REKLAMA

Jak od środka wygląda przygotowanie gali czy koncertu? Zdradza reżyser takich widowisk – Bolesław Pawica

Rozmowa z ciekawym człowiekiem
Data emisji:
2020-01-05 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
18:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozmowa z ciekawym człowiekiem rozmowa z ciekawym człowiekiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie naszym dzisiejszym gościem jest pan Bolesław Pawica dzień dobry, że dobrych reżyser i producent widowisk artystycznych właściwie trudno wymienić wszystkie rodzaje Pańskiej działalności jeśli chodzi o ten przekaz, jaki idzie od strony właśnie artystycznej publiczności to niezależnie od proweniencji takiego widowiska dziś Rozwiń » akurat spotykamy się przy okazji gali osiemdziesiąte piąte Mistrzów sportu dali, któremu pan wyreżyserował spotykamy się kilkanaście minut po całym wydarzeniu wygląda pan by okupił to pan wysiłkiem równoznacznym z długodystansowym biegiem nawet nie wiem czy nie maratonem tak tak rzeczywiście jest, bo tak pan wspomniał rozmawiamy kilkanaście minut po zejściu z anteny to czym się zajmuje to taka dosyć rzadka specjalizacja się tak można powiedzieć ukończył łódzką szkołę filmową wydział reżyserii, ale moje życie się zawodowe złożyło także inna jestem specjalistą tak nie mówią o dużych widowisk koncertów festiwali gal telewizyjnych każda taka gala robi ich w roku sporo nie chce się chwalić naprawdę duża każda taka gala jest okupiona po prostu dużym wysiłkiem co jest zrozumiałe dla każdego pewnie, ale też dużym stresem, bo odpowiedzialność za całokształt takiego projektu kształcenie artystyczne, ale też za realizację wszystkich założeń, które stawia ją przede mną organizatorzy telewizja itd. przeszły do tej strony warsztatowej, bo one najbardziej interesująca tego typu przedsięwzięciach jak to wygląda na etapie planowania rozpoczyna pan rozpisywania scenariusza biorąc pod uwagę kluczowe postaci takiego wydarzenia bierze pan pod uwagę także artystów czy to jest element, który pan dokłada do tego chcą urozmaicić galę taką jak dzisiejsze na początku są pewne założenia pewien brief, który otrzymuje organizatorów np. w tym wypadku doskonale muszę znać ilość kategorii ilość nagród specjalnych, które będą wręczane poza tym regulaminowymi jakaś obliczam długość wręczania czas wręczania każdej kategorii potem układam całość takim porządku dramaturgicznym, bo efekt, który chcemy osiągnąć ten efekt jest związany z przesłaniem widza przy odbiorniku telewizyjnym tutaj jest utrzymanie gości, którzy są na sali na widok oczywiście ta widownia jest współ bohaterem, więc oczywiście oni jej głównie myślimy, ale w naszym tym zamierzeniem takim docelowym jest to, żeby ten efekt telewizyj na końcu był jak najlepszy to jest myślenie, którego uczy w szkole filmowej można powiedzieć dramaturgia pewne napięcia punkty zwrotne w takiej gali w rytm powtarzam moim współpracownikom cały czas każdego elementu i całej gali jest podstawą sukcesu i w momencie kiedy, jakby wracają do pana pytania w momencie, kiedy znam wszystkie te merytoryczne zostaje merytoryczne założenia od organizatorów co siadam i rozpisuje każdą minutę w zasadzie każdą sekundę tej gali mamy blok reklam musimy kończyć każdą część gali co do prawie co do sekundy ten poślizg może dotyczyć kilku naprawdę sekund tak, żeby nie było jakieś katastrofy finansowe organizacyjne, a także współpracuje pan z ludźmi, których bardzo często pan też nie zna, bo ci, którzy opieram się na dzisiejszym wieczorze odbierają nagrodę nie są przygotowani nie mają w głowie scenariusza mało tego nikt nigdy nie brał w tym ryzyk scenariuszowe oni potrafią wydłużyć swoje wystąpienie z planowanych nie wiem pół minuty do do 2 minut i co wtedy powstaje tzw. Szpigiel dla państwa to słowo mało znaczy to jest taki bardzo bardzo dokładny scenariusz każdego widowiska każdej gali, którą organizuje w tym szpitalu przewidujemy wszystkie elementy dosłownie każdy dzień wielka idą najkrótszą pauzę, która ma się pojawić w danym przedsięwzięciu oczywiście nie jestem w stanie dokładnie przewidzieć wszystkich podziękowań, ale co są pewne moje tajemnice jak rozpisać scenariusz, żeby wodę wylądować z takim organizacyjnym sukcesem, bo nie chcę mówić o sukcesie, jakim artystycznym, bo po prostu nie mnie to oceniać, ale rozliczają mnie również PiS z tego, że osiąga pewien zamierzony efekt taki produkcyjna finansowy to znaczy muszę się zmieścić w zakładanym czasie wracam do tego elementu no mam swoje pomysły jak to rozpisać, żeby po prostu było dobrze w tym wypadku kończąc na myśli mogę powiem państwu tak chodziliśmy na antenę mówi o gali, która się przed momentem skończyła wchodziliśmy na transmisję o godzinie mniej więcej dwudziestej 05 z drobnymi sekundami mieliśmy skończyć podaje, że w tym wspomnianym szpitalu była mowa o dwudziestej drugiej 45 zeszliśmy o godzinie dwudziestej drugiej 47 i poszli było mniej więcej nie chcę wchodzić detale dwuminutowy to była tolerancja na końcu stać się zgodziła dobierając wykonawców od tej strony artystycznej bierze pan pod uwagę spójność ich repertuaru z charakterem widowiska czy opiera pan na własnym guście stara się pan też zastanowić co obecnie jest trendy myśli oczywiście o tym co jest trendy, ale są pewne postaci artyści, którzy są ponadczasowe też wybieramy takie utwory, które idealnie współbrzmią z charakterem tej gali np. tu mieliśmy taki 1 moment, w którym rzeszom Markowski śpiewał utwór niepokonani myśmy ten utwór przypisali panu kurtce z ubiegłym roku przypomnijmy obchodziliśmy trzydziestą rocznicę śmierci najwybitniejszego polskiego himalaisty i mając takiego artysty jak Grzesiek myśląc o utworze, który może być w tym momencie wykonany to po prostu sobie nie wyobrażałem, że mógłby to być inny utwór niż ten okres przed chwilą powiedziałem, czyli utwór niepokonani my tak mógłbym każdym utworze w każdym elemencie mówić dłużej, dlaczego tak artysta, dlaczego ten utwór ja podaję propozycję potem, gdy ta propozycja analizowana jest oczywiście na kilku poziomach przez moich dyrektorów znajdą chodzimy do ostatecznego kształtu później scenariuszowego takiej gali Bolesław Pawica z moim państwa gościem reżyser producent widowisk artystycznych dowiadujemy się od kuchni jak wygląda przygotowanie gali choćby tej, która rozstrzygnęła wybór najlepszego sportowca roku 2019 zapraszam państwa oraz informacji Radia TOK FM po informacjach wracamy do naszej rozmowy z ciekawym człowiekiem jeszcze raz przypomnę Bolesław Pawica jest naszym gościem rozmowa z ciekawym człowiekiem rozmowa z ciekawym człowiekiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie Bolesław Pawica jest z nami czy normalny dzień dobry ponownie państwu reżyser producent widowisk artystycznych punktem wyjścia do naszej rozmowy była gala osiemdziesiąty piąty plebiscyt na sportowca roku rozmawiamy kilkanaście w tej chwili minut po zakończonej imprezie pan trochę, gdy złapałem się państwu powiedzieć, że rzeź ten pierwszy chyba moment, kiedy oszołomiony wyszedł pan zza kulis jest za nami, ale chcę zapytać jeszcze za leki leki, bo ból głowy również naprawdę, bo nerwy stres, bo od samego końca odpowiada pan za scenariusz opowiada pan za dobór ludzi, którzy będą współtworzyć widowisko, ale jak wygląda projektowanie tej roboty zlecaniem jej na poszczególne segmenty, bo nie wierzę, że wszystkiego ręcznie pan dofinansowuje tylko ma za to odpowiedzialnych ludzi o dobrze ile osób pracowało przy takiej gali jak chciał powiedzieć, odwołując się do napisów końcowych z pewnością państwo nie oglądać takich napisów końcowych do końca napisy końcowe państwo zdradza zwane są takie nomenklaturze artystycznej listą płac listą płac dla jej ta lista płac się ciągnie ciągnięcia dnia tak naprawdę poza tymi ludźmi, którzy są na tej liście płac jest jeszcze wiele wiele osób, których nie ma w tych napisach końcowych, a którym się też są też podpisywane umowy tylko powiedzieć ile ludzi pracuje i osób pracuje przy takiej gali setki tak naprawdę oczywiście każdy projekt jest inny i są projekty naprawdę takie rzeczy, których pracuje kilka miesięcy czasami nawet kilka lat są takie projekty przy, których naprawdę pracuje setki osób czasami nawet setki artystów i są projekty trochę mniejsze powiedziałem setki nie policzy, ale tak naprawdę to jest armia ludzi, którzy stoją za takim projektem, który państwo widzicie i nigdy nie zobaczycie ja mogę powiedzieć w tym miejscu, że im bardzo dziękuje za to, że ani nie wspomagają pan opiera się na sprawdzonej załodze, którą pan współpracuje przy okazji każdego widowiska za każdym razem w zależności od projektu, którego się pan podejmuje to tuzin nie na ogół są same osoby to są bardzo wąskie specjalizacje są sprawdzeni ludzie bardzo wielu bardzo trudnych projektach, ale też wciąż pojawiają nowe osoby, które się uczucia, które zaczynają i też obserwuje czasami i kariery, że zaczynają po bardzo Nisko w czasie mówi odnoszenia kabli, a potem awansują no i w tej hierarchii są coraz coraz wyżej od jak dawna zajmuje się pan reżyserią tworzeniem widowisk artystycznych szkołę filmową ukończyłem pod koniec lat osiemdziesiątych tak naprawdę na początku lat dziewięćdziesiątych zacząłem robić wideoklipy zrobiłem bardzo duża i przypadek sprawił właśnie zaczął robić wideoklipy nie było pracy za takich ludzi jak ja po prostu nie było seriali bardzo mało kręciła film wtedy, a przynoszą zatrzymajmy się za którymi wideoklip ami pan stał musiałbym bardzo długo wymieniać pochwalę się, ale szczególnie kobiety lubiły być fotografowane i mieć klipy mojego autorstwa i fotografowane przez moich przy przyznają przyjaciele Jarka Szado operatora trudno zmienić no wszystkie prawie osoby wtedy lat dziewięćdziesiątych, które były i wiele z nich dalej jest na topowych Lis tak ja z nimi pracowałem Kaja Edyta Górniak Edyta Bartosiewicz tak dalej tak dalej mógłbym wymieniać potem przestałem robić klipy przypadek sprawił, że pan Persji tak się mówiło o grupie młodych dyrektorów w połowie lat dziewięćdziesiątych w telewizji poprosili je, czyli Andrzej Horubała Maciej Chmiel dali szansę reżyserowania festiwalu w Sopocie to był rok dziewięćdziesiąty piąty i potem poszło i naprawdę potężnych projektów robiłem co roku oraz Niemcy coraz więcej teraz robi ich mniej więcej około 30 można powiedzieć rocznie do tego dochodzą czy są w tych projektach również 2 duże programy telewizyjne, więc naprawdę no mamy tego czasu bardzo mało, ale bardzo nie mają pracy lepiej pracuje się panu przy widowiska muzyczne lepiej przy Galla być może innych eventach, które to mają charakter artystycznej potrzebują Pańskiego wsparcia te wszystkie projekty, które pan w imieniu widowiska duże widowiska muzyczne galę takie galę okolicznościowe takie widowiska jak w ubiegłym roku miałem szansę już 2 lata temu ten czas szybko biegnie ryż oraz widowisko na stulecie niepodległości, które było realizowane na stadionie Narodowym 10listopada i na ogół są widowiska muzyczne bardzo bardzo dużo osób w każdym z moich projektów jest muzyka, ale są również galę wręczania nagród i jak 1 z moich znajomych aktorów kiedyś powiedział żartobliwie to jest ten gość, który wręcza nagrody w tym kraju najwięcej tych nagród wręcza to prawda, bo dużo sobie również tych hal wręczenia nagród chociażby polskie nagrody Orły filmowe paszporty polityki Telekamery mogłem wymieniać więcej woli pan przedsięwzięcia z dużym rozmachem czy też mające charakter kameralny widziałem pana też przecież serii gali człowiek roku gazety wyborczej, która nie jest rozmachem na kilka tysięcy ludzi tak, ale jest bardzo wymagająca, jakby od strony takie realizacyjne na obuwie zapraszają o takich gal organizatorzy chcą odnieść, jaki zakładany efekt artystyczny jest niedziele legalna te, które mają, jaki rozmach i te, które są mniejsze przyjmuje te profesje, po którym mógł się po prostu podpisać takie mam swoje małe credo, ale oczywiście bardzo dobrze czuje się przy takich bardzo duże widowiska, bo widowisko telewizyjne, które są naprawdę wymagające te wymagania przy projektach telewizyjnych są największe, bo tutaj obowiązuje ta dbałość tak powiedziałem wcześniej o każdą mniej więcej sekundę minutę takiej realizacji wracając do tego co jest za pomocą pan w swoim portfolio ma pan ulubiony artysta ta pauza oznacza, że nie chciał pan nie chce pan realizować, gdyby ktoś się, czego nie czuje się bardzo dobrze z tymi artystami, z którymi spędziłem kawał swojego życia sposób pracy dziś pracowałem z Kają dziś pracowałem z Grzesiem Markowskim i pracowałem z nimi nie wiem przez te ostatnie 30 lat prawie tak ostatnio pomyślałem sobie, że to chyba 30 lat, jakie zajmuje takimi projektami wspólnie się starzeje mogę powiedzieć, ale też bardzo Lubie artystów młodego pokolenia nie potrafi wskazać tego lubianego z mam po prostu duży sentyment do każdego artysty, które mam przyjemność pracować wyłączając taką odpowiedź oczywistą, bo intuicja podpowiada mi wskaże pan rynek amerykański czy jakiś kraj, który robi doskonałe widowiska, którego pan czerpie inspirację tak nie są to stan jest, by jak patrzę na Europę swego czasu dużo oglądałem takich dużych produkcji telewizyjnych koncertowych U2 Madonna i moim wzorem takim reżyserskim wzorem jest 1 z takich reżyserów europejskich nazwać Chamis Hamilton on reżyseruje takie właśnie duże widowiska typu koncerty no wymienionych przez przed chwilą artystów przeze mnie są wielkie potężne produkcję trochę na wzrost jemu wzrost tego, że może tak wielkie rzeczy robić nam też podpatruje właśnie jego i innych artystów, bo nome robimy swoje życie, ale trzeba wiedzieć co robią inni w Europie na świecie widowiska, o których mówimy już tyle minut one mają charakter kulturowy w zależności od tego w którym kraju się znajdujemy ta reżyseria ten scenariusz będzie zupełnie inny czy niema żadnego znaczenia właściwie w tej chwili ten musi być globalna musi być taki, który chętnie zostanie obejrzany przez widzów rosyjskiej telewizji dalej, ale sprawdzi się we Francji czy Hiszpanii się, że ten rynek staje się coraz bardziej podobne do siebie, bo są bardzo podobne środki wyrazu takie artystyczne środki techniczne środki którymi się my wszyscy, czyli ludzie telewizji, którym się posługujemy nasza technika jest morzem od o sprzęcie technicznym, który tutaj w Polsce jest takim samym poziomie jak no, który jest dostępny dla tych ludzi, którzy którzy, robiąc widowiska w Europie może mają tego sprzętu trochę więcej, więc c warunki mamy podobne takie warunki techniczne do realizacji tych swoich projektów patrz też np. na Eurowizję, którą pan mówić czy to można poruszać tak można porównać ze skóry zobaczcie państwo jak np. przez moich kolegów robione koncert Eurowizji w Gliwicach jak podobny był dotychczas Celtów euro wizyjnych w innych krajach, które ogląda liście, czyli w tym wypadku jak rzeczywiście należy mówić też pewnego rodzaju format, który narzuca nam i ją po prostu moim kolegą, ale Europejskiej Unii nadawców tak tak, ale no no możemy tak te realizacje w jaki sposób porównać, więc myślę, że nowe standardy realizacyjne są bardzo podobne nasze do tych europejskich to tak pytanie, które być może wkroczy delikatnie pańską prywatność jak długo po realizacji takiego widowiska to dzisiejsze dochodzi do siebie to zależy od tego kiedy mam następny projekt, ale znając pana nie ma pan czasu może powiedzieć, że następny projekt mam 14stycznia będą paszporty polityki, na które państwa zapraszam w teatrze polskim w Warszawie potem Telekamery tak zaczynam przygotowania do programu twoja twarz brzmi znajomo człowiek, który nie ma czasu znalazł czas dla nas to bardzo panu dziękuję Bolesław Pawica był z nami reżyser producent widowisk artystycznych dziękuję państwu dziękuję państwu za uwagę państwa zaproszono informacje Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ROZMOWA Z CIEKAWYM CZŁOWIEKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA