REKLAMA

Programy antysmogowe są, a poprawy jakości powietrza nie ma. Co zawodzi?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-08 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 minuty po godzinie siedemnastej słuchamy Radia TOK FM popołudnie Radia TOK FM dobry mówi Paweł Sulik dziś w środę 8stycznia Piotr Siergiej Polski alarm smogowy dobry wieczór dobry wieczór państwu dziś spotykamy się, dlatego że oto doszło do produktu, ale sytuacji jak choćby to powiedzieć, ale tak mówiliśmy o tym, mówią media w Polsce o tym, że mamy rządowy program czyste powietrze mamy program stop smog mamy lokalne uchwały antysmogowe, które z kilku miejscach w Rozwiń » Polsce dają realne efekty można obejrzeć jeśli chodzi o jakość powietrza rośnie to jest chyba najważniejsza zmiana na przestrzeni ostatnich lat rośnie niesamowicie świadomość społeczna czym jest zanieczyszczenie powietrza czy każda aplikacja na ten temat można zobaczyć, że jakiś Pm 2,5 będzie się ci my wszyscy rozumiemy nie więcej, o co chodzi o państwo polskie alarm smogowy wydają raport, że jest źle to prawda wydajemy takie oświadczenie taki raport, w którym mówimy, że mimo tego co się robi patrząc na efekt w sensie jakości powietrza to tego efektu po prostu poza miastem Kraków nie można dostrzec, jeżeli patrzymy na pomiary stężenia pyłów zawieszonych rakotwórczego benzo pirenu to stoimy w miejscu i to dziwne, bo 3 lata temu rząd ogłosił punkty kilkanaście punktów walki z zanieczyszczeniem powietrza co więcej wprowadzono kilka przepisów wprowadzono normy jakości węgla wprowadza wprowadzono zakaz sprzedaży kopciuchów mamy 11 województw, w których występują uchwały antysmogowe, czyli patrząc na przepisy mamy program stop smog mamy program czyste powietrze będzie jeszcze wymieniać mógł długo, ale jakoś tak się dzieje, że to wszystko co mamy nie przekłada się fundamentalnie na poprawę jakości powietrza, czyli mamy przepisy mamy regulacje niestety powietrze wciąż stoi w miejscu zaczniemy tylko dlaczego dlaczego skoro nie możemy w Polsce kupić kotła, który będzie rzeczywiście wypuszczał spaliny z zatruwających intensywniejsze powietrze, dlaczego to nie widzimy, jakie zmiany czy to, czyli jeśli patrzymy globalnie na Polskę to co ludzie, skąd odbiorą jakieś inne kotły czy ukrywają to, jakie mają czy jak należy rozumieć jeszcze do niedawna jeszcze kilka miesięcy temu można było kupić takiego ciucha dopiero rozporządzenie, które zakazywało sprzedaży tych najgorszych kotłów zostały uszczelnione co oznacza, że dzisiaj już praktycznie zakup takiego ciucha graniczy z niemożliwością, ale to oznacza, że te 3 i po 41 000 000 kopciuchów w Polsce działa dymi smrodzi nas zatruwa tylko, że nie można kupić w tej chwili w sklepach nie oznacza, że wszystkiemu teraz wymienimy, więc zaczyna się dopiero proces wymiany i teraz pytanie jak szybko te 3,51 000 0004 000 000 chłopców wymienimy to jest fundamentalne pytanie, które zadajemy, bo mamy programy np. program czyste powietrze rządowy, który założył dosyć fajnie zresztą, że te 300 000 kotów rocznie tam wymienimy damy radę no i coś okazujemy zapytaliśmy Narodowy fundusz ochrony środowiska, jakie są efekty działania tego programu mają to okazuje się, że po 5 kwartałach tego programu podpisano ponad 50 000 umów jedynie powinno być podpisane już w tej chwili 300 kilkadziesiąt tysięcy umów mamy 50 000 wypłacono 200 000 000zł miało być 10 miliardów rocznie, więc widać dużą dysproporcję między deklaracjami, a tym co się dzieje trudno się dziwić, że jakość powietrza nam się nie polepsza czy to jest państwo w raporcie piszą o temacie, który dla wielu być może zaskakujące nowy kominki kozy tak kominki kozy no to są każdy, kto pewnie będzie trochę czasu przy ognisku, kiedy wiatr zawiewa to szedł drugą stronę, żeby mu do oczu nie wie o no to doskonale wie, że dym ze spalania drewna wcale nie jest taki zdrowy to jest niewiele lepszy może taki sam bym jak z kotła, który spala węgiel nie mamy w Polsce regulacji obowiązkowych dla kominków i tzw. ogrzewacze powietrza każe lokalnie nie ma samorządy niektóre w Krakowie samorząd nie mówiło, żeby spalać węgla drewna tak samorząd mówi nam o tym, że może zakazać spalania węgla drewna w ogóle natomiast mówimy o tym, że, o ile kiedy kupujemy samochód to on będzie miał normy emisyjne euro 6EUR 5 prawda euro 4 zależy od jego wieku, jeżeli kupujemy kominek to takiej normy emisyjnej kominka nie ma to znaczy ten kominek może być, jaki tam producent stworzy w związku z tym jesteśmy specjalistami w budowie w instalowaniu mniej więcej 100 000 takich kominków, które z lubością instalujemy we własnych domach, które niestety mogą spełniać norm emisyjnych w tym samym zatruwa powietrze, ale skoro pan co piszą, że każdego roku sprzedanych wysoko to tysięcy kominków to może oznaczać, że to, czego pan zaczął, czyli wymiana pieców na bardziej przyjazne naszej atmosferze mija się celem uważa, że przez ile byśmy nie wymienili 100 000 rolników to jest tak jak z góry dziurawym wiadrze, który ma wiele utworów z dziadkami kilka otworów pozostałymi dalej wypływa woda na uszczelnienie tego systemu doprowadzenie do tego, żeby to powietrze było czyste wymaga naprawdę dużego wysiłku i wydają się, że wymaga zmiany filozofii po stronie rządu parlamentu nasze postulaty te 17 praktycznych postulatów, które już wystosowali w praktyce no powiedzmy załatwia problem tak to znaczy, jeżeli te 17 postulatów spełnimy to no w dużej mierze zanieczyszczenie powietrza w Polsce zniknie mówi w dużej mierze oczywiście nie do końca ale, ale tak no tu wydaje mi się, że jeżeli rząd podejdzie i parlament podejdzie do jakości powietrza jako rzeczy fundamentalnej, pod którą skrojone będą odpowiednie przepisy, bo przecież mamy jeszcze ile mamy samochody mamy przemysł mamy zakłady Kuźniarski no mamy duży przemysł, który też słabo monitorowany, więc mamy mnóstwo tutaj takich różnych czynników, które powinniśmy poprawić, ale jeśli chodzi o termomodernizację to jest rząd po po kraju jeśli chodzi o ocieplanie budynków to, że tak wyrażę jest ruch w interesie państwa raporcie przyjrzeli się temu to powinno jednak wpływać na to, że mniej ciepła marnujemy, więc więcej tego czy, więc nie musi może musi może produkować to prawda to, jeżeli jedziemy po Polsce patrzyły na domy to ile to 20 lat temu we wsiach było kilka ocieplonych domów to teraz jest proporcji odwrotnej kilka nie ocieplonych domów to jest potężny plus jeśli chodzi o jakość powietrza również emisyjność dwutlenku węgla, bo to jest ocieplenie naszych domów niższe rachunki za ogrzewanie jest tutaj ten proces trwa natomiast, jeżeli patrzymy na cały zasób na wszystkie domy jednorodzinne w Polsce to wciąż słabo ocieplone lub w ogóle to jest około 70% wciąż to jest duża liczba do tego dorzućmy jeszcze kamienicę w takich miastach jak Łódź Wrocław, które są często nieocieplone, w których znajduje się dużo takich kopciuchów Łodzi wiemy, że w samej Łodzi znajduje się 100 000 źródeł dymu są tysięcy pewnie pieców kaflowych w kamienicach to jest potężna liczba, którą trzeba zlikwidować ocieplić kamienic albo ktoś może budzić to ten początek jest jednoznaczne w środku niskiej emisji co znaczy mieć chociażby policzone, kto w skali Polski wyglądać czy samorządy mają wiedzę mniej więcej ile tych obciął znamy niektóre samorządy mają policzone natomiast społeczeństwo może już niema pojęcia czym ma do czynienia zadaliśmy takie pytania samorządom miastom wojewódzkim i 33 najmocniej zanieczyszczonym miastem w Polsce okazuje się, że wprawdzie większość z nich wie ile ma kupców natomiast część z nich to niektóre miasta wojewódzkie nawet nie zna liczby Kopciuch na swoim terenie np. poznanie podał nam, że wie ile ma swoich kopciuchów w związku z tym jak zamierza zlikwidować swoje kopciuchy skoro nawet nie wie ile ich jeszcze zostało do zlikwidowania zwrócił się do transportu ciekawą rzecz w tym państwo piszą coś co w przestrzeni publicznej w ten temat pojawił się jakiś czas temu, aczkolwiek to jest sytuacja, która jest wyjątkowa chodzi o tzw. filtry DPF, które nawet teraz przed rozmową sprawdza w internecie, że dalej można znaleźli taką usługę, że jeśli ma silnik z takim tymczasem mogę wyciąć takie filtry wtedy będzie zużywał mniej paliwa zbyt kosztowna wymiana takiego filtra kością w Polsce można bez takiego filtra jeździć zanieczyszczając atmosferę to co państwo proponują w tej kwestii poza tym, żeby kontrolować częściej kontrolować częściej oczywiście też, ale mamy też postulat do ministra finansów to znaczy zależy nam na tym, żeby akcyza, którą pobieramy, które państwo pobiera od samochodów, które są importowane była uzależniona od wieku samochodów jego emisyjności od normy w skrócie normę euro 456 i wtedy oczywiście od paliwa, które ten samochód spala, bo wiemy, że samochody z silnikiem diesla spalają wielokrotnie więcej emitują wielokrotnie więcej pyłów zawieszonych niż samochody benzynowe i uważamy, że przy pomocy takich instrumentów jak zmiana akcyzy i sposób naliczania możemy doprowadzić po pierwsze do odmłodzenia Floty samochodowej w Polsce, a po drugie do zmiany w tych samochodów z list na samochody, które nie posiadają takiego silnika warto jest długofalowy mechanizm, ale do zrobienia mimo tak jak rozwiąże pierwsze efekty będzie to, że ceny samochodów używanych wzrosną tak być może wzrosną no tutaj trudno powiedzieć, ale też my mówimy tutaj o samochodach, które kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych mówimy o samochodach używanych, które mogą kosztować 101512 000zł nie są takie potężne kwoty, nawet jeżeli będą nieco wyższe pamiętajmy o tym, że te zmiany, które my proponujemy to to nie są zmiany takie, ponieważ mamy takie widzimisię powtórzę to wiele razy o tym, mówiłem każdego roku w Polsce umiera 46 000 osób przedwcześnie to miasto wielkości Kołobrzegu czy my chcemy żyć w takim kraju, w którym przedwcześnie umiera tak duże miasto ono jest cena, którą za to trzeba zapłacić oczywiście będzie będą pewne koszty może będą trochę droższe samochody, ale moim zdaniem warto tutaj także ten raport wnioski z tego raportu oraz zalecenia, które pan mówi ona tylko dni do premiera ministra klimatu zostały wysłane również przez ministra zdrowia skoro pan mówi po raz kolejny naszej antenie o skutkach zdrowotnych traktuje myślę skoro mamy mieć jakiś przełom albo skoro rząd ma wiedzieć, że patrzymy na ręce czekam na reakcję, toteż minister zdrowia powinien zapytać NFZ w sumie to ile nas to kosztuje nie tylko istnienia, ale też złotówek to, że mamy takiej złej jakości powietrza co do ministra zdrowia nie wysłaliśmy, dlatego że nasze postulaty nie mówią nic o, mimo że odnosi się do jakości naszego życia zdrowia to nie mamy tutaj postulatów takich regulacyjnych czy ustawowych, które minister zdrowia mógłby zmienić raczej odnosimy się do tego co mógł zrobić parlament rząd, bo na tym nam bardzo zależy zależy na naprawie programu czyste powietrze, ale również na takich przepisach, które by pozwoliły wreszcie samorządom doprowadzi do tego, że liczba samochodów jeżdżących po terenie będzie mniejsza w tej chwili samorządy nie mają takiego prawa parlament nie dał samorządom takich możliwości w związku z tym te strefy czystego transportu po prostu w Polsce istnieją w Europie przypomnę jest ich ponad 300 no dobrze to znowu ktoś nas słucha myśli pan Czesław z Krakowa w moim mieście sprytnie ominięto niemożności poziomu centralnego stworzono sobie taką strefę w Krakowie, mijając to wszystko tam wykorzystano takiej, że park Krajobrazowy park kulturowy to się nazywano każdą część Śródmieścia określone jako podlegające innym w Kazimierzu tak, ale da się tak też możecie tam tam skorzystano z przepisów, które istnieją, które już, gdy przyjmowano wiedzieliśmy, że te przepisy nie będą skuteczne, dlatego że te przepisy, które w tej chwili pozwalają tworzyć strefy czystego transportu są 0 i rynkowe, czyli albo wpuszczamy wszystkich albo nie wpuszczamy nikogo no to co robią stanu, jeżeli takie miasta Warszawa ma do podjęcia decyzji nie wpuszczamy żadnego samochodu do Śródmieścia to po prostu nie przyjmie tego przepisu w tym przepisie powinno być napisane tak, że miasto może zdecydować, jakiej klasy emisyjnej samochody wpuści tak jak tu miejsce w Europie powiedzmy powyżej klasy euro 4 mogą wjeżdżać poniżej nie wtedy decyzja administracyjna tego miasta wpuszczamy pełne samochody pewnych nie wpuszczamy ten przepis nie być miękki natomiast w tej chwili jest napisany tak tak sztywno, że trudno jest, żeby miasto egzekwował drodzy państwo jakieś państwo słyszą w telewizji, że rząd chwali się tym jak walczy o lepszą jakość powietrza proszę pamiętać te rozmowy z raportu strony do przeczytania w internecie tak naturalnie pierwszego polskiego mogą bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję panie jest 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA