REKLAMA

"Muzyka zawsze korzysta na fuzji z polityką" prof. Pęczak

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-12-30 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 minut po godzinie 13 Michał Fura witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na popołudnie Radia TOK FM, którym dzisiaj mnóstwo ciekawych tematów, ale też ogromny zakres tej tematyki będzie o kulturze drodzy państwo będzie o stosunkach polsko-rosyjskich będzie wreszcie opolskiej służbie zdrowia jak zwykle zresztą program przygotowuje Anna Piekutowska każdy znajdzie to coś dla siebie program realizuje Krzysztof Woźniak dba o to by tutaj wszystko pięknie brzmiało na początek Rozwiń » drodzy państwo o kulturze czy wysokiej czy niskie to w zakresie okażą nadzieje moi państwo goście będą to rozstrzygać się tego absolutnie nie podejmuje temat, którym wywołany może takimi dyskusjami przy świątecznymi przy okazji występów benefisu Zenka Martyniuka, który ukazał się w telewizji publicznej drugim dniu świąt jak Energa SA wy drodzy państwo okazuje się, że ponad 4 000 000 ludzi oglądało ten Benefit to się okazuje był najlepiej oglądany program w ogóle w Polskiej telewizji te święta aż w święta dużo siedzimy przed telewizorami to jakby podnosi rangę tego wydarzenia przez państwo ze mną Judyta Sierakowska dziennikarka reporterka autorka książki nikt nie słucha reportaże o disco polo dzień dobry dzień dobry oraz prof. Mirosław Pęczak Uniwersytet warszawski tygodnik polityka dzień dobry no jak to jest ustalenie rozmawiamy dzisiaj państwo Gustaw troszkę będę pytał, ale jesteśmy chyba zdaje się mocno podzieleni, bo już także benefis był w telewizji dużo ludzi oglądało to przejmie drugie tyle dyskutowało w mediach społecznościowych pewnie przy stołach świątecznych, ścinając pierniczki makowce jednak dziś ten temat Zenka Martyniuka tego benefisu się pojawiał no to jak jesteśmy tak podzieleni, jeżeli chodzi o społeczeństwo, że 1 to disco polo tak przeszkadza razi, a drudzy widzieli rzeczywiście taką muzykę łatwą zwiewną na salonach pani Edyta ja mam wrażenie, że disco polo w Polsce wielu ludzi jak polityka religia wzrostu to jest 1 z ulubionych tematów bardzo łatwo krytykować disco polo także z oka jest to Kliczki teledyski słowa i to nie ulega wątpliwości możemy sobie tutaj dyskutować na ten temat natomiast to nic tak naprawdę nie zmieni, bo te wszystkie miliony ludzi nadal będą tego słuchało to jest muzyka, która oczywiście na zawsze najlepiej sprawdzi na plenerach festynach znalazł wreszcie, bo no skoro o benefis Zenka po prostu pobił też nawet Kevina, który po prostu chyba od lat nie był bity rekord tak to okazuje się, że się trochę patrz w niektóre chyba nie są częścią jest minister nie znają gazu ceny, ale zawsze, że te zaś oglądalność podtrzymała, więc tym razem mamy jakiś przełom rzeczywiście jest przełom, ale chociażby jak sprawdzałam, bo podały pytania o chociażby, kto ogląda Sylwester marzeń Otóż okazało, że ogląda było jakieś 7 przyczyny w rekordowym jakimś czasie oglądalności 7,9 minione Boże co jakiś przy ogromnej liczby jak niemalże z lat dziewięćdziesiątych disco Relax, a dla ludzi nas coraz większą oglądalność była oczywiście jak był Luis Fonsi Despacito i Zenek Martyniuk Zenek Martyniuk po prostu przyciąga widownię, dlaczego panie profesorze pan prezes nie ma także ja myślę, że to jest w tej chwili dość nieoczekiwanie zresztą, bo nikt wcześniej tak tego nie widział męscy im muzyki popularnej w Polsce, zwłaszcza jeśli chodzi o kogoś takiego jak Zenek Martyniuk, który reprezentuje to jest ten w cudzysłowie klasyczny nurt muzyki i nawet co zresztą DC bardzo słusznie zauważyła w swojej książce trochę wstyd się przyznać niekiedy, że się tego słuchać się tego słucha nawet można powiedzieć tak co zresztą sam zaobserwowałem kiedyś na juwenaliach w Warszawie, ale przyjrzałem się temu dokładnie było w Gdańsku, kiedy zaproszono zespół Boys i organizatorzy twierdzili, że robią co właśnie tak trochę dla beki jak to dzisiejsze powiada i rzeczywiście z początku widać było, że publiczność tak się świetnie bawi zachowuje trochę ten dystans do formy tak, ale im więcej przybywało piwa prawda tym wysokie skraca w końcu okazało się, że wszyscy ci studenci bardzo kochające świadczy nie tylko o zespole, bo jeszcze bardziej prawdę tych studentach to znaczy związek ludu z muzyką która, która tego ludu wychodzi jest rzeczywiście bardzo ścisły no właśnie bo jakby wszystkie dyskusje prowadzone na Twitterze na Facebooku, gdzie tam rzeczywiście no już padały argumenty naprawdę tak jest ogranicza agresji Jenny Wolf dlatego powiedział wiele z drugiej strony polityka religia jest ten spór dotyczy tego czy disco polo o powinno być chyba nikt tego nie niepodważalne, że ktoś, kto lubi pytanie jest zupełnie inne ono powinno być w telewizji publicznej i tutaj, żeby wejść do tej dyskusji rada trochę takie prowokacyjne pytanie jak w tym kontekście mamy rozumieć misję mediów publicznych panie prezesie urzędu naukowo to z klubu jak określone jako wstęp jest myślę, że 1 z ważnych elementów specyfiki disco polo jest to, że ono było odbierane jako muzyka, która się wyzwoliło nadzoru wzrostu i zdobył także no ludzie niekoniecznie lubią, choć stosuje się narzuca, bo to co 3, czego słuchać wypada prawda co odpowiada powiedzmy takim gustom odpowiednim, ale lubią często to co co zawsze lubili nie zawsze im na to pozwalano to jest to się oczywiście związek z początkami tej muzyki z tym momentem firmy samo w latach dziewięćdziesiątych wtedy 90 Antek transformacji, kiedy kiedy, kiedy nie było już polityki polityki kulturalnej pojmowanej tak restrykcyjnie tak jak to było za PRL-u, ale jednocześnie panowało przekonanie, że to, że trzeba jednak tymi treściami kultury jakoś sterować zdarzenie wszystko wypada wtedy zarysował taka sytuacja, że w mediach publicznych nie wykazało emitować disco polo natomiast wykorzystały to niektóre media komercyjne niekomercyjne, które oczywiście co robiły ciekawe co jest, że tak muzyka tego typu istniała jeszcze przed erą disco polo w sensie ścisłym i i ona właściwie funkcjonowała w takim wielu półoficjalnie np. na pocztówkach dźwiękowych lata 60 kiedy, kiedy pojawiło się dojrzeć dużo nagrań zespołów polonijnych rzeczywiście proces był rodzaj sztuki żenującej dale ludzie to bardzo lubili no co jest najważniejsze to jest to że, że disco polo się wzięło folkloru weselnego i folklor weselny mające się bierze, że nie tylko odbiera co co było co było w obiegu prawda takim głównym głównym nurcie, ale też to co co co pasowało dlatego do gustu dlatego wracam do mojego pytania jak mówili okresie w tym kontekście misję mediów publicznych może, że trzeba było tego zacząć podkreśli, jeżeli 4 000 000 chcą słuchać znaczy, że to jest misja, bo to daje ludziom radość Niewiem szczęście poczucie jakiejś takiej dziś odnoszę nawet jak określa za 2 też Krakowska misja misja orzekł polega na tym teraz chyba głównie oglądalności generalnie mamy wypis nie rozumiem, że po to, są 2 rozbieżne różne rozbieżne kierunki jedno jest oglądany drugie to jest misja to znaczy, że ktoś powinien mieć, ale wrażenia no to tam świat poszła w oglądalności pieniądze, bo generalnie to powinno polegać na tym, że mamy różnorodne programy chodzi raczej wiązała funkcję edukacyjną dokładnie od, a od teraz z coś szczerze mówiąc Polska jest Polska jest dosyć Chłopska, więc siłą rzeczy docieramy do tych ludzi, którzy słuchają muzyki tanecznej tutaj już w sumie profesor powiedział tak na temat właśnie początków disco polo, ale początki disco polo dobrał się i przyśpiewek weselnych przyśpiewek jakiś jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym przyśpiewek weselnych zeszytów itd. prosto nigdy tak naprawdę nie było ambitne, ale zawsze miały wzięcia, zanim pojawiła się disco polo jako takie było mu był folklor muzyka biesiadna i to właściwie zawsze postulował na pierwszym miejscu w słuchalności jednak sprawdzałam lata osiemdziesiąte badania 90 te to także czas wygląda ubiegły rok badanie CBOS 63% Polaków lubi disco polo w tym wejścia kilka procent bardzo lubi z tą liczbą zostańmy na kilka jesteśmy teraz przeciwnego naszej dyskusji przypomnę, że my też Krakowska dziennikarka reporterka autorka książki nikt nie słucha reportażu disco polo oraz prof. Mirosław Pęczak Universe 2 warszawski tygodnik polityka są moimi państwa gośćmi za chwilę wracamy teraz w TOK FM informacje Michał czy przed mikrofonem witam państwa ponownie w studiu nadal też Krakowska dziennikarka reporterka autorka książki nie słucha reportaży o disco polo oraz prof. Mirosław Pęczak Uniwersytet warszawski tygodnik polityka przypomnę rozmawiamy o estetyce disco polo, a misyjną ości telewizji publicznej w ogóle mediów publicznych oczywiście wszystko w związku z benefisem Zenka Martyniuka, który przyczyną ponad 4 000 000 osób przez ten telewizory, gdzie jest miejsce dla disco polo mocno kontrowersyjne pytania jest także taka muzyka powinna być rzeczywiście państwo zdaniem wpuszczana wszędzie skoro ludzie chcą jej słuchać czy rzeczywiście ona najlepiej sprawdzona impreza jakich plenerowych festynach weselach i tam jest miejsce i Wasielewska możemy bowiem zaczyna to to jest także to muzyka miała chwile kryzysu tak jak zdjęto disco Relax disco polo Live to była ta przerwa dzieci muzyce niektórzy nawet zrezygnowali z kariery, bo poszli wesela co jest takim pewnym chlebem dla tego gatunku natomiast właśnie pojawił się internet, bo ta nie zmniejszy ten 1 program, który się ukazywał co ma całą branżę może jeszcze lepszym, dlatego że jeszcze nie było internetu, ale dopiero szykował i te programy chociażby disco Relax miał sięgał 8 milionowej publiczności disco polo Live oraz Adam Małysz czas są przy ogromnej liczby te programy było mnóstwo innych tak, ale nie miały konkurencji tak naprawdę one były też tak naprawdę fajnie tak samo zaprogramowane, bo disco polo Live był w sobotę co jest godzina emisji zmieniały tak, ale był na środowisko po w sobotę wieczorem dzieci ludzie się przygotowywali na zabawę, więc mogę sobie posłuchać takim zadrzeć, a rano później dziesiąte w niedzielę disco Relax w pieleszach jeszcze można było to tego słuchać wczorajszą willa walnego idealne godziny, więc jak zdjęte programy to tak naprawdę zdjęto też ci muzycy nagle zniknęli tak nie było ich oglądać później pojawił się internet pokazał prawdziwe gusta Polaków, a oczywiście polo TV polo TV rok 2011 nagle nowa stacja muzyczna emitująca z Opola, która od razu wchodzi na multipleks prawda i od razu wskoczą na pierwsze miejsce proszę, a później później ona tańczy dla mnie to 1 z takich kluczowych momentów, gdzie pierwszy w ogóle 100 000 000 z Polski takie muzyczne to po prostu należało do disco polo do rady pamiętam jak zwrotki Liszewski rozmawiałem wtedy to do niego wpłynęły zapytania z całego świata nawet zostaną w ogóle mogę teraz powiedzieć, bo to właśnie udało, ale od PIT Bulla też, więc przepraszam to raczej nie oferuje tak oferuje się na tej zasadzie, że to jest tak słuchalność taka słuchalność, ale jeśli porównamy to takich przebojów latino, które często są bardzo przaśne i tekst i ich nie traktujemy te z takim znaczkiem żenujący kiczowaty, a nasze disco polo kosz jakoś latino Party chyba lepiej brzmi niż disco polo Party prawda no właśnie, dlaczego pani prezes z 2 powodów pierwszy jest taki, że Polacy nie znają przeważnie hiszpańskiego, ale nie brzmi cenach, a drugi to jest taki, że to jest trochę inny folklor muzyczny jest trochę egzotyki jestem taką uznana bramka sobie prawda takie RO da jak jak maska afrykańska prawda na ścianie zawsze jakoś tam nobilituje, więc jest tutaj też rozrywka muzyczna jak każda inna rozrywka muzyczna, tyle że właśnie takim posmakiem egzotyki, więc to jest trochę bardziej szlachetne niż coś coś co się bierze prawda z podmiejskiego Cywińskiego weselisko różnica dość istotne o chciał dodać, bo jestem entuzjastką czytania komentarzy pod teledyskami w ogóle artykułami czasami naprawdę są perełki tak zawodowo czy tak dla przyjemności to jest przyjemność sam jest wątpliwa można się przerazić natomiast chodzi tak jak dla nas lepiej jest egzotyką tak jak czytam komentarze pod teledyskami polskimi, gdzie bardzo dużo gości jest w teledyskach latino u nas też głównie ten set idealna rozliczenia co da natomiast tam płyną pozdrowienia z całego świata jak przeczyta to mieć Chile Wenezuela Australia wszystko i po prostu Super muzyka z Polski poza wszyscy pozdrawiają wysoka czuje się, że tak witalność nie należy tylko do Polaków ta po co Polska to Polski disco polo jest także kontrola NIK tak rozmawialiśmy w przerwie o tym, zresztą książce Sierakowski jest też o tym, o tym fragment, że muzyka disco polo ma ewidentny wpływ na politykę czy to jest kwestia tylko z pamiętnego Olek Olek Aleksandra Kwaśniewskiego, które ja jak jak rozumiem dopomógł w jaki sposób wygrać wybory to jest też to co dzieje się teraz, że przyciąga się do mediów publicznych ogromną publikę także takimi benefis sami imprezami transmitowanych to jest ja myślę, że sukcesu 100 sześćdziesiątego piątego roku nie powtórzy się to Senat racji Ukrainie tam było po prostu tak naprawdę idealne poletko do tego to on był bardzo popularnym zespołem, bo to on nagrał Ole Olek Kwaśniewskiego był emitowany w idealnym czasie w disco Relax, gdzie była wielomilionowa oglądalność publiczność i ciągle ten sam teledysk polecam obejrzeć on jest naprawdę na poziomie i był czarnoskóry muzyk egzotyka w ogóle wszystko się tam działo ten promienny lud odchudzony Kwaśniewski w zakresie również zamysłem działaczy panowanie marketingowiec Francuz politycznych francuski Jacques Louis Scola on odpowiadał on wcześniej poprowadził do sukcesu Mitterranda i prowadził później jego przez 14 lat albo specjalnie wypożyczą jedni muszą dokładnie to wybrał akurat pan na pewno ktoś podpowiedział jak zespół jest popularne od opłat było troszeczkę takie polskie italo disco tak tak tak to Toni to to trochę trochę inny czy disco polo prawda niż te zespoły biały spod Białegostoku ze ściany wschodniej w swoje my sobie w cudzysłowie bardziej Europejskiej z Mazowsza ale, ale tak natomiast jest na 1 sprawą jest to, że disco polo było używane w kampaniach wyborczych to błędnie jedynym przykładem Bayer full prawda grywał dla PSL-u swego, ale są absolutnie pani prezes pan widzi możliwość takiego jak już ze Sierakowski powiedziała, że może taką skalę tak, bo tam ja rozumiem, że tam także kilka procent dzięki temu teledyskowi udało się uzyskać dobrze pamiętam jest 9% i to firmy badawczej udowodnił, że przecież Kwaśniewski wygrał z Wałęsą legendą Solidarności na pewno na początku nie miał wiele szans tylko 2%, a ta piosenka, która wskoczyła na pierwszy jest przez rok było na pierwszym miejscu domu aż 9% dzisiaj też tak jest czy nie dziś widzi w ogóle cokolwiek państwo możliwość wpływu tej dzisiaj ze zwolnienia się wtedy będę disco polo było taką ewidentną kontrowersją można powiedzieć, że disco polo było elementem kultury popularnej wedle tego kulturę popularną rozumiał on jest taki brytyjski dobrać kultury, że kultura popularna była kultura ludów wg niego jako taka była siłą rzeczy kulturą oporu wobec gustów dominujących i rzeczywiście to dość dokładnie odpowiada statusowi disco polo z lat dziewięćdziesiątych natomiast w tej chwili disco polo jest elementem kultury dominującej właśnie jest głównie zasługa rządzącej dzisiaj partii po prostu disco polo weszło tak powiedzieć obieg tego co można, by nazwać politycznym populizmem i to jest właściwie można powiedzieć taka obopólna osmozy to znaczy politycy z tego korzystają, bo jest to popularne jakiś mechanizm, a rzezi jak to się żyje to się przejawia w ten sposób, że zawsze w w kulturze masowej funkcjonuje coś takiego co jest jakby takim zestawem konserwatywnym to jest np. patriarchalnym wzór rodziny to jest deklarowana religijność to jest czasami no macie z prawdy, którego disco polo mamy mnóstwo i to wszystko odpowiada takiej wizji świata które, która jakoś tam jakoś tam mieści się w tych wyobrażeniach prawda tej polskiej polskiej prawicy z drugiej strony w momencie kiedy, kiedy dochodzi do takiej fuzji prawda polityki muzyki nocą muzyka też na tym korzysta się rzeczy, dlatego że obecna w mediach chociażby, które są kontrolowane i to w jakim czasie z polityków kiedy, więc na czele w Polsce jest oczywiście sytuacja specyficzna, dlatego że że mamy do czynienia nie tylko z rządami rynku, by tak to jest żart z pewnymi decyzjami natury czysto politycznej jest trochę tak jak za komuny prawda, kiedy w telewizji reglamentowaną ośrodek dzisiaj też szereg lamentuje, tyle że wykorzystuje się jednocześnie to co co trzeba mamy bardzo dużo w innych mediach, które nie nie są kontrolowane przez władze bezpośredni, a będzie mieć teraz taki boom blisko skoro widzimy, że disco polo wkracza na tę także telewizyjne salony tak to nazwijmy to może się okazać, że będzie jeszcze bardziej wzmacniało na tej scenie kulturowej myślę, że zawsze jest ten okres zmęczenia ileż można i każdy skoro jest internet są różne stacje telewizyjne radiowe itd. każdy będzie mógł sobie wybrać co musi podoba tak teraz rzeczywiście tutaj idziemy w tę stronę, że Sylwester Sylwester marzeń zostałem rzeczy Sylwester marzeń w tym roku w Polsce też poszedł w stronę bardzo Nisko polową jak zobaczyłam, jakie tam gwiazdy są wrócił do tego cała tak widzę widzę, że tutaj ten patent rozszerzono zakres został tak tak tak i są zespoły, które mają niewinny jakiś rolnik Ferrari jest taka nowa gwiazda gość chłopak jest dosyć ciekawy, bo chciał zrobić pastisz troszeczkę disco polo i rapu, ale oczywiście jak to z postaciami wychodzi jak modelki fakt, że lat, że nagle stało się niemal hymnem i jako gwiazda wystąpi chociażby właśnie w Polsacie a dlaczego mówię akurat o tej piosence dlatego, że to jest chyba rekord przy 5 miesięcy zdobył 100 000 000 nie ma nie ma pan nie ma chyba większej liczby tutaj i liczby pań mogą kłamać tak i ja mam wrażenie, że też do tego doszło już nowa taka widownia, czyli młodzi ludzie mówi sam pakiet jest 1920 lat, tak więc przyciągną jeszcze jako kolejny kolejnych tak i to jest to nowe pokolenie i lektor cenowo nowa muzyka nie jest takie jak prawo jak Zenek Martyniuk, który musiał śpiewać tym swoim pseudo dyskontem prawda, bo jak pokazali, że nas ktoś nazwał rzecz, że to, by wzrosła pseudo dyskont Hadryś kant, czyli takim cienkim głosikiem generalnie wersety tak ale o co chodzi, bo wszyscy szliśmy oczywiście disco polo SUV oni śpiewają straci tak natomiast na to jest zapotrzebowanie, dlaczego to jeszcze dziś pierwsi szefowie Green stara, czyli pierwszej wytwórni blisko 1 drugi wytwórnie tak, ale teraz ona cały czas trwa co myślisz że, żeby śpiewać warsztatami, bo to jest facet jest bardziej ciepły optymistyczny i lepiej odbierany przez ludzi może nie zdajemy sobie z tego sprawy, dlaczego tak śpiewa właśnie dlatego kiedy jeszcze w latach dziewięćdziesiątych chociażby tutaj w areszcie na Białołęce puszczano właściwie faworyzowaną disco polo, dlatego że miała optymistyczne wpływ na więźniu proszę bardzo królowała wolność Boysów jako spotkanie zresztą proweniencję więzienne o tym w utrzymanie czy Semka dmuchanie to jest walczyka więziennego z idealnie wszystko się jako sumuje i powiem tylko na szybko tera na spotkaniu w Warszawie przyszedł chłopak, który pracuje tam w areszcie robiąca teraz na pierwszym miejscu jest naj głośniej też discopolowy zespół proszę bardzo państwo się ciekawych rzeczy można dowiedzieć rzeczywiście okazuje się, że to disco polo no nie jest mówi czy może nie dyskutuje o nim w taki sposób jak my dzisiaj dyskusji rzeczy się w trakcie świąt w związku z koncertem syna Martynka naprawdę państwo tam poczytają różne komentarze to już przechodzi ludzkie będzie siedział, bo nikt nie zbudujemy warstwie tak powiem estetyczne to to wiemy to znamy to jest oczywista Augusta nie dyskutuje obraz wiedzy 1 lub drogi witam to rok państwo zaciekawienie będziemy pewnie wszystko śledzić co się dzieje nadzieje, kiedy jeszcze wrócimy do tej dyskusji moimi państwa właśnie byli też Krakowska dziennikarka reporterka autorka książki nikt nie słucha reportaży disco-polo oraz prof. Mirosław Pęczak Uniwersytet warszawski tygodnik polityka szybko krótkie pytanie do 1000 polskich powstają jakieś kolejne badania na temat disco polo w Polsce jest rynek mocno badane czy nie jest badane natomiast bardzo często są badania chociażby typu c Bos, gdzie jest sprawdzono popularność muzyki i to było ogromne badania w ubiegłym roku, gdzie tak jak wspomniałam 60% po raz kolejny książę można się spodziewać na ten temat myślę, że one są niezależne od badań to, że disco polo niczym się to jest fenomen chyba nie ma większego na przestrzeni kilkudziesięciu lat po prostu w Polsce taką dziękuję państwu za wizytę w studiu teraz w radiu TOK FM informacje, a popołudniu Radia TOK FM wraca za kilka minut dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA