REKLAMA

SMOG: Kto truje najbardziej?

Przewodnik Smogowy
Data emisji:
2019-12-20 07:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01:54 min.
Udostępnij:

Wiemy, że za zanieczyszczenia powietrza w dużych miastach odpowiada w znacznej mierze ruch samochodowy. Dokładnie zbadano to w Krakowie w czerwcu tego roku. Kilka dni temu opublikowano wyniki. W badaniu wykorzystano technologię, która pozwala na określenie ilości szkodliwych substancji bez konieczności zatrzymywania pojazdów. W Krakowie przebadano w ten sposób 103 tys. pojazdów, a wnioski są jednoznaczne. Rozwiń »

Pod względem emisji tlenków azotu, odpowiedzialnych za choroby płuc i choroby nowotworowe, największe zagrożenie stanowią diesle liczące więcej niż kilka lat. Równocześnie nawet te najnowsze diesle rejestrowane od września 2015 roku w porównaniu z autami benzynowymi w podobnym wieku okazują się trucicielami. W Alejach Trzech Wieszczów, jednej z głównych arterii komunikacyjnych Krakowa, niemal 90 proc. pyłów emitowanych przez samochody osobowe pochodzi ze starszych pojazdów z silnikiem diesla.

Z kolei 99,5 proc. pyłów emitowanych przez transport zbiorowy pochodzi z prywatnych busów i autokarów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku emisji tlenków azotu.

Pojazdy przewoźników prywatnych emitują nawet 40 razy więcej tlenków azotu, niż pojazdy komunikacji miejskiej. W przypadku prywatnych busów i autokarów mamy też do czynienia ze znacznymi przekroczeniami norm dla pyłów.

Krakowskie badanie pokazało, które pojazdy trują najbardziej. Wśród wielu wniosków jest także i apel do rządu o uruchomienie programu, który pozwoliłby na redukcję emisji w prywatnym transporcie publicznym. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przewodnik smogowy dzień dobry Ewa Podolska jednak, że za zanieczyszczenie powietrza w dużych miastach odpowiada znacznej mierze ruch samochodowy dokładnie zbadano to w Krakowie w czerwcu tego roku kilka dni temu opublikowano wyniki w badaniu wykorzystano technologię, która pozwala na określenie ilości szkodliwych substancji bez konieczności zatrzymywania pojazd Krakowie przebadano w ten sposób 103 000 pojazdów, a wnioski są jednoznaczne pod względem emisji tlenków azotu Rozwiń » odpowiedzialnych za choroby płuc choroby nowotworowe największe zagrożenie stanowią dziś źle liczące więcej niż kilka lat równocześnie nawet ten najnowszy vis rejestrowane od września 2015 roku w porównaniu z autami benzynowymi w podobnym wieku okazują się truciciela, ale jak 3 wieszczów 1 z głównych arterii komunikacyjnych Krakowa niemal 90% pyłów emitowanych przez samochody osobowe pochodzi ze starszych pojazdów z silnikiem diesla z kolei 99,5% pył emitowany przez transport zbiorowy pochodzi z prywatnych busów autokar podobnie sytuacja wygląda w przypadku emisji tlenków azotu pojazdy przewoźników prywatnych emitują nawet 40× więcej tlenków azotu niż pojazdy komunikacji miejskiej w przypadku prywatnych busów autokarów mamy też do czynienia ze znacznymi przekroczeniami norm dla pyłów krakowski badanie pokazało, które pojazdy trują najbardziej wśród wielu wniosków jest także i apel do rządu, a uruchomienie programu, który pozwoliłby na redukcję emisji w prywatnym transporcie publicznym zapraszamy do słuchania informacji o stanie powietrza codziennie po ósmej i szesnast Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEWODNIK SMOGOWY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!