REKLAMA

Trzęsienie ziemi na rynku lotniczym - Boeing zaprzestaje produkcji 737 MAX

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-12-18 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest trzynasta 6 przy mikrofonie Mikołaj Lizut ze mną Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego dzień dobry dzień dobry proszę państwa w poniedziałek amerykański koncern Lotte koncern lotniczy Boeing podjął decyzję o wstrzymaniu od stycznia 2020 roku produkcji samolotów 737 Max co to oznacza dla rynku lotniczego to jest kilka trudności przede wszystkim trudności dotkną samego Boeinga firma, która dzisiaj jak się szacuje jak szacuje AP organ wydaje około 2 miliardów dolarów Rozwiń » miesięcznie na produkcję tych samolotów po wstrzymaniu produkcji Boeing obiecał, że nikogo nie zwolni co jest dosyć istotne z 12 000 osób załogi, więc wyliczenia mówią, że nadal będzie wydawał około miliarda dolarów na to, żeby utrzymywać ludzi, którzy nie będą produkować samoloty są uziemione od wiosny od tamtej pory Boeing wyprodukował około 400 sztuk, a tych samolotów w 2 katastrof z prawdą że, że 3 takie 737737 Max 77 Max zostały uziemione ta całkowicie to jest trochę skomplikowana historia związana z tym jak szybko dostali jak szybko dostał Boeing certyfikat NATO, żeby mógł wykonywać loty na tych samolotach esej, czyli takich ulic amerykański Urząd Lotnictwa Cywilnego amerykański wydał też te oświadczenia te certyfikaty tak naprawdę, pozwalając bankowi samemu się certyfikować ze względu na brak kosztów na brak ludzi na brak umiejętności technologii tak dalej doszło do tych katastrof dzisiaj zarówno kraje jak Boeing traci bardzo duże zaufanie dzisiaj urzędy lotnictwa cywilnego na świecie mówią, nawet jeżeli w tej pozwoli powrócić do służby tym temu typowi samolotu my niekoniecznie będziemy podpisywać pod takim certyfikatem 737737 Max co to za samolot co zawiodło tych katastrof to są samoloty wąsko kadłubowych, więc dobre samoloty na trasy powiedzmy wewnątrz kontynentalne zabierające w różnych konfiguracjach od 170 kilku 220 osób, a samoloty, które na papierze wydawałyby wydawało się być takim kolejnym krokiem milowym w lotnictwie, ponieważ są dużo cichsze dużo bardziej oszczędne, jeżeli chodzi o paliwo dużo mniej imitujące odbija, więc spełniają bardzo dobre parametry i oczekiwania klientów pasażerów to co zawiodło to co było główną przyczyną tych 2 katastrof to już wiemy na pewno był systemem kas, czyli system, który korygował miał korygować zbyt szybkie wznoszenie się tak upraszczając sytuację, a to z kolei powodowało, że pilot, który chciał znosić maszyna dosyć szybko musiał walczyć systemem, który przejmował kontrolę nad samolotem i to właśnie, że automat przejął kontrolę nad samolotem spowodowało 2 katastrofy dzisiaj z rozmów w Senacie z przesłuchań w Senacie amerykańskim wiemy, że wiadomo było, że ten system działa tak do końca poprawnie i wiadome jest to, że nie przeszkolono pilotów wystarczającym zakresie bowiem uznał, że maszyna, która tak naprawdę zupełnie nową maszyną ze względu na zmianę w geometrii zastosowane materiały dostała tylko wyłącznie końcówkę Maxi powiedziano nam my robimy takie delikatne retusz tego co już było atak naprawdę jest nowa maszyna, która wymagała dużo więcej godzin dużo więcej szkoleń przez pilotów instruktorów do tego niestety nie dochodzi zawodna elektronika zawiodła elektronika, ale zawiódł też czynnik ludzki, czyli ludzie, którzy chcieli iść na skróty chcieli wprowadzić maszynę w mojej ocenie zbyt pospiesznie no ale gdyby pan zechciał tak wytłumaczyć w z fizyki lotu to znaczy co tutaj się nie zgadzało to znaczy ja rozumiem, że współczesny samolot jest tak nowoczesną konstrukcją, że właściwie trudna ogarnąć umysłem te tony elektroniki, ale jednak sama fizyka lotu jest niezmienna od Leonarda da Vinci, tak więc tak powinna być rzeczywiście natomiast to jest to jest ten ten moment, kiedy mówimy o szkoleniu przede wszystkim pilotów, którzy oczywiście przychodzą kolejne etapy uczenia się na latanie awionetką kach z teorii do praktyki kolejne jedno silnikowe dwusilnikowe maszyny itd. tak dalej natomiast każdy pilot, który zaczyna pracę na konkretnym typie samolotu musi być na ten typ przeszkolony i to musi robić certyfikowana instruktor, który znowu jest przeszkolony ma mnóstwo wylatanych godzin na danym typie maszyny to co zawiodło tutaj w mojej ocenie to właśnie brak tego przeszkolenia wytłumaczenia, że to jest nowa maszyna ma system taki jak kask, który będzie z wami walczył wskazanie w jaki sposób sobie z tym poradzić wskazanie w jaki sposób trochę walczyć z tą automatyzacją czy przeszkolony pilot mógłby uratować te tak myślę, że te mają się tutaj tego przede wszystkim za tym idzie ludzi dokładna i mamy mamy dzisiaj 62 wiele ofiar które, którym zginęły pewnie, dlatego że ktoś chciał zbyt szybko zbyt łatwo wejść na rynek nowym typem samolotu, który tak jak mówiono na papierze był samolotem bardzo bardzo dobrym dzisiaj są konsekwencje dla firmy bardzo poważne, zostawiając na chwilę konsekwencje dla rodzin, które straciły swoich bliskich przede wszystkim finansowe no i w drugim etapie wizerunkowe pytanie, kiedy jak szybko jest w stanie Boeing przywrócić do służby te samoloty no i czy jest w stanie odzyskać zaufanie pasażerów i ludzi, którzy będą z tych samolotów korzystać Boeing postawił bardzo mocno te samoloty zakłada, że 50% przychodu ze sprzedaży wszystkich samolotów będzie przychód pochodziło właśnie ze sprzedaży tego typu samolotu mimo gigantycznej firmie gigantycznych pieniądzach, ale do pozycji Boeinga jeszcze wrócimy w naszej rozmowie szampana jeszcze zapytać o bezpieczeństwo lotów generalnie no wygłosił uważa, że transport lotniczy jest 1 z najbezpieczniejszych na ziemi, choć pewnie są pasażerowie z głęboką paranoją przed każdym latem, którzy uważają, że za każdym razem ryzykują życiem jak to jak to jest właściwie znaczy jak wyglądają statystyki i co tak naprawdę nam pasażerom grozić spowiedź statystycznie jest to najbezpieczniejsza forma transportu w Polsce na drogach ginie kilka tysięcy osób rocznie to są statystyki, które są wielokrotnie większe niż, jeżeli chodzi o podróży samolotem na całym świecie dzisiaj transportu samolotowego korzysta ponad 5 miliardów pasażerów rocznie i z roku na rok statystyki, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo lotów się poprawiają, dlatego że pomijając incydenty czy wypadki, o których mówimy dzisiaj to są sytuacje, w których ginie niestety w 1 czasie w 1 miejscu kilkaset osób to są rzeczy brzydko mówiąc spektakularne poza tym, że tragiczne to są spektakularne i ta informacja rozchodzi się po całym świecie, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w samolocie zginęło 100 kilkadziesiąt osób ta informacja obiega cały świat mówią o tym, wszystkie media versus na drodze w Polsce ginie 3000 osób rocznie to jest coś do czego niestety się przyzwyczajamy to to ta informacja o śmierci w 1 czasie w 1 miejscu tylu osób dotyka nas jako konsument tak ma już z nich jest inny odbiór społeczny prawda to znak znaczy też trochę pewnie tutaj działa nasza psychologia atak od września jak z apelacją nowym pewne poczucie oddania swego losu element to, że jeśli ma się i kompletnej bezradności o tyle na drodze, choć wydaje mi się znaleźć coś może nawet co możemy zrobić co często złudne Otóż staną poza tym my też pamiętajmy jak szybko rozwinęło się lotnictwo znaczy mamy początek dwudziestego wieku i 2 facetów w maszynie pierwszej z silnikiem przelatuje 100m 60 parę lat później lądujemy na Księżycu, a dzisiaj trochę więcej niż 100 lat później mamy sytuację, w której mamy ponad 5 miliardów ludzi korzystających z transportu lotniczego i zastanawiamy się jak długi może być lot mamy loty po kilkanaście godzin latające bezpośrednio z Singapuru do nowego Jorku czy nowego Jorku do Australii i ten świat dzięki temu stał się rzeczywiście bardzo bardzo blisko to prawda wracamy do naszej rozmowy to po informacjach Radia TOK FM Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego państwo mój gość Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego jest państwa moim gościem rozmawiamy o poniedziałkowej decyzji amerykańskiego koncernu Boeing, który postanowił wstrzymać od stycznia produkcję samolotów 737 Max jest decyzja bardzo ważąca na rynku lotniczym także na pozycji Boeinga i właśnie o tym, biznesie chciałbym, żebyśmy teraz chwilę porozmawiali jak wszyscy pewnie wiedzą są to gigantyczne pieniądze bardzo wysokie ryzyko bardzo mała marża w tej branży, więc no przemysł lotniczy wydaje się rzeczą fascynującą tak, a jednocześnie zamknięty w bardzo wysoką barierę wejścia to jest także dzisiaj mamy taki duopol trochę na na rynku produkcji samolotów odrzutowych przede wszystkim czy mamy airbusa, który z koncernem pierwotnie francuskim dzisiaj takim trochę paneuropejskim no i amerykańskiego Boeinga trochę tę sytuację trudną dla Boeinga wykorzystują zarówno Rosjanie Chińczycy, którzy próbują wejść na rynek ze swoimi maszynami mówimy tutaj o rynku gigantycznym, dlatego że patrząc na zapowiedzi badania tego jak rośnie ruch lotniczy jak otwiera się przede wszystkim Azja jak rośnie tam grupa nazwijmy to klasa średnia dzisiaj klasa średnia w Chinach już jest większa bardziej liczna niż klasa średnia w stanach Zjednoczonych, a jeszcze tak bardzo się nie poruszam po świecie, więc ten ruch będzie będzie rósł dramatycznie mówi się, że w ciągu 2 dekad 2,5 dekady będzie potrzeba ponad 100 000 pilotów tak tak, że mówimy tutaj gigantycznej liczbie i ludzi i maszyn, które będą potrzebne, więc ten ten rynek jest bardzo chłonny 77 Max miał oprócz tego, że boi produkował ponad 50 sztuk samolotu miesięcznie to zamówienie miał na kilka lat wśród, bo to jest to jest wymóg jeśli chcesz mieć nowy samolot trzeba go zamawiać jest dosyć dużym wyprzedzeniem, planując swój rozwój w sposób no mocno mocno, przewidując to co się zniszczona z 1 strony producenci samolotów, czyli taj pan powiedział ten duopol Airbus Boeing z drugiej linii lotniczej, czyli główni, zamawiając maszynę i też jest to jest bardzo trudny ryzykowny i niską marżą rynek i z tą trudnością dzisiaj też boryka się wiele linii lotniczych m.in. na szrot, który zamówił kilkanaście maszyn właśnie tych 87 Max i jest to sytuacja, w której dzisiaj lot ma już zaplanowaną siatkę połączeń zapewnił sprzedaż biletów na tę siatkę połączeń trochę brakuje maszyn, które miały wejść do służby i miały właśnie wykonywać połączenia także lot dzisiaj ratuje się krótkoterminowym leasingiem samolotów czasami wraz z załogami, a to zwiększa koszty, więc w podobnej lot jest stosunkowo niewielką linią lotniczą, porównując z gigantami typu SAW Quest, którzy mówili czy Rainer, którzy zamówili po 100 sztuk samolotów, więc pewnie mają dzieci mają dużo dużo większy kłopot tak to wyhamuje na pewno rozwój rynku lotniczego w jakimś stopniu na szukanie alternatyw tak konieczne jest szukanie właśnie to nie jest także decyzja Boeinga powoduje otwieranie szampana w airbusie, a nie to tak wg mnie to jest problem dla wszystkich, bo jeżeli taka trochę klęska urodzaju, bo nie można przyjąć 2× więcej zamówień, ponieważ nie można z tygodnia na tydzień z roku na rok otworzyć gigantycznej fabryki właśnie przemysł azotowy słabo skalowalne przynajmniej tak krótkim tempie prawda, a jeśli chodzi o konkurencję samolotu 737 Max to kto to jest to jest tak naprawdę dzisiaj Airbus ma swoje maszyny, a 321 i wersje tych maszyn typu ogranicza np. a i tak naprawdę koniec tych w tej konkurencji dużo nie ma no bo jest duopol i jest ten wyścig na bardzo podobne maszyny na maszyny, które są coraz cichsza coraz bardziej efektywne co mają większy zasięg niekoniecznie jak się okazuje, zabierając coraz więcej pasażerów, czego przykładem jest no nie do końca skuteczna maszyna airbusa 380, czyli to największa zabierające ponad 550 pasażerów czy też stawiać dwu pokładowy rosła w 2 połowie trochę Boeinga 747 no ale aż tak dużych maszyn linii lotniczej okazują się nie sprzedaje tak dobrze jak jak Airbus przybyło dokładnie właśnie na rozumiem, że te wąsko kadłubowe samoloty najbardziej pożądane w lotach kontynentalne to ich zapotrzebowanie jest bardzo duże mówił pan też o stojących w przedpokoju tego przemysłu Rosjanach i Chińczykach być może to jest właśnie moment, żeby wskoczyć do to jest wielkiej dwójki dokładnie, jeżeli gdzieś korki szampana to pewnie to pewnie tam natomiast wejście na ten rynek to nie jest tylko wyłącznie zbudowanie maszyny co jest dosyć trudne pomimo tego co powiedzieliśmy sobie wcześniej, że zasady przy nie zmieniły od od dawna natomiast technologia wymaga naprawdę bardzo dużej precyzji bardzo bardzo dużych nakładów to oprócz tego, że jeżeli ktoś potrafi zbudować taką maszynę potrafi wejść na odpowiednią skalę, czyli wyprodukować tych maszyn kilka set rocznie co najmniej to jeszcze musi zdobyć zaufanie rynku to jeszcze musi wejść z taką sferę polityki biznesu pamiętajmy, że to, że jakiś kraj kupuje dany model samolotu to nie jest tylko wyłącznie biznesem jest wyłącznie cena, ale przede wszystkim to jak dobrze jak skutecznie działają w polityce z kraju producenta, czyli czy my chcemy wspierać w bardzo silny sposób, czyli mówimy o koszty samolotu na poziomie 100 000 000USD tak, czyli kupując 50 samolotów czy chcemy przetransferować do jakiegoś kraju tak gigantyczne pieniądze i to już kwestia polityczna i tutaj myślę, że zarówno Rosja jak Chiny mają trochę problem, żeby wejść w sprzedaż tych maszyn ze względów trochę też politycznych nie tylko gospodarczych no i później przekonania samych klientów czy linii lotniczych i konsumentów do tego, żeby wsiadać do chińskiej czy rosyjskiej maszyna ta kuchnia samolotowa jest też trochę trudna do wyobrażeń no choćby taki przykład dwudziestoletni samolot jeszcze wcale nie jest staruszkiem, gdybyśmy porównali dwudziestoletni samochodem już właściwie złom tak tutaj przede wszystkim chodzi o efektywność tej maszyny to znaczy wszystko jest kontrolowane bardzo ściśle i bardzo jasno wskazywane są terminy np. przeglądów jak często musi być przegląd wykonywany, gdzie znaleźć zapytałbym postęp technologiczny w lotnictwie to znaczy jak zmieniają się samoloty jak często tutaj przemysły trafia w takie ślepe uliczki jak np. konkordat wizualnie dla nas myślę, że samoloty nie zmieniły się za dużo natomiast to co się dzieje wewnątrz samolotu i to jakich silników używa to już jest to się gigantyczny skok używa się kompozytów po to, żeby były lżejsze używa się silników, które są bardziej efektywne niż myślano są cichsze dokładnie to to jest wbrew pozorom dzisiaj bardzo bardzo bardzo istotny czynnik dla dla linii lotniczych mówi się o powrocie ponad wiekowych samolotów, ale znowu wejść w ten rynek koncert z powodu takim przyczynkiem do do przerwania jego lotu był wypadek, który się okazało, że nie był z winy konstrukcji żaden sposób, ale koszty utrzymania koszty tak dużego spalania zarówno finansowe jak również koszty środowiskowe spowodowały, że na linie lotnicze przestały chcieć korzystać z tej maszyny dzisiaj mówi o tym, że być może jest szansa na powrót, wykorzystując trochę inną technologię, ale czy to się uda od czasu do czasu w mediach pojawiają się takie artykuły, że za chwilę już będziemy mogli 3 godziny polecieć z Londynu teraz z pewnością ta wielka dwójka, czyli Airbus i Boeing myślą o emocje działają oni trochę trochę wolniej niż niż ci, którzy chcą wejść na rynek ci, którzy chcą wejść na rynek i trochę zgarnąć tego ciastka są dużo bardziej odważni Boeing Airbus mają zapewnione funkcjonowanie na najbliższych kilka lat zamówieniami z istniejących już już rynków to daje takie poczucie nie zarówno bezpieczeństwa finansowego jak myślę trochę rozleniwienie jeśli chodzi o szukanie nowych rozwiązań raczej patrzy 1 drugiego my wprowadziliśmy kompozyty to my też prowadzi to to wy też wprowadzić kompozyty z przyczyn na dość zachowawczy sza względem innowacyjnym prawda tak no nie ma tak spektakularnych skoków na pewno to są to są innowacje na poziomie szukania oszczędności trochę zwiększania zasięgu trochę lekkości dla środowiska, jeżeli chodzi o wymogi środowiskowe, bo jest to rynek, który rozwija się bardzo szybko i jest takim łatwym celem dla osób, dla których środowisko jest bardzo ważna, czyli to jest tzw. patrzymy, że wszyscy latają samolot zużywa dużo paliwa produkuje dużo co 2 to trochę tak jak przy incydent lotniczy jest takim łatwym celem, żeby powiedzieć oto z nich ściągniemy pieniądze pojawiają się właśnie w Niemczech np. pojawił się teraz znowu kolejne kolejne rozporządzenie mówiące o dodatkowym podatku, które linie lotnicze czy pasażerowie tak naprawdę będą musieli płacić w zależności od tego czy lecą wewnątrz kraju czy po kontynencie czy lecą gdzieś dalej czy marzenie o tanim lataniu trochę nam się odnaleźć ale, ale myślę, że myślę że, toteż zależy od od rodzaju biznesu nadal uważam, że latanie jest jest bardzo tanie pamiętam w 2004 roku jak chodziłem trochę ten biznes to bilet lotniczy w Warszawie do Londynu kosztował najtańszy w promocji niezależnie od tego czy było to British Airways czy lot kosztował 1700zł dzisiaj za mniej niż 1700 Warszawy można polecieć do nowego Jorku to prawda nad Londynem czasem się zdarza nawet 2 stówki dokładnie 2 strony w rejestrach trafić to prawda a gdyby w przemyśle lotniczym miała się wydarzyć technologiczna rewolucja, która z pewnością prędzej szykuje się wydarzy to co to będzie dajmy się, że silniki wydaje się, że będą to silniki, które spowodują bardziej efektywne wykorzystanie paliwa lepsze zasięgi i przez to też trochę zwiększenie bezpieczeństwa, czyli lepszy łatwiejszy tańszy transport czy raczej nie będzie to powrót samolotu naddźwiękowego, ale właśnie tańszy samolot klasy myślę, że tak myślę, że tak samoloty naddźwiękowe jeszcze to jesteśmy chyba 2 kroki za wcześnie, jeżeli się pojawią to pewnie pojawią się na bardzo ograniczonych trasach dla bardzo wybranej grupy ludzi bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę Eryk Kłopotowski ekspert rynku lotniczego państwo moje życie państwa zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA