REKLAMA

Auta będą droższe?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-12-17 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze to jest raport gospodarczy Radia TOK FM 42 minuty po godzinie dwunastej Maciej Głogowski dzień dobry za chwilę w raporcie gospodarczym wątki motoryzacyjne rozmawiamy o cenach aut w najbliższym roku taką granicę sobie wyznaczymy, ale to będzie bardzo ciekawa rozmowa o tym co na rynku może zmienić się już w ciągu najbliższych tygodni, ale wcześniej kilka rynkowych informacji z rynku finansowego rzecz jasna takich, które tradycyjnie pojawiają się w raporcie Rozwiń » gospodarczym o tej porze euro 4zł 25gr dolar 3zł 81gr obecnie funt 5zł 3gr i frank 388 na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie, ale na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie WIG 20 na plusie to nie jest oczywiście jakiś imponujący +4, ale indeks WIG 20 w tej chwili 2121 punktów najwyższe obroty na akcjach PKO BP Pekao SA PZU PKN Orlen do zakończenia dzisiejszej sesji ponad tak na 4 godziny indeks szerokiego rynku WIG zyskuje 14 pierwsze podsumowanie realizacji programu pracowniczych planów kapitałowych pierwsze podsumowanie dziś za nami nie Polski fundusz rozwoju, który nadzoruje tę operację wprowadzenia pracowniczych planów kapitałowych dziś nie pokazał pierwsze wyniki no bo przypomnijmy pracownicze plany kapitałowe to są plany, które już w tej chwili obowiązują w firmach zatrudniających najwięcej osób ponad 250 pracowników plany polegają na tym, że jeśli pracownik decyduje się odkładać w PPK to odkłada ze swojej pensji netto dokłada do tych oszczędności także pracodawca jeszcze budżet państwa raz w roku plus opłata powitalna to jest taki program systematycznego oszczędzania na cele emerytalne no i ich mamy podsumowanie, dlatego że PFR pokazał dziś ilu pracowników tych największych firm zapisało się do pracowniczych planów kapitałowych albo lepiej ilu z nich pozostało ci, którzy nie chcieli odkładać musieli się z planów wypisać i ten procent to jest 39% w firmach zatrudniających ponad 250 pracowników ta partycypacja w pracowniczych planach kapitałowych wynosi 39% jeśli wziąć pod uwagę firmy, w których są pracownicze plany kapitałowe obowiązkowe albo pracownicze plany emerytalne, bo można było zastąpić taka właśnie Pepe no to wtedy ta partycypacja wynosi 41% niewielka różnica tak to jest tak to jest w tej chwili 39% partycypacja w pracowniczych planach kapitałowych zobaczymy jak będzie później to jest na pewno mniej niż rząd spodziewał się, wprowadzając rozwiązania, ale z drugiej strony można byłoby powiedzieć od zera rząd wystartował i 4 prawie 40% pracowników zdecydowało się, więc może nie jest tak źle ważna informacja jeszcze taka na koniec tej części raportu gospodarczego pracownicze plany kapitałowe od 1stycznia 2020 roku muszą wprowadzić firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników, a od 1lipca 2020 roku firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników to jest bardzo ważne przypomnienie to wszystko w pierwszej części raportu gospodarczego jest 1246 raport gospodarcze, a dziś goszczą raportu gospodarczego jest pan Stanisław dojść z volvo Car Poland dzień dobry czekają nas podwyżki cen samochodów w 2020 roku trudno powiedzieć czy we wszystkich Markach w naszych nie, ponieważ cennik na przyszły rok jest już ustalone i będzie stały, ale domyśla się pan to moje pytanie o to czy czekają nas podwyżki wcale nie jest taki niezasadne, dlatego że z rynku dochodzą różne sygnały nie tak dawno mogliśmy rozmawiać np. autach hybrydowych tej niższej akcyzie to ciekawy temat wiadomo, że nie każdy producent nam pokaże tę obniżoną akcyzę i to jeszcze przecież to nie jest taka prosta obniżka nie każdy pokaże ją w cenie, ale ten kolejny sygnał, o którym warto porozmawiać, który także, gdyby powodem tego naszego spotkania, gdy to są te wszystkie opłaty związane z c 2, którą ja jako klient właściwie nie musi nawet kojarzyć, ale wy jako dostawcy aut producenci na pewno bierzecie pod uwagę co takiego się zmienia w najbliższym czasie co może wpłynąć na ceny samochodów w 2020 roku Unia Europejska wprowadziła już taki zapis, że producenci muszą trzymać określonych emisji co 2 wcześniej były one gdzieś tam deklarowane, a teraz będą po prostu mierzone każdy samochód sprzedany Unii Europejskiej także w kraju typu Polska, gdzie te każdy nowy to każdy nowy liczą się do koszyka sprzedanych samochodów w unii i pod koniec 2020 roku 2021 ktoś tam Unii powie sprawdzam macie panowie taką emisję jak wolność tak, jeżeli ktoś się nie zgadza to będą liczone kary kary będą ogromne liczone są bardzo ciekawy sposób pan 0 oraz kary będą dla kogo dla tych, którzy kupili dla tych, którzy sprzedawali ci, którzy kupili można powiedzieć, że już swoje zapasy interesować w wielu krajach chce 2 np. jest bardzo istotne, gdy chodzi o ubezpieczenia podatki, ale w Polsce nie, czyli można powiedzieć pana nie będzie interesowało się pan samochód kupił, ale jeżeli producent, który pan sprzedał samochód okazuje się, że w tym w ciągu roku sprzedaż samochodów takich, które powodowały, że średnia emisja jest wyższa niż ta, którą założono będzie płacił kary ta kara taka średnia emisja powinna wynosić mniej więcej 95 g ca 2 na każdy przejechany kilometr, żeby tak trochę poluzować nieco to oznacza mniej więcej przekłada się to na spalanie zużycie samochodu spalanie paliwa typu 44 pół litra samochody producenci, którzy produkują ciężkie wielkie samochody mają trochę żal mają taki można powiedzieć Honey Cup, czyli mogą tak jak volvo wyemitować to 7 g na kilometr producent samochodów małych, które zużywają niedużo mają z kolei pod jeszcze bardziej stromą górę, bo tam z kolei muszą przewieźć ten parametr jeszcze bardziej restrykcyjne muszą jeszcze mniej Emitel ale, ponieważ producenci sprzedają różne modele auta swojej produkcji to rozumiem, że najważniejsza będzie dla nich średnia ta średnia to średnia będzie bardzo istotna tutaj wszystkie paliwożerne samochody, które emitują bardzo dużo średnio istotnie zaburzą może się np. okazać, że ktoś taki samochód zamawia w przyszłym roku producenci będą śledzić sobie to co się z tymi samochodami ze sprzedażą, gdzie jest twierdzą, że kraj ten samochód będzie, ale dopiero w kolejnym roku, kiedy ten koszyk wszystkich samochodów będzie zrównoważone, a teraz nie inni producenci również, którzy naprawdę tak może się także zakłada także jakość dziś przez regulację producenci będą musieli emitować sprzedaż aut danego modelu w danym roku tych o najwyższej emisji zdecydowanie tak mogą też sięgnąć po inne rzeczy mogą próbować z innymi producentami zawierać fikcyjne mariaże związana już 2 marki, która nie ma osoby nic wspólnego jest pan mówi to znaczy, że komisja Europejska o tym wie pewnie zaraz wymyśli sposób to utrudnić handel emisjami jest do starej jak świat, więc podejrzewam, że być może komisja zareaguje, ale pewnie nie będzie zmienia zasady w trakcie meczu ten mecz można powiedzieć rok 2028 rozgrywa pierwszy mariaż 1 marki całkowicie elektrycznej marką całkowicie elektryczną już jest tej marki japońskie zacznę od państwa ciekawości, bo pan pewnie jako branża nie chce powiedzieć mnie się wydaje, że ma pan myśli świata Tesla tak temat marki mają się rodzić razem marki japońskie 2, które dają sobą kapitałowo wspólnego też rozliczą razem volvo ma inny pomysł chcemy sprzedawać samochody hybrydowe typu plug-in, dlatego że one mają bardzo niską emisją znaczy hybrydowe typu plug-in plug-in, czyli podłączone do Miastka, a więc takie, które mogą pewien dystans przechodzi zupełnie na prądzie mamy takie badania, z których wynika, że 35% polskich użytkowników tych samochodów jeździ w trybie całkowicie bez nich tak, ale wie pan, bo tak teraz ktoś, kto słucha naszej rozmowy mógł pomyśleć sobie siedzi 2 panów w studiu i być może wprowadzą interesującą rozmowę, ale właściwie taką, narzekając na to, że wchodzą regulacje dotyczące poziomu emisji spalin i w konsekwencji takie było moje pytanie na rynku może się zmienić dużo np. producenci aut będą ograniczali eliminowali sprzedaż danego modelu w danym roku albo na skład będą musieli podnieść cenę, bo będą sami musieli ponieść jakąś opłatę, ale może to wszystko dobrze, że tak się dzieje, bo sprawa jest ważna, bo chodzi o ochronę klimatu to, że to są wszystko słuszne działania na pewno ich ochrona klimatu jest bardzo słuszna rzecz w tym, że te regulacje były znane dużo dużo wcześniej okazuje się teraz, że wszyscy producenci zaobserwowali ta Góra, pod którą wszyscy podjeżdżamy tak dlatego technologicznego postępu jest najbardziej stroma niż wszyscy przewidywali na samym końcu wszyscy myśleli to będzie już jesteśmy bardzo blisko nagle liczne zawierane mariaże czy to, że spadnę pewnie producenci mogą wycofać zupełnie z oferty pewne modele okazuje się, że będą, które będą najbardziej kosztowna z punktu widzenia tych kar albo samochody niedrogie takie, gdzie marża nie jest w stanie udźwignąć komponentu elektrycznego albo kary okazuje się, że takich samochodów pytań poza produkcją to warto to tu dochodzimy do kolejnego etapu być może najbardziej interesującego czy przez to wszystko regulacji albo jak kto woli dzięki tym regulacjom mając gdzieś w głowie jakiś cel ta ochrona klimatu rynek motoryzacyjny wchodzi w jakąś taką przyspieszoną rewolucję pamięci technologiczną, zwłaszcza dlatego, że do tej pory można powiedzieć, że za wszystko elektryczna to była taka ciekawostka czytaliśmy o tym, pisali ten model najdroższy akt ktoś tam dla kogoś ta nagle okazuje, że bez samochodów elektrycznych częściowo zelektryfikowanych hybryd nie da się 2 osób nie da się dowieźć tych parametrów, które są IT, czyli i tak producenci także wy będziecie musieli oferować jak najwięcej w sprzedaży takich samochodów po to, by móc wyrobić normę, bo zawsze znajdzie jakiś miłośnik, który będzie chciał wyjechać jeśli niewielkim dieslem to najmniej wielkim benzynowym samochodem taki w zamian za to musi znaleźć kilku klientów, którzy kupią tę hybrydę zgadza się ten miks musi się zgadzać tutaj elektryfikacja znacząco przyspieszyła producenci, którzy są kojarzeni od lat dieslem nagle oferują kilka modeli elektrycznych wprowadziliśmy do w tej chwili hybrydę plug-in do każdego 1 modelu, jaki mamy także każdy 1 samochód jest taki wersji oferowane tutaj w Polsce penetracja tak mówiąc językiem marketingowym nie jest jeszcze wysoka sprzedajemy mniej więcej 2,5% samochodów hybrydowych typu plug-in we wsi stary naszej sprzedaży, ale wzrasta bardzo szybko pilnie śledzę bardzo często posługujemy się tutaj w radiu naszych audycjach ekonomicznych danymi, które prezentuje w takim trybie ciągłym Polski związek przemysłu motoryzacyjnego każde państwo naszych słuchaczy może zajrzeć na stronę polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego to jest taki licznik elektromobilności i rejestracji aut elektrycznych mamy w tej chwili 7884 to hybrydami typu plug-in łącznie tak zgadza się, ale samochodów mamy pewnie kilka milionów w Polsce tak przyrost na razie są generowane z małej bazy, bo wyjście w marcu tam też licznik elektromobilności pokazał, więc 5000 aut niecałych, a teraz niecałe 8000 przy 5000 to był wszystkie samochody zarejestrowane kiedykolwiek do marca tego roku, a teraz mamy 3000 w ciągu pół roku, więc jest to niezwykły wzrost, ale wnioski mamy takie, że faktycznie może być drożej może być trzeba będzie bardzo przyglądać się jak będzie wyglądała dostępność aut, ale przede wszystkim może to jest najważniejsze może to jest kluczowe może też najlepsza zmienią się zmienił się samochody, które producenci będą nam oferowali one będą już tych innych napędach tych niskoemisyjnych tak zgadza się bardzo zyska na tym wszelka cały napęd elektryczny, ponieważ on w ogóle nie emituje co 2 liczone jako napęd bezemisyjny im też my też mamy w ofercie takie hybrydy tzw. mając, które powodują emisji jest mniejsza to jest rozwiązanie można być przejściowe, dlatego że docelowo wszystkie normy emisji 2 będą jeszcze zaostrzona kilka lat, gdyż nie będzie nawet nie tylko wizję, ale benzynowych tradycyjnych silników przypuszczalnie one pozostaną jako pewna nisza rynku, ale samochody elektryczne wychodzi swoje udziały zaczną się nieprawdopodobnie rozwijać w tej chwili mamy takie rynki Portugalia, gdzie volvo sprzedaje ponad połowę hybryd typu plug-in oczywiście związane z miejscową legislacją, ale to na naszych oczach siedzieli rewolucja znacząco znacząco przyspieszyła no oczywiście jest jeszcze 1 wątek tej rozmowy i na którą także, który także należy umówić to jest możliwość użytkowania takiego samochodu na rynku w Polsce mamy w tej chwili stacji ładowania aut elektrycznych 958 no to stacji benzynowych, gdzie kupić można tradycyjne paliwo jest kilkukrotnie więcej kilka razy więcej, ale pewnie ta rewolucja także w tym możliwość tankowania ładowania tych samochodów także będzie postępowała wraz z sprzedażą takich samochodów ciekawą sprawę nam się na rynku szykuje pan Stanisław dojść z volvo Car Poland był gościem raportu gospodarczego dziękuję bardzo, bardzo państwu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA