REKLAMA

Paweł Łysak: "Trudny czas to dobry czas na budowanie świadomości"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-12-31 19:00
Audycja:
Czas trwania:
24:48 min.
Udostępnij:

Gośćmi sylwestrowego wydania Kultury Osobistej są Paweł Łysak- dyrektor Teatru Powszechnego i Paweł Sztarbowski - zastępca dyrektora Teatru Powszechnego. Rozwiń »

Paweł Sztarbowski: "Każda premiera w teatrze to strasznie długi proces negocjacji, "Mein Kampf" to były dwa lata rozmów, "Capri" półtora roku.

Paweł Łysak: "Dla nas powszechność teatru to kontynuowanie tradycji. Być może często te nasze rzeczy są mocno prowokujące. Ale też czasy są dziś inne. Obecny trudny czas można wykorzystać na budowanie postaw krytycznych. Trudne czasy dają okazję, żeby zbudować wspólnoty, żeby być świadomym swoich wyborów, żeby się nie dać ogłupiać" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj kultura osobista sylwestrowe taka sylwestrową teatralna nawet bym powiedziała, bo gośćmi kultury osobistej są Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie witam serdecznie witam i zastępca dyr Paweł Sztarbowski dzień dobry spotykamy się w ostatnich dosłownie w ostatnich godzinach 2019 roku to był znakomity rok dla polskiej kultury no myślę, że bardzo ważny bardzo ciekawa również bardzo Rozwiń » trudny rok dla polskiej kultury, jakie trudności Polska kultura przeżywała przede wszystkim no ja myślę, że Polska kultura przeżywa duże trudności od roku 2015 myślę tutaj cały czas o zapaści niektórych teatrów z, z której zapaść teatry próbuje się podnieść mówi dla 3 też polskim we Wrocławiu mówi też stary, który w zasadzie został został jak na razie uratowane, ale mówi też muzeum Narodowym instytutach polskich no to akurat zmiana muzeum narodowe współczesne centrum sztuki współczesnej zamku Ujazdowskim także te ten walec polityczny czy czyta czyta rewolucja kulturowa konserwatywna rewolucja cały czas bardzo mocno daje się we świadczą brak nominacji dla prof. Dariusza stoi również muzeum Polin no tak to już w ogóle skandaliczna sprawa, bo pytanie ile to jeszcze będzie się ciągnąć ile ile trwać będzie niepewna sytuacja muzeum więc, więc tutaj już mam poczucie, że jeszcze, jakby do do tych takich aspektów podkopywania kultury 3 czy prób cenzurowania kultury przez premiera Glińskiego ostatnio doszedł jakiś taki aspekt widowiskowe bardzo teatralny, że właśnie nie dość, że niszczymy to jeszcze próbujemy wokół tego robić jakiś rodzaj, więc dziwnego medialnego widowiska mamy taką formułę w programie gospodarczym w radiu TOK FM w magazynie EKG, żeby temu największe zdziwienia i trochę pozazdrości wszy tego pytania zapytam również jakiś największe zdziwienie może pozytywne jednak pomoże zaskoczenie zaskoczenie nie wiem czy to było zaskoczenie, ale pozytywne, dlaczego ogromna radość Nobla dla Olgi Tokarczuk Olga Tokarczuk jest myślę bliska sercu w ogóle środowiska wśród środowisk kultury natomiast myśmy realizowali w teatrze spektakl księgi Jakubowe Olga Tokarczuk w tym roku była kuratorką festiwalu apostrof, który gościliśmy u nas w teatrze, a w przyszłym roku już od jakiegoś czasu planujemy premierę biegunów jest w reżyserii Michała Zadary więc, tym bardziej to wspaniałe wydarzenie to niezwykle ważne wydarzenie dla polskiej kultury jest jest bliski no tak, ale okazało się, że w Polsce mamy również spór Olga Tokarczyk tak tak to jest to jest również mocno zaskakujące myślę, że Olga stała się kimś takim trochę nawet po drodze wieszcza po księgach Jakubowych takiego takiego przyszłych do tej kategorii polskich polskich twórców którzy, którzy Polskę opisali, którzy w, jaki sposób historię Polski Center zinterpretowali myślę, że ta dyskusja wokół niej czy ten czy ten rodzaj napaści, które ją, o której sięgano też są też tryb dotyczy interpretacji historii co jakiś sporu historię i myślę również dotyczy tego w jaki sposób jakiś, jakie środowiska próbują tę historię na nowo interpretować nawet sporu w ogóle wizję kultury, bo to historia oczywiście tutaj jest jakimś jądrem tego sporu natomiast to pamiętajmy o tym, że ta nie ten rodzaj właśnie rewolucji konserwatywnej a jakby używa historii tylko po to, żeby w odbiciu od niej gdzieś kreować wizje rzeczywistości tu i teraz wizję przeszło przyszłości również, tak więc mam poczucie, że tutaj, jakby na nagle się okazało, że nawet fryzura może być polityczna nawet właśnie toczy jestem wegetarianinem czy nie jeszcze nie jest polityczne czy jeszcze na rowerze czy sadzy drzewach tak dobrze, że to pole właśnie taki polityczności ono mam poczucie w ostatnich latach strasznie się rozszerzyło to znaczy, że już właściwie nie wiadomo co można, by zrobić w naszej rzeczywistości, żeby od razu nie być posądzonym o jakiegoś rodzaju deklarację polityczną 2 czy to co jest ciekawe, bo to jest jakiś, bo budowanie jakiś jakieś nowego świata czy też nowego człowieka w używają starych elementów jest taki taki rodzaj retro to i tak się odwoływać się do tradycji po to jednak zbudować świat jest kompletnie nowy kompletnie kompletnie inny i tutaj taki, jaki czeka taki chytry chytrych czy może dlatego też się w jaki sposób często mówiło niewielkie odwołuje czasów stalinizmu to też coś takiego co trochę co innego się co innego deklaruje co innego akcyjnego czy innych stwarzane przez te przez nowe władze Polski, ale nie mają panowie takiego poczucia jednakże, że środowisko kulturalne jednak chyba podzielone nie jest, mimo że ten podział gdzieś w społeczeństwie jest, ale środowisko kulturalne raczej trzyma się mocno razem no tak, ale jak znajdują się jednak osoby gotowe popierać tę władzę, bo też, jakby co coraz bardziej mam wrażenie wyłania się z tego taka wizja, że pieniądze na kulturę są jednak po tej stronie rządowej czy czy Państwowej oczywiście tutaj miasta samorządy robią jeszcze co mogą, żeby jakoś tę sytuację ratować i tak propozycji Wiedniu właśnie Paweł powiedziały tych pozytywnych Paweł powiedział o Noblu Olgi Tokarczuk, który oczywiście jest bezkonkurencyjnym wydarzeniem, a ja bym tu Doda coś, czego bardzo się ucieszyłem mianowicie w marcu podejrzeć w kwietniu odnowił swoją działalność dwutygodnik pismo poświęcone kulturze, które wykreowały bardzo ciekawy swój własny język pisania o kulturze o zmieniających się obyczajach o o technologii no i to też udało się tylko, dlatego że miasto Warszawa przejęło po prostu na siebie obowiązek finansowania tego pisma tak dobre spotkanie ze Stali dokładnie bardzo bardzo się z tego cieszy, ale też pytanie właśnie na ile tego typu DC na uratowanie ilu tego typu cennych inicjatyw samorządy mogą pozwolić ja myślę, że właśnie to jedne środowiska również jest wspierana przez samorządy to w Warszawie z niezwykle ważne to że, że samorząd jest w rękach opozycji w rękach partii opozycyjnych i wspiera te rzeczy, które są, które próbują być warunkowane przez przez partię rząd rządzącą, ale ja mam wrażenie, że ta jedność środowiska jest bardzo zagrożona i że tak naprawdę mamy chciałbym tutaj się mylić jednak może być tylko kwestią czasu dlatego, że to co jest jakby tak główną głównym główną ideą prawa sprawiedliwości, czyli wymiana elit to są rzeczy, które się dzieją szybko i rzeczywiście w kulturze widać że, że tych zastępców tych nowych ludzi czy w tych innych ludzi, by nie ma natomiast jedno dlatego też kwestia czasu, że te elity tam mogą zostać wykształcone, żeby dosypywanie pieniędzy po tamtej stronie jakaś taka jakaś taka opieka wspieranie zbiegiem czasu może kompletnie te rzeczy Zach w takim razie, na które spektakle z tego 2019 roku zaprosili panowie ministra kultur do teatru powszechnego, gdzie ja bym zaproszę wszystkie spektakle zresztą w jak pytają ich listę pytań jesteśmy pytani o spektakle to bardzo często takie tak się zastanawiam co mam oczy mam powiedzieć, bo to są wszystko takie nasze dzieci naprawdę wysłuchane to niestety się bardziej kocha synka albo córeczkę wielkim dużym spektaklem jest wstępny jest kapie Krystiana Lupy spektakl wielki, który warto warto powiedzieć tak ogromny międzynarodowy znowu sukces taki szum przyniosło nam przyniosła nam inscenizacja bankami w reżyserii Jakuba skrzyp Banka MR złożoną z jakiego znowu reżysera, więc było ogromne ryzyko naszej strony, żeby w ogóle podjąć decyzję pana ministra może należałoby zaprosić na Diabły, bo to jest także stworzony przez kobiety skierowane do mężczyzn szczególnie do starszych mężczyzn również jako mężczyzna starsze poczuwam do tego, że niby, jako że jest odbiorcą tego spektaklu w pewnym sensie zaatakowany inspektor stwierdzi, że mógłby się pan minister czegoś od naszych aktorek dowie są ich reżyseruje ten spektakl Agnieszka Błońska proszę panów wrócimy do naszej rozmowy w radiu TOK FM mamy taki zwyczaj, że informacje są co 20 minut teraz czas na informacje wracamy tu takich dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska państwo pewnie już przed radio odbiornikami szykują się gdzieś na jakiś sylwestrowe wyjście, a my jesteśmy tu w radiu i podsumowujemy rok 2019 w kulturze jesteśmy w bardzo miłym gronie Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie i Paweł Sztarbowski zastępca dyrektora rozmawialiśmy już trochę o tym co się wydarzyło w tym roku w kulturze w roku 2019, a teraz jesteśmy już w teatrze powszechnym rozmawiamy o tym co w teatrze powszechnym się wydarzyło wspomnieliśmy o wspaniałej premierze Capri wyspy uciekinierów Krystiana Lupy na podstawie tekstów Bonapartego mówiliśmy też Mein Kampf chyba pogląd wie już niczego nie boicie boimy się cały czas właśnie ty mnie jakby ja wiem, że taka obiegowa opinia w opatrzył powszechnymi w naszym programie właściwie tak już broni nie mają nic do stracenia po prostu jadą po bandzie np. takie głosy zdarza nam się słyszeć, a to nie jest do końca prawda, bo to dług nie wiem pewnie to potwierdził, że każda premiera w ogóle, jakby dojście do tego czym się będziemy zajmować po pracując na nad kolejną premierą tej SEK strasznie długi proces negocjacji rozmów z reżyserami z artystami w ogóle systemu twórczego i to bardzo długie negocjacje tutaj temu towarzyszą Mainka to było chyba ponad rok naszych rozmów z zysku bon skrzy bankiem Capri Krystiana Lupy, zanim w ogóle pojawił się ten Mala parte w ogóle 1,5 roku klub o tym, rozmawiali jak ZUS jest to kwestia odwagi pewnie jakiś odwagi cywilnej głoszenie poglądów tak naprawdę to te oczywiście boimy obawiamy trzeba sobie wyznaczył naprawdę stanowią też pewnie rodzaj odpowiedzialności wobec widzów wobec literatury wobec sztuki wobec naszego zespołu ale, ale właśnie głównie wobec wobec tych osób, które przychodzą do teatru i którym, o czym mówimy, w którym opowiadamy w jaki sposób zajmują stanowisko wobec wobec ważnych kwestii w teatrze od 3 lat działa forum przyszłości kultury jest duża grupa kuratorów osób, które do, których zapraszamy widzów, który rozmawiał o przyszłości kultury o tym w jaki sposób możemy to rzeczywiste zmieniać w jaki sposób możemy na to rzeczywistość oddziaływać i w jaki sposób wyobrażamy sobie Polskę czy polską kulturę jako kształtującą ten kraj w przyszłości za kilka lat, kiedy mówimy o jakiś obawach strachu odpowiedzialności no właśnie to jest miejsce, gdzie w, którym w, którym myślimy o tej przyszłości potem nasz program, który realizujemy, jakby wynikiem dążenia do tego, więc wiem od zawsze ogromne poczucie odpowiedzialności wobec tego co mówię, o czym mówimy, więc z pewnością spektakle teatru powszechnego są jakimś głosem po prostu w debacie publicznej tak można na to spojrzeć to jest dzisiaj teatr spraw czy teatr spraw teatr paki równa się teatrowi politycznemu musi się równać do tak jak wcześniej mówiłem dzisiaj właśnie wszystko jakby zaczyna funkcjonować jako coś politycznego co też pułapką i wydaje mi się, że mam nadzieję przynajmniej, że staramy się jakoś te pułapki takiego prostego bardzo ruszyło apolityczności staram się tego unikać jednak bardziej Ros chcemy rozumieć polityczność jako coś głębszego jak jako w ogóle szereg zasad którym, jakby wokół, których funkcjonuje życie publiczne debata publiczna tak próbujemy też tymi tematami proponowanymi przez nas nie tylko potwierdzać to co już możemy przeczytać czy zobaczyć w programach publicystycznych, ale jednak na jakimś głębszym poziomie starać się tę rzeczywistość analizować w końcu też nazwa waszego teatru zobowiązuje też teatr powszechny pamiętam, że jak panowie zaczynali swoje rządy w teatrze powszechnym to oto słowo byli panowie pytanie chyba właśnie w dwutygodniku już wspomnianym co oznacza powszechne dla panów dziś 2019 pracując jeszcze w Bydgoszczy 5 lat temu napisaliśmy taką książkę podsumowującą nadać inne działania tam się ta książka nazywa też wspólny, ale po angielsku była przetłumaczona właśnie trochę aktem powszechnie Roman komu wiatr tak samo warsztat jest jest jest tłumaczony dla nas jak ta powszechność czy to czy to właśnie, jakby pyta połączenie się z dzielnicą z Warszawą z ludźmi wejście sprawy polityczne mamy takie od początku poczucie, że jest to jednak kontynuowanie tradycji myślę, że tutaj spory dotyczą one ile my rzeczywiście jakoś tradycje Hübnera jakieś spojrzenie Hübnera kontynuujemy, ale były, ale tym te, które się, które by tacy się wtrąca ten to hasło zaproszono Hübnera i ten jednak pewien rodzaj polityczności może inaczej przez nas rozumiany, ale myślę, że również jest pewien rodzaj tradycji takiej, która pochodzi kres dłuższa, która podchodzi pochodzi od Leona Schillera jest taką warszawską tradycją warszawskich teatrów dobrych warszawskich teatrów, które ważnych momentach momentach ważnych czasach w jaki sposób politycznie społecznie odpowiadały na pewno przez cały czasy komunizmu, ale również przed wojną i no być może jesteśmy kimś, by rzeczywiście gdzieś idziemy dalej być może często nasze życie samo mocno prowokująca myślę też też zupełnie inny czas wspomniał pan Warszawę, bo pamiętam właśnie w tym 2014 roku mówi panowie dużo też o tożsamości Warszawy, że właśnie ten temat tożsamości Warszawy chcą panowie podejmować czy to się udało zrealizować cały czas staramy się to realizować chociażby poprzez festiwal miasto szczęśliwe 13 nasz udział w organizowaniu otwartej Ząbkowskiej czy poprzez stworzenie ogrodu powszechnego przed przed teatrem, ale też chociażby poprzez spektakle i działania na rzecz migrantów uchodźców mieszkających w Warszawie za co zostaliście ostatnie uhonorowani przepraszam, że się wtrącę jako teatr powszechny uhonorowani nagrodą złotych wachlarzy przyznawaną przez agendy ONZ międzynarodową organizację ds. migracji za włączanie sztuki do dyskursu na temat migracji włączenie migrantów w kulturę niezwykle miła nagroda niezwykle miła nagroda też jak określono jako rzeczywiście nie spodziewaliśmy się jej i myślę, że ona też jest nagrodą za bardzo wiele naszych działań również działań realizowanych z fundacją strefa wolnosłowa, która w naszym budynku znalazła swoje miejsce swoją siedzibę też tworzyć z nami część programu chociażby debaty spotkania warsztatowe antycznych dosłowne włączanie migrantów drożała i ich spektakle uczestniczą migranci imigranci też zajmują się zajmują się stałe powszechnym, czyli czy do strefy, w której można jeść można rozmawiać, ale też poprzez strefę np. mama długo oba pochodzący z Senegalu trafił do naszego zespołu aktorskiego można zobaczyć m.in. wzmiankę kast i o tym jak świetnie świetnie myślę w tym zespole się odnajduje, więc wracając do tożsamości Warszawy właśnie zależało nam na tym, żeby pokazać jak złożona jest tożsamość jak jak zmienia się też tożsamość także, że tutaj prawdopodobnie, kiedy zaczynaliśmy realizowaliśmy duży projekt ukraiński tych 5 lat temu ta rzeczywistość była kompletnie inna niż jest dzisiaj dzisiaj, jakby pewne rzeczy są wyraźnie widoczne już tak nie dziwią, bo wtedy dużo takich głosów dostaliśmy jak to w teatrze w ogóle po co w teatrze Ukraina się zajmować co to jest za za pomysłem, jaki spektakle ciekawe Ukraińcy dali się teraz częścią częścią Warszawy część tego tej naszej tożsamości my właśnie w ramach miasta szczęśliwego w ramach forum przyszłości kultury zastanawiam się nad tym czym jest Warszawa czy miasto w ogóle czym Warszawa w szczególności, jakie można mogły być jakie, jakie byłoby to miasto nie wie naszych marzeń jakich miasto naszych naszych ideałów w jaki sposób mogło funkcjonować nie wiem ekologicznie społecznie doceniać mniejszości być przyjazne dla kobiet dla ludzi przyjeżdżają dla dla ludzi z zewnątrz i też jesteśmy też bardzo z tego co z tego powodu dumni, że też, by mniej formalności kulturę w zasadzie członkowie tego forum kuratorzy tego forum mieli ogromny wpływ teraz na napisanie polityki kulturalnej Warszawy następne 10 lat jesteśmy zaproszeni jako stanęliśmy część tej tej komisji, która tej grupy, które pisała ten ten projekt polityki kulturalnej mam wrażenie, że te nasze dyskusje debaty ten nasz Namysł, którego tylko częścią są spektakle również znaleźć pewien wyraz w dokumencie miejskim co w takim konkretnym sejmik tak posiedzieć porozmawiać akcyjnego napisać czy współtworzy dokument miejskich, aby się to przełożyło się w działania praktyczne w takim razie jeśli chodzi o praktykę co w roku 2020, które już naprawdę niebawem nastąpi to najbliższe premiery w teatrze powszechnym wydarzenia w lutym Homo Deus w reżyserii Krzysztofa Karbowski Krzysztof Garbaczewski prowadzimy w teatrze powszechnym taką przestrzeń takie miejsce, które nas woda w nim dobrze Society to jest taka przestrzeń, w którym zajmuje się sztuczną agencję wiarę nowymi technologiami razem z takim kolektywem kolektywem programisty programu z tego powstał spektakl nie to ta i teraz Krzysztof dużo idzie dużo dalej, bazując na powieści romanse, bazując na Boskiej komedii Dantego, bazując na ideach zawartych w książce Homo Deus Harry i jego opowiada w tym o takim świecie, gdy cała sfera takiego świata, który w fantastyce jest nazwany cyberpunkiem takiego świata właśnie połączenie technologii z człowiekiem takiego świata niebezpiecznego otaczającego nas i rozłącznej to to piekło Dantego głównie prócz piekłem interesuje to jest ten ten obraz świata świata, który te, które teraz widzimy, które nas czeka dramaturgiem tego spektaklu jest raper Koza młody niespełna dwudziestoletni raper, który też w tym świecie doskonale czuje Krzysztof w jaki sposób też zafascynowany tym światem właśnie cyfrowym czy ten sam system światem cyberprzestrzeni młodych ludzi gdzieś umieszcza ten ten ten to myślenie tam bardzo z tym ciekaw co z tego wyjdzie myślę też, że to jest jakiś tak naprawdę rok przemyśleń naszej wspólnej pracy nad tym czym jest teraz rosną, więc to jeszcze mogą panowie zdradzić jakieś inne projekty, które w tym zachodzącym właściwie chwilę po po Krzysztofie próby zacznie węgierski reżyser Arpad Schilling, który zrobił rząd w naszym teatrze spektakl badanie w lutym wrócimy do grania tego tytułu serdecznie zapraszam pręta nowa premiera Arpada będzie na początku kwietnia no i w Arkad pisze sztukę, więc na razie na razie to jest jeszcze takim, jakim progres natomiast wiemy już, że akcja będzie się rozgrywać hotelu, gdzie trafia przez przypadek czy dzięki wygranej młoda para i w jak w trakcie przebywania w tym hotelu orientują się, że ten hotel funkcjonuje dokładnie tak jak państwo autorytarne z dyrektorką hotelu bardzo władcom kobietom na czele tego hotelu Arka zapowiada, że to będzie właśnie pomiędzy realizmem i absurdem, więc myślę że, że to może być bardzo ciekawy takie rozpoznanie też właśnie Węgra, który musiał uciekać ze swojego kraju znalazły w tej chwili azyl we Francji i tam mieszka i coś takiego Węgra, który jak pierwszy raz pokazywaliśmy gościnnego spektaklu 0 to było tydzień po tym, jak PiS wygrał wybory dokładnie po tym spektaklu punkt po punkcie opowiedział nam co teraz w najbliższych latach będzie się działo w naszym kraju kulturą sądami mediami spraw wszystko się sprawdziło niestety jego wypowiedziom towarzyszyły salwy śmiechu, bo ludzie wybuchają śmiechem, bo siedzieliśmy byli nasi aktorzy właśnie wszyscy mieliśmy bardzo dobrą zabawę z tego co opowiadał wszystko sprawdziło się niestety co do punktu to coś się sprawdzić może i czego sobie panowie życzą, żeby się sprawdziło niestety tym razem w roku 2020 ja myślę, że ja bym sobie życzył, żeby jak najwięcej widowni po prostu do nas przychodziło jakiś czas temu kilka tygodni temu przeczytałem to też Pawłowi, bo to dotyczyło głównie jego spektaklu jak ocalić świat na małej scenie Wit jakiś młody student napisał do mnie maila, że teatr powszechny szczególnie właśnie jako cel spektakl jako cel świat małej scenie odmienił jego życie i że jego życie już nigdy jak dzięki naszemu teatrowi nie będzie takie samo, że podjął zupełnie inne decyzje życiowe na przyszłość dzięki nam strasznie to było poruszające i miłe, więc ja bym się w życiu jak najwięcej tego rodzaju widzów, dla których jesteśmy jakimś miejscem ważnym czy też po prostu inspirującym pani dyrektor krajowym życzył sobie na wszystkim w ogóle myślę Polakom życzyłbym tego, że taki trudny czas wykorzystać na jakiś budowanie świadomości jak na budowanie postaw krytycznych na otwarcie się właśnie wobec mniejszości na to na na rodzaj empatii taktycznym, kiedy mówi zaczną przychodzić w ogóle słowa mowy noblowskiej Olgi Tokarczuk być może właśnie to jest bliskie życzyłbym sobie takich wydarzeń takich postaw właśnie myślę, że myślę, że łatwo żyć płyt łatwych czasach natomiast trudne czasy dają okazję do tego żeby, żeby budować, żeby zbudować wspólnotę czy wspólnoty, bo 1 wspólnota bywa niebezpieczne czy budować wspólnoty, żeby się w jaki sposób wobec życia opowiada, żeby być świadomym swoich wyborów, żeby się wygłupiać i taką rolę też chciałbym, żeby teatr powszechny nadal mam nadzieję nadal spełniał nad następnym roku teatr powszechny, który się wtrąca i teatr powszechny, który jak się okazuje również odmienia życie niektórych widzów bardzo panu dziękuję za to sylwestrowe spotkanie Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie i zastępca dyr Paweł Sztarbowski byli gośćmi kultury osobistej dziękuję bardzo dziękujemy wszystkim dobrze do usłyszenia czesne informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA