REKLAMA

"W szkole wyrugowano przestrzeń na budowanie więzi. Otwieranie się na ludzi może być bolesne, ale pozwala odkryć samego siebie"

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-12-29 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1241 jak z dzieckiem chciałbym przywitać kolejnego naszego gościa z pan Jarosław Suski dzień dobry dzień dobry pisarz były nauczyciel w liceach i gimnazjach Batorego Rejtana w Warszawie tematem naszego spotkania są relacje między uczniami jak oni dbać jak wspierać wzajemnie jak doprowadzić do sytuacji, w której uczniowie sami między sobą albo przy wzajemnym wsparciu rozwiązywali, by problemy myśli pan w ogóle jest możliwie możliwe żyjemy w czasach, w których nie tylko Rozwiń » rywalizacja sportowa, ale i szkoła przesiąknięta została rywalizacja na wszelkich polach klubu zresztą rywalizacja ta podsycana jest z oczekiwaniami rodziców środowiska, ale też batalia o to by dostać się do najlepszej szkoły, bo zakładam, że to, że obecna szkoła to tylko pewien etap edukacji każdego dziecka odpowiem także nowości to pana pytanie to to nie jest możliwe jest konieczne po prostu moje doświadczenia pokazują, że utworzenie przesłanie do wezwania bliskich relacji po prostu się konieczna, bo ten świat tak jak pan powiedział, że często przesadzone i realizacją i mnogością różnych celów wezwań i właściwie nikt nie jest w stanie pozostać przy zdrowych zmysłach sam sam sam ze sobą i polskie konieczna jest szkoła została uzyskał wybudowano właściwie taką przestrzeń, w której więzi mogłyby tworzyć uwaga pytanie czy da się relacje usprawnić polepszyć albo w ogóle je wytworzyć przy pomocy takich narzędzi warsztatowych czy czyta się to wyćwiczyć mówiąc wolę smutne, bo na co tak, że trzeba tak robić prawda, że powinno wynikać z naturalnej potrzeby relacji między ZUS się sytuacja taka, że kiedyś jak nie chcą narzekać możesz się wspaniała naprawdę bardzo wrażliwe i jestem jak wielkim wielbicielem miasto tnie kiedyś będą ulica ma też miały kłopoty swoje szkolę to wyciągali mnie za przecier po prostu tak czy dnia wyszliśmy na wagary ktoś go uczył chemii ktoś potem na wzajemnie uczył matematyki na dzisiaj to właściwe od razu idziemy do psychoterapeuty niezłe oczywiście dane miasto psychoterapeuta jest, by je w stanie spojrzeć obiektywnie tak mnie bez emocji natomiast dzisiaj mam wrażenie, że młodzież potrzebuje pro 100 osób dorosłych i rówieśników, którzy właśnie są zaangażowani emocjonalnie życie w nich wierzą, że coś do was czatować podział smutne jest to w ogóle trzeba takiego zrobić z nią wydają się, że posiadamy moje doświadczenia szkolne pokazują, że kiedyś zrobi przestrzeń, w której uczniowie mogą być gospodarzami to działa cuda myślę, że w życiu dziecka w wieku szkolnym należy wyróżnić kilka okresów ten pierwszy początkowy etap chyba naturalnie wzbudza dziecku takie potrzeby relacji z innym rówieśnikiem, ale też rodzi się w tej chwili w tym momencie kontakt, który później gdzieś ulega pewnemu zakłóceniu teraz potrafi zdiagnozować na osi czasu, który to jest moment, kiedy te relacje, ale przestają istnieć albo są tak jak trzeba siano przez Instytut to zależy od wielu okoliczności na pewno jest sygnałem dojrzewania to jest moment, kiedy drastyczne odgrywać istotną rolę tak, by przestała istnieć no to zależy już od więzi tak czy mnie proszę zwrócić uwagę dziecku, które rozpoczyna naukę w szkole raczej nie jest determinowana przez rodziców, by nawiązywać relacje ze swoimi kolegami koleżankami i to w sposób naturalny, bo taki jest potrzeba potrzeba dziecka to co w takim razie powoduje, że później mamy kryzys tych więzi, na którym trzeba pracować, w którym, o czym przed chwilą mówiliśmy w uprawach z 1 strony nie chcę to jest pewien problem złożony nie jest tylko wina szkoły nie chciał zrzucać winę na szkołę na rodziców myślę, że to jest problem wszystkich, ale jeśli w mojej klasie gimnazjalnej praktycznie do połowy gimnazjum nikt się z nikim nie spotkał po szkole ludzie mieli dodatkowe zajęcia kółka konkursy przygotowaliśmy mieszkają też duże odległości od siebie to i jeśli dodamy do tego, że właśnie dzisiaj podwórek to to gdzie właściwie dzieciaki mają się specjalizować taka zmiana proc szkoła musi trochę zmienia swe role patrząc na to co się dzieje w na świecie w społeczeństwie, jakby definiować nowe zadania 1 z nowych zadań szkoły jest socjalizacja, czyli bardzo szybko doszliśmy do wniosku, że to jest problem cywilizacyjny wynikający z tego postępu z tego, że do pana każdy z nas pewnie na swoim podwórku znał wszy w pierwszy miał tylko uczniów swojej szkoły, które nieopodal po drugie, zdaliśmy wszyscy niezależnie od roczników w zależności od tego jak na to patrzymy możemy zdefiniować jako problem, ale jak to ze nią po prostu świat zmienił tak czy inaczej żyjemy w inny sposób w związku z tym muszą dostosować do tych realiów to co robimy tak z młodzieżą to co kto czego brakuje najbardziej dzisiaj, bo pan zobaczyć co się zmieniło kieliszka Szkot po szkole, bo czasu relacja tak, by z kolei nie było dostępu do wiedzy także dostęp do wiedzy jest właściwie doskonałej wyciągnięcie ręki dobrze czerpać wiedzę udostępniane przez lepszą werset na świecie bezpłatnie, siedząc w kawiarni i natomiast miejsce właśnie na kolację przy prędkości do świata w odległościach, które codziennie pokonujemy problem takie ćwiczenia, kiedy swoimi uczniami rozmawiali ze swymi dziadkami na temat tego jak wyglądał rok i w sensie przemierzania przestrzeni ile kilometrów w ciągu roku dziadkowie osób no przemieszczali tak, by jak i porównaliśmy do własnego życia to różnice były kilkunastokrotnie tak prosto z bardzo mobilni to my też czas to szkoła do tej ciśnienie, zwłaszcza tych szkołach takich rankingowych tzw. to już w ogóle to strata czasu prawda budowanie więzi tak nie mogę po prostu na to czasu co jest niewymierne może zmierzyć się od razu do natomiast na perspektywy wychowawcy nauczyciela, który patrzy swych wychowanków to widzę co jest tak naprawdę co najbardziej buduje moich wychowanków też co umożliwia po prostu łagodne przejście przez różne trudne sytuacje życiowe, które na pewno wcześniej czy później pojawią to są to są więzi z rówieśnikami są przyjazne pan powiedział o tym, tworzeniu przestrzeni do do tego, by relacje nawiązywał co czwarta ma namyśli kontakt z takim taką paletę rozwiązań które, które pozwalają właśnie ukształtować sobie te to umiejętność utrzymania nie mam patentu próbuje stworzyć własny program taki, który startuje w styczniu, który się tym zająć, ale to ta nie ma żadnej magii tak naprawdę to chcemy wrócić do korzeni w sumie psychologii treningów są psychologicznych, że proces trik polega na spotkaniu 1 człowieka z drugim człowiekiem grupy ludzi na takiej przytomności uważnej obserwacji tego co się dzieje na tym, że ten człowiek, że złoża tego, czego spojrzeć można spojrzeć mu oczy mogą dotknąć można porozmawiać o swoich emocjach, które towarzyszą różnym działaniu, aby temu co słyszę o sobie można się zastanowić kim kim jestem sam dla siebie jak inni widzą, dlaczego ludzie są różni, dlaczego się żyć i wydaje się, że to powinno działać, czyli takie troszkę cofnięcie się trochę w czasie i do takich potrzeb, które wydają się nie zmieniły, czyli takiej bliskości i IT może, że może może ważny jest mieć mieć kogoś komu może wsparcie PiS potrzeba albo wziąć tego wsparcia jesteśmy istotami które, które żyją nawykowo teraz, żeby taki nowych ukształtować w sobie trzeba trenować mówiąc mówiąc wprost takie jedno zajęcie chyba chyba nie pomogą cudów na pewno się skutecznie zadziała no trzeba wszystko otworzyć tak na lód na inny dzisiaj przez no trochę gramy tak, zwłaszcza młodzi ludzie muszą odgrywają rolę w swoich mediach społecznościowych środowiskach narzekają ciągle, że ludzie są nieprawdziwe tak dla siebie i boją się po prostu boją się ocen nie wierzą w siebie i i to trzeba by przełamać te dotyczą pokazać, że eksperymentowanie w tym świecie w relacjach otwieranie na ludzi tylko może czasami zaboleć to naprawdę efekt efekt jest dużo dużo lepszy jak mówię tu nie chodzi o jakieś sztuczki psychologiczne tak naprawdę przestrzeń, w której pod opieką doświadczonego psychologa psychoterapeuty może ludzie będą mogli odkrywać sami siebie czy da się wyróżnić taki najistotniejszych wiek w życiu ucznia młodego człowieka, kiedy tę umiejętność powinien posiąść ja myślę, że to jest taki wygnał Jane naszego wygaszone gimnazjum, czyli takich nastoletni 1316 lat to jest jednak ten czas, kiedy następuje separacja trochę domu czy tak może nie operacja, ale takie uznanie, że takie są odrębną jednostką, która potrzebuje karmić światełkami są na świat reforma edukacji, którą mamy w tej chwili do czynienia, a co za tym idzie odejście od gimnazjów zaburzy ten proces pana zdaniem bardzo zaburza w ten sposób, że ludzie nauczyli się z grupą pracować teraz zostali podrzucanie różnych szkół jak te struktury też zaangażowania, jakby znikąd są też tego przykładem, bo w wyniku reformy posłowie odejść z zawodu nauczyciela to w tym sensie wydają się, że trudno not to zadziałało dobrze to przepraszam chciałbym dobrze to zrozumieć oprócz takich kompetencji stricte pedagogicznych dot dotyczących przedmiotu który, który jest nauczycielem tak trzeba być też specjalistą danej kategorii wiekowej, by wiedzieć jak postępować w podejściu psychologicznych do ucztę oczywiście także zupełnie inaczej pracuje się z dziećmi w nauczaniu początkowemu inaczej w gimnazjum czy ulicę absolutnie od tego się to też wszyscy uczyliśmy gimnazjach, bo także od razu nauczyliśmy absolutnie winny sposób trzeba pracować jeśli różnymi grupami wiekowymi przy wysokim nastolatkami trzeba wszystkim doświadczać tak na tę zatem to nauka też powinna polegać trochę trochę mocy po temu towarzyszy takie doświadczenie właśnie tak poszukiwania różnych dróg poznawania różnych światów to stanowi mnie czy słusznie pan powiedział, że nie wolno odpowiedzialności zrzucać tylko szkoły mówi odpowiedzialni są tylko rodzice czy możliwe jest stworzenie takich poza szkolne instytucji bądź też miejsca, które pozwalałyby uczyć relacji mówiąc wprost jeśli byłoby to możliwe, bo znaleźlibyśmy kompetentnych ludzi, którzy zdołaliby takim warsztat poprowadzi tak to nazwać jak to opisać, by zachęcić do przejścia i być atrakcyjnym w tej nadpodaży tych wszystkich atrakcji, o których pan sam powiedział czy wydają się, że takie miejsca są pewnie tak to są jakieś kluby sportowe nie, bo obozy harcerskie takie miejsca, gdzie pan mówi o kształtowaniu relacji niejako przy okazji tak jak właśnie chcę chcę unikać trochę takiego jakby, że poza jakimś oczywiście warsztatami można pewne rzeczy przez pierwsze to jednak proste trzeba tak szkolnymi topornie polegał na tym, że teraz będziemy się uczyć przyjaźni tylko po prostu zrobiliśmy wspólnie taki, by to wspólna praca była doznaje najlepszych metod budowania więzi tak między będzie można uczyć się komu zaufać komu komu nie bardzo tak tak docieraliśmy się oczywiście fajnie jak trochę czuwa nad tym nie dowodzi temu, ale czuwa nad towarzyszy tym jak ktoś dorosły, kto może kto, kiedy są obiektywnie drugiej stronie też w sposób taki zaangażowany emocjonalnie, które naprawdę zależy tak, że taki dorosły obok jest więc, jakby takie miejsca są tylko mamy coraz mniej czasu chodzić na wakacje młodzież siedzi na kursy dokształcające trochę za dużo tak już takich ofert właśnie, żeby dziecko być lepsze coś szybciej robi coś lepiej by to budowanie CV nieustająco się trochę udają się, że to trzeba już podziału jest taki ostatni dzwonek, aby przez ostatni dzwonek żeby, żeby trochę niech będzie ratować tych naszych młodych ludzi, ale broni mogli byli w stanie wieś po prostu dobre szczęśliwe życie no bo bez odniesienia to po prostu dlatego w pańskim zdaniem odbiegamy jakoś znacząco od tego co dzieje się w innych krajach Europy zachodniej pod tym względem tam dzieci mają więcej dzieci młodzież ma więcej przestrzeni na relacjach pociągną te światy zróżnicowane to tak jakby trudno generalizować raczej mnie w Polsce jako poseł konkretnych miejscach pierwsze miejsca, gdzie będzie to przestrzeń jest na nawiązywanie relacji więzi i domysły rozpoczęły dorobku, więc pewnie trochę mamy większe ciśnienie na to, żeby jeszcze robić karierę w zdobywał różne dobra kupować prawnego konsumować ten świat idzie jednak tylko takie pytania czy ten ciągły wzrost gospodarczy jest po prostu konieczne, lecz nie powinniśmy pomyśleć jakiś innych w celach które, którą wyznaczenie życie czy naprawdę musimy posiadać tyle rzeczy przez to, że w tym kierunku jednak takie bardziej myślenia o jakości życia, a nie o tym, iż wg gromadzimy w ciągu życia tak to jest zawsze pytanie, które zadają sobie też rodzice w jaki sposób weryfikować te wszystkie aktywności, które podajemy swoim dzieciom albo też, w których nasze dzieci korzystają tak, by przez jego rodzina na te mniej bardziej wartościowy temat rodzice sami nie mają narzędzi takich nie mają na to to jest także też młode czasami się wydaje dorośli wiedzą co robią tak naprawdę no wy rodziców też nie wierzę, że to co się dzieje naprawdę temat na dobrą sprawę to czasem zadziała czasem nie moje oświadczenie takie, że to ci młodzi ludzie, kiedy mają mądrych dobrych dorosłych obok siebie to sami zrastają się bardzo nie przeszkadza czasu projekt dziecko nie dają po prostu często, ale nie ma się petenta, gdyby był pan taki prosty na wychowanie to, bo to łatwo jednak jest to najtrudniejsza rzecz na świecie, czyli pro właśnie w wychować dobrego porządnego człowieka, które będzie zadowolony z tego co robi otworzyliśmy dość potężne rozdział, by naprawdę jesteśmy przyjaźni ta jest więź tego mówić potrzeba więcej spotkań zapraszam pana przy tej okazji do tego w tym części odwiedzono studia dziękuję bardzo, pan Jarosław Czerski pisarz były nauczyciel to był relacji między uczniami, ale także relacje uczeń dorosły informacji Radia TOK FM później kolejny nasz gość będzie pani Magdalena Skłodowska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA