REKLAMA

Z Sylwestra Uberem nie wrócisz

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-12-31 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w radiu TOK FM 1322 przy mikrofonie Filipka 6 oraz dobra państwa moim gościem jest teraz Jan zygmuntowski fundacji ministra dzień dobry dzień dobry wszystkim będziemy rozmawiać lex Uber, czyli prawie, które ma w założeniu uregulować rynek przewozów w Polsce głównie dużych miastach, w których coraz większą część tego sektora mają firmy typu Uber Bolt to prawo wchodzi w życie 1stycznia, a więc klient Ubera jest dziś wieczorem Uberem na imprezę domówkę gdziekolwiek mija Rozwiń » godzina druga w nocy trzecia w nocy czwarta impreza się skończyła klient sięga po smartfon chce zamówić Ubera zamówi co się stanie co się zmieni pewnie zamówi skoro do tej pory, by operował szarej strefie to wątpię, żeby to się specjalnie zmieniło tak naprawdę są 3 miesiące na przepisy na ten okres dostosowawczy związku, z czym nowe licencje tak naprawdę będą obowiązywać dopiero 1kwietnia większy problem jest po prostu z dokładnie z taksometrem czy aplikacja uważa jako tak samo się zmieni tej nocy teoretycznie coś zmienia przesłanie tych ostatnich nadchodzących 3 miesięcy, gdzie się spotkają się wymagania związane z taksówkarzami i Afryki użytkownikami aplikacja Mobile tzw. lex Uber od tej pory, mówi że aplikacje mobilne mogą służyć jako taksometry do naliczania opłat w związku z tym w teorii aplikacja Ubera również może do tego służyć my nie wiemy czy tak będzie, ponieważ do tej pory nie zostały opublikowane 2 rozporządzenia inne strony rozporządzenie ministra finansów, które uznaje to od swojej strony finansowej rozporządzenie ministra cyfryzacji, które uznaje, że te aplikacje mobilne konkretne konkretnych parametrach technicznych mogą służyć za właśnie urządzenie, naliczając opłaty, czyli bez tych rozporządzeń może się zmienić nic bez tych rozporządzeń obowiązują wyłącznie taksometry czyli, jeżeli tych rozporządzeń nie będzie dzisiaj nie ma iść na ten moment 1324 tak nie ma na ten moment to właściwie po północy korzystanie z aplikacji będzie nielegalne aplikacja Ubera dodajmy, bo ci taksówkarze, którzy korzystają z takich aplikacja mytaxi czy iTaxi są legalnymi taksówkarzami związku mają też taksometry będą w stanie Przemyśla po północy tylko aplikacja tak jak właśnie Uber czy wyborcy nie mają taksometrów i operują trwa w szarej strefie z 1stycznia jeśli wejdą rozporządzenia NATO będą nielegalne, ale w momencie, w którym po stronie ministerstwa leży problem związany z tym, że nie ma tak komplet komplet tego prawa to czy to będzie w jaki sposób analizowane korzystanie z Ubera, czyli korzyść jeżdżenie jako kierowcy Ubera pytanie brzmi czy, jeżeli coś jest nielegalne czy będzie ścigane wątpię, że tutaj państwo polskie zareaguje widzieliśmy, że do tej pory raczej ulegliśmy naciskom Waszyngtonu czy właściwie Doliny Krzemowej jeśli chodzi o stanowieniu prawa pierwsza wersja w ogóle lex Uber zaproponowana przez ministra infrastruktury została później zdecydowanie złagodzona tu jeszcze wersja sprzed kilkunastu miesięcy 2018 roku jeśli dokumentem dokładnie minister Adamczyk zaproponował taką wersję, która była zdecydowanie lepsza chociażby nie pasowała egzaminu z topografii, który bywa nazywana egzaminem z topografii rzeczywistości większość pytań dotyczy ruchu drogowego z przepisów BHP bezpieczeństwo właśnie natomiast teraz ten egzamin został został skasowany bardzo duży nacisk tutaj był ze strony ambasador Stanów zjednoczonych w Polsce ambasador Mosbacher, która nie tylko w tej sprawie zresztą, ale wielokrotnie wymuszała na narządzie ustępstwa czy w tej sprawie w sprawie podatku cyfrowego to już rok temu było, kiedy ten list ambasador Mosbacher do polskiego rządu wycieków, które ona informowała, że to prawo zostanie przyjęte w tej formie to może zagrozić i zamrozić relacje polsko polsko amerykańskiej pytanie brzmi w tym kontekście właściwie znaczy nasza suwerenność mówi się dziś dużo suwerenności technologicznej właśnie Czyżby tego jak algorytmy aplikacja możemy stosować, jakie niejaki wyznaczają nam rzeczywistość ja bym poddał wątpliwość naszą suwerenność taką realną, a tu już odchodzimy bardzo bardzo daleko od klientów Ubera można rzeczywiście ciekawy temat natomiast jeszcze na sekundę wrócę do tego co się będzie działo w ciągu najbliższych godzin w ciągu najwyżej 3 miesięcy, gdyby się okazało jeśli się okaże, że oczywiście wszystko rozporządzenia zostaną przygotowane i to prawo zadziała to co będzie musiał, jakie uprawnienia będzie miał kierowca Ubera czyli jakie obowiązki, jakie będą na niego nałożone, jakie warunki będzie musiał spełnić do tego, żeby rzeczywiście być kierowcą Ubera i w jaki sposób ma wpłynąć na ruch przewozów w Polsce wpłynie w niewielkim stopniu w rzeczywistości będzie musiał zyskać tylko licencję, ale właśnie licencję same sobie uzyskanie zostało znaczącym stopniu z regulowanym pasku, z czym bez egzaminu właściwie uzyskanie licencji jest swego rodzaju formalnością złożeniem dokumentów przez powiedzmy ta osoba jest identyfikowana do tej pory w powiedzmy sobie szczerze pośrednicy, bo to oni w dużej mierze zarządzają Uber w Polsce pośrednicy tną twierdzili że, że rejestrują te osoby twierdzili, że jest sprawdzają trudno trudno tak naprawdę powiedzieć, jakiego stopnia kontrola była dogłębna zauważmy, że większość kierowców Ubera w tym momencie w Polsce to są imigranci często bardzo odległych rejonów świata jak Bangladesz Pakistan Gruzja przybliży Ukrainę, ale też coraz mniejszym stopniu i to są osoby, do których trudno przeprowadzić taki i taki Grant czek, a tak naprawdę tylko te osoby godzą się tą pracę, ponieważ stawki są po prostu kempingowe niszczące rynek to co się zmienia bardzo niewiele właśnie dlatego odbuduje się zastanowią się właśnie, bo jest tak dużo było mówione tej o tym, o tym prawie, a potem w tym się okazuje, że zostajemy tak dzień przed oficjalnym wejściem w życie tego prawa w sytuacji, która się tak naprawdę nie zmienia, a nawet może się zmienić w ogóle, ponieważ nie jest są dopełnione pewne obowiązki powinności ze strony ministerstwa prawdę taka, że ministerstwo miałoby teraz jeszcze poza samym lex Uber miałoby jeszcze przestrzeń na to, żeby wdrożyć znaczącą zmianę tą zmianą byłoby, gdyby w rozporządzeniu ministra cyfryzacji pojawił się zapis dotyczący cen mnożnik owych mnożników, bo bardzo często sam Uber albo kierowcy nawet Ubera umawiają się czy kierowcy Ubera umawiają się natomiast sam Uber jednostronnie ustawia ceny mnożnik owe, jeżeli stwierdza, że chociażby w sylwestrową noc może zarobić więcej może ściągać więcej pieniędzy to twierdzi, że wprowadza mnożnik po coś więcej kierowców pojawią się na ulicach wiemy jednak, że decyzja o tym czy dziś będę jeździł nie będę jeździć będą pracować nie będę pracował nie jest podejmowana ad Hok na podstawie tego, że dostaje notyfikację jako kierowca, a dzisiaj mnożenie ludzie mają na rodzinę życie lany siadaj auto związku z tym mnożnik jest używany przez Ubera jako argument do tego, żeby wyciągać więcej kierowców na drogach w rzeczywistości ściągać po prostu ze zdesperowanych klientów więcej pieniędzy tego możemy spodziewać sylwestrową noc i ceny mnożnik owe są swego rodzaju oszustwa, jeżeli wsiadam do tradycyjnych taksówkarzy może cena wyższa nie jest dopingował nie jest niszcząca rynek, ale jest cała, ale stała wiemy, jaka jest w przypadku Ubera może się znacząco różnić między tym co jest nam wyświetlana jest pobierana już Uber działa jakiś czas w Polsce znaczy nie są rząd był tak popularne rok temu, ale czy był jakiś taki informację o tym, że właśnie 1stycznia UB się zablokował zupełnie nie było możliwości, żeby zamówić, żeby zamówić przewóz przyznam szczerze jak na spowiedzi zdarzą się jeździ czasem Ubera również poza normalnymi taksówkami i nie zauważyłem żadnych taki wiadomość, o ile kierowców teraz jeśli to jest powód jest wódka w ogóle szacowane dla kierowców w Polsce jeździ właśnie dla Ubera to jest liczba, która zmienia się tak szybko, że trudno jest trudno jest nawet, aczkolwiek szacunek proszę mi taki, że w krajach też są ciekawe badania na ten temat dys, który też zresztą uczestniczyliśmy układ chociażby taki duży magazyn technologiczną pisał, że specyfika krajów tych Europy środkowo-wschodniej jest taka, że to nie Uber bezpośrednio jest tutaj tym takim głównym złem głównym mediatorem Uber jest dziś daleko w Dolinie Krzemowej natomiast on korzysta z systemu pośredników, więc to są firmy, które na początku zajmowały się tylko leasingiem aut, ale stopniowo zaczęły też samodzielnie sprowadzać sobie dają siłę roboczą zabierać ludziom na świat paszporty okresowo mówi od tej pory jeździć dla nas wyjeździe pół roku to wrócimy tam paszporty zaczęły oferować ubezpieczenia mają lekarza niewolnictwa to jest swego rodzaju cyber niewolnictwo kład tak to nazwał obecną nie zwraca na to, że to naukowcy nie posunął się aż tak daleko w takich określeniach, ale rzeczywiście jest to system no wyzysku zorganizowanego wyzysku i Uber wtedy umywa ręce tak, bo to nie on tym zarządza magazynem programów poniżej także nie wiemy co się dzieje tak, gdyby Uber jednak rzeczywiście z nich oraz z Polski, bo były takie zakusy żeby, żeby może nie wprost zdelegalizować, ale nałożyć takie obostrzenia na przewoźników na przewoźników prywatnych na tę firmę pośredniczącą żeby, żeby ostatecznie nie mogły funkcjonować na tych zasadach takich funkcjonują czy przypadkiem nie załamały się rynek przewozów w Polsce w ogóle ta sfera od razu została spełniona przez ich już w tym momencie jest wypełniana stopniowo przez inne firmy Bolta, który obejmie je ma dość podobny mechanizm działania jak Uber czy też operuje szarej strefie, ale tuż obok są my Taxi czy iTaxi, które poszły zupełnie innym modelem jest jakimś dokumentem ona poszła fotografów początku zaczęły współpracować korporacji Taxi z korporacjami taksówkarskim może wynikać z tego, że my tak chociażby jest niemieckie i tam są już jest duża duże zainteresowanie jednak też niemieckiego rządu w tym momencie, żeby tę sferę cyfrową robić inaczej niż Amerykanie od samego początku było tam takie podejście skoro Daimler inwestuje w naszą nasza aplikacja spróbujmy dogadać się innymi interesariuszami takim jak chociażby korporacje taksówkarskie związki zawodowe, czyli co wybrać jeśli chcesz być w porządku jeśli chodzi zarówno rynek, jaki jest wraz z innymi ludźmi jeśli chcemy się być świadomym konsumentem pan, mówi że jest Uberem czasem jeśli pan czasem taksówkami wobec tego też dziś musi się panu taką też brać pod uwagę skalę badań, których pan uczestniczy niestety, ale po prostu widać, że tak długo jak funkcjonuje Uber to wymiata cały rynek po prostu pozostała aplikacja tak jak mytaxi iTaxi w tym momencie np. współpracują ze sobą 2 aplikacje, ale współdzielą tą samą pulę kierowców, bo widzą, że ten jak po prostu jest niszczony kierowcy taksówek tradycyjnych odchodzą z pracy, a zamiast tego pojawia się masa tych właśnie sprowadzanych z krajów, gdzie panuje zdecydowanie bieda jest sprowadzanie ludzie do tego, żeby jeździć na zaniżonych stawkach na takim uderza zdarzały się skorzystać z Ubera, kiedy widzę np. w 10 minut nie jestem w stanie zamówić przez inną aplikację, ale uważam i PiS stąd też nie chcę spychać na jednostki jak będą wybory nie chcę mówić każda ma być świadomym konsumentem Kama mamy pamiętać o używaniu plastikowych słomek segregowanie śmieci używanie tych jest Ariel pewnym elementem świadomego świadomej konsumpcji ani nie wierzy świadomą konsumpcję są zdania, że tego jest właśnie sfera publiczna, żeby trochę nam ten zakres wolności wyznaczyć tak, żebyśmy byli zwolnieni z części tego myślenia inaczej to przekracza możliwości no i intelektualną moją pana myśli przeciętnego po prostu człowieka bardzo dziękuję Jan zygmuntowski fundacji skarbu państwa mają właśnie zaczęliśmy lex Uber skończyliśmy na tym jak być świadomym konsumentem okazuje się, że mimo, iż to prawo wchodzi w życie 1stycznia tak naprawdę na początku nie zmieni się nic być może nie zmieni się nic przez dłuższy czas niestety dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA