REKLAMA

Czy i jak zmieniać zapisy prawa dotyczące "pierwszeństwa pieszych"

Bezpieczny Poranek z Radiem TOK FM
Data emisji:
2020-01-06 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:29 min.
Udostępnij:

Rozmowa z mec. Magdaleną Fertak. Rozwiń »

Idziemy za ciosem! Zapraszamy na drugie wydanie Bezpiecznego Poranka z Radiem TOK FM. Tym razem wspólnie z ekspertami pochylimy się nad zapowiadaną przez premiera Mateusza Morawieckiego zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych przed przejściem. Sprawdzimy czy zmiana prawa jest w ogóle potrzebna. Jeśli tak, to jak nowe przepisy powinny być sformułowane. Zapytamy, czy sama zmiana przepisów wystarczy, czy może będzie nieskuteczna, jeśli wraz z nią nie poprawimy infrastruktury drogowej ograniczającej prędkość pojazdów. Wreszcie, przyjrzymy się systemowi karania użytkowników dróg w Polsce i Europie. Dlaczego w naszym kraju kary nie odstraszają przed łamaniem przepisów ruchu drogowego? Czy mandaty powinny być wyższe? Jak skutecznie wpłynąć na zmiany niebezpiecznych zachowań kierowców i pieszych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest poniedziałek szósty dzień stycznia kłaniam się państwo w kolejnym bezpiecznym poranku Radia TOK FM nasz specjalny program z okazji świąt, ale też bardzo istotne jeśli chodzi o tematy naszych dyskusji Przemysław Iwańczyk kłaniam się w imieniu swoim poważnie tary, który jest wydawcą tego programu pewnie państwo pamiętają się w swoim exposé premier Mateusz Morawiecki zwracał uwagę na zmianę przepisów dotyczących pierwszych Otóż wedle jego pomysłu piesi mają Rozwiń » dostać to prawo w i bezpieczeństwa pytanie czy to za tym pójdzie, ale na pewno prawo pierwszeństwa jeszcze przed wejściem na pasy ten projekt jest już gotowy, choć tak naprawdę nikt go nie widział dzisiaj podczas naszego spotkania z kolejnymi ekspertami z kolejnymi gości będziemy zastanawiać czy taka zmiana spowoduje, że jeśli będą bezpieczniejsi czy odwoływanie się do przykładów innych krajów ma też sens jak wygląda to z punktu widzenia prawa to po pierwsze z punktu widzenia kogoś, kto uczestniczył w życiu ruchu drogowego, a także z punktu widzenia inżynierii jeśli chodzi o transport to ruch właśnie zapraszam państwa do wysłuchania tej audycji z trojgiem naszych gości już za kilka zaczyna bezpieczny poranek z Radia TOK FM pierwszym moim gościem bezpieczny poranku Radia TOK FM jest pani mecenas Magdalena Fertacz dzień dobry dzień dobry pan dzień dobry państwu adwokat specjalizująca się wprawie cywilnym oraz odszkodowania m.in. komunikacyjnych niebezpiecznym poranku dziś pozwoli pani, że wyjdziemy Schleck robimy to dość regularnie od exposé premiera Mateusza Morawieckiego, który dotknął bardzo istotnego tematu to było kilka dni po tragicznym wypadku w Warszawie przy ulicy Sokratesa premier powiedział tak wprowadzamy pierwszeństwo pieszych przed przejściem dla pieszych co oznacza, że kierowcy będą musieli być bardziej uważni jeśli co za tym idzie też wielu, którzy przyglądają się temu jak może wyglądać ten przepis przechodzi do głowy, że pierwszy może tym samym narazić się na jeszcze większe niebezpieczeństwo, uzyskując ten przywilej będzie go np. nadużywał będzie, a priori traktował ten przywilej jako możliwość wejścia na na pasy niezależnie od sytuacji jak tego otacza pani takich obaw nie ma w ogóle chciałbym zapytać o pierwsze wrażenia, kiedy słucha pani premiera Morawieckiego temat pierwszeństwa pieszych na pasach nie jest nowy 2013 roku już był pewien projekt i to bardzo mocno zaawansowane, aczkolwiek były rozmaite zmiany wprowadzane i te zmiany doprowadziły do tego, że ten projekt w gruncie rzeczy przepadły rzeczywiście stykam się bez przerwy z takimi opiniami, że piesi będą jeszcze, tym bardziej chodzić jak chcą będą wchodzili bezpośrednio pod samochód itd. jeszcze z nim do udzielenia elektroniczne będą z niego się wpatrywać itd. ja myślę, że w ogóle, że przede wszystkim, gdyż mamy za wielką wiarę z w moc sprawczą przepisów piesi tak tak będą chodzić do tego nie zmieni tak jak tak jak chodzą w tej chwili natomiast nikt z nas nie jest samobójcą ani nikt nie chce być zabójcą nikt nie kalkuluje swojej działalności wypadku każdy stara się zachować ostrożnie są różne przyczyny, dla których ktoś albo popełnia błąd albo po prostu zamyślone jest moim zdaniem tak naprawdę w praktyce zmusi to głównie kierowców do większej ostrożności nie pieszych zwolni z odpowiedzialności pieszych przecież ryzykuje własnym życiem tylko kierowców przekona do tego, że jednak, zbliżając się do przejścia dla pieszych trzeba zachować tę szczególną ostrożność i liczyć z tym, że pierwszy na tych pasach ma prawo się znaleźć, że to jest miejsce, w którym pieszy ma prawo się znaleźć zresztą nawet z małą dość znane znane z orzecznictwa sądu, którzy np. mówi o tym, że kierowca nie powinien być zaskoczony w sprawie karnej akurat nie powinien być zaskoczony pojawieniem się pierwszego na pasach ma obserwować chodnik pobocze na ogół piesi nie pojawiają się znikąd nagle większość ludzi, które podaje jakieś tam przykłady ze swojego życia jednak tak dostęp do takiego wypadku nie doprowadzi go, a zatem przy zachowaniu tej właśnie ostrożności można tego uniknąć oczywiście problem jest leży w konstrukcja runęła konstrukcja destrukcja z zapisów z tym niestety jest u nas fatalnie, że to nie przejdziemy do do tak jak powinna wyglądać modelowa propozycja pani zdaniem z punktu widzenia przepisów prawa Uściślijmy ustal pani jest za czy przeciw może za, a nawet przez ja jestem za z tym, że wg mnie powinno się po prostu skorelować 2 rzeczy, czyli ustawę prawo ruchu drogowym rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych, czyli zwyczajnie wprowadzić pierwszeństwo pieszego wchodzącego wkraczającego na jezdni nie w momencie, kiedy stoi, bo rozpoznanie zamiaru pierwszego jest w tym momencie dla kierowcy może być bardzo utrudnione natomiast mocno stoi twarzą do przejścia czy ich okiem czy jaki ma zamiar, a tym bardziej, że również słyszałem jakieś koncepcje, że pierwszym w jaki sposób mieć sygnalizować, że chce wejść no nakładanie obowiązków dodatkowych na pierwszego jestem temu absolutnie przeciwna, bo to się tylko włącznie potem odbija w sprawach odszkodowań komunikacyjnych na bezpieczeństwo nie ma żadnego wpływu pani mecenas bije się pierwszy był troszeczkę zaburzoną chronologię powinniśmy zacząć od tego jak brzmi obecnie przepis dotyczący pierwszych nie chodzi o cytowanie in extenso tylko jaki jest wiele wygląda w praktyce w tej chwili pierwszeństwo na pasach, bo cały czas rozmawiamy Pierre, a pierwszym na pasach przejścia dla pieszych ma pieszy znajdujący się na znicze i właściwie 2 nogami wchodzi na pas i dodatkowo jest jeszcze przepis, który mówi o tym, że zabrania się pierwszemu wchodzić bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd i tam jest dodatek również na przejściu dla pieszych moją propozycją ja jestem do nich przekonana byłoby wprowadzenie pierwszeństwa pieszego znajdującego się na pasach oraz wchodzącego nie ten zamiar w tym momencie powinien być czytelny kierowca ma obowiązek obserwować również chodnik nie tylko patrzeć przed siebie, czyli krótko mówiąc to jest wersja pośrednia między przepisem, który obowiązuje obecnie pomiędzy tym co zapowiada premier Morawiecki może nie użył żadnych szczegółów no właśnie premier nie użył szczegółów, a te szczegóły są potem dopracowane w komisjach w parlamencie, więc trudno powiedzieć myślę, że ta dyskusja będzie się będzie się toczyła ja bym szczerze powiedziawszy oprócz tego usunęła ten dodatek w przepisie zebrania nie wejścia pierwszego bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd ten dodatek dotyczący również na przejściu dla pieszych zostawiła to jako zasadę ogólną, tym bardziej że próbuje się nałożyć na pierwszych czasami obowiązki daleko wykraczające poza możliwości percepcyjne przeciętnego pierwszego mamy społeczeństwo starzejące się ludzi starszych będzie coraz więcej pierwszy nie dysponuje prędkościomierzem trudno jest ocenić wielokrotnie odległość prędkość samochodu zbliżającego się, a pojęcie bez wchodzenia bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd jest bardzo nieostra ono jest potem doprecyzowane niestety czasami w opiniach biegłych bardzo różnie i czasami wychodzą z tego tak naprawdę bzdury, kiedy właśnie głównie w sprawach cywilnych, bo to mniejsze znaczenie dla sprawy karnej, ale głównie w sprawie cywilnej, kiedy zaczynamy mówić o przyczynieniu się poszkodowanego do zaistnienia szkody wtedy to czy np. fakt, że pierwszy widział, że samochód zwalnia myślał, że się zatrzymał się nie zatrzyma czy to czy już popełnił błąd pierwszy czy nie popełnili zaczynamy rozważać czy przynoszą pani mecenas pani chce powiedzieć, że obecny przepis pozwala na jego relatywizacji w zależności od jedzenia astry jest o usiłuje się do niego dobrać zdecydowanie tak przy czym 1 uwaga pieszy ma nie czuć bezpiecznie na pasach tylko mam być bezpiecznym na pasach jest to taka drobna różnica, bo sama zmiana przepisów jak powiedziałem na początku naprawdę niewiele zmieni bez infrastruktury wymuszającej prawidłowe zachowanie bardzo szeroko zakrojone akcje edukacyjne miał nie mówię o rzeczach związanych z analizą przyczyn wypadków drogowych, bo tak naprawdę w Polsce w tej chwili właściwie ta liczba pierwszych zabijanych na pasach się nie zmniejsza zmniejsza się liczba wypadków natomiast nie wręcz odwrotnie procentowo się ta liczba zwiększa brak jest moim zdaniem też jakiegoś organu, który byłby 1 odpowiedzialny za za poprawę bezpieczeństwa ruchu ruchu drogowym kompetencje są porozrzucane po różnych instytucji co kilka wracamy do naszej rozmowy mecenas Magdalena Fertacz adwokat specjalizujący się wprawie cywilnym oraz odszkodowania m.in. komunikacyjnych jest moim państwa gościmy to wszystko w ramach bezpiecznego franka Radia TOK FM informacje o informację wracam bezpieczny poranek z radiem TOK FM kłaniam się państwo ponownie pani mecenas Magdalena oferta jest z nami dzień dobry dzień dobry adwokat specjalizujący się wprawie cywilnym oraz odszkodowania m.in. komunikacyjnych nasza rozmowa miała punkt wyjścia z exposé premiera Mateusza Morawieckiego, a dotyczyło tej zasady pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla dla pieszych rozmawialiśmy na ten temat 3 trzeba zmieniać prawo jeśli tak to jak powiedziała pani o o korelacji między zmniejszającą się liczbą wypadków rosnącą liczbą pieszych, którzy tracą życie na pasach chciałbym choćby na chwilę odwoła się do tego przypadku litewskiego, którym głośno było ostatnio także w naszym radiu Otóż wprowadzono ten przepis, którym tak ogólnie mówi na razie premier Morawiecki widzi pierwszy ma pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na na jezdnie w liczba wypadków z udziałem pieszych na pasach zmalała, ale ogólnie wzrosła liczba wypadków pytanie czy w ogóle powinniśmy spoglądać na Litwę ten kraj jest nam do bliskich kulturowo, bo też w tym opracowaniu broni brano pod uwagę temperament kierowców ich zachowanie czy 3 kompletnie powinniśmy zostawić dziecko polega na tym co dzieje się u nas nie oczywiście wszystkie dobre doświadczenie trzeba analizować przekładać na tylko przekładać coś na nasze warunki to no to jest kwestia zaludnienia to jest kwestia gęstości zaludnienia to jest też kwestia egzekucji prawa to od tego trzeba zacząć na tak naprawdę z tą egzekucją prawa u nas jest dość marnie chociażby chociażby liczba niezapłaconych mandatów chociażby to także zawsze mówił o tym, że nieuchronność kary i też bym przestrzegała przed nadmiernym nadmiernym analizowanie wszystkiego, bo samo karanie jest efekt nie przyniesie dobrze skonstruowane przepisy gdzieś uwzględniające wszystkie możliwe elementy tak, ale nie nie karanie za wszelką cenę, bo to nic nie dusi się z panią nie zgodzić pozwolę sobie przytoczyć swój własny przykład będąc dokładnie dnia 10listopada w Niemczech 1 z większych miast tego kraju żona prowadziła samochód nie ja na drodze, gdzie był znak ograniczający prędkość do 50 km na godzinę nagle błysną nam Flesz fotoradaru była to noc liczników, ponieważ mam ten elektroniczny spojrzałem do 58 km na godzinę mówi, dlaczego przecież w Polsce mamy tolerancję od siedzib możemy tam 9, które możemy dodać no co spowodowało, że będą tam przez kolejne 5 dni, a tym odcinku na każdym innym jechaliśmy tyle ile było ile znaki wskazywały, a nie dokładaliśmy sobie ten tolerancyjny zapis z tym, że myślę, że miał pan świadomość tego, że to 5050 tak, że wiek ten sposób też było uzasadnione nie zwrócił uwagę, że u nas cały czas jeszcze pokutuje taki totalny brak szacunku do prawa wynika z różnych rzeczy dawnych dawnych nawyków, ale nie tylko prawne miały znaków z tego, że jest komunikacja pomiędzy zarządcą drogi, a kierowcą jest żadna ja podam z kolei inny przykład nad Polski trasa Warszawa Katowice tam w pewnym momencie przez dobre z 15 km na terenie Niemiec byłam nagle się pojawia znak tam już w tej chwili przebudowane piękne 3 pasy pośrodku oko i sześćdziesiątka zwolniła jadę kilometr 23 zastanawiam się, dlaczego jest sześćdziesiątka nic nie ma potem się dowiedziałem, że względy natury administracyjnej jakiejś tam droga droga odebrana pytanie jest czy w tym momencie ta komunikacja pomiędzy mną zarządzą drogi jest prawidłowa czy nie wywołuje to automatycznej pokusy złamania takiego zakazu już nie mówiąc o tym, że 1 z Niemiec miał pan świadomość tego, że nieprzestrzeganie prawa spowoduje, że ten policjant znajdzie natomiast tutaj u nas gdzieś tam wszyscy uważają że, że się uda, że przejedzie nie zobaczą, jeżeli chcemy poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego nie możemy koncentrować tylko wyłącznie na zmiany przepisu bez zmiany innych rzeczy to nie osiągniemy tego do czego powinniśmy dążyć do wizji 0 tak naprawdę powinniśmy dążyć do wizji 0, czyli 0 ofiar śmiertelnych 0 wypadków pani mecenas także natomiast przepis co do obawiam się po prostu, że w toku w toku tych wszystkich dyskusji zacznie się wprowadzać rozmaite obowiązki wobec pierwszego to moim zdaniem po pierwsze, będzie nierealne do wykonania nierealne do wyegzekwowania, a po drugie, tak naprawdę to się skończy dopiero skończy tym, że w sprawach odszkodowawczych będziemy będziemy o tym, rozmawiać przy okazji zarzutu ze strony firmy ubezpieczeniowej rzesze pierwszy przyczynił do do zaistnienia wypadku ja jestem za tym, żeby ten przepis, żeby ten przepis zmienić on moim zdaniem wywoła tylko jakoś tak dobitnie zwrócił uwagę kierowców na torze pierwszy na pasach to nie jest ewenement natomiast myślę, że jeśli chodzi o zachowanie pierwszych donosi po prostu nie zmieni czy może sposobem rozwiązaniem jest stanowienie przepisów, ale też odczekanie danie szansy wszystkim, by rozpoznali go jak najlepiej przestudiowali nauczyli się go używać wprowadzać w życie dopiero później dostosować formy prawnej powiem w ten sposób, że ja prowadzę rzeczywiście sprawy cywilne i tam jest troszeczkę w ogóle inna zasada wprawie karnym rozmawiamy o winie kierowcy w sprawie cywilnej rozmawiamy o czymś zupełnie innym, czyli kierowca co do zasady jest odpowiedzialny za wypadek jeśli chodzi o wypadek z udziałem pierwszego z tzw. zasada ryzyka odpowiedzialności skoro porusza się takim urządzeniem to jest założenie odpowiedzialny możecie zwolnić z odpowiedzialności tak naprawdę tylko wyłączna wina pierwszego albo innej osoby, które za, które się nie ponosi odpowiedzialności albo siła wyższa tylko 3 elementy wyłączną winę pieszego strasznie trudno udowodnić wypadek jest na ogół błędem 2 osób 2 stron mniejszym większym czasami minimalnym, ale rzadko jest w związku z tym ta za te te zasady odpowiedzialności, gdyby tak dziennikarze może częściej mówili właśnie od odpowiedzialności też w silnej może to być też troszeczkę zmieniła sposób postrzegania i tak jak mówię to nie jest tylko kwestia to to nie jest tak naprawdę żadne rewolucje, bo to dziś już tam w pewnym sensie funkcjonuje funkcjonuje w orzecznictwie tylko teraz po to jest takie trochę postawienie kropki nad di na swoich sprawach odszkodowawczych przestaniemy dyskutować na temat tego czy czy pierwszy już jest na przejściu przecież nie jest czy miał pierwszeństwo czy nie miał pierwszeństwa tylko, że wiadomo, że chodzi na przejście to kierowca jest obowiązany ustąpić tego pierwszeństwa chciałbym generalnie zapytać z punktu widzenia pani jako pełnomocnika tych, którzy np. staram się odszkodowań polskie prawo chroni słabszych na cywilne na polskim myślę, że cywilne tak, aczkolwiek myślę, że cywile tak cywilne prawo tak to jest to jest założenie właśnie takie słuszności owe ja zresztą czasami pisze, że jakiś tam swoich wystąpieniach, że skoro nie nie jako państwo polskie nie państwu polskiemu nie udało się zapewnić bezpieczeństwa NATO trzeba płacić trzeba płacić za to pieniądze osobie osobie, która zatrudni za to nie jest odpowiedzialna tak jak mówię udowodnienie, że wyłącznie winny jest pierwszym wypadku to jest to są wyjątkowe sytuacje zupełnie rzeczywiście nie wiem ja należę, ale na pasach przejścia też to jest mało mało mało prawdopodobne może na pasach przy czerwonym świetle dla pierwszego także moim zdaniem jeśli chodzi o prawo cywilne tak później praktyka to jest już zupełnie inna rzecz się tego domagać się walczyć o to walczyć z ubezpieczycielami na już jest taka taka praca organiczne lub zadawać pytanie, więc na koniec też poproszę panią czy zapisy prawne dotyczące użytkowników ruchu drogowego są w Polsce średnio liberalne na tle niewinny krajów europejskich jak pani usytuował te chronione to jest pierwszy, jaki przywilej prawo ma kierowca z bardzo trudne pytanie oczywiście nie prowadziłam żadnych badań pogłębionych szczególnie badań prawnoporównawczych myślę, że to nasze prawo nie jest takie złe tylko gorzej z jego wykonywaniem z jego są tzw. nieuchronnością kary nieuchronność odpowiedzialności poza tym myślę też zresztą przy okazji pozwolę sobie na 1 taki apel do dziennikarzy, żeby czasami więcej mówić o konsekwencjach cywilnoprawnych, a nie karną prawnych takiego wydatku myślę nie wiem za brak OC kara finansowa, bo przecież jest mało, kto o tym, tak publicznie mówi wie, że jeżeli kierowca jest pod wpływem alkoholu albo ucieknie z miejsca wypadku cokolwiek przestanie głupi zderzak w mercedesie to jest kupa pieniędzy zatem nie mając w takich sytuacjach firma ubezpieczeniowa może domagać zwrotu zwrotu wyłożonych kosztów także troszeczkę też ta świadomość, ale bardzo trudno jest mi odpowiedzieć na pytanie czy jest tutaj czy jest jakoś bardziej liberalnie czy nie moim zdaniem przede wszystkim przywrócić zaufanie do prawa zaufanie do znaków drogowych z tym jest u nas problemami i i przestrzegania czyli, jeżeli już coś wprowadza to wprowadzacie mądrzej do końca z pełną świadomością tego, że prawo ma być egzekwowane, a dobrze wobec tego zapytam panią kilka tygodni temu wywodzono 2 przepisy, które mają ułatwić, ale też powodować większe bezpieczeństwo na na drodze mówi mówiąc o większym bezpieczeństwem myśli korytarzy życia mówiąc ułatwienia wolno myśli jazda na suwak czy te przepisy zostały wprowadzone tak jak należy pani zdanie z punktu widzenia prawnego czy też nie jeśli zostały dobrze zapisanej wprowadzone to należy mieć nadzieję, że przepis o pieszych też będzie znakomicie funkcjonował no niestety niestety fatalnie fatalnie myślę, że każdy z nas kierowców ten korytarz życia nieraz robił wie jak wygląda i zjeżdża się najdalej jak tylko można, żeby ta karetka czy straż pożarna, żeby przyjechał każdy ma świadomość tego, że sam może potrzebować takiej pomocy kiedyś natomiast przepis, mówi że tworząc korytarz życia trzeba zjechać bądź prawa bądź w lewo do końca pasa jezdni to jak może może teraz się nie być to ja proszę policzyć sobie szerokość pasa jest niż szerokość samochodu i zobaczyć co się zmieści pośrodku po prostu nie wie nikt tego nie zauważył w parlamencie nie mam pojęcia prawa ruchu drogowym na początku zawiera słowniczek warto do niego zajrzeć zobaczyć co to jest pas ruchu to jest jezdnia to jest droga dopiero wtedy tworzyć przepisy tu tu na po prostu nie rozumiem tego oczywiście interpretację pewno pójdzie na taka, jaka jest zgodne ze zdrowym rozsądkiem, ale w ten sposób się nie tworzy szacunku do prawa prawo nie było nie ma być po to, żeby od razu było interpretowane zresztą z tego na temat już tego nie korytarza tylko zdrowia i zjazdu na suwak tam też był problem już nawet się zdaje się pojawił zaraz po wprowadzeniu tych przepisów się pojawiła również interpretacja KG Policji na ten temat mając prawo, które wymaga interpretacji natychmiast złym prawem i w ten sposób szacunku do prawa nie stworzymy oby przepis o pieszych miało zapewnić wydźwięk mecenas Magdalena Fertacz adwokat specjalizujący się prawie cywilnym oraz odszkodowaniach między nimi komunikacyjny była moim państwa 8 dziękuję bardzo, dziękuję państwu dziękuję ten państwa zapraszam informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BEZPIECZNY PORANEK Z RADIEM TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA