REKLAMA

Samochody na prąd, które same parkują. Jak może wyglądać transport w miastach przyszłości? [sponsorowane]

Miasta 2.0
Data emisji:
2019-12-18 10:00
Audycja:
Czas trwania:
16:15 min.
Udostępnij:

Ekologiczne i autonomiczne auta, które same parkują? Technologia się rozwija, zmiany nie wydarzą się jednak z dnia na dzień. O tym, jak może wyglądać przyszłość opowiada Stanisław Dojs z Volvo. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest Volvo Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Piotr Kubica podcast miasto 20 to jest podcast o inteligentnych miastach mówi się, że przejmie część ekspertów uważa także nie ma inteligentnego miasta bez inteligentnego transportu jest z nami pan Stanisław dojść z volvo jak volvo Car Poland dobre państwo, które bardzo dużo wie na temat inteligentnego transportu tak jak wygląda jak może wyglądać, jakie są szanse na to, że wizja ziści co to właściwie jest inteligentny transport w mieście o Rozwiń » tym, inteligentem transporcie wmieście mówi się od lat można powiedzieć są takie 2 poziomy tego inteligentnego transportu 1 część jest to co może zrobić miasto i infrastruktura państwo Unia Europejska, a więc wszystko takie twarde co dookoła samochodu występuje może być to inteligentne zarządzanie ruchem w postaci inteligentnych świateł, które się przełączają, czyli rozwiązań elektronicznych systemów informacji miejskiej, która taki ruch kierują zmieniają np. znaki, dostosowując je czy ograniczenia prędkości czy nawet pasy na 1 z całych polskich miastach są już tak eksperymentu prawda Kraków Warszawa Gdańsk eksperymentuje właśnie z inteligentnymi wkrada się można, tak więc też już inteligentne technologie to pytam można powiedzieć przy czym oczywiście stopy za ich zaawansowania jest różna i dopóki nie zamkniętego Unia Europejska ustawodawca centralnie to one są wszystkie rozproszone ma charakter takim jak tak jakby każdy tak jakby 1000 producentów telefonów prowadzą 2 tysiące temu operacyjnych nagle wchodzi 1 wielki Grad, który zmienia całkowicie zasady gry coś idzie w stopniu centralnym i wszyscy korzystamy jakieś aplikacja do takiego rozwiązania, ale także np. w Krakowie wszyscy mieszkańcy korzystają z tego, że tramwaje są dzięki technologii dzięki różnym czujnikom i programów, które analizują bardziej zoptymalizowana i to jest Super komu ma tylko tramwajach, jeżeli teraz spojrzymy na to trochę bardziej globalnie nawet, rozszerzając cała granica inteligentnego transportu na ruch kołowy samochodowy one dużo trudniejsze do zarządzania tramwaje mamy maszynach można powiedzieć państwowe należą do miasta jest pewne zamknięto jakiś system, który łatwo skontrolować, a teraz, kiedy mamy mnóstwo Kowalskich od takich kierowców jak aktorzy Radia przyjechali samochodem to bardzo ciężko jest nad tym zapanować tak, żeby stworzyć jakąś spójną całość tak, żeby deklaracje systemu Miejskiego nie pozostały tylko na poziomie deklaracji, bo zobaczmy lata mijają wszyscy też inteligentnych systemach mówią, a ja przychodzę dzisiaj właściwie tutaj znowu ten w korku można w Google sprawdziłem, że jest wypadek, ale tak nie było drogi alternatywnej o tym od lat, jeżeli nie przyspieszymy tego w jaki sposób nie zmieni się nic, bo producenci samochodów, których reprezentuje nie są w stanie zrobić wiele, jeżeli nie pomoże im trochę infrastruktura są w stanie zrobić tylko pewną część, a pewne już nie dodajmy, że inteligentne samochody rozwiążą nam albo pomogą nam zniwelować wiele poważnych problemów, które zresztą stają coraz poważniejsze dochodzi ochrony środowiska chodzi o to ile czasu spędzamy w aucie chodzi o bezpieczeństwo mamy już technologii, która pozwoliłaby również to wszystko na wyższy poziom mamy przy tym nowość to technologia bardzo rozproszona istnieją takie 3 trendy, które można wymienić, które bardzo mocno odpowiadają na to, że producenci samochodów dostosowują do tych wszystkich zmian cywilizacyjnych, które obserwujemy to zmiany w dużym uproszczeniu polegają na tym, że coraz więcej ludzi mieszka w skupiskach miejskich metropolii nam się rozrastają w Europie Azji czy szybciej teraz samochody muszą jakoś dostosować do naszego ekosystemu, w którym mieszkamy, bo przypadki w innym przypadku się wszystko za cha będzie 1 wielki korek nie będzie czym oddychać pierwszym błędem jest elektryfikacja taki trend, który widać gołym okiem jest więcej hybryd hybryd ładowanych z Miastka oraz samochodów czysto elektrycznych to taki 1 trend widać będzie czym oddychać drugi trans to jest to, żeby te samochody, które mamy coraz większym stopniu jeździły autonomicznie czyli, żeby kierowca ma coraz mniej istotne elementy układanki na dziś nadal musi trzymać kierownicę, dlaczego to jest ważne, dlatego że ten system powoduje cały system jazdy autonomicznej nie tylko się upłynniania aż ludzie nie trąbi na siebie nie ma tych wypadków jest mniej, ale też np. jeżeli wyobraźmy sobie samochód przez autonomiczne to mógłbym pod radiem wysiąść, szukając miejsca parkingowego samochód się zamyka odjeżdża sobie znanym kierunku albo korzysta w tym czasie z niego ktoś inny tutaj chodzi jeszcze trzeci trend, czyli jak car-sharing albo używanie samochodu taki sposób danego samochodu korzysta coraz więcej osób w danej jednostce czasu to jest także taką była bardzo wymierne, bo zmierzono, że jakieś 30% ruchu samochodowego w miastach to jest szukanie miejsca parkingowe, więc to, by nam odpadło tylko wszyscy musieli z takimi samochodami to się będzie powolutku zmieniało pewnie troszeczkę wolniej niż my producenci byśmy chcieli, ponieważ moi koledzy projektanci są od tego, że patrzy gdzieś tam daleką przyszłość te wszystkie samochody, które zobaczymy w salonach 510 lat to są projektowane z odpowiednim wyprzedzeniem co się dzieje za 15 lat też trzeba gdzieś tam przewidywać volvo miał taką śmiałą wizję, w której pokazało samochód czysta autonomiczne w ogóle bez kierownicy taką jeżdżącą elektryczną kapsuła, która do, której można wsiąść załatwić swoje sprawy dojechać do jakiegoś miejsca i w ogóle wysiąść ten samochód udaje się sobie znanym kierunku albo, żeby przewozić inna osoba albo, żeby znaleźć miejsce parkingowe np. z dala od centrum, ponieważ jest napędzany prądem to emisja co 2 nawet jeśli musi też do tego miejsca parkingowego dojechać 3km nikogo szczególnie zajmuje, bo nie powoduje emisji spalin nie ma w ogóle kierownicę, a samochód jest jeszcze na tyle można powiedzieć uniwersalne, że poza takimi jazdami dzień może realizować także przejazdy w nocy i tam można, by odpocząć zupełnie położyć się w ramach tej wizji przyszłości zamiast pociągu nocnego czy jakiegoś samolotu na krótkim dystansie skorzystać z takiej kapsuły takiego samochodu pojazdu, który płynnie przewozi nas z miejsca albo dobrze to do miejsca ba taki sposób mamy tylko w środku odpoczywamy śpimy i zupełnie nie angażujemy się wprowadzenie samochodu co można być gwałtem na wyobrażenie o tym, czym jest kierowca jego jedność samochody na przestrzeni 100 kilkudziesięciu lat w tym wyobrażeniu jak dużą rolę odgrywają samorządy miasta, bo to jednak także samochód wyposażony w technologii, ale technologie jak rozumiem musi być zintegrowana z jakimś większym systemem, który oplata całe miasto i analizuje dane prawda dla samorządu jest gigantyczny wysiłek co w ogóle realne, żeby coś takiego wprowadzić wraz z rozwojem technologii coraz mniejsze coraz mniej istotnym elementem jest infrastruktura technologiczna volvo jako pierwszy producent wpuściło samochody autonomiczne do miasta zamieszka zamieszkanego przez ludzi, a nie nie był tak odseparowany tor gdzieś tam takiej pustyni już z 5 lat temu może 6 byłem świadkiem, kiedy pokazywano te samochody w ruchu miejskim i tam ta technologia wymagała dodatkowego dodatkowej infrastruktury, którą musiał zapewnić miasto, czyli poza systemami GPS owymi, które samochód miał jeszcze specjalne znaczniki budowana droga, która też samochód czytywał tak na wszelki wypadek, żeby tej drogi nie opuścić technologie w ciągu 56 lat rozwinęła bardzo i coraz mniej producenci potrzebują od miasta wsparcia tego, by ten samochód jechał swoją drogą, ale będzie np. potrzebne usprawnienia w postaci całej legislacji na poziomie miejskim, ale też krajowym co się stanie, kiedy nastąpi jakiś wypadek, kto bierze odpowiedzialność jak wyglądają kwestie ubezpieczeniowe czy poruszania się buspasami parkowania jest szara jest dodatkowy prawny tego co widać to też trzeba uregulować i nie na poziomie prawdopodobnie miasta tutaj musi to odbyć wyżej albo ogólnokrajowym albo jeszcze lepiej na poziomie Unii Europejskiej, która bardzo nami 2 zmiany choćby w przypadku elektryfikacji, wprowadzając kilka prostych zapisów, które sprawiają, że całej sprawy technologiczne posuwają się naprzód trzeba zdążyć z tym, by dopasować do regulacji unijnych, a 3 jest już mamy już przykład miasta co się wydarzyło jakimś stopniu i właśnie możemy sobie tam pojechać obejrzeć albo przeczytać jakiś raport na temat tego jak takie pierwsze próby zadziałały w Göteborgu można powiedzieć, że te próby trwają dłużej niż początkowo sądzono, kiedy wprowadzono te samochody na ulice miasta byłby także 2013 czternasty rok to były modele z 60 one jeździły sobie innymi samochodami dla uproszczenia pewnych rzeczy te samochody jeździły tylko na takich drogach, gdzie nie ma skrzyżowań przejść dla pieszych, czyli był to wielo pasmowe drogi taka obwodnica śródmiejska, która miała centrum tam nie było ryzyka, że dziecko wpadnie z piłką pod samochód nie było żadnych dylematów moralnych, które taka machina musiałaby rozpatrywać samochody jechały 1 stronę ta obwodnica jednocześnie często jest zakorkowana, a więc wyręcza kierowcę tam, gdzie są korki i tam, gdzie nie ma takiego ryzyka i sądzono wtedy, że jakby to kwestia przełożenia tego jest autonomiczna już takiego realnego jako systemu z ludźmi tak, żeby ten samochód jeździł wszędzie jest bardzo bliska tymczasem próby jeszcze trwają wprawdzie włączono do tych prób już osoby, które mieszkają na przedmieściach, które wożą tymi samochodami swoje dzieci do do pracy do szkoły załatwiają swoje wszystkie możliwe sprawę, ale jeszcze ten samochód nie jest dostępne tak, żeby sobie wcale nie kupić szacujemy jako volvo listem do 2025 roku te funkcje zaczną być oferowana klientom, że będzie można te samochody tryb autonomiczny przełączać, ale jeszcze nie będzie taki system w niektórych filmach science fiction duża po prostu wołamy swój własny samochód gdzieś tam przez zegarek czy przez telefon samochód ustawia pod klatką schodową jedziemy jakieś inne miejsca kierownictwem w środku nie ma to raczej nie tak wszystko wskazuje na to, że będą najpierw takie definiowane obszary, gdzie można takim samochodem pojechać w trybie autonomicznym, ale poza tymi obszarami trzeba np. samochód prowadzić będzie taki etap przejściowe, ponieważ infrastruktura razem miejska musi być dostosowana także wymaga to zupełnie rysowania nowych map i 3 połączenia tego innymi samochodami analogowymi, które jest pełno, bo przez jakiś czas samochody będą przeniesione, ale tym ta autonomiczna jazda to jest tylko 1 aspekt inteligentnego transportu, bo rozumiem, że taki samochód mógł być np. jeżdżącym czujnikiem, które wysłał takiego systemu informację, że droga jest oblodzona, a ten system wysyła informację do nie do latarni mają świecić na inny kolor ostrzegać kierowców uwaga tutaj jest ciut takich rozwiązań ktoś mówi volvo ma coś takiego i ten element już testowane w praktyce w północnej Szwecji Norwegii w tych krajach skandynawskich, które bardzo śmiało inwestują w nowoczesne technologie tam jest testowana tak też to ciekawa zarówno, gdy chodzi oto volvo samochody osobowe samochody ciężarowe to są zupełnie kapitałowo odrębne firmy narobią wspólnie, dlatego że obserwacja kierowca ciężarówki może być zupełnie inna i percepcja tego czy droga śliska czy nie w stosunku do samochodu osobowego, który może trochę lepiej poradzić sobie taki system oblodzeniem czy zaśnieżoną drogą samochody wymieniają dane w jakiś morza wysyłają wszystkie mówi jakiś, dlatego że chmura w tej chwili znowu homogeniczne tylko volvo teraz znowu to kwestia standardu, aby pozostali producenci też porozumiewali się w ramach jakiegoś konkretnego 1 standardu potraw może się okazać, że różni producenci zaczną robić system ABCD i nie będą kompatybilne znowu przydałoby się jakaś regulacja, a w Europie jest o tyle prostsza, że mamy Unię Europejską, która może nas do tego wszystkich zmotywować po prostu zmusić, że mamy 1 Platformę wymiany danych i wtedy takie samochody wymieniają pomiędzy sobą tak informacje w sposób znacznie bardziej doskonały niż jest w stanie sprzedać nasz system operacyjny telefonu ten system może powiedzieć, gdzie jesteśmy, jakie są korki, ale już czujnik ABS-u samochodu osobowego jest w stanie przeczytać przeczytać odczytać nawierzchnia jest śliska, bo doszło takiego uścisku to w tej chwili też się dzieje volvo zaczyna zmieniać się tymi danymi pomiędzy samochodami volvo także w Polsce, ale znów mamy tylko ten obszar bardzo to wycinek rzeczywistości volvo wymienić takimi danymi volvo nie wyślę tego do innego producenta czy samochodu, który jest produkowany przez innego producenta, bo te standardy dziś nie są zunifikowane jak teraz pójdzie czy miasta będą w stanie stworzyć swój własny system czy będzie raczej jakiś system producentów samochodów tego jeszcze nie wiemy patrząc na to jak w tej chwili rozwija się aplikacja w telefonach to okazuje się, że systemy miejskie w ogóle nie nadążają za tym co potrafi nasz smartfon mamy tam mamy odczyt zapisu wszystkich urządzeń mobilnych, które poruszają w samochodach i stąd operator np. Google wie, gdzie jest korek, gdzie jest jakiś wypadek miasto zobaczyć nawet nie podeszło tutaj temat nie był w stanie, ponieważ technologia zwykła użytkowo wyprzedziła tak bardzo miasto, że nie ma sensu takiego rozwiązania tworzyć może się okazać, że tak będzie w przypadku samochodów, zanim miasto tworzą swoje infrastruktura znowu przyjdzie ktoś takim urządzeniem taką aplikacją, która wyprzedza o 20 lat wszystko co mamy w mieście w sensie infrastrukturalnym tak, by miasto mają swoje pokazy, które służą informacji turystycznej wypożyczenie roweru, ale tutaj mówimy dużo bardzo dużo większą organizm, który byłby integrował różne dane i dzięki nim sytuacja na drogach zresztą nie tylko na drogach ogólnie rzecz w miejsce miejsca parkingowe kolejny temat, jeżeli prawił tak, żebyśmy mieli wszystkie dane na temat miejsc parkingowych wprowadzona do jakiejś chmury co do aplikacji mogą być aplikacja w postaci producenta samochodu, ale mogą być też to aplikacja typu Google np. aktora jest bardzo popularna wtedy musielibyśmy krążyć w poszukiwaniu miejsc parkingowych tylko wiedzielibyśmy, gdzie one są miejskich bardzo mało, toteż jest ogólnoeuropejski trend, by samochody wypychać z miasta, ale i ograniczenia często spada samochodów nie ma w mieście tylko są krążą i emitują spaliny, gdybyśmy wiedzieli OKS tutaj nie ma miejsc imamy zaparkować fizycznie, ale na ulice np. chorzy i 4 jest parking płatny mogę zapłacić to fikcyjny adres to okazuje się, że ma to ręce nogi, kiedy dane są wprowadzane, bo jeżeli nie są takie twarde infrastrukturalne dane wprowadzane znowu system porusza się tylko w obszarze droga jest niska cienia czy samochód zalega np. ktoś tam się drogi uszkodzone cienia fajnie byłoby tych danych wprowadzać więcej potem możliwości technologii są ogromne od to zarówno, gdy chodzi o poruszanie się samochodów jak wszystkie możliwe pokrętna historia związana z tym jest stacja benzynowa czy są miejsca do ładowania dla samochodów elektrycznych są dostępne są niedostępne, jakiej prędkości są wszystko dane, które nas czekają też my żyjemy tak, że dane będą w jaki sposób wymieniana, w którym roku o tutaj wiem, że też dzisiaj państwo nagrywa się, w którym pomieszczeń pani z roztopami to był jej trzeba zapytać, dlaczego zdrowia tak jak w rozmawialiśmy przed audycją tak tutaj branża technologiczna do zdrowia branże poza branżę pokrewną w każdym razie okazuje się, że to rozwój technologii czasem trudno przewidzieć w latach dwudziestych Fritz Lang nakręcił film science fiction, gdzie wydawało się, że samochody przez miasta przyszłości będą będą latać będą wielopoziomowe skrzyżowania samochodów lewicujących nie poszło stronę poszło tą można dalej poruszamy się kołami ziemi, ale nasze samochody porozumiewają się między sobą, a dążenia producentów jest taki, by ograniczyć np. kierowcy i rola kierowcy w samochodzie myślę, że to pewnie będzie jeszcze kwestia 1015 lat, zanim te systemy miejskie zresztą taki sposób zauważalny się zmieniać tych samochodów, która jeździ sama jest więcej dziękuję bardzo za rozmowę Stanisław to jest volvo to spotka miasto 20 Piotr Kubica dzięki, że wysłuchali chce podcast tu do usłyszenia do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MIASTA 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!