REKLAMA

Strajk uczniowski, czyli co młodzi Polacy robią, by ich usłyszano

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-03 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:43 min.
Udostępnij:

Jak doszło do postania strajku uczniowskiego? Kto go tworzy? Co zdaniem młodych należałby zmienić w systemie polskiej edukacji w pierwszej kolejności?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szczur Radia TOK FM piątkowy magazyn Horyzonty przy mikrofonie Hanna Zielińska rozpoczynamy dzisiaj rozmowy o edukacji będziemy się mówić o upodmiotowienie się młodzieży w edukacji będziemy mówić generalnie rzecz biorąc głosie ludzi młodych dzieci nastolatków młodych dorosłych w miejsce imię w polityce w przestrzeni publicznej na przykładzie konkretnej organizacji na przykładzie konkretnego ruchu, jakim jest strajk Uczniowski z nami Kacper lemiesz współzałożyciel strajk Rozwiń » Uczniowskiego dobry wieczór życiu no i chcemy się państwu powiedzieć o tym, fenomenie, który z 1 strony wpisuje się z polską specyfikę powiedziałabym kulturowa polityczną, a z drugiej strony zdecydowanie to jest też głos na fali powiedziałabym światowego trendu przejmowania samostanowienia przez młodzież ale zanim opowiemy o stanie z samym strajku uczniowskim, jakie wiążą się z nim zjawiska to pytanie do ciebie, jaką odgrywa rolę w strajku uczniowskim, tym bardziej że przedstawia siebie np. na swoim koncie na Instagramie bardzo wysoko jako wujek w strajku uczniowskim co to znaczy taki ten z wujkiem może to moja rola jest taka dziś pośrodku trochę może właśnie ludzi którzy, którzy chcą zacząć dopiero działać albo troszkę działają chcą jakoś zmienić swoje podejście w tym w tym w tym działaniu, a taką starsze znam trochę, od której się uczy po prostu od kilku lat tak, bo to nie jest już uczniem jeszcze nie jesteśmy będę ojcem już starszyzny nie należy kiedykolwiek uda teraz jestem dobrym wujkiem tak, tak więc więcej jestem trochę, jakby pośrodku w tym wszystkim i i trochę jest takie jak lidera, który pewne rzeczy gdzieś tam jakby proponuje modeluje prowadzi i cały czas balansuje między tym na ile, jakby ludzie, którzy są zaangażowani Staniszewski mają, jakby sami też realizować, żeby się przy nich też przewracać uczyć wyciągać wnioski tak dalej, a na ile mam też czasem jak wejść i jakąś nową jakość do tego do tego zaprosić tak jakby stąd ta rola wujka czy jak każdy też dobrze to dobrze, która daje tak jestem ochrzczony też przez przez członków, kiedy ty ostatnio jeszcze było się uczniem no bo to musiało być całkiem niedawno, bo dobrze jeszcze pamiętasz te czasy szefa uczenie się w szkole tak no i 5 zlotemu, czyli dobrze rozumiesz dzisiejszą młodzież 5 lat temu strajk Uczniowski z kolei działa formalnie od kilku miesięcy strajk Uczniowski uaktywnił się przyjmie w przestrzeni publicznej organizacja w kwietniu, wspierając nauczycieli to był też taki ciekawy minister ma niestandardowy ruch uczniowie wystąpili w opozycji wobec pedagogów co jest takim w jakim sensie stereotypowym właśnie przeciwstawieniem tych 2 sił tylko właśnie, wspierając ich w trakcie strajku okazało się, że to nie jest jednorazowa akcja strajk Uczniowski nie był po prostu jednorazową protestem jest ruchem młodzieżowym mam przed sobą nawet konstytucję tego ruchu młodzieżowego na samym początku tej konstytucji czytamy, że to szeroki ruch młodzieżowy, który działa na rzecz gruntownej reformy edukacji są po prostu bardzo ambitne plany na jakie tylko mogli się zamachnąć młodzi ludzie ach, wy tak na serio totalnie serio i teoretycznie na serio w tym sensie, żeby się w tym, jakie są bardzo mnie nie napinać, bo pytanie doprowadzić do tej serii zmiany takoż za to, że dość mocno nieaktualne, bo my, gdzie od początku szukaliśmy też nowego sposobu na ten strajk jest nawet, że zaczęliśmy właśnie nie stają jakość opozycji czy może jakoś za mało że, że takie podejście w ogóle, że jeśli nawet nasze postulaty zostały przez polityków poparte to oni nie mają kompetencji, żeby wdrożyć więc, więc musimy to odpowiedzialność wziąć podwójnie w tym sensie, że nie tylko mówić o tym, o czym możemy krytykować to co nie działa, ale też, jakby robić to co to co chcemy to co chcemy stworzyć można, więc więcej, bo to co teraz robimy jest tak naprawdę właśnie bardziej szkołą niż niż strajkiem w związku z tym też zmieniamy nazwę narośnie i hasłem, jakby tego zrobić będzie szkoła dla tych, którzy robią dobro i chcemy się na tym na czym skupić możemy teraz tutaj też opowiedzieć o projekcie szkoła na wagarach, bo to jest coś co kilku wału i pojawiło się w ostatnim czasie w październiku w Warszawie w Gdańsku też pojawiła się szkoła na wagarach i znowu szkoła na wagarach nie tylko dla uczniów, ale też dla nauczycieli tak nauczycieli rodziców wszystkich tak jakby dla, których ten temat edukacji jako istotne i najważniejszych magistra 20 w tym sensie zakładamy po prostu alternatywną szkołę na 5 godzin i to jest nasz to jest nasze traktowania, czyli taki błąd poprzez uczenie się też taki argument, który dziś dostawaliśmy na początku właśnie nie chce nam się iść do szkoły dlatego strajkujemy nabytych tutaj nigdy nie da nam życie wrzucić nową wyspę będziemy się uczyć tego, że w szkole ciężko uczyć w tym momencie albo uczy nas takich rzeczy, które szkolę bywamy nauczanie, ale ciężko jest się uczyć się rzeczywiście tak kończącego niestety ten system edukacji jest w takim miejscu że, że wręcz antytezą sytuacji do uczenia się niestety i możemy zatem Mattem są za chwilę jakoś więcej pogadać i więc my po prostu wyciągamy tą to edukacja, jakby bierzemy szkoły swoje ręce po prostu rozbijamy takie szkoły mamy taki plan, żeby w ten sposób inspirować ludzi do tego że, że jest w ogóle inna droga i dawać im doświadczyć tej alternatywnej szkoły, w której część z nas była integrować różnego podejścia część osób, które współtworzą ruch tak stragan Uczniowskiego mając mówiąc o alternatywnej szkole można myśli szkoły demokratyczne szkoły jakoś alternatywnego systemu w sensie dosłownym edukację poza szkolną edukację domową i szkoły szkoły demokratyczne alternatywne, ale też, jakby bardzo mocno czerpie z psychologii różnego rodzaju pracy chciałem np. więcej mamy gdzie też jak chcemy trochę pociągnąć dalej się do końca przecież alternatywnych w tym sensie np. taki wątek poszukiwania swojej pasji swojej takiej życiowej jakiś jakieś dary, które mamy na bardzo ważny uważam, że to jest w ogóle tych 1 z celów edukacji, które powinny być podstawowe i on też nie do końca zależą one identyfikację tego potencjału w człowieku tak tak dokładnie też popiera takie wrażenie, że dziś każdy z nas ma w sobie taki dar i że w ogóle może być szczęśliwe spełniających człowiekiem jeśli go dopiero jeśli znajdzie i 5 dwudziestym to, że jeśli znajdzie on zaś to ten dar jest zawsze darem dla innych w tym sensie, że nie ma czegoś takiego jak pasja, która szkodzi innym ten będzie możliwe naszym zdań ja po wielu latach doświadczeń tutaj w tym studiu mam wrażenie, że jestem w stanie już odróżnić osobę, która działa właśnie motywowana wewnętrznie od osoby, która po prostu jest pewnego rodzaju roli profesjonalnej zawodowej nie ma oczywiście nic złego, ale wielokrotnie już przestałem się temu dziwić spotykam się z tym, że kiedy pytam kogoś, kto jest któryś rok bardzo zapracowany w 1 dziedzinie i mam takie podejrzenie, że no to grozi wypaleniem zawodowym albo może być nudna i słyszy od osoby wręcz przeciwnie nic podobnego kością chce ich chce i jeszcze więcej to to często można usłyszeć od niektórych artystów twórców, którzy właśnie odnaleźli swoją pasję mieli wystarczająco szczęścia, żeby móc wżyciu realizować się nie męczącym ma 506370 nadal mają bardzo dużo energii ochotę, żeby działać właśnie w ramach tej swojej pasji na szkoła oczywiście w tradycyjnym rozumieniu nie jest nastawiona na to, żeby w, jaki sposób wyłuskać człowieka to co najcenniejsze wygenerować te kompetencje, które potrzebne są do spożytkowania go talentu tylko, żeby wygenerować pracowników, żeby wygenerować jakiś tryby systemu para obywatelskie i żeby generalnie rzecz biorąc raczej dostosować człowieka do systemu niż system do człowieka, bo to już po prostu grozi anarchią ta ta wasza wasza wizja, że każdy może robić to, czego predestynowane no tak tak, że to w ogóle mówić dla mnie jakby nazywa się takimi, które edukacja dzisiejsza z sprzedaje właśnie między np. uczenie się z takim muzealnymi trudnym procesem w związku z tym człowieka trzeba zewnętrzne różne sposoby przymusić racji nagradzane nagradzać tak jakby zmanipulować, jakiego sposób generalnie w skrócie żeby, żeby coś robił no i jakby alternatywą to nie jest wyjęcie tego po prostu ustawienie tej sytuacji tylko pomoc człowiekowi, żeby się podłączyć do tego swego takiego źródeł, a i tak mówi Edyta działa to jest perpetuum Mobile i które działa znajdziemy też Pawełko działań nie działa, jakby po prostu działa jeszcze 10× lepiej tak jak mówił artysta tak osoba, która tego połączone znajdą się też tak będzie w tym odkryłem to raczej problem taki, żebym odpoczywał i zatrzymała jak nas lekarz jak nazywasz tę swoją kompetencję, którą odkryjesz odkryłeś TEN-T swoją tożsamość, bo dobry wujek to jest trochę taki pożar jest, ale tak naprawdę to właściwymi jest też liderem w celi torem osiedla dla nie mogę też bardzo ciekawe, jakby jak zdefiniujemy sobie tam pasy ten nasz dar, bo dla mnie nie jest też o nie jest też narzędzia albo dziedzinie wiedzy czy kolejnym mitem, który nam skoro sprzedaje także jesteśmy dobrze z matematyki, abyśmy obroniła humanistami np. na czegoś takiego albo np. jak gitara jest moim talentem, a jak dla mnie ona jest ten ten dar, jakim takim bardziej wierszem jakąś taką rolą, którą mamy w życiu do spełnienia, więc pytanie bardziej nieco co pasjonuje tylko jakich, jaki świat coś stworzyć, ale jednak to bym polemizowała, bo mamy pewne różnice wrodzone predyspozycjach część naszego charakteru jest kształtowana przez doświadczenia, ale część temperament naj pochodzi z wyposażenia genetycznego są osoby, które bardziej skupiają się na zadaniu mniej np. na relacjach są inne osoby, które świetnie radzą sobie właśnie różnego rodzaju sytuacjach międzyludzkich, a mniej mają cierpliwości do kręcenia cały dzień 1 śrubę to dla mnie jest pytanie w ramach tego co mówić tak dla mnie bardzo chodzi oto definicję nasze objawia różne sposoby też myślę, że część tego jakby część część, gdyż jako rodzimy po prostu częściej nabywamy po drodze, ale chodzi o przedstawienie tego, żeby nie paniom, że moim, jakby darem jest limitowanie tylko coś innego coś bardziej takiego, jakby właśnie poetyckiego, jakby jednostek rzeczy, którą udało mi się czy wyłuskać 400 komentarzy widzenia przyszłości w tym sensie, że widzenia jego potencjału w człowieku, jakby w, jaki sposób tym czym się ten człowiek kim się staje to jest jakby niezwykle ważną rzeczą przy wspieraniu rozwoju szczególnie młodych ludzi, którzy mają tyle pytań dotyczących swojej drogi swej przyszłości wyborów, które w tym wieku jak nigdy indziej później niestety te decyzje w tym wieku niezwykle czasami wiążące czasami czasami młodzi ludzie sami na siebie wydają jakiś wyroki potem trudności z własnych decyzji wyplątać, kto oprócz ciebie w współtworzy ruch młodzieżowy działający na rzecz gruntownej reformy edukacji czy nazwiemy ze strajkiem uczniowskim czy rośnie rośnie rośnie na ten moment wygra także, że jestem tak jak ewidentnie powiedzmy jak widać już jako metaforę, że nie będzie tam to co tworzymy jest ogniskiem to ja się przy tym ognisku rzuca się pilnuje w pierwszej linii ja się opiekuje mam Chile, która jest taką powiedzmy superwizora komentatorką NATO siedzi w tej pierwszej linii, ale jednak jest bardziej takiej roli wspiera merytorycznie to przede wszystkim ma po 40 do świadczenia tego typu prac jest właśnie taką prawdziwą starzyzną, więc wszystko co robi jakiś sposób jest filtrowane przez nią wspierane przez nią jesteś Paulina, która prowadzi ze mną szkoły mocy tak jakby druga druga noga tego co zrobimy poza szkołami na wagarach tomograf później powiedzieć to jest i na jej, jakby całą resztą tak naprawdę jest w zakresie około 15 KO ludzi koło dwudziestki, którzy są jednocześnie uczniami tak jak organizatorami tego wszystkiego bo, bo szkoła na zagraniczną okazjonalnie, żeby uczyć jak robić projekty społeczne, więc oni w ramach tego strajku organizują po prostu razem ze mną różne rzeczy i po prostu w ten sposób uczą się jak robić, czyli NovoTek jak wygląda naprawdę proces uczenia się tak jak się ma 20 laty już raczej studentem, więc rozumiem, że to chodzi o pewnego rodzaju etap w życiu młodość ten czas na edukację niekoniecznie na szkołę rozumianą dosłownie szkoła podstawowa liceum to taki dzieciak im w ogóle jak też ten zmieniamy nazwy m.in. właśnie dlatego, żeby też poszerzyć, jakby zakres wiekowy faktyczną młodzież tak w pełnej krasie tak nawet jak ludzi starszych w sensie, że ja myślę, że dużo osób średnia będzie pewnie około 2005. roku życia niedługo już mamy ludzi około trzydziestki, którzy zgłaszają, żeby z nami działać na teraz 2 dni temu mieszka w Gdańsku Agata, które miał 10 lat na wydarzeniu i osoby, które miały po 55 lat więc, jakby to tutaj się, że naprawdę małą rolę odgrywa tu bardziej chodzi o jakiś sposób faktyczną dorosłość taką dorosły, jakby wewnętrzną duchową, którą definiujemy jako taka chęć zajęcia się sobą i zajęcia się moim podwórkiem, że jeżeli nie mam sobie przestrzeń na to, żeby się troszczyć o konsekwencje moich działań albo aktywnie wspierać to moje podwórko no to nie jest tak naprawdę dorosły się jestem jestem cały czas na kimś takim poziomie podstawowego ogarnięcia siebie no i wie więc, więc bardzo bym o tym, ocenią no no bo ta mądrość zawsze wchodzi z wiekiem czasem jak przychodzi sam po prostu i nie chcemy tego w ten sposób ograniczać więc, więc to jest biegłym określić, jakby Target powiedzmy też bardziej ludzie, którzy mają w sobie na tyle mocy, żeby coś się też więcej niż siebie tak naprawdę chcą oddać czytając materiał prasowy o tym, właśnie co działo się w Gdańsku w ramach szkoły na wagarach natknęłam się na bardzo inspirujące zdanie mówiące o tym, że strajk Uczniowski proponuje uczenie się nie przez zabawę, a przez bunt my wszyscy już tak się przyzwyczailiśmy do tego uczenia się przez zabawę jako jedynej najlepszej i by właściwie wciąż wywrotowe alternatywnej formy uczenia się tymczasem może to być już forma archaiczna, bo on uczenie się przez bunt jest dzisiaj awangardą co to znaczy uczyć się przez błąd imię i w jaki sposób udaje to realizować waszych działań, tym bardziej że wg buntować poprzez uczenie się do desek zabawa z tym słowem w tym czasie żona ten ten absurd szkoły, że tak potężne, że rzecz w jaki sposób się trzeba, jakby rzecz, że jeśli zaś na swą edukację musi się pożegnać z instytucjami edukacyjnymi no tak najlepiej, żeby wszyscy poszli właśnie swoją drogą w ramach edukacji alternatywnej, tyle że wielu wielu powodów tak się stanie dlatego dobrze byłoby rozsadzić jednak system ośrodka nie po kolei po 1 osobie wyjmować bo, bo wielu powodów to nie jest możliwe no no tak no znaczy jak dziś, gdyż bardzo mocno działam taką zasadą, że pracować z ludźmi, którzy po prostu chcą, żeby z nimi pracować i na i czuję, że taki sposób zawsze będzie jakaś grupka nadany moment i w ogóle są jeszcze na początku o tym co jest jakimś takim przebudzeniu młodych ludzi Katowic jako niezwykłą okazję społeczna tak źle dlatego musi skupiać na lata jest też zjawisko w kontekście światowym totalnie takie rodzinne warsztaty Ferro w Europie, jakby to jest niesamowite, że jest jakaś powódź fala młodych ludzi, która wzięła zaczyna brać też odpowiedzialność i jak ja wolę chciałby rośnie właśnie nad odpowiadało, bo nie ma teraz przestrzeni, która zajmuje tymi osobami dlatego powiedział też szkoła dla tych, którzy chcą robić dobrą, bo pod no bo to wymaga bardzo konkretnych kompetencji, które teraz możesz nabyć może trochę jak pójdziesz do profesjonalnej szkoły terapeutów albo do szkoły trenerów coachów albo do szkoły liderów gorzowskiej szkoły kością 200 000zł i zajrzeć tam są ludzie koło czterdziestki pięćdziesiątki, którzy są zamoczenia świat biznesu, więc ani też się, jakby ci cięcie, jakby nasi ludzie nie czują się z nimi często bliską, ale na to są między nimi te kompetencje także prowadzenie spotkań habilitację tak bez tego nie da się tego nowego świata stworzyć po prostu, więc jak chciał stworzyć NATO NATO miejsca na tę okazję społeczną właśnie odpowiedzieć tego przebudzenia no to przebudzenie to jest też apel do dorosłych o zrobienie miejsca w tej przestrzeni decyzyjnej na na dzieci młodzież na młodych dorosłych na stronie archiwum Osiatyńskiego znajduje się m.in. artykuł właśnie o strajku uczniowskim i 1 postulatów młodzieży ze strajku fińskiego czasy, gdy uczniowie milczeli milczeli skończyły się marzy nam się szkoła, w której będzie szacunek wolność wyboru i wspólnota jak możemy tutaj rozwinąć tę myśl o jakiego rodzaju wolności wyboru mówimy, jakiego rodzaju wspólnocie mówimy o szacunek wydaje się tutaj intuicyjne najbardziej do definiowane, ale wiedząc, że żyjemy w Polsce epoki dobrej zmiany co się dzieje w tej chwili ze szkołami pewnego rodzaju następuje rewolucja demoralizacja też w jakimś sensie obniżanie różnego rodzaju standardów związanych z poszanowaniem podmiotowości uczniów, o co tutaj realnie można zawalczyć, o co tutaj walczycie ryby w ramach zmian szkół w ramach zmian tej tej tej gigantycznej większości, bo oczywiście zawsze będzie to Awangarda, którą współtworzą osoby w system edukacji alternatywnej i tam się dzieje najciekawsze eksperymenty być może też podejmowane największe ryzyko straty, ale też największe zyski, ale powiedzmy, że jest to kategoria tych inwestycji agresywnych, ale no co większość jednak młodzieży inwestuje w swoją przyszłość w sposób taki właśnie zachowawczy chodząc do systemowej szkoły do jakiego stopnia ruch dzisiejszy dzisiejszy ruch rośnie czy wczorajszy ruch strajk Uczniowski może wywalczyć, jakiego rodzaju wolność wyboru tutaj chodzi o jakiego rodzaju wspólnot w ramach tego co istnieje tu i teraz widzę, że takie duże marzenie to tak naprawdę w skrócie chodziłoby o początek traktowania uczniów jako ludzi no i duże duże, bo no no to jest jakby na tym, że wszystko jest oparte tak, by na korcie już stratę Kozioł nie ma dzieci są ludzie, jeżeli chodzi nie dotarł nie dotarły jeszcze szansę widocznie ale, żeby się wydarzyło już tak właśnie myślę zatem widzenia bardziej praktycznie po prostu potrzebujemy ludzi którzy, jakby oni sami sobie musiano by dokonać tej zmiany, żeby móc taką edukację tworzyć tak, bo nauczyciel nie traktuję jak ucznia jak gdzie jak co jak człowiek jak człowieka albo minister nie traktuje nauczycieli jak ludzi, a to oznacza, że sam siebie nie traktuję też człowieka liczną, ale sam siebie tak nie ma ludzi, bo to wszystko oparte o tym co my sami, jeżeli ja sam o sobie myślę, że jestem leniwa bestią, która potrzebuje w internecie zmotywowana, żeby coś robić to samo proponował innym nie dlatego jestem złym człowiekiem tylko po prostu sam tego doświadczyłam wcześniej, więc my bardzo mało wierzymy w jakąś taką my, żeby odgórną zmiany, które miałby coś wprowadzić, bo no, bo to to są dużo bardziej złożone procesy tak jak znam takiej strony transformacji organizacyjnej solą i rozwoju i jakby to wiedza gdzieś tam się przekładać na działanie społeczne dlatego dla mnie szkoła na wagarach są też takim poszły też treningiem warsztatem dla nauczycieli, którzy tam pojawiają, a i oni tam doświadczają tego podejścia myślę, że to są jednak bardziej odważnych jednostek kwartalnie elementy tak, jakbyśmy my jak wiesz w ogóle nie mam ambicji, żeby sięgać już bardzo szeroko, bo też nie mamy takich zasobów więc, więc nastawienie jest taki, żeby to było w ogóle celowane najbardziej otwartych nauczycieli, którzy poszukują najbardziej czwarte dyrektorów, którzy poszukują wszystkim będzie otwarty uczniów, którzy dziś słuchają nas teraz nauczyciele rodzice dyrektorzy szkół, którzy chcieliby wejść z wami we współpracy z branży z ruchem rośnie, jakiego tutaj rodzaju procedura obowiązuje nie jest jeszcze chyba jakoś tak sformalizowane sformalizowana, ale np. na Facebooku trzeba znać na Facebooku oraz napisać i jestem bardzo cenne, żeby zacząć prowadzić warsztaty w szkołach tak, żeby pracować z nauczycielami dyrektorami jest ciągle mnóstwo programów, które to, które to robi przede wszystkim zapraszamy postu np. na szkołę mocy, która będzie martwy będzie taki czterodniowy wyjazd się, że we wszystkich tych kompetencji nie można dla kogo to będzie wyjazd dla uczniów i nauczycieli, czego nauczył po prostu znowu dla tej społeczności szkolnej edukacyjnej dla dla całej grupy, o których mówiłem w tym czasie ludzie, którzy chcą pracować nad sobą pracować nad światem i tras jesteś nauczycielem jesteś kimś innym to to jak nie jest tak ważne, bo my też nie wiem czy to jest do końca, jakby dobre czy nie, ale nie chcę się też zamykać tylko system edukacji w tym sensie, że uważamy, że dobra edukacja zaangażowana dobre zaangażowanie na lepszą edukację, więc 3 zdań tematem klimatu czy coś się zająć tematem edukacji czy systemu zdrowia robić dobro robić po prostu dobrą i tyle no i w ogóle Super grupa będzie bardzo różnorodna abonament będzie miała różną wiedzę ekspercką znanej z danej dziedziny, tak więc edukacja, kto będzie coś w klimacie jak wdrożymy różne podejścia do tego co my będziemy robić, więc jest to bardzo szeroko myślimy teraz o takim programie, żeby zacząć wprowadzać mając wolne medytacje do szkół o o cha przypomniało mi się jak byłam kiedyś na zebraniu w przedszkolu były małe było to przedszkole Montessori chińskie w Polsce, w jakich powodów bardzo wiele placówek Montessori Jański czynami do niedawna były również placówkami katolickimi i to właśnie taką była 1 z nauczycielek zaproponowała mienie nie zaproponowała opowiadała o tym jak to dzieciom dobrze idą zajęcia z medytacji dzieciom w przedszkolu na co jednak mam gwałtownie zaprotestował, że jest to nie katolicka praktyka ona sobie nie życzy podłożyła wszystkich rodziców, którzy poszli za nią medytacja została wycofana nauczycielka, która również była katoliczką nie przebiła się argumentami o medytacji chrześcijańskiej nie przebiła się argumentami wszelkiego rodzaju dobroczynnym działaniu dobroczynnej działalności wszelkich praktyk mają wolne medytacji nie mogła nawet zacząć mówić o jodze dla dzieci nie było na to miejsca okazało się, że ta bariera powiedziałbym obyczajowa światopoglądowa jest nie do pokonania wspomniałeś o w o tym, żeby wprowadzić do szkół w sytuacji, kiedy Niemcy pomyślimy o kurator oświaty w Krakowie, która organizuje konkursy matematyczne tak, żeby treści zadań było jak najwięcej wartych informacji ani Janie Pawle drugi to, którędy mamy wprowadzić mediach mają w Polsce tak po pierwsze w ogóle jak jest mówił moment to jest medytacji np. czyli mówimy biodra przepasane świecę zapaloną siedziby osadzonej uważny co dokładnie edytowanie, więc to tak tylko taka wrzutka dodatkowa dla mnie to co można, więc na te zatem, że jesteśmy rejent przeżyłem jako rodzice wiem jak to w ogóle ja byłam też w szkole kiedyś na innym zebraniu, kiedy rodzic się dopytywał czy chciał chce się upewnić czy aby na pewno w tej szkole nie ma ideologii gender jednak jest na to się to po prostu się dzieje dzisiaj w polskich placówkach nawet kaganka oświaty i wierzę, by to dla mnie właśnie wraca do tego, że w ogóle nie chce boksować z takimi sytuacjami, bo no, bo nie, dlatego że się nie chce mi zależy tylko, dlatego że właśnie na ich ziemi zależy, bo skupienie się na tych miejscach, których już może wpłynąć to może, choć są takie miejsca, bo jest mnóstwo takich szkół i mówili, jakim takim w ogóle jesteśmy globalnie w jakimś takim okresie kryzysu można będzie to co się dzieje z tym edukację dokładnie jak w kolejnym symptomem tego tak może mówić tym samym na poziomie, jakby gospodarczym społecznym politycznym itd. tak należy nam się gdzieś tutaj wszystko tak 2 polary rozciąga 1 to jest taki, który coraz bardziej w tym kierunku holistycznym integralnym Inter jak Inter jakimś takim współzależności tak docent świadomością owym tak tak dotyczą kierunków współpracy co mówi Tokarczuk w swoim przemówieniu tak nas tam, gdzie idea, która mówi Gabor ma 1 do niedawna bardziej, jakby ukrytych alternatywnych dziwnych psychologów, który mówił o tym, że ja takie poczucie, że to wiesz co dalej, bo jakoś niż niszowa nawet liderzy się pojawić post ekspert od uzależnień z Kanady, ale rzeczywiście może ktoś interesował ktoś interesował, ale tak zresztą ekspertem mówi jak robi wyjazdy za łaską, więc to nie jest dalej tematyki to najważniejsze państwo mnie to dziś za częstowanie wyciekać z drugiej strony mamy taką tendencję ludzi, którzy po prostu nie są gotowi na to zmiany boją się tej zmiany będą, jakby jeszcze bardziej wracać do tych wcześniejszych trendów kurczowo trzymać tych zasad, które już dawno nie działają i no to jest dla mnie takie wieże można się poparzyć, jakby na to jak na kryzys grupa po prostu takiej perspektywy psychologicznej to jesteśmy globalnie w kryzysie grupowe, które będzie się wywiązać z konfliktem po prostu z napięciem i teraz pytanie jak przystankowych przedział męczą się skończy w tym wypadku być może śmiercią naszego gatunku duże ryzyko możemy już nam się pali pod nogami albo nam się uda ugasić pożar goni, ale on już, ale on już trwa, tak więc nie ma też udawać nie trwa to jest dla mnie też jest bardzo w tym ważne praca z tymi, którzy są gotowi na to, żeby się zaopiekować się, że będzie dużo szybsza niż tak, by proces przekonywania tych, którzy nie są gotowi jak sam jak wszystkie zasady są dziś się przekładać, więc takie myślenie o zmianie społecznej to wspomniały się w pewnym momencie o zasobach grupy o możliwościach ruchu rośnie czy ruchu strajk Uczniowski jeśli chodzi o zasoby w sensie dosłownym materialnym to jest grupa bez zewnętrznego finansowania oparta na zbiórkach pieniędzy na funkcjonowanie na wydatki czy też jakiś stały rodzaj zbiórki kiedyś to była zbiórka na portalu zrzutka czyta zbiórka cały czas funkcjonuje jeśli ktoś z naszych słuchaczy nie ma zasobów czasowych energetycznych i merytorycznych np. żeby się włączyć, ale podawał się co mówi i chciałby wesprzeć inaczej zbieraliśmy raz 2× na oba straciliśmy pieniądze udało nam by szkoły na wagarach udało nam się zabrać, bo mamy właśnie 6000, czyli dokładnie tyle Irlandia potrzebowaliśmy jak myślę, że myślę, że będzie kolejna zrzutka PL można nas na szukać też prawdą, jakby prawdopodobnie zaraz założymy fundację, która będzie oficjalnie jak tworem prawnym po to, co zrobią, bo mamy teraz Fundacja ma ona była też na wcześniejszych działań chciałbym to uporządkować troszkę zrobić bezpośrednio pod TP pod pod rośnie i uruchomimy prosię ta możliwość płatna stron internetowych jeśli chodzi o kapitał ludzki jakich sposobów potrzebuje ruch, bo słuchają nas też różne osoby, które może nie wesprą finansowo, ale myślę sobie, że to jest kierunek jest ich klimat chcą swoją przestrzeń edukacyjną własną wokół siebie wokół ludzi, którzy są bliscy tym osobom jakoś uporządkować zacząć naprawiać co mogą zrobić zgłosić to by zacząć chodzić na spotkania, czego mogą się spodziewać taka postawa w tym trochę zarobić zakładać swoje szkoły na wagarach mamy wszystkie ryby robimy właśnie takim modelu, że że jest jakby kilka osób zaangażowanych dzisiaj w centrum, które będą wspierać, ale też lokalni ludzie robią tak jakby, a teraz w Gdańsku po prostu kilka osób tam, które to organizowało Kuba, który jest właśnie częścią tego tego jakby najbardziej zagrożone grupy raz będzie we Wrocławiu uznał tak wygląda do szkoły wybrać się tam, gdzie wystarczająco energii jakaś grupa, która chce to chcę zorganizować, więc jeśli jeśli mają państwo ochotę coś takiego zrobić to po prostu proszę zgłaszać pod mailem Staniszewski sta sta szewski Gmail com albo albo pisać na fanpage wtedy zaczynamy indywidualną rozmowę o tym jak będzie ten, gdzie ten strajk można było zorganizować w jaki sposób jak też mam tak pan taki skrypt trochę na to na czym polega mniej więcej ile osób potrzeby organizacji tam są odpowiedzialność jak to wszystko zrobić i najwcześniej poszły też oprzeć na in na inną szkołę na wagarach, żeby sobie tego doświadczyć więc, więc będzie coraz bardziej sław taką stronę też takie scenariusze, który ma się skalować i sobie coraz dalej w zaproszeniach oddolna rewolucja ewidentnie, bo to może opodatkować pączkowania w końcu całą Polskę siecią od dawna jest takie morze no, więc pod koniec stycznia będziemy we Wrocławiu w lutym będziemy z Katowicami to są takie najbliższe 2 okazje, żeby sobie tego doświadczyć tam nas poznać no i jak tak naprawdę marca od marca można robić kolejne, bo chcieliśmy tego częścią raz miesiącu, ale na razie jak układa, że jest bardzo chętnie więc, więc zapraszamy do pisania i będziemy sobie gadać no i teraz pytanie, czego ty nauczyłeś się o młodzieży samo stanowieniu o organizowaniu, działając w ramach strajku Uczniowskiego czy teraz ruchu rośnie co tobie daje współorganizacja tego ruchu bardzo bardzo bardzo dużą lekcją jest dla mnie właśnie ten wątek takiego podążania po najmniejszej linii oporu i takiego gdzieś właśnie przestawienia się działania, które wcześniej zasadzie, że mamy szansę jakąś idee po prostu prowadzą forsować na rzeczywistości wcześnie zakładam alternatywne Uniwersytet jak tak na pewno nie było w Polsce gotowości, żeby to robić ledwo to związaliśmy koniec końca w tych działaniach przez prawie 3 lata i jak odpuściłem i od początku strajku właśnie było takie, że się tak samo działo, więc jak bardzo mocno taką drogą, by mechanizm Laosu i jakby taki taka chińska filozofia dla mnie też dużą dużą inspiracją więc, więc takie życie tą zasadą, że mam po najmniejszej linii oporu płynąć z nurtem rzeki w tym sensie odpowiedź na okazję społeczne właśnie, które się pojawiają więc, by stąd to, że skupienie się na młodych ludziach ani nauczyciele, którzy w tym momencie teraz będą bardzo zmęczeni tym co się wydarzyło w Polsce i praca z nimi Super ważnej potrzebna, ale czuję, że to byłoby nie do uniesienia dla mnie, a działania ze strajkiem jakiś sposób się po to samo dzieję, że jakby to jest energia, którą tylko trzeba ukierunkować zagospodarować towarzyszyła im, więc to dla jakości i dalej tak to dla mnie taka podstawowa lekcja druga druga bardzo mocno przywództwie o tym jak na czym polega opiekowania się kolektywną jakąś taką energią grupy jak wszystkim zarządzać i my co tutaj takim wyzwaniem w szczególności interesują nas trudne lekcji są chronione są najcenniejsze na występach wiąże z tą pierwszą rzeczą, ale na początku jak jak byśmy ten proces w kwietniu i on był olbrzymi w sensie 3 000 000 zasięgu na Facebooku 700 osób się do nas zgłosiło na podstawie jak ciężkie pytanie jak by jak tych ludzi zaangażować teraz przez długi czas prowadził poważnie brać ludzi, którzy właśnie nie powinni tak naprawdę jak być temu nie byli na to w jaki sposób jeszcze gotowi albo kwota, jakiej takiej motywacji nie zamierza bardziej nie wiem politycznej albo, że świetna motywacja zbudowania czy politycznych w sensie takim partyjnych z budowy także partyjni albo zbudowanie, jaki jest rozpoznawalność, więc takiego trochę jak wątku gdzieś tutaj, że nigdy nie czuje się są wystarczające HOKEJ, więc go potrzebuje być rozpoznawalny i to wierzby tworzą dużo konfliktów jak opiekowania się tymi sytuacjami nam nigdy nie wylały rzeki taki sposób, że to, że też była toksyczna sytuacja co nam bardzo wcześnie jak dość dobrze z moich wcześniejszych działań, ale tak to nigdy nie przynosi rezultatów coś więcej wierzę, bo więcej spotkań gadanie o tym, iż faktycznie się działo, więc teraz staram się też tak działać, jeżeli zapraszam kogoś do działania to to jest przecież nie jakieś takiego czucia, że to będzie prostu mega prosta i oparcia intuicja w głowie, więc więcej nic na siłę po prostu jak nic na siła to jest jakaś taka jest taki wątek drugi tego przywództwa też żeby, żeby nie popadać w taką, która nie horyzontalną ości tak to nazywa techniki kasztan nauczycielka rozumiemy przemocy, które się uczę się gdzieś jest działa w działaniach aktywisty licznych społecznych fundacyjnych taki wątek, żeby być impuls zewnętrzny piękny bardzo ważny jak też z nim łącza, ale on bardzo często pogrzebu organizację ci np. ten trend, żebyśmy podejmowali decyzje zawsze poprzez konsensu kolektywnie zajmuje proszę czasem miesiącami, zanim podejmą medycynie też połowa ludzi odejdzie organizm się rozpadnie, ale jak najważniejsze, żebyśmy podjęli decyzje kolektywnie więc, gdzie też zaczynam coraz tak jakby swobodniej sobie pozwalać nie tonąć tej w tej rynku żywności i po prostu gdzieś coś utrzymać taki balans między wizjami celem organizacji danego jakieś zadania, a o tym, żeby to było dla ludzi włączające i wspierająca i myślę, że w zakresie na te ważniejsze takie leki, które w ogóle mam się do nauczenia aktywizmu w działaniu społecznym, że musimy być też piekielnie szybcy skuteczni w tym co robimy w tych nowych sposobach organizowania się także, jakby dalej, jakby dalej podejmujemy decyzje kolektywnie, ale takimi technikami, które nigdy nie zajmują długo nie zagrażają jak żyć przeżyciu jak Energi ogniska organizacji trochę Amsterdam, jaka czeka taka lekcja też dużo z tych ostatnich kilku miesięcy jak sam wspominasz ten moment okres czas w swoim życiu, kiedy byłem uczniem, kiedy chodziłem do szkoły, jaka to była szkoła, gdzie to było ciekawa jestem czy to, o czym dzisiaj mówić, gdzie jesteś, jakie ma wartość jak znalazł dla siebie wartości jakiegoś rodzaju efektem buntu wobec tego, jakie było twoje doświadczenie szkolne czy właśnie zaraz usłyszymy, że jednak to była szkoła wyjątkowa dobra społeczna Bednarska i właśnie to nie jest przeciwko doświadczeniu własnemu tylko wynika twoja postawa dzisiejsza z tego z tego jako jak łatwo edukacja to do pierwszej klasy liceum na tonie, jakby czuję, że nic tak, że czytanie było to bardzo mocno tego, o czym teraz tego czy teraz mówi także dodać, ale było to antyteza tego wiązać też wymagało to jest od uczenia się tego czeskiego jest paradygmat kontroli realizacji tak dalej był dominujący pytanie no i później była szkoła właśnie alternatywna się w ostatnich 2 latach liceum byłem w Ali, czyli takim Wrocław taki warszawskiej Bednarskiej założone w dziesiątym pierwszą, która też ma autorski program to było Super ważne taki też most wychodzenia protesty wcześniejsze presji, bo jeszcze większa takie od szkolenia nie siebie tak ale, ale też poziom wierzę, by to dodali mało miał mało wspólnego z tym, o czym mówię, że to jest jakby dalej jak duży już zupełnie innym miejscu tak naprawdę tam fajnie byśmy sobie też wybierać tak dalej, ale nie ma tam tych rzeczy, które o, których teraz się marzy, by były rośnie także, że nie było realnego wsparcia w odkrywaniu swego potencjału może było mniej przymusu na, jakby inne relacje z nauczycielami strasznie ważne, ale nie byli też dla mnie coś nie mistrzowie ranić tacy ludzie od, których jak czułem, że w ogóle oni jakby wjazd są dla mnie po prostu takimi modelami trochę tego jak jak funkcjonować, ale to było bardzo ważna i potem też studia, które w, które też były jeszcze takim następnym krokiem w tym kierunku za granicą, dla których zmieniłem kierunek z matematyki na filozofii socjologii też studia popu po roku rzuciłem, ale znowu to kolejne jakieś tam 1,5 roku tego z via, jakby jeszcze większego szacunku jeszcze większej wolności w przestrzeni jest też dla mnie taka jak imię przypadkowo takie szczęście po prostu moja droga edukacyjna tak się układało, że jakość była także miałem po prostu jest po kolei możliwość wychodzenia z tych wszystkich schematów i to nie było też takie, że wychodzą w ustawie składki nagle ogarnąć sobie sytuacje, które kompletnie nie znajdą totalną wolność, bo to jest duży szok często i żeby nie radzą im się za tym, żeby nie poradził, więc więc, więc taką też jak ważną lekcją do wychodzenia, jakby Boga czas formowania ludzi po szkole jest, żeby się stopniowo dawkować jest taki sposób to nowe podejście tą realną wartość ten powrót do siebie, bo ten proces terapeutyczny to, że to jest w ogóle bardzo wielkie wyzwanie, bo właściwie alternatywy dla edukacji systemowej przynajmniej w naszej wyobraźni nie ma, bo to są głównie bariery psychiczne psychologiczne raptem jak popatrzymy na to co najwyżej 200 lat naszej cywilizacji ten system dysz Markowski i właśnie tak bardzo doprecyzowane domknięta konwencjonalna szkoła potem studia wyższe i dzisiaj wydaje się, że jest albo ta droga albo porażka i bardzo trudno myśleć, że może być dokładnie odwrotnie albo po przeciwnej stronie od porażki może być bardzo duże autonomiczny sukces no i teraz ten twój pomysł otwartego Uniwersytetu jest też ciekawy myślę, że może jeszcze kiedyś zdąży zrealizować jak społeczeństwo nadąży w swoim rozwoju za duchem czasu my teraz akurat szykujemy się w radiu do rozmowy z osobą, która przeżyła właśnie takie zjawisko swojej karierze wyprzedziła ciasto człowiek, który 15 lat temu musiał zbankrutować, ponieważ promował ekologię wydawał fantastyczny magazyn wysmakowane graficznie o różnego rodzaju np. architekturze budownictwie ekologicznym to wszystko co dzisiaj jest modne są dzisiaj po prostu memach gdzieś funkcjonuje w i on właśnie wyprzedził mniej więcej 15 lat zbankrutował i dzisiaj jest takim właśnie przyszłościowo przyszłościowym ekspertem no i teraz właśnie pytanie jak to jest z tą wyższą edukacją może teraz jeszcze jesteśmy gotowi, ale wobec, jaki był ten pomysł też to, że to nie wyszło tam niekoniecznie oznacza Otóż nie wiedzieć może jest jakaś lekcja ewentualną przyszłość także w dużej mierze to co robi teraz rośnie też to samo tak, bo nowo to są podobne pytania i jakby takie jak ja widzę to głównie jako takie 2 obszary pierwszy to jest najciekawsze pytania taki taka przysięga na pytanie kim jestem co chcę robić co co to jest w ogóle miłościach będziemy zdrowe relacje czy zdrowa wspólnota litewskie pytania, które generalnie zdajemy jak jesteśmy w wieku nastoletnim i jakby takie straszne kultura mieliśmy na to takie rytuały inicjacji, którą zapraszały do wejścia tam rozdawały przez natowskie pytanie to teraz ten rytuał to jest jakaś dziwna dziwna wykuwa się do matury, który nazywamy właśnie ten stan dorosłości tak, ale tak jest totalnym absurdem na ludzie po prostu to jest tak naprawdę test uległości tak jakby nigdy nikogo nigdy nie dorastamy większości przez to, że nie mamy tych procesów więc, jakby miasto było też ma straty na Uniwersytecie wcześnie okresie zwrotu, a i drugi obszar to jest obszar przywództwa działania, czyli jak jak odnajdzie ten dar albo jak jest w trakcie nagrywania tego daliśmy sobie energii do działania jak to działanie robić, bo no, bo to jest tutaj cały nowy zestaw po prostu wie, jakby kompetencji wokół tego tak, jeżeli nie potrafi komunikować się nie potrafi kolektywnie podejmować decyzji, jeżeli nie nie ma też pewnie taki tajemnej wiedzy o tym, że współczesna ekonomia jak sama w sobie ten świat taki kreuje także w oparciu o relacje taką wymianę i akumulacji i w ogóle dzielenia się zasobami na poziomie merytorycznym, czyli ma ten, kto zasłużył co co oznacza, że zasady te ten kapitał będzie kumulował takie stopnia mamy teraz mamy dwudziesty Teologicznego tak 2220 trojga facetów ma tyle samo co druga połowa świata biedniejsza uczyli jak większa kumulacja kiedykolwiek w historii świata tylko się pomnaża i inne spędza ze skrajności dokładnie trzeba to odbyło się 64, więc w ogóle kasz postu to totalny brak tam się dzieje więc, jakby notuje jakiś taki jest cały zestaw nowych kompetencji nie wystarczy w sobie obudzić będzie tylko sobie budzi taką świadomość tego, że trzeba coś zmienić to mnie, żeby to samo to jakby znam uznawał to psy się naczytałem się alternatywnych sposobach zarządzania tylko samym zarządzaniu i prowadzi fundację im się wydawało, że tak działaliśmy, ale de facto przez nie zrobiłem pracy wewnętrznej manipulowała cała sytuacja myślę, że była liderem miał najwięcej jest jakby siłę grupę i dopiero jak poszedłem na terapię na trening personalny 1 000 000 różnego rodzaju warsztatów to dopiero mogą, więc spóźnia się realnie z tym z tym, o czym marzę i my byśmy, jakby to dokładnie chcemy oferować to samo co robiliśmy wcześniej właśnie tu tylko poprzez to było 203 merytorycznie dużo gorszym poziomie, aby proces nam się dziś rozlewał i to już nie nie wychodziło, jakby nie myśmy takiej gotowości dokładnie to był piękny trening w ogóle jak sobie seksu sam pomyślałem, że były też dla mnie studia i po prostu poprowadziłem 2 wyjazdy sześciodniowe, które były wierzchowce są terapią trochę i to i to był, jakby to był mój trening przygotowania się do tego prawie co robi teraz z tej perspektywy to było Super możliwość uczenia się takich ludzi jak Jacek Jakubowski, który nam Super wizową wszystkie wszystkie te rzeczy może umorzenia nie może nie realizował w ten sposób na to nie pozwolił ale jakby tak mentor Scott wspierał mówiąc nam, że to na pewno nie wyjdzie Super róbcie, żeby się oczy jak to robić wierzę będą to co było ekstra i i dalej robić dalej robi to samo, szczególnie że właśnie to się też nie ma zamykać na ucznia w sensie wieku tylko po prostu być dla wszystkich, więc państwo też jest tak naprawdę trochę wiać alternatywę Uniwersytet rozumiany jako rozumiana jako przyszłym rozwoju dla siebie dla tych kompetencji złożonych działania społeczne z waszą działalnością współgra zdecydowanie jakoś głos działalność kredytu bark, która można będzie też poświęciła edukację systemową tradycyjną na rzecz szkoły życia najpierw zrezygnowała z nauki w piątki przez wielu miesięcy w piątki samotnie strajkowała cały świat obserwował następnie część świata się zachłysnęła, a druga część bardzo krytykuje nazywają zmanipulowanym dzieckiem zapędza z powrotem do szkoły sytuacja jest bardzo interesująca, bo teraz właśnie trwa taka dyskusja prawicowi publicyści zatroskani o los kredytu bez pytają co będzie z takiej dziewczynki, która w wieku 16 lat nie chodzi do szkoły pytają osoby, która w wieku 16 lat odwiedza jeździ uczestniczy w najważniejszych spotkaniach międzynarodowych jako pełnoprawna partnerka uczestniczka polityka no ale jednak pojawiają się takie argumenty, ale co ona wie od dwutlenku węgla konanie chodzi na chemię sobie odpowiedział im jak myślę, że już znaleźć już dorośli sza od nich w tym momencie, więc myślę, że poradzi sobie jak dojdzie tam, gdzie oni są no i jakby desek takie jest piękny przykład tego mitu edukacji, że jakby mitem edukacji Orchestra to, że mogę się w szkole uczymy i mimo że mamy sytuację żona robi coś, czego szkoła teoretycznie doprowadza, czyli radzenia sobie w życiu do jak do jakieś takiego sukcesu do działania tych zdarzeń grzeczności samorządność, gdy operacja została człowiekiem roku Kuba Czekaj, więc jeśli ktoś ma jest człowiekiem roku dalej jeszcze wystarczający, żeby wierzby z przetwarzaniem, kto ma to zrobić jak ona mnie, więc obowiązek taki kolejny za trochę i i taki w ogóle tak tak myślą też z ostatnio dużo eksportuje wokół tego, że szkoła na aucie mówi Ivan Ilić szkole uczymy licz proces treścią albo objawy, jakie rzeczy z faktycznym wyrok esencją i takim ze znaczeniem Michał Osiński strefę założyliśmy strajk tak o tym, tak to ostatnio powiedział, że żona czka nie będziemy sobie na warsztat taki aspekt szacunku to objaw szacunku jest, żeby mówić dobrze się uśmiechał się będę siedział w konkretny sposób, chociaż wewnętrznie mogę je po prostu jak Boga może to być puste tak gardzi 2września dokładnie, ale najważniejsze zachowuje ten ten on dla nas konwenanse, jakby pomysł na to kto ma do kart PEKA dokładnie i te same na pewno trochę z Gretą także, by ona nie ma tylko finanse, bo nie mniej szkole nie ma ocen nigdy nie zaliczanie zdanie nie może jest pięknie matury może w ogóle zrezygnuje tak, ale ma ważniejsze rzeczy, mimo że robi to wszystko, czego teoretycznie szkoła powinna prowadzić dalej, jakby to Niejestem pytań to nie wystarcza na obszarze musi być etykieta musi być nazwa musi być stopień musi być kolejny awans my ludzie potrzebujemy wiedzieć, gdzie jesteśmy na tej drabinie społecznej na jakim etapie stąd i stąd takie problemy zmyśleniem o rzeczywistości alternatywnej w szczególności o alternatywnej edukacji bardzo dziękuję za rozmowę z pewnością będziemy wracać do tematu trzymamy kciuki za ruch rośnie państwo polecamy też śledzenie ruchu strajk Uczniowski 1 ruchu wypływa z drugiego bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był Kacper lemiesz współzałożyciel dobry wujek strajku gdańskiego działacz na rzecz reformy edukacji gruntowne dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na informacj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA