REKLAMA

Seksualność osób z spektrum autyzmu

Dobry Seks
Data emisji:
2019-12-22 23:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
45:38 min.
Udostępnij:

Czy seksualność osób z diagnozą w spektrum autyzmu jest w jakiś sposób inna od seksualności osób bez diagnozy? - 30 proc. osób w spektrum autyzmu to są osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Tym osobom często odmawia się prawa do seksualności i do realizowania własnych potrzeb - mówi Ewa Furgał, trenerka antydyskryminacyjna, autorka bloga "Dziewczyna w spektrum".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn dobry seks przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami studium studiów w Krakowie, a ja w studiu w Warszawie nasz gościem naszym gościem jest dzisiaj Ewa Furgał trenerka antydyskryminacyjna autorka bloga dziewczyna spektrum osoba z diagnozą zespołu Aspergera dobry wieczór dobry wieczór Drodzy Państwo dzisiaj temat, którym przez cały ten czas trwania emisji przygotowywania przez nas magazynu dobry seks jeszcze nie rozmawialiśmy mi się wydawało już wszystkim Rozwiń » rozmawialiśmy do niektórych tematów kilkakrotnie wracaliśmy, uzupełniając naszą wiedzę czy też, utrwalając się okazuje, że myśmy nigdy nie poświęcili osobnego programu seksualności osób z diagnozą generalnie rzecz biorąc ze spektrum autyzmu i jak się okazuje mamy doskonałe wiadomości nie tylko będziemy rozmawiać o tym, dzisiaj przez cały program, ale też będziemy się państwo zapraszać na warsztaty, które będą miały miejsce w Krakowie za miesiąc 26stycznia warsztaty zatytułowane różnorodność płciowa i seksualna dzieci i młodzieży spektrum te warsztaty będą w Krakowie będziemy państwu podawać więcej szczegółów na ten temat ale zanim te szczegóły najpierw chciałabym panią poprosić tak, żebyśmy lepiej panią poznali jeszcze w naszym magazynie pani nie występowała może tak, kiedy właściwie wprowadzenie nas pani misję społeczną, bo jest pani od lat działaczką to w jaki sposób porządkuje pani swoją energię ma przełożenie na przestrzeń publiczną przestrzeń wspólną jest pani nie tylko edukatorka anty dyskryminacyjną, ale ma pani też doświadczenie pracy w Amnesty International w towarzystwie edukacji antydyskryminacyjnej dyskryminacyjnych przez wiele lat fundacji wspólnota nadzieja prowadzącej farmę życia dla dorosłych osób z autyzmem fundacji przestrzeń kobiet i nawet za tę właśnie działalność społeczną Obywatelską została pani nagrodzona nagrodą fundacji Pol KUL no i właściwie wygląda na to, że jest pani urodzoną aktywistką jak się okazuje to bardzo częsta droga kobiet spektrum autyzmu my mamy bardzo często silnie rozwinięte poczucie sprawiedliwości, zwłaszcza sprawiedliwości społecznej teraz trochę więcej o tym, wiadomo dzięki gracze Under Otóż to tora dopiero ambasadorka tego tematu, a spragnieni lata jest wielkim wzorem osobowym dla dla młodych dziewcząt spektrum autyzmu natomiast ja dostałam diagnozę zespół Aspergera w już dorosłym życiu, więc moja droga troszkę inaczej wyglądała natomiast rzeczywiście działalność społeczna i taka aktywność na rzecz no jednak głównie kobiet to jest stały element, którym towarzyszy prawie prawie całe życie myślę, że zaskoczyła pani wielu słuchaczy mnie też tą informacją, że działalność społeczna w szczególności na rzecz sprawiedliwości społecznej typowa szczególnie dla kobiet z diagnozą zespołu Aspergera, bo stereotypowo kojarzymy sobie generalnie rzecz biorąc diagnozę zakresu spektrum autyzmu z podziałem mniejszymi potrzebami społecznymi kontaktu społecznego mniejszymi kompetencjami w komunikacji społecznej też raczej taką potrzebą gdzieś pracowania solą, a mnie w zespole nie w ramach społeczności, a już nie być może też nie dla społeczności, czego ja tutaj nie rozumiem albo, jakiego rodzaju mit przedstawiam co właśnie stereotyp myślę, że pani wszystko świetnie rozumie my jesteśmy po prostu bardzo różnorodną społecznością jak tak jak osoby euro typowo, czyli bez diagnoz spektrum autyzmu natomiast samo spektrum autyzmu rzeczywiście diagnozuje się na podstawie deficytów w relacjach społecznych w komunikacji społecznej, więc rzeczywiście jest także wiele osób ma zmniejszone potrzeby jeśli chodzi o interakcję z innymi osobami, ale w wielu przypadkach jest taki, że my jednak potrzebujemy kontaktu z innymi ludźmi natomiast właśnie ze względu na różnice w komunikowaniu się mamy po prostu kłopot z nawiązywaniem i utrzymywanie relacji społecznych, czyli nie jest także my nie potrzebujemy ludzi i że właśnie przebywamy w tym stereotypowym własnym świecie z jakąś szklaną szybą tylko, że te relacje społeczne są po prostu dla nas dużo większym wyzwaniem niż dla osób na euro typowych ja od razu polecam też państwu przeglądanie może nawet w trakcie słuchania dzisiaj Ewa Furgał bloga dziewczyna spektrum wordpress com można po prostu czytać różne teksty można też pogłębić temat, którym dzisiaj będziemy rozmawiać są co najmniej 2 bardzo ciekawe artykuły na ten temat 1 z 3września 2019 roku zatytułowany uwikłane w płeć od swojej tożsamości płciowej osób w spektrum autyzmu i drugi tekst drugi artykuł podwójnie wykluczeni osoby LGBT plus autystycznych społeczności to już na stronie terapia specjalna PL to są artykuły, które zarysowują mniej więcej przestrzeni problematykę, które będziemy dzisiaj rozmawiać, bo dzisiaj skupiamy się na seksualności osób z diagnozą spektrum autyzmu najpierw, żeby w ogóle wejść w ten temat powiedzmy naszym słuchaczom czy seksualność osób z diagnozą spektrum autyzmu z powodu tej diagnozy czy w związku z tą diagnozą jest w jaki sposób inna od seksualności osób bez diagnozy to jest znów bardzo szerokiej temat i tutaj wiele czynników może tę seksualność różnicować np. 1 z takich czynników jest niepełnosprawność intelektualną bardzo duży procent osób spektrum autyzmu oblicza się, że około 30% to są osoby z niepełnosprawnością intelektualną i tutaj główne wyzwanie jest takie, że tym osobom bardzo często się odmawia w ogóle prawa do do seksualności i do realizowania własnych potrzeb seksualnych i to jest też grupa osób, u których prawdopodobnie częściej występują takie zachowania nienormatywne seksualnie nie wolno im tutaj, bo padło hasło nienormatywne one nam się kojarzy z reguły z tożsamością seksualną mówimy o zachowaniach tożsamości czy możemy zachowań jakaś kompulsywne masturbacja tego typu zachowań, które niepokoją dorosłych opiekunów o tym akurat zdarza nam się rozmawiać w naszej audycji o stosunku opiekunów do w szczególności dorastających i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną stosunku do seksualności to tutaj rozumiem, że to są tego typu z tego zakresu wyzwania problemy dla dorosłych dla opiekunów zachowania seksualne tak natomiast jest jeszcze drugi obszar związany z seksualnością i odnoszących się w już do wszystkich osób spektrum autyzmu związany właśnie z orientacją seksualną i tożsamością płciową i tutaj występuje dla mnie fascynujące zjawisko to znaczy coraz więcej badań wskazuje na to że wśród osób spektrum autyzmu jest znacząco więcej osób nieheteroseksualnych i trans płciowych niż w ogóle populacji i tutaj znowuż jak jak społeczeństwo się do tego odnosi to no właśnie niepełnosprawność intelektualna znowu jest czynnikiem różnicującym, bo myślę, że jeśli osoby z niepełnosprawnością intelektualną przejawiają np. chęć do kontaktów homoseksualne to będzie budziło jeszcze większy opór opiekunów i asystentów niż w przypadku osób heteroseksualnych natomiast jeśli chodzi o osoby w normie intelektualnej to ta diagnoza spektrum autyzmu wywołuje taki efekt, że osoby o właśnie nienormatywne tożsamości płciowej i orientacji seksualnej traktowane są jako jeszcze jako mocniej zaburzona w sensie, że ich spektrum autyzmu i np. trans płciowość uważane są w takim powszechnym odbiorze społecznym, ale też przez wielu specjalistów zaburzenia natomiast dla mnie np. i też dla dla wielu samorząd NIK, ale też coraz częściej w literaturze zwraca uwagę na to, że spektrum autyzmu jest częścią ludzkiej tożsamości w klasyfikacjach medycznych to ciągle funkcjonuje jako zaburzenie zaburzenie rozwojowe natomiast my mówimy, że to jest trochę inny model rozwojowy człowieka trochę inny typ rozwoju który kształtują różnica neurologiczna ni, który jest uwarunkowany genetycznie i te różnice neurologiczna sprawiają, że my troszeczkę inaczej przetwarzamy informacje trochę inaczej odbieramy bodźce trochę inaczej się komunikujemy mamy taki można tak skrótowo opisać jako taki nadwrażliwy układ nerwowy, który trochę inaczej reaguje na rzeczywistość niż u osób na euro typowych w związku z tym też pojawiają się różnice w komunikowaniu się z innymi osobami również w komunikowaniu i ekspresji swojej seksualności to jest fascynujące szczególnie właśnie jeśli przeczyta się pani artykuł uwikłane wpłać, który tor główne zaczyna pani od odniesienia do książki uwikłani w płacz czy liczba Battle no i teraz pojawia się pytanie skoro jest tak, że osoby z diagnozą spektrum autyzmu mogą inaczej odczytywać komunikaty społeczne mogą pewnego rodzaju konwencji nie rozumieć rozumieć inaczej do jakiego stopnia osoby z diagnozą przyjmują czy internalizacja płeć kulturową, która jest cała oparta na konwenanse, które jest cała oparta na umowie na kulturze na jakiegoś rodzaju niedopowiedzenia na sygnałach między słowami do jakiego stopnia osoby z diagnozą albo czy może to jest właśnie powód, dla którego osoby z diagnozą właśnie nie przyjmują tych konwenansów płciowych tylko rzeczywiście dużo większą swobodą są sobą stąd może te statystyki, o których pani mówiła mam bardzo podobny do pani pomysł chęć wyjaśnienia tego fenomenu rzeczywiście wiele wskazuje na to, że osoby spektrum autyzmu mają bardzo specyficzne podejście do do płuc w ogóle do płci jako konstrukt społecznego również do własnej płci dot, czyli do płci przypisanej przy urodzeniu jest nawet taki termin, który wymyśliły same osoby spektrum autyzmu o tydzień i ten termin właśnie ujmować tą o specyfikę autystyczne perspektywy płci, czyli można, by ten termin przetłumaczyć jako płyty artystyczna emocji od gender ta specyfika głównie polega na tym, że no właśnie osoby spektrum autyzmu rzadziej się identyfikują z płcią przypisaną o przy urodzeniu, zwłaszcza ten fenomen dotyczy osób, których płaci przypisana przy urodzeniu jest żeńska o tak i tutaj np. wskaźniki niewinności tych osób dochodzą tak kształtują się między kilka i dochodzą aż do 15% w niektórych badaniach to tutaj chyba możemy już wprowadzić kolejny termin, gdyż folia płciowa to związek między autyzmem, a swoją płciową, bo już wkroczyliśmy w ten przeżyją jest również szalenie szalenie ciekawe dokładnie tak coraz więcej badań wskazuje na to, że istnieje związek między spektrum autyzmu, a swoją płciową przypomnijmy czy wyjaśnijmy ten termin słuchaczom, gdyż folia Puszcza pan Sferia płciowa jest taki dyskomfort czy myślę, że to jest jednak łagodne określenie no to uczucie dyskomfort odczuwany w związku z cechami płciowymi ciała i z tym, że u płci mówiono ciało nie odpowiada naszemu wewnętrznemu poczuciu płci tożsamości płciowej, czyli to jest no ze swoją płciową może występować w bardzo różnym nasileniu i też w różnych momentach życia najczęściej osób występuje w okresie dojrzewania, kiedy te cechy płciowe, by stają się coraz bardziej wyraziste i właśnie przynoszą mówimy o drugorzędnych cechach płciowych o tym co się działo dzieje np. w przypadku osób, którym przypisano płeć żeńską przy urodzeniu mówimy np. o rosnących w piersiach o menstruacji może rok ich biodrach to są to są takie elementy, które bardzo często powodują właśnie głęboki dyskomfort czy można wydłużyć tego terminu cierpienie także, że to może wywoływać po prostu ogromne cierpienia teraz nasi słuchacze mówią, a trans płciowość trzeba od razu tak mówią, ale jednak to nie jest takie funkcje inne to nie jest do końca to samo nie wszystkie trans płciowe osoby odczuwają swoje płciową natomiast swoje płciową również odczuwają osoby, które nie identyfikują się jutro współdziała, więc to wszystko jest trochę bardziej skomplikowane na pewno jest także osoby spektrum autyzmu dużo częściej odczuwają oni swoje płciowo niż osoby Europy poza mogą ją odczuwać przez całe życie mogą odczuwać tylko np. w okresie do wydania pani opisuje ten ten swój czas właśnie okres dojrzewania jako taki czas trudny transformacyjne dla ciała, ale jednocześnie bardzo trudne psychicznie właśnie wtedy pani Sferia była najsilniejsza o tym pisze pani w swoim tekście i można, by się zastanawiać rozumiem, dlaczego osoby z diagnozą autyzmu nie grają Grekom finansów nie grają w płeć kulturową tak łatwo tak chętnie, ale już nie jest tak jasne intuicyjne, ale właściwie, dlaczego odczuwają znacznie częściej do sfory płciową wydawałoby się, że być może właśnie te osoby mogłyby czuć większy kontakt ze sobą nawet większy komfort w byciu sobą skoro nie są obciążone jakiegoś rodzaju oczekiwaniami niedopowiedzenia mi różnego rodzaju społecznymi czy tutaj możemy znaleźć jakąś hipotezę, skąd ta korelacja czy też w ogóle Kozacy czy jedno drugiego wynikać tylko korelacja autyzmu ze swoją płciową no teraz się to uznaje jako zjawisko współ występujące to znaczy po prostu staw statystyki pokazują, że na znacznie jest to znacząca grupa wśród osób, które odczuwają swoje płciową różne badania pokazują od 1524% to są osoby spektrum autyzmu to jest naprawdę bardzo bardzo duża grupa natomiast dno hipoteza oczywiście są różne jest taka np. teoria, która mówi o tym, że osoby, którym przypisano płeć żeńską przy urodzeniu osoby spektrum autyzmu mają podwyższony poziom testosteronu w okresie płodowym i to powoduje m.in. nie stereotypowe pół łowienie nie stereotypową ekspresję płciową i być może ma też związek ze swoją płciową natomiast naprawdę no nie wiemy tego na pewno, dlaczego tak jest ja myślę, że dla samych osób spektrum autyzmu, które odczuwają sfory płciową dużo ważniejsze niż zastanawianie się nad przyczynami tego zjawiska jest jednak poszukiwanie po prostu jak najlepszych metod wsparcia w związku z tym, że ta folia jednak tak jak mówiłem wcześniej powoduje duże cierpienie i też osoby z folią no właśnie spotykają się bardzo dużą dozą zrozumienia i dlatego rozumiem warsztaty, które organizuje pani pod koniec stycznia kieruje pani do osób dorosłych do rodziców do opiekunów osób dojrzewających właśnie osób, które są spektrum autyzmu mogą mieć przed sobą tego typu wyzwania ten trudny okres, bo to od najbliższych przede wszystkim to wsparcie potrzebne, ale też wiedza właśnie zrozumienie wejście w ten temat i tę problematykę, jakie są pani dotychczasowe doświadczenia czy wiedza na temat tego co w rodzinach właśnie, gdzie wychowujesz dziecko trzynastolatek ze spektrum autyzmu i jakiego rodzaju, jakie głębi jest wiedza świadomość co tutaj największym wyzwaniem, bo domyślam się bardzo często rodzice mają jak najlepsze chęci, ale wiemy czym te dobre chęci są czymś piekło wybrukowane właśnie tymi dobrymi chęciami, ale może właśnie nie jest tak źle jak pani ocenia dzisiaj stan wiedzy dorosłych rodziców opiekunów pedagogów na temat dokładnie tego, o czym teraz rozmawiamy seksualności specyficznych wyzwań w szczególności dziewczyn nastolatek z diagnozą spektrum autyzmu wiedzy na temat seksualności ich ja myślę, że ten temat jest szczególnie ostatnio bardzo trudne, dlatego że no jak wiemy też osoby heteroseksualne i trans płciowe ostatnio się spotykają po prostu osobno ogromną falą mowy nienawiści agresji nękania bardzo często w dzieciaki młodzież doświadczają przemocy i nękania w szkole w swoim środowisku szkolnym niestety różne badania pokazują, że w szkole głównie szkolenie wygląda dobrze to znaczy no oprócz tego, że nie ma tej edukacji seksualnej wszystko wskazuje na to, że będzie oni coraz trudniej to no jest kompletnie stabilizowane temat podręcznikach programach tutaj z kolei dochodzimy do zjawiska podwójnego wykluczenia tego, o czym również pani pisze na stronie terapia specjalna PL jest pani artykuł podwójnie wykluczeni osoby LGBT plus autystycznych społeczności seksualność osób LGBT plus jest jak pani mówi dzisiejszej rzeczywistości społeczno-politycznej bardzo piętnowana a kiedy jest to seksualności osoby dodatkowo z diagnozą spektrum autyzmu ona już czysty nie tyle napiętnowana ile w ogóle po prostu stabilizowana do do poziomu totalnego wyparcia milczenia tak niestety najbliższe osoby często do tego o przyczyniają właśnie przez przez brak wiedzy no i też po prostu przez uprzedzenia bardzo często właśnie nienormatywne seksualność nie jest akceptowana przez przez rodziców no i też rodzice bardzo często po prostu nie wiedzą o PIT jak powinni zachowywać i co co mogą o zrobić to zaraz powiem, jakiego rodzaju komunikaty ze strony takich Nastula nastolatków powinny być szczególnie cenne ważne czy na jakie komunikaty zwrócić uwagę biorąc pod uwagę, że komunikuje się dziecko diagnozą spektrum autyzmu, zanim ten wątek też przypomnę statystyki, dlaczego ten temat jest taki ważny właśnie w kontekście osób spektrum autyzmu od 20 do 40% autystycznych rezydentów 1 z domów opieki w wielkiej Brytanii mężczyzn identyfikował się osoby nie heteroseksualne też badanie 2010 roku, czyli znacznie wyższy odsetek niż generalnie rzecz biorąc populacji dalej w grupie kobiet ankietowanych w Szwecji jako nie heteroseksualne określiło się 16% kobiet na euro typowych i 58,3% autystycznych tutaj też mamy ogromną różnicę dalej w badaniach, które wykonała Sara Hendrix na potrzeby książki kobiety dziewczęta ze spektrum autyzmu 50% kobiet określiło jako nie heteroseksualne i następne badanie do rozprawy doktorskiej ryty George, w którym wzięło udział 571 osób jako osoby nie heteroseksualne określiło się 53,3% osób mężczyzn spektrum autyzmu i aż 76,3% kobiet spektrum autyzmu to są dane pochodzące z pani tekstu na stronie terapia specjalna PL pokazujące jak bardzo ważna jest, żeby osoby pracujące z nastolatkami spektrum autyzmu dziećmi dorosłymi pracujące wychowująca mający z nimi do czynienia rozumiał to specyfika seksualności no i teraz przejdźmy do tych komunikatów, bo to się wydaje bardzo bardzo ciekawe, a może też nie, ale intuicyjnie czuję, że to może być wyzwanie skoro jest tak, że osoby ze spektrum autyzmu inaczej się komunikują się osoby Europy powiem to w jaki sposób przejawia się ich ekspresja płciowa ekspresja tożsamościowo inna co tutaj dorośli rodzice mogliby zwrócić uwagę często jest także osoby spektrum autyzmu nie mają absolutnie żadnego kłopotu z tym, że no droższa no to w Tychach, że ich właśnie ekspresja Putin nie jest stereotypowym czy czy tożsamość płciowa czy orientację seksualną natomiast oczywiście no żyjemy w społeczeństwie tak aha, czyli problem ma społeczeństwo znowu dokładnie tak, ale też to może być szokujące i inaczej niezgodnie z naszymi intencjami interpretowane przez np. nauczycieli rodziców opiekunów, czyli jak naprawdę dochodzi na kat jeśli nastolatek spektrum autyzmu o jasno opowiada o tym, myślę nie identyfikuje się płcią przypisaną mu przy urodzeniu on to np. rodzic może mieć taki pomysł, że dzieciak świadomie prowokuje źle to na pewno nie jest to w ogóle, skąd o tym, może wiedzieć w tym wieku i że to jest jakaś forma zwrócenia na siebie uwagi np. bo inaczej nie potrafi tak jak byłby euro typowy to był po prostu powiedział tak mamo tato pogadajmy, choć zemną usiądź, ale on się komunikuje w ten sposób, więc ten komunikat znaczy właśnie to tak no też właśnie te reakcje społeczne na różne komunikaty mogą być bardzo o bardzo problematyczne, bo to jest kwestia funkcjonowania też w różnych grupach np. w grupie rówieśniczej oczywiście do bardzo zależy, jakiej grupie osoba spektrum autyzmu przebywa też mamy takie wyniki badań, które pokazują, że np. w szkołach masowych dużo częściej dzieci młodzież spektrum autyzmu doświadcza nękania niż w szkołach specjalnych, czyli miejsca, gdzie po prostu się wyróżniają, więc jeśli potraktujemy tożsamość płciową lub orientację seksualną jako dodatkowy element wyróżniania się z grupy no to widać wyraźnie, że te dzieciaki będą mieć jeszcze jeszcze bardziej pod górkę w swojej swojej grupy rówieśniczej kogo zaprasza pani na warsztaty kogo chciałaby pani zaprosić do właśnie podjęcia takiej edukacji do rozwinięcia swojej wiedzy, bo właściwie dotknęliśmy tej kwestii, że całe społeczeństwo tutaj dobrze byłoby, żeby miał większą wiedzę i zrozumienie świadomość tematu to by to, by rozwiązało problem, bo ten problem właściwie taką wtórną falą wraca do osób nieheteronormatywnych jednocześnie nie euro typowych, bo one same nie miałyby z tym problemu, gdyby właśnie te komunikaty zwrotne kogo chciałaby pani widzieć na warsztatach warsztaty przede wszystkim dla rodziców i tutaj też korzystam z tego, że plotka, że ten warsztat prowadzona zaproszenie fundacji, ale klasa to jest Fundacja tworzona przez rodziców dzieci z zespołem Aspergera i organizująca m.in. konferencję właśnie dla rodziców już 5 takich konferencji do tej pory było no właśnie osoby związane z fundacją, ale klasa właśnie świetnie rozumieją to tę potrzebę, że rodzice właśnie potrzebują wiedzy potrzebują takich nie uprzedzony informacji nie stygmatyzuje chcących, dlatego że bardzo często od specjalistów specjalistek, którzy zajmują osobami spektrum autyzmu idzie do nas wiedza, ale właśnie taką wiedzę medyka izolowano traktująca osoby spektrum jako zaburzone, więc też widzę tutaj i Fundacja, ale klasa myślę też widzę to jako atut, że na tych warsztatach rodzice dostaną wiedzę bez pierwszej ręki, czyli od osoby spektrum autyzmu chciałabym też żeby z tych warsztatów korzystały właśnie osoby pracujące z dziećmi młodzieżą w spektrum nauczyciela nauczycielki w szkołach, ale też psycholodzy psycholożki terapeuci seksuolodzy myślę też o tym, że bardzo dobrze byłoby połączyć te 2 środowiska w takim sensie, że nie tylko w środowisku osób pracujących z osobami spektrum autyzmu wiedza na temat homoseksualności trans płciowości w ogóle osobach LGBT jest dosyć szczupła, ale też odwrotnie w środowisku osób LGBT wiedza na temat spektrum autyzmu jest też niewielka tymczasem biorąc pod uwagę te statystyki to jest bardzo ważne, żeby zobaczyć właśnie jak wygląda funkcjonowanie osób, które są i spektrum autyzmu i są getta tak, tym bardziej że te 2 zbiory mają 1 wspólny zbiór całkiem całkiem spory warsztaty są 26stycznia w niedzielę od 14 do osiemnastej one są w Warszawie tutaj, bo chciałbym sprostować panie, ale tanie tym gorzej HP Fundacja, ale klasa mieści się w Warszawie tutaj ja przyjadę z Krakowa i poprowadzę warsztaty 26stycznia to jest niedziela od godziny czternastej do 18 warsztaty są odpłatne 100zł bez złotówki 99zł od osoby, ale sprzyjamy wspieramy unikatowe absolutnie inicjatywa no ale właśnie znowu Warszawa znowu uprzywilejowani ci największych ośrodków miejskich, a konkretnie z tego 1 najbardziej uprzywilejowanego i teraz nasi słuchacze zastanawia się dobrze ja nie mogę nie przyjadę wielu powodów nie będę w stanie wziąć udział w tych warsztatach, ale tak się akurat składa, że temat bardzo nie dotyczy, bo mam takie dziecko w rodzinie gdzieś w otoczeniu w szkole chce się czegoś dowiedzieć, jakiego rodzaju źródła alternatywne do warsztatów zresztą warsztaty no to jest taka forma praktykowania wiedzy, jakiego rodzaju źródła wiedzy teoretycznej może pani polecić, jakiego rodzaju czy publikacje czy właśnie swój blog przede wszystkim dziewczyna spektrum mogę polecić na pewno artykuł, o którym pani już wspomniała z czasopisma terapia specjalna to jest czasopismo właśnie dla dla specjalistów artykuł dotyczący właśnie osób LGBT w artystycznej społeczności, ale też oczywiście zapraszam na swojego bloga dziewczyna spektrum też zapraszam do kontaktu, dlatego że te warsztaty odbywają się w Warszawie natomiast ja też prowadzę warsztaty różnych innych miejscach Polski też nie tylko na ten temat, ale na gotową kobietach spektrum autyzmu tutaj też dużo rozmawiamy o właśnie tożsamości płciowej orientacji seksualnej i o tym z czym w związku z tym osoby spektrum autyzmu 8 mierzą pewnie bardzo chętnie byśmy poznali specyfikę polską tych zagadnień, o których dzisiaj pani mówi najlepszymi pani tekście tak ligowym wynika, że do tej pory nie przeprowadzono w zasadzie takich dedykowanych specjalnych badań sytuacji społecznej osób LGBT plus spektrum autyzmu te badania, na które jeśli powołam pani tekst one wszystkie pochodzą gdzieś z Europy czy coś zmieniło od tego czasu kiedy pisała pani tekst, a może pani ma takie plany, żeby zbadać ten temat właśnie w Polskiej tej rzeczywistości politycznej kulturowej w dzisiejszym polskim kontekście nic nie zmieniło póki co, ale zachęcam właśnie do do przeprowadzenia takich badań, zwłaszcza że dorosłe osoby spektrum autyzmu bez niepełnosprawności intelektualnej myślę, że są bardzo wdzięczną grupą badanych, która bardzo często nie ma absolutnie żadnego problemu i opowiadaniem o własnych zachowaniach seksualnych i o tożsamości płciowej orientacji seksualnej dla nas po prostu to nie jest temat tabu, więc jeśli byłyby takie osoby badacze badaczki zainteresowani tym tematem to również bardzo zachęcą do kontaktu myślę, że zebraniem grupy nie byłoby zupełnie żadnego problemu mówimy dzisiaj przede wszystkim o dziewczynkach LGBT plus autystycznych społeczności dziewczynach nastolatkach kobietach to dlatego, że to jest pani dziedzina auto orzecznictwo pani też o tym, pisze, ale możemy powiedzieć, słuchając nas teraz rodzicom chłopców w, którzy mając diagnoza autyzmu, którzy być może wysyłają sprzeczne lub niejasne dla rodziców komunikaty, których w takim stopniu te straty statystyki dotyczą dotyczące tożsamości LGBT plus nie dotyczą pyta pani teraz o zachowanie tak seksualna też częstotliwość tych zjawisk czy też częstotliwość nie hetero normatywnej tożsamości, bo dotychczas skupialiśmy się na dziewczynkach wśród chłopców też obserwuje takie zjawisko właśnie nadreprezentacji i wskaźników nie hetero seksualności i sforę i płciowej i niewinności natomiast są to troszeczkę niższe wskaźniki niż w przypadku dziewcząt kobiet i właśnie osób przypisanej płci żeńskiej przy urodzeniu no natomiast jak najbardziej to jest temat również dotyczące chłopców mężczyzn no i osób, którym przypisano płeć męską, a przy urodzeniu w ogóle jeśli chodzi o tożsamość płciową to myślę, że tak bardzo charakterystycznym zjawiskiem i najpopularniejszą normatywną tożsamością o płciową wśród artystycznych osób jest niewinność i no tutaj osoby właśnie bardzo chętnie się w taki sposób określają, ale oczywiście sama nie wilgotność jest również pojęciem parasolowym i bardzo różna rzeczy mogą się w niej mieścić dlatego, że to może być takie poczucie, że jest osobą neutralną płciowo albo takie poczucie, że się w ogóle nie posiada nic się osobą seksualną w związku z tym czy nawet zdrową to są to są 2 różne zajęcia, a płciową, czyli osobą bez tożsamości płciowej natomiast, a seksualność też starać się pojawia w tych statystykach, a seksualność to jest termin dotyczący orientacji seksualnej i tutaj nie mówimy o osobach, które zaprzestały aktywności seksualnej wskutek jakiejś traumy trudnych doświadczeń, ale mówimy o osobach, które NIK, który również o uwagach, które nie odczuwają pociągu seksualnego osoby seksualne mogą prowadzić aktywność seksualną np. odpowiadając na potrzeby partnera partnerki mogą żyć w związkach natomiast nie odczuwają pociągu seksualnego i też te statystyki są dużo dużo wyższy wśród osób spektrum autyzmu statystyki dotyczące takiej tożsamości seksualne tak identyfikacja seksu tak tak w ogóle populacji oblicza się, że to jest mniej więcej 1% społeczeństwa to są osoby seksualne natomiast wśród osób w spektrum autyzmu około 20 wśród osób o przypisanej płci żeńskiej przy urodzeniu nawet te statystyki pokazują ponad 23% to ogromna rzeczywiście różnica w stosunku do popularnej ogółem bardzo fascynującym zjawiskiem również dla osób, które wchodzą razem z nami się w ten temat myślę, że jest samo zjawisko ekspresji płci u osób ze spektrum autyzmu i właśnie identyfikujących się jako osoby LGBT plus, a to, dlatego że no ekspresja płci to jest gra konwencją jakimś sensie to jest wygląd często jak się ubieramy jak się cieszymy z Azji, z jaką grupą pod cytujemy wspólne sygnały kulturowe sposób bycia różnego rodzaju zachowania właściwie mamy nawet pewnego rodzaju wyobrażenie stereotypowy jak wygląda kobieta lesbijka, jaką fryzurę często, chociaż nie zawsze wyobrażamy sobie, że to właśnie osoba o krótkich włosach różne różne takie kulturowe właśnie stereotypy, które nie tak łatwo nie tak chętnie podchwytują i powielają osoby ze spektrum autyzmu no i tutaj pytanie czy można rozumieć ekspresję płciową niezależnie od tego jaka jest ekspresja osób ze spektrum autyzmu jako taką naturalną właśnie wynikającą z wypływającą kompletnie wnętrza niebędącą właśnie, jakim się z Lidzbarkiem tego co kultura oczekuje od takiej osoby myślę, że znacznie większym stopniu niż wśród osób na euro typowych myślę, że osoby spektrum autyzmu są dużo mniej skłonna do prowadzenia życia zgodnego z takimi normatywnym scenariuszami kulturowymi niż osoby euro typowe jeśli po prostu te normy i nie odpowiadają jeśli one po prostu nie odzwierciedlają tego jak jak osoby spektrum się czują no, więc widać, czyli mówiąc to kolokwialnie po prostu rzadziej jesteśmy takimi konformista ami chodzi o wybory dotyczące właśnie jakieś identyfikacji czy ekspresji no, więc jak może przebiegać czy przejawiać się ekspresja płci osoby ze spektrum autyzmu o tożsamości LGBT plus, kiedy wiemy o tym, że osoby niemające diagnozy autyzmu w jakiś sposób to manifestują mamy jakiś jakieś wyobrażenie tego, a osoby ze spektrum autyzmu jak mogą chcieć poprzez właśnie wygląd ubiór zachowania sposób prezentowania siebie jak mogą chcieć właśnie prezentować swoją identyfikację tożsamość płciową myślę, że w absolutnie każdy dowolny sposób i oficjalnie nie jest do odróżnienia to znaczy właściwie i spektrum autyzmu i tożsamość płciowa i orientacja seksualna są skorzy, których nie widać ekspresja płci może mieć wpływ na tożsamość seksualną może być związana z orientacją seksualną, ale nie musi to znaczona może odpowiadać tym właśnie stereotypowym wyobrażeniom ale, ale to nie jest tak punkt obowiązkowy są takie charakterystyczne zjawiska dla osób spektrum autyzmu np. 1 z takich rozpoznanych typów dziewczyny spektrum autyzmu jest to Boy, czyli typ chłopczycę oczywiście są też dziewczyny spektrum Super kobiece takie, których ekspresja płciowa odpowiada temu stereotypowi płci natomiast no, ponieważ jest to 1 z rozpoznanych typu to znaczy, że to zjawisko występuje często w ogóle np. takim tropem diagnostycznym w odniesieniu do do małych dziewczynek, czyli może to nie jest kryterium diagnostyczne, ale taka podpowiedź jeśli się specjaliści zastanawiają czy dziewczynka jest spektrum czy nie to wśród po prostu setki różnych czynników jest również czynnik pt. dziewczynka nie interesuje się stereotypowo dziecięcymi zabawkami tak i to może być różnie interpretowane jeszcze pewnie kilkadziesiąt lat temu nawet było to może uważane za jakiś szczególny atut intelektualnym to może się przypisywał tych dziewczyn zapiski męski coś nas poważna ma się nie bawię lalkami ona po prostu sobą inny sposób czy też jest poważna inny sposób bardzo ciekawe i przyznam też, że trochę czuje rozmawiając przez panią, że stąpam po lodzie w tym sensie, że bardzo starannie dobieram słowa i ja się uciec razem ze słuchaczami w tej chwili tej dziedziny i tego tematu i ciekawa jestem często czuje pani lub wręcz słyszy pani od osób, z którymi prowadzi pani warsztaty spotkania, które spotyka pani na konferencjach w trakcie swojej działalności, że to jest tak nowy świeży temat drzew, że właściwie trudno się rozmyśli ja zadałam takie zwykłe pytanie w gruncie rzeczy o to jak może wyglądać osoba, która nic nie linearna jest jednocześnie diagnozą autyzmu i właściwie jest to i sama czuje, że żyje to pytanie niepoprawne politycznie na ile tutaj to jest i jest to wyzwanie temat na pewno spory, zwłaszcza że tutaj, by ogromne pole minowe macha Fuck euro, ale minowe, a jednocześnie wiemy, że słuchają nas teraz rodzice, którzy dokładnie mają ochotę zadać to samo pytanie, bo to ułatwi zorientowanie się w temacie no ja z pewnością jestem osobą, która ma taką świadomość, że to są tematy trudne uważane dla przez wiele osób za kontrowersyjne staram się ja sam staram się zwracać uwagę na język, którym się posługuje natomiast też staram się jedynie nad interpretować tego co co słyszy od osób nawet jeśli nawet jeśli posługują się właśnie takim językiem, który no nie do końca uznaję za za równością tama staram się po prostu usłyszeć to, że no właśnie nie wiadomo, że są wątpliwości, że są kontrowersje myślę, że po prostu musimy sobie dawać dużo dużą dozę zaufania no i jednak, żeby miało to, żeby miało to wartość edukacyjną to no wy wykazywać naprawdę bardzo dużo zrozumienia cierpliwości tak obustronnie obu stron, ale tym razem słuchaliśmy przede wszystkim pani myślę, że to jest bardzo cenne, że nie tylko uczestnicy warsztatów, ale też słuchacze Radia TOK FM mogli czegoś się posłuchać różnorodności płciowej seksualnej dzieci młodzieży spektrum zapraszamy na warsztaty 26stycznia w Warszawie Fundacja, ale klasa zaprasza zaprasza również dziewczyna spektrum, czyli Ewa Furgał nasz dzisiejszy gość trenerka antydyskryminacyjna autorka bloga dziewczyna spektrum i osoba z diagnozą zespołu Aspergera dziękuję bardzo, za rozmowę bardzo dziękuję zapraszamy na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY SEKS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA