REKLAMA

Już nie "oko", czyli kamera, a smartfon jest symbolem szpiegowania nas, nadzoru

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2019-12-23 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:18 min.
Udostępnij:

O tym, kto, jak, i dlaczego nas szpieguje, "nadzoruje" w XXI wieku, jak powinniśmy wobec rozwoju technologii zachowywać i co nas czeka w najbliższej, i tej nieco bardziej odległej przyszłości Katarzyna Szymielewicz rozmawia z Davidem Lyonem, dyrektorem Surveillance Studies Centre i profesorem socjologii w Queen’s University w Ontario w Kanadzie, którego autorka rozmowy uważa - jak podkreśla - za ojca badań nad nadzorem.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam w specjalnym świątecznym wydaniu podcastu Panoptykon 40 mówi oraz jak zwykle Katarzyna Szymielewicz tym razem zrobiłam sobie prezent, zapraszając do rozmowy prof. Vidala Jona człowieka, który wymyślił w zasadzie pojęcie społeczeństwa nadzorowanego dyrektora Surveillance Stali centra i profesora socjologii na koniec University Ontario w Kanadzie Dywit jest uważane za ojca badań nad nadzorem i dla nas fundacji Panoptykon od początku był figurą mentora postacią teraz Rozwiń » inspirowała i też pokazywała nam na kierunek pokazywał jak myśleć jak formułować koncepcję na tematy, które rodziły się na naszych oczach, których wcześniej nikt nie opisywał, więc bardziej, że można spotkać przy okazji jego krótkiej wizyty w Krakowie i nagrać tę rozmowę Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi Ewa Katarzyna Szymielewicz jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenie związane z rozwojem nowych technologii to co dzieje się na styku tej technologii człowieka ponadto konie 40 mam ten komfort, że nie wykonał do ustaw nie gadam z politykami, ale mogę zrobić coś ciekawszego mogę zajrzeć na zapleczu tych technologii przemyśleć to, skąd się wzięły co tak naprawdę zmienia w naszym życiu jak działają i rozmawiam o tym z ludźmi, którzy wiedzą wiedzą, bo badają wiedzą są praktykami i to wiedzą potrafią się dzielić technologie i człowiek człowiek i technologię, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon zapraszam UE kandydowali z paszą, a podcast Panoptykon for pojęć o łaskę, gdy widzę witam serdecznie dzięki centrum oraz Ford pięknie brzmi and check-in chciałem dzielenia ich szóstej i Kraków o AIDS pro quo dyskowe 6, a więc, przygotowując się do tej rozmowy musiałem zanurkować w przeszłość pana tylko jako organizacja ma ledwie 10 lat, ale swoje badania nad nadzorem rozpoczął w latach osiemdziesiątych, a bardzo słowo ważną dla nas książkę Die elektronik, a lidera ze słyszenia Society opublikowało w 1994, a więc to był naprawdę pionierskie pomysły pionierskiej definicję tego jak zmienia się nasza rzeczywistość społeczna i technologiczna my swoją organizację zarejestrowaliśmy 15 lat później dla nas momencie przy wyborze nazwy bardzo ważna okazała się być metafora, którą stworzył się w komentatora Panoptykonu jako idealnego więzienia, w którym więźniowie są obserwowani, ale nigdy nie wiedzą, kiedy a, więc korygują swoje zachowanie przez cały czas myśleliśmy wówczas, że technologia działa podobnie również w świecie internetu bardzo mediów vany świecie nie wiemy, jakie ślady za sobą zostawiamy to po co zbiera jak, kiedy jak interpretuje, kiedy może je wykorzystać przeciwko nam, a więc korygujemy swoje zachowanie swój profil cyfrowy przez cały czas dzisiaj myślę, że tamte metafora już nie oddaje dobrze tylko co się dzieje pomiędzy nami, a technologią, jaka jest twoja dzisiaj narracja twój sposób opisu tej zmiany od wód biciu idei Jor Julio metafor for hard Power z kolej oraz efekt czas synkiem subwencja tylko kwestią świetne pytanie, więc tak naprawdę w 1994 roku największym problemem była CCTV monitoring za pomocą kamery LCD, a UE ja tak właśnie kamery sprawiły, że oko stało się symbolem władzy zebrałem elektronicznego nadzoru zgadza się, a nowa książka z nich obok toczyły się Zając jest w całości poświęcona nadzorowi w dobie smartfonów syna smartfon IRA w 2 jest 2 urządzeń, które nosimy przy sobie z własnej woli, których nikt przed nami ukrywa, których sami narzuca małe, które chcemy posiadać dzicz wręcz często odchodzimy od zmysłów, kiedy stracimy swój smartfon prawda przecież 1 z podstawowych funkcji tego urządzenia jest kontrola tego jak się poruszamy i zbieranie naszych cyfrowych śladów najkorzystniej lepić di właśnie ja nazywam to urządzenie osobistym aparatem śledzący i nie będzie przesadą powiedzieć, że każdy z nas nosi ze sobą urządzenia szpiegujące decyzji dziwi smart TV smart City jest obecność kamer w wersji smart potrafią nawet rozpoznawać dzisiaj twarzy czasem and Company na mszę w swej spoilera Łoś Patera co nie wyklucza tego, że jesteśmy obserwowani poprzez nasze dane nasze dane obserwują nas nie tak bardzo nie w takim stopniu co kamera, która nie jest już najważniejszym instrumentem najważniejsze są dane szczególnie dane przesyłane za pomocą telefonów komórkowych pytała metafory, a ja odpowiedziałem ikonami, bo historii technologii bardzo często nazywamy rzeczy słowami kojarzonymi z minionymi czasami zamiast używać terminologii współczesnej rozwojowi technologicznemu w ten sposób nazwaliśmy to urządzenie smartphone ma mówimy po prostu telefon telefon tylko jednak bardzo nieznaczna funkcję tego urządzenia czas błon w pismo aspekt władz są, więc udział zwiększyli każdy zna osoby, które tej funkcji już nie potrzebują, więc po prostu usuwają aplikację o nazwie telefon, która łączyła urządzenie z siecią GSM swojego smartfonu właśnie w podobny sposób nasze życie są teraz strukturyzowane wokół sieci aktywności smartfonów, a my nadal nazywamy telefon wózek z ludzi ludzi Łódź mecz nieco podły willa jest dyskusja czy może sobie wyobrazić, że w tym momencie zdamy sobie sprawę z tego właśnie obserwacja kontrola naszego zachowania jest kluczową funkcją tego urządzenia i w związku z tym myślimy do niego jakąś inną nazwę prawdę mówiąc to dosyć skomplikowana dobrze zejdźmy zatem z tego meta poziomu, który nas zaprowadziła rozmowa o języku metafora, które być może czasem, choć nie zawsze pozwala lepiej zrozumieć naszą trudną ludzką kondycję i rozmawiajmy o doświadczeniu człowieka o tym jak on się zmienia pod wpływem technologii, bo przecież nie ma wątpliwości, że się zmieniamy czytając kolejną ważną książkę, którą współtworzyła Zygmunt, bo manem liku Surveillance płyny nadzór odczułem dużą ulgę, że ktoś prowadzi ma, choć rację tylko Facebookowi miejsc tylko Fundacja Panoptykon, bo wy w tej książce podważa się jego wypracowany wizerunek jako przestrzeni społecznościowej demaskuje się to czym tak naprawdę z Facebooka i piszecie oni jako zwykłe targowisko, na którym kupczy naszą prywatnością i uwagą wymieniamy między sobą różne usługi, ale tak naprawdę wszystko napędzane przez machinę rynkową ani jakiekolwiek społecznościowe motywację, a pan Józek nie na Facebooku z nami kontaktujemy się esej, a ja wyobrażam sobie, że w miarę przechodzenia z tej przestrzeni do innych aplikacji, które są przydatne w aplikowaniu po mieście zakupach rezerwacji biletów tylko akurat chcemy się zająć ludzie będą wręcz pozbawieni kontaktu ze sobą coraz częściej ten ta relacja będzie za pośredniczą będziemy się uratować wyłącznie w technologii z aplikacją, która coś za nas załatwią w jaki sposób jak sądzisz to może wpłynąć na nas jako ludzi mają nad społeczeństwem siły, by oraz de France IT chce, więc w formie zajmie samo miejsce to dosyć przerażające w niektórych aspektach mieszkamy na samym skraju parku, więc przez okna w naszym domu cały czas widzimy spacerujących ludzi w ostatnim czasie bardzo często widzimy jak ludzie również ojcowie matki w towarzystwie dzieci chodzą przez park w ogóle nie kontaktują się ze sobą dzieci są, jakby obok nich, a oni sami pochłonięci są przez to co dzieje się na ekranie który, trzymając dłoń często robią zdjęcia swoim dzieciom, więc w, jaki sposób są zainteresowani zachowaniem nawet jeśli nie ma w tym geście głębokiego kontaktu prawda już gminy, kiedy się da ludzka komunikacja ten bezpośredni kontakt, który mógł tam się pojawić podczas spaceru tego nam właśnie brakuje tak smartfon ma ogromny wpływ na to jak komunikujemy się ze sobą to nie znaczy jak mi się wydaje, że hasło cukier Berga łatwości kontaktowania się z tymi, których kochamy są tak po prostu fałszywa łączył oraz rękę albo służyć albo cyniczne, ponieważ w rzeczywistości zdarza się, że używamy tych platform w sposób który, choć może niezamierzone przez twórców danego portalu może stworzyć odpowiedni klimat dla sytuacji, które pomogą nam poradzić sobie w świecie, który stał się tak bardzo mobilne, gdzie tak trudno jest pozostać w kontakcie z ludźmi, gdzie nie mamy żadnego wsparcia i bliskości lokalnej społeczności itd. jak urzędnikami co dokładnie poznać dzieje jeśli nie spotykamy się z naszymi bliskimi ukochanymi osobami fizycznym przez 4 związki zaczynają się rozpadać, bywa że całe rodziny siedzą przy stole w restauracji i widziałem na własne oczy żadne z nich nie patrzy na pozostałych nikt się z nikim nie komunikuje cała piątka siedzi patrzy na swoje urządzenia czy wybadać społeczeństwa socjologowie macie już możliwość zaobserwować zjawisko czy jeszcze jest na to trochę za wcześnie być może mniejsze firmy tak zadłużeni jeszcze w procesie zmiany technologicznej trudno stwierdzić w jaki sposób wpływa na nasze związki z ludźmi, ale może istnieją już obserwacje, które bronią się na gruncie statystyki myślę, że naprawdę interesujące prace dotyczące dokładnie tego zjawiska już są prowadzone na poziomie rodzin i lokalnych społeczności mam kolegów, którzy pracują intensywnie nad badaniem jak młodzi ludzie to znaczy młodzież licealna reagują na nowe technologie, a szczególnie na ich nadzorcza aspekty parę miesięcy temu organizowaliśmy wydarzenie takie publiczne spotkania są częścią naszej pracy badawczej pt. młodzież rozmawiał technologii przyszła grupa nastolatków, którzy uczestniczyli w naszym projekcie badawczym zaprosiliśmy nauczycieli rodziców i młodzież do przyjścia i zabranie głosu w dyskusji zaczęli opowiadać o pójście medialnym, które przeprowadzili wcześniej ci młodzi ludzie spędzili cały tydzień bez kontaktowania się poprzez media społecznościowe i okazało się, że wierzyłam, że taki eksperyment był trudny dla rodziców są właśnie wyszło na jaw, że nie mieli nawet możliwości skuteczni pełnego kompletnego postu, ponieważ wymagały tego ich kontakty z dorosłymi w codziennym życiu wszyscy muszą z nich korzystać do kontaktu z trenerem sportu nauczycielem muzyki lub kimkolwiek innym jednak mimo tego ograniczenia wszyscy zadeklarowali, że spędzili tak mało czasu, korzystając z telefonu jak tylko było to możliwe możliwości, które otworzyły się przed nimi w tygodniu, którego nie spędzili w całości przyklejenie do ekranu wydały im się zupełnie niesamowite wyobraź sobie 1516 latki rozmawiające o tym co odkryli odkryli dyskowe Wojcieska lekcję poprzez odłączenie się jeszcze się z RPA trencz z odkrycia dotyczyły spotkań twarzą twarz przyjaźni i to wszystko zaledwie po tygodniu medialnego postu, ale wszyscy postanowili rozumiesz cała grupa zebrała się, żeby porozmawiać wszyscy zdecydowali, że będą dużo bardziej ostrożni po zakończeniu medialnego postu, aby zachować część z tego co odkryli bezpośrednie relacje rozmowy przyjaźnie tego typu rzeczy zdecydowali, że dalej będą to robić jeszcze jedno interesujące spostrzeżenie spośród wielu, kiedy ludzie zaczęli opuszczać salę przechodzili nieopodal mnie, ponieważ byłem 1 z organizatorów ktoś powiedział mi, gdy młodzież dalej dyskutowała zacząłem kasować aplikację na swoim telefonie zatem dorośli również nauczyli się czegoś ważnego dzieci, więc tak istnieją badania na ten temat, a część z tych badań jest bardzo praktyczna, bo może pomóc ludziom przemyśleć ponownie to co robią z nowymi mediami zamiast bezkrytycznie przyjmować założenia przedstawione w reklamach urządzeń, które łączą nas z ukochanymi to pomaga zachować zdrowy sceptycyzm się rozliczać w rzymskie czasy wizja wysp eksperyment imponuje myślę, że zdecydowanie byliśmy, kiedy sprawa eksperymentów w Polsce tymczasem praktyka nie używamy produktów stworzonego przez naszych przyjaciół z organizacji takiej karty należy kolektyw to jest taki zestaw detoks do oczyszczenia się niepotrzebnych danych zakłada 7 kroków, które pomagają nie tyle całkowicie odłączyć co odzyskać trochę kontrolnie swoją prywatnością po swoich doświadczeniach widzę, że może źle robimy, kierując do dorosłych to nastolatki powinny być awangardy, od której zaczynamy, żeby wpływać na zachowania i nawyki ich rodziców fajna bardzo ciekawe, bo pozwu teraz zupełnie zmieni kodeks kulturowe i zabiorą nas w tej rozmowie na chwilę do Chin, gdzie działa słynny już system skautingu społecznego, który rzeczywiście brak umożliwia pełną kontrolę ludzkich interakcji i w internecie i poza nim z pomocą przyszła milionów kamer tych, o których mówiliśmy ustawionych na ulicach w przejściach podziemnych centrach handlowych ludzie są kompleksowo kontrolowani chodzi o to by wyłapać, kiedy zachowanie staje się nieprawidłowe w jaki sposób narusza normy społeczne narusza zaufanie i co ciekawe, kiedy my czytamy o tym projekcie na Zachodzie widzimy w nim Orwella widzimy w nim jakiś ostateczny nadzór nad człowiekiem, kiedy rozmawiałam o nim tu spotkać się pan tylko 40 z książką dr Katarzyna Sarek ona właśnie podsuwała zupełnie inne interpretacje przede wszystkim mówiąc o tym, że w Chinach jest potężny kryzys zaufania i ludzie być może potrzebują technologii, żeby to zaufanie budować, bo możliwe sobie łatwiejsze tańsze też ostatecznie transakcji np. pożyczanie pieniędzy czy ty potrafisz sobie wyobrazić taki kontekst, w którym produkowanie zbieranie danych o ludziach może w jaki sposób przybliżyć nas z siebie właśnie odwrócić to atomizacji umożliwi robienie rzeczy razem interakcji, które byłoby niewykonalne tak jak w Chinach inaczej bez bezpiecznego, a więc mieć zdjęcie jest inny ja Chinese Ewa Klich Radia włożyć jest tej mody po to, bardzo ciekawe uważa, że Chińczycy mają jasne pojęcie o tym co chcą wyprodukować jak jest cel tego wszystkiego w przypadku dużej części firm platform, z którymi my się stykamy bardzo trudno zrozumieć, czego tak naprawdę chce korporacja wiemy co mówią wiemy co robią, ale 2 konie zakładamy, że chodzi o pieniądze, ale w sumie nie wiemy co jest głębiej prawda, jaka projekcja społecznych relacji, jaka wizja człowieka kryje się za ich modelem biznesowym czy w ogóle jakaś tam jest Chińczycy mają dużo jaśniejsze rozeznanie w tym co chcą zrobić zachodnie media przedstawiają sytuację bardzo wystąpi innych barwach ucisk jako ucisk oraz represje, a Chińczycy mają inną interpretację wydarzeń tak ja słyszę, że Chińczycy mówią chcemy budować społeczeństwo oparte na wartości, które my wierzymy są inne wartości polityczne ekonomiczne chcemy wzrostu ekonomicznego, owszem, ale razem z kontrolą nad ludzkim zachowaniu, bo to nie jest idealne społeczeństwo nigdy tak miało być jednak gdy myślę nad chińskim modelem mi się nasuwa skojarzenie z naszymi oswojonym systemami oceniania, które też przecież wyznaczają naszą wartość społeczeństwie zaczęliśmy od wzmianki o Facebooku myślę, że oboje zgadzamy się do tego, że przede wszystkim przy przestrzeń rynkowa ani społeczność w ramach tej przestrzeni bez przerwy jesteśmy oceniani bez przerwy gromadzi jakieś punkty jakiś lajki tworzy jakąś wycenę siebie w tej społeczności myślę sobie z tym czy czymś tak naprawdę 2 światy się różnią skoro u podstaw każdego z nich leży to samo założenie, że człowiek musi się dostosować do narzuconych ze mną oczekiwań, gdyż dostrzegasz tutaj silną analogie nie zapominajmy, że aspekt konsumencki jest również bardzo podobne w dzisiejszych Chinach jesteśmy świadkami rządów autorytarnego kapitalizmu, ale to wciąż kapitalizm wciąż opiera się konkurencji tam też działają korporacje i to ogromne korporacja Chińczycy czerpią z tego systemu ekonomiczne korzyści, bo podobno efekt skazywanie bogactwa faktycznie tam działo wie ja w ramach tak w kieszeniach mają dokładnie te same smartfony zgadza się jak ludzie na Zachodzie poszukują ulepszeń starają się poprawić swoją wartość dla zatrudniającej ich korporacji itd. tak opisuje, że wnoszą, że w Chinach ludzie przyjęli narrację o budowaniu lepszego człowieka i uwierzyli w dobrze zarządzana społeczeństwo zakładam też generacja tam jest mocno sterowana przez rządzących, którzy w nich widzą metodę zarządzania ludźmi, ale wracając na zachód, gdzie przemierzają chcielibyśmy wierzyć w to, że zimy liberalnych demokracjach w systemach, w których to my ludzie definiujemy swoją wiedzę społeczeństwa w porę myślę sobie czy znowu tak na pewno jest i czy my świadomie wybieramy półkę i elektr lepszą dla nas wersję społeczeństwa, do której aspirujemy ME ile też to jest jakiś rodzaj wizji, które nam ktoś rzuca może nie państwo może bardziej korporacje, które sprzedają nam uprawnienia, które kreują co jak ma działać ów lepszy doskonalszy człowiek może nam też tylko się wydaje, że mamy wolność wyboru tak naprawdę podobnie jak Chilijczycy podążamy za czymś zostało dla nas wykreowany albo wręcz nam narzucone możesz tu zauważyć bezpośredni związek chińskie korporacje są bardzo chętne, aby sprzedawać wszelkiego rodzaju produkty na całym świecie chiński system nie są wyłącznie dla Chin zwrócił uwagę na to jak silny jest siła w Polsce oczywiście dopóki politycy nie zamknął przed nimi 2 chińskie firmy będą również tutaj właśnie czasami są zapraszane bardzo serdecznie im się, że długo jeszcze zanim chińskie przedsiębiorstwa zaczęły u nas budować swoje smartfony my już pozwoliliśmy sobie wcisnąć narrację amerykańskich korporacji, które działają tutaj od ponad 20 lat jeśli miałabym dziś szukać źródeł tego będą do składania do większej prędkości wydajności to właśnie jest zagrożony anglosaskiej wersji no liberalnego kapitalizmu tej koncepcji zarządzania sobą czasem i ze swoimi relacjami tak naprawdę jeśli czegoś obawiam to nie tego, że znajdziemy się pod butem potężnych korporacji czy państwa z jakąś nową wersją systemu skoro go społecznego bardziej boi się tego, że co już obserwujemy w rzeczywistości, że narzucimy sami sobie ów scenariusz doskonalenia się bez końca i wykorzystamy każde nowe narzędzie czy to będzie smartfon czy jakieś inne urządzenia kontrolujące mój mózg do tego, żeby realizować, czyli plan na temat taki scenariusz potrafi wyczytać między wierszami książek i uważa Harry ego, który zresztą zdaje się krytykować człowieka jego niedoskonałościach z drugiej strony przekonuje nas właśnie możemy skutecznie procesy biologiczne chemiczne sobie poprawić z użyciem technologii nietrudno wyobrazić sobie, że jakiś czas powstanie gadżet, który będziemy wspinać już nie swoją kieszeń i nie na nadgarstek, ale po prostu w skórę głowy, który będzie stymulował na odpowiednie ośrodki mózgowe i w ten sposób będziemy sobą lepiej zarządzać jak się wydaje czy w tym kierunku więcej prowadzi nas przy maszynach co do tego, że euro nauka np. staje się niezwykle ważna sztuczna inteligencja opiera się szczególnie silnie na euro nauce dlatego Facebook ma własne laboratorium neuro naukowe na Manhattanie ogół być może nawet 10 laboratoriów całkiem możliwe ten pomysł jest niezwykle ważne siana Zubow omawia go w LO, usuwając kapitalizm wolałbym, żeby pisała o tym, nieco bardziej zintegrowany sposób, pokazując jak inni ludzie podchodzili do tego typu spraw, ale bardzo zdecydowanie wyraża się o sposobach w jaki działa Google oraz rosnącym poparciu w badaniach mózgu skanowaniu mózgu kulą grafik itd. pokazując jak firmy starają się przekonać nas, że potrzebujemy nowego urządzenia, że musimy pójść w danym konsumpcyjnym kierunku, ale myślę, że rodzi to fundamentalne pytania podobnie jak książka Harari nie przeczytałem wielu jego prac, a Lechem mecz a, ale Rory kieruję w jej skład fakt czy częściach na czele bardzo szybko się czyta może to jest pomysł, na który do samolotu, ale znam jego podstawowe przesłanki i też mnie trochę niepokoją to znaczy Harari pisze o upadku całej struktury tego co nazywa humanizmem w następstwie pojawienia się nowej religijnej naukowej idee dadaizmu kwestionuje również naszą wspólność pokazuje, że tak naprawdę nie ma nic takiego jak esencja człowieczeństwa istnieje tylko jako biologiczne struktury, a każda decyzja jest wypadkowa biologicznych chemicznych procesów w naszym mózgu, które można modyfikować i nie ma w tym złego na tym polega sedno sporu między radiem i jego krytykami na ile powinniśmy kreować jakąś lepszą ludzką istotę dzięki technologii na ile tutaj trzeba sobie granice powiedzieć kategoryczne nie takim modyfikacjom, ponieważ nie bylibyśmy już tacy ludzcy i być ludzkim to być niedoskonały, ale jeśli sprowadzić to dokładnie tego argumentu, do którego nawiązuje to mówimy o rzeczach związanych z filozofią religią wierzeniami duchowymi religijny sposób wierzymy w istnienie czegoś takiego jak surowe dane co sam uważam za zupełną nieprawdą tak to tylko krok do wiary w to, że kiedyś będzie istnieć taka ogólna sztucznej agencja, która będzie w stanie podejmować najlepsze decyzje doradzać nam najlepsze decyzje na podstawie owych surowych danych, a więc powstanie jakaś nowa instancja Łódź może nowy punkt, do którego będziemy się zwracać, kiedy sami będziemy wiedzieli co zrobić tak jak domyślam się nie wie co zrobić lekarz, kiedy ma podjąć decyzję czy odłączyć od aparatury podtrzymującej życie człowiek, który wiele więc, iż w śpiączce albo co zrobić sędzia, który nie wie człowiek, którego wypuścił z więzienia kolejnego dnia nie popełni znowu zbrodni to są trudne decyzje właśnie wydaje mi się, że w tym momencie powinniśmy zrobić krok do tyłu, ale oczywiście usłyszymy wtedy no tak zawsze pozostaje kwestia ludzkiej ingerencji tego jak daleko powinna ona sięgać, kiedy przychodzi podjąć decyzje medyczne prawne bardzo różne decyzja jest często fałszywe przekonanie nasze doświadczenia pokazują, że człowiek skonfrontowany ze sztucznych agencją raczej rezygnuje ze swojej sprawczości raczej wyłącza własne krytyczne myślenie, bo nie ufa swój własny osąd, kiedy po drugiej stronie jestem cały bogaty system, który analizuje ocean danych, którego ów człowiek nie ma w ogóle dostępu, więc na ludzką inteligencję tak bardzo bym w tym kontekście liczyła w dyskusji o dużych agencji powraca jeszcze 1 mit czy na przesłankę dla religii jakich danych takie przeświadczenie o tym, że w danych odpowiedź na każdy nasz problem każe nasze pytanie i dane te mogą być neutralne takie neutralne jest otaczająca nas przyroda przecież nic bardziej mylnego, bo bardzo często te zbiory, których korzystamy są nacechowane naszą doskonałością oddają tylko część rzeczywistości nie opisują wszystkiego nie znają nie ma odpowiedzi na nasze najtrudniejsze czy też najnowsza problemy i chciałabym jeszcze bardzo słyszeć co sądzisz o ciało najpotężniejszych firma, która od paru dekad próbują nam ten cały cyfrowy świat, jakie koncepcje pojawiają się w Kanadzie w swoich kręgach intelektualnych co do tego jak sobie z nimi radzić my w Europie mamy wyraźną tendencję tego, żeby jednak regulować staramy się regulować internetowy biznes coraz lepiej w nadchodzącym roku komisja rosyjska zaproponuje nam kolejny akt prawny dotyczący właśnie tych dominujących platform pod nazwą kodeks usług cyfrowych, które ma taką intencję ograniczenia władzy ich władzy nad danymi czy twoim zdaniem to jest dobry pomysł właściwy kierunek cóż można zadać mnóstwo pytań dotyczących mitu neutralności danych, które poruszyła myślę, że jest to kluczowe, ale towarzyszy również idea technologicznej nieuchronności to musi się stać może usłyszeć w reklamach ulepszeń apel i w przypadku tej firmy nie ulega wątpliwości, że nieuchronność faktycznie istnieje, że po iPhonie 11 pojawi się Info 12 no tak na dodatek musimy być na bieżąco, bo też wersję oprogramowania nie są przez firmy AP aktualizowane i urządzenie po prostu przestaje działać pod prawdopodobnie już zaplanował dla premiera i ponad 12 meczu wiemy zewsząd presji, żeby uczestniczyć także zgadza się i tak pojęcie technologicznej nieuchronności przekonanie, że jakiś sposób stanie się to co ma się stać musimy się z tym pogodzić nawet badacze prawa często wpadają w tę samą pułapkę mówią no cóż no cóż to był świetny pomysł na regulację rynku, ale jest już za późno, bo technologia albo poszła do przodu albo zasili budżet znowu to wszystko przyspieszy no tak nie jesteśmy w stanie za tym nadążyć wszystko dzieje się za szybko do tego ludzie stale podejmują decyzje, które pozwalają utrzymać status quo co prowadzi mnie do stwierdzenia, że musimy odzyskać sprawczość w bardzo bardzo stanowczy sposób zgadzam się, ale czy wg ciebie co da się osiągnąć środkami prawnymi wydaje mi się, że tak sprawy, o których rozmawiamy dotyczą niezmiernie ważnych kwestii dla ludzkości na całej ziemi w erze cyfrowej jesteśmy coraz bardziej poddawani ratyfikacji, która jest wszechobecna w niektórych aspektach bardzo sprzyja nadzorowi zatem mówimy bardzo dużych rzeczach, ale jestem przekonany, że należy o nich myśleć właśnie w takich szerokich kategoriach niewłaściwe jest wyobrażanie sobie, że istnieje jakiś magiczny sposób rozwiązywania tych sytuacji osik owych Kołek, który zakończy nasze problemy z zupełnie nie tak, ponieważ sytuacja jest tak bardzo złożona musimy podchodzić do niej z wielu stron jednocześnie osoby lepiej pan korekty i Kołodziej krajowy zarząd nadal tabu w kraju jak in Adam war and Living rycyk żarliwe i noce na mecie Therese Johaug FOT ja często porównuje tę sytuację do kryzysu ekologicznego innego rodzaju kryzysu, który też głęboko zmienia nasze środowisko właśnie ta analogia jest niezwykle pomocna musimy podejmować własne decyzje kupując jedzenie w sklepie gotując je czy utylizuje co pakowania we wszystkich tych przypadkach to zasadnicze decyzje również dla przyszłości ludzkości zgoda, ale uważam też, że nie będziemy się bez decyzji politycznych, które muszą zapaść na wysokim szczeblu w tej dyskusji bardzo potrzebujemy, żeby stanowisko zajęli silni gracze PC komisja Europejska czy amerykańska komisja handlu powiedzieli nie niektórym praktykom, na które nadal pozwalają sobie dominujący Platformy, a w menu przez siebie apel sprzed 1 narrację o technologicznym postępie, od którego nie ma odwrotu, ale my nie musimy akceptować tak samo nie musimy akceptować działania Facebooka jako zamknięcie Platformy możemy wymagać od niej technologicznie otwartość możemy też domagać od firmy Google, żeby udostępniła dane, które zbiera ludziach dla dobra społeczeństwa te cele możemy i musimy osiągać metodami politycznymi to znaczy musimy również jak już wspomnieliśmy na początku naszej rozmowy musimy radzić sobie z tym co naprawdę dzieje się wokół nas w tej chwili Platformy zawsze dążą do monopolizacji sensem istnienia jest ustanowić monopol taki jest ich plan tak zostały zaprojektowane nie możemy zatem traktować ich w ten sam sposób w jaki ruch anty rasowy w stanach Zjednoczonych w dwudziestym wieku starał się radzić sobie z wielkimi przedsiębiorstwami kolejowymi tak dalej to był inny rodzaj korporacji, ale nie oznacza to, że jesteśmy bezradni myślę, że jest miejsce na regulacje lokalne decyzje nawet na skalę całego miasta wiadomo, że ludziom najbardziej zależy na własnym mieście i własnym otoczeniu nie ma w tym nic złego, ale uważam, że powinniśmy przyglądać się jednocześnie wielu poziomom naraz i każdemu poziomowi za sobą rozumiem, że ma namyśli poziom naszych klatek osobistych tak jak np. toczy potrafi się odłączyć potrafi wybrać cyfrowy detoks i praktyki polityczne, które odpowiadają nasi reprezentanci w parlamentach rządach oraz wszystko co jest pomiędzy nim dokładnie tak wiesz w jaki sposób rodzice dziadkowie rozmawiają ze swoimi dziećmi wnukami na temat aktywności online ekranów jak zgrać zdjęcia myślę, że na każdym poziomie musimy być dużo bardziej uważnie musimy wykształcić w sobie zmysł musimy zmniejszyć ten mentalny dystans, o którym mówiliśmy na początku nie myślimy tylko w kategoriach kamer wideo myślmy smartphone to powinno być ikona nadzoru 2001. wieku, mierząc się z rzeczywistością taką, jaka jest, ale jednocześnie podchodząc do nich z dużym wyczuciem kierunku, w którym chcielibyśmy rozwijać jako ludzkość, dbając o siebie nawzajem w ten sposób możemy podkopać 1 z kluczowych aspektów wszystkich systemów nadzoru, czyli próbę podzielenia społeczeństwa na grupy i traktowanie niektórych grupy zdecydowanie lepiej przy jednoczesnej marginalizacji narażaniu innych te ważne zjawiska występują w Chinach, ale również w Polsce i Kanadzie system oceniania i klasyfikacji są nastroju tak, aby nagradzać grupy zachowujące się zgodnie z celami systemu i to właśnie wg mnie jest 1 z największych wyzwań stojących przed nami niezależnie od tego czy mówimy o świecie konsumpcyjnego kapitalizmu na Zachodzie czy o autorytarnym kapitalizmie w Chinach w każdym przypadku powinniśmy zadawać pytania i konfrontować się z wyzwaniami na każdym możliwym poziomie Erika Satie Kujaw CSR, zwłaszcza w bankach frontem, a Ewa Sęk w lewo osobą docencie von oddźwięk te symbol Andres dziękuję dziwić, że zamiast udzielać prostych wyjaśnień okazało się pełen skomplikowany obraz, ale tak jak należy raczej pełną skalę wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć niezależnie od tego czy żyjemy w Polsce w Kanadzie Chinach było mi bardzo przyjemnie zanurzyć się stawowy temat technologicznego nadzoru pomyśleć nad pojęciami i słownikiem aferami, które mogą pomóc zrozumieć zmiany, której wszyscy uczestniczymy dziękuję też swoje praktyczne rady za to, że dajesz na taki zimny prysznic mówiąc o tym, że nie można przed nimi uciekasz niemożna przed tymi problemami chować głowy w piasek mówiąc niech ktoś inny posprząta, a ja po prostu kupię kolejny smartfon, bo to żadnych problemów nie rozwiąże mam nadzieję, że to nie jest nasze ostatnie spotkanie w tym podcaście, bo na pewno temat będzie dojrzewał i tak szybko się nie zaktualizuje dziękuję ci serdecznie za to, że znalazł czas to była wielka przyjechała sanktuaria również cieszę się, że mogą ze sobą porozmawiać z ręki dziękuję również wam to była rozmowa z prof. Davidem rejony mówiła wdowa Katarzyna Szymielewicz specjalnej edycji podcastów Panoptykon 40 dla tych, którzy wolą posłuchać rozmowy w oryginale mamy również taką wersję na stronie pana taka krótka org pozdrawiam do usłyszenia technologie i człowiek człowiek i technologię na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA