec wegetarianie są rzadziej chorują na choroby jak mówiłam wcześniej ale, toteż nie tylko same nowotwory czy choroby czy inne tego typu choroby, ale też np. niedoczynność tarczycy i też wegetarianie żyją trochę dłużej w związku z tym, że po prostu też rzadziej chorują na tę chorobę pani autorką książek na temat 1 tak 20 książek na ręku, czyli w rodzinnej, gdzie roślina w praktyce częstą praktyką jest najgorzej wyrośliśmy w takiej kulturze kulinarnej trudno wyobrazić sobie pożywny obiad, który zaspokoi głód też da da siłę całej rodzinie bez mięsa tak krążył nawet takie żarty w internecie, że wegetarianie jedzą tylko trawę albo jedzą warzywa owoce jedynie natomiast wszystko da się uzupełnić w tej diecie jest kilka składników, na które trzeba zwrócić większą uwagę m.in. wapń żelazo witaminę, a 12, ale też kwasy omega 3 czy witamina de wszystkie składniki prawie wszystkie składniki można czerpać z diety wystarczy po prostu prawidłowo zbilansować, żeby ta dieta wegetariańska czy wegańska powiedzmy, bo wegetariańska nie ma w ogóle żadnych problemów ze zbilansowaniem diety wegetariańskiej natomiast, żeby dieta wegańska wyglądała dobrze każdego dnia powinno znaleźć w niej przynajmniej 5 porcji warzyw owoców dodatkowo nasiona roślin strączkowych, które zastępują produkty mięsne i ja dodatkowo orzechy różnego rodzaju pestki no oczywiście jakieś zdrowe tłuszcze typu awokado czy Oliwa z oliwek, więc wszystko, jeżeli znajdzie w diecie oczywiście trzeba zwracać uwagę też, wybierając produkty, żeby były produkty pełnoziarniste, żeby on miał więcej czy cynku magnezu czy żelaza trzeba zwrócić uwagę na łączenie niektórych składników, ale też trudno tylko na samym początku tak naprawdę po kilku tygodniach, a nawet już dniach pilnowania diety to wszystko wchodzi nawet, więc na samym początku wszystko zaczynać wszystko trudniejszy, ale z czasem robi się coraz łatwiejsza i łatwiej te przepisy też już wtedy samodzielnie wymyślać to może tak w życiu nie warto być fundamentalistą nie warto jedzenia mięsa 7 dni w tygodniu przychodzi do zupełnego odrzucenia go ze swojego jadłospisu ustali sobie nie raz w tygodniu jemy mięso czy to jest akceptowalne z punktu widzenia filozofii w ogóle wegetariański czy też nie albo wszystko albo nic to znaczy nas z punktu widzenia filozofii to prawdopodobnie wszystko, by nic natomiast akceptowane jest najbardziej, żeby zadbać o swoje zdrowie, więc im nie będziemy mięsa, które też to czerwone mięso jest zakwalifikowana do czynników potencjalnie rakotwórczych bądź też rakotwórczych przetworzone mięso czerwone, a więc mniej tego produktu będzie w naszej diecie tym lepiej można oczywiście zacząć od pojedynczych dni np. roślinne poniedziałki, a później stopniowo to mięso ograniczać także on w ogóle nie jest potrzebne w naszej diecie, żeby tata dobrze wyglądała, żeby czuć się zdrowo, jeżeli zastąpimy m.in. produktami natomiast im mniej będzie go w liście tym lepiej może być ciężko 2× w tygodniu może być raz w tygodniu to nie musi być codziennie albo nawet 3× dziennie przyznam, że zrobiła na mnie wrażenie książka ta roślina w praktyce, ponieważ większość przepisów, które pani proponuje są przepisy proste bardzo proste często słyszę są bardzo proste przepisy dlatego też, że ja sama jem, a takie proste rzeczy, jeżeli już gotuje coś w domu, ale staram się pokazać, że dieta roślinna nie musi być trudna więc, żeby zacząć w ogóle coś robić to najlepiej zacząć od tych prostych przepisów czy samemu da się nauczyć diety wegetariańskiej, bo inaczej ile czasu potrzeba pod nadzorem specjalisty takie jak pani wejść to na tyle dobrze sprawnie później już właściwie kreować sobie wszystkie receptury samemu w głowie jest bardzo różnie są osoby, które przychodzą do mnie jako do dietetyka już wyszukują różnych przepisów wyszukują sobie różnych art różne artykuły w internecie na temat wegetarianizmu i zdrowia tego jak bilansować przychodzą tylko uporządkować swoją dietę, ale są też osoby, które są chore i chcą zmienić swój stan zdrowia chcą jeszcze lepiej i wtedy zaczynają od sam od samego początku tak jakby wiedzą jeszcze codziennie mięso i zaczynają wszystko zmieniać wtedy stopniowo zmieniamy ja zawsze mówię, żeby po kolei stopniowo wprowadzać zmiany można wprowadzić najpierw 1 no 1 inny posiłek w ciągu dnia później zmienia cały dzień jadłospis całodniowe później przychodzi na całe tygodnie to wszystko stopniowo robić też jeszcze 1 sprawa dieta mięsna przy minister typowo pozwala nam na to byśmy spożywali posiłki dziennie czy dieta wegetariańska przez to bardziej wymagająca wymaga większej regularności też zwiększa się liczba posiłków w ciągu dnia nie nie ma takiej zależności można jest w zasadzie najlepiej dopasować do posiłku do własnych możliwości do stanu zdrowia do możliwości kulinarnych czy też nie stanie, jeżeli 2× dziennie będzie ten sam posiłek w ciągu dnia, jeżeli to będzie dobrze zbilansowany posiłek już ktoś wyjeżdża do pracy albo do szkoły na cały dzień to nic nie stanie, jeżeli przygotuje sobie bardzo dobre dobrze zbilansowany posiłek rozłoży go sobie na 2 porcja można 3× dziennie można 5× dziennie trzeba dopasować do własnych możliwości natomiast trzeba też dopasować do stanu zdrowia i zapotrzebowania kalorycznego, bo jeśli ktoś dużo błonnika na życie wegańskie takie Nisko przetworzonej to jednocześnie dużo produktów pomnikowych, więc szybciej się na jada, więc też dieta idealna dla osób, które chcą się na jadać być syte, ale też chudnąć no dobrze to teraz wróćmy do tego naukowego spojrzenia na dietę wegetariańską czy istnieją szacunki, dzięki którym moglibyśmy dowiedzieć ilu Polaków z ostało się wegetarianami albo albo nie jest po prostu tak to się cały czas zmienia też ciężko jest te szacunki czy też często znaczy często tak życie ciężko oszacować, a są takie szacunki różnych firm kateringowych około 1% 2% Polaków tylko tych zobowiązań wobec tego na nas na tle innych krajów europejskich czy też konsekwencja świadomości czy czegoś więcej nie wiem też uwarunkowań geograficznych klimatycznych co za tym idzie, że u nas chłodniej to tego mięsa potrzebujemy więcej nie nie ma takiej zależności, że nasi wschodni potrzebujemy, więc w zasadzie teraz jest niestety coraz cieplej też, ale nie ma raczej taki ważności to się zmienia cały czas w zasadzie w Polsce teraz jest myślę i Warszawie szczególnie jest rewolucja roślinna jest coraz więcej różnych miejsc wegetariańskich nawet Warszawa jest na szóstym miejscu w rankingu repliką z restauracjami, które są wegańskie i miejsca, które można stąd można zjeść wegetariańskie wegańskie posiłki na całym świecie jakiś czas temu, bo jeszcze wyżej, więc myślę, że Warszawa jest taką też wysokim miejscem w Europie, gdzie najlepiej zjemy roślinie jak sama mogę powiedzieć, że stawała się w różnych miejscach w Europie w różnych miastach i posiłki warszawskich wegańskich restauracjach są najlepsza ciekawa ciekawa rekomendacje czy pani w swojej pracy dietetyka właściwie przy okazji każdego przypadku sięga po to, polecenie diety wegetariańskiej czy też nie nie staną się to zawsze dopasować znaczy to jest także ktoś do mnie przychodzi to albo już nie jem mięsa albo mało mięsa albo przychodzi ze względów zdrowotnych i no jednak jedzenie mniejszej ilości mięsa bardzo często w niektórych przypadkach zdrowotne chorobach bardzo pomoc jest pomocne, więc staram się trochę powiedzmy nakłonić tę osobę, żeby zjadła mniej mięsa albo może powiedzmy także mniej tych tego przetworzonego mięsa typu wędlin parówki kiełbasy to teraz, a propos tego bezpieczeństwa dziecko na pewno nie służy dieta wegetariańska czy jest taka grupa 3 czy w ogóle pojęcie należy wyrugować myślę, że trzeba dopasować zawsze indywidualnie są takie osoby, którym może ta dieta nie służyć rzeczywiście na pewno są to osoby, które są wyniszczone, które mają np. są mało nowotwory mają ich akcji nowotworowe są niszczone i dieta wegetariańska w takim przypadku często nawet niestety osoby stosują wtedy jakieś soki jakieś koktajle od życia takie roślinne owocowo warzywna no niestety dieta w tym przypadku roślina nie będzie dobrym pomysłem, bo będzie zbyt niska kaloryczność diety na taka osoba po prostu będzie bardziej niedożywiona myślę, że też po różnych operacjach typu np. ostre zapalenie trzustki różne operacje trzustki, gdy roślina może przez pewien czas nie nie być korzystna, dlatego że trzeba być na Nisko pomnikowej wiecie wtedy, ale ta roślina ma to do siebie, że jest wysoko pomnikowa przyda się też dopasować no ale zawsze jakieś ubytki mogą być składników typu białko to jeszcze 1 rzecz ktoś z dziećmi z dziećmi jest także mogą one najbardziej stosować dietę roślinną też staram się zrozumieć osoby, które nie polecają tej diety dzieciom, jeżeli to osoby pracują w szpitalach czy jakiś ośrodkach, gdzie przychodzą dzieci i są bardzo chore wtedy też można wziąć pod uwagę to, że jeżeli dziecko jest niedożywione już jest chore, przechodząc na taką dietę być może będzie bardzo niedożywione natomiast dzieci zdrowe i osoby, które mają do czynienia z dziećmi wegetariańskiej czy chińskim szkodzi estetyce czy lekarza, którzy widzą na co dzień dzieci może nawet nie tyle zdrowe co wszystkie dzieci, które sadzić rośliny tak dobrze zbilansowanej mają urozmaicony jadłospis bardzo kolorowe rodzice są bardzo świadomi dbają o składniki odżywcze jadłospisach myślą też suplementacji czytają artykuły na temat diety są to bardzo świadomi rodzica i jak najbardziej ta może być stosowana przez dzieci co potwierdzają stanowiska też tych największych organizacji dietetycznych ręka do góry to państwo da się przekonać, bo inaczej sam podjął takiej świadomy wybór nie ma miejsca jedno pani książek są tak dobre i trochę wprowadzają świat uwagę, że zatrzymam dla siebie pani Iwona kiwi dietetyczka, bo dziękuję bardzo cię to był niedzielny obiad, a po nim kolejny stały nasze cykle jak z dzieckiem tuż Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA