REKLAMA

Karol Grygoruk: "Chciałbym pobudzać w ludziach humanizm zdjęciami"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-01-10 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:51 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Karol Grygoruk, fotograf. Rozwiń »

Karol Grygoruk: " Z doborem aparatu jest trochę jak z doborem farb. Metoda pracy bardzo mocno wpływa na relacje z bohaterem naszego zdjęcia, to bardzo indywidualna rzecz, ja lubię pracować ze starymi aparatami, które często na lotniskach wzbudzają sensację" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultura osobista jest dzisiaj Karol Grygoruk fotograf wita serdecznie dzień dobry wieczór, a wiele tematów chciałabym dzisiaj poruszyć podczas naszego spotkania zacznijmy od tego co działo się w swoim życiu w zeszłym roku, bo cały 2019 rok spędziłeś w obozach dla uchodźców głównie jak się tam znalazłeś potrzebowaliśmy chyba tygodnia tygodniowej edycji, żeby wszystkim powiedzieć co się Rozwiń » działo w ostatnim roku sam cały czas się zastanawiam ile rzecz się wydarzyło i klasycznie, podsumowując rok jak wszyscy, bo mi aż trudno sobie przypomnieć wszystkie rzeczy, które wydają się bardzo bardzo odległe, ale moja historia z 2019 roku zaczyna się w momencie, gdy wyjeżdżam po raz pierwszy przy współpracy z organizacją energia Group za sprawą też ma bliskie przyjaciółki ani albo od do obozów na greckiej wyspie Lesbos jedziemy tam, żeby zrobić materiały kolejnym wyjazdem jest Pogranicze hiszpańska hiszpańską marokańskie mało osób zainteresuje tym regionem co też jest straszne tak naprawdę, bo wiemy o tym co się dzieje na południu tzw. południe Europy, czyli we włoszech Grecji na Wyspach greckich dalej chwilę temu wróciliśmy z Bośni z właśnie z obozów, które się tam znajdują też próbują zrobić metrem, robiąc materiały tam w międzyczasie jeszcze mieliśmy trochę różnych wyjazdów na bliski wschód z zupełnie innymi projektami były też, gdzie te związane z tematyką ochoczo i temat praw człowieka mieliśmy też bardzo dobrą współpracę razem z grupą, z którą pracuje dokumentalista i komputery stek do Iraku tak naprawdę do korty do irackiego Kurdystanu przy współpracy z polską akcją humanitarną tam też odwiedziliśmy ogrom obozów też specyficzny sposób, bo one wyglądają zupełnie inaczej obozu w dla tzw. choć wewnętrznych i PiS w żargonie i są tak naprawdę obozy dla uchodźców dlatego tak rady przesiedleńców w tym samym kraju pewności samego kraju to są jeszcze jest jeszcze związane tę prawdę z walkami z państwem islamskim i w ogóle niepokojami na bliskim Wschodzie w fotograf, który wchodzi ze swoim aparatem do obozu dla uchodźców tak pomyślał może być traktowany bardzo go intruz jako ktoś, kto szuka fotograficznej sensacji, budując ją trochę na ludzkim dramacie nie miał takich obaw jest zawsze mam takie obawy zawsze mam takie obawy, ale właśnie przed wszystkim tym budowanie tych obrazów naczyń w dramacie nie i sensacji czy w dramacie pytanie, jaką wykorzystujemy tę sensację i jak wykorzystujemy te wraz z nimi dalej robimy, ale na ogół jeśli chodzi o same obozy i same wchodzenie do obozu wszystkie wszystkie właśnie obawy ostatecznie są trochę śmieszne i są tak naprawdę tą perspektywą naszą Europejską w strachu, który stoi na mocno obciążone wpojone, bo na miejscu okazuje się, że fantastycznie jest straszna sytuacja jest fatalna bardzo często, ale ludzie są fantastyczni chcą kontaktu bardzo są kontakt to jest w ogóle 1 z najważniejszych rzeczy jeśli chodzi o właśnie takie miejsca i uciekają przed obiektu z, a niektórzy uciekają niektórzy się wstydzą niektórzy wstydzą przecież swoje biedy sytuacji, które znaleźli też nie chcę być traktowani właśnie sposób instrumentalne w niektórych miejscach dziennikarze pojawiają się falami tak naprawdę są zainteresowani pojawia znika, więc też ten ten medialna medialne zainteresowanie jest ogromne w niektórych w ogóle są miejsca, gdzie są, gdzie młodzi życie, gdzie ludzie żyjący w obozach są bardzo bardzo otwarci jest zresztą nauczyłem się w tym w tym roku, że ten kontakt jest właśnie trochę wymianą Międzynami to znaczy, że ja oczywiście dostaję bardzo dużo od nich dostaje ten czas wystaje te historie dostaje te portrety to osoby tak naprawdę z drugiej strony też mogę coś dać i wcale nie jest takie bardzo jednakowe i tylko wykorzystywanie też mogę dać tylko pytanie czy Robbie skupia na tym ten mój czas to jest raz na moje zainteresowanie w ostatnim ostatnio czytałem bardzo ciekawe opracowanie dotyczące wykluczenia to akurat w tym przypadku wykluczenia osób bezdomnych największą tragedią, jaka dotyczy osób bezdomnych nie jest tak naprawdę sama bezdomność, ale przede wszystkim obojętność ludzka obojętność to, że jesteśmy nauczeni odwracania wzroku i od tej pory za każdym razem jak jak widzę osobę bezdomną albo osobę potrzebującą sieczką próbuje złapać kontakt wzrokowy takich ludzi tak zdać dać do zrozumienia wiecie widzę takich ludzi fotografuje m.in. w stanach Zjednoczonych ta tak w stanach Zjednoczonych pracuje nad projektem, który roboczo nazywa się ciężką i opowiada o kryzysie społeczno-ekonomicznym tam miejsc stany Zjednoczone, jakie my znamy z taką rolę popkultury z tego naszego wychowania często w latach 2 czy stany Zjednoczone jawiły się jako kraina miodem mlekiem płynąca z niej to nie są stany Zjednoczone pamiętam jak po 10 latach wróciłem tam po raz pierwszy w 2016 roku 2017 i jak bardzo byłem zszokowany tym, że na ulicach Los Angeles w dość dobrych dzielnicach takich jak klienta to nie mówimy tutaj islam SACH są bardzo dzielnica ludzie żyją w namiotach na ulicach, bo stracili wszystko, kiedy pękła bańka kredytowa ludzie stracili wszystko się na ulicach i pamiętam 1 taką sytuację, która naprawdę bardzo mocno mnie uderzyła wyjeżdżaliśmy wtedy plaży na remis piękne miejsce piękne słońce fantastycznie młodzi ludzie piękne miejsce po prostu i na tym skrzyżowaniu staliśmy w korku siedział facet wyglądający jak robotnik dobrze ubrane w białej podkoszulce siedzący na kasku z tabliczką, że zbliża szuka pracy, jeżeli głodny, więc nie da się pani Fundacja pani naprawdę mieć też przed nami poda kanapkę przez okna facet momentalnie oraz rozpakował zaczęła jeść, bo naprawdę był głodny zrobią mu, więc nie staram się przecież straszenie rewizji wykrycia szybko to jest coś, czego to nie nie uważam, że takie zdjęcia są złe nie uważam takie znaczenie powinny powstać czasem powinny czasem jest to jedyny sposób sobie zrobić, ale ja nawet nie jedyny przejaw lubię zdjęcie bardzo lubi wchodzić w relacji z tymi ludźmi nawet chwilowo znają historię czasem czasem najpierw robi zdjęcia później poznaje historię czasem lepiej poznać historię później robi zdjęcia czasem stary poznaje w trakcie robienia zdjęć, bo pamiętam takie zdjęcie, które zamieściły w magazynie pismo miało takie cykle zeszłoroczny właśnie cykl zatytułowany migracje to jest zdjęcie kobiet to była chyba grudniową odsłonę ostatnia tak to jest nowa zdjęcie podpisane, które straciła dwójkę dzieci ataku lotniczym, uciekając z oblężonego Mosulu najpierw poznamy historię potem sobie i tak zwykle wracaliśmy akurat pracowałem z moją koleżanką Agatą Grzybowską dziennikarką fotografką bardzo dobrą i akurat wracaliśmy do niej chyba trzykrotnie tego samego obozu, bo czuliśmy, że będziemy mogli wrócić ludzie naprawdę uprzejme do domu, więc wykorzystaliśmy na początku nie będziemy robić zdjęć wrócimy może przy drugim spotkaniu może przetrzeć i faktycznie przy trzecim spotkaniu zdjęcia wyszły poznaliśmy głębszą 4 oczy czasem mam wrażenie, że też nie do końca wzniesieniu nie byliśmy wszystkiego pewnych rzeczy też nie chcieliśmy drążyć tak jak w przypadku pracy z językami w 2014 roku doszło do ludobójstwa Żydów wojska ISIS mały niewolę ogromną ludzi część oczywiście, mordując przy okazji możemy tylko myśli tak naprawdę już wiemy w tym sensie przekazu, ale też przy kontakcie z dróg jest tak taką osobę możemy się domyśleć przez to przeszła, więc czasem czarę dramatyzm racja jest bardzo wskazane proszę państwa Karol Grygoruk fotograf jest dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czesne informacja dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska fotograf Karol Grygoruk jest dzisiaj gościem kultury osobistej pobudzanie humanizmu tak mówisz o tym co raz już co chcesz robić mam takie wrażenie, że traktujesz fotografie jako sposób na wyprowadzenie nas trochę z ze strefy komfortu u nas tych bardziej uprzywilejowane pokazuje nam świat, którego często nie chcemy dostrzec bardzo chciał, żeby tak było mam nadzieję, że przynajmniej czasem tak zdarza, ale faktycznie fotograf jest dla mnie dużym stopniu tylko narzędziem do pewnej pracy, a wcześniej pracowałem w ogóle w organizacjach pozarządowych i też InStat interesowałem się tymi tym tą tematyką zupełnie innej strony był aktywistą tak chyba tak zdecydowanie młodszy ode to faktycznie pracowałem w ten sposób zawsze chciałem pracować z ludźmi w ten sposób, ale to pobudzenie humanizmu to jest termin, który się dziś wykluć w tym momencie i jakoś tak przygód przy sygnał do mnie do mojej głowy i często faktycznie powtarza myśl pobudzaniu humanizmu jesteśmy możemy zarobić na bardzo wiele sposobów niekoniecznie trzeba jechać na drugi koniec świata i robić materiały naprawdę Super zaangażowane materiały my możemy ten swój humanizm pobudzać ze sprawą bardzo prostych małych projektów projektów naszym sąsiedzie o kimś, kto my żyjemy w klatkach schodowych w tych blokach nie znamy jej sąsiada to jest przerażające możemy robić materiały o bardzo prostych rzeczach, ale taką radę wszystkim zrozumieniem to próba zrozumienia tej drugiej osoby to jest trochę ta próba pobudzenia humanizm, a to ci też przyświecało wtedy, kiedy zajmowały się głównie fotografią komercyjną, bo nie ukrywam, że chciałbym stąd rozmawiać o swojej przemianie wcześniej zajmowały się właśnie głównie tą fotografią reklamową to bardzo fascynujący bardzo kolorowy świat zupełnie inne niż ten na swoich czarnobiałych zdjęć bałem się, że to zapyta też Elle takie jak i nawet to nie jest do końca także, że jesienią zajmowałem się nad nią zajmuje głównie wnioskuję, że tak byłem można tak powiedzieć, ale wykonuje tak naprawdę cały czas fotografia jeszcze przed wszystkim potrzeby finansować swoją pracę dokumentalną i tak naprawdę aktywizm wizualne często jest to bardzo kłopotliwe jest, bo z 1 strony ten świat jest też trochę sztuczne, świadcząc w ogóle sztucznym światem jest światem, który bardzo mocno infekuje naszą naszą głowę jest świat pięknych obrazów pięknych ludzi pięknych przedmiotów, ale w parlamencie zaczyna uwierać przynajmniej ja ja zawsze miałem pewne granice i na szczęście mój agent Michał postrachem serdecznie zawsze rozumiał i wiedział, że dla pewnych Marek związanych z fasadami z paliwowe itd. po prostu nie pracujemy jest sam staram się np. kupować staram się bardzo mocno ograniczyć swoje potrzeby ma też czuję, że jest forma pewna forma zniewolenia tak ten konsumpcjonizm, choć brzmi to bardzo Super ideowo to naprawdę zniewala wmówiono nam tak naprawdę, że kiedyś rodzimy byśmy do sklepu w muzyce, kiedy mamy humor zróbmy sobie dobrze i kupmy sobie coś, kiedy mamy dobry humor coś dobrego wydarzyło nagród myślę o muzyce, więc jest trochę w ten sposób i na szczęście też zawsze staramy się z klientami i klientkami Stream pracujemy pracować w taki sposób, żeby wnieść coś nowego coś ekstra próbować przemycić właśnie ten humanizm nawet wiem czy humanizm, ale np. różnorodność pewną intensywność w tym zawsze staram się pracować z osobami spoza świata mody ligowego tak dowiedział staram się, jeżeli to jest tylko możliwe nie szukać tych naszych aktorów, których wśród Super pięknych ludzi, żeby też nie przesadzać z tą ustawą z tą estetyzacji od reklamy, która taki straszny przez to zwana, jeżeli już musi pracować z modelkami presję na modelkami absolutnie wszyscy wiedzą o tym, że zakazuje przez sesja się trochę brakuje pracować osobom niepełnoletnim wydaje się, że jest 1 ze strasznych rzeczy jeśli jestem czy w środowisku komercyjnym, czyli właśnie praca osób nieletnich szczególnie właśnie młodych dziewczyn, które mając lat 1516 udają osoby dorosłe bardzo często w kostiumach kąpielowych jest, kiedy zastanowimy się na tym, bo to jest po prostu przerażające, ale cały czas premie i cały czas robimy cały czas coś tak wygląda ten Industry w wywiadzie dla no spe przyznały, że zrobiły bardzo dużo złych reklam tak się zastanawiam złych to znaczy jakich szukamy przykładu pamiętam 1 sytuację, gdzie robiłem zdjęcia dla pewnego napoju energetycznego bardzo bardzo wcześnie na samym początku kariery zawodowej, które dopiero wchodzi na rynek i pamięta się zgodziłem na niego bardzo entuzjastycznie tak tak zróbmy to oczywiście, po czym się okazało, że należy ten Energetyk świeże wchodząc na rynek Polski do bardzo duże sieci korporacji, do której bardzo się pracować niestety się zgodziłem niestety już podpisałem naprawy track prawie, że dokumenty bardzo trudne, bo z tego wycofać, więc na szczęście dla mnie na nieszczęście dla dla znajomych wydarzyła się sytuacja następująca spłonął ich tam, więc miałem okazję przelać pieniądze na tą sytuację im pomóc, ale wykonałem bardzo dużo zdjęć w dni teraz są złe co są puste tam się największym problemem zdjęcia niedoskonały takie też czasem robisz i lubisz niedoskonałe zależy w jaki sposób niedoskonały czy czy zdjęcia, które są brzydkie o takie zdjęcia czy chodzi nie wiem czy takie w ogóle mogą fotografie aktualnie szczególnie w ogóle fotografię w ogóle fotograf nie tylko dokumentalne nie tylko komercyjnej bardzo popularnym ostatnio zabiegiem jest właśnie taka estetyka błędu powracanie do bardzo wręcz surowych prymitywnych metod fotografowaniem m.in. dlatego że ta nasza fotografia stała się hitem rzeczywista liberalna zarówno w katalogach Press Photo widzimy zdjęcia robione aparatami 16 latek na sekundę, które łapią wszystko i są absolutnie doskonałe można zrobić odbitki wielkości ściany, a z drugiej strony mamy też fotografię reklamową, na której możemy dostrzec każdy najmniejszy port skóry, kiedy na siebie w tym momencie patrzymy ze porów skóry osoby, z którą rozmawia w tym momencie, więc ta forma tego właśnie błędu trochę pomaga nam w tym, żeby te zdjęcia, by brać identyczne pytanie czy dobrze, żeby było na autentycznych Czyżby fotografie komercyjne były autentyczne nie wiem tutaj chciałoby się na tym co stanowi często bardzo bardzo bardzo dużo pytań etycznych fotografia analogowa cyfrowa każda fotografia absolutnie tylko metodą tylko tylko technicznym tak naprawdę wykorzystaniem aparatu pytanie co jest dalej zrobimy je lubię powtarzać, że jest naszym doborem aparatu jest trochę jak z dobrych farb na nad trzymając, malując obraz na palecie czy jesteśmy w stanie namalować obraz jelenie rykowiska zachodzące słońce czarno-białą czarną białą farbą i odcieniami szarości nie jesteśmy w stanie moglibyśmy zrobić pytanie poco dlaczego, jeżeli chcemy w ten sposób powiedzieć też to narzędzie jeśli zawsze śmieję, że na wszystkich spotkaniach fotografii, kiedy i ciasno na pytania od publiczności zawsze ktoś bardzo często świeża osoba zajmująca się w otoczeniu Sejmu zaczynająca przygodę z fotografią pyta, jakim aparatem pan pani wykonała zdjęć i oczywiście wtedy cała sala zaczyna się śmiała się podtrzymywać te dalej to jest absolutnie genialne pytania bardzo bardzo dobre pytanie, bo ta nasza metoda pracy bardzo mocno wpływa na to jak my pracujemy na to czy podchodzimy blisko 3 jesteśmy czy fotografujemy z daleka czy robimy to wolno czy robimy to szybko czy możemy itd. itd. to bardzo mocno wpływa na to NATO relacje chociażby z modelem czy bohaterem naszego zdjęcia, więc to jest bardzo indywidualna rzecz ja lubię pracować bardzo małymi aparatami bardzo tajemniczą urodę aparatami prawami, które na większości lotnisk, na które często ostatnia niestety się znajduje wzbudzają sensację i i zainteresowanie celników czy osób ochrony powiedz mi Karol czy masz jakiś plan, by na wypadek, gdyby przestał robić zdjęć tak mam ja jestem akurat śmieje się czasami Control Frankiem i potrzebuje dla swojego bezpieczeństwa psychicznego planować na wiele miesięcy do przodu, ale w tym przypadku nawet lat, ale tak biedną sytuacja jest absolutnie wykład kariera naukowa może Niemcy naukowe ja lubię prowadzić zajęcia w system badań tak akurat w tym momencie też się do fryzur je w Instytucie twórczej fotografii w czeskiej Opawie to jest 1 z możliwości też ostatnio się zajmuje wycieczkę naukową właśnie tematyką etyki fotografii jest taka rzecz, która po prostu nie zajmuje bardzo mocno, więc siłą rzeczy też przechodzi na tę pracę naukową może ciężka może może po chcemy znać ten czas, ale może kiedyś tak wydarzy można pracę doktorską będzie między zamkniętym tym ten punktem zapalnym, ale drugą możliwością bardzo się marzy, aby w końcu założyć z moim bratem starszy brat małą gastronomią jest śmieszne, ale ale, ale tak trochę tęsknię za czasami, kiedy jako młody student jeszcze siedziałem i pracowałem z barem w obozie lubię robić kawę to w takim razie trzymamy kciuki za swój plan za wszystkie plany nie chcecie odwodzić od fotografii broń Boże to jeszcze powiedzmy słuchaczom Radia TOK FM, gdzie można podejrzeć swoje zdjęcia instagram faktycznie taka jest najlepszą formą, bo najszybszą umożliwiającą kontakt jak bardzo jak ludzie do mnie piszą to jest Super fajne, kiedy słyszał, iż zarówno te złe fajne rzeczy miłe rzeczy jesteśmy wtedy jesteśmy wtedy mniej anonimowi prezenty również na stronę internetową, która oczywiście nigdy nie jest cytowane, ale też gazety cykle z pismem pracować przy ostatniej rok ta przekłada się skończyła właśnie wczoraj widzieliśmy i rozmawialiśmy o tym co rok następny rok, ale też w Gazecie wyborczej mam nadzieję, że pojawią się kolejne materiały z bardzo dziękuję za to spotkanie ja również dziękuję bardzo miły wieczór miłego wieczoru Karol Grygoruk fotograf był gościem kultury osobistej czesne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA