REKLAMA

Czy po Polsce będą wkrótce jeździć samochody autonomiczne?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-12-30 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
00:00 min.
Udostępnij:

Okazuje się, że przed twórcami samochodów autonomicznych stoi problem moralny - czy dać priorytet bezpieczeństwa osobom będącym w pojeździe, czy pieszemu w razie możliwej kolizji. Ponadto w rozmowie prof. Ślęźak opowiada gdzie na świecie poruszają się pojazdy autonomiczne, w jakich sposób się z nich korzysta oraz jakie są ich wady i zalety.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz na poważnie Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie, a Study gość dr hab. inż. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry jak się państwo domyślają będzie o transporcie w dodatku samochodowym, ale ja chciałbym pana zapytać o rzecz taką bardziej ogólną dotyczącą w ogóle pewnego paradygmatu transportu to znaczy o samochody autonomiczne ich przyszłość, a także to jak samo pojęcie samochodu zmieni ten wynalazek to Rozwiń » jest bardzo ciekawe zagadnienie, dlatego że obecnie jesteśmy w ogóle świadkami pewnej rewolucji transportowej i element pojazdów autonomicznych jest tylko częścią tego tej rewolucji zmienia nam się system transportowy zaczynamy odchodzić od kwestii posiadania pojazdów Dona na rzecz usługi przemieszczania się dzisiaj są dostępne usługi, gdzie korzystamy z aplikacji w telefonie przemieszczamy się z miejsca na miejsce nawet nie jesteśmy w stanie potem po przypomnieć sobie, jakiej typu marki pojazdem żeśmy przemierzyli ten ten odcinek, czyli idziemy w kierunku usługi, kto wie może za parę lat nawet posiadanie prawa jazdy nie będzie potrzebna zresztą nawet polskie statystyki w tym zakresie chyba po raz pierwszy w tym roku pokazały, że mniej osób zdających na prawo jazdy, więc następuje następuje rewolucja no właśnie czy to mieszczańskie marzenia ujęte w piosence telewizor meble mały Fiat trochę odchodzi do lamusa prawda myślę, że tak myślę, że tak przede wszystkim zmienia się na sposób życia, że większym tempie całe nasze życie koncentruje się w telefonie komórkowym rosną dziś jest także wygrywają firmy komercyjne, które skupiają usługi skupiają wszystkie swoje działania właśnie w telefonie komórkowym, który z takim centrum zarządzania transportem jest dokładnie tak samo gdzieś w którymś miejscu, nawet jeżeli ten pojazd autonomiczny będzie to będzie trzeba go w jaki sposób przywołać też okazją będzie potrzebne do tego telefon komórkowy rada no tak, ale właśnie pytam ten paradygmat, bo proszę zauważyć, że pierwsze samochody, które powstały ponad 100 lat temu nad siłą rzeczy musiał jakoś wygląda, więc przypominały, że przysłano to znaczy powóz konny polską z tym, że bez konia współczesne samochody autonomiczne, czyli takie, które poruszają się bez kierowców już w Kalifornii jeżdżą takie Uber np. przypominały jeszcze samochody samochody współczesne to znaczy pasażerowie łącznie z miejscem dla kierowcy siedzą przodem do jazdy jest to samochód taki jak jak zwykło nam się kojarzyć, ale przecież wystarczy wyobrazić, że ten samochód autonomiczny wcale nie musi tak wyglądać prawda oczywiście, że tak to jest 2 rzeczy są tutaj rozważane pierwsza rzecz to, jeżeli chodzi o autoryzację pojazdów to ją klasyfikuje wg sześcio stopniowej skali i tylko w tej ostatniej skali pojazd oczywiście jest sam, a w zasadzie nie ma kierującego są pasażerowie we wszystkich wcześniejszych są osoby, które w zależności tego poziomu autor nowelizacji muszą być przygotowane do przejęcia kontroli w przypadku sytuacji zagrażającej życiu czy sytuacje, które komputer nie potrafi zinterpretować ciekawe, że to jest sześciostopniowa skala, czyli rozumiem, że te pierwsze stopnie np. osiąga już mój samochód, który ma różne takie gadżety para autonomiczne powietrza przetrzyma się pasa zgadza się zgadza się to może tak, żeby nie nie zanudzić tutaj i państwa 0 zerowy poziom to jest skala SA amerykańskiej organizacji stabilizacyjne, gdzie 0 to jest pojazd bez żadnych elementów wspomagających kierowcę piąty poziom to jest poziom, gdzie rzeczywiście w zasadzie nie mamy kierowcy mamy tylko pasażerów my jesteśmy obecnie na poziomie 0304. poziom, czyli taki poziom, gdzie w pewnych szczególnych sytuacjach możemy skorzystać z elementów wspomagających te asystent pasa ruchu to jest dynamiczne tempomat to są to są elementy wspomagające hamowanie ostrzegająca o przeszkodach w lusterkach itd. tak dalej czy takie elementy, które w zasadzie niwelują nasze słabości jako jako kierujących do tego piątego poziomu jeszcze nam trochę trochę brakuje to testy, które odbywają, których często słyszymy szczególnie w stanach Zjednoczonych, ale też w Europie w Skandynawii w krajach Beneluksu Wielkiej Brytanii głównie są wykonywane pod nadzorem, czyli zawsze tam siedzi kierujący oczywiście nie trzyma rąk na kierownicy, ale w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli i to chciałbym wrócić do tego co pan redaktorem zapytał odnośnie jak się zmieni wnętrze tego pojazdu wnętrze zewnętrze przez się zmienia oczywiście oczywiście przede wszystkim na pewno zmieni się sposób spędzania czasu w tym po pojeździe tak, bo dzisiaj jeździmy z wiadomą jest 1 kierunek jazdy fotele są ustawione w 1 kierunku itd. w przyszłości będzie to także być może będzie podróżował jakaś grupa osób, która będzie do siebie skierowana być może będzie czytała może będzie potrzebowała dostęp do internetu będzie się szeroko rozwijał tzw. Info Time and to jest to jest cały system związane z przekazywaniem informacji rozrywką na pokładzie i to na pewno się zmieni, ale z drugiej strony nie musieli przynajmniej na tym czwartym poziomie, czyli jeszcze tuż przed autonomią mieć możliwość, że jeżeli dojdzie do sytuacji niespodziewane, a to może być powódź może być zła mogą być zwierzęta, które idą na drogę itd. bo wszystkich scenariuszy w życiu jesteśmy w stanie przewidzieć, że ktoś ktoś z tych osób na pokładzie będzie musiał przejąć kontrolę w sposób bezpieczny ten pojazd przez tę sytuację przeprowadzić no właśnie, ale to zaś zapytam w takim razie pana, bo pewnie są tacy kierowcy, którzy się bardzo tego obawiają czy pojazdy autonomiczne to jest na pewno przyszłość to znaczy czy to jest nieuniknione perspektywa rozwoju motoryzacji no bo rozumiem, że są tacy pewnie większość z nas, którzy kochają samochody kochają prowadzić samochód i będzie bardzo przykro rozstać się z tą funkcją ja myślę myślę, że patrząc na pojazd z takim sentymentem patrzymy na te pojazdy z zabytkowymi tablicami rejestracyjnymi, które się pokazują no bo nad na drogach mówią jedno, że także z 1 strony technologia tak nowinki tak, że tak oczywiście komfort życia, ale z drugiej strony jednak ten sam temat do dostaw do tradycji do klasyki pozostaje niektórzy nawet myślą, że Hej, ja sobie kupię taki pojazd autonomiczny, jeżeli oczywiście będę musiał posiadać, ale pod warunkiem, że my przeciwko off, czyli będę mógł sobie ten tryb autonomiczny wyłączyć i sobie np. mieć ochotę gdzieś pojechać do osoby po prostu poprowadzić tak jak zawrzeć cygańskiej tylko koni żal, ale konie nie mają proszę państwa boję się, że samochody te klasyczne samochody mogą wkrótce podzielić los koni no właśnie i wspomniał pan o posiadanie samochodu, bo to jest jakaś zmiana paradygmatu wyobrażam sobie, że ta rewolucja w transporcie może sprawić, że posiadanie własnego samochodu stracił jakikolwiek sens, jeżeli ten samochód autonomiczny, dlaczego mamy go mieć na własność trakcyjnego jak taksówka oczywiście, że tak pomyślę, że zmiana tego podejścia można jeszcze by poruszyć jedno zagadnienie, którego może za chwilkę przed kwestię transportu publicznego jak jak jak te trendy transportowe wpływają na na te kwestie pomyśleli każdy z nas ma ma samochód średnio w unii Europejskiej tym pojazdem jedzie 13 osoby tak średnia dla tego lata dlatego wartość przecinkiem ten pojazd używany jadąc do pracy i wracając z pracy jako jako osoby prywatne to jest używane średnio mniej więcej tyle czasu co pralka tak nie ekonomiczne pozostały pozostały okres po prostu parkuje, gdzie parkuje tak tych samochodów przybywa kiedyś sama miejsc do parkowania ubywa są coraz droższa miejsc ubywa rodziny są aktywne kiedyśmy przeważnie głowa głowa rodziny mężczyzna był aktywne małżonka siedziała w domu wychowywała dzieci dzisiaj kobiety są również być aktywna również robić karierę zawodową też do tego potrzebują środki transportu do przemieszczania się, więc generalnie samochodów jest więcej miejsc parkingowych nie przestaje wystarczać w związku z tym i zmienia się i to jest pewna szansa w automatyzację transportu, że możemy mniejszą liczbą samochodów tą samą liczbę osób przewieźć, ale zmienia się druga rzecz no tak za chwilę się okaże, że tych miejsc parkowania nie będzie tyle potrzeba natężenie ruchu będzie wzrośnie także będzie musiał przystać skoro w korkach, ale zaparkowanie nie będzie potrzeba, tak więc trzeba bardzo bardzo rozważnie do tego podchodzić bardzo często teraz w obszarze transportu wypowiadają się dodatkowo urbaniści i jest to związane są elementem tzw. smart City, bo jeżeliby pan redaktor zapytał, jaki byłby to transport przyszłości np. w Warszawie to oczywiście autonomiczne, ale publiczne autonomiczne tak, czyli sytuacji, kiedy ja na co dzień rutynowych sytuacjach używa transportu zbiorowego autonomicznego to jest odpowiedź też na zapotrzebowanie na kierowców zawodowych, których jest jest coraz mniej, a jeżeli chcę pojechać poza miasto żyli chcę pojechać z rodziną albo sobie zamawiam usługę przywiezienia mnie właśnie z miejsca na miejsce albo korzystam z pojazdu współdzielone go tak czy tzw. car-sharingu i tylko wykorzystuje wtedy, kiedy potrzeba, więc może się radykalnie zmienić, ale dzisiaj to widzimy, bo np. usługa, którą pan wymieniły Ubera wg badań okazuje się ktoś przesiada dodaje do tego typu pojazdów okazuje się, że nie przesiadają się osoby, które mają jeżdżą prywatnymi samochodami tylko przesiadają się pasażerowie autobusów co to oznacza, że ta usługa zamiast koncentrować się przewożenie osób działa odwrotnie, czyli powoduje zwiększenie natężenia działa odwrotnie w związku z tym ten system jest naprawdę bardzo bardzo skomplikowana wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego jest państwa i moim gościem, a teraz na poważnie dr hab. inż. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego jest gościem programu rozmawiamy o przyszłości transportu przyszłości motoryzacji co za tym idzie rozmawiamy także o samochodach autonomicznych w kontekście właśnie przyszłości te samochody już np. w Kaliforni poruszają się poruszają się także bez kierowców jak z perspektywy czasu jak pan sądzi pan ocenia, kiedy samochody autonomiczne, czyli takie, które będą miały prawo poruszać się bez kierującego wejdą do powszechnego użycia no tutaj różne są podejścia i różna różne prognozy w tym zakresie z 1 tony można powiedzieć już za chwilę z drugiej strony jeszcze trochę, dlaczego ZUS już za chwilę tak, dlatego że nawet koncerny niemieckie zapowiada już na przyszły rok pojazdy, które będą wyposażone w jeszcze więcej tych elementów wspomagających może nie będzie cała całkowita autonomia można przykład punktu do punktu, ale technologia uczenia się diagnozy w technologię jest ona jest oczywiście doskonalona, bo na największym problemem jest przewidzenie przetestowanie wszystkich scenariuszy ile tych scenariuszy powinno być ile pojazd autonomiczny powinien przyjechać w warunkach testowych, żeby uznać, że bezpieczne o to cały czas toczy to na tym polu debata natomiast jak to będzie wyglądało w przypadku kolejnych lat najbliższy będzie wyglądał także te pojazdy będą mogły poruszać się w sposób samodzielny, ale pewnych określonych warunkach, czyli np. na autostradzie np. takim odcinku drogi, który jest do tego przygotowane nawet się mówi jedno podejście, które mówi, że być może przepis na wpuszczanie pojazdów autonomicznych na drogi będzie polegał na certyfikacji poszczególnych trochę tak jak w harcerstwie czy w sprawie sprawności, czyli jest sprawność pokonywania skrzyżowań sprawność poruszania się na autostradzie zakres sprawność dotycząca jakiś innych sytuacji i w tym momencie np. pojazd będzie jechał już dziś będzie zachwycała kontrolka oka jest w strefie mam certyfikat NATO strefy mogę poprowadzić sam, jeżeli sobie tego, że coś tak za chwilę okaże się, że duża, że już nie, że ententa zostanę ten odcinek drogi nianie nie został przetestowany ja nie mam uprawnień jako pojazd, żeby się poruszać przejmie kontrolę, tak więc to będzie taki system mieszany natomiast myślę, że najwcześniej wejdzie tam, gdzie jest transport profesjonalne, dlatego że tam jest niedobór kierowców tam jest transport, który porusza się w sposób rutynowy, czyli bardzo określony nawet raz stałe trasy w pętli, którą łatwo zautomatyzować łatwo sprawdzić tam niewiele może się niespodziewanego wyjazd ciężarówki plus transport publiczny tak mi się wydaje tak mi się wydaje myślę, że osobisty transport będzie na sam na samym końcu niektórzy nawet twierdzą sceptycy, że być może w pełni autonomicznymi pojazdami nigdy nie będziemy się poruszać, bo zawsze będzie ta bariera co się wydarzy transport autonomiczny samochód autonomiczny rodzi wiele pytań właśnie zastanawiają się nad tym futurolog rdzy, a także specjaliści od transportu tak jak pan to są pytania odnośnie prawa odpowiedzialności, ale to są pytania też natury bardziej filozoficznej czy moralnej te pytania poruszył np. wizualną Harari swoich książkach np. jak programować taki samochód autonomiczny w przypadku sytuacji niebezpiecznych czy jeśli samochód ma do wyboru, by spowodować spadek z dzieckiem bądź staruszką kogo powinien wydać powiem tak w całym obszarze pojazdów autonomicznych jest ich zagadnień całe mnóstwo często porównuje, bo jako 1 z trendów rozwoju transportu zasady są 4 może może wspomnę tak dla pewnego porządku to są pojazdy elektryczne pojazdy autonomiczne pojazdy połączone, czyli komunikujące się ze sobą pojazdy współdzielone w zasadzie wokół tych 4 rodzajów przewiduje się, że najbliższa przyszłość będzie się rozwijać, ale ile w przypadku pojazdów elektrycznych to można, by upraszczając oczywiście stwierdzić, że to tylko wymiana napędu cała reszta zostaje to w przypadku pojazdów autonomicznych są dylematy, o których pan redaktor wspomina to są cyberbezpieczeństwo kwestie etyczne i kwestie chociażby w tym cyber bezpieczeństwa pamiętajmy, że może być obiektem hakera nie tylko tam pojazd, ale infrastruktura np. zsunął się komunikuje czy atak na infrastrukturę informatyczną może być w tym wypadku bardzo groźny, bo dotyczy ludzkiego życia tak dokładnie natomiast wracając do tych kwestii etycznych Merrill amerykański Uniwersytet Marii prowadzi taki projekt nazwany Mora maszyn to był projekt ogólnoświatowej, gdzie zadawano pytania konkretne scenariusze sytuacji przedstawiano osobom, które brał udział w tym programie mam się zdecydować, kto powinien zginąć kogo powinno się ratować proszę uwierzyć, że tu już dochodzi jeszcze 1 problem, że nie tyle czy dziecko osoba starsza kobieta czy czy czy czy jakaś inna rzecz, ale różnice są w zależności od regionu świata i okazuje się pewnej kultury okazuje się, że u nas bardziej w Europie zwraca uwagę na niechronionych uczestników gdzieś indziej zwraca uwagę na kierującego pytanie czy ktoś kupi samochód, który powie on będzie chronił niechronionych uczestników ani kierowcy miała się niektórzy niektórzy mówią, że nasz pojazd kupi to będzie chodzi przede wszystkim osoby wewnątrz nawet więcej nas interesuje ten problem też poruszył Harari właśnie no czy samochód autonomiczny powinien być z tak powiem bardziej myśleć o jego właścicielu i podróżującym nim człowieku czy raczej o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu no to jest pytanie pewnie znajdą się i tacy tacy kupcy, którzy jedni, którzy wolą, żeby samochód był bardziej egoistyczne inni, żeby był, ale turystyczne, ale chyba tutaj potrzebna jest jakaś generalna regulacja, bo właśnie z kwestię prawne są w tej chwili chyba najistotniejszą rzeczą także w fazie testów pojazdów autonomicznych jak to w Polsce, kiedy pierwszy samochód autonomiczny będzie mógł w sensie prawnym wyruszyć na droga, jeżeli chodzi o Polskę no to muszę przyznać, że jeszcze nie w pełni już w sposób, jakby komercyjne czy użytkowy, ale w sposób może związane z testowaniem pojazd może jechać już dzisiaj, dlatego że uchwalona ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła w ogóle definicję pojazdu autonomicznego wprowadziła kwestie zasad testowania pojazdów autonomicznych w Polsce informacji, jakiego typu organy instytucje powinny być zawiadomione, jakie zgody powinny być uzyskane, żeby te testy przeprowadzić, więc do tego prawo zostało stworzone druga rzecz zostało wydane rozporządzenie przez ministerstwo infrastruktury, które definiuje jak powinno być sprawozdanie tworzone z takich testów, toteż konkretny formularz zawierający konkretne informacje nie omawiających w szczegółach zwrócą uwagę, że najistotniejszym elementem tego sprawozdania jest sytuacji, w których należało przyjąć kontrolę, czyli sytuację przed podczas testowania którymi sztuczna inteligencja takiego pojazdu sobie poradziła to jest w Polsce i na świecie natomiast też może dodam to, że jesteśmy w całym w pracach Unii Europejskiej na bieżąco w tym zakresie, dlatego że głównie tu predysponowane do tego minister infrastruktury, bo jest uprawniona i ma kompetencje w zakresie prawa jazdy ustawy o transporcie szkolenia egzaminowania kierowców krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego jest przy ministerstwie infrastruktury itd. tak dalej, więc ministerstwo bierze udział przedstawiciele ministerstwa w pracach również współpracę z pracownikami Instytutu transportu samochodowego w pracach komisji Europejskiej w pracach ONZ, gdzie dyskutuje się jak stworzyć ramy prawne właśnie jak i jakie testy, jakie wymagania powinien spełniać taki pojazd i to w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie przechowywania danych w zakresie pro testowania i projektów badawczych, które się robi to się toczy na terenie Unii Europejskiej Polska jest aktywnym uczestnikiem tych tych dyskusji, więc może polskiego oraz autonomicznego prędko nie będzie natomiast z całą pewnością trzymamy rękę na pulsie, jeżeli chodzi o wprowadzenie tych regulacji na ogólną o europejskim poziomie jak powiedział światowe marki już przygotowują się do tej rewolucji, ale wspomniał pan także o tych autonom Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA