REKLAMA

Artystki królowały w 2019 roku

OFF Czarek
Data emisji:
2019-12-16 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki z Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie ci dobry państwu dziękuję panie redaktorze niedawno rozmawialiśmy o rynku sztuki, ale rok 2019 zbliża się powoli do końca, bo już tradycyjnie grudzień jest dobrym miesiącem dobrym momentem na podsumowanie roku oczywiście tak żyjemy w takiej przestrzeni zaś tak zresztą, Rozwiń » że w każdym momencie może wyskoczyć jakiś nieplanowane wydarzenie, które podsumowanie roku zmieni to nawet drastycznie niedawno kilka tygodni temu mieliśmy do czynienia z bardzo z uchwały z włamaniem na zamku w Dreźnie także, kto wie może 31grudnia, kiedy wszyscy będą świętować coś wydarzy, ale na szczęście też będzie po dzisiejszym programie, więc myślę, że warto spożyć spojrzeć na to co ciekawego działo się na polskim rynku sztuki co ciekawego działo się na światowym rynku sztuki jeśli cieszy w od ja zaczynam fakt, że zawsze mamy chwilę czasu na to, że podsumowywać rynek światowy rynek Polski, bo rzeczywiście jest także każdy rok przynosi coś ciekawego coś nowego jeśli chodzi o ten Polski rynek sztuki tak uszu będzie to na pewno to był rok kobiet tak mogę powiedzieć to był rok kobiet i to nie chodzi tylko w kategoriach taki, że oto dzieła akurat polskich artystek osiągały najwyższe ceny, bo zawsze może nie same rekordy też idzie tak, bo wspomniani na rynek sztuki tylko wiąże z perspektywy rekordów jest takie takim prostym spojrzeniem, ale także spojrzenie na na siłę w aspekcie poza polskim bo gdybym mógł wskazać takich zwycięzców tegorocznych wśród artystów jednak wskazuje artystki na pewno na Alinę Szapocznikow i być może jeszcze państwo pamiętają, bo dziś w początkach roku i sprzedaży prace przyjaźnie i nie chodzi o ten wyjątkowy rynkowy rekord w postaci 2 000 000zł chodzi o to, że ta praca, która została zakupiona przez prywatnego kolekcjonera trafi do depozytu MSN ta kupiona została w Desie Unicum trafi do depozytu muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie tylko kawałeczek dalej od tego miejsca gdzie ona wcześniej się znajdowała troszeczkę taki jest dzisiaj chichot historii, ale błąd historii błąd ludzki spowoduje, że ona jednak wrócić z obciętymi rękoma niestety wróci na zyskach znacznie, że teren szlak ma artystycznie, ale zobaczysz, że żona przetrwała i że znalazła nowe życie przez rynek tak muszę powiedzieć przez rynek i kolejne kobiety rozumiem Magdalena Abakanowicz Magdalena Abakanowicz to to bez wątpienia tak myślę w tych kategoriach też 2020 pierwszego roku, czyli wielkiej wystawy w tej, a tego co się jak rynek reagował wcześniej na na na zakup tych prac jeszcze pamiętam 2011 roku za za pieniądze wszystkie tryby przeznaczone w ramach regionalnych kolekcji sztuki współczesnej w Polsce można było kupić około 20 prac Magdaleny Abakanowicz dzisiaj można kupić w wianie z 1 tylko już w ale to jest też zasłużony sukces muszę powiedzieć i jest taki bardzo ciekawy przypadek, że oto rynek Polski zaczął bardziej będą mieć nawet ocenia Magdalena Abakanowicz coś przynosi także na rynku na rynek międzynarodowy, bo przez te notowania, które zostają w Polsce przechodzą także do notowania na notowania światowej nikt nie ma wątpliwości, że a, że też aspekt rynkowy twórczości Magdaleny Abakanowicz jest bardzo bardzo wysoki zresztą w tym roku ukazał się taka książka Gate tak to świetna jest okładka granit Umer Arte przy czym umyć przekreślone taką małą cienką kreską także nie chodzi tylko o to, że to kobiety też album swoje domu tych tych wielkich kobiet artystek tak, ale w ogóle wielkich artystów, ale tam z tego pamiętam za 7 nazwisk polskich artystek w średnich jest czy się także Magdalena Abakanowicz jest Alina Szapocznikow, ale jest też też Tamara Łempicka która, która też, jakby po nie spojrzeć to jest w tym roku jest absolutnie wyjątkowa postać głównie z racji sprzedaży w tym wypadku są bis jej pracy z 15002009. roku za 13,41 000 000USD na to, gdybyśmy przeliczyli na złotówki te 52 000 000zł to jest naprawdę wysoka wysoka wysoka cena, ale co najważniejsze jest to, że podczas tej sprzedaży szacunki były zdecydowanie niższe tak jak cały rynek międzynarodowy raczył odpowiedzieć troszeczkę przysiadł przysiad trzymał się tych dolnych cen szacunkowych tak tutaj w przypadku sprzedaży pracy Tamary Łempickiej, bo po przeciwnikom ten rekord i to spojrzenie na twórczość taką taką przyjemną dla oka to dużo określa standardy polskim pozostał, więc miał ogłosić tobym powiedział tak zwycięstwo Marii górskiej, bo tak naprawdę nazywała się Tamara Łempicka, czyli rok wspaniałych artystek i rozwój tutaj też nawiązują do tytułu książki albumu wydanego przez każdą z Wajdą właśnie wielkiej artystki 5 wieków 400 prac tak i proszę wierzyć, że jestem przekonany, że to, że osoby, które przykrywały tą książkę to miały olbrzymi ciężki orzech do zgryzienia warto twardy nawet części tak twardy orzech do zgryzienia, bo przecież wybrać nie chodzi o wybranie artystycznie bardziej rynkowych tak najbardziej obecnie w muzeach tylko jednak prezentujących coś absolutnie też wyjątkowego w historii historii sztuki, czyli rok kobiet tak Dorota Nieznalska jeszcze pewnie tak Ronald de także w czasie upomnieć tak sterować nowe tak słusznie Dorota Nieznalska też oczywiście to jest też rok jak pamiętam, że mu, że praca pasja, bo oni mówimy została sprzedana w tym roku także, gdy się, gdy się nikomu, a ona pierwotnie artystka chciała sprzedać tej pracy dziś też sprzedaż tych prac prywatną do prywatnej kolekcji to, że to sprzedaż bezpośrednia artystka nie została praca sprzedana przez innego zbywca świadczy o tym, torze, że tam nie nie było opłaty z tytułu rat Świt, więc wiadomo, że to bezpośrednia zyska sprzedawała tą pracę, choć przez dom aukcyjny uważam to żal za naprawdę dobre wyniki te z takim troszeczkę przełom w ogóle w wbić aż należących do nurtu krytycznego sztuki sztuki krytycznej takiego takie cenowego desa Unicum z tej strony się, bo po raz pierwszy pokazała w taki w takiej nowej odsłonie to znaczy, szukając tematycznych aukcji poszukała też aukcje sztuki krytycznej, by uczyć sztuki kobiet i tak itd. ale tak, żeby naprawdę dobrze dobrze dobrane pracę i cieszy się strasznie się martwią, że ta praca może spaść martwi się tym żona trafiła do kolekcji prywatnej, bo chciałbym, żeby taka praca była instytucji publicznej mamy Norweżki też jest specjalność specjalność cegła Cezarego nasze muzeum Narodowego w Warszawie, ale to jest, ponieważ to jednak instalacja nie da się tego serów i zdolnościach wartę przy nie docenia pan kreatywność czynności tak różnych przywódców instytucji kultury proszę wierzyć, ale żołnierz nie zawarto także oczywiście jak wyrok kobieta także też wielu wielu innych artystek, żeby tutaj nic nie czuł pominięta, ale także takich, których twórczość cały czas uczymy się wysokich poziomach finansowych nawet rosnące jak chociażby 1 z aż tak czy to była moda sprzed 2 lat taka chwilowa tylko tylko rzeczywiście cały czas stały wzrost wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie 1120 już, że kilka minut dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się problematyce obrotu działali sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jest państwa moim gościem po informacjach wracamy do programu Owczarek dzisiaj podsumowanie roku sztuka rynek sztuki rynek Polski rynek światowy informacje po informacjach wraca po wcale studio dr hab. Wojciech Szafrański Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzisiaj podsumowanie roku, jeżeli chodzi o rynek sztuki rynek Polski rynek światowy wspomniał pan przed informacjami że, podsumowując rynek Polski pierwsza obserwacja na pierwszym miejscu rok kobiet rok artystek polskich artystek na rynku sztuki Tamara Łempicka Magdaleny Abakanowicz Aliny Szapocznikow i Dorota Nieznalska z różnych powodów one znalazły się na podium, a na miejscu drugim miejscu drugi to jest zjawisko tak bym powiedział, żeby nie było także to są tylko nazwiska nieraz też zjawiska to jest zjawisko związane z zakupami, a przez polskich kolekcjonerów uczył się powszechnie na rynku nie mówi ich udziału w rynku międzynarodowym dotychczas było także sprowadzane były prace głównie przez handlujących na rynku sztuki tak, czyli pośredników, ale widać wyraźnie, że także kolekcjonerzy sztuki współczesnej sztuce dawnej bardzo mocno zaatakowali rynek międzynarodowy mając informację z tych rynków można wskazać, że to przynosi i plusy minusy plusy takie, że część wyjątkowych obiektów przyjeżdża do Polski, którą budzi nawet, że wraca, ale mimo, że rzeczywiście tak jest, dlaczego tylko polscy kolekcjonerzy kupują mnie tam naprawdę napocić, by była wojna niektóre z takich obiektów czy walka aukcyjna mnie osobiście cieszy to, że w tym roku 2 kolejne obrazy Romana Opałki trafiły do Polski to nie jest taki przypadek, że one najpierw wyjechały z Polski trafiły, bo przecież większość czy wszystkie te prace obrazy liczone powstały tak naprawdę za granicą i cieszy mnie to, że polskich kolekcjonerów stać na to, żeby kupować prace także Romana Opałki pan myślę, że większą liczbę polskich kolekcjonerów byłoby stać, gdyby ceny niższe tak to prawda, ale Ziemiec, ale my też takie działania bo, żeby nie zostało tylko wybrane w świetle takich polskich kolekcjonerów, dlatego że nieraz obiektu zrobić, by w Polsce Polski za 100USD tak czy 50USD jeszcze przed zmianami w osiemdziesiątym dziewiątym roku nagle oni się ponownie walczy taki obiekt nie zdradza wielką tajemnicę czy nie, ale taki obiekt wróci do Polski praca Stefana Gierowskiego, którą liczy na to, że kupiła sama Fundacja Gierowskiego mając przecież wyjątkowe obiekty u siebie, ale wiedząc, że ten powinien wrócić tutaj także to jest taki takim media ja muszę wiedzieć, że to tu też taki aspekt dodatkowo jeszcze, dlatego że na rynku światowym mówi się także czas bardzo wyraźnie umieć trzeba umieć to w ogóle rozróżniać wybitne dzieła od dobrych dzieł średnich dzieł itd. nie patrząc po partia zawsze mam taki taki sport w studiu od czasu jak jak państwa dzięki panu redaktorowi łasice goście także w domach czyta dama z gronostajem jest lepszy od tej analizy i ten spór oczywiście poziom mniej rozstrzygany, ale proszę pytać w dorobku wielu artystów także są prace absolutnie wybitne takie, które są atakiem takim, który premii dla klas, ale przyszłe ceny płaci się tylko za późno się po te za ten absurd wybitne, ale znowu mogliśmy po serii programu zrobić dotyczących pomiaru prac tak jak zmierzyć wybitność jak pan możemy się zgodzić myślę co do kompozycji taki poziom bardziej mierzalnych życie, ale pewne wybitność to jest pewna przestrzeń, ale nie chciał otwierać tego jak wątków w dzisiejszym programie, ale wspomniał pan obraz Stefana Gierowskiego, który wyjechał z Polski w 1989 rok przed przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem, toteż jest chyba ciekawe bo, podsumowując ten rok warto też spojrzeć na trzydziestolecie Polski na brzeg wiekiem nazwiemy, ale w innej Polski tak czy mamy z 1 strony losy państwa, które toczą się tak jak się toczą jedni bardzo, że dobrze nie bardzo źle, a z drugiej strony rynek, który się toczy trochę inaczej jednak trochę związane z tym co się dzieje, ale też trochę, jakby ma tak funkcjonuje ono przybierze ta data będzie tysiące dziesiątego roku dla rynku sztuki jest ważna dla samej sztuki ja muszę powiedzieć żona ważna nie jest ona tak utarło dzisiaj po osiemdziesiątym dziewiątym roku sztuka się zmieniły tak jak to wcale nieprawda tak próbujemy nowych nowego przemyślenia tego odnośnie sztuki natomiast się rynku sztuki ta data jest na naprawdę ważna i aktorka ze smutkiem, że się, że to ostatnie czy to, że w tym roku przypada 30 lecie tego tego rynku sztuki okazała się też podsumowanie wybitne na lepsze gorsze dotyczące w ogóle tego trzydziestolecia, więc świetnie zrobimy to tutaj tak, ale rozumie pan może się ten jeszcze książeczkę przed końcem roku będzie rodzić tak pod choinkę tak, żeby jeszcze dalej jest taki pewien co 45 momentów przełomowych zawsze warto spojrzeć na początek tego tego rynku sztuki dla mnie wartownik w takiego przy takiej grudniowej aurze wspomnieć o stopie wizjonera sztuki, ale marzyciela rynku i to nie są osoby były pośrednikami na rynku sztuki tak to był osoby, które jeszcze przed osiemdziesiątym dziewiątym roku, bo 8080 dziewiątym roku myślały o tym, żeby rozwijać rynek sztuki to takie 2 nazwiska Andrzej Bojarski Alojzy Kuca Trybunalski w sprawie bardziej znane znane znany państwu kiedyś mieć okazję rozmawiać teraz Alojzy Kuca, który był założycielem pisma, a ten biznes to naprawdę nie jest niezwykle ciekawa postać proszę sobie wybrać w 80 dziewiątym roku można było zakładać oceną gazetę wyborczą tak albo jakieś takie czasopisma, ale czasopismo o sztuce dla klasy średnie, które wtedy istniała to przecież jest absolutny ewenement ja znam taką historię, która zresztą opowiada Alojzy Kuca jak zakładał, że wtedy była cały czas cen raczej pierwszymi czytelnikami czasopisma o rynku sztuki Bylica złoży to świetny pomysł biznesowy jest celem ma być pierwszy ktoś za papier dziesiątym roku przecież została zniesiona co zrobić nowe prawo rosły także proszę zobaczyć i pamiętam taką historię, która zresztą opowiadał twórca tego jak on przez brukową Arden BIZnest w bardzo słabym papierze tak już razem przed takim dał w organizmie Radzieckim tak tak źle nie wywinie nie wyglądało tylko okładka była z zewnątrz kolorowa na takim słabym papierze kredowym, a przyjechało bardzo znany redaktor czasopisma kursy, które wtedy przecież, bo mówi, że czy też fantastyczne, jaki jest myślenie ekologiczne tak, żeby czasopismo o sztuce właśnie drukować na takich jak już taki absurd papierze kredowym tylko na czymś takim jak właśnie jak też, że czasopismo o sztuce czarnobiałej czarno-biały czasopismo zderzak absolutny przełom wmyśleniu o Lechu o sztuce, a także myślę, że to właściciel nie tego czasopisma ich założyciele egzekucja nie wyprowadzą złe dla błędu tegoż, a może to po prostu była ukryta nagana zwolnienie tak absolutnie szczerze tu absolutnie szczerze, żeby miało także w tej to czasopismo kształtował pierwsze wyniki aukcyjne a gdy patrzę na trzydziestolecie nad morze internet internet naprawdę zmienił zmienił rynek sztuki on nawet o darł go ten Polski rynek sztuki argo zbyt szybko z tego co się działo przez tyle lat na sieci zachodnie, gdzie jednak ludzie uczestniczyli na co dzień aukcji widać było tych w momencie wejścia bardzo mocno internetu widać było spadek emocji na samej aukcji, bo się toczyła nie chodzi też telefonicznie tylko także także internetową, ale ona zrewolucjonizowała naprawdę jak nam nasze życie internet zrewolucjonizował także rynek sztuki to, że leki są zalety, jakie są wady internetu na rynku sztuki z pewnością internet zwiększył tak we wszystkich obszarach zwiększył klientela poszerzył tym ten ten krąg, dlatego że pani myśli takie aukcje w latach dziewięćdziesiątych ludzie mogli wejść po prostu ostatnich sali aukcyjnej tak, bo nie było takiej takiej możliwości fizycznej co więcej mieli szansę mają szansę szybciej zapoznać się nie tylko z propozycją tak samą ofertą, ale także z wynikami akcyjnymi, a to co najważniejsze mogą zacząć weryfikować to co się działo to co się dzieje na rynku aukcyjnym, bo takie zjawisko w Polsce niestety, że oto w ramach sztuki dawnej, która królowała w latach dziewięćdziesiątych w Polsce sprzedaży sztuki dawnej sprowadzało się także prace Zachodu, a całkowicie od innym poziomie cen zdecydowanie wyższym uznając, że prace są tam prowadzonej tam kupione tylko o to co te prace, które właśnie odnaleźliśmy w Polsce teraz musi za to zapłacić prace całkowicie inne ceny także wtedy się ukazywał tylko notowania papierowe w notowaniach papierowych wyszukiwał na koniec roku nim nie było szansy się szybko przywiezie takie dzieło nie było szans w ogóle znaleźć to czy on wcześniej niż występował nie jak jego cena nawet same tytuły były często mocno zmieniane tak, że to jest taki taki efekt gry zapobiega jakiś sferze spekulacji takiej tej takiej złej spekulację profesorze, ale też oczywiście trzeba pamiętać o tym, że jak wszystko tu także internet matą tą tą tą tą negatywną negatywną stronę także także na na rynku sztuki, bo powstawały nowe, bo nowe możliwości nowe mechanizmy spekulacyjne także to to nie jest tak, że wszystko intercyza natomiast mocno zmienia możliwość obserwowania aukcji online no to to jest coś coś absolutnie wyjątkowego, ale takie trzymają się tak bardzo ważna rzecz jak rozmawiamy co rzeczywiście taki absurd muszę przyznać, że nie ma także wypisane wszystko od razu, że tylko takiego czy niczego tak, że państwo słowo w ogóle słowo aukcja rzeczy jak to całkowicie się zmieni proszę zwrócić uwagę, że to są praktycznie był obecny przed 80 dziewiątym rokiem i nie chodzi o to teraz kryzys obecne to słowo, jeżeli chodzi o tylko włącznie aukcja dzieł sztuki i być jak też kupuje na Allegro też wizytę na aukcji na Allegro kupiłem zrobią coś takiego w taki, który ponownie do języka prawnego w 2003 roku czy zmieni przepisy kodeks cywilny dopiero tak, ale trzeba aukcja jest takie słowo pochodzące z rynku które, które dzisiaj ma wielką karierę dziś słowo galeria ktoś powie też zawsze wielką karierę tylko ze 100 galerie handlowe para nie się w Polsce rozmawia z oraz, że handlowym, gdyż nie stanowi też wpisać też galeria już zdążyło dopisać w internecie właśnie zaraz wyskakuje dniu kolejna galeria handlowa w Warszawie także 8 szkół wiele firm sprawdzą tutaj nowego na lekko nieprzypadkowo z tego powodu tutaj rynek pierwotny jest chyba obecnie w Polsce najsilniejszej co nie poczyni 50 powstał w Warszawie, bo są też wizję miasta, ale został skoncentrowany przez 30 lat Warszawy głównie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji o godzinie jedenastej 40 już za kilka minut dr hab. Wojciech Szafrański z Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jest państwa moim gościem, że podsumowanie roku, jeżeli chodzi o rynek sztuki w pierwszej części w drugiej części naszej rozmowy rozmawialiśmy o rynku polskim przypomnę, jakie najważniejsze wydarzenia rok kobiet no ale ale także pojawiają się polskie prace czy polscy autorzy polskich kolekcjach Stefan Gierowski Roman Opałka spojrzenie na trzydziestolecie po roku osiemdziesiątym dziewiątym, czyli Polski rynek sztuki, w którym znaczną rolę pełni internet myślę, że po informacjach porozmawiamy o tym co się dzieje na światowym rynku sztuki na światowych rynkach sztuki informacji 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek wczoraj państwa moim gościem jest dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza oczywiście w Poznaniu światowe rynki sztuki jak pan podsumował rok 20192019 rok to jest cały czas dobry rok dla rynku sztuki na świecie, ale czas zwrócić uwagę, że jednak następuje zmiana zmiana nie z punktu widzenia wielkości obrotu nawet, że to są troszeczkę troszeczkę mniejsze obroty niż niż w poprzednich latach ta zmiana któż, by podział wynika z głównej mierze z tego, że nie mamy takich ludzi po tych najważniejszych takich absolutnie wyjątkowych wyjątkowych dzieł one często generują bardzo wysokie obroty na na rynku, ale zaprzeczać można 3 zjawiska pierwszy też takie jednak do Balic to był większość prac na rynku aukcyjnym licytowana w tych dolnych cenach szacunkowych to jest ten pierwszy taki taki element tam nie było takich spektakularnych dużo takich spektakularnych licytacji druga rzecz to zmniejszyła się liczba tzw. rezerwy czy o to rezerwą rezerwy i gwarantów na na rynku bardzo często jest tak na rynkach zachodnich, że za pracę w ogóle idzie na akcję to już dom aukcyjny ustalają, kto będzie gwarantem ten podstawowy po sposobie zakup i o ile jeszcze w 2018 roku 2017 roku temu te gwarancje były na poziomie 530 000 000USD tak w światowym rynku aukcyjnym latarek teraz to spada w granicach 300340 000 000 rynek się coraz bardziej się postać coraz więcej targów coraz więcej małych galerii Scream przestanie nią uzyskujemy w ogóle informacji finansowych tak także można dziś rynek to mkną tak terminowej tylko zmienia się powoli jego charakter charakterystyka, ale trzeba przyznać, że te wydarzenia, które będą istotne dla rynku to są wydarzenia związane z polityką, bo wojna handlowa tak można powiedzieć między Chinami Stanami Zjednoczonymi dotknęła znacząco rynek sztuki, jeżeli chodzi o cła importowe takie zjawisko nowe mamy także odnośnie Zjednoczonego Królestwa można brexitu niepewności, która przez przez długi czas funkcjonowała, ale także to nie jest wojna to także stosunków stany Zjednoczone Unia Europejska, gdzie pojawią się nowe zjawisko w ostatnich kilku miesiącach od stany Zjednoczone na podstawie decyzji światowej organizacji handlu miały prawo nałożyć cła importowe do wysokości 7,5 miliarda dolarów na NATO warstw wprowadzane zostaną jedno z Europy do Stanów zjednoczonych i rykoszetem dostał rynek sztuki właśnie dostali konkretnie Francuzi Niemcy z tego punktu widzenia, że to Donald Tramp zdecydował się na cła takie importowe w stosunku do wszelkich litografii fotografii, które powstały nie później niż 20 lat temu proszę wyobrazić one są oburzone cłami wysokości 25% dotyczy to także herbatników także to widać tam jest przypadek, dlaczego światowa organizacja handlu na to zdecydowała się z tego powodu, żeby wyrównać, a czy zakończyć 15 letni spór między Stanami Zjednoczonymi, a Unią Europejską odnośnie sprawy Airbus kontra w Beijing no i pomocy publicznej, które uzyskiwało uzyskiwał Airbus tak kosztem można powiedzieć, by Genoi efekt jest, jaki efekt na rynku sztuki tak naprawdę takie niespotykana takie rzeczywiście miał miejsce wydarzenia w tym w jaki sposób wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi Chinami wpływa na światowy rynek sztuki zmienia centra tej sztuki także bardzo wiele transakcji przechodzi przez inne państwa nie przechodzi bezpośrednio na rynku stany Zjednoczone Chiny tylko przesuwany jest do do innych miast wszystkie rzeczy da się przesunąć tego bardzo prostego powodu szerzej cła są na Google towary towary chińskie tak bym powiedział tak czy np. także na nas na nasz rynek rzeźby księgarskie myśli oczywiście tego rynku aukcyjnym tak ona o tym, rynku starych druków tak myślę tutaj on być nowa książka nad siłą rzeczy ran tymi cłami obrywają obrywają także kolekcjonerzy w stanach Zjednoczonych, którzy zaczynają ZUS albo zmieniać te centra zakupów albo też odchodzić od od sztuki chińskiej drugą stronę zresztą oczy się też tak takiej od, a od sztuki amerykańskiej jakieś ciekawe zjawiska w tzw. w raportach tam zawsze jest czy też nie powstają nowe testy są też z 1 strony są eliminowane mówi o tym, że, że czas zmieniać system w związku z czy są z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy tych portów oraz więcej powstaje powstaje w Azji i największe domy aukcyjne zaczynają nowe też budować raporty w Azji, a zmiana przecież największy dom aukcyjny też jest, bo po 31 po prawie 30 latach dom aukcyjny Sotheby zwraca prywatne ręce tak o no i w ręce frak francuski tak bym powiedział mamy ich list PiS i satyry mamy w rękach francuskich ktoś powie, że ten ma specjalnego znaczenia, bo kapitał jest międzynarodowej tak itd. ale ja widzę w organizacji tych domów aukcyjnych tam miało znaczenie dlatego zmienia się także, że się także ludzie w tych domach aukcyjnych tych tych potężnych no i zaczynają dominować tak jak rowki wcześniej teraz zaczyna też tak zdominować co oni mają też inne spojrzenie na sztukę czym handlować co ma być sesjach do południowych co popołudniowych tak dalej tak dalej także to to ma swoje znaczenia, a widzę wyraźnie taki taki nurt rządu w 219 strasznie się w 220 będzie jeszcze większy, czyli walka z praniem brudnych pieniędzy na rynku amerykańskim oraz duży problem jeśli chodzi o starożytności tak, ale nacisk lobby jest taki, żeby zostawić tylko w zakresie czy w kongresie amerykańskim zostawić tylko tego na etapie handlu z trudnościami tak to wiadomo, że związana z bieżącą polityką, ale także, żeby przesunąć w ogóle na handel dziełami sztuki całości, jeżeli Europa idzie też w tym kierunku od 1stycznia zacznie obowiązywać 2020 roku zacznie obowiązywać już piąta dyrektywa związana z przeciwdziałaniem praniu brudnych pieniędzy, która kilka punktów, które dotyczą tylko wyłącznie rynku sztuki tak to to pokazuje że, że jest to, że te zjawiska, które pierwsze na rynku skutkują reakcja legislacyjna zobaczymy jak jak będzie skutkował w zakresie samego ścigania nawet wielka Brytania on już zobowiązała się, że w przypadku brexitu ona też będzie przestrzegała tej dyrektywy będzie wprowadzał ją u siebie w tym w tym stopniu czy klienci inaczej kupują inaczej patrzą jakieś nowe podejście coś innego interesuje figuratywne nie figuratywne nie stare nowe małe duże kolorowe oddziały o do widza ze tutaj pan redaktor próbuje zresztą znajdujemy się teraz studio, które w tej dominuje kolor niebieski czerwony i ten też żółtawy to jest chyba trudno określić tutaj pokój styl tych monitorów jak rzucić niejako w obozie w 2019 roku rzeczywiście okazały się okazały się najnowsze badania bardzo ciekawe muszę powiedzieć strony takiej takiej świadomości owej nie chodzi o takie badania czy człowiek, który jest głodny chętnie zje kanapkę taktyka jednak takie, które są oparte na na pełnym takim materiale badawczym to są badania przeprowadzone na 1 z uniwersytetów holenderskich tak i badania dotyczącego dotyczą tego czy kolor ma znaczenia dla rynku aukcyjnego oczywiście Scott materiał badawczy materia badawczy z aukcji czysty historycznych wyników aukcyjnych, ale trzeba było go jeszcze przesiać troszeczkę czy odrzucić przede wszystkim wszystkie rzeczy, które mają charakter figuratywne, które mają uczyć poza ramy tylko się abstrakcyjne prace tak naprawdę nikt nie zdeterminowane przez obraz przez płótno przedszkolom nie przedszkole płótna przez kształt czy to da np. takie okrągłe wyrzucane na i badające doszli do wniosku bardzo przekonujące czytają, czego ten raport zresztą nie są dostępne można można można się z nim za pomocą zapoznać doszli do wniosku, że to nie kolor zielony kolor właśnie niebieski jako dominujący, jeżeli dominujących w takiej pracy powoduje w w tych wynikach historycznych powodował, że te prace były sprzedawane co najmniej 10% wyżej w reżyserii niebieskim czerwonym czerwony też, ale słabiej słabiej także czerwony tak na poziomie 44,5 pół procenta, a później już te różnice nie były specjalnie specjalnie czy wiedział, że Picasso wiedział co robi, że okres lub błękitny tak jak to jest za takim blisko ciepłociągu rynek tak tak, ale rzeczywiście to jest też są są bardzo ciekawe badania, tym bardziej żadni chodziło tylko wyniki historyczne później zrobiła takie próby też na studentach pochodzących z różnych kręgów kulturowych jest bardzo ważne czy czy amerykańskich europejskich także azjatyckich i tam oni też w toku różnice projektowanych tych tych tych badaniach okazało się, że niebieski czyli, jeżeli wiesz jesteś podpowiedź dla artystów chce dobrze, bo lepiej sprzedawać w za pracę to nigdy nie takie proste, bo pierwszym jest elementem oczywiście zawsze nazwisko no idziecie takiej klasy wiedział co również tak tak w sobotę trwają tak właśnie tak tak rzeczywiście to jest takie auto mnie cieszy, że myślenie o rynku sztuki jest tylko myślenie o rekordach tylko się takimi ciekawymi sam zdaniami atrakcyjny często badaniami no właśnie w zakresie można sobie żartobliwie powiedzieć, że sięgacie części po kolorze niebieskim, ale to przecież nie rozwiązuje oczywiście należy najpierw trzeba stworzyć coś co jest warte sprzed lat, a potem myśleć o nową marketing sztuki nie idzie aż tak bardzo monetyzacji sztuki jest bardzo niebezpieczna, ale w 2019 roku po raz pierwszy słyszałem takie słowo wróćmy do analogowego rynku sztuki tak się wraca, bo Pure z płyt tak winylowych tak analogowy rynek sztuki to powiedział powiedziała osoba Robak leży to niemieckim Rudol firmę która, która zakładała targi w kolonii to 1 z pierwszych targów sztuki w sześćdziesiątym siódmym roku i on powiedział wracamy chcemy wrócić analogowego rynku sztuki czy się pytanie, jaki jest analogowy rynek sztuki taki, w którym na nowo dzieło sztuki też powie centrum rozmawiać tak no to jest takie proste tak ale, ale jak będzie tak właśnie w 2020 rok będzie analogowym rynkiem sztuki myślę, że jesień właśnie pytanie brzmi wróćmy, czyli to, czego pewnie rynek sztuki ma tak wielu aktorów gra, że to zawsze dobrze skierowane głównie do pośredników to targi sztuki powoli się przeżyły z tego powodu, że na targi sztuki często stać na to najważniejsze takie, które rozgrywa się rynek stać tylko najzamożniejsi galeria tak no i to odcina całkowicie wiele innych też taki pomysł brak danego ego wróćmy do analogowego rynku sztuki taki był 2019 rok na polskim rynku na światowych rynkach bardzo dziękuję dziękuję bardzo państwa moim gościem był dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację już za kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!