REKLAMA

Wyzwania Wirtualnej Rzeczywistości

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2019-12-28 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dobry po ponownie i ponownie o filmie, tyle że poprzednio rozmawiam z panem profesorem królem o historii kina i przy okazji wspomniał o takim wynalazku, który był rozwijany przez Thomasa Edisona jego zespół, który nazywał kino to Skop i dobrze zapamiętałem chyba tak tłumaczył, że to polegało na tym, że trzeba było mieć taki taką tubę i trzeba było przyłożyć właśnie oczy do tej tuby tam sobie zaglądać oglądać film, ale to nie rozwinęło, ponieważ 1 Rozwiń » osoba mogła tylko oglądać właśnie to co w tej tubie było wyświetlane na można, by powiedzieć, że wygrali wtedy bracia linie Air, ponieważ zaproponowaliśmy na ekranie 1 projektora wiele osób mogło go oglądać to jednak historia zatacza koło, bo coraz częściej państwo również pewnie nieraz widzieli takie okulary wielkie zakładane na głowę, czyli takim współczesnym, skąd bym powiedział, gdzie można samemu oglądać film i to na dodatek z wieloma innymi wrażeniami doznaniami, które do tej pory nie były dostępne czy film w pewnym sensie wraca, rozwijając się do początków no właśnie, jaki będzie ciąg dalszy historii kina to nam powie Miłosz Hermanowicz no właściwie też realizator tych najnowocześniejszych filmów montażysta producent czy dobry czy nowe państwo, a panu się podobało wyjście robotników fabryki w tracić nic nie uciekałem przed, a także walimy mówi się właśnie ludzie uciekali od od tych pierwszych miechowskich pokazów, ale wyobrażam sobie, że dla nich to byłoby coś porównywalnego dla nas dzisiaj jak geografia owych coś na nas pędzi np. w goglach wiatrowych, by dla wiedzieli o nowych dzielnic takie no te kaski do oglądania wirtualnej rzeczywistości doświadczenia filmów wirtualnej rzeczywistości no ma pan trudne zadanie, żeby w radiu opowiedzieć jak wygląda ten obraz ale, ale proszę spróbować, dlatego że no nie nie wszyscy mieli okazję to na pewno, ale przede wszystkim może byśmy zaczęli od od tego w ogóle, dlaczego to, gdzie w tę stronę, bo do tej pory od braci Lumiere, zaczynając to ekrany były coraz lepsze pojawił się film dźwiękowy, więc ten dźwięk był coraz lepszy i 200 ja jestem z tego pokolenia, kiedy zaczęły się pojawiać kina domowe ludzie byli coraz bardziej zachwyceni właśnie tymi głośnikami, które można było stawiać obraz coraz wyższej rozdzielczości, ale dalej to była relacja między człowiekiem, a ekranem tak tak, a teraz jak rozumiem tak, ale mamy zaś do filmu dawali dokładnie też taka zmiana właśnie, że już nie oglądamy z zewnątrz nawet dziś jesteśmy blisko, ale idea, żeby przeżywać z wewnątrz natomiast proszę zauważyć, że to nie jest nowa idea nie czy państwo się o takim eksperymencie w 1907 rok w na wystawie Universal w talerzu, kiedy było warto też wystawa w Paryżu, kiedy była pierwsza próba coś co można, by nazwać po to, typem kina czy za 60 stopni, tyle że wtedy oczywiście była taśma łatwopalna i na tym całym eksperymencie no było tak zainstalowane, że publiczność cała była nad 10 projektorami i władzy zamknęli po 2 dniach ten jest wysoce niebezpieczny eksperyment natomiast Lewski idee, żeby właśnie widzieć swój wymiar i być obecny w tym świecie to są jeszcze 1 z dziewiętnastego wieku, ale dopiero dzisiaj 2001. wieku jesteśmy w stanie zacząć być w stanie technicznie to po prostu wdrażać na większą skalę w już pochwalić, że kiedyś realizowałem taki telewizyjny cykl pt. fałszywy kadr, gdzie też chodziłem do rzeczywistości filmowej do filmu, ale to było jeszcze coś innego tak to służyło pewnemu opisywaniu widzą co w kadrze co w filmie było prawdą było reżyser z nim wyobrażeniem albo co było celowym zabiegiem nawet jeśli nieco, fałszując rzeczywistość po to, żeby uzyskać określony efekt później widzowie byli świadkami głośnego filmu Forrest Gump, który właśnie główny bohater też jest wprowadzany w rzeczywistość, która już odbyła okazuje się, że to on grał w ping-ponga, kiedy decydowały losy stosunków amerykańsko chińskich dyplomacji pingpongowej nawiązywano właśnie te relacje to on prezydentem Johnsonem z ośrodka wojny w Wietnamie tak dalej tu rozumiem mówimy o czymś mówimy o iluzji naszej obecności fizycznej w tym świecie, czyli że tu chodzi wchodzą nauki minęło od nich trudni mistyka, gdzie jesteśmy nasz mózg tak jakby dostaję sygnały wizji stereoskopowej wizji do Okólnej dźwięk dźwięku przestrzennego, które te elementy powodują wprowadza nas w błąd budują po prostu iluzje, że my jesteśmy, gdzie indziej niż nasze ciało nasz mózg musi służyć nasze ciało i dość to i to przed nawet pojawieniem się jeszcze treści konkretnej historii konkretne już możemy już ta iluzja się pojawia tak to jest zasadnicze pytanie, bo pan wspomniał o tym, że niektórzy, którzy widzieli jak pociąg bracia mieli wjeżdża na stacji uciekali, żeby ten pociąg na nich nie wpłat do dosyć szybko żeśmy sobie z tym poradzili, bo to jednak była kwestia po prostu pewnego racjonalizowania tego co się dzieje, ale czy jesteśmy w stanie dokładnie nasz mózg poradzić sobie z tym co pan przed chwilą podpisywał ja już wcześniej słyszałem takie opinie ludzi, którzy byli na pokazach jeszcze czegoś co też można było powiedzieć, że pomiędzy, a więc filmów wyświetlanych w technologii 3 de oglądanych przy pomocy specjalnych okularów, że niektórym robi się niedobrze, że mają zaburzenia błędnika czy to w takim razie jest właściwy kierunek rozwoju kinematografii w południe do kina Wade wchodzą elementy faktycznie takie nazwijmy to sanitarne, czyli można komuś trochę no zamieszać w w umysłach i i innym nawet go trochę tak jakby się skaleczyć nie dosłownie, ale no trzeba uważać z tym, ale to słuchamy powiedzmy fizjologiczne, które trzeba faktycznie opanować nie ma tego zabawy pojęcia w kinie wadę może tylko zespołem związany z epilepsją ale, ale jakiż to jest opanowane to wcale nie nie musi nie musi nie musi być takie bóle mdłości wprowadzane, ale jak można tego można się nauczyć można oczywiście to jest czas szczepem zawodu osoby do pracy wykona rzeczywistość musisz ty nauczysz no ale ja rozumiem, że to nie chodzi tylko o to, aby zawodowcy mogli korzystać z tych nowości, które się pojawiają, bo jak prześledzimy losy tego na związanego, bo tak będę nazywał wirtualną rzeczywistością no to jednak nawet się już pojawiają nie tylko przedmioty w szkołach filmowych, które uczą tej tego rodzaju kinematografii, ale są już produkowane filmy są już obecny na festiwalach filmowych pojawiają się kina, które no właśnie przy okazji pytam jak może wyglądać kino, które pokazuje filmy realizowane w tej technologii, a więc rozumiem, że idea jest taka, aby tak jak na początku winno było tylko dla nielicznych taki to najnowocześniejsze kino było po prostu powszechnie dostępne każdy będzie musiał nauczyć bez zaburzeń właśnie w głowie oglądania takiego kina tutaj oglądania czy ogląda ja boję mówił o tworzeniu no trzeba umieć tworzyć, żeby później nie wywoływało to zaburzyć w trakcie oglądania czyli, jeżeli ktoś, czyli twórca, który już musi już do niedzieli o wie, że jego produkt na pewno nie wywoła tych za brutalny tak tak modnie, czyli zawsze już tutaj dalej jesteśmy bezpieczni to proszę powiedzieć na to dowód jest bardzo fascynujące na to co trzeba umieć jak się robi taki, iż jeżeli to można opowiedzieć, gdzie na skrótowo są oczywiście rzeczy związane właśnie, żeby oczy nie nadwyrężać nie będę wchodził wchodził układ techniczny ale, żeby nie było efektu, że oczy zbyt konserwują albo poczuł w las, bo zmierzają do środka tak swoją uwagę, bo na zewnątrz ważności nie może być świat na zewnątrz patrzył inna rzecz, że jeśli są wszystko co związane z ruchem kamery no to jest bardzo niebezpieczne, ponieważ my siedzimy zakłada siedzimy w goglach, a kanał Szymusia i to dla mózgu dostajemy sprzeczne sygnały, które trochę jeszcze do końca wiadomo dlaczego możliwe, że jest to trochę związane z nożem w muzyce przy przeciwnie sygnał związku z tym chcę wysiąść i nam zostaje np. mdłości mamy Musk chce przestać ten ten stan tu jest coś dla niego niezrozumiały w związku z tym potencjalnie niebezpieczny, bo już mówimy o o rzeczach, które rozwiązanie znacznie z naszym najbardziej Niemiec przed prymitywnymi się mózgu, które służą do przeżycia po prostu wartość proszę powiedzieć, bo cały czas pan pana próbuje mówić panie przekonał, że to jest po pierwsze, kierunek, który jest nieuchronny tymczasem właśnie cały czas rozmawiamy tylko o jakimś rodzaju albo zagrożenia ludzi do stosowania, ale ograniczy się też ciekawe, ponieważ jesteśmy fizycznie po załóżmy bohaterem filmu to przeżywamy to razem z nim jakimś stopniu dużo silniej niż w przypadku filmu 2 jest to mój przykład niemoc naszego zaangażowania i tu jest wartość właśnie te podejścia albo pan to po podać na jakimś przykładzie może dobrze by było skorzystać z jakiegoś do w miarę dobrze znanego filmu, który znamy starej technologii, ale teraz moglibyśmy sobie wyobrazić, jakby to było, gdybyśmy nie wiem Jamesa Bonda jakiegoś, gdybyśmy oglądali zrobionego w takiej technologii to co to dla nas oznacza, że przecież jego przygód były dużo dużo silniejszy, bo myśmy mieli wrażenie, jakbyśmy może być trochę jego takim asystentem za dużo powiedziane może należy, że nasz mózg, by miał poważnie, że w niektórych scenach to myśmy pawie, że przeżyli to co przeżywa jest wiele przyczyn mogę dać przykład różnych dokumentów wiało, które powstały, gdzie nagle znajdujemy się w rzeczywistości bohaterów był taki m.in. Fin Klaus owi Syria który, gdzie znaleźliśmy się w obozie uchodźców na terenie Syrii rzecznik dom, bo była też byli dziećmi i po prostu z nimi poznajemy rzeczywistość, ale właśnie nie tak z tą taki sposób z odległości widzimy obrazy z tego obozu tylko, że mamy przez parę minut iluzję, że fizycznie ja tam się znalazłem w związku z tym ta cała opowieść staje się bardzo dużo w pierwszej osobie no i i wiemy już sama akcja może być mniej intensywna to jest słowo zastąpiła naszym trochę pierwszy osobowym przeżyciem doznaniem tej sytuacji co oczywiście może wywoływać większy wpływ na nasze emocje związane chociażby z losem uchodźców tak w tym oczywiście no właśnie teraz czy na koniec naszej rozmowy chciałem pana zapytać, bo pierwsza historyczna część historii kina, którą przedstawiał pan profesor król miała również czy wrócił tam uwagę, że poza tym, że kino było rozrywką świetnie się w związku z tym ludzie bawili oglądając filmy mogą być wykorzystywane również jako narzędzie do rzeczy złych i stąd było przywoływane przykłady czy to z Rosji sowieckiej czy faszystowskich Niemiec jak kino wpływało na ludzkie zachowania jak można było dzięki temu sprzedawać propagandy no i finał tych w tej naszej rozmowy był taki, że jak ze wszystkim w życiu można sobie wyobrazić, że będzie to służyło rzeczom dobrym, ale i złem czy ten rodzaj chociażby przeżywania jak pan teraz powiedział bycia w obozie uchodźców no może wywołać pozytywne emocje nie tylko współczucia, ale może nawet chęci zaangażowania się niektórych osób w pomoc takim ludziom no ale gdzie diabeł co można również czy już są identyfikowane zagrożenia, jakie może przez te silne bodźce, które wywołuje wirtualna rzeczywistość co może również być groźnego w tej może być dramatyczna jest słynne doświadczenie i Meritum zrealizowane przez nią tu, za które zresztą dostał specjalny Oscar karne i Arena po tych zwolnień, ale hiszpański, gdzie to jest taka wręcz instalacja, gdzie wchodzimy zdejmujemy buty wchodzimy na piasku dostajemy właśnie gogle dostajemy plecak i symuluje to już można w pojeździe stymuluje to nasze nielegalne przekraczanie meksykańska amerykańskiej granicy i jest to jakiegoś od osobiście nie doświadczyłem, ale podobno bardzo mocne doświadczenie natomiast rozmawiałem z osobą, która kiedyś cierpiała na epilepsję tylko na schizofrenię i wyszła z tego, a po tym, doświadczeniu jak miała powrót powód kryzys, więc jest to może to być tak silne tak przekonujące dla nas jedno nieświadomość posiadłości, że tutaj mogą założenia w wirtualne rzeczy rzeczywistość przed nami jak wszystko albo wartościami dobrymi albo zagrożeniami, którą stronę pójdzie zobaczymy dziękuję Miłosz Hermanowicz montażysta reżyser był dziękuję bardzo, za chwilę informacja taka sama do nich wracam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA