REKLAMA

O sportowych postanowieniach noworocznych

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2019-12-22 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk to nasze cały cykl ruszy na zdrowie jego gościem jest Michał Dąbski dzień dobry psycholog sportu trener mentalny właśnie obszarze sportowym nie tylko zresztą tematem naszego spotkania są postanowienia noworoczne wszystko to teraz czeka już pewni 1stycznia należy mniemać, że wszystkie siłownie wypełnią się nowymi karnetu witamy tak się chyba mówi tym, którzy chcą zmienić swoje życie odkładają to na po świętach i Rozwiń » też po sylwestrowej zabawie chciałbym właśnie w tym aspekcie psychologicznym o tym, porozmawiać też zdają sobie sprawę jak ruch jest istotne zresztą to nawiązuje do tytułu nasze audycje czy czy to ma szansę przetrwania ilu z nas może zachować swego postanowienia na rok 2020 w pewnym momencie nie da się odkładać dalej niż na Poświętnem prawda, bo cały rok możemy odkładać odkładać później pojawia się ten 31grudnia, który jest symbolicznym zakończeniem 1 okresu jest otwarciem okresu kolejnego i w postanowieniach noworocznych, które trochę są nawet w formie takiej audycji czy jakiś rozmów o tym, one są jak sam w domu przed świętami, że co roku rozmawia się o tym, sam jednocześnie bardzo lubię rozmawiać o tych postanowieniach, bo każda osoba, która zrealizuje, choć część tych postanowień wejdzie w działanie zwiększa szanse na to, że sprawdzi nową drogę być może wykształci nowy nawyk szczególnie w tym obszarze właśnie ruchowym dobrze, ale do tego podać, bo rozum jest to zadanie każde inne należy potraktować to projektowanie nie spod dużego palca tutaj możemy podzielić będąc przy przy sporcie takie 2 obszary czy mamy kogoś, kto po prostu z różnych przyczyn chce się poruszać drugi aspekt to jest oczywiście aspekt takiego sportu zawodowego i tutaj kwestia czy czy motywacji czy sposobu podejścia metodyki do tego, żeby to zadziałało zupełnie inna no zacznijmy od tego, że ta osoba, która chce się poruszać, czyli amator, który po prostu patrząc na siebie w lustrze albo patrząc na swoje wyniki badań stwierdzono nadszedł czas, żeby się ruszyć to jest na pewno zupełnie inny niż sport zawodowy nie ma postanowienia są po prostu plany cele, które realizuje przecież sport amatorski albo generalnie aktywność fizyczna jest namiastką tego dużego sportu bez dobrego planu nie ma dobrej realizacji tak tylko, że motywacja jest zupełnie inna, bo sportowiec zawodowy wykonuje zawód, czyli jest sportowcem zajmuje się tylko tym i nieodpłatna postanowienia noworocznego zależy to co będzie robił w przyszłym roku tylko jego zadaniem jest ciągłe utrzymanie motywacji na takim poziomie, żeby być w treningu na jak najwyższym na jakości no i jak najlepszy w rywalizacji natomiast my jako mówimy jako amatorzy IT to osoby, które chciałyby rozpędzić się w nowym roku aktywności fizycznej no mamy trochę inne zobowiązania mamy trochę inne zadania i będziemy czasem w innym kierunku i dlatego nie podejmujemy aktywności sportowej, ponieważ np. gdyby jeżeli nie mamy takich nie ma objawów czujemy się ze sobą dobrze to, jeżeli jest takie założenie, jeżeli dopiero wtedy, kiedy cierpienie nie do wytrzymania mamy bardzo dużą motywację, żeby świat podnieść aktywność fizyczną, a do momentu, w którym możemy sobie opowiedzieć o sobie historia to jest naturalny zdrowy normalny sposób poradzenia sobie jakoś sytuację zadbania własną samoocenę to dlatego zaczniemy od przyszłego tygodnia zaczniemy od przyszłego miesiąca albo zaczniemy od nowego roku na grupy wsparcia w wokół ludzi, którzy no właśnie chcą wziąć za aktywność fizyczną to są szkoły nad informować wszystkich, których się tylko da, bo to będzie swego rodzaju zobowiązaniem czy też raczej w milczeniu, bo narazimy się na śmieszność zakładając, że znakomita większość tych planów runie to bardzo szybko w ciągu miesiąca 2 tak to dokładnie ta pierwsza metoda związana z tzw. zaangażowaniem społecznym w tym zobowiązaniem społecznym ona wg, iż wielu badań ona po prostu jest skuteczna, czyli to oddziaływanie, jeżeli założy jakiś cel poinformuje o nim kilka osób to zobowiązanie, żeby ten cel zrealizować można uznać, że jest większe, dlatego że właśnie, jeżeli tego nie zrobimy to nie chcemy narazić swojej samooceny np. na to, że będzie jakaś zła opinia tych osób, które obiecaliśmy, że to zrobiliśmy jednocześnie jest to metoda powiedzmy bardziej skuteczna szczególnie tych osób, dla których ci inni są ważni, czyli taki ekstra werdykt, dla której który ładuje akumulatory razem z innymi ludźmi on będzie miał wyższy poziom tej motywacji płynącej z zewnątrz, czyli on to zrobić nie tylko dla siebie, ale nawet właśnie, dlatego że obiecał to komuś, ponieważ uprawia sportu doskonale wie, że wygląda to w praktyce metoda rzucenia się na głęboką wodę metoda niewielki kroków to zostańmy przy kwestii sprawdzenia tego u amatora bo, bo w sporcie zawodowym ani takie rzucanie się na głęboką wodę na pewno nie jest skuteczny, bo to my dzisiaj to rzucanie na głęboką wodę o ono skojarzone z jakimś takim wyjściem po nadmiernym strefy komfortu, która tak naprawdę raczej tylko tak w krzywym marketingu dzisiaj rozplanowana, a małe kroki dla niektórych osób mogą być w zupełności wystarczające, dlatego że albo się znudzą albo nie będą rezultatów albo te małe kroki powodują to, że pozwalają sobie na zbyt dużo i co to co co można przytoczyć, gdyby takie 2 metody poradzenia sobie ze zrealizowaniem czegoś pierwsza jest restrykcyjna druga dowolna i jeżeli te wywołały mnie w jaki sposób do tablicy to ja swoje cele nie tylko sportowe, ale zawodowe osobiste zdecydowanie lepiej realizuje wtedy, kiedy jestem w tej restrykcji czyli, jeżeli chce zadbać o przykład zrzucić kilogram 2 wagi ciała to przez miesiąc choćby nie wiem co się wydarzyło trzymam GT chodzę na trening nie ma żadnej możliwości, żeby tego, żeby to przełamać i to jest dla mnie metoda restrykcyjna, które dla mnie osobiście skuteczne wysłuchać też mógł sprawdzić czy metoda restrykcyjna, w której podejmuje określone zadanie czy metoda dowolna, bo metoda dowolna niesie ze sobą to, że w sytuacji, kiedy nas np. jeżeli chodzi o chodzi o kwestie np. jeśli gubienia wagi jak nasze ciało zacznie domagać się cukier to metody dowolne znajdziemy wytłumaczenie, dlaczego jeszcze dzisiaj mogę zjeść ciastko, ale jutro to na pewno diety przypilnuje mówimy o tych, którzy dopiero chcą zacząć, ale umówmy też tych, którzy są jakimś reżimie tak nie chodzi o zawodowych sportowców, którzy narzucają sobie pewne zobowiązanie czy okres między świętami nowym rokiem powinien być dla nich to powiedzieć takim momentem wytchnienia złapania oddechu i zrobienia czegoś dla siebie co nie ma związku ze sportem chodzi o to, żeby odzyskać świeżość psychiczną tak to jak najbardziej tak również w każdym sporcie istnieje coś takiego jak planowane przerwy regeneracyjne ja jestem olbrzymim zwolennikiem ekologii, czyli takiego wyznaczenia takiego terminu, w którym ewidentnie nastawieni jesteśmy na regenerację tak jak tutaj zauważyła również łączy ją z tą generacją psychiczną, czyli jest taki moment, w których nie mamy żadnych, jaki ścisłych restrykcji tylko można sobie pozwolić na to, żeby ten czas spędzić na swoich warunkach w taki sposób, który daje nam najwięcej przyjemności właśnie świadomie regeneracji bardzo często ludziom trudno, bo mają poczucie, że coś ucieknie 1 odbyte z powodu będziemy gorsi niż inni itd. zgadza się i tutaj wcześniej wspominałem o kwestii restrykcji, która może być bardzo dobrym np. czasowym elementem podjęcie jakiegoś zobowiązania, ale również są osoby, dla których restrykcja w pewnym momencie staje się rytmem funkcjonowania i ten jest to szczególnie przy mocy zmieniających się w warunkach zewnętrznych pracy zawodowej ta restrykcja staje się w pewnym momencie dla niektórych nadmiarowe takiego bym użył słowa może niekoniecznie nałogiem tylko w pewnym momencie ta nadmierna restrykcja, jeżeli jest nadmiernie przekierowana na to, że jeżeli czegoś nie zrobię to bardzo cierpi na tym moja samoocena to my w pewnym momencie może być takie przeciążenie tego zdrowia psychicznego jak znaleźć zdrowy balans między tym co robimy dla swojego organizmu jest dobra tym co nam zaczyna szkodzić tak pod względem psychicznym jak i jego fizycznym no można uznać, że moja praca jako profesjonalnego pomagać polega na tym, żeby poszukiwać znajdować właśnie taki balans i każdy człowiek to taki może trochę frazes, ale każdy człowiek ma swoją drogę tylko, żeby to droga poznać trzeba poznawać siebie i tak jak zakresu sprawdzenia możliwości swoich takich fizycznych z poziomu wyzwania czy też w ogóle lubi wyzwania aktywności fizycznej czy ty czy ty czy ktoś lubi pracować wykonywać jakąś aktywność, gdy serce bije mocniej prawda jest jakaś taka wrażliwość sensoryczna osobista czy ktoś idzie na siłownia tak naprawdę w ogóle nie jest dla niego, bo powinien chodzi sobie na długie spacery no to jest 1 obszar, czyli takiego sprawdzenia co jest dla mnie dobry moich zasadach, a drugi obszar to jest sprawdzenie i nauczenie się czym jest regeneracja lub relaksacja lub taki właśnie psychiczny odpoczynek, ponieważ my z założenia mamy zgraną umiejętność ner takiego stresu owego napięciowego reagowania na sytuację nowej trudne, a nie zostaliśmy wyposażeni w żaden z żadną umiejętność właśnie świadomej relaksacji budowanie świadomej reakcji relaksacyjny naszego ciała, ale można się tego nauczyć, bo odpoczynek relaksacja szczególnie pod dużym przeciążeniu to zupełnie innego jak zawodowy zawodowi sportowcy sobie z tym radzą, bo oni, mimo że mają okres wolnego dostają też rozpiski kartki co powinni robić w czasie wolnym, żeby wrócić po 2 tygodniach formie nie do niedotlenienia formie nie do odkręcenia to okres roztrenowania zawsze związany z tym, że potem trzeba budować okres przygotowawczy, więc to też nigdy nie jest taka skrajność, ale rzeczywiście w sporcie zawodowym istnieją pauzę, w których zawodnik ma nie dotykać przez określoną ilość dni żadnego sprzętu sportowego ani siebie w aktywności, ale rzeczywiście, jeżeli przerwy są dłuższe to mają określony rozpiski natomiast pobudzanie aktywność ciała poprzez aktywność fizyczną bez obecności drużyny bez obecności trenera bez powrotu na znaną salę sportową jest również tym elementem takiej regeneracji, że sama zmiana warunków, które obowiązują jeśli mamy do czynienia z piłkarzem, który w, którego hobby i też sposobem na życie kibica jest TENIS to klasowy pójdzie po uderza piłkę tenisową to tu nie będzie to trening no to będzie jakiś utrzymanie aktywności fizycznej, na które na pewno, jeżeli jest zaplanowana aktywność musi być na to zgoda, ale chodzi o to, żeby odłączyć od Moto odnotowanego bodźca treningowego, bo dla wielu zawodników w utrzymaniu wysokiej motywacji bardzo ważny element znalezienia rozumienia konieczności powtarzalności treningu i tu, kiedy jest przerwa, kiedy 2 tygodnie wolne można po prostu chwilę tej rutyny wejść, a coś szybciej regeneruje ciało szczegółowe i dobre pytanie jak chwilę pomyślę to wszystko zależy, kto w psychologii wydają się, że wszystko zależy od tego po czym Tomasz zregenerować po okresie właśnie długotrwałego to ciężko mi odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie można uznać, że fizycznie, aczkolwiek tutaj na pewno to do fizjologii fizjoterapeuty, ale jeżeli zawodnik schodzi z sezonu bez kontuzji, która nie wymaga żadnych działań szczegółowych to takie 2 tygodnie to jest takie minimum na taką regenerację fizyczną natomiast, jeżeli zawodnik również ten poziom zadowolenia tego zdrowia psychicznego, który określony sposób można zmierzyć w czasie sezonu jest w tzw. normy 2 tygodnie to jest tak samo takie minimum takiej regeneracji, które z mojego doświadczenia pokazują to, że zawodnik zregenerował się nabrał nowej perspektywy nadał znaczenie temu co wydarzyło się być może w mijającym sezonie zbudował jakiś na pewno nowy element motywacji ładujący akumulatory na przyszły rok Michał Dąbski dziękuję bardzo, psycholog sportu trener mentalny był moim państwo goście dziękuję bardzo, powodzenia w nowym roku, a to była audycja ruszy na zdrowie teraz zapraszam państwa na informację FX wracamy do naszego niedzielnego magazynu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA