REKLAMA

KE apeluje do polskich władz o wstrzymanie prac nad ustawą "kagańcową"

Światopodgląd
Data emisji:
2019-12-20 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz, a komisja Europejska zwróciła się napisała list do prezydenta premiera marszałków Sejmu i Senatu z apelem o wstrzymanie prac nad projektem ustawy dotyczącym sądów do wstrzymania prac do czasu przeprowadzenia konsultacji przypomnę czekamy na głosowania być może już ostateczne w sejmie w sprawie rzeczonego kontrowersyjnego projektu łączymy się połączyliśmy się mu się skarpa z Tomaszem Bieleckim korespondentem Deutsche Welle Rozwiń » GazetyWyborczej dzień dobry Tomku dzień dobry chciałbym byśmy na początek wysłuchali informacji rzecznika komisji Europejskiej Krystiana legenda był rak, który z tego co rozumiem Tomku znasz, bo zdaje się nawet odpowiedzią na twoje pytanie, więc teraz tylko fragment jeszcze dla słuchaczy jest wtedy pani prezydent choroba SENT leczył Polish prezydent czy spółkę w tym Sejm Senat wczoraj wiceszefowa KE Viera Jourova wysłała list do polskiego prezydenta marszałków Sejmu Senatu i polskiego premiera w sprawie projektu ustawy w Polskim parlamencie, który wzbudza obawy komisji Europejskiej jest w liście zachęciła mocno polskie władze do skonsultowania z komisją wenecką rady Europy tego projektu i zachęciła wszystkie organy państwa do wstrzymania procedowania nad projektem do czasu przeprowadzenia wszystkich niezbędnych konsultacji typu siding sąd nie czas leczy się i okien od olejne strzeli konsul w 1000 to był rzecznik komisji Europejskiej, a my przez skarb mamy połączenie z Tomaszem Bieleckim korespondentem Deutsche Welle gazety wyborczej w Brukseli właśnie, które był na tej konferencji, a nawet ten fragment, który państwo słyszeliście wypowiedzi rzecznika był odpowiedzią na pytanie co w zasadzie oznacza ta ten krok ze strony komisji Europejskiej, bo rozumiem, że komisja na razie nie zwraca się jednak do Trybunału sprawiedliwości zastosowanie środków tymczasowych, czyli o zamrożenie tych przepisów dyscyplinarnych, które właśnie są procedowane tylko apeluje o konsultacje tak to tak po pierwsze, Noto oznacza, że komisja Europejska pomimo wyraźnych sygnałów nadzieje obustronna od dziś między między Warszawą, a komisją nowej kadencji montera na czele może jednak chodzi na teraz na tę samą drogę, na której była komisja za czasów, gdy zajmował się tym Frans Timmermans apele o poczekanie na na opinię komisji weneckiej no pamiętamy z 2016 roku wtedy odnosiło się do kolejnych poprawek do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, więc już idzie idzie na nas różnić napięcia co do środków tymczasowych ta ustawa, która teraz jest procedowana uczy się komisja w tej sprawie nie może prosić o środki tymczasowe zabezpieczenie Trybunał w Luksemburgu, ponieważ ta ustawa musiałby najpierw uchwalona podpisana przez prezydenta wejdzie w życie przetoczyć się procedura, choć naruszeniom natomiast cały czas komisja stoi przed pytaniem czy nie poprosić o to zabezpieczenie w stosunku do ustawy obecnie obowiązującej o o postępowaniach dyscyplinarnych wobec sędziów tej ustawy, która w październiku został do Trybunału sprawiedliwości UE skierowana tak naprawdę, gdyby Trybunał przychylił do tego wniosku to zapewne mówiąc w uproszczeniu zamroził działanie Izby dyscyplinarnej, więc pośrednio blokowało byto wejście tych przepisów teraz procedowany taka konstrukcja, więc naprawdę dużo zależy od tej od od decyzji co do tych środków co do tego zabezpieczenia na co czekać będzie od czego ta decyzja zależy to jest także zarówno komisja Europejska cały czasy Polska daje powody czy pretekst do chodzenia coraz bardziej nieznane tereny przez Brukselę i za każdym razem służby prawne komisji mają wątpliwości czy mogą ryzykować mogą wchodzić w rejony teraz bardzo sceptyczne komisja Europejska, choć były takie apele od razu przy tej skardze październikowej na Polskę do Trybunału nie poprosiła o te środki tymczasowe, więc teraz będzie to decyzja nas co po części i prawne czy prawnicza część polityczna komisja sygnalizuje czy nawet moi rozmówcy w komisji sygnalizują, że będzie to zależało od reakcja dzisiejszy list na na na prośbę o skierowanie sprawy do komisji weneckiej od tego zależała decyzja, a również od politycznych rachub podejmowana zapewne w styczniu czy decyzja komisji 4 główne z główną rolę odgrywa sama Sunderland czy czy prosić Trybunał sprawiedliwości te środki tymczasowe co ja jak ja jak jak ja mówiłem no będzie byłoby dużym krokiem przeciwko tym od dziś w nastroju do całkiem niedawno utrzymującym się w otoczeniu von der Leyen czy to oznacza pytam, bo tak jak rozumiesz stanowisko komisji komisarzy europejskich i też twoje zdanie czy oni w komisji jest jeszcze nadzieja tak liczą, że w sumie jest szansa na konsultacje w sprawie ustawy, która w sejmie dziś jeszcze najprawdopodobniej zostanie uchwalona jest jakaś nadzieja tak tam myślę, że komisja jest podzielona tam przecież jest wciąż 1 z 3 głównych trojga trudno zgodnych z wiceprezydent Temer ma natomiast myślę, że w otoczeniu oddalają sami Mandela jest nadzieja, że jest zaufanie rozmowy z premier Morawiecki jest nadzieja, że Polska się co nie odwlecze tę sprawę na trochę jest nadzieja na to Senat sposób na to czy ta ustawa nie zostanie Boże Narodzenie przesunięta przez przez Senat z wiadomych powodów, więc jest myślę, że jest nadzieja że, że tutaj i SA możliwe kroki wstecz ze strony Polski dodam, że marszałek Senatu opublikował list z komisji do polskich władz dodam również, że tym projektem właśnie procedowanym tzw. dyscyplinującym zaniepokojenie tym projektem wyraził też wysoki komisarz ONZ ds. praw człowieka ja przypomnę państwu rozmawiam z Tomaszem Bieleckim korespondenta Deutsche Welle gazety wyborczej chciałbym poprosić też o komentarz do dzisiejszej ważne również z perspektywy polskiej decyzji Unii Europejskiej to konkretnie do unijnych ambasadorów, którzy zatwierdzili porozumienie w sprawie nowych przepisów reformujących zasady funkcjonowania firm transportowych Unii Europejskiej, czyli tzw. zatwierdzili tzw. pakiet mobilności Polska była 1 z 9 krajów, które się temu sprzeciwiały no ale to była mniejszość większość te przepisy zatwierdziła, gdybym mógł poprosić jeszcze raz tak, bo to są niezwykle skomplikowane kwestie prawne nawet bym powiedziała to dlaczego to jest Polska jest temu niechętna i czy to już przyjęcie przez unijnych ambasadorów oznacza, że te przepisy wchodzą zaczynającą od końca ambasador, że również za zgodą komisji Europejskiej zatwierdzili wyniki negocjacji przedstawicieli właśnie rada rady UE skupiającej państwa członkowskie parlamentu Europejskiego to w brukselskim żargonie jest określić nazywa dialogiem i tak naprawdę po zatwierdzeniu wyników tych rozmów trójstronnych tego dialogu głosowania w radzie UE w parlamencie europejskim na posiedzeniu plenarnym zwykle są formalnością jednak oba obie instytucje trzymają się tych ustaleń tych negocjacji swoich delegacji, o co konkretnie chodzi to jest reforma, której skutkiem jest pogorszenie sytuacji polskich przewoźników Unii Europejskiej być może po polepszenie sytuacji polskich kierowców pracujący dla przewoźników ona wprowadza się czy kluczowym efektem no będzie pogorszenie płacowej konkurencyjności kosztowej konkurencyjności polskich przewoźników na rynkach Europy zachodniej Polska jest głównym graczem na rynku przewozów drogowych ta przewaga jest efektem jak to mówią nazywają Francuzi trzecie czy Włosi dumpingu socjalnego chodzi o to, że kierowcy w Polsce czy polskich ciężarówek opłacają składki socjalne ZUS-owskie w Polsce we Francji we Francji są wyższe, więc fotosy kierowcy skarżą się na nieuczciwą konkurencję tak naprawdę no te przepisy one w pierwotnej wersji był gorszy dla punktu widzenia Polski zostało nieco złagodzone, więc wiele agencji jest lepiej niż mogło być jest wiele szczegółów swój a, ale nie jest także polscy kierowcy po tygodniu przewozów kabotażowych, czyli wewnątrz Niemiec będą musieli przez 4 dni później odbywać karencji bez żadnych przewozów, a Jeślinie odbędą to będą musieli być opłacani i płacić składki socjalne już w tych państwach, których będzie podwyższał cenę cenę ceny ich pracy to z polskiego punktu widzenia polskich władz rządu obecnego, ale też wcześniej żona po co uważają to potencjalnych kar za wodorowym i że to właśnie protekcjonistyczna, a tylko już krótko z końcem zapytać, bo wiadomo, że polskiej perspektywy perspektywy polskich przewoźników polityków czy pracowników to jest bardzo istotna kwestia ciągle też tak dla Unii czy dla innych krajów jest istotna, bo w niej odbije się jednak dyskusja, jaka się o nie o zasadach Unii Europejskiej albo po prostu prezydent Macron rozgrywa wedle swojego uznania po prostu układy Unii tak reforma pracowników tego co do pracowników delegowanych kierowców kierowcy to było jednostki chwytliwe hasło Macrona w kampanii wyborczej akurat podzielane przez bodaj wszystkie siły polityczne we Francji to jest przejaw takiego trendu dotyczy tego co Macron nazywa Europa, która chroni takiego trendu zwiększania ochrony socjalnej Unii Europejskiej, które czują się w wielu krajach również w Polsce, aczkolwiek o zwiększeniu ochrony socjalnej czy zachowanie tego francuskiego stylu życia pracy włoskiego niemieckiego no sprowadza się ostatecznie jak w przypadku tych dzisiejszych przepisów do znoszenia pewnych barier dla tańszej konkurencji z Europy Środkowo-Wschodniej pamiętajmy, że traktat Konstytucyjny we Francji referendum 2005 roku został odrzucony z powodu polskiego hydraulika chodziło o to samo o obawy przed tanią konkurencją z Europy środkom będziemy o brexicie jeszcze dziś też rozmawiać co wy tak płynnie trochę może Duda był duży skok Alego wykonałam tej rozmowy kończymy ją jak bardzo dziękuję zwykle Tomasz Bielecki korespondent docierały gazety wyborczej w Brukseli przez skarb komentował dla państwa z 1 z analiz komisji w sprawie sądów z drugiej przyjęcie pakietu mobilności Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA