REKLAMA

Postanowienia noworoczne - bardziej pomagają czy szkodzą?

Wieczór Radia TOK FM: Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-01-07 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:17 min.
Udostępnij:

Jaki mają sens postanowienia noworoczne, których zazwyczaj nie realizujemy? Jaki mają na nas wpływ? Czemu pragniemy zmiany i na czym ona w rzeczywistości polega?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dobry wieczór Tomasz Stawiszyński zaczynam ten wieczór, który jest pierwszym noworocznym wieczorem nie, żebyśmy tutaj byli wszyscy przywiązani do tej symboliki, ale jednak mimo wszystko 2020 rok już Niewiem, kto się stało dobry wieczór w każdym razie do godziny dwudziestej czwartej będziemy na antenie jak zwykle tu zmian nie ma po godzinie no właściwie zaraz no nie będzie książki na głos tym razem, ale będzie Zofia Milska-Wrzosińska za to będziemy rozmawiali o Rozwiń » postanowieniach noworocznych, a w szczególności o tym czy człowiek może się zmienić tak, by ten temat sformułował postanowienia noworoczne to będzie tylko punkt wyjścia do naszej rozmowy po godzinie dwudziestej drugiej w studiu będzie prof. Małgorzata Jacyno będziemy z nią rozmawiali o tym jakie największe problemy przed polską przed Europą przed Zachodem przed światem stoją w 2020 roku w takiej kolejności albo innego do kolejności tu nie gwarantuje, że akurat będziemy się poruszali od tego co nam najbliższe do tego najbardziej ogólnego po godzinie dwudziestej trzeciej natomiast Aleksandra Przegalińska pojawi się w studiu dobrze państwu znane jak sądzę filozofka z Akademii Leona Koźmińskiego i będziemy rozmawiali o Gwiezdnych wojnach, czyli aż o Gwiezdnych wojnach w ogóle i ostatniej części tej sagi, która się pojawiła w kinach tuż przed świętami no to jest właśnie plan na dzisiaj teraz będzie taki bardzo charakterystyczny Dzięgiel godziny filozofów Daniel Kowalewski, który realizuje audycję już jest w pogotowiu i zaraz ten węgiel państwo zagra dodam jeszcze oczywiście, że ten program wydaje Małgorzata wołyńska to teraz będzie ten specjalny singiel i o to proszę bardzo magia Radia w studiu jest już już Zofia Milska-Wrzosińska dobry wieczór dobry wieczór psychoterapeutka laboratorium Psychoedukacji no to zapytam wprost na początek czy uważasz, że człowiek może się zmienić myślę, że w ogóle nie jest kwestia czy może, ponieważ rzeczywistość pokazuje się zmienia choćby zmienia się w ciągu życia także jak i zastanawiam, jaka jest intencja swojego pytania poniesie mówi czy może może musi być może taka może ty pytasz o to czy człowiek może zmienić intencjonalnie sobie postanowi zmienić tak intencjonalnie czy możliwe jest taka głęboka przemiana to podam ci od razu przykład który, który mam na podorędziu istnieją takie interpretacje tego co stało się szaf złem jak w pewnym momencie ukazał mu się Jezus stał się Pawłem człowiekiem no właściwie zupełnie zupełnie innym niż ten dawny ten, który prześladował chrześcijan i Otóż istnieją takie interpretacje, że właśnie nie było tam żadnej zmiany to znaczy, że on pozostał tym Kingi kim był takim gorliwym działaczem aktywistą nawracać tylko musi tam dekoracje po prostu zmieniały trochę no i są takie wykładnie, że właściwie charakter jest przeznaczeniem jak mówił Heraklit z jakim się jacyś rodzimy też tacy pozostajemy do końca i że wszystkie te marzenia o jakiej zmianie, a o tym, żeby jakoś radykalnie swoje życie przemodelować np. albo siebie, że to są mrzonki i tak pozostaniemy tym kim jesteśmy tylko nie jest całkiem jasne kim jesteśmy, skąd się wzięła właśnie to tym mówi z perspektywy filozoficznej nad, której ja się to nie podejmuje odpowiedzieć natomiast perspektywy psychologicznej właśnie pierwsze pytanie to jest taki czym się rodzimy, jakoby określone jako psychologiczny w określony to tu już chyba nie ma wątpliwości, że nie, że rodzimy raczej to różnie to 7 nazwała w historii może tabu razem to aż tak się nie da powiedzieć, bo nie jesteśmy całkowicie czystą tablicę coś tam mam jednak zapisanej wiadomo z badań genetycznych całkiem sporo w ogóle tak, ale akurat jest aspekt psychologiczny to aspekty tempera mentalny na pewno natomiast badania wskazują, żeby to było jakoś przesądzające jednoznacznie temperament tak pewne cechy takie psychopatyczny natomiast wiele tutaj pozostaje jeszcze takiego obszaru do zagospodarowania, czyli po pierwsze, nic nie wskazuje na to żeby, żebyśmy byli psychologicznie skończenie albo przynajmniej określeni w momencie narodzin no i ale oczywiście to jeszcze nie oznacza, że się zmieniały być może ten potencjał się rozwija i co się dzieje w jaki sposób niezależne od nas albo jest droga naszkicowane mnie idziemy, więc to, że jesteśmy określeni w momencie narodzin, a wszystko wskazuje na to, że nie jesteśmy tak do końca to jeszcze nie oznacza, że możemy się przed intencjonalnie zmieniać, ale ten obszar, który wspomniał 4 interesujące czy zmiana dotyczy istoty sprawy czy też ma charakter jak odpowiedzieć przejścia z 11 wektor na inne, czyli np. ktoś, kto był już nawet abstrahując od Szawła i Pawła, ale wyobraźmy sobie osoby, która była przez jakiś czas swoim życiu bardzo zależna od nie wiem np. uległa podporządkowana władzy komunistycznej w jakimś momencie staje się bardzo zależnej podporządkowana Kościołowi dotyczy ona się zmieniła właśnie minął właśnie w, a w w tym chyba głębokim sensie, który mówi tak jak wracając do tej analogii z Pawłem Isia złem no to ona pozostaje w jakiejś głębokiej swojej strukturze niezmienna tylko dekoracje zmieniają, ale np. może być taka osoba, która była bardzo podległa i bardzo taka konformizm styczna w okresie komunizmu ja tego nie wartościuje to jest opisowe czystą, a po od jak osiemdziesiąty dziewiąty rok przyszedł dostała się np. zagorzałym antykomunistą i zaczęła zwalczać wszystkich, którzy mają nie radykalnie prawicowe poglądy i przystała do radykalnej prawicy takie scenariusze też się zdarzają i właśnie tu jest zmiana nie jest zmiana na torach standardowo wojsko protestach to zależy zdarzy, ale musi przemawiać filozofa akcent co tu się właściwie wydarzyło, ale też, bo jeżeli spojrzymy na to z perspektywy teorii relacji z obiektem, czyli takiego popularnego nurtu psychodelicznego, który wyewoluował z psychoanalizy, ale w zasadzie były pozostaje wobec nich pewnej opozycji no to co człowiek sobie wewnętrznie w toku rozwoju jednak w toku rozwoju to nie jest jakaś rola czy sposób funkcjonowania tylko raczej pewna relacja, czyli np. jeżeli ktoś w swoim okresie formacyjnym, czyli jednak dzieciństwa był katowany, czyli powiedzmy, że był w roli ofiar to wedle teorii relacji z obiektem nie musi wewnętrznie funkcjonowanie w roli ofiary, ale kata to czy on będzie w swoim życiu bardziej funkcjonował w uproszczeniu publikacji ofiarę tutaj to są to są takie hasła, ale pewne czy bardziej będzie kimś uległym, kto pozwala się upokarzać sobą pomiatać wykorzystywać czy bardziej będzie kimś, kto wręcz przeciwnie despotyczny nie zarządza innymi rani ich z nimi liczy co zależy od kontekstu natomiast znowu z tej perspektywy można, by powiedzieć, że nawet, jeżeli przez część życia jest tak przez przez inną część tak albo w innych okolicznościach tak z kolei w innych częściach zupełnie inaczej korzystniejsze perspektywy nie ma zmian, dlatego że on po prostu uruchamia taki czy inny swój aspekt, że zmiana była wtedy, gdyby takiej osobie udało się tego paradygmatu wyjść no jeszcze też szczerze w ramach takiego myślenia też należałoby wziąć pod uwagę tzw. przeciw zależności te z kolei często okresie dojrzewania, kiedy dzieci przez czas jakiś bardzo związany z rodzicami nagle zaczynają się złościć buntować tak jak kiedyś córeczka chciała być taka jak mamusia i używała kosmetyków ukradkiem przybierała tam zakładałam buty na wysokim obcasie to nagle jest przeciwnie ona na pewno nie chcę być taka jak tam niegdyś wyidealizowane mamusia chce być zupełnie kimś innym ona będzie zupełnie kimś innym ona teraz, jeżeli ma mu się na szpilkach i eleganckich sukienkach to ona będzie właśnie w dresie i wbrew znowu na to często patrzy w takiej kategorii właśnie stąd krzyk przeciw zależność też zależność zależność taka, żeby robić tak samo może być odwrotnie, ale znowu co czy to zmiana z punktu widzenia rodziców jest wielka zmiana rodzice mówią tak ona była taka grzeczna taka była w takie dobre dziecko przyjaciółki mi zazdrościły, że tam tak jesteśmy blisko ze sobą i ziemi tak słucha, iż z wszystkimi mówi, a teraz to jest zupełnie inny dzieciak jest ogólnie porozumienia, czyli z perspektywy matki zmiana wielka z perspektywy tej dziewczyny załóż 15 szesnastoletni zapewne też perspektywy obserwatora mającego pewne możliwości widzenia nie tylko tego co na zewnątrz z tego co wewnątrz właściwa zmiana niewielka, choć dynamika psychologiczną, bo cały czas są jakieś odniesienie się do tego modelu tylko raz jest to robienie dokładnie tak jak on, a potem to robi niedokładnie przeciwko niemu uda rosły też tak zdarzeniach, a jak stwierdzić, że ktoś, kto rzeczywiście zachowuje się za ósme podobnie albo inaczej w odniesieniu do jakiegoś wzorca rodzicielskiego to znaczy jest np. podobny do swojego ojca albo jest inne zupełnie od swojego ojca w przykładzie, którego używasz zarówno bycie takim samym czy podobnym jak bycie innym jest formą zależności no, więc jak odróżnić to, że to jest zależność od po prostu okoliczności, że ktoś sam zdecydował, że chce być akurat taki i jest wtedy podobne do ojca albo, że jest do matki aż albo, że jest zupełnie inny innymi słowy, kiedy możemy stwierdzić, jakie są tego kryteria, że ta różnica albo podobieństwo nie wynikają jakieś kompulsywne konieczności tylko są wyrazem mu swobodnego rozwoju osobowości np. no czy z zewnątrz może to ocenić właśnie postronny obserwator nie mam pewności musiał mieć doświadczenie życiowe i umiejętność rozumienia spraw na poziomie trochę głębszym dla psychoterapeuty z kolei wyposażonego jednak swoje sposoby kontaktu z Poznania to nie jest bardzo skomplikowany, ponieważ kluczowe odpowiedzi taka czy ten hipotetyczny ojciec pozostaje głównym punktem odniesienia dla tego człowieka syna córki czy nie i to dosyć łatwo się, by sprawdzić często mówią tzw. materiale klinicznym, którego oczywiście w życiu nie mamy do dyspozycji, ale teraz jak najbardziej no to jest to co pacjent zgłasza, o czym mówić przedstawia i teraz, jeżeli tam pojawia się postać ojcowska wiodąca no to, nawet jeżeli ten ktoś żyje zupełnie inaczej, ale często np. mówi mój ojciec nigdy nie zaakceptował tego co robię dla mojego ojca jestem rozczarowaniem, ale ja nie chcę być tak jak ojciec no to wtedy to dla nas bardzo wyraźnie może to jest po prostu prawda, ale za to, że ta może być prawda jest sprawny, ale chodzi o to, że to absorbuje bardzo dużo uwagi takie osoby czyli, jeżeli ktoś jest bardzo skoncentrowany na tym nie koniec deklaruje, ale w jego świecie wewnętrznym jest ważne czy on jest podobny do ojca lub do matki niepodobny i używa tego jako ważnego dla siebie kryterium to wpływa, na jaką czuje sam ze sobą no to oznaczać, że on jest ciągle zależny i że nie zmienił się, nawet jeżeli zachowanie jest 180 stopni inne niż było na początku LOK Skype dżoker, odkąd dowiaduje się, że to Darth Vader jest jego ojca nieustannie jest tą sprawą zaabsorbowany i bada różne swoje podobieństwa różnice w odniesieniu do ojca, czyli tutaj pasowałby do, ale to mamy sytuację szok Wda to znaczy ktoś nagle dowiaduje, że jego ojcem jest jakaś ważna, by zaraz np. bardzo nam albo dajmy na to nie wiem najważniejsze lekarz miasteczku, a przedtem myślało się, że tatą jest jakiś tutaj właśnie no powiedzmy partner mamy, który niczym ważnym mieście nie jest, więc nie musi być od razu postać wyjątkowa wystarczy, że jest szczególnym to oczywiście jak to się 2 dwujęzyczność znaczy jestem podobny czyn jest, więc trzeba zobaczyć co dalej będzie czy to pozostanie takim kluczowym absorbujące uwagę elementem czy nie, bo to był jednak ozdabia się nagle dowiadują ważnym fakcie swojego życia to morze jest stawiać takie pytania to trochę tak jak takiej osoby, które właśnie mają tutaj lukę, czyli nie wiedzą też 1 to mogą być zaoferowane przez całe życie, a czy to może ten ktoś zawsze myślałem, że to mój stryj czy podobny czy nie także sam fakt absorbowania rzeczywiście w takiej sytuacji nie przesądza o tym, że tkwi w taki sposób zablokowany w jakiej pozycji za uzna za usługę mamy do czynienia właśnie taką postacią, która bardzo mocno uwikłana w tego rodzaju myślenia jest jakoś bardzo silnie zidentyfikowana pozytywnie albo negatywnie z ojcem bądź matką wszystko jedno no i teraz zmianą w tym układzie, o którym rozmawiamy byłoby jakieś uwolnienie się z 1 strony z tego uwikłania to znaczy wyjście z takiej sytuacji przymusowego nieustannego odnoszenia wszystkiego co się robi do no właśnie albo sympatii albo antypatii albo jeszcze czego tam bądź owej figury rodzicielskiej, a z drugiej strony jak i zbudowanie własnego poczucia tożsamości rozpoznania tego albo właśnie nie wiem jakoś wytrenowania czy wytworzenie w sobie jakieś własnej już niezależnej do końca tej rodzicielskiej figury tożsamości i to jest możliwe to nie jest możliwe twoim zdaniem Macieja tak prowokacyjnie zaproszę do tego tematu jako psychoterapeutka musi uznawać zmiana jest możliwe, bo inaczej to przecież nie byłoby sensu w ogóle nic zrobić z ludźmi tego rodzaju przynajmniej ja mogę powiedzieć, że doświadczenia wiem, że zmiana jest możliwe to na pewno natomiast co jest warunkiem właśnie tak się zastanawiam tak jak ty pytasz, bo to minister my w obszarze mniejsze lub większej zależności od tzw. obiektów pierwotnych winą rodziców tych osób, które kształtowały no i to mówimy o takiej zmianie, żeby one nie były aż tak ważne jak mówię aż tak ważne to to właśnie na myśli nie oznacza, że mają w ogóle ważne tylko, że nie wyznaczają w sposób taki bez wyjątkowy tego co robimy no to powiedzmy oczywiście w procesie rozwoju następuje tzw. internalizacji, czyli różne rzeczy uzewnętrznia i najprościej biorąc przecież chodzi o normy moralne no to powiedzmy, że dziecko uczy wnioskuje na podstawie reakcji rodziców, że jak płacze co jest niedobrze no wyobraźmy sobie standardowo jest chłopczykiem płacze i słyszy, że chłop chłopie, żeby tak płakał no to on próbuje ograniczyć wypłacanie, dlatego że widzi, że ważne dla niego obiekty tego nie akceptują potem to wewnętrzne i wewnętrzny nie polega w tym wypadku na tym, że on już sobie nie musi przypominać, że tatusiowi albo mamusi albo starszemu bratu to nie podobało tylko oni to ma w sobie to już trochę tak jak one są 3 stajemy się podoba tak ale gdyby móc go zapytać, dlaczego no, dlatego że chłopak tak nie robi chłopak płacze, a nie, dlatego że tak tatuś nam się dalej, czyli mamy pewne uzewnętrznienie, ale co powinno, gdybyśmy wyobrazili idealną linię rozwoju powinno być tak, że w jakimś momencie w oparciu o własne doświadczenia własne poszukiwania ten młody człowiek poddaje tę interpretację rewizji, że tak wyrażę w sposób złożony innymi słowy, że on sam sprawdza czy to jest tak, że on się z tym zgadza wewnętrznie chłopcy nie powinni płakać czy powinni płakać jak to jest z jego perspektywy i one na swoją własną odpowiedź i to odpowiedź nie jest polemiką z jego ojcem ani nie jest podporządkowaniem się ojcu tylko on i jeżeli do tego dochodzi można powiedzieć, że nastąpi nastąpiła pewna nominacja on znalazł własną odpowiedź tylko, że oczywiście wiele osób nie znajduje właśnie odpowiedzi trzyma się tej, którą sobie wnętrz wniosek czy inny sposób, czyli chroni ich i to źle no o tyle źle, że to trzyma ludzi w taki pułapce cudzego wyboru pomyślałem, kiedy o tym wszystkim mówiła o tym, że trochę sytuację taką z 1 strony idealną sytuację, że tak jak słucham tego to wszyscy byśmy prawdopodobnie chcieli, żeby właśnie taki sposób świat wyglądał, żeby ludzie mogli tak dojrzale samodzielnie budować sobie tego rodzaju przekonania, ale z drugiej strony to też jest w zasadzie jak przywilej nielicznych chyba i że taki dosyć późny wynalazek kulturowym, bo z drugiej strony jak sobie pomyślimy jak to wyglądało jeszcze nie wiem przed dwudziestym wiekiem to w zasadzie tego rodzaju sytuacja były były rzadkością przychodziła na świat w jakiejś rodzinie wyznaczano pozycję społeczną wyznaczano tożsamość weźcie ją zostawała tylko musiała się odpowiednio nią wpasować i to też miało pewne swoje dobre strony nie oszukujmy się to dawało poczucie bezpieczeństwa zwłaszcza, chociaż do nawet tych sztywnych ramach jakieś pole manewru był to niebyły takie pole manewru mogę być powiedzmy kobieta księżniczka albo wojowniczką albo poddaną chłop pańszczyźniany takiego wyboru pewnie wtedy nie było nawet na pewną, ale w ramach roli oczywiście można było funkcjonować można wyłoniła Sowa natomiast to jest bardzo ważne, mówi że nad sztywne systemy społeczne dają większe poczucie bezpieczeństwa właśnie, bo to from prawda, że jakiś za dużo wolności to się budzi lęk, czyli od tych wolności mamy taką tendencję, żeby uciekać Ewa ilu analizowała taka socjolożka izraelska bardzo ciekawa zajmująca się emocjami analizowała powieści dziewiętnastowieczne i odnosiła je do współczesnych wzorców chodzenia relacje damsko męskie tak tak to nazwijmy no i tam pisze, że jest bardzo wyraźna różnica m.in. taka, że bohaterki do in ostan np. nie przeżywają tej kwestii no właśnie odnalezienia miłości czy przeżycia takiej romantycznej miłości jako czegoś w ogóle pierwszorzędnego definiującego ich tożsamość tylko jako coś co jest w zasadzie drugorzędne względem jakiegoś poczucia integralności takiej moralnej godności dobrej opinii no właśnie tego, żeby pewien zestaw zachowań i takiej roli po charakterystycznych dla pewnej roli społecznej zachować, że ta kwestia uczuciowa nazwijmy to jest drugorzędna podczas gdy dla dla współczesnego człowieka dla współczesnej kobiety w analizach ilu właśnie ta kwestia tożsamości rozumianej jako coś co się realizuje m.in. właśnie poprzez sferę uczuciową poprzez partnerstwa jest w ogóle pierwszorzędna no i dlatego miłość rani dzisiaj tak jak nigdy wcześniej taka jest teza 1 czytam czy też rzeczywiście zainteresowanie dużym i cena nie zrobił wrażenie, że Ewa stwierdzi, że rytuały taki właśnie dziewiętnastowieczny nawet osiemnastowieczne, że one chroniły poczucie godności własnej wartości, zwłaszcza kobiet, chociaż pewnie nie tylko, bo jeżeli np. dziewczyna nie wychodziła za mocni, iż nie świadczył to nie, dlatego że ona była interesująca albo, że nikt nie pokocha tylko np. dlatego że nie miała posagu tak albo, dlatego że była siostrą nr 3 i przed tym powinny w Zamościu ostry nr 1 nr 2, a z różnych powodów siostra nr 1 np. te, jakie mogą być trudności albo były duże różnice wieku jego siostra nr 3 widziała, że nie jest także nic nie chce we, czyli ten pewne, bo nawet coś więcej wirtualną pewne zasady społeczne prawda, ale też akceptowanie tego, że panna bez posagu w zasadzie Zamość nie wychodzi nowość lub społecznej NATO wobec tego to nie jest odrzuca NATO nie mnie nie wybierają tylko świat jest tak skonstruowany czy wobec tego moje poczucie wartości tak jakoś chronione właśnie, bo wiesz jak ja ten przykład podaje, dlatego że w zasadzie, jakbyśmy na to spojrzeli z tej perspektywy, które dzisiaj rozmawiamy to należałoby powiedzieć, że to co dzisiaj daje jako wzorzec może nie patologii, ale jakiegoś tam jakieś nieprawidłowości, a co było wcześniej normą było źródłem poczucia bezpieczeństwa i właśnie funkcjonowania w sposób znacznie mniej doskwierają pod pewnymi względami już w tym obszarze tzw. zaburzeń psychicznych na to no to w ogóle aniżeli ten sposób funkcjonowania, który wskazuje jako pewien ideał, który jest źródłem cierpień dzisiaj, ale jednak nawet dziewczyny kobiety dzień staną się bardzo różniły, pozostając w obrębie tej samej klasy tych samych wzorców to w Dumie uprzedzeń chyba są 4 siostry, z których każda inna, mimo że się urodził w tym samym środowisku już grubsza podobną sytuację taką powiedzmy socjologiczną i majątkową, więc ja ani trochę torpeduje też przychody nam liczna o rodzicach jako kształcić celach tak znane jest często z banku, który kwestionuje mówi tak, ale np. bo mój mój starszy synek i zupełnie inny niż młodszy nasz trzyletni to znaczy ma 6 z przepisami rodzice nawet to samo mieszkanie, ale na to psychoterapeuta schodami przy PL po pierwsze, oczywiście zgodzić, że istniał pełniących tempera mentalny, ale powie o tym, że jest fundamentalna różnica między pełnieniem funkcji rodzicielskiej przy pierwszym dziecka przy drugim i to każdy, kto ma właśnie on sam Maciej nasz znak, ale to jest z Miejskiego Poppera, że nie da się tego zweryfikować, bo da się na różne sposoby udowodnić, ale to jest jeszcze, który ma więcej niż jedno dziecko będzie doskonale wiedzą wprawdzie mówią jak to przy to samo, ale jeśli zapytać jak się czuliście jak się pojawił ten pierwszy chłopiec, a ja się czujecie teraz na poziom lęku znacznie mniejszy przy założeniu wszystkich lecznic samo ja bym powiedział wtedy od tych badaniach np. Thomasa Busha rada nad bliźniętami rozdzielonymi bliźniętami jednojajowe mi i rodzinami, w których wychowywały się dzieci pochodzące z rodzeństwa biologicznego i zarazem adopcji, gdzie te podobieństwa pomiędzy na świat bliźnięta jednojajowe wychowane mi zupełnie odmiennych środowiskach były bardzo wysokie na poziomie tych cech głównych osobowości natomiast pomiędzy np. rodzeństwem biologicznym rodzeństwa, a dzieckiem adoptowanym, które rosło tej rodzinie, by od samego początku to były tak statystycznie jak pomiędzy takim dzieckiem, a przechodniem statystycznie na ulicy złapanym czy tak jest na poziomie zupełnego akcję dającą potencjał biologiczny jest bardzo ważny, ale oczywiście wchodzą gra też inne czynniki to znaczy dziecko adoptowane listów w takiej czy inny sposób dziecko dramatyzował ale jaki z niemowlęciem to tonie niekoniecznie, bo na jednak wiele badań pokazujących, że dziecko jak wiadomo w życiu płodowym różne rzeczy dzieją choćby powstaje np. płodowy zespół alkohol i to jest okres bardzo ważny, czyli tak, jeżeli mamy do czynienia z dzieckiem, które powstaje płot odrzuconego bardzo wcześnie psychicznie często też fizycznie przez matkę to niewątpliwie czynnik bardzo mocno działający na proces adopcji przebiega tak jak przebiega, czyli na ogół jest także dzieci przez czas jakiś pozostają w najlepszym wypadku czekają na w tym chyba to jest 40 dni w szpitalu lub jakiś placówce opiekuńczej, czyli w tym okresie, w którym mózg rozwija tak szybko jak nigdy później i to no to wiadomo tak zostało zbadane, jakie tempo rozwoju mózgu i przyrostu komórek szarych komórek ono jest niewiarygodny w tym czasie nigdy później już takiej szansy nie ma dlatego jak właśnie ci dni psychoanalizy przychodem czy też mówią, że dziś kluczowy to nie, dlatego że mamusia tatuś oni są ważni przede wszystkim, dlatego że dziecko wtedy ma nadzwyczaj chłonny układ nerwowy i doświadczenia mocno zapisują co nie oznacza, że to przesąd chciałabym się muszę mówić jeszcze strona osobną na ten temat rozmowy, bo to jest pasjonujący temat chętnie się jeszcze dał, ale w zamówieniach na swe właśnie tych postanowiłem sobie, że będziemy w tych postanowieniach rozmawiać w każdym razie czytam bardzo ciekawą książkę, których chętnie był osobą to pomówił przy okazji, choć wiem, że sama masz do psychoanalizy stosunek krytyczny już nie nieraz na ten temat rozmawialiśmy o el Paris na wasze autor może to znany psychiatra psychoterapeuta też zresztą z korzeniami Chodyna licznymi, który specjalizuje osobowości Borderline, ale są bardzo ciekawą książkę pt. science Based Politico modlącego analizy, gdzie jest taki rodzaj właśnie spojrzenia na na psychoanalizę, ale nie tylko na Konwiktorską całkiem współczesną właśnie przez pryzmat i naukowej psychologii i tych wszystkich badań takich bardziej zaawansowanych w obszarze psychoterapii schody na licznej i właśnie ta kwestia dzieciństwa jest tam ciekawie omawiana nocą powiada, że że stan naukowej wiedzy na dzisiaj jest taki, że dzieciństwo jest istotnym czynnikiem, który kontrybucję np. do kwestii jakichś zaburzeń psychicznych, ale nie jest centralne to znaczy nie można powiedzieć na podstawie tego co wiemy że, że to jest Centralna kwestia, że bardzo istotne co właśnie psychoanalityka jego zdaniem Unii umyka często jest jednak kwestia indywidualnej konstytucji to znaczy, że właśnie jakaś przychodzisz teraz to co dla kogoś będzie bardzo traumatyczne z uwagi na jego predyspozycje wrodzone np. to dla Niewiem 70% różnych innych ludzi może być uzupełnienie nie odkrywa później to nie zostawi w nich żadnego śladu złoto, tak więc myślę, że o tym, że taki sposób można to ująć, że mamy ucznia z interakcją tych złóż oczywiście można się spierać czy któraś wyraźnie przeważa albo, że w jakimś konkretnym przypadku może przeważyła no ale co wiadomo, że jeżeli z takich czy innych powodów ktoś rodzi z potencjałem ograniczonym czy z takim właśnie neurologicznym gorszym wyposażeniem czy tempera mentalny jakąś trudnością którzy, jeżeli trafi na sprzyjające środowisko co może się okazać, że będzie szczęśliwym człowiekiem niekoniecznie próbuje właśnie wartościować noweli będzie dobrze żyło natomiast i również, jeżeli ktoś z takim wysokim potencjałem trafi na środowisko trudne to może okazać, że będzie on ilustracją tej tezy rezydencji, czyli że nie oczywistych powodów są też osoby, które doznały trudnych bardzo doświadczeń w dzieciństwie, a jednak nawet sprawia wrażenie to wzmocni no pewnie skończy wzmocniła przetrwały podobno całkiem sporo takich ludzi, tak więc mówi się tutaj o interakcji, czyli że najgorsze oczywiście sytuacja, kiedy ktoś z jakiegoś rodzaju brakiem czasem się mówić ładnie defekcie w sensie neurologicznym to musi oznaczać upośledzenia tylko oznaczyć rodzaj słabości kruchości, więc jeżeli ktoś taki trafi na sprzyjające warunki na to bardzo źle, a jeżeli ktoś ma dobre wyposażenie trafi jeszcze dobre warunki uda musi urodzić w takiej rodzinie sprzyjającej rozwojowi no to świetnie można powiedzieć postać nadać jakąś wartość dodana to teraz byśmy kogoś, kto nie tylko nie ma wrodzonej rezydencji, czyli nie ma odporności tylko właśnie ma tę konstytucję taką wrażliwą dosyć podatną na różnego rodzaju traumatyczne traumatyczna konsekwencja nie jest już w tym okresie największej żywotności swojego układu nerwowego i rozwoju, kiedy to plastyczność też mózgu jest najwyższa tylko jest już powiedzmy w fazie dojrzałej np. w wieku lat 35 załóż albo 4040 tyle przez AK taka granica, bo różne rzeczy to zamknie no właśnie na ten właśnie no i teraz ktoś taki wpada na pomysł, że jednak mnóstwo różnych jego sposobu funkcjonowania w różnych sytuacjach nie wiem reakcji emocjonalnych jakich form działania albo nie działania to są rzeczy, które głęboko mu nie odpowiadają czuwa wobec tego jakiś poważny dyskomfort no i wybiera się w związku z tym do fińskiej Wrzesińskiej, żeby to zmienić czy się zmienić mówi dzień dobry dzień dobry chciałbym się zmienić to jest przypadek, który trudno było odnaleźć rzeczywistość naprawdę co jak już mówimy o psychoterapii to rzadko kiedy ktoś przychodzi z taką myślą chcesz zmienić tak w ogóle tylko przychodzi mówiąc trudno z tym albo trudno mi w tamtym często za tym stoi też takie oczekiwanie świadome lub nie i niech tam coś zmień armia właśnie, bo też o tym, pomyślę, że jak się czyta różnych różnych autorów z tego z tego kręgu myśli tost psychoanalitycznej, choć dynamiczne poczynając od klasyków absolutnych to tam w zasadzie rzeczywiście znaleźć człowieka czy pacjenta w tej historii, który chce się zmienić naprawdę sam świadom jest się zmienić to jest rzadkość przeważają ludzie, którzy wcale nie chcą właśnie się zmieniać tylko też mają jakiś rodzaj takiej gry wewnętrznej trochę ze sobą trochę z otoczeniem trochę ten terapeuta terapia też służy im do tego, żeby pewne rzeczy uzasadnić, że to status quo właśnie raczej utrzymać aniżeli aniżeli zmieni to faktycznie jest także zmiana jest rzadkim dobrem oni na pewno bardzo chcą, żeby coś zmienił tylko woleliby część przynajmniej, żeby zmiana wydarzyła się na zewnątrz, ponieważ wiele osób ma skłonność do umieszczenia odpowiedzialności poza sobą czyli, jeżeli jest źle to, dlatego że trafiają się taki fatalny koleżanki i nie mogę się żadną zaprzyjaźnić w związku z tym spędza wieczory samotne, a tu jest taka grupa jak też chciała, ale one mnie nie chcą, bo takie są czasem tak się może zdarzyć, ale jeżeli notorycznie w życiu też tak zdarza, że NIK nie chcą może po prostu są źli głupi minął, ale załóżmy, że ich było kilkoro kilka grup był ten obraz oczywiście czasem mogą być biegów względnie, ale też no bo ta zmiana poprzez psychoterapię to już jesteśmy dosyć daleko osób chodzi o skutki takiego pomysłu chciałbym chciałam, żeby coś zmieniło i no na początku pewnie rzeczywiście są jakieś postanowienia decyzję ja w tym kontekście właściwie takich postanowieniach noworocznych myślę dobrze tak tak, bo one są sygnałem pewnej refleksji to znaczy, jeżeli ktoś mówi np. na co może mówić te okoliczności święta Sylwester to one pokazują różne, więc np. mówi sobie tak jak zawsze na te święta jak idę tam nie wiem do rodziców to obiecuje im, że coś przygotuje i że np. zrobię co mogę zrobić zrobi zakwas taki, żeby taki barszcz był prawdziwy, a nie, żeby kupować kartą nic no to już po raz kolejny tak się dzieje, że obiecuje obiecuje set czekają, a potem jakoś zapominamy nie ma tego zakresu w rezultacie ogólnie obarczone jest na Warszewie to jest kłopot albo Uberem zamawia ostatnio też tak może być, jeżeli taka osoba ma taką refleksji np. ja chcę zmienić ja postanawiam, że w przyszłym roku Jaś nie obiecam, że ten właśnie zakwas przygotuje to jak sądziła, że to wszystko jest wnoszona niezależnie od dobra postanowienie może rzeczywiście ale, że to jest, ale w ogóle nie jest takie ważne co zrobi realnie za rok ważne jest, że ona ma pewną refleksję na własny temat, że obiecuje nie wytrzymuje i jeżeli postanowienie noworoczne właśnie taki charakter, czyli coś Robbie i widzę, że to niedobre skutki są tego to może, nawet jeżeli to jest takie Noto będę uprawiać jakieś ćwiczenia fizyczne koniec tego w ogóle nie robi to jak sądziła, że zacznie to osoba uprawia ćwiczenia tam biegać będzie nie będzie to toczy się lepiej, jeżeli zdrowotnie zawsze najlepiej, żeby biegał, ale nawet jak nie zacznie biegać jest to sygnał, że ona zadała sobie pewne pytanie co ja mogę zrobić, żeby żyć tak, ale z drugiej strony może to być, pozostając jeszcze aurze tych tych narracji właśnie psychoanalitycznych iPOS psychoanalitycznych, które głębszą dynamikę taką lubią się zapuszczać wewnętrzną to może to być właśnie po to w tej formie postanowień, kiedy się podejmuje raz w roku takie niezwykle zaawansowane zobowiązania czyni się całą tę rytuał listy, które często temu towarzyszy zapisuje się to na różnych kartkach itd. po czym gdzieś tam w okolicach jak badania psychologiczne pokazują tam po 3 tygodniach zdaje się zazwyczaj jak 70% ludzi się wycofuje z tych z tych postanowień można spokojnie, jakby doczekać kolejnego roku to może właśnie to jest rodzaj takiej sytuacji, że w zasadzie, ponieważ tyle inwestuje w całe przygotowania to później już nie musi w zasadzie tych postanowień realizować tylko jakoś tam ominąć to po to, żeby w kolejnym roku znowu jak wielką pompą postanowił to samo tego znowu nie zrobić to też rodzaj takiego błędnego koła nie znaczy to z w tym sensie ma rację, że rzeczywiście w tzw. procesie pierwotnym, czyli myśleniu naszym takim najbardziej prymitywnym do końca świadomym to przeżywamy zamiar jak różne równo znaczy wykonano właśnie czyli, jeżeli mamy dobre intencje to właściwie może już sami siebie pochwalić tak, jakbyśmy to wykona już nie trzeba później robić ca to jest trochę tak jak te osoby pewnie kobiety części, które postanawiają sobie radził się odchudzają, ponieważ od jutra dzisiaj zjazd jedzącego zawartość lodówki, bo przecież podjęły tak w postępowaniu znaczącej ważne, że mogą wynagrodzić to absolutne jutro zaś jutro no więc, czyli może być coś takiego, że postanowienie w jakim sensie rozgrzesza i że wtedy cała ta refleksja, które mówią na nich co z tego, że refleksja była taka, że coś robi dla siebie źle albo dla innych skoro postanawiam, że nie będę tego robić, ale tego postanowienia już mam tyle chwilowej satysfakcji ulgi zrobi dodali, ale z drugiej strony poparł nawet same te liczby, które przetoczyły się, jeżeli 34 rezygnuje to 14 nie rezygnuje, jeżeli po 3 tygodniach to przez 3 tygodnie realizowali co prawda pewne jednak rzutu myśleli minimalistycznie to bym tak wyznacza cele, że załóżmy, że ktoś postanawia, że będziesz uczył języka obcego, jaką przez 3 tygodnie będzie uczył, a potem to zarzuci, bo mówimy o tych 34 co zarzucają to przecież on przez te 3 tygodnie coś robił i to nie jest także też po nic tak zgadzam się tak to na pewno jest, że mam 14, która może nawet rok tam różne wyniki, bo wedle niektórych badań to chyba 80% odpada w ogóle jeśli chodzi od postanowienia noworoczne nawet bardzo poważnie psycholodzy się tym zajmowali ryczałtu US man np. z uniwersytetów Bristolu no robił takie badania cóż właśnie wynika, że po 3 tygodniach chyba 70% po miesiącu czytam po 2 miesiącach to tam 85 jako w każdym razie niewielki procent niewielki procent zeznań oraz 9 z tego zrezygnował szpital np. co zostało nie no właśnie zostaje jakiegoś takiego niewielkiego procenta zdaje się przynajmniej z tych badań, które w, które ja ja, z którymi się zetknąłem, ale nabierze jeszcze 1 rzeczą tutaj zastanawiam nad taką Hydro pułapką myślenia kategorii postanowień noworocznych, które oczywiście nie ogranicza się tylko do postanowień noworocznych tylko wysoko na różnych właścicieli obecnie na różne inne, że mamy tendencję chyba naturalna można się zastanawiać, skąd na siebie żale ale, ale ona jest niewątpliwie to właśnie takiego myślenia w kategoriach skoków jakościowych to znaczy wyobrażamy sobie, że właśnie, dlatego że zmienia się rok będzie inna data, że jest jakiś rodzaj takiego przejścia w sumie w tym porządku najbardziej nam dostępnym w porządku codzienność jest może taki najbardziej spektakularna przejście towarzyszy temu też wielka pompa zawsze zabawa huczna jakieś obchody itd. taki moment rzeczywiście bardzo symboliczne no i jest jakieś chyba takie wyobrażenie, że właśnie dokonuje się tu jakiś skok to znaczy mamy do czynienia właśnie jakość substancja tą transformacją, która spowoduje, że jakoś inni się obudzimy następnego zająć się podłączamy to także nasza zmiana, której sobie marzymy to, że ona być może wynik nie tylko z tego, że my coś aktywnie, ale ta zmiana świata, czyli przesunięcie od 1 rok, że to nas jak unieś właśnie wesprze, a życie to jest zazwyczaj jednak kontinuum to znaczy często z powodu właśnie tego, że tak sobie myślimy jakiś symbolicznych wydarzeniach o tym, że jak tutaj teraz już coś zrobimy albo nie wiem wejdziemy na jakąś górę albo prawda napiszemy książkę albo coś już wtedy wszystko się zmieni, po czym oczywiście nic się nie zmienia to jest cel elastyczną staniemy się wreszcie piękną kobietą wykład i wszyscy nasi będą chcieli tu nas nie chcą albo chcą tak samo przy tym oczywiście, że taka wiara, że 1 czynnik zmieni nasze życie no to jest iluzja i właśnie takie zawieszenie się na tym, że jest jakiś 1 kłopot jak ten 1 powód przezwycięży my dostaniemy się inną osobą to śluzy, ale też szczerze w kontekście postanowień tych takich związanych z jakimś przejściem czy nowym rokiem też około świątecznych jest dużo postanawia ją urodzinowych też to warto wziąć pod uwagę te kwestie czy my mamy żargonu opowiem sadystyczne wrogi surowe superego czy tak jest grubsze w normie właśnie, bo tutaj Małgosia Połczyńska wydawczyni tego programu słusznie napisała na na prąd też, który służy nam do komunikacji właśnie ktoś tak podejmuje wieś być może być może ktoś podejmuje te noworoczne zobowiązania no to już po jakimś czasie jak będzie odpadał po 3 tygodniach może z poczuciem beznadziei udać się na psychoterapię może, więc może mieć fatalne wrażenie zanurzy najpierw właśnie w tej swojej beznadziejną ości, ale też dokończono tak albo uzna, że nie wziąć może, ale właśnie to zależy od tego czy on ma taki sadystyczny surowe niedojrzałe superego czy jak mówimy taki z grubsza funkcjonujące w granicach normy Otóż, jeżeli ktoś ma właśnie taki sadystyczny superego, czyli mówiąc bardziej potocznie taką sobie instancji, która mówi jesteś beznadziejny znowu się nie udało z tych misji Warty kolejny dowód na to, jaką jesteś osobą nie liczyć się wszyscy odrzucą itd. więc jak mamy się jako instancja niektórzy mają zainstalowaną tam większych zdolnościach stopniowo, instalując no to wtedy oczywiście postępowym takie postanowienia są ryzykowne, ponieważ mało tego nie tylko chodzi, że my ich nie wykonamy, nawet jeżeli wykonamy, ale nie w całości to już uruchamia się nasze właśnie krytycznej leżały superego, które zamiast zająć się jakimś aktem np. korekty tego postanowienia, że może tu może jednocześnie niemiecki hiszpański angielski to była przesada możliwość Pański albo cokolwiek tam innego zajmuje się sobą i piętnowanie siebie no i też, tracąc przy tym dużo energii tracą dużo energii, ale też rzeczywiście, odbierając sobie coś co być może udało się osiągnąć, czyli jak będzie także postanowienia noworoczne jakiekolwiek inne takie właśnie związane z czasu one są pewnie dobry dla takich osób, których superego funkcjonuje w miarę zbiornik co oznacza, że służy do oceny, czyli no rzeczywiście pewnie się nie bardzo przykładała, bo mówi, że chcesz biegać codziennie rano, ale nie wzięli pod uwagę tego, że tutaj dziecko przedszkole coś tam jeszcze, że codziennie rano po prostu nie może do głów stanowiła aż to zobaczy może np. 2× w tygodniu to jest superego funkcjonujące dobrze takie same sobie mogą postanowić, że krzywda nie stanie natomiast takie osoby, które atakują siebie to oczywiście każde postanowienie obrócić przeciwko sobie, ponieważ żadne nie będzie zrealizowane tak jak powinno być, ale też po drugie, to, o czym mówiły, że żadne nie spowoduje tej spektakularnej całościowej zmiany, czyli załóżmy nawet, że ktoś będzie biegał codziennie 20 km, przygotowując się do maratonu, a nawet przebiegnie maraton, ale jeżeli właśnie to jest taka osoba z takim właśnie bardzo artystycznym superego to i tak pod potem sobie powinny i co z tego i tak jesteś tak samo beznadziejnie zawsze byłeś, więc znaczyli tylko 7 zmian nie będzie zmiany nie zmiany nie będzie ani weszły będę się atakować wniosek jak zawsze, a czy jesteś w stanie już na koniec naszej rozmowy w ogóle zdefiniować jakieś takie bazowe warunki możliwości zmiany co znaczy co musi być spełniona w swoim przekonaniu, żeby zmiana ta głębsza i taka bardziej powierzchowna polegająca np. na jakiś zmianie nawyków po prostu zaszła pewnie tego nie można pomijać dobrze lekarz przyjął jako sprzyjające warunki, których rzeczywiście czasami psychologowie psychoterapeuci doceniają zmiana środowiska środowisko, które wspiera jakiś rodzaj działania akceptujące, ale jednocześnie ma jakąś atrakcyjną propozycję chcemy do tej atrakcyjnej propozycji dorosnąć wobec tego zaczynamy jakoś funkcjonować inaczej, czyli dobrze jest jak się sprzyja środowisko, ale znowu psychoterapeuta powiedział no ale toteż od nas trochę zależy, jakim mamy środowisko czy bardziej sobie wyszukujemy sieczkę sprzyjające wręcz przeciwnie, więc druga kwestia jest taka, że zmiana ma szansę wtedy, kiedy ona wynika z naszego rozeznania sobie, a nie z próby realizowania, czyli agent nasz temat albo na temat tego co w ogóle dobre dla ludzi, ponieważ my się często próbujemy zmieniać pod czyjąś batutą ani podnoszą właśnie wtedy zmiana raczej nie ma szans no właśnie to też nie zawsze łatwo jest rozróżnić czy ta batuta, bo czasami może nam się wydawać, że nasza wcale nie jest nasza, a czasami ona może być na ta nasza, ale my nie chcemy tego uznać, dlatego że trudno nam się bardzo jakoś pogodzić z tym, że możemy mieć takie pragnienia ludzi często się wstydzą pragnie takich, które są też potocznie okrzemek narcystyczne, że chodzi o to, że być kimś, żeby być kimś ważnym, a tymczasem to może być rozważy pragnienie, które powoduje, że różne pożyteczne rzeczy, ale tak się ukształtował się, że pytanie to jest coś niezdrowego nie wolno myśleć o tym na przykładzie chcę zdobyć sławę należy chcę zdobyć sławę w coś dobrego pożytecznego na przerwę z wybitnym lekarzem no to niekoniecznie oznacza, że jestem osobą niemoralny to jest bardzo charakterystyczne dla polskiej mentalności chyba to co mówić, bo przed w Ameryce w ogóle tak nie jest prawda wreszcie się też pewna cnota właśnie chcesz być sławna tak tak tak tak jak się, że tutaj pewne różnice takie związane z historią danego narodu czy grupy istnieją na pewno, a ty podejmujesz jakieś noworoczne postanowienia ja w ogóle podejmuje różne ustawienia i potem obserwujemy pewną pobłażliwością, jakie realizuje całkowicie albo w ogóle nie mam takie postanowienie i one tak powtarza dobrze by było wstawać tak, żeby czas od piątej do siódmej rano, który rzeczywiście jest mózg funkcjonuje inaczej większość ludzi mnie też, żeby poświęcić np. na różne zaległe lektury pisanie czegoś tak dalej i że to było bardzo dobre i to jak dobrze pójdzie udaje się tak raz na 3 miesiące, a zamysł taki, żeby codziennie robić, ale nauczyłem się, że nie mogę za to karać czy czasem wieczorem co też już mój mąż z tego jakoś trochę podśmiewają mówi dzisiaj idziemy wcześnie spać, a on mówi dobrze mówić po godzinie siódmej po południu też zapewne szansę, ale często mówi po północy no więc, czyli takie ma różne postanowienia, ale one dają szansy to właśnie bardzo polecam dlatego uważam, że postanowienia są sensowne noworoczne czy jakieś inne, ponieważ część tego jednak jakoś wpływa na osobę robimy pozytywnych wynikach takiej refleksji, że dobrze, by było, żeby jak wiem, że dobrze, by było, żeby coś tam no to przynajmniej mam pewną wizję tego co robi niekoniecznie dobrze przy takiej definicji to ja się zgadzam zdecydowanie w bardzo dziękuję dziękuję Zofia Milska-Wrzosińska psychoterapeutka laboratorium Psychoedukacji była państwa gościem moim rzecz jasn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!