REKLAMA

"Jedno jest pewne, władza w Platformie się zmieni"

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2019-12-17 17:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
17248 sekund na zegarach to jest świat polityczny TOK FM Roch Kowalski mówię państwu dzień dobry państwa i moim gościem jest dzisiaj Bogdan Zdrojewski senator koalicji Obywatelskiej i kandydat na przewodniczącego Platformy Obywatelskiej na jakieś państwo dobry panu zaczną takiego dosyć dłuższego czy cytatu znajdujemy w niej, czyli w ustawie godną kontynuację bezprawie lat osiemdziesiątych minionego stulecia jest tam wszystko zakaz korzystania przez sędziów wolności słowa Rozwiń » ustanowienie mechanizmu inwigilacji rozwinięcie katalogu przewinień dyscyplinarnych lub próba rozstrzygania ustawą ważności sędziowskich aktów powołania przede wszystkim jednak znajdziemy w niej zakaz stosowania prawa tak mówi w swoim oświadczeniu pierwsza prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Gersdorf jak raz dodaje od siebie tak ostrej i bezprecedensowej krytyki ze strony Sądu Najwyższego po osiemdziesiątym dziewiątym roku jeszcze nie było uważam, że i tak jest wyważona łagodna obserwuje dewastacji wymiaru sprawiedliwości od pewnego czasu muszę powiedzieć, że brakuje już słów na określenie tego co się dzieje taką mamy inflację, jeżeli chodzi o możliwość opiniowania rozmaitych pomysłów projektów, które wypływają z ekipy rządowej i zdaje sprawę z tego, że na wymiar sprawiedliwości społeczeństwo patrzy niezbyt przyjaźnie może nie na wszystkie rzeczy, ale generalnie rzecz biorąc żadnym państwie wymiar sprawiedliwości nie cieszył się jakąś no na nadzwyczajną estymą natomiast te reformy, które powinny mieć miejsce w wymiarze sprawiedliwości realizowane w sposób niezwykle odpowiedzialny i spokojny zostały zastąpione absolutną dewastacją ze skutkami odłożonymi w czasie, ale wg mojej oceny druzgocące dla państwa i dla każdego szarego też obywatelom nawet trudno powiedzieć, że przez ostatnie 4 lata cokolwiek w wymiarze sprawiedliwości było reformowany to są głównie zmiany kadrowe, które mają podporządkować wymiar sprawiedliwości prawo i sprawiedliwości partii zgadzam się są tacy politycy w Polsce w obecnym obozie władzy, którzy chcą być sędziami oni uważają że, ponieważ wymiar sprawiedliwości nie do końca podziela ich rozmaite poglądy to trzeba albo zastąpić zamienić albo wydać taki akt, który będzie zastępował te decyzje, które mają w sobie taki element suwerenności decyzji, które będą ściśle określone i podporządkowany pewnym celom politycznym dla mnie to nie wyobrażam prawo i sprawiedliwości skrytykowane z 1 strony przez środowisko sędziowskie z drugiej strony do tego chóru dołączają się także prawnicy opozycja rzecz jasna, ale jest także krytyka ze strony instytucji unijnych komisja Europejska wyraża zainteresowanie tą ustawą i to komisja Europejska przecież skarżyła do Trybunału sprawiedliwości kwestii polskiej praworządności przypomnę, że pierwszy ministrem, który wystąpił do właśnie instytucji unijnych był pan minister Waszczykowski zaprosił komisję wenecką do wydania określonej opinii, którą później zresztą dyskredytował potem ta komisja wydała opinię zostało na bardzo szybko zdyskredytowania potężnie byliśmy tacy skłoniła zasięgać opinii właśnie różnych instytucji europejskich, ale staliśmy staraliśmy się być niezwykle rzetelni w tym, aby je krótko mówiąc także odrzucać to konsekwentnie, a nie jest nadużyciem ze strony Sądu Najwyższego takie stwierdzenie, że w pewnej konsekwencji te przepisy mogą doprowadzić do wyprowadzenia Polski z Unii Europejskiej to jest częściowy po lekcji trzeba pamiętać, że my podpisują się pod aktem przynależności do rodziny Europejskiej podpisaliśmy się pod pewnymi zobowiązaniami tam także jest zobowiązanie do przestrzegania tych orzeczeń w tym wypadku złe, które stanowią 1 z elementów podkreśla naszego wymiaru sprawiedliwości ani obcego nie zewnętrznego to nie jest chiński japoński afrykańskie Cetera z Europejskiej, a my do tej wspólnoty Europejskiej z własnej woli przystąpiliśmy w związku z tym można powiedzieć, że w jakimś fragmencie rzeczywistości następuje po lekcji, a ostatnie 2 swoje kampanie wyborcze i przed wyborami do parlamentu Europejskiego i przed wyborami do parlamentu tutaj naszego krajowego budowali państwo jako koalicja, jaką Platforma Obywatelska koalicja Obywatelska Europejska na właśnie tej tezie, że prawo i sprawiedliwość prowadzi do polexitu to jest także teraz Sąd Najwyższy włącza się na rację opozycji powiedziałoby prawo i sprawiedliwość czy jednak stoi na straży jakiś fundamentalnych wartości mamy wiele elementów składających się na takie dystansowanie się od instytucji europejskich nie tylko od samej Europy rodziny Europejskiej, ale od instytucji europejskich przypomnę, że my kwestionujemy rozmaite decyzje, które w tej Europie zapadają w znacznym udziałem podważamy autorytet tych instytucji ja byłem w parlamencie i muszę powiedzieć, że o biurokracji brukselskiej można wiele wiele złego także powiedzieć, ale nie można powiedzieć, że w intencjach i aktywności działalności jest to zespół instytucji, które nam nie sprzyja Polska jest 1 z najpoważniejszych beneficjentów przynależności do Unii Europejskiej nie mówię tylko o pieniądzach mówi także pewnych standardach o otwarciu na świat o korzystaniu z rozmaitych także porozumień, jakie Unia Europejska zawarła z krajami trzecimi zewnętrznymi wobec Unii Europejskiej jesteśmy jeszcze raz podkreślę 1 z największych beneficjentów przynależność do góry Unii Europejskiej i kwestionowanie przez nas niektórych, bo nie kwestionujemy wszystkie, ale niektórych aktywności wg mojej oceny jest swoistego rodzaju sabotażem może jest także prawo i sprawiedliwość ma rację może rzeczywiście kwestia wymiaru sprawiedliwości kwestia powoływania odwoływania sędziów kwestia wyroków i prawa, jakie stanowimy jest naszą kwestią wewnętrzną nie wykluczam, że w pewnych kwestiach prawo sprawiedliwość może mieć rację przeważnie bywa także te racje te, które można uznać są w niektórych elementach diagnozy natomiast na pewno nie recepcie sposób rozwiązywania pewnych problemów absolutnie nie mieści się w standardach europejskich i to pokrył podkreślają i eksperci i fachowcy i życzliwi nam recenzenci naszego życia politycznego czy ustawodawczego, ale przede wszystkim instytucje europejskie jest także prawo i sprawiedliwość wykorzystuje te argumenty unijne na rzecz własnego dobra dobra swojego ugrupowania traktuje bez wątpienia rzeczywistość instrumentalnie i też niestety stara się pozyskiwać to część opinii publicznej, która jest słabo zorientowana w skutkach tych prac, które w tej chwili przed stanowią przedmiot naszej krytyki ja dodam 1 rzecz dla mnie ważny wymiar sprawiedliwości to jest rzeczywiście obszar takiej aktywności, który nie musi dotykać wszystkich obywateli wprost, ale to od suwerenności tego wymiaru sprawiedliwości zależą inwestycje w Polsce samopoczucie chęć inwestowania tu podmiotów zewnętrznych warunki prowadzenia działalności gospodarczej funkcjonowanie rzesz urzędników, którzy funkcjonują w urzędach skarbowych Cetera, ale także wszystkich tych, którzy boją się, iż naruszenie ich prawa skutku będzie oznaczało utratę suwerenności swoich, by tak takich indywidualnych czy nawet rodzinnych i patrzy na to nie tylko z troską przykrością, ale z pewnym przerażeniem bowiem, że tak samo jak w oświacie to dewastacja w oświacie, która nastąpiła w ciągu ostatnich lat ona swoje skutki ma odłożone w czasie napięć 710 nieraz 20 lat podobnie z wymiarem sprawiedliwości, bo już przynosi skutki okazuje się, że odsetek osób, które opowiedziały się za ewentualnym wejściem Polski Unii Europejskiej sukcesywnie rośnie tak to jest efekt także pewnej propagandy, która towarzyszy tym dewastujących aktywność jest taki scenariusz brytyjski Davida Camerona my nie jesteśmy wielką Brytanią i trzeba pamiętać, że ten statek brytyjski jak odpłynie to odpłynie z pewnymi kość rano 3 lat nie może odpłynąć angażuje się, że to jest kompletnie nie korzystne dla państwa członkowskiego, żeby odpływać z tej wspólne korzystanie, ale chce 1 rzecz powiedzieć, że ja wiem, że ten brytyjski statek jako wpłynie to odpłynie z minimalnymi kosztami będą koszty dla Unii Europejskiej i dla Wielkiej Brytanii natomiast w przypadku wpłynięcia Polski Unii Europejskiej te koszty będą wręcz absolutnie gigantyczne wręcz niewyobrażalne i takiej czynności mógłby dokonać tylko jakiś absolutny wariat tylko historia może nam pokazać co się dzieje w sytuacji, kiedy stawiamy się poza zjednoczoną Europą, ale pani zamiast senatorze jeszcze w kontekście ustawy tzw. represyjnej krępującej sędziów chciałem zapytać czy Senat wykorzysta pełen ten trzydziestodniowy termin na rozpatrzenie ustawy tak, by jak najdalej opóźnić prace nad tymi zapisami marszałek Marek Suski słusznie podkreśla, że Senat nie będzie czynić żadnych ruchów, które będą poza konstytucyjne będziemy się mieścić w przepisach prawa wykorzystać maksymalnie będziemy wykorzystywać, jeżeli będzie taka potrzeba, żeby wątpliwości, że będzie potrzeba także debaty dyskusji pozyskania ekspertyz natomiast nie będziemy czynić tego wyłącznie instrumentalnie po to, żeby komuś utrudniać kwestionować szkodzić natomiast w niektórych wypadkach wypadkach takich jak np. ten ten wspomniany element aktywności Sejmu wymaga rzeczywiście bardzo dobrego opracowania i też minimalne ilości czasu 30 dni to nie jest długi czas, czyli wykorzystać jego państwo w całości tego nie powiedziałem natomiast na pewno nie będziemy się śpieszyć w tak ważnej kwestii, a ostatecznie będzie rekomendować wprowadzenie do tego przez przepisy do tego projektu poprawek czy odrzucenia w całości tu jest 1 element bardzo istotne ważne kooperacja pomiędzy Sejmem Senatem tak jak wyglądała poprzednikom kadencji absolutnie nie do przyjęcia my to odrzucamy obraz natomiast w niektórych wypadkach będziemy starali się jednak ustawy poprawiać po to, żeby zwiększyć szansę minimalizowania tych dramatycznych kosztów, które się pojawiają natomiast to jest suwerenna decyzja senatorów senatorów koalicji, ale także senatorów, którzy są w opozycji są poza koalicją Obywatelską i tych partnerów musimy szanować więc, zanim się dziś nie wypowiem zmieńmy temat czy wierzy pan realnie 25stycznia będzie przewodniczącym Platformy jest taka szansa muszę oczywiście wykonać prace, które przede mną pierwsza część jest wykonywana chwili obecnej, czyli ta programowa ta oferty pewnej aktywności także na portalach społecznościowych na to druga najważniejsza rozpocznie się po 3stycznia to jest objazd Polski tam będę zaproszony wg mojej oceny jedno jest prawie prawie pewne władze Platformy się zmienia nie ma nie jest pan zadowolony z przywództwa Grzegorza Schetynę to nie o to, choć od razu powiem, że niepotrzebną porażkę zaliczyliśmy wyborach samorządowych przynajmniej 2 regiony mogliśmy wygrać kompletnie potrzebną absolutnie zawinioną porażkę zaliczyliśmy wyborach do parlamentu Europejskiego koalicja była wartością na to sposób realizacji już absolutnie nie wg mojej oceny opozycja także mogła wygrać wybory do Sejmu nie zawiódł PSL nie zawiodło SLD nawet Konfederacja dostała PiS poprawił swoją o sytuację natomiast my poruszyliśmy tę sytuację, którą mieliśmy w odniesieniu do 4 lat temu zwolennicy Grzegorza Schetyny powiedzieliby, że odniósł niespotykany do tej pory sukces udało mu się zjednoczyć w koalicji Europejskiej np. kilka skrajnie oddalonych od siebie ugrupowanie pójść razem do wyborów oczywiście tej koalicji utrzymać się nie udało, ale w wyborach do Sejmu również wystartowały 34 ugrupowania razem pod 1 szyldem i w pewien sposób odniesiono sukces np. w Senacie, czego pan teraz doświadczona własnej skórze koalicja może być wartością wtedy, kiedy nie traci na wiarygodności ja uważam, że do parlamentarnych wyborach do parlamentu Europejskiego my utraciliśmy pewną część wiarygodności szerokość koalicji była istotna natomiast trzeba było realizować nieco innymi postaciami tak to powiedział druga rzecz bardzo ważna war istotny to co towarzyszy tym kampaniom tym kampaniom towarzyszyła nam po pierwsze, reaktywność także przekazy od ściany do ściany niska wiarygodność złe komunikowanie się z wyborcami niewykorzystywania najważniejszych atutów, jakie posiada koalicja Obywatelska czy Platforma, kto ponosi odpowiedzialność ponosi za to odpowiedzialność sporo osób, ale zawsze jest z Grzegorzem Schetyną znacie może Schetyną na czele, ale zawsze jest także ten najbardziej widoczne i najłatwiejszy do ataku jest Grzegorz Schetyna to jeszcze zapytam już na sam koniec dosłownie bo by zmierzyć się pan z kilkoma kilkorga kontrkandydatów to są głównie osoby z młodego pokolenia zresztą ten bunt młodych mieliśmy ostatnio okazję obserwować przy prawyborach Platformy Obywatelskiej nie dni pan poczytuje to, że jest najstarszym stażem politykiem pośrednich jako wady zaletę jedno drugie od razu powiem uważam, że Platformę trzeba przeprowadzić przez bardzo trudno określić potrzebne jest doświadczenie i empatia i też umiejętność takiej pracy organicznej zespołowej my poza wyborami prezydenckimi nie będzie mieć przez 3 lata wyborów, ale co jest najistotniejsze jest najważniejsze musimy wygrać wybory prezydenckie teraz proszę zwrócić uwagę, jakie atuty będą najistotniejsze, aby zapewnić Małgorzacie Kidawie-Błońskiej sukces serdecznie dziękuję państwu moim gościem był Bogdan Zdrojewski senator koalicji Obywatelskiej i kandydat na przewodniczącego Platformy wynik wyborów poznamy 25styczni Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA