REKLAMA

Marta Górnicka: "Trzeba szukać dróg mierzenia się z językiem nienawiści"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-12-17 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:36 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Marta Górnicka- reżyserka teatralna. Rozwiń »
Artystka opowiada czy paszport "Polityki" dał siłę jej kolejnym wyzwaniom, o tym jak spektakle Chóru Kobiet rezonują na świecie i jakie są jej najbliższe berlińskie plany. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj gościem kultury osobistej jest Marta Górnicka reżyserka teatralna twórczyni słynnego chóru kobiet laureatka paszportu polityki 2018 prekursor AK autorskiej formy teatru hurtowego witam serdecznie dobry wieczór państwu cofnijmy się na sile w przeszłości bardzo proszę od stycznia zeszłego roku nie rozmawiałyśmy jeszcze w kulturze osobistej czy coś zmieniła w swoim życiu ta najważniejsza nagroda kulturalna w Rozwiń » Polsce, czyli paszport polityki tak tak chyba powinnam powiedzieć, że poczuliśmy się nie tylko, ale cały mój zespół jakoś się jako ważni w tym co robimy, bo cała nasza działalność skupia się na tym, żeby mówić o rzeczach najważniejszych mówić o tym, wprost ze sceny poczuliśmy jakąś taką ogromną siłę to jest jednak to jest dla nas bardzo duże wyróżnienie dla mnie osobiście osobiście bardzo duże wyróżnienie bardzo znaczące bardzo symboliczna też w tym czasie także wydaje mi się, że że, jakby docenienie wartości w zasadzie myśli politycznej czy myśli społecznej wyrażonej na scenie poprzez chór tak mama ma znaczenie ma swoją ma swoją moc symboliczną pewnie głównie, ale tak bardzo bardzo to było nieważne na czym ten symbolizm polega też dla siebie dostaje paszport i coraz mniejsze w Polsce to prawda ten rok był bardzo intensywnej rzeczywiście rzeczywiście pracuje no tak musi tak powiedzieć pracuje głównie głównie w Niemczech także powstał w tym roku nie graliśmy w tym roku 1 do Sejn w Monachium to jest mój spektakl ostatni, który powstał właśnie z kamer szpile i a otwieraliśmy ten spektakl właśnie teraz ogromny festiwal Hertz salon w Berlinie, ale ta też w Berlinie właśnie była bardzo duża retrospektywa trwająca 3 tygodnie moich w zasadzie wszystkich prac tej retrospektywy znalazło się też moje prace, które powstawały w Izraelu i Magnificat w zasadzie było to taki właśnie przegląd przegląd spektakli, które powstawały, bo od samego początku takiej retrospektywy w Polsce się jeszcze nie doczekała nie, ale mam nadzieję, że w przyszłym w przyszłym roku w zasadzie w tym roku już minie 10 lat odkąd, odkąd powstał chór kobiet także Ślęża z okazji tego dziesięciolecia spróbujemy też zorganizować jakieś takie małe MiniMini obchody jutro pojutrze wraca do Warszawy z hymnem do miłości w teatrze powszechnym odbędą się pokazy specjalne tak się zastanawiam, jakie emocje masz, kiedy wraca do tego jak to ogłosił miesięcznik teatr najlepszego muzycznego spektaklu w Polsce w sezonie 201620171 zrośnięte schemat jest dla mnie bardzo ważna wypowiedź bardzo ważny spektakl bardzo ważna też grupa aktorów i osób, które ten spektakl współtworzyły wszystkich współpracowników ma już swoją rzeczywiście taką bardzo długą historię jest w zasadzie prawie 3 lata, kiedy ten spektakl gramy i taki no bardzo poważnie też go gdzieś eksploatujemy po prostu za granicą zagraliśmy bardzo duże spektakli chyba na wszystkich najważniejszych festiwalach i w Niemczech we Francji Grecji i w Rosji i we włoszech w zasadzie naprawdę te ostatnie 3 lata to głównie głównie podróże z hymnem także jesteśmy taką bardzo zrośnięte tą wspólnotą surową bardzo rozmaite tą na scenie są z nami też jest jest Tymek, który jest dzieckiem po prostu jest Ewa z chromosomem 21 jesteśmy taką rozmaitość wspólnotą osób, które przyspieszy stoją nastania już też mają w tym momencie ogromne doświadczenie performer ski i moich aktorów z chóru kobiet także to się taka społeczna, która też poprzez te podróże teraz otwieraliśmy w zeszłym miesiącu festiwal Schwarza arii świetny festiwal poświęcony polskiej kulturze przy ogromnej widowni 900900 osób było na widowni było otwarcie tego festiwalu także te wszystkie, jakby wydarzenia, w których chór staje naprzeciwko innego chóru i to niezależnie od miejsca na świecie nas bardzo jednoczą powodują, że duża, że jesteśmy, jakby takim 1 krwią obiegiem wspólnotowym także ten powrót tutaj to, że możemy zagrać w teatrze powszechnym jest wielkim świętem wielkim świętem teatru surowego wielkim świętem też tego spektaklu, który jednak mówi o najtrudniejszych naszych wspólnotowych doświadczeniach o trudach, jakby naszej historii o tym jak trudno jest zmierzyć z naszą historią o tym w jaki sposób tworzymy sobie jakieś wyobrażone koncepcję w zasadzie nas jako narodu w jaki sposób tworzymy narodowe my kogo do niego włączamy kogo z niego wykluczamy też temat chór rozdrabnia je w zasadzie wykrzykuje, że optuje ze sceny także noty tak bardzo ważna dla nas chwila no właśnie w libretcie do hymnu do miłości pokazuje jak bardzo przemocą jest język, który dominuje przede wszystkim we współczesnej polityce przemówienia bin Ladena manifest Andersa Breivika zderza z fragmentami liturgii fragmentami też pieśni patriotycznych ma takie poczucie, że ten język i co za tym idzie też przekaz bardzo się zaostrzyło od czasów, kiedy Chem do miłości się narodził no tak zdecydowanie to znaczy rzeczywiście, jakby ten język czy nasza rzeczywistość taka językowa, której funkcjonujemy kres jest w zasadzie ona wykazywała pewne symptomy barbarzyństwa tak powiedziała teraz prostuje barbarzyńska na bardzo trudno oddzielić ten język, który jest nie zawłaszcza one czy w ogóle znaleźć tak nie zawłaszczone transparentny język w zasadzie wszystkie wypowiedzi polityków gdzieś z każdej strony nawet powiedziała próbują uwodzić próbują pokazywać obiecywać, jakby pokazywać poprzez język jak bardzo, jakby co co każdy z uczestnik społeczeństwa czy poszczególne jednostka mogłaby dostać nie wiem tak myślę teraz o brexicie myślę o tych wszystkich w zasadzie dyskurs, która wędrują gdzieś przez całą Europę, które próbują skupiać ludzi wokół pozornie bardzo pozytywnych treści tak odzyskamy nasz dom np. tak czy Niewiem zamkniemy nasze drzwi może poczujemy się wtedy bardziej bezpieczniej znaczy wszystkie te dyskursu gdzieś wychodzą od od od takiego chodzącego tonu tak dlatego służącego tak jest i w zasadzie właśnie taki rodzaj bramy w zasadzie taki rodzaj myślenia próbujemy zrekonstruować chętnie znaczy pokazujemy Breivika jako tego, który dzisiaj jako Chrystus narodów jako ten, który teraz bawi Europa przed obcymi które, mówi że dla niego jak największym barbarzyństwem jest feminizm we współczesnej Europy to są rzeczy, przeciwko którym trzeba się wcześniej, więc zjednoczyć i przeciwko którym trzeba walczyć, ale też mówi o sobie, że jest największą ofiarą demokracji i dlatego dlatego gdzieś musi działać tak w każdym razie przedstawić jako Chrystus podczas gdy wiemy wiemy co zrobił jest takim wcieleniem Antychrysta tak naprawdę, ale w spektaklu pokazujemy jak sposób w jaki ta myśl ewoluuje i w jaki sposób ona może być gdzieś pierwotnie bardzo w bijąca dla ludzi dem dla młodych ludzi, jaką jest pociągająca także jak próbujemy rekonstruować oczywiście też język przemocy pokazywać w jaki sposób oddział, ale też pokazujemy w jaki sposób pod pozorem takiego właśnie języka wspólnotowego języka nie miłości bycia razem otwartości rodzi się coś zupełnie przeciwnego reakcję hymn do miłości tutaj w Polsce za granicą są są inne są różne szczerze mówiąc już dawno nie grali spektaklu w Polsce gracza okaże się jutro i tych szat zapraszamy rzeczywiście do teatru powszechnego w tej Bazylei, bo ostatnio graliśmy w Bazylei być bardzo szczęśliwi, bo to ogromna widownia wielo wiele set osób stała cała była dla nas wielkie święta o hymnie do miłości rozmawiamy w kulturze osobistej, ale nie tylko w ogóle o tym co Marta Górnicka reżyserka teatralna laureatka paszportu polityki robi w ostatnim czasie za chwilę rozmawiamy też podróże do Berlina teraz w radiu TOK FM ciasnej formacji dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska czegoś kultury osobistej Marta Górnicka reżyserka teatralna twórczyni słynnego chóru kobiet laureatka paszportu polityki 2018 Marta od września kontynuuje swoje poszukiwania artystyczne w Instytucie politycznego głosów Maxim Gorki Theater w Berlinie to jest dość nowa instytucja i brzmi szczerze mówiąc trochę tak jakby została stworzona dla ciebie czy tak było rzeczywiście zainicjowałem tę instytucję i w Berlinie Maxim Gorki Theater to jest szczególne miejsce na mapie teatru niemieckiego na mapie też teatru w Berlinie teatr, który określa się jako teatr postęp Grant rzeczywiście pierwszy teatr NN, które wyszedł z inicjatywą chyba ta pierwszy taki teatr w Europie tworzenia zajęłam samby, czyli takiego zespołu, które zbiera gdzieś aktorów, którzy zostali zmuszeni do emigracji czy zostali zmuszeni do opuszczenia swoich krajów są tam osoby z Palestyny i Iranu i serii Izbą śni jest taki wielo wielu język na wielojęzycznej Team, ale też kim właśnie postęp irańskiej znaczenie chodzi tutaj o to, żeby tworzyć jakąś wykluczają wykluczoną malutką wspólnot w teatrze ale, żeby po prostu faktycznie bardzo bardzo różne języki na zespół mógł funkcjonować w ramach zespołu niemieckiego, czyli to myślenie w ogóle o teatrze funkcji teatru jako miejsca, w którym jakby artykułuje artykułuje polityczne w zasadzie konflikty czy problemy, które przed którymi stajemy jest bardzo mi bliska to znaczy w ten sam sposób myślę o chórze w tym sensie, jakby zespół teatru wielkiego jest takim właśnie zupełnie niesamowitym chórem dla mnie tam powstał tam tam powstały z pomocą Gorkiego, by powstało kilka moich spektakli m.in. właśnie chęć do miłości m.in. pod bramą Brandenburską też powstał rok temu powstało grunt gazet z 50 artystami aktorami performer Rami zaangażowanymi ciecze czy współpracującymi właśnie z Górki Theater także i teraz oni tworzą ten Instytut politycznego głosu razem stąd te osoby, które występowały w chociażby w tym performance przed bramą Brandenburską Instytut powstał jako coś zupełnie nowego jako idea stworzenia w zasadzie takiego laboratorium polityczno politycznego choreograficznego muzycznego takiego laboratorium, które będziemy szukać nowoczesnej postaci dla teatru surowego, w którym będziemy szukać też nowoczesnych narzędzi dla tego teatru, a jednocześnie jak będziemy próbować czy, który miał myślę w zasadzie chórze jako takim żywym ciele społecznym, które próbują artykułować poprzez właśnie sam ciało samego siebie najistotniejsze najistotniejsza konflikty najistotniejsze jak kwestie dotyczące Niewiem demokracji śmierć demokracji tyrani, jakby też takie ciało społeczne taką myśl, która chciała wspólnoty, która sama nasi na sobie, gdyby objawia społeczne wzór objawia to w jaki sposób funkcjonujemy w jaki sposób w jaki sposób działa demokracja, która też, jakby funduje się na na definicji, kto jest włączone w demokratycznym a kto jest poza nim także te wszystkie mechanizm teatr chórowi też powinnością dla mnie teatru nowego, żeby wszystkie te mechanizmy warto głosować, żeby też jednocześnie czerpać z wielkiej siły, która dalej, jakby w w teatrze surowym dla mnie bardzo istotna myślę o takich sił sile leczniczej to znaczy takiej sile katar etyczna i tak to znaczy z 1 strony chór jest narzędziem krytyczną, która jakoś przygląda się rzeczywistości, ale też może powinien pytać w jaki sposób możemy uleczyć tę wspólnotę w jaki sposób możemy uleczyć w jaki sposób możemy uleczyć nie wiem Niemca w tym wypadku także to jak taką powinnością Instytutu Instytut tworzy 17 performerów, którzy zostali wybrani w specjalnym castingu, który został ogłoszony przez teatr i są to osoby z bardzo ciekawym bardzo różnorodnym politycznym społecznym Grandę różnorodnym tak, dlatego że mamy mamy w zespole i performera Libanu i i performerka z Francji i Izraela i Korei np. jest bardzo ciekawe teraz w kontekście sytuacji politycznej tam protestów mamy oczywiście osoby z Niemiec także jest taki właśnie już, jakby na samym starcie zespół, który jest bardzo bardzo gdzieś zaangażowany w kwestie społeczne i polityczna, ale jednocześnie też zespół jak różnorodne gdzieś językowo czy jeśli chodzi o korzenie czy czy przeszłość każdej z tych osób, ale też, jakby takie indywidualne, jakby talenty, dlatego że zespół ten tworzą i fantastyczni tancerze i śpiewacy i performerzy to tak bardzo właśnie grupa różna, ale jednocześnie bardzo silna w tym sensie że, że chodzi o to, żeby w jak w takich krótkich bardzo intensywnych lotach próbować rzeczywiście szukać nowych narzędzi, czyli szukać takiego chóru, który będzie być może jeszcze dużo bardziej, a przygotowany na starcie z rzeczywistością, która jest wciąż coraz bardziej absurdalna coraz bardziej jest horrorem, więc taki chór, który dla mnie jest na taką właśnie tak taką właśnie taki zespół który, który jest taką jakby społecznością wspólnotą, która próbuje z dużym namysłem, jakby przyjrzeć tym wszystkim mechanizmom i próbować poprzez narzędzia muzycznej poprzez narzędzia holograficzne je przedstawiać i pracuje na bazie zasad swojego autorskiego treningu rozumiem wokalno aktorskiego tak tak to jest jakaś podstawa, ale zapraszamy do współpracy takie wybitne osobowości pracujące właśnie na polu choreografii wybitnych kompozytorów też jesteśmy po rozmowie z ankiety namierzali mogę powiedzieć, który będzie gościł w Berlinie w styczniu także w zakresie komponuje rozumie tak mam nadzieję, że tak pracujemy na takich bardzo prostych na razie strukturach, które w zasadzie też też bardzo prostych rzeczach takich jak nie wiem najbardziej niewinna strukturę muzyczne np. tak jak wyliczanki, które funkcjonują bardzo wielu kulturach, ale też w zasadzie w każdej kulturze są bardzo bardzo przemocowej nawet właśnie w kulturze arabskiej co odkrywamy sobie w Instytucie poprawność polityczna to jest sformułowanie, którego instytucje jak rozumiem nie używać dyskutujemy natomiast bardzo poważne zagadnienie bardzo ważna zagadnienia tak wolność słowa jak powoływanie się w ogóle na wolność słowa wiemy w Polsce co się z tym dzieje w jaki sposób, jakby jest gdzieś za zawłaszczone słyszymy o Zielonej wyspie wolności polskiej tak wiem, jakby oznacza to w rzeczywistości jest to bardzo ciekawe w zasadzie jak populiści wykorzystują właśnie ten ten wykorzystują nasze prawa takiego jako ludzi czy do tego, żeby gdzieś właśnie gdzieś zdarzać się, gdy system system ten system z tymi prawami są bardzo ciekawe dla nas zagadnienia i oczywiście, jakby to pozostawania w polu jakieś poprawności politycznej dyskutujemy nad tym to znaczy próbujemy przekraczać w takich punktach, które opisują działalność Instytutu przeczytam, że są otwarte na pracę z osobami o skrajnych poglądach ta skrajność tekst pomyślałem to brzmi nieco ryzykownie jednak czy każda skrajność ma mandat do tego, żeby działać w Instytucie Berlin takie właśnie to jest to to właśnie to jest jakby sedno tak myślę właśnie ostatnia w ten weekend tak prowadziliśmy sesje w ramach polis Instytutu politycznego głosu omawialiśmy różne przypadki, a która, która też zajmują teraz sądy w Monachium, które zajmują się sąd w Monachium, które dotyczą właśnie publikacji mową nienawiści w internecie niemieckim, które no właśnie jak daleko, jakby jak daleko można się posunąć, jakby co i w jaki sposób, jakby jesteśmy zabezpieczeni jako społeczeństwo znaczy wydaje mi się, że jednak powinniśmy dotykać tych trudnych spraw jeśli ich nie dotkniemy one pozostaną gdzieś będą się bardzo mocno artykułować rozwijać obie strony istnieje drugi pogląd, który mówi, że jeżeli zaczniemy dotykać tych cech tych niebezpiecznych rzeczy to damy im jak możliwość rozwoju ja się umocnią moim zdaniem, jakby nie mierzenie się np. z językiem nienawiści czy właśnie z językiem przemocy czy czy grupami, którego miałby konstruują wydaje mi się, że jednak, jakby nie możemy na to zamykać oczu nie możemy myśleć wierzyć, że poprzez bierność uporamy się system myślę, że trzeba szukać dróg prawdopodobnie różnych dróg w Niemczech jest dużo bardziej, jakby trudne, dlatego że ekstremalne ugrupowania polityczne są jednocześnie bardzo-li na buduje też elita społeczna budują jej budują je profesorowie czy właściciele gazet itd. tak dalej są bardzo bardzo jak złożone skomplikowane, ale no właśnie tak to jest nasze nasze zadanie zajmowanie się tym kwestia kwestiami ostatnio pod koniec października miał miejsce berlińska premiera swojego najnowszego spektaklu 1 za in manifest monachijska premiera odbyła się w maju 1 da zajmą manifest w tłumaczeniu na Polski każdemu co mu się należy tak manifest tak tak ten tytuł nawiązuje do w zasadzie 1 z najstarszych z najstarszych form sprawiedliwości, które określani filozofowie greccy, czyli każdemu, jakby wg jego zasług to na co zasługujesz, jakby jest otrzymanie tego na co zasługuje jest twoją jest twoim, jakby prawem oczywiście ten ten to ta słynna w formuła została wypaczona czy z sprzeniewierzył się jej faszyści, którzy ją wykorzystali na bramach obozów koncern Central seryjnych i no była to formuła bardzo upokarzające jeśli chodzi o więźniów my zajmujemy się nią, jakby w relacji do do kobiecego ciała to znaczy interesowało mnie to jak bardzo wciąż w ciele w ogóle wciela gromadzi się czy wciąż jest obecny w faszyzmie bardzo przez ciało faszyzm może się nie wiem replikował, ale też bardzo bardzo właśnie w tym kontekście feministycznym mnie interesowały też było dla mnie bardzo zaskakujące wydawało się, że po chórze kobiet już nie będą w ogóle wracać do tego tematu zawłaszczania kobiecego ciała on cały czas jest w politycznej grze to znaczy cały czas polityce cały czas politycy starają się dziś mówić w naszym imieniu to znaczy my chronimy kobiety przed nie wiem tymi barbarzyńskim hordami, lecz potem własną obronę kobiet prawda kryje się często fałszywej ideologii po prostu jakiś przemocy patriarchatu takie jest także tym, jakby ucieleśnieniem tej tej mizerii ni w zasadzie wszystkich problemów ten spektakl jest Tramp, który znak gra kobieta zresztą zresztą naga kobieta bardzo znana niemiecka aktorka i w zasadzie ten spektakl sta no właśnie próbą skonstruowania manifestu, który jednocześnie objawia też swoją gdzieś bez siłę tych manifestów kobiecych powstaje powstało w ciągu ostatnich 100 lat bardzo bardzo dużą na wciąż jak jak jak jak to nasi na transparentach wciąż musimy, jakby walczyć na tym, że trudno będzie zobaczyć ten spektakl, który mówi ten berlińską chiński spektakl w Polsce na razie cieszmy się tym, że Marta Górnicka jest hymnem do miłości w Warszawie w teatrze powszechnym zapraszamy państwa na spektakle w reżyserii laureatki paszportu polityki za rok 2018 do teatru powszechnego to już jutro i pojutrze pokazy hymnu do miłości mamy dla państwa zaproszenia na spektakl proszę do nas pisać na adres dla was małpa to krótka FM Marta Górnicka była gościem kultura osobista bardzo dziękuję bardzo dziękuję do usłyszenia czesne informacji kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA