REKLAMA

Kim był Leonardo da Vinci?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-12-24 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
35:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie ze mną Study jest dr Grażyna Bastek historyk sztuki z muzeum Narodowego w Warszawie dzień dobry dzień dobry państwu 500 lecie śmierci Leonarda da Vinci obchodzimy w tym roku co prawda artysta zginął w maju, niemniej cały rok jestem, więc jest jemu poświęcone Leonardo da Vinci, czyli właściwie taka egzemplarz wakacje człowieka renesansu postać niezwykle tajemnicza w dodatku dla kultura masowa pracuje na jego legalne tak Rozwiń » naprawdę był Leonardo to ciekawe pytania, bo wiemy wiele o obrazach rysunkach pracach inżynierskich i innych odkryciach Leonarda mało, kiedy zastanawiamy się nad tym, jakim był człowiekiem no przekazów nie jest zbyt wiele, żeby dowiedzieć się jak wyglądał jak się zachowywał kim był, ale na tyle dużo, żeby ukształtował nam się wizerunek mężczyzny po pierwsze, pięknego znanego autoportretu prawda, jakie pan myśli Nowy Targ ten marsz tarczy tak, ale nie wiem jak wygląda młodość natomiast i anonimu maja tak jak i bazary piszą o nim jako pięknym człowieku młodzieńcu również ubiegał się ekstrawagancko kolorowe płaszcze, jakie peleryny krótkie różowe co było chyba jednak dosyć dużą ekstrawagancją dbał o kolorowe pończochy wiemy jego rachunków na co wydawać dużo pieniędzy to była poważna pozycja w jego budżecie, ale w Mediolanie, kiedy było nadwozie twórcy poza tym cieszył się dużym powodzeniem u ludzi ludzie zabiegali o jego Towarzystwo również jego liczni patroni bowiem miał również podobno łagodny piękne obejść grał śpiewał recytował zabawiał ludzi rozmową, więc był myślę, że pożądanym członkiem kampanii takiego Towarzystwa dworskiego pierwsza biografia Leonarda to właśnie azalii no chyba biografia bardzo przesadzona, bo potem historycy próbowali dociec co uważali czy Vezzali przestrzelił a, a co jest tak w razie pamiętajmy o tym, że ZARY pisał żywoty malarzy rzeźbiarzy architektów podczas gdy Leonardo już dawno nie żył, kiedy wazari miał 5 lat, gdy Leonardo malował Mony Lizy zachował się przecież w żywotach żywocie Leonarda przepięknego PiS uważali opisał nawet włoski pojedyncze włoski, chociaż brwiach brwiach Mony lisy dzisiaj nikt nie widzi nie wiadomo czy były, ale przez wazari tego obrazu nigdy nie widział, bo obraz wyjechał wraz z Leonardem do Francji Ilona i zarząd nie miał możliwości obejrzenia tego obrazu posługiwał się opisami wspomnieniami różnorodnymi anegdotami, które pozostały we Florencji po wyjeździe Leonarda, ale dużo w tym jest mi dużo w tym jest agent wiemy, tyle że Leonardo był nieślubnym dzieckiem prawnika stancji takie role tak Piero 99 co co właściwie w tych czasach oznaczało bycie nieślubnym dzieckiem niestety Leonardo oznaczało to, że nie mógł otrzymać edukacji takiej, jaką otrzymał, gdy był Mehoffer doprawdy synem notariusza i w przepisach florenckiego Cechu prawników, bo zapisy w inny chcę również, że nieślubne dzieci nie mogły występować drogą ojców i uczyć się w tym szlachetnych cenionych zawodach zatem na to nie miał szans kształcić się w zawodzie prawnika tak prawnikiem był jego ojciec jego dziadek to była rodzina notariuszy zwiększa bardzo cenione osiadła dobrze co wysokim statusie społecznym, ale ojciec zadbał o niego, bo nie może Leonardo mieszkał w udział w KO WICZ i wiemy o tym, zapisów dziadka Leonardo miał 5 lat już dziadek zapisał na odwrocie księgi rodzinnej zapis, że warto podkreślić, że da więcej to nie nazwisku tak to właściwe nazwisko nowo nowo Leonarda zwiększy brały się z miejscowości, z których pochodzili artyści bardzo często Caravaggio też nazwa miejscowości, a właściwie się z Mittala Nika Angelo mer wizji artysta, którego właściwie wiemy tylko kierować także wiemy, że pięcioletni Leonardo przebywał w domu dziadków tam się prawdopodobnie kształcił się uczył się pisać czytać po włosku nigdy nie nauczył się biegle czytać pisać po łacinie pisarz chyba nigdy to było jego wielkim brakiem jego edukacji, bo potem, gdy zajmował się nauką anatomią inżynierią matematyką literaturą literaturą ta znajomość mu się przydała, ale korzystał z pomocy już zaprzyjaźnionych uczonych Francesco di George Martin architekt tłumaczył wtedy Witruwiusza inna NATO w sprawie, z którym de la Torre, w którym Leonardo współpracował tłumaczy mu zagadnienia związane z medycyną luka patrzyło znakomity matematyk uczył go matematyki i tajemnic tej wiedzy także narodowe właściwie samoukiem, bo podstawy włoskiego bardzo podstawowe arytmetyki bardzo podstawowe zatem jego wykształcenie takie ogólne byśmy dzisiaj nazwać dłużnikom zaczął sam później napisał o sobie, że jest ono sens, ale 4 co mogło znaczyć, że jest człowiekiem wykształconym, ale mogło również znaczy, że nie zna łaciny, bo to tak tak też można byłoby rozum, ale ojciec był przezorny wiedział, że nie może być prawnikiem nie uzyska wysokiego statusu społecznego, ale wysłał go do Florencji do nas na naukę do znakomitego warsztatu Andrea del Rey wyrok KIO, który był najważniejszy wtedy artystą w mieście przyjmował zamówienia na rzeźby zarówno w brązie rzeźby w drewnie obrazy biżuterię oprawy ceremonii państwowych kościelnych robił wszystko miał znakomitych uczniów między nimi rodzinę, czyli co dają byli uczniami tam zdobywał szlify jako malarz HR w sztukach plastycznych, bo jako artysta nie tylko jako malarz myślę, że tam nauczył się tych podstaw odlewnictwa przecież będzie próbował później odlać koniom agencję co się udało nie wiadomo było się uda byłoby musimy dużo wyżej trybu przypuszczającego używa słynne słynna rzeźba konnego portretu Francesca Swora, ale troszeczkę dalsza historia, bo już po przeniesieniu się z NRD do Mediolanu na służbę służbę twórców natomiast wyroki uczył się podstaw rzeźby malarstwa malowania fresku, choć nigdy tego nie wykorzystał ze szkodą dla siebie, bo malował na ścianach tak jak wymalował obrazy sztalugowe dlatego zniszczona została tak szybko ostatnio jeszcze, że dlatego tak źle wyglądała szybko zniknęła bitwa pod wiary jego inne w inne malowidło ścienne malowane Ferenc, ale nauczył się świetnie rzemiosła malarskiego rzeźbiarskiego tam też prawdopodobnie w tych czasach nauczył się grać na lirze, ale nie wiemy, kto był jego nauczycielem muzyki, ale wiemy 1 rzecz z jego młodości to jest chyba taka głęboka rana na jego duszy i ciekawa ciekawy świat fakt jego biografii będzie wskazanie uniknęło tego wskazania, ale był podejrzany był oskarżony był oskarżony o sodomię wtedy określano stosunki homoseksualne między mężczyznami Otóż we Florencji homoseksualizm był karany i to surowo nawet, ale powszechny jednocześnie przyjeżdżający do Florencji Niemcy nazywali homoseksualistów Florence ner 10 w urzędniczych to było powszechne zjawisko może karane, aczkolwiek kary zmieniały się czasem można było zostać skazanym nawet na śmierć, chociaż nie karano tak wysoko tak okrutną karą chłopców poniżej osiemnastego roku życia najczęstszą karą oraz katastrofalnie albo od wciskania na pupie jakiegoś tematu i do były specjalne urzędy nocne, które pilnowały miasta i odbywających się na ulicach takich homoseksualnych aktów, ale była też taka skrzynka zwana tam bus i do tego tam bus można było wrzucać donosy i któregoś razu taki donos trafił się właśnie na Leonarda jego 2 przyjaciół, którzy zadawali się z taką z takim znanym chłopakiem mieście, który był nomen, skąd prostytutki to znamy jego imię nazwisko, ale umknęło mi teraz z pamięci 1 z tych przyjaciół Leonarda był tort Błoń potomek rodziny trudno było bardzo wpływowej w mieście 1 z najważniejszych to byli fundatorzy przecież kaplicy w Santa Maria Novella bogaci bardzo mieszczanie związani z dworem Medici i ojciec czarne Boniego wyciągnął z więzienia, lecz z więzienia z kłopotów z kłopotów, bo jeżeli nie wyciąga ich kłopotów zostali oczyszczeni z tego oskarżenia no i postawiono warunek drugi raz taki donos nie może się trafić właśnie trafi też zostaną ukarani także wiemy o tym, że że, że Leonardo razem z kolegami został no nieźle przyłapany, ale ktoś na nich doniósł w związku z ich rok seksualnie wspomniałem tych notatkach, ponieważ no wiemy bardzo dużo o pracach Leonarda od tym co go fascynowało czym się zajmował przede wszystkim jego notatek tego jest bardzo dużo palacz kilka tysięcy kilka tysięcy art kurz te kilka tysięcy stron one są teraz połączone różnorodne manuskrypty po całym świecie rozproszone od różnych nazwach i rzadko kiedy są notatki połączone ze sobą przez samego Leonarda Nord pod koniec życia trafił do Francji na Dwór Franciszka pierwszego nowa, ale to i wchodzimy do kolejnego okresu w życiu Leonarda wraz z, a tymczasem pora na informacje Radia TOK FM, po której po, których wrócimy do naszej rozmowy przypominam, że dziś rozmawiamy o Leonardzie da Vinci w 500 rocznicę jego śmierci dr Grażyna Bastek z muzeum Narodowego w Warszawie z państwa moi goście, a teraz na poważnie dr Grażyna Bastek z muzeum Narodowego w Warszawie kustosz malarstwa włoskiego jest państwo moim gościom rozmawiamy o Leonardzie da Vinci 500 lat mija właśnie od śmierci tego największego artysty renesansu do dzisiaj w ogóle takiej ikony wszechstronności talentu także w kulturze masowej wielka wystawa w Luwrze jest właśnie do obejrzenia w Paryżu właśnie w okazji 500 lecia śmierci artysty i chyba największe przedsięwzięcie Luwru w historii, ale do tego wrócimy wrócimy do wystawy lub, że pani doktor widziała, a ja chciałbym jeszcze o tych notatkach pisanych Leonarda na nosie nigdy z nimi nie rozstawał miał zawsze przy sobie przy wszystkich swoich podróżach, aczkolwiek przypomnijmy, że pracę naukową zaczął dopiero kiedy przeniósł się przeniósł się z Florencji do Mediolanu, a więc na początku lat osiemdziesiątych piętnastego wieku wcześniej tylko malował grał śpiewał te pierwsze jego naukowe prace były związane być może z takim humanistycznym naukowym otoczeniem, jakim spotkał w Mediolanie spotkał tam rzeczywiście wybitnych naukowców Dwór lodowiska twórcy miał być taki nowy miał być nową Florencją miał być wielkim ośrodkiem na północy Włoch sztuki nauki i Leonardo zamierzał napisać kilka traktatów, kiedy pracował nad odlewem pomnika Francesca twórcy ojca Ludovika PiS traktatu koniach robił Anatomia wykonywał anatomię zwierząt i zapisywać notatki też nie zachowały wiemy o odwadze jego, że były, ale nie dotrwał też, że czas mówi pani odważna słów wyborcy to chyba zachowało się dzisiaj byśmy nazwali CV Leona Tarasewicza i na koniec, zlecając takiej roli polecają zlecający takie, chociaż właściwie Darda w nim sam się polecę no właśnie, więc można powiedzieć to jest taki list intencyjny, który się klisze do korporacji rząd przedstawi jako człowieka bardzo wszechstronnego bardzo to jest ciekawe jest jest przejawem również ogromnego talentu do autopromocji jakimś takim, jaki reprezentował Leonardo, bo jestem wszystkim, że może budować mosty, że może budować machiny wojenne mury obronne, że może odlać pomnik konny powiedział, że ludowi Tomasz upamiętnić w ten sposób swojego ojca i mówił o wielu rzeczach, a dopiero na samym końcu gdzieś w dwunastym trzynastym punkcie wspomniał, że jesteś malarzem, że może wykonywać portret nowa przemalować czy to nie była dla niego jakaś taka takich taka sztuka pierwszego wyboru no tego nauczone najlepiej to było jego rzemiosło i rzeczywiście malował przez doskonale myślę, że zaryzykuję stwierdzenie, że malowanie mogła trochę nudzić, bo w jego wyobraźni to PiS trzeba zaś w jego wyobraźni te dzieła były skończone, zanim nie skończy i że taka smutna Rzemieślnicza praca w osiąganiu efektów artystycznych co zresztą Leonardo miał świetnie mogła go nużyć, bo pomysłów miał wiele, malując jednocześnie myślę o traktacie o malarstwie i aby napisać dzieło traktatu malarstwa studiował optykę anatomię loty ptaków geologię ruchy drzew ruchy ciał niebieskich nagle z tego traktatu o malarstwie wyrosło dzieło życia takie dzieło nauka wszystkim teoria wszystkiego, jakbyśmy dzisiaj powiedzieli no coś co było nawet w czasach Leonarda nie do zrobienia przez 1 człowiek i wszystkie te notatki miał ze sobą Leonardo we Francji, kiedy przyjechał na Dwór Franciszka pierwszego razem z Francesco mecz i swoim uczniom i razem ze swoim pupilkiem, kto wie czy nie kochankiem sala im i spadkobiercą tych pism tych notatek rękopisów został Francesco mec, który po śmierci żołnierz wrócił do Włoch wóz szlachetnej rodziny zaopiekował się tymi traktatami chciał złożyć traktat o malarstwie całość to się udało tzw. traktat Urbino to jest co to co dzisiaj nazywamy traktatem o malarstwie, ale co zresztą notatek m.in. rewolucyjnym jak na swój czas notatkami rysunkami anatomii Marcisz nie zajmował prawdopodobnie kompletnie nie rozumiał pani doktor no najsłynniejszy taki szkic Leonarda da Wien czyli, czyli człowiek Wirth wie Wit ów Jański od Vitrum Wilusza, czyli od tego słynnego legionisty rzymskiego powiedzmy coś o tym, bo to jest jak rozumiem takie studium anatomii proporcji ludzkiego ciała bardziej proporcji to niezwykłe bo kiedy Leonardo był w Mediolanie i pracował z lukę patrzę olim, ale też Francesco di George Martin nie interesowała go tematyka, ale też proporcje i proporcje ludzkiego życia i w tym czasie Francesco di George Martin tłumaczył dzieło Witruwiusza włoski o architekturze ksiąg 10 podkreślił, że to jedyne dzieło 1 traktatu o sztuce antycznych przetrwał do czasów nowożytnych, więc to była wielka gratka, ale ten zachowany w Sant Gallen nieodkryty piętnastym wieku traktat nie miało rysunków i była to wielka gratka dla artystów renesansowych później także nowożytne kolejnych pokoleń artystów w Ostrowach stara, choć tak narzeczonych tam m.in. był opis człowieka kwadratu, czyli człowieka umieszczonego w kwadracie, a w, a Kwadrat w kole i wedle litrów już był to schemat proporcji ludzkiego ciała, który odzwierciedla jednocześnie taką uniwersalną harmonii świata człowiek został zbudowany na wzór praw matematycznych, które obowiązują w całym wszechświecie i jeszcze przekątna kwadratu i środek koła miały się przed przecinały się tym punkcie tym punktem na ciele człowieka miał być pępek, ale tu dochodzimy do bardzo ciekawego bardzo ciekawego stwierdzenia większość artystów tak to właśnie rysowałem opisowi już natomiast Leonardo mierzył ważył on byłem językiem i sam pisał, że nie zamierza naśladować cudzych pism, bo wtedy posługiwał się bardziej pamięć niż własną wiedzą doświadczeniem gość to sam zbadać sąd stwierdzi czy rzeczywiście pępek człowieka wypadach w tym miejscu, gdzie PiS Vitrum już i guzik prawda wcale tak nie wypada bo kiedy pisał przyjrzyjcie się państwo uważnie temu rysunkowi tutaj koło nie mieści kwadratu dokładnie pośrodku jest Kwadrat jest nieco wysunięty z tego koła bowiem, gdybyśmy rzeczywiście rysowali człowieka wewnątrz koła i wewnątrz kwadratu z tym środkiem w pępku mielibyśmy człowieka zbyt dużych rynkach zbyt krótkich nogach i małych za małej głowie, więc Leonarda dowiedział się przesunął tę stworzył człowieka w kwadracie szkole, ale przesunął te 2 figury geometryczne wobec siebie skoro jesteśmy już właśnie przy rysunkach i przy Empire my da Vinci na to jest artysta czy wynalazca powiedzmy właśnie słynący głównie z tego jak bardzo przez swoją epokę znamy słynnym machiny latające rower projekt w ciągu tylko chciałem pani doktor, żeby spróbowała pani wyjaśnić co z tych jakże w ogóle futurystycznych rysunków to była to był rzeczywiście wynalazki, a co powstawało na na potrzeby spektakli, których Leonarda także był architektem co rzeczywiście te operacje te rzeczy się trochę ze sobą łączą, bo Leonardo musiał jako artysta dworski zarówno w Mediolanie, jaki w Rzymie nadwozie media bratanka papieża Jana mediacji nie tworzyć tworzyć spektakle i też przedstawienia teatralne oprawy do nich scenografię, ale też na ku zabawie dworzan zwierzęta formie balonów, które pękały albo latały trwały albo nakręcane maszyny taką maszynę stworzył takiego lwa, który się poruszał po nakręceniu stworzył dzisiaj wykonujemy jego rekonstrukcję także jak napisał azalii nart robił takie głupstwa, ale te głupstwa wymagały wiedzy technicznej inżynierskiej przepompowanie hydraulicy przepompowanie wody, gdzie ta woda ma wypłynąć gdzieś zniknąć przecież to te koła obrotowe, które poruszały się test w postaci spektakle to wszystko skomplikowane teatralne maszyny jakich mógłby pozazdrościć pewnie dobry teatr, ale to co robił na użytek dworu wiązało się z jego umiejętnościami i ciekawością, ale jednak to co robił dla nauki to było trochę co innego było to to dzieło naukowe miało być rzeczywiście takim taką wiedzą wszystkim locie ptaków studiował lot ptaków zresztą wiele takich ready na licznych zjawisk, przewidując obce za pomocą brzmiała tak KO w ruchach za pomocą rezerwacji Stal to zachowa mówi także jego obserwację chociaż, chociaż właśnie żadnych przyrządów bez żadnych pomiarów pól niezwykle inteligentny, ale mnie fascynują najbardziej jego rysunki anatomiczne w ostatnich czasach było bardzo wiele wystaw, na których pokazywano rysunki i było analizowane zarówno przez historyków sztuki, jaki przez lekarzy głównie przez senatorów na 1 z wystaw w Londynie nawet porównywano wyniki badań tomografu czy wręcz geografów czy rentgen oraz z rysunkami Leonarda pokazało jak niewiele warto się myli oczyszcza się mylił w wielu sprawach choćby jeśli chodzi o sposób działania serca serce od słowa bardzo poprawnie, ale inaczej rozumiał jego działanie inaczej rozumiał układu układ krążenia niż dzisiaj, ale rysunki są nie prawdopodobnie wnikliwe i proszę wyobrazić sobie jako musiał wykonywać w parze najprawdopodobniej z Giuseppe de la Torre pierwsze szkice powstawały na stole projekcyjny najprawdopodobniej umazane krwią i wydzielinami ciała potem prawdopodobnie zabierał rysunki to siebie do warsztatu i tam na podstawie tych szkiców wykonywał już bardzo piękne plansze, które były prawie gotowe do druku i opatrywał je bardzo wnikliwymi opisami i i to jest fascynujące, bo współcześni lekarze naprawdę niewiele znajdują w tych opisach błędów może, że rozumie pewne funkcje, ale widział to wszystko co widzą współczesne mikroskopy to jest nieprawdopodobne wracamy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM dr Grażyna Bastek historyk sztuki, która pracuje w muzeum Narodowym w Warszawie jest kustoszem malarstwa włoskiego państwa moim gościem, a teraz, a teraz na poważnie dr Grażyna Bastek historyk sztuki kustosz malarstwa włoskiego muzeum Narodowego w Warszawie z państwa moim gościem rozmawiamy o Leonardzie da Vinci 500 lecie śmierci najwybitniejszego artysty renesansu, a w ogóle można chyba zaryzykować taką tezę najwybitniejszego artysty w dziejach nowożytnych myślę, że możemy zaryzykować taką tezę choćby, dlatego że dzisiaj, aby zrozumieć Leonarda jego myśli jego dokonania potrzeba tuzina ludzi 1 z rysunku 1 od malarstwa 1 od scenografii teatralnych i maszyn inny od hydrauliki inny od geologii inny od anatomii inne od na temat strategii wojskowej takie wojskowe, a właśnie przez rząd wykonują też mocne karty graficzne na potrzeby wojska dla BOR, dlaczego jego wyborczy, więc tych obszarów zainteresowań było bardzo bardzo wiele rzeczywiście, żeby ogarnąć i to wszystko potrzeba specjalistów z wielu dziedzin uczycie le narta tego nie skończył co wiemy to budziło przekraczające możliwości 1 człowieka nawet wówczas, ale myślał o wszystkim prawdopodobnie jego zamierzeniem było stworzenie teorii wszystkiego tego jak pisał wszystko się ze wszystkim wiąże dzisiaj kto jaki byłby dzisiaj może fizykiem kwantowym może być właśnie Einstein szukał teorii wszystkiego to jest nieprawdopodobne, bo u niego w umyśle był taki świat, że wszystko jest wszystkim połączone pani jak to wszystko wpływ, a ja chciałbym teraz, żebyśmy przez moment porozmawiali o malarstwie Leonarda da Vinci no właśnie słynna już wystawa, która właśnie teraz do obejrzenia w Luwrze 500 lecie śmierci artysty 11 zdaje się z 16 jako zachowanych obrazują trochę ja bym trochę inną statystykę pot, ale oczywiście to zależy od tego kto pisze no właśnie, ale wiadomo, że niektóre obrazy zaginęły w historii co nas będzie prawdopodobnie nowość, ale są też takie, które się odnalazł o tym, zakaz ten Mondi no np. ale przede wszystkim właśnie la Bella 5 pensa, czyli taki obrazek rysunek właściwie, który ma też polską konotacjach wiadomo mamy damy z gronostajem muzeum Czartoryskich w Krakowie dotąd wszyscy myśleli, że to jedyny taki Polski kontekst jeśli chodzi o malarstwa Leonarda da więcej zresztą Damęz gronostajem nie zobaczymy ludzie, ale tabela 5 Pesa też nie zobaczymy dobrze jest w prywatnych rękach, a historia bardzo ciekawa 30stycznia 20508. roku na aukcji w nowojorskim domu aukcyjnym Kristin Christie Christie PiS pojawiła się właśnie label 5 Pesa wtedy wystawiona jako portret niemiecki dziewiętnastowieczne kobieta w renesansowej sukni i może to jest prawda może te sprawy 30 niecałe nie przepraszam niecałe 20 000USD to była cena, za którą Christie sprzedało ten mądry potem chyba 1 z najsłynniejszych znawców renesansu Martin kęp orzekł, że to jest prawdopodobnie Leonardo w dodatku Leonardo pochodzący z księgi, która jest w Polsce w bibliotece narodowej to jest taka księga dotycząca Sforzów rodziny Sforzów, którą przywiozła Bona wersja Ada tak dla twórcy Ada i to jest prawdopodobnie portret Bianki twórcy księżniczki stąd nazwa tego portu piękna księżniczka label napić się dość powiedzieć, że z tych 20 000USD cena tego obrazka sięga w tej chwili 200 000 000USD, ale ja nawet gdyby miała nie zapłaciła za ten rysunek właściwie takiej sumy pieniędzy bowiem wątpię w autentyczność tego rysunku i nie znam jeszcze do tej pory żadnych ujawnionych badań tego obrazu badań fizykochemicznych, które stwierdziły by, jakimi materiałami wykonany jest ten rysunek, bo oczywiście po obrazie ten papier może być stary deseczkę, na którym na, który jest naklejony również mogła być użyta natomiast fałszerza czy dziewiętnastowieczne pochodzenie czy też autentyczne szesnastowieczny potwierdziły badania dotyczące pigmentów barwników spoiw tego obrazu nie znam tych badań prawdopodobnie nie istnieją, a jeśli istnieją to są nieopublikowane, więc poruszamy się w sferze przypuszczeń na oko, a znam to dzieło wyłącznie reprodukcji nie znam życie dodaje Michał Boni wraz z prywatnych rękach no tak na oko i książki wydaje mi się, że to nie jest MR Alves ciekawostka natomiast chciałbym zapytać panią o właśnie malarstwo narodowe, więc jak właśnie się stało, że Leonardo okazał się najbardziej i koniecznym najbardziej znanym malarzem świata czy to właśnie Gioconda czy to właśnie ma analiza pryzmę ostatnia wieczerza są tak genialnymi działami, że sprawiły postawiły Leonarda na tym 400 niewątpliwie są dzieła doskonałe jeśli chodzi o kanon sztuki renesansowej nawet bardziej ostatnia wieczerza niż uznali za, aczkolwiek jak już wcześniej wspominałem fresk zachował się znikł w procentach w związku z techniką malarską, jakiej użył Leonardo w związku z też losem tej tylko refektarza w Mediolanie w klasztorze Santa Maria delegacje, które się znajduje tam, bo i magazyny wojskowe powódź zawalenie dachu także nie miał szczęścia to malowidło do historii zachowało się niewiele na historię właśnie szczęście do historii chyba nadzór Gioconda paradoksalnie, bo jest taka dla wśród historyków sztuki właśnie ta słynna kradzież z 900 jedenastego roku sprawiła że, że to jest tak ikoniczne idzie dobrze, kto za dużo pytań zadaje naraz może wybrać najpierw tej ostatniej wieczerzy jeszcze 2 zdania wrócimy do Giocondy to fascynujący temat i choć nie wiemy nie znamy wartości tych walorów malarskich tego dzieła to trudno ocenić to możemy docenić poprzez kopie poprzez rysunki poprzez szkice, jakie Leonardo wykonywał do tego dzieła jak piękną to jest kompozycję harmonijną jak znakomicie zespolone ze światłem 3 poz 3 postaci, czyli Chrystus i 2 anglistów obok niego apostołów na tle okna trójdzielne ego, które jest odniesieniem do Trójcy świętej apostołowie w grupkach po 3 postaci rozróżnienie wiekiem kompleks charakterem reakcjami na słowa Chrystusa to cały, jakby świat ludzkich odczuć ich reakcji urody typów czy typu urody męskiej wiemy, że z własnych rysunków szkiców Leonarda postaci były były rysowane znakomita kompozycja na pewno idealna jeśli chodzi o kompozycję renesansową perspektywą linearną perspektywę powietrzną i sposób przedstawienia postaci, a Gioconda, dlaczego Gioconda to właśnie to jest trudno powiedzieć portrety są oczywiście znakomity, chociaż jego też jest nam trudno jego urody jest nam trudno dociec bowiem pokryty starymi Warnig sami obraz żółty prawie nie widać meczem prawdy rocznicę doprawdy lepiej widać jak wygląda analiza na tej kopii sprawa, która została nie tak dawno zakonserwowane czekają na świat ci z państw, którzy wybiorą się do Luwru na wystawę Leonardo nie zobaczą tam Giocondy ona jest dozwolone sali co z sali tam, gdzie zwykle jest wystawiona lub, że za taką pancerną szybą i rzeczywiście ten portret jest nie zobaczy jest bardzo ciem niestety zobaczenia, bo najpierw mamy tłum ludzi potem mamy sznurek potem mamy labiryncie, którym trzeba przejść potem mamy pancerną szybę i malutki obrazek, którego właściwie w ogóle nie widać nie tylko przez siebie sznurki dystanse, ale również poprzez ten ciemny nie konserwowano od wielu wielu lat co najmniej połowy dwudziestego wieku czy dziewiętnastego wieku werniks i ale sława obrazu wielka przyczyniło się do tego kilka rzeczy opis Walerego, które już mówiliśmy z tymi włoskami na brwiach, który jest na kontrahenta, których nie ma znakomity uśmiechu, bo to już bazary właśnie z twórcą tej legendy tego uśmiechu potem do sławy obrazu przyczynili się 19 wieczni esteci krogulca raczej Anglicy wypromowali bardzo ten obraz Walter pani Teresy autorem chyba najbardziej gwałtownego opisu analizy porównujące go właśnie do kobiety wszech czasów, która nie zna czasu i przestrzeni, która porusza się pomiędzy Sfinksem, a osobą samą noc niezwykle nam jest w stanie tego cytować, bo to jest niezwykłe też literacko samo w sobie, a potem kradzież Vincenzo da Perugia ukradł obraz, bo uznał, że musi wrócić do Włoch co oczywiście było tylko jego obroną sądową tak naprawdę chciał ten obraz sprzedać, ale nikt nie chciał od niego kupić, bo tak trefnego towaru przecież nikt nie kupi także w intencji, aby ludzie ukradli Włochów ten obraz, ale po 2 latach staje się po 2 obraz wrócił do Luwru, ponieważ interesów Lepper udział we Florencji chciał pokazać ten obraz dyrektorowi fikcji 1 ze znanych ze znanych ekspertów tego czasu oni podejrzewali, że ten może być Gioconda, więc uprzedzali policję, widząc co da Perugia został aresztowany w momencie, kiedy chciał dokonać sprzedaży obraz no ale potem na razie nawet miejsce w New hotel, w którym działa od Kalina zwrócili się nad rzeką, a wizja się dobrze, że jest istnieje i wymiotów walizce podwójnym dnie pod łóżkiem to siedział 2 lata w tym hotelu z tym obrazem pod łóżkiem nie bardzo musi poradzić ze sprzedażą tych obraz potem obraz triumfalnie wrócił do Francji się zaczęło dziś domalował wąsy potem trafiło już jako gadżety wszędzie, gdzie można dzisiaj można kupić wszystko mona Lisą podkoszulki zaszczyty breloczki co byśmy chcieli możemy się też sami robić mamy dziś w internecie to właśnie ona jest naszą własnością straciła dla nas właśnie tajemniczość stała się czymś tak zupełnie powszechnym, a jednak nadal darowany, bo i nadal fascynuje nas dość powiedzieć, że powstaje wokół Leonarda bardzo duża na różnej jakości literatury także fantastycznej, tak więc Dan Braun odlana kod Leonarda no bardzo wielu turystów, którzy przychodzą do Luwru podążają m.in. tym śladem to nie jest chyba dobrym i dobrą metodą my natomiast wraz z panią doktor namawiam wszystkich państwa do odwiedzenia wystawy w Luwrze, która zdaje się, że jest do końca stycznia tak, ale 11 obrazów nie 160 obiektów, ale nie z 16 koncertów to jest ciekawe obrazów prawdopodobnie około 20 wszystko zależy, jaki monografii sta bierze się za twórczość Leonarda, ale zostańmy przy tym, że ludzie jest około połowy dzieł malarskich, jakie Leonardo stworzył, ale obok tego bardzo wiele rysunków i traktatów pierwszy raz widziałam w 1 miejscu właśnie na wystawie w Luwrze tyle rękopisów różnorodnych manuskryptów Leonarda choćby, dlatego że bardzo wiele z nich znajduje się we Francji jest, bo łatwo je tam pokazać te manuskrypty paryskie jest chyba 10 jeśli nie kilkanaście część z nich była ona była na wystawie, ale nowych dróg miejskich i czworga z tak Akademii di Venezia w po wielu Perry wielu perypetiach jednak tam trafił jest jeszcze szansa, żeby to wszystko zobaczyć co parę warte są msze bardzo dziękuję pani doktor za ten wspaniały wykład o Leonardzie da Vinci dr Grażyna Bastek historyk sztuki muzeum Narodowego w Warszawie ustawka malarstwa włoskiego państwa moim gościem zapraszam państwa na informacje program przygotował Maciej Jarząb Mikołaj Lizut do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!