bezpieczny poranek Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie pan Marcin Flieger jest z nami dzień dobry dzień dobry witam też policja były dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, a teraz pracujący w Genewie w Genewie w dla Barcy tak szybkiej odpowiadam za budowę potencjału chodzi o policję drogową w miastach, które obejrzeliśmy, aby obejmujemy naszym projektem naszym programem rozmowy z każdym z naszych gości rozpoczynam od exposé
Rozwiń »
premiera Mateusza Morawieckiego pan, słysząc to zapowiedź ucieszył się, bo dzięki temu bezpieczeństwo pieszych będzie większe zmartwił się, bo być może piesi mając to pierwszeństwo przed wejściem na pasy no to rozzuchwala się na, tyle że będą wchodzić niezależnie od tego co dzieje się na jezdni czy też podszedł pan do tego obojętnie, bo takie zmiany wymagają nie tylko wprowadzenia zapisu, ale także poprawy infrastruktury i szeregu innych rzeczy przede wszystkim, słuchając exposé exposé premiera odnotował, że było to pierwsze exposé nie wymiar dawna, gdzie temat bezpieczeństwa ruchu drogowego się pojawi to trzeba zapisać zdecydowanie na plus zapowiedź zmian przepisów dotyczących pieszych odbieram jako też pozytywny sygnał natomiast rzeczywiście przysługuje też dyskusji, która się toczy w Polsce nad exposé premiera było albo na kanwie tej dyskusji, która się wcześniej toczyła też spowodowało spowodowało pewnego rodzaju wydłużenie dyskusji zastanowią się nad tym, jakim kształcie takie przepisy powinny zostać wprowadzone, bo ja jestem zdecydowanym przeciwnikiem tworzenia przepisów i otaczania się tak zrobiliśmy wprowadziliśmy przepisy o życie niesie dalej to trzeba te przepisy powinny być przepisami życiowymi przypomnę, że już dzisiaj mamy przepisy, które wpada w rozporządzeniu nie w ustawie, ale są nadal przepisy obowiązujące, które mówią jak powinni zachować kierowcy zbliżają się do do przejścia dla pieszych i ja się zastanawiam jak takie przepisy mówią o zmianie przepisów, jaki sposób tam nowe regulacje będą msze będą się pojawiały to jest pierwsza rzecz druga rzecz, która mnie, która mnie mocno zastanawia jest to jak będzie z realizacją tych przepisów i regionu jakiekolwiek by nie pojawił w przyszłości i ich egzekwowanie, bo to jest myślę temat temat do do znacznie głębszych przemyśleń nie tylko co zrobić, żeby pojawił się jakiś przepis tylko w jaki sposób przepisy powinny być egzekwowane większość ekspertów twierdzi, że taki przepis może zostać wprowadzone pod warunkiem wprowadzenia całego pakietu zmian pakietu zmian, który traktowałby również to co to jak zmieniło nam się społeczeństwo korzysta z urządzeń elektronicznych, że jeśli damy ten dodatkowy przywilej to niekoniecznie musimy zwiększyć bezpieczeństwo tego pierwszego, który być może będzie miastu, bo to poczucie absolutnej pewności, że zmuszenie stanie jeszcze z urządzeniem mobilnym rynku może się może spotęgować niebezpieczeństwo do wrót do granic całą pewnością nie wyobrażam sobie, żeby te przepisy były w swojej nowej soli warto się tak skrajne, żeby mówiły wprost i w tak zdecydowany sposób, że pieszy ma zdecydowane pierwszeństwo bez żadnych bez żadnych warunkach myślę, że ten to obwarowanie zachowaniem pełnej ostrożności, które z tym mamy do czynienia teraz modne jest konieczne w 2 latek powiedział jestem bardzo ciekaw ciekaw jak te przepisy zostaną skonsumowane natomiast pozwolę sobie odnieść się do do może swoich własnych własnych odczuć jak są niż na początku rozmowy aktualnie mieszka w Genewie, gdzie ta kultura poruszania się jest zupełnie inna niż w Polsce i tam rzeczywiście jest także pierwszy ma pierwszeństwo co prawda nie jest to, w którym momencie właśnie sytuacja polega na tym, że pierwszy, zbliżając się nowej własnej własnej z własnej perspektywy przez szerzenie szczyty wałem się regulacje regulacje prawne mówiące o tym czy jak jestem 20 cm 35 na długość stopy czy czy moja głowa już poza poza najbardziej stoję twarzą był kobieciarzem czy mogę się nam słuchawki niema słuchawek sytuacja wygląda w ten sposób, że realizacja bezpiecznego współżycia 2 rodzajów uczestników ruchu drogowego wymaga jednakowego podejścia szacunku wzajemnego do siebie i to zaobserwowałem w Szwajcarii, ale także w innych krajach jest to, że po pierwsze, kierowcy zwracają uwagę na to co dzieje się wokół bardzo ważna rzecz to obserwowanie co się dzieje wokół, ale też to też jest istotna, o czym się nie mówi w tej dyskusji wszyscy pieszym czy ktoś tak, że rzeczywiście przestrzeganie limitów prędkości jest dosyć jestem bardzo wysokim poziomie, czyli kierowcy trzymają się tych limitów prędkości i to pozwala w sposób naprawdę bezpieczny obserwować co się dzieje wokół reagować na to czy ktoś zbliża do tego przejścia, a nawet zatrzymać się nie, powodując zatorów korków niebezpiecznych hamowań potrzeby pieszego przepuścić moje pierwsze dni w Genewie zdobyło tam się od swoich były takie, że ja w Polskim stylu podchodząc do do przejścia dla pieszych zatrzymywały się samochód podjeżdżał i była takim ten moment konsternacji, bo kierowca lokalny zatrzymywał się tak jak to robi od lat, a ja też starałem nie wchodziłem przedniego no bo nie wiedziałem, że się zatrzyma po jakimś czasie rzeczywiście dostosowane do tego i wiem jak kierowcy zachowają ta wzajemność nawzajem wzajemne zrozumienie, czyli to ja też obserwuje co się dzieje na drodze nie rzucą się pod samochód natomiast kierowcy też widzą, że pieszy zbliża się do tego przejścia się zatrzymują, przepuszczając go na nie oszukujmy się, jeżeli widzimy kogoś, kto się zbliża do tego przejścia do 99,9%ową pewnością możemy założyć on przez to przejście przejdzie, a nie zatrzyma się po to, żeby wykonać telefon czy jak słynne opowieści opowieści, które krążą gdzieś w internecie, że codziennie widzę babci, która stoi w rejonie przejścia dla pieszych rozmawia ze swoją przyjaciółką nosi teraz zastanowić czy będzie przechodziła, czyli nie to wzajemne wzajemne wzajemne współ współ współistnienie tych 2 rodzajów użytkowników ruchu drogowego może funkcjonować tylko wymaga zrozumienia 2 stron Pański przedmówca prof. Piotr Olszewski wydział inżynierii lądowej Politechniki warszawskiej to mówił o konieczności wprowadzenia dodatkowych zapisów czy też zmian przede wszystkim bez względu ograniczenie prędkości w okolicach przejść dla pieszych do 50 km na godzinę niezależnie od tego gdzie to przejście jest czy w terenie zabudowanym czy czy nie druga sprawa to likwidacja przejść dla pieszych, bo jest ich zbyt wiele w Polsce czasami w miejscach zupełnie nieuzasadnionych ja nie znam badań, które mówiły o tym czy liczba ta ilość miejsc mi przejść dla pieszych jest za dużo czy za mała czy nawet nie chodzi o to nie chodzi nawet do ich liczby tylko zasadność oczywiście do można można się pokusić o takie twierdzenie, że wymagałoby to by to przejrzenia też minister infrastruktury tak dalej, ale pamiętajmy pamiętajmy też finalnie o czymś innym wprowadzenie przepisów, które by regulowały już mówiono na etapie ustawy o zmianę jakichkolwiek przepisów niezależnie od tego czy będziemy mieli 555005 000 000 przejść dla pieszych odbędą te przepisy będą będą będą funkcjonowały prawda te i one cały czas będą dotyczyły dotyczyły tych tych tych relacji pomiędzy kierowcami pieszymi, więc oczywiście, korzystając z tej tej dyskusji otwartego tematu związanego z przejściem dla pieszych warto się zastanowić nad tym na tym jak infrastruktura cenione są budowane czy rzeczywiście te ograniczenia prędkości wprowadzać czy nie wprowadzać jeżeli, jeżeli byłyby twarde dowody na tym, żeby wprowadzić to jestem najbardziej za, ale znowu wrócił do 1 rzeczy ryte przepisy, jeżeli te przy załóżmy, że zostaną wprowadzone przepisy ograniczające prędkość znowu pod pojawia się pytanie co z egzekucją tych przepisów co w sytuacji żeli ktoś będzie jechał na ograniczeniu 50 będzie jechał 7555 km na godzinę prawda tutaj musimy też myśleć myśleć o tym nie tylko 12 krokach tylko o całym całym w całej gamie tak powiem działań w tym także związanych z nadzorem musi ona zapytać teraz sprawy w właściwie dotyczący w socjologii, bo pytanie, jakim jesteśmy społeczeństwem takim, który wymaga uświadamiania takim, do którego trzeba mówić prosić czy takim, który to należy karać i dopiero w ten sposób wymuszać właściwe zachowania no to powiem tak nie będąc socjologiem, ale mając ponad 2020 lat doświadczenia w działaniach związanych z szefem ruchu drogowego dlatego pan hipotecznych to bowiem także wszystkie działania, które dotyczą, czyli dotyczącej sfery dotyczą zmiany zachowań zmiany zachowań ludzkich i będzie truizm duże, że zmienia zmienia zachowania ludzkie możemy w dwojaki sposób albo ucząc, redukując albo sytuację żeli ktoś nie stosuje się pewnych zasad, aby krajowe dane osoby, czyli sanki również marchewkę, żeby wiedza przede wszystkim towar warunkiem zmiany zachowań jest odpowiednia legislacja informowanie użytkowników dróg o tym jakie są przepisy no tych co się tych przepisów nie stosują finalnie pociągnie do odpowiedzialności to są te elementy które, które są 8 i to zadanie tego jesteśmy Polakami Niemcami Szwajcarią czy mieszkańcami Kolumbii czy Brazylii te same zasady funkcjonują, jeżeli ktoś nie stosuje się do tych zasad godzi się na to, że poniesie odpowiedzialność, żeby się nie stosował do tych zasad musi być tych zasadach poinformowane, czyli mamy tutaj do czynienia z czymś co jest nazywany edukacją albo albo informowanie w należytym o tym, że dane regulacje dane zasady się pojawił oczywiście, o czym opowiem może brutalnie czasami nasi twórcy autorzy przepisów zapominają te przepisy, mimo że jestem zwolennikiem stosowania tych przepisów, które są uchwalone, ale czasami te przepisy powinny być trochę bardziej nazwijmy to życiowe, czyli takie, które nie budzą wątpliwości, bo my jako ludzie lubimy się poruszać sytuacji, które są, które są, które są dla nas jasne, a w momencie chodzi panu o to, żeby nie dawać pole do interpretacji, żeby nie dawać pole do interpretacji, która może doprowadzić do sytuacji konfliktowych, czyli nie mówić o typowym błędzie tylko o tym, że dzisiaj rozmawiając tutaj z panem redaktorem możemy dyskutować czy stół ma oblicze w kolorze purpurowym czy w kolorze Burgunda prawda to mamy możemy sobie tutaj pewnie każdy z nas będzie coraz wyraźniej będzie miał rację natomiast sytuacji na drodze, gdzie może dojść do do konfliktu zakończonego niejednokrotnie bardzo tragicznie należy unikać regulacji które, które są poza dają możliwość błędnych czy dwojakiej interpretacji to tym należałoby pakiet w ogóle potrzebne są systemy karania oczywiście oczywiście nad na tym polega na tym polega chyba pan teraz żyje w Szwajcarii spodziewam się oczywiście operuje stereotypy, ale także odwołania się taki obraz Pańskiej opowieści, że tam właściwie można, by znieść kary, bo nikt nie chce popełniać przewinień, za które te kary mógłby dostawać powiem tak policja funkcjonuje w Szwajcarii policja drogowa funkcjonuje w Szwajcarii system fotoradarów funkcjonuje w Szwajcarii i nie znam kraju, w którym ktoś podjął decyzję, żeby system nazwijmy to represjonowania to jest może złe słowo, ale tego przywracania do porządku tych, którzy się nie stosują do przepisów do zasad, by zgodził się na to, żeby likwidować wtedy niestety ale, ale ci, którzy nie stosują się do przepisów, czyli system karania system pociągania do pewności powinien powinien funkcjonować czy to będzie kara finansowa jakakolwiek inna, ale ktoś, kto się nie stosuje do przepisów musi wiedzieć, że poniesie tego tego konsekwencje to niezależnie od tego czy żyje w Polsce czy Szwajcarii, aby pańskim zdaniem przepisy w Polsce też wysokość kar jest cel adekwatna do do naszych zachowań może w ten sposób ona się zmieniają prawną podlega pewnej ewolucji jako społeczeństwo też w kwestii świadomości prawa świadomości bezpieczeństwa równa rzeczywiście temat wysokości karty temat, który pojawia się szereg dyskusji i 1 z takich elementów, których się nie ma jednoznacznego jednak nie ma 1 recepty chciały tak będzie nie ma recepty na pytanie, jaka powinna być wysokość kar odpowiem tak jak bardzo często padają prawnicy to zależy rzeczywiście to zależy od wielu wielu aspektów natomiast myślę, że w Skandynawii to zależy od tego ile zarabia tak, ale tak jest przyjęte natomiast w innych krajach wysokość kar jest oczywiście jest oczywiście różna, ale wydaje się, że w tym wszystkim najistotniejsze w całym systemie karania wysokość jest kwestią drugorzędną dla mnie mojego punktu widzenia nie tylko jego punkt widzenia z punktu widzenia nazwijmy to teoria, ale też praktyki efektywnego stosowania systemu kar to właśnie skuteczność i efektywność to, że osoba, która łamie przepisy nie nie ucieka od odpowiedzialności otoczona zostanie 500zł 1500 jest oczywiście już wtórny system najważniejsze jest to, żeby ta osoba, żebyśmy wszyscy, którzy poruszamy się po drogach mieli świadomość tego, że jeżeli złamiemy przepisy to zostaniemy pociągnięci do odpowiedzialności tak bardzo ładnie nazywa teraz Theory teoria odstraszania w ten sposób i jest kilka pań, które tę teorię bardzo fajnie sobie rozpisały stosują, jeżeli chodzi o działanie działanie policji i przynosi efekty to przynosi efekty Australia Nowa Zelandia to są 2 kraje gdzie, gdzie ta teoria jest bardzo mocno stosowana policjanci są uczeni tej teorii to polega na tym właśnie, że albo ktoś na swoim nas na samym sobie odczuwa skuteczność systemu bo, słysząc o tym, że jego kolega sąsiad przyjaciel z pracy, popełniając błąd został zatrzymany przez policję został ukarany buduje sobie świadomość aha system jest kompletny, czyli on popełnił błąd złamał przepisy i ponieść odpowiedzialność, więc ja np. już dziesiątek do samochodu alkohol albo nie będę przekraczał prędkości bowiem, że państwo działa skutecznie i ale ale, kto w praktyce wygląda o pomoc, bo ja rozumiem, że tak powinna działać każda kara oczywiście oczywiście uświadamiającą odstraszają nie jest to dlatego, których przewinienie czy też błąd popełnia dlatego to nie jest nic od okresu to nie jest nic odkrywczego, o czym to zostało tylko opisane w taki usystematyzowane sposób coś co nam się wszystkim wydaje, że tak to powinno jak mamy rację, mówiąc że tak to powinno działać tam zostało wpisane wpisane w tory w naszym kraju w naszym wypadku mamy do czynienia z sytuacją taką, że bardzo dużo bardzo często na sposób działania służb odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów mają wpływ decyzje niekoniecznie merytoryczne, a nazwałbym raczej politycznymi kilka wracamy do naszej rozmowy Marcin Flieger z moim państwa gościem był policją były dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym to wszystko w bezpiecznym rynku Radia TOK FM informacje, że film jesteśmy bezpiecznym poranek Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu w naszym studiu Marcin Figiel dzień dobry dzień dobry policjant dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym spieraliśmy się troszeczkę, jakiego koloru jest sukno na naszym stole to burgund czy purpura ja bym powiedział czerwień pośrodku pożyć jeszcze trzecie jest 3 jeździ pan to jest tak z interpretacją przepisów na naszych drogach czy ktoś popełnił błąd czy nie, a może jednak tylko trochę to czerwone albo trochę purpurowe trochę burgund owych dlatego też powiedziałem, że te przepisy powinny być jednoznaczne po to, żeby takie dyskusje właśnie w tej sytuacji, bo o kolorze sukna możemy dyskutować od tego zależy czy rzucanie bez żadnych niebezpiecznych tragicznych konsekwencji natomiast to czy czy przejechaliśmy na czerwonym świetle czy na pomarańczowym czy na zielonym to już zupełnie inna inna kwestia więc, więc to też to też bardzo istotne w tworzeniu przepisów jako były policjant, ale też tras ekspert patrzący na to wszystko z dystansu jak pan ocenia system prawny związany z ruchem drogowym z perspektywy Szwajcarii ale, ale też, rzucając na twój innych krajów, jeżeli chodzi o to jak wygląda ten system w Polsce to z 1 strony jest skonstruowany taki sposób jeśli chodzi o odpowiedzialności tak dalej on jest z dosyć spójnie skonstruowany myślę, że że, że problemem, który którymi my się spotykamy w Polsce, który ma rzeczywiście istotny wpływ w kontekście nadzoru to jest system odpowiedzialności mówił o fotoradarach np. to w jaki sposób osoby, które łamią przepisy związane z prędkością też przez naczelny świata są zarejestrowane przez urządzenia rejestrujące taki sposób osoby są pociągi na odpowiedzialność dlatego tego wspomniałem o tym w tym politycznym politycznym wpływie na efektywność skuteczność działania całego systemu każdy system odpowiedzialności, ponieważ w Polsce od wielu lat to nie jest kwestia ostatnich 48 lat, ale od instytucji mego początku nie było dosyć mocnego zrozumienia chęci zmiany przepisów przy wprowadzaniu chociażby systemu system automatycznego nadzoru i zastosowania tego co sprawdziło się w innych państwach czy też Szwajcaria to jest Australia Nowa Zelandia Francja Włochy prowadzona bardzo prosty system, który ułatwił, ale taki sposób pod kątem efektywności nie to, żeby służby odpowiedzialne miały mniej pracy natomiast, żeby ten system był efektywny czyli, czyli wprowadzono podział na właściciela pojazdu zarejestrowanego urządzeniem rejestrującym tam sytuacja rynkowa niezależnie od tego kto prowadzi po niezależnie tego, kto prowadzi to jest, bo to jest politycy, bo tam finalnie zdecydowali o tym, politycy ci, którzy tworzyli tworzyli przepisy i tak zostało to sposób jasno jasno powiedziane tak chcemy ratować życie ludzkie tak zdajemy sobie sprawę, że to naruszenie związane z prędkością jest najbardziej niebezpiecznym bardziej ofiarą chłonnym naruszeniem decydujemy się zmienić przepisy oto, żeby system działania był efektywny i efektem tego było to, że Francja zredukowała liczbę ofiar śmiertelnych na drogach Szwajcaria dzisiaj trzeba tam będą tym tym tylko tym 1 zapisem tak ja patrząc patrząc przez pryzmat tego jak zmieniały się przepisy znajduje ten ten dostaje 1 jedyna różnica pomiędzy tym co jest w Polsce, a tym co jest w tych krajach, które wprowadziły system zmieniły przepisy, ponieważ technologie śmiem twierdzić, że w Polsce technologie stosowane do procedowania do rysowania naruszeń są jednymi z najnowocześniejszych najnowocześniejszych w Europie natomiast ułomność tkwi w systemie prawnym, że mamy 2001. wiek, jeżeli chodzi o technologie rejestrujemy naruszenie i cofamy się do lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku, czyli do kodeksu do zasad, które które, które były wytworzone w latach sześćdziesiątych dwudziestego dwudziestego wieku później zostały 90 tym, że w latach dziewięćdziesiątych też inkorporowane do nowego kodeksu postępowania, ale ciągle mamy do czynienia z tymi samymi zasadami, które mówią tak musimy znaleźć dojść do tej osoby która, która kierowała pojazdem przy takim samym przypadkach musimy do nich osoby, która ukradła znika z supermarketu natomiast efektywność tego tego działania przy skali naruszeń niestety jest jest jest jest jest znacznie mniejsza niż to jest w krajach, gdzie te, gdzie odpowiadał właściciela została została wprowadzona to troszeczkę powoduje taką taką pętlę rozmawialiśmy rozmawiamy chwilę temu o tym, systemie odstraszania, czyli budowaniu świadomości kierowców złamie przepisy zostaną pociągnięte do odpowiedzialności to działa w innych krajach, czyli dostałem 11 mandat jedno kary za przekroczenie prędkości Okaj drugi raz już wiem, że system działa sprawnie szybko drugi raz tego nie zrobi powie mojemu koledze podczas spotkania wiesz dostałem mandat kurcze przeproszeniem zostałem zatrzymany i to szybko podziałało też to działa, bo to się to się to się transferuje do innych ludzi w Polsce niejednokrotnie sytuacja wygląda w ten sposób dostałem wezwanie nic mi się dalej działo, czyli nie ma tego tego kolejnego kroku tym samym ta świadomość tego, że albo dostałem wezwanie pójdą powiem, że tonie ja albo opowiadania jak może pomoże nie wiem, kto wdraża się rozmyje itd. to jest to jest ten typ ten problem i dlatego rozmawiając o systemie karania myślę, że dlatego, ponieważ ta kara wysokość kary jest dla mnie sprawą drugą trzecią z rzędu, bo nieważne tego czy będzie 5zł 15002000zł, jeżeli nie wybór nie zostanie stworzony system skutecznego dochodzenia do tej do tej osoby, które można zostać ukarana to to nie zostanie to związek z podziałem czy ktoś dostanie mandat 500zł 2000zł tego mandatu nie dostanie finalnie osoba, która popełniła wykroczenie, która złamała przepisy nie zostanie uświadomiona, że tego nie wolno robić to trochę tak jak z wychowaniem dziecka pozwolimy dziecku na na coś to będzie będzie robił, więc nie darmo też w Polsce przysłowie dać komuś palec weźmie całą rękę to troszeczkę tak tak skonstruowane czy niemożna nam 11 implementować zapisów tutaj mówimy już o systemach dotyczących ruchu drogowego innego kraju jesteśmy osobno jesteśmy tak skonstruowany, że nie mieścimy się w ramach którymi opisuje się społeczeństwo wydaje się, że w żadnym chyba państwie nie ma także ktoś sobie kupił klej przenosi pudełko z rozwiązaniami natomiast wydaje się, że warto korzystać z rozwiązań skutecznych, które są stosowane w innych państwach tak jak chociażby, wprowadzając nowe technologie służące do nadzoru urządzenia rejestrujące fotoradary na kiedyś Holandia była pierwszym pierwsze państwo, które działa na masową skalę to stosować inne państwa, widząc skuteczność ten sam pomysł podjęły się u siebie to wprowadzać, ale jednocześnie zmieniały przepisy w Polsce także wprowadziliśmy ten ten tamten ten system natomiast, w którym momencie decydenci politycy podjęli decyzję, że dalej nie pójdziemy, czyli te przepisy mówiące o odpowiedzialności nie zostały wdrożone wdrożony w życie funkcjonuje tak jak powiedziałem, stosując proces z przed 40 czytam 40 paru lat, a teraz poproszę pana wskazanie takich konkretnych zapisów, które należałoby też wnieść razem z przepisem, który mówił premier Morawiecki i też konkretnych zapisów dotyczących karania to widzieć kilka takich rozwiązań, które może pan podać, które należałoby wprowadzić pakietową rozmyślnie wybrałem się, że jeżeli trzymamy się cały czas tego systemu system odpowiedzialności z systemu karania tak uważam, że takie projekty powstały one są w szufladach różnych różnych instytucjach w Polsce uważam, że rozwiązanie mówiące o tym, że ponosi odpowiedzialność właściciel pojazdu oczywiście przy założeniu, że może wskazać kierującego tak jest w innych krajach może wskazać kierującego, ale to wymaga spełnienia iluś tam wymogów to takie najprostsze najprostsze rozwiązanie każdy właściciel pojazdu odpowiedzialny za to co dzieje się z jego z jego z jego samochodem pozwolę sobie, że nie nie proponować konkretne liberalnych zapisów, bo to trzeba odpowiednio zastanawia mnie ile osób pożycza samochód od kogoś już pół abstrahuje od formy leasingu wynajmu długoterminowego tak dalej porusza się nimi łamie przepisy w okolice przez dla pieszych bądź stwarza sytuacje niebezpieczne dla pieszych co zrobić, aby jak inaczej, jaki znaleźć na tych, którzy jadą swoim samochodem i oni w okolicy przez pieszych notorycznie pantofle w momencie w tym momencie, jeżeli mamy do czynienia z mamy 2 rodzaje nadzoru nad nad ruchem drogowym i stosowania tego nadzoru 1 jest nadzór fizyczny, czyli obecność policjanta inspektora strażnika drugi też nadzór automatycznie, więc jeżeli mówimy o tym, że ktoś łamie przepisy w rejonie przejść dla pieszych to system automatyczny mogą nam pomóc zarejestrować przekroczenie prędkości czy jasna czerwonym świetle, jeżeli sygnalizacja na na na na przejściu dla pieszych innym wypadku, jeżeli mówimy o niewłaściwym zachowaniu kierującego, czyli omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu przepuszczenia pieszego w tym momencie jeszcze możemy stosować kamery, które nagrywają to, ale ktoś musi później obejrzeć ktoś musi zweryfikować jest potrzebny człowiek ten fizyczny fizyczna obecność funkcjonariusza czy osoby uprawnionej dostosowania dostosowania do nich przepisów i tutaj nie ma innego innego rozwiązania, jeżeli chcemy stosować taki pełny nadzór to każde przejście musiałoby być objęte ktoś musiałby być albo musiała być być kamera oczywiście jest w praktyce jest jest niemożliwe, więc dlatego tutaj, gdzie tak jest na tym polega właśnie też te też teoria to do czego wszystkie działania zmierzające do zmiany zachowań, bo to nie o to chodzi, żeby łapać kierowców o to chodzi żeby, żeby karać kierowcę tylko chodzi o to, żeby kierowcy w rejonie przejść dla pieszych zachowywali się zgodnie z przepisami i także piesi żeby, przechodząc przez przejście dla pieszych pamiętajmy, że musi być równowaga, żeby piesi przechodzą przez część przejścia dla pieszych też stosowali się do tych zasad, które obowiązują tutaj nie ma innego rozwiązania tutaj nie ma na jakiej złotej metody złotej metody, która by, która by to jakiś w sposób radykalny natychmiastowy zmieniło dobrze pan o tym, wspomniał, bo zdaje się sam wpadłem w pułapkę przez cały poranek gdzieś no mam w głowie to, że jedynymi winnymi być może są kierowcy, bo cały czas myślimy, jakie sankcje na nich nałożyć w jaki sposób ich dyscyplinować czegoś zobowiązać, by zachowali bezpieczeństwo czasem piesi być może do stanu przywilej, który może poprawić bezpieczni bezpieczeństwa nie musi wcale, bo nie wiadomo jak będą się zachowywać skutek takiego przywileju czyli, niemniej za pracą tej ostrożności sobie, a czy nie powinniśmy też poświęcić trochę miejsca i pieszym samym to ja powiem tak może zmienimy troszeczkę retorykę i przestańmy mówić kierowcy piesi tylko zaczniemy używać maskownice dróg my te facto to jesteśmy razem też pieczone jesteś kierowcą ja dzisiaj do państwa sobie sobie przyszedłem przyszedł spacerkiem, ale za jakiś czas się do samochodu, bo będę musiał się przemieścić, a nadal będę tym kim jestem nadal będę osobą, która porusza się po drodze, więc myślę, że tutaj mamy taką obserwację tam poruszył wątek socjologiczne jestem socjologiem taki poziom, ale ale, obserwując dyskusję, która się toczy w mediach Familia i i na temat właśnie tych zmian doszedł do wniosku, że taki już totalnie 2 mocno mocno radykalne i biegunowa obozy, czyli mamy tych my kierowcy i piesi nie to jesteśmy to my lubimy się dzielić to też z wielu to może to 1 umorzenie nie wróży dobrze teraz prawda jest taka że, że myślenie w taki cel rynkowy sposób to morze jest parę osób, które nie chodzą po ulicach może wsiadają windy zjeżdżają do garażu jadą do swojej firmy będą wjeżdżają w ogóle nie znają tego kiedyś nad życie, kiedy na tę ulicę wyjdą ale kiedy na tę ulicę wyjdą, więc tak dobrą sprawę mówienie o relacjach wzajemnych pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego no to i o tym jak powinniśmy się zachować na drodze to jest rzeczywiście dyskusja o tym, to trochę tak jak poziom dyskusja o kulturze kulturze osobistej, bo de facto te przepisy, które są wprowadzone dotyczące przepuszczania czy dotyczące pierwszeństwa pierwszeństwa na przejściach dla pieszych to trochę wynika też z takiej kultury kultury osobistej chęci i myślenia o tym, że dzisiaj ja nie zrobię czegoś co spowoduje, że inny uczestnik ruchu drogowego będzie reagował tak nie inaczej, a to spotkanie w drugą stronę to jest takie trochę dla mnie ciągle jest związane z kulturą osobistą też to jest dosyć mocne to, o czym się nie mówi, ale to myślę, że mocny związek to jeszcze tak na koniec naszej naszej rozmowy zastanawia mnie czy to my mówimy już którąś godzinę o bezpieczeństwie na drodze to, że niestety wskutek wypadków śmiertelnych, choć był ostatnim w Warszawie przy ulicy Sokratesa giną ludzie to prowokuje do tego, by rozmawiać nie uwrażliwia nas, bo pan ma percepcja w okolicy przejścia dla pieszych się zmieniła im dłużej im częściej słyszy o tym kto ma jakiś przywilej albo, które może się zachować, jakie konsekwencje mogą z tego być tym większą ostrożność zachowuje pan co to to co ma być jest bardzo ważne, bo jak listy głowy, słuchając tej dyskusji mam mam coś takiego, że przepisy przepisami czy one będą takie czy in one będą tylko przepisami zapewnia na początku ważne jest żeby, żeby doszło do zmiany zachowań uczestników ruchu drogowego mam takie długi takie nie wiem marzenie czy tak, aby to wyobrażam że, zanim te przepisy, które zostaną kiedyś te uchwalone wejdą tak realne swoje życie, że fajnie byłoby pokazać nam wszystkim, wykorzystując media właśnie to co ta dyskusja czy media obrazkowe, czyli telewizji tak dalej pokazać, jakie są korzyści dla nas wszystkich z takich wzajemnych z tego poszanowania siebie wzajemnego, czyli ja jadąc samochodem, widząc kogoś pozbyć się do przejścia dla pieszych ustąpił mu, a ja idąc idąc chodnikiem rozejrzeć się i i świadom nawet tego, że mam pierwszeństwo będą zachował się taki sposób, żeby nie zmuszać kogoś innego gwałtownego hamowania to wzajemne poszanowanie i myślę, że to jest bardzo trudne to to wymagać wymagać będzie czasu, ale chcemy, żeby się troszeczkę stało z tymi relacjami na przejściach dla pieszych jak z pasami bezpieczeństwa używania fotelików czy jazda na świat albo z alkoholem albo z alkoholem gdzie, gdzie przez lata o tym, była mowa dzisiaj mamy 90 paru procentowy wskaźnik używania pasów bezpieczeństwa mało, kto złoży dziecko swoje bez bez bez fotelika jazda za jazdę po alkoholu rzeczywiście staje się staje się tym tematem tym tematem takim już to już nie jest kierownictwo jazda po alkoholu spotyka się to w tym społecznym oporem, więc można to zmienić można to tylko trzeba nad tym nad tym popracować i zmiana przepisów to jest tylko takie formalne dopięcie tego drugiego natomiast to co się dzieje, bo post ukazał się w tym momencie w głowę co się dzieje w naszych naszych umysłach i to jest to jest to co jest najważniejsze pan Marcin Flieger były policjant były dyrektor centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym moi państwo gościom dziękuję panu bardzo dziękuję uprzejmie bezpieczny poranek z Radia TOK FM
Zwiń «