rozmowa z ciekawym człowiekiem niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie chciałby przywitać kolejnego mojego gościa z nim Marcin Wasilewski dzień dobry dzień dobry dla fanów muzyki jazzowej postać absolutnie fundamentalne jeśli idzie o tę pasję oto zainteresowanie dla naszych słuchaczy, którzy być może muzyką jazzową nie są na na co dzień można panu powiedzieć wręcz należy 1 z najwybitniejszych muzyków jazzowych w naszym kraju
Rozwiń »
zdobywca Fryderyków, a wreszcie frontman grupy, która obchodzi swoje dwudziestopięciolecie świętuje się ćwierć wieku i początku jeszcze świętowanie trasą koncertową tak faktycznie mogę stwierdzić, że już wraz z zespołem 25 lat funkcjonujemy wspólnie na scenie przez szereg lat byliśmy trzonem kwartetu Tomasza Stańko także w jaki sposób się zaznaczyliśmy na na mapie polskiego jazzu nie tylko wyszliśmy poza granice naszą muzyką i celebrujemy aż 20 pięciolecie serią koncertów w różnych miastach w różnych państwach również obchodzimy pięćdziesięciolecie wytwórni ECM, dla której nagrywamy od 18 lat właśnie wróciliśmy z Brukseli z na znakomitego festiwalu Samborskiego byliśmy 1 z podmiotów wykonawczych wielu wielu znakomitych wśród wielu znakomitych gości zapraszamy wszystkich serdecznie szereg koncertów w różnych poszczególnych miastach w Częstochowie Krakowie Wałbrzychu Zielonej Górze wymieniłbym jeszcze trochę taki sposób najlepiej można celebrować naszą współpracę 25 wspomniał pan Tomasz Stańko to jest postać dla was bardzo istotne dla polskiej muzyki również w w jaki sposób też swoimi koncertami oddaje odejście samochód tak Tomasz był bardzo ważną postacią dla nas właśnie z nim nagraliśmy pierwszą płytę dla tej słynnej monachijskiej wytwórni ECM solą Things nie ma już niestety z nami od 1,5 roku odszedł nagle pan Tomasz właśnie taki sposób oddajemy hołd, grając jego utwory w projekcie z Adamem Pierończyk właśnie wróciliśmy z ze Szwajcarii z trasy koncertowej graliśmy również w Kaliszu zakończyliśmy festiwal pianistów jazzowych w Kaliszu i to jest najlepszy sposób jak możemy oddać hołd również graliśmy na jesieni jazzowej utwory Tomasza Stańko o filmowe teatralne poprawie aranżacyjne i z orkiestrą Aukso smyczkową i z nami znakomitym trębaczem, a dzisiaj kolejnym z premedytacją popełniłem wstęp, w którym asekurował się do tematycznych chodząc skórę słuchaczy, którzy być może muzyką czy zgłoszenie interesują jak to jest być ikoną dla dla grupy odbiorców, która jest ściśle profilowana być może nie do końca być w tym nurcie muzyki, która jest szeroko odbierana jest muzyką popularną to jest taki przywilej czy wręcz przeciwnie mankament, który nie pozwala jeszcze szerzej wyjść do do Polski publiczności ciężko sobie, mówi że jest, że jestem jesteśmy jakąś ikoną no mówię zaznaczyliśmy się poprzez wiele lat współpracy trzeba przez pana skromność moment tak no ale faktycznie no funkcjonujemy długo na tej scenie jesteśmy rozpoznawalni nawet szerzej trochę niższe tylko wśród publiczności stricte jazzowej, ale ma swoje plusy minusy to, o czym pan mówić czy zbytnia popularność przekazaną pewnie są takie momenty, że mogłaby, ale również nie mogłoby nie przeszkadzać muzyka jazzowa jest mniej popularna, bo jest muzyką bardziej wymagającą dla słuchacza nie jest muzyką tak, przy której obojętnie można przejść bywa dla niektórych ludzi nie wszyscy skonstruowanie są tak wewnątrz swojej czaszki, aby móc stanieją słyszeć jest różny też gatunek jazzu jest, że bardziej awangardowy jest bardziej no jest móc czas od awangardy posłów czas ja wolę bardzo jak Awangarda nic niż tzw. Smudzie, który już taki łatki, że aż przez osadzający, ale są ludzie oczywiście, do których tylko trafia mu czas no to jest kwestia zgodnie z szersze, bo nie wiem no zachęcam wszystkich do słuchania muzyki jazzowej jest muzyka jazzowa taka, która potrafi ukoić duszę potrafi rozdrażnić co też swoją emocją jest po prostu bogata w różne aspekty muzyczne harmoniczne melodyczne rytmiczna jest przebogata muzyka tylko trzeba trafić na wykonawcę który, który trafia do do gustu i do serca, ponieważ świętuje jubileusz to co nie może zabraknąć tego pytania początki Pańskiej kariery o tym jak to wszystko się zaczęło no zaczęło się dość wczesnych latach, bo już tak mając 13 lat wykazywałem chęci przez decyzję mamy, że może nas Jamboree pojechać tak jak się ucieszyłem pamiętam jak jeszcze własnym to może weźmiemy z kolega Sławka Kurkiewicz Ano tak mama zorganizowała bilety lotnicze bilety na Jazz Jamboree w osiemdziesiątym dziewiątym roku mieliśmy 14 lat no to było niesamowite totalnie dla nas przeżycie, bo na żywo w siódmym rzędzie sali Kongresowej samolotem lecieliśmy z pierwszych lotów naszych bankiem z Koszalina do Warszawy jak wniebowzięci oczywiście bardzo młodzi świeże niż Maklakiewicz Himilsbach tych matkach jest pan być może jeszcze palono wówczas były zasłonki takie jak PKP cukierki rozdawano maszyna nie spadła głośna była znaleźliśmy wspaniała przygoda przede wszystkim móc uczestniczyć w koncertach jazzowych tak znakomitych gwiazd z całego świata i BIK będzie na rejsach MAK brak będzie około i Tomasz Stańko Adam Makowicz znany przesłania artyści jeszcze totalny żółtodzioby jeśli chodzi o znawcą muzyki jazzowej, ale być byliśmy tak porażeni tym tą energią tym opałem, jaki dawał najlepszy, że zgrany ze sceny dużej sceny na ważnym festiwalu, jakim wówczas był Jazz Jamboree przez wiele wiele lat w Warszawie to była 1 z ważniejszych pozycji festiwali jazzowych w naszym wschodnim bloku, ale nie tylko także to pamiętam pierwsze wrażenie z powodu spowodowało że, że poważnie po powrocie do szkoły muzycznej, kiedy zeszliśmy z klasyczną muzykę ciągle postanowiliśmy uczyć się grać muzykę jazzową już teraz zapraszam państwa pozwoli pan również na informacje Radia TOK FM rozmawiamy o jubileuszu Marcin Wasilewski trio dwudziestopięciolecie za kilka wrócimy do naszej rozmowy zapraszamy na szereg koncertów, które zagrane w wielu miejscach wszystko informacje dostępne są Marcin Wasilewski trio kropkę com jak na Facebookowym profilu oficjalny Marcin Wasilewski trio, a teraz zapraszam do wysłuchania utworzona traktuję to zaproszenie myślę, że będzie dla państwa wystarczającą zachętą, by wysłuchać drugiej części naszej rozmowy już po informacjach rozmowa z ciekawym człowiekiem dwudziestopięciolecie Marcin Wasilewski trio to temat naszej rozmowy pan Marcin Wasilewski w naszym studiu dzień dobry dzień dobry to jest niedzielny magazyn Radia TOK FM 25 lat to wiele, ale jednocześnie nie tak wiele by na polskim rynku muzycznym okresie transformacji ustrojowej panowały już powoli wolnorynkowe zasady te zasady rządzące rynkiem dziś nakazywały, że grupy niezależnie od gatunku muzyki, jaki uprawiają, chcąc być w świetle kamer, chcąc być rozpoznawalne powinny dziś daleko od stolicy tylko raczej Warszawy jesteście przykładem że, że można, nawiązując do tego słynnego Dżem Jazz Jamboree 89 przy to był rok właśnie przełomowy, kiedy odzyskaliśmy niepodległość mieliśmy szczęście właśnie, że ta wolność nastąpiła taki świeży powiew o oddech w końcu tego wieś ma kajdan komunistycznych, aczkolwiek paradoksalnie czas na wczasach komunistycznych miał się bardzo dobrze to zaplecze pensja od Polski Stowarzyszenie jazzowe szereg festiwali Jazz był po prostu synonimem wolności dlatego był tak kultywowany przez pożądane przez polskich muzyków jazzowych pokoleń poprzednich, jakiej znak znakomitych muzyków jak Krzysztofa Komedy Jana Ptaszyna Wróblewskiego Zbigniewa Namysłowskiego Michała Urbaniaka Tomasza Stańko Włodzimierza Nahornego Trzaskowskiego wielu wielu wielu można było wymieniać wspaniałych muzyków także mieliśmy taki duże solidny background postaci z nowego środowiska, które rozwinęło muzykę jazzową i w ogóle rynek całe, aczkolwiek sytuacja zmieniła nie pamiętam tak dokładnie tych czasów komunistycznych, ale zostaliśmy wciągnięci przez środowisko jazzowe bardzo szybko przez PSE od tak zostaliśmy zaproszeni właśnie na otwarcie już Jazz Jamboree w dziewięćdziesiątym trzecim dokładnie 4 lata później otwieraliśmy festiwal Jazz Jamboree dla nas ogromne przeżycie byśmy zapraszani na festiwale do Siedlec standardów jazzowych Jan Ptaszyn Wróblewski już za zapraszał nas do współpracy szybko Tomasz Stańko też nas zaprosił do współpracy graliśmy z Henrykiem Sienkiewiczem już od początku oczywiście poprzez Michała Miśkiewicza, które jest jego synem także ja pamiętam, że tak fajnie zostaliśmy zaproszeni wciągnięci przez pokolenie o wiele od nas starszych muzyków jazzowych co też miało ogromne znaczenie, że mogliśmy rozwinąć swoje skrzydła pytam z perspektywy muzycznego ignoranta czy muzyka jazzowa bardzo często czytając wywiad z muzykami można wyciągnąć przynajmniej kilka inspiracji, o których mówią muzycy polega właśnie na tym, żeby szukać punktów odniesienia ulepszać, ale też właśnie inspirować tymi, którzy w tym gatunku odnieśli wielkie sukcesy czy da się pójść w totalną awangardy wymyślić coś, czego jeszcze nie było w obrębie oczywiście gatunku to szerokie zagadnienie, ale myślę, że po kolei każde pokolenie inspiruje kolejne pokolenie w takiej odległości wyspę 1 dekady 2 dekad nawet 3, bo to, że nas Tomasz Stańko zauważył ona 33 lata starszy, czyli 3 dekady i wyczuł nas potencjał i chciał z nami grać to dobrze o nim świadczyło no ona również dla nas to było totalne przeżycie móc grać tak doświadczonym muzykiem, ale myślę, że właśnie te pokolenia przenikają teraz też zauważa, bo my jesteśmy już powiedzmy średnim wieku zauważamy młodych muzyków pojawiających się też silną pasją i taką energią wkraczają na scenę ja czuję, że możemy być dla nich przykładem tym co robimy mam nadzieję, ale młodzi muzycy lubią się buntować lubią poszukiwać czegoś nowego pytanie czy można stworzyć coś nowego no to wszyscy bardzo trudno trudno odpowiedzieć na to pytanie, gdyż ma się wrażenie, że wszystko zostało wymyślone muzyka już setki lat 300 lat powiedzmy znaczy ono funkcjonuje wiele duże od początku podejrzewam, kiedy człowiek był na ziemi jakiś prosty sposób nie wiemy jaki, ale to taka już muzyka mocno rozwinięta trwa bardzo długo 300400 lat więcej oczywiście, ale mu wypowiedź od Bacha to jest już bardzo poważna i rozwinięta muzyka już wówczas, ale myślę, że póki cywilizacja będzie trwała człowiek zawsze będzie w stanie wymyślić coś nowego świeżego ciężką jakimś przełomie ale, ale myślę, że każde pokolenie odkrywa to co wspaniałej muzyce na swój sposób po raz pierwszy niemający jeszcze tej świadomości to jest piękne uczucie, kiedy odkrywa się mimo, że to coś już było, ale poprzez swój filtr przekazuje to na pewno nowy świeży sposób nie chciałbym łapać pana za słówka natomiast bardzo zaintrygowało mnie to określenie zbuntować w razie kontroli to nie tylko deszcz, bo muzyka rockowa też bardzo buntownicza brzmi tak przynajmniej jedno już jest bardzo bywa bardzo buntownicza nie wiem, ale rząd też w przekazie werbalnym daje znać o sobie tylko pytanie jak wyrazić poprzez muzykę no po prostu może nie mam dość wyobraźni buntuje się przeciw muzyce jakiś Niewiem konwencjonalnej i ucieka do awangardy tam się umie świetnie poruszać tam umie swoje emocje wyrazić pustaki przysłowiowy no no można po prostu nowa muzyka też ma swoje prawa to można się buntować przeciwko muzyce inaczej realizowanej Teresa ograniczony pewnym kanonem nawet, zważywszy na notę nurty, o których pan wcześniej powiedział nie nie właśnie, że jest bardzo pojemną i otwartą formułę, bo ma wiele elementów w sobie może być jest przede wszystkim improwizowana ma duży mniej lub bardziej są muzycy, którzy lubią bardziej formalne sytuacyjna bazie tego improwizować muzycy, którzy uwielbiają grać totalnie otwarty improwizacje ja lubię skrajności Lubie i coś co spółki badane coś co jest ładne coś się sama sobie harmonia po prostu pociągająca na, tyle że lubię prostotę harmonię lubię też zawiłości lubię też, kiedy harmonii zakrzywiona, kiedy rytmie zaś zakrzywiony melodia może być prosta może być skomplikowana przez potrafi jeśli muzyk umie wiele tych elementów połączyć ze sobą jakiś taki przekonujący sposób, który wyraża szczerze swoje emocje no jest 1 z 1 z najlepszych gatunku właśnie pociągającym takich gatunkiem żądanym może to jest takie uczucie pełni szczęścia, że może się czuć i twórcą i wykazać się w warstwie technicznej warstwie słyszenia owej współpracuje z muzykami reaguje na to co proponuje inny muzyk z wspólne podpalanie się takie prowokowanie się harmonizować niż porozumiewanie się bez słów językiem muzycznym też najpiękniejsze uczucie jakie, jakie może być właśnie w tworzeniu muzyki tu i teraz mam wrażenie, że muzycy jazzowi uciekają z tego głównego nurtu też w nawiązaniu do wcześniejszego pytania pytanie czy rzeczy jako artyści tak szalenie popularni lubi ten cały całą otoczkę ten blichtr też związany Niewiem z nagrodami, jakie zbieracie sytym uznaniem, jakim się spotykacie myślę, że to ma mniejsze znaczenie fajnie, że możemy poszerzać swoje grono słuchaczy przez to, ale najważniejsze jest to żeby, żeby grać koncerty, żeby komunikować się z ludźmi i np. najfajniejszą zawsze recenzję dla mnie jest, kiedy po koncercie przyjdzie ktoś, kto powierza był pierwszy raz na koncercie mierze przekonał pan do muzyki jazzowej to jest fantastyczne uczucie móc docierać zarówno do laików muzycznych jazzowych i trafia również do turystów jazzowych bardzo drogi czy wymagającego słuchacza myślę, że to jest najważniejsze uczucie, że Witów zachęcić, a tak tak tak skoro owców nie zrazić dokładnie dokładnie, żeby móc trafić do tych emocji właśnie słuchaczami obytego, który odbiera sztukę bardziej można powiedzieć prawdziwie, bo bardziej naturalnie on nie wie dokładnie o szczegółach poszczególnych formalnych muzyki, ale odbiera to bardzo naturalnie szczerze tak jeśli to do niego trafia też bardzo istotny element przekazu, jaki macie plan swoje kolejne 25 lat na pewno od stycznia będzie 2006. roku śledztwo chcemy się dalej rozwijać nie wiem czy mam nadzieję, że będziemy dalej móc grać w tym składzie dobrze czujemy z sobą mamy kolejne plany płytowe wejdzie nowa płyta z gościem z Ameryki ze znakomitym saksofonistą również będzie nowa płyta tria, bo okazało się, że na 1 sesji udało nam się zarejestrować najprawdopodobniej materiał na 2 płyty także jakiś plan istnieje graliśmy teraz wieloma różnymi muzykami jak z China post van Holland jak z Adamem Pierończyk z Polski świetnymi saksofonista ami zgoła różnymi graliśmy Zawisza kolanem, którym wspomniałem trębaczem też mamy jakiś taki taką chrapkę na to, żeby zderzać naszą muzykę również z innymi świetnymi muzykami i rozwijać to bardzo ciekawe co pan powiedział wchodząc do studia muzycy jazzowi właściwie działają wg scenariusza czy też nie użył sformułowania zebraliśmy materiał jak się okazało na na 2 płyty z czego to wynikało z tego, że mieliście florą i właśnie wtedy wyszło czy 3 to było założenie pewne, które przyjęliście mnie było założenie dosyć spontanicznie to wyszło, bo czekaliśmy na muzyka z Ameryki, które do nas dojdzie do laty wał i cały dzień rozgrywaliśmy, jakby studia już, nagrywając materiał bez niego inny i na tyle obiecująco nam się, że będą wam się włączyć Recordings tak tak było nagrywane i nagrywaliśmy gotowe nasze utwory inne, które nagraliśmy z dnia następnego już właśnie kosztem wracając do tych do tych planów da się zaplanować sukces w gazie myślę, że ciężko zaplanować, że ta wrażliwość odbiorcy tak nieodgadniona właściwie trudno o wyznaczenie sobie takich filarów w oparciu, o które stworzy się coś co na pewno chwyci ciężko jest zaplanować karierę i przewidzieć jak potoczy się kariera twoja muzyczna noc mamy dużą część na pewno spotkać dobrego muzyka bez dobrym gronie ludzi, którzy decydują o wielu rzeczach mieć dobrą wytwórnie nam się udało to wszystko jakby za młody już uzyskać i później tylko swoją grą potwierdziliśmy to swoją kreatywnością i swoją energią sceniczną muzyczną to tylko potwierdziliśmy, ale nie ma jakiegoś patentu na na karierę muzyczną to jest bardzo złożone pytanie znam wielu świetnych muzyków, którzy zasługują na większe uznanie ani nie mają tej kadencji często bardzo przykre obrzeże, który muzykę, która mniej popularna jest jeszcze właśnie przez to trudniej, a z drugiej strony muzyce popularnej też w ten gąszcz tych artystów różnej maści od amatorów po świetnych naprawdę utalentowanych ludzi też ciężko jest się przebić przez muzykę komercyjną tzw. trans wszędobylska wszędzie każdy może zrobić w domu na komputerze, że strona pytań wobec tego zapytam czy wyciągam właściwy wniosek z naszej rozmowy muzyka jazzowa i sukces w Brzeźnie oparty na mentoringu, że to dotknięcia ikony powoduje że, że jest wiele łatwiej, że to, że takie naznaczenie zamiast światku możemy być będziemy akceptowania właściwie też spełnimy wymogi tego który, który nas swoim geniuszem dotyka to nie jest tak, że wystarczy raz zagrać z 1 muzykiem znakomitym i to wystarczy nie ono nasza współpraca z Tomaszem Stańką akurat polegała na wieloletniej ciągłości i kolejnymi koncertami udowadniały po prostu to co człowiek prezentuje, a Tomasz był bardzo wymagający co nie było także już, choć gramy już ludzi jest nie to było z koncertu na koncert z okresu na okres miesiąca z roku na rok wytrwała praca i pozyskiwanie go chęć, aby on chciał z nami współpracować także trzeba po prostu bardzo dobrze grać muzyka jazzowa zawsze wersji koncertowej masie świetnie i zachęcam wszystkich słuchaczy, bo właśnie w kąt na koncertach można poznać maggi Power taki, jakim poczuliśmy właśnie po raz pierwszy ze względu właśnie 1009. roku państwo mają teraz niebywałą okazję, by z muzyką jazzową być może po raz pierwszy zetknął, a to ze względu na jubileuszową trasę Marcin Wasilewski trio taki zapraszam wszystkie informacje na Marcin Wasilewski trio kropkę com jak na swej facebookowej stronie Marcin Wasilewski trio wszystkie koncerty szczegóły zapraszamy wszystkich dziękuję panu bardzo za te rozmowy dziękuję chcemy państwa zaproszono informacje
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: ROZMOWA Z CIEKAWYM CZŁOWIEKIEM
-
25:14 W studio: Magda Lassota
-
25:41 W studio: Jerzy Antczak
-
25:02 W studio: prof. Krzysztof Dołowy
-
25:30 W studio: prof. Piotr Tryjanowski
-
25:14
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM13:31 W studio: Ryszard Kalisz
-
08:00 Poranek Radia TOK FM12:16 W studio: Piotr Zgorzelski
-
07:40 Poranek Radia TOK FM13:39 W studio: Adam Szłapka
-
06:59 Mała władza51:00 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
06:59 Poradnik prawny
-
04.06.2023 20:00 Wywiad Pogłębiony53:13 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
-
-
04.06.2023 23:00 SexAudycja52:25 W studio: prof. Krzysztof Nowosielski
-
-
13:25 TYLKO W INTERNECIE
-
11:00 OFF Czarek24:47 W studio: prof. Magdalena Heydel
-
-
-
-
-
12:00 A teraz na poważnie10:28 W studio: Andrzej Andrysiak
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL