REKLAMA

Kurtyka o neutralności klimatycznej

Gościnnie w TOK FM: Polityka Insight podcast. Energia do zmiany
Data emisji:
2019-12-17 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
22:20 min.
Udostępnij:

Z ministrem klimatu Michałem Kurtyką rozmawiamy o ostatniej Radzie Europejskiej, neutralności klimatycznej i funduszu sprawiedliwej transformacji. Kilka dni temu europejscy liderzy uzgodnili, że do 2050 r. Unia osiągnie neutralność klimatyczną. Polska jako jedyne państwo dostała półroczne odroczenie, które chce wykorzystać na wynegocjowanie dodatkowych środków na transformację energetyczną. Rozwiń »

Według Kurtyki konkluzje Rady to dobry punkt startu do dyskusji o europejskim zielonym ładzie. Minister klimatu dodaje, że Polska i jej obywatele chcą być państwem neutralnym klimatycznie, ale czeka nas więcej wyzwań niż kraje Zachodu.

Prowadzą Robert Tomaszewski i Andrzej Bobiński.

Zapraszamy do słuchania. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry słuchać państwo podcastu polityki Said energia do zmiany w naszej audycji opowiadamy o najważniejszych wiadomościach sektora energetycznego omawiamy zmiany regulacyjne i najnowsze trendy technologiczne z naszymi gośćmi dyskutujemy konwencjonalnych i odnawialnych źródłach energii oraz polityce polskiej i Europejskiej już też tematem zmian klimatycznych i tego jak wpłyną one nasze życie nazywa się Robert Tomaszewski i zaprasza na dzisiejszą audycję jest wtorek 17 Rozwiń » grudnia kilka dni temu europejscy przywódcy uzgodnili, że do 2050 roku Unia osiągnie neutralność klimatyczną, ale zaznaczyli, że Polska na razie nie będzie w stanie realizować tego celu oznaczeniu sprzeciwu Warszawy i jego konsekwencjach rozmawiamy z ministrem klimatu Michałem Kurtyką panie ministrze pierwsze pytanie czy Polska osiągnęła sukces na ostatniej radzie Europejskiej mamy konkluzje rady Europejskiej, które uwzględniają zarówno cel neutralności klimatycznej 2050, jaki uznają wyjątkową tutaj rolę Polski w tym kontekście to jest ogromny sukces pokazujący, że argumentacja, którą przedstawiliśmy i dyskusja, która miała miejsce na radzie Europejskiej przekonała pozostałych 27 państw członkowskich do tego, żeby ten zapis ostateczne uwzględniał specyfikę polskiej sytuacji i to jest rzadka sytuacja, żeby na konkluzjach rady Europejskiej nie pamiętam takiej inne, ale mówię rzadka, dlatego że ja się nie spotkałem tego typu sytuacją, żeby wszyscy się zgodzili co do tego, że jedno państwo członkowskie ma rzeczywiście sytuacja zupełnie wyjątkową to jest porozumienie tak musimy pamiętać o tym, że tutaj doszliśmy do tego wspólnie to nie jest sytuacja z czerwca 2019 roku teraz jesteśmy w grudniu i mamy bardzo dobry punkt startu do dalszych dyskusji nad zielonym ładem, czyli nad tym centralnym projektem pani przewodniczącej Ursuli von der Leyen, ale mamy też również taką konstatację rzeczywistości tak to znaczy odnosimy się rzeczywiście do tej sytuacji, która jest prawdziwa Polska jest w sytuacji wyjątkowej na skalę tego wyzwania, jeżeli wszyscy mamy razem zmierzać do celu 2050 roku to musimy wziąć pod uwagę to, że Polska będzie zmierzała do tego celu zgodnie ze swoim tempem i zgodnie z możliwościami, jakie będą na tej drodze do nas dochodziły, a co w praktyce oznacza ten zapis, bo w konkluzjach rady jest badany, że Polska faktycznie jest na razie uznana za kraj, który nie podlega jeszcze temu celowi, ale rada Europejska w czerwcu ma do tego powrócić jednocześnie Urszula fundusz dla in zapowiedziała, że prace nad nowym zielonym ładem będą kontynuowane w marcu ma zostać pokazany projekt prawa klimatycznego, który ma uwzględniać już prawie europejskim cel neutralności klimatycznej Polska jako tako nie będzie mogła już zablokować, ponieważ na razie Unii decyduje większość kwalifikowana czy ministrów także ten zapis to jest taki można powiedzieć coś daliśmy Polsce, ale w praktyce oznacza to, że my i tak na to neutralność klimatyczną będziemy musieli przystać w czerwcu no to nasza pozycja negocjacyjna też mniejsza już nie będzie, bo komisja będzie miała w rynku prawo, które będzie mogła nas okrążyć po prostu przypomnijmy, że komisja Europejska zaczęła swoje urzędowanie z miesięcznym poślizgiem i kiedy mówimy o projektach nowych aktów prawnych czy też nowych instrumentów związanych z realizacją tego celu 2050 roku takim centralnym instrumentem jest fundusz prawdziwej transformacji, którego operacjonalizacji, czyli zasady funkcjonowania mają być przedstawione na początku stycznia niewątpliwie ta dyskusja byłaby łatwiejsza, gdyby komisja Europejska nie zaczęła funkcjonować 1grudnia tylko 1listopada i przedstawienie funduszu prawdziwej transformacji mogłoby mieć miejsce na początku grudnia, ale to nie jest tylko wyłącznie kwestia funduszu prawdziwej transformacji, bo tak pan wspomniał mamy szereg aktów prawnych w ramach tego pakietu, który zostanie położony przez komisję w marcu 2020 roku, które mają zgodnie z konkluzjami uwzględniać specyfikę Polski, bo tam jest taki punkt w konkluzjach rady Europejskiej pkt 3, który mówi, iż każda legislacja, która będzie się pojawiała musi uwzględnić specyfikę i teraz oczywiście Polska przede wszystkim podpisała się pod celem neutralności klimatycznej pamiętajmy o tym w ramach porozumienia paryskiego takim szóstym my już daliśmy sobie ten kierunek na Kompasie na społeczeństwo neutralny klimatycznie w drugiej połowie 2001. wieku takie są zapisy porozumienia paryskiego natomiast data, kiedy jesteśmy w stanie do tego dojść oczywiście musi uwzględniać punkt startu to jest przedmiot jak gdyby na dzisiaj konstatacji konkluzji rady Europejskiej natomiast na tej drodze będzie się mogło wydawać bardzo wiele różnych rzeczy po pierwsze to jest kwestia mobilizacji określonych środków tak tutaj mamy w tej dyskusji bardzo dobre moim zdaniem odbiór po stronie naszych partnerów, którzy doceniają to wyjątkowość polskiej sytuacji, a co za tym idzie uznają, że Solidarność jest w tym wypadku jak najbardziej uprawniona tak to znaczy musimy w jaki sposób uwzględnić w środkach, które będą dedykowane do tej transformacji te różnice w punktach startu, ale to jest 1 dyskusja one oczywiście ważna ona nie jest jedyna jest dyskusja, która jest dyskusją w Polsce, która rośnie tak jest mam wrażenie też rosnąca aspiracjach naszego społeczeństwa naszych obywateli do tego, że my chcemy być tym państwem, które na tej Zielonej transformacji korzysta my chcemy w interesie choćby czyste atmosfery mniejszego marnotrawstwa zasobów, ale też widzimy w tym szanse gospodarcze, kiedy mówimy o sektorach elektryfikacji w ramach energetyki rozproszonej, kiedy mówimy o panelach, kiedy mówimy o wietrze na morzu, kiedy mówimy o atomie, kiedy mówimy o elektryfikacji transportu to wszystko są potężne branże przemysłowe, które otwierają przed nami nowe szansę jest aspiracji Polaków, żebyśmy z różnych powodów, tak więc jednocześnie środowiskowych gospodarczych z tej szansy skorzystali, więc na pewno na poziomie społecznym oczekiwaniom będziemy chcieli to transformacja w kierunku czystego środowiska przeprowadzać najszybciej tak, bo to jest naszym interesie my byśmy chcieli, żebyśmy żyli w czystym środowisku i wreszcie są ostatnie elementy związane z wyzwaniami technologicznymi tak nie jest oczywistym funkcjonowania systemu energetycznego w warunkach każdej monokultury tak my znamy to monokultura od strony Węglowej i widzimy żona jest podatna na różnego typu zachwiania np. związane z ewolucją ocenę TSUE, ale również, jeżeli byśmy szli do systemu, który np. oparty tylko wyłącznie źródła odnawialne mamy wyzwanie związane z tym, że kiedy nie wie nie świeci słońce tak nie wieje wiatr musimy skądś inną to bezpieczeństwo energetyczne zagwarantować, więc tutaj na tej drodze istnieje również perspektywa, że będą się pojawiały nowe przełomy technologiczne i one będą przyspieszały tą transformacje będą ją czyniły również bardzo oczywistą dlatego, że to jest ta dyskusja, którą rozpoczęliśmy kopie 2004. w zeszłym roku, jeżeli chodzi o elektryfikację transportu, jeżeli elektryfikacja transportu jest naraz korzystne środowiskowo naraz korzystna z punktu widzenia miejsc pracy i naraz korzystna z punktu widzenia opłacalności to niema żadnych powodów do tego, żeby nie przyspieszać tej transformacji, czyli rozumiem, że z 1 strony chcemy lepiej zrozumieć zarazem lepiej wynegocjować środki na to, żeby do tej transformacji się lepiej przygotować Zdrój sensu, żeby dać sobie Ciosek społeczeństwu, żeby się przekonać do celów, które sobie narzucamy, jeżeli dobrze rozumiem to szewską wydarzy do czerwca to co dzisiaj zapisaliśmy w konkluzjach to jest fakt, że do tego specyficznego punktu wrócimy natomiast niewątpliwie on się toczy w ramach innych również dyskusji tak mamy dyskusję, która w przyszłym roku będą trwały pytanie czy się rozstrzygną, jeżeli chodzi o dyskusje budżetowe na dzisiaj wydaje się, że ta rozbieżność pomiędzy państwami członkowskimi, jeżeli chodzi o kształt przyszłego budżetu Unii Europejskiej jest jednak dosyć duża pytanie czy uda się tutaj osiągnąć konsensu w związku z tym mamy kilka różnych dyskusji, które się toczą równolegle na dzisiaj pewnie ciężko przesądzać o tym, w, którym momencie one zostaną zamknięte to co jest niewątpliwie silną stroną Polski to co wnosimy do tej dyskusji to jest to pojęcie sprawiedliwej transformacji tak czy nie zostawiania nikogo z tyłu i pokazaliśmy na przykładzie Śląska na przykładzie miejsca, gdzie był organizowany po 2004. że nawet region, który ma tradycję ciężkiego przemysłu gospodarki paliwami kopalnymi on bardzo szybko buduje alternatywne przemysł alternatywne usługi i to idzie w parze to znaczy to nie jest przeciwko sobie tylko ta kultura techniczna wykształcenie fantastyczne ogromna pracowitość ludzi etos pracy to wszystko jesteśmy wstanie wkomponować nowe przemysły to będzie pewien proces społeczny tak pan powiedział, który będzie trwał, do którego trudno określić jego ramy czasowe, że to będzie bardziej 5 miesięcy czy bardziej 17, ale za tym idą jeszcze dodatkowo aspiracje Polaków, jeżeli chodzi o funkcjonowanie w ramach czystej planety taka troska o wspólny dom i ta troska mam wrażenie, że jest tym momencie tematem nr 1 naszych dyskusji społecznych w Polsce i słusznie i dobrze dzięki temu to również jest takim bodźcem do tego, żebyśmy myśleli tej transformacji w Polskim tempie, ale z naszymi własnymi opartymi aspiracje polskiego społeczeństwa i szansa dla polskiej gospodarki aspiracjami nie obawia się pan, że ceną za tą z jej strony asertywność wyjątkowe, ale z drugiej strony też takie rosnące poczucie izolacji przeciw nam zapłacić więcej w przyszłym roku bo o ile w czerwcu 2019 roku Polska wydawała konkluzje rady Europejskiej dostaliśmy poparcie Czech Węgier jest to teraz jesteśmy jedynym krajem, do którego zostały uzgodnione takie zapisy konkluzji o wyłączeniu neutralności mamy też dosyć nieprzyjazne komentarze płynące z Zachodu choćby tylko wymienić prezydenta Francji Emmanuela Macrona, który stwierdził, że bez zgody Polski na neutralność klimatyczną te fundusze z mechanizmów prawdziwej transformacji będą blokowane później oczywiście prostował ambasador Francji w Warszawie twierdzą, że nie są to groźby, ale jednak po Europie roznieść taki odgłos zawodu, że nie zdołaliśmy się porozumieć jednak ja bym absolutnie w ten sposób nie interpretował tych konkluzji mamy porozumienie i mamy porozumienia, które uwzględnia albo nawet wręcz uznaje wyjątkowość sytuacji 1 kraju członkowskiego to jest ogromna siła, dlatego że my startujemy do dalszych dyskusji moim zdaniem na bazie bardzo faktu graficznego stwierdzenia rzeczywistości jak budujemy w oparciu o mówiąc już tak trochę mocno w oparciu o prawdę i w jaki sposób mielibyśmy budować udając, że nasz punkt startu jest inny albo w jaki sposób mielibyśmy budować sytuacji, w której nie bylibyśmy pewni czy jesteśmy w stanie osiągnąć ten cel moim zdaniem dzisiaj siła Polski na scenie międzynarodowe i w tej społeczności energetycznej klimatycznej polega na wiarygodności my długo dyskutujemy my jesteśmy takim partnerem, który szuka konkretu, który szuka nie tylko zawieszenia wysoko poprzeczki, ale też w jaki sposób zamierzamy przez tę poprawkę przeskoczyć ta wiarygodność znalazła odzwierciedlenie w fakcie, że 27 państw członkowskich uznało wyjątkowość 1 i teraz nie całej grupy Wyszehradzkiej, dlatego że grupa Wyszehradzka znajduje się pod tym względem akurat w innej sytuacji z punktu widzenia docierania do mety, jaką jest neutralność klimatyczna w lepszej zarówno Czechy, jaki Węgry Słowacja mają energetykę jądrową mają już w związku z tym potężny zastrzyk zeroemisyjnych źródeł i w związku z tym nie startują z tego samego punktu, więc ja bym tutaj raczej traktował jako dobry start wzajemne uznanie ambicji aspiracji, ale również sytuacji startowej i wydają się, że tego typu dyskusja w ten sposób wybrzmiała na tej radzie Europejskiej, kiedy pan premier przedstawiał tę rację, kiedy rozmawialiśmy z przewodniczącym rady nowym sercem szalem przewodniczącą komisji Ursula von der Leyen za każdym razem dzięki tej sile argumentów po drugiej stronie było tak rzeczywiście konstruktywne tak my rozumiemy chcemy w związku z tym iść dalej jako wspólnota chcemy zbudować pewien wspólny zamysł pewną wspólną dynamika znowu aż, odnosząc się do samej kwintesencji Unii Europejskiej Zjednoczeni różnorodność tutaj jesteśmy Zjednoczeni wokół faktu, że jedno z państw członkowskich znajduje się w sytuacji wyjątkowej i te komentarze, które miały miejsce były bardzo pozytywne proszę zwrócić uwagę na to w jaki sposób po radzie mówił przewodniczący szary Szal w jaki sposób mówiła Ursula von der Leyen kanclerz Merkel również zraziła się ze zrozumieniem dla tej sytuacji Polski oczywiście będą głosy, które trzeba również interpretować w kategoriach innych dyskusji, które w tym samym czasie mają miejsce tak, bo mamy dyskusję o budżecie mieliśmy na tej radzie Europejskiej, o czym powiedzmy sobie my w Polsce nie musieliśmy tak bardzo się na tym koncentrować na mniej to dotyczy, ale była ta dyskusja na temat budżetu strefy euro tak i to są wszystkie dyskusje, które musimy rozumieć, że one się toczą w tle dyskusji, która dla nas jest ważna dotycząca czy to funduszu prawdziwej transformacji czy też środków na zapewnienie tej polskiej transformacji zresztą komunikat, który został opublikowany tutaj po radzie Europejskiej bardzo jasno również mówi przez ambasadora Francji, że Solidarność jest jak najbardziej uprawniona, że wyższe inwestycje dla państw, które mają inny punkt startu są uzasadnione i zapytał, bo mam wrażenie, że to jest sytuacja, który będzie mieć w niedługim czasie bardzo dużo otwartych nazwijmy to tak rozdziałów negocjacyjnych oczywiście budżet budżet strefy euro prawdopodobnie kwestia praworządności kroczący ostatnie wydarzenia z tematyki Matu czy nie uważa pan, że jednak łatwiej byłoby rozpoczynać tą dyskusję rozpoczynać przygotowania do 1 wspólnej deklaracji, że tak zrobimy to liczymy na waszą Solidarność, a nie chcemy zobaczyć na pójście na stole wtedy zobaczymy czy zaczniemy biec po to, czujemy się trochę obawiał to, że w tym momencie mamy nie przeciwko sobie naprzeciwko siebie 27 państw i bardzo dużo niełatwych tematów do prze dyskutowania i do wynegocjowania i że może nam zabraknąć silnych argumentów, bo są czyste suwaki argumentacyjny będą latały, ale nie zawsze będzie mieć silną pozycję z niełatwymi tematami to zawsze jest taka łatwość myślenia o tym, że lepiej zamieść pod dywan ja uważam, że w tym wypadku po pierwsze, tego nie można zamieść pod dywan, a po drugie, zrozumienie, że mamy tę wyjątkowość jest dla nas raczej argumentem na to, żebyśmy wspólnie coś budowali na bazie prawdy niż próbowali tą prawdę w jaki sposób odsunąć w kąt i ja tutaj raczej widzę więcej szans, które się z tym łączą niż zagrożeń myślę, że taka sama filozofia przyświecała nam również na innych forach międzynarodowych, bo mamy bardzo ciekawą wczoraj mieliśmy rocznicę zbudowania przez Polskę konsensusu wokół konkluzji kopuł 2004. 197 stron zgodziło się co do operacjonalizacji porozumienia paryskiego, czyli podręcznika reguł katowickich i był to sukces polskiej prezydencji, która nie próbowała żadnego z trudnych tematów uniknąć nie próbowaliśmy udawać, że ich nie ma związku z tym oparliśmy się o prawdę co więcej nie wiem czy panowie śledzi liście, ale 2 tygodnie temu mieliśmy jako Polska również szansę przewodniczyć obradom międzynarodowej agencji energetycznej siedzieliśmy to jest ciało, które jest nieco mniej medialne niż skok, bo to jest 30 ministrów najbogatszych państw świata, które zajmują się problematyką bezpieczeństwa energetycznego, ale wraz z państwami stowarzyszonymi, bo to są inne również to są inne kraje, jakby zasięg oddziaływania międzynarodowej agencji energii co do tego, w którą stronę będzie zmierzała przyszłość polityki energetycznej światowej jest w gronie ministrów odpowiedzialnych za energię ogromny i tam też Polska zbudowała konsensus to ja miałem wyjątkowy przywilej bycia prezydentem obydwu tych wydarzeń i pokazuje to, że zarówno w stosunku do okopu, gdzie dyskusja jest o przyszłości planety jak i dyskusji energetycznej, której centrum jest bezpieczeństwo energetyczne jesteśmy tym krajem, który potrafi oprzeć na prawdzie i zbudować podejście, które dla wszystkich jest podejściem, w którym widzą dla siebie szansę taka sama logika taka sama moim zdaniem filozofia przyświeca tym konkluzją rady Europejskiej zeszłego tygodnia z Brukseli, której po prostu konstatując stan rzeczywisty dzięki temu będziemy w stanie wspólnie lepiej się z nim zmierzyć nas będziecie chcieli wykorzystać te najbliższe pół roku, czyli do tej czerwcowej raty, jeżeli chodzi o dyplomację klimatyczną, które tematy tutaj będą najważniejsze też, jakie są te warunki, które nasi partnerzy powinni przedstawić zarówno w komisji, jaki na wyższych poziomach, jeżeli chodzi o sprawiedliwą transformację, które my moglibyśmy zaakceptować za cenę podpisania się pod neutralność klimatyczną ja myślę, że to jest wyzwanie przede wszystkim do nas, bo sytuacja, w której mamy ze strony naszych partnerów 27 zaufanie co do tego, że oni uznają wyjątkowej sytuacji Polski jest dla nas takim również apelem o suwerenne przedstawienie własnych planów tak w związku z tym my będziemy chcieli intensywnie w ciągu najbliższych miesięcy budować plany budować projekty jakiś sposób zamierzamy skorzystać z tych szans, które oferuje nam remis na transformacja z drugiej strony będziemy starali się znaleźć rozwiązania, które będą prowadziły do tego, że będziemy taką transformację w stanie przeprowadzić w sposób akceptowalny społecznie myślę, że syntezą tej dyskusji będziemy rozmawiać z naszymi partnerami znowu w zaufaniu tak my będziemy robić naszą część pracy my jesteśmy gotowi do wysiłku widzimy w tym wysiłku wyzwania, ale widzimy w nim szansę, a po stronie naszych partnerów będziemy apelowali o Solidarność i o dalsze zrozumienie myślę, że na tej podstawie mamy szansę na opracowanie naprawdę dobrego planu dla polskiej, ale również dla Europy, czyli w czerwcu będzie zgoda jest pan optymistą będziemy na ten temat na pewno dyskutować w przyszłym roku fakt, że wrócimy jak rada Europejska w czerwcu do dyskusji będzie myślę dobrym momentem, żeby zastanowić, gdzie jesteśmy również perspektywy innych tematów, które w tym momencie będą na stole w Brukseli, bo jak wspomniałem to nie jest jedyna dyskusja, która by się toczyła dyskusja neutralności klimatycznej, jakkolwiek na bardzo mocno w centrum nowego zamysłu komisji Europejskiej, ale mamy przecież potężną dyskusję budżetową i dyskusji również będziemy bardzo bliska obserwować panie ministrze bardzo dziękujemy za rozmowę dziękuję bardzo bardzo dziękuję co jeszcze powinniście wiedzieć 13grudnia późnym wieczorem rada nadzorcza Energi powołała Jacka Zielińskiego na stanowisku prezesa spółki to dziesiąty prezes Energi od czasu przejęcia władzy przez PiS 2015 roku Goliński wcześniej pracował w Orlenie, który na początku grudnia ogłosił wezwanie na 100% akcji Energi do zarządu weszła też Marianna Sikorska dotychczasowa prezeska spółki Orlen ochrona Enea chce przyspieszyć transformację energetyczną do 2035 roku poznańska grupa planuje ograniczyć udział węgla swoim miksie paliwowym 90 do 40% udział źródeł odnawialnych ma wzrosnąć z 7 do 33% Enea chce też węże morskie farmy wiatrowe, ale nie zamierza na razie rezygnować z budowy Węglowej elektrowni w Ostrołęce wg prezesa spółki Mirosława Kowalika projekt idzie zgodnie z harmonogramem negocjatorzy parlamentu Europejskiego rady Unii osiągnęli porozumienie w sprawie treści rozporządzenia, które stworzy unijny system klasyfikacji działalności gospodarczej głównym kryterium nowej tak samo mi będzie wpływ na środowisko z kategorii inwestycji przyjaznych środowisku nie będą wykluczone nakłady na gaz energię jądrową co było największym punktem spornym między państwami kompromis musi jeszcze zaakceptować europosłowie i sama rada to wszystko w dzisiejszym odcinku energii do zmiany na kolejny zaprasza w przyszłym tygodniu zachęcam też do słuchania innych audycji polityki SEK w środy dużego hałasu po wyborach prezydenckich, a w piątki podcastu najważniejszych wydarzeniach politycznych gospodarczych w Polsce Europie na świecie znajdziecie nas to są ludzie Spotify iTunes i Google podcast Słuchajcie obserwuj cie i Komentujcie dos Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: POLITYKA INSIGHT PODCAST. ENERGIA DO ZMIANY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA