REKLAMA

Czy firma zawsze musi mieć firmowe konto? Pytania i odpowiedzi o zakładanie firmy (część 2)

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2020-01-13 07:30
Prowadzący:
Czas trwania:
17:20 min.
Udostępnij:

Koncesje, licencje, rachunki bankowe, wybór księgowego - to kolejne decyzje, które trzeba podjąć, zakładając firmę. Rozwiń »
Wojciech Kowalik rozmawia z Julią Dybkowską, księgową z biura rachunkowego Clever Tax. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast przedsiębiorczy na tokfm PL Wojciech Kowalik dziś drugi odcinek pozostajemy przy temacie zakładania własnej firmy w poprzedniej części mogliście się dowiedzieć się jak założyć firmę przez internet jak wybrać formę opodatkowania, jaka może się opłacać jak zgłosić się do ZUS-u, a dziś ciąg dalszy z Julią Witkowską z biura rachunkowego kler tak się w Warszawie rozmawiamy o konieczności zakładania rachunków firmowych o prowadzeniu księgowości o tym czy w Rozwiń » naszej działalności nie potrzeba przypadkiem zezwoleń lub koncesji i na co jeszcze zwrócić uwagę przy wypełnianiu wniosku o założenie działalności gospodarczej wypełniamy kolejne punkty naszego wniosku do centralnej ewidencji działalności gospodarczej no i mamy kolejny punkt zawiadomienie o prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czyli co to jest zawiadomienie dla urzędu skarbowego, że przekroczyliśmy pewne limity nie będę wchodziła w szczegóły, bo rzeczywiście są to magiczne cyfry, których każdy przedsiębiorca znać nie musi, ale informujemy go, że musimy prowadzić pełną księgowość co to oznacza to oznacza dla nas, że musimy naszą działalność gospodarczą przenieść na pełne księgi otworzyć zakładowy plan kont zmienić umowę z biurem rachunkowym już sobie z tym absolutnie nie pan ale kiedy zaczynamy jednoosobową działalność gospodarczą chyba ten punkt nas nie dotyczy dokładnie tak dotyczy tylko tych osób, które przekroczą limity małego najczęściej małego podatnika bądź też przekroczą limity w ogóle doprowadzenia takich ksiąg rachunkowych są to spory limity, więc spokojnie nie musimy się na początku działalności martwić natomiast, jeżeli nasze przychody są duże samodzielnie prowadzimy sobie tę księgowość radziłabym od czasu do czasu sprawdzić te limity, które nas obowiązują przedsiębiorców lub skorzystać z pomocy chociażby, o której wcześniej nie wspomniała to jest informacja krajowa Ministerstwa Finansów można do niej się zwrócić i telefonicznie przez zapytania internetowe i tam na pewno uzyskamy również taką informację, gdybyśmy się w gąszczu informacji papierowych zagubili za to będzie nas dotyczył call dotyczyły kolejne punkty, czyli dane podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową i adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy znowu zapytam czy ulica nic innego jak czy nasze podatki rozlicza biuro rachunkowe które, gdzie nasze dokumenty są przechowywane, jeżeli prowadzi nas jakieś biuro rachunkowe uzupełniamy ten wpis nazwę numer NIP-u miejsce przechowania dokumentacji też dokładnie to miejsce, w którym znajduje się oryginalne dokumentację, gdyby np. urząd skarbowy chciał te papiery kontrolować dokładnie tak to wówczas, jeżeli mamy biuro rachunkowe to możemy być pewni, że najpierw zapukają do nich także polecam uzupełnić, jeżeli mamy takie biuro ma tą łatwość wówczas w przepływie informacji, bo też, udzielając pełnomocnictw oni są takim biuro jest takim buforem pomiędzy nami, a urzędem często też tłumaczem w gąszczu niezrozumiałych słów często jest zresztą także adresem naszej firmy jest tak naprawdę nasz adres domowy w związku z tym, jeżeli pani z urzędu skarbowego chciały przejść kontrolę to przyjdą do nas do domu będą sprawdzały księgi, jeżeli tak się nie mam u siebie w domu tak przychodzą biura po prostu rachunkowego mówiąc wprost do naszej księgowej trochę tak i krążenie w zależności od tego jak się umówimy naszym biurem, ale jeżeli nie mamy i jeżeli umowa z naszym biurem właśnie mówi i przewiduje taką okoliczność najczęściej spotykamy się biura dla nas jak dla księgowych jest to zupełnie normalna praktykowana, że tak powiem procedura, że wszelkie kontrole odbywają się u nas z pominięciem naszego klienta chcemy go też uchronić przed niepotrzebnym stresem bądź też niepotrzebną ilością informacji, którą może już tak powiem udzielić bądź nie udzielić organom skarbowym dlatego też, jeżeli mamy profesjonalne biuro rachunkowe to one nas będzie reprezentowało nie tylko w przypadku kontroli, ale nawet, kiedy otrzymamy pismo one bez bez problemu odpowiada na nie jak z pominięciem nas oczywiście warto trzymać na tym rękę napuszcza idziemy dalej, jeżeli zakładam prostą działalność gospodarczą rząd chce sprzedawać książki i założyć sobie księgarnie w takim razie wypełniam ten wniosek zakładał księgarnie mogę zaraz zacząć książki sprzedawać, ale w niektórych momentach nie mogę tak po prostu zacząć działalności np. jeżeli chcemy założyć biuro rachunkowe to warto mieć licencję i właśnie o tym, chciałbym porozmawiać licencje koncesje zezwolenia, kiedy będą potrzebne no i jak to się załatwia też tutaj w tym wniosku, który wypełniamy warto mieć koncesję, jeżeli chodzi o biuro rachunkowe ona już nie jest wydawana przez Ministerstwo Finansów, ale jeżeli mamy wybór, jeżeli chodzi w ogóle jeszcze biuro rachunkowe to warto wybrać takie, które tą licencję Ministerstwa Finansów już posiada mamy wtedy jakby pewność, że ta załoga posiada doświadczenie, że osoba, która odpowiedzialna za księgi ma wykształcenie, że dała konkretne egzaminy na Maderze ich kręgosłup moralny natomiast w przypadku innych działalności gospodarczych, kiedy np. otworzymy sklep i chcę w nim sprzedawać alkohol no to niezbędna będzie koncesja na na ten alkohol i co ciekawe, wypełniając wpis do centralnej ewidencji działalności, kiedy wybieramy nasze PKD nomen numery PKD, o których rozmawialiśmy już w jaki sposób wybrać i że to dość skomplikowane tu odsyłam do poprzedniego odcinka naszego podcast tak jest, kiedy wybieramy PKD, uzupełniając wpis do ewidencji pojawiam się okno, które do tej pory się nie zapisuje nigdzie i te okna po wyborze PKD mówi nam o niezbędnych koncesjach zezwoleniach także wybór PKD nie mówi nam tylko wyłącznie o tym, jaką wybrać możemy formy opodatkowania, ale również jak i koncesji zezwolenia będą nam do tego naszego profilu działalności niezbędne, więc polecam uzupełnianiu tego wniosku zrobić sobie klina bądź też zapisać po prostu koncesji zezwolenia, które są wymagane, bo wtedy, kiedy ruszymy z tą konkretną działalnością wiadomo nie wszystkie kody PKD, które wybieramy musimy od razu dokonywać takiej sprzedaży możemy wówczas mieć pewność, że wszystkie koncesje zostały wymienione właśnie w tej centralnej ewidencji, jeżeli nie mamy pewności czy nasza działalność wymaga takiego zezwolenia np. na przewóz osób tak jak taksówkarze polecam przejście do urzędu miasta tam jest odpowiedni działu koncesji zezwoleń, które udzieli nam informacji na też pokrótce powiem jak się ubiegać starać także w ogóle jako przedsiębiorca sama, kiedy prowadzę działalności też polecam moim klientom znajomym w ogóle uważam, że pewna doza takiej ostrożności jest wskazana, czyli najpierw myślimy dopiero robimy jakby, żebyśmy nie po hali nad rozlanym mlekiem, że wykonaliśmy jakąś usługę zaczęliśmy nie wiem sprzedaż alkoholu bez koncesji albo no nie wiem zrobiliśmy wielkie otwarcie sklepu monopolowego idziemy do sklepu zatowarowanie kupić ten alkohol nagle okazuje, że my nie możemy tego zrobić, ponieważ nikt nie sprzeda takiej ilości alkoholu bez koncesji na jej zaczynają się kłopoty schody nerwy i jakby otwarcie sklepu się przesuwa itd. tak dalej dlatego warto pewną dozą ostrożności prowadzić swój biznes i zawsze upewnić czy na pewno wszystko w tym zakresie wiemy, żeby później nie mieć niepotrzebnych stresów innych kolejna rzecz, którą musimy mieć przy otwieraniu firmy rachunek bankowy musimy założyć taki specjalny osobny rachunek dla naszej prostej jednoosobowej działalności czy możemy korzystać z tego konta, które aktualnie w banku teoretycznie jest wymóg posiadania rachunku bankowego dla każdego przedsiębiorcy jest rachunek bankowy firmowe, które możemy założyć w każdym oddziale banku bądź też skok natomiast niektórzy przedsiębiorcy no powiedzmy przez jakiś czas mogą sobie odpuścić są to po prostu z działalności gospodarczej, które nie są fachowcami część nie podlegają ustawie, a podatku towarów usług, ponieważ oni nie widnieją na tzw. białej liście biała lista podatników to jest nowy taki twór ministerstwa i jest to też pewne narzędzie, które pozwala zweryfikować się przedsiębiorcom nawzajem są uczciwi czy nie są uczciwi czy te pieniądze którymi płacimy trafiają na odpowiedni zarejestrowanej rachunek bankowy to nie jest numer rachunku kogoś innego obcego prawda czy ktoś się uczciwie z tymi pieniędzmi postępuje przede wszystkim też podatnik, który znajduje się na takiej białej liście, a są to podatnicy VAT-u mają pewne ulgi preferencje mogą być zwolnieni z ewentualnie jakiś sankcji odpowiedzialności skarbowych Solidarnych np. za długi naszego kontrahenta w związku z tym nie każdy przedsiębiorca musi od razu zakładać taki rachunek bankowy VAT owcy zdecydowanie tak natomiast te zawody, które korzystają ze zwolnień z różnych powodów albo ich zawód nie wymaga rejestracji VAT albo nie przekroczy pewnych limitów no powiedzmy, że jakiś czas mogą korzystać z prywatnych rachunków natomiast praktyka pokazuje, że jednak każdy przedsiębiorca ten rachunek bankowy powinien mieć oczywiście po jego założeniu wpisujemy go do centralnej ewidencji działalności kim urząd skarbowy również o nim w ten sposób ma wiedzę, bo jest ten rachunek nasz również potrzebne np. w takim optymistycznym wariancie do zwrotu kwoty podatku tak jest jest w centralnej ewidencji we wniosku jest możliwość zaznaczenia dokładnie na ten rachunek chcemy po dokonywać zwrotu naszego nad nasze nadpłaty podatku, ponieważ tych rachunków możemy mieć kilka panie musi być 1 rachunek, więc możemy wskazać dokładnie 1, na które chcemy, żeby był zwrot, kiedy wskażemy większą ilość to urząd skarbowy będzie miał zwrot natomiast jest takie ryzyko, że pewnego rodzaju również do nas na samego siebie bo kiedy posiadamy na rachunku bankowym firmowym zgłoszone już w CEIDG, gdy posiadamy tam środki nie zapłacimy jakiegoś podatku bądź też mandatu czy też innych zobowiązań publicznoprawnych składek ZUS m.in. też no to niestety urząd sam sobie, że tak powiem naszego rachunku ściągnie doliczyć opłaty manipulacyjne egzekucyjnej odsetki niestety wyczyścić konta moja ostatnia część naszego wniosku do centralnej ewidencji działalności gospodarczej dotyczy pełnomocnictwo do prowadzenia moich spraw czyli, których spraw możemy wybrać, ponieważ pełnomocnika możemy ustalić do różnych rzeczy możemy dać mu szeroki zakres, czyli może zmieniać nasz wpis DCG może zawiesić działalność może wznowić może nas w ogóle wykreślić jako przedsiębiorca może również prowadzić nasze sprawy za pośrednictwem punktu kontaktowego natomiast wszystko w zależności od tego, jakiego pełnomocnictwa chcemy udzielić i komu możemy takich pełnomocnictw udzielić wielu osobom i polecam, ponieważ starają się różne sytuacje mniej przyjemnej bardziej może wtedy, kiedy jesteśmy na wakacjach, a co trzeba szybko zmienić w tym wpisie nie musimy się martwić lecieć do komputera szukać wi-fi bądź też innych możliwości załatwienia zmiany w tej centralnej ewidencji możemy kogoś po prostu poprosić, żeby zrobił w naszym imieniu natomiast bardzo ważną istotną rzeczą we wniosku CNG na sam koniec jest wybór zarządcy sukcesyjnego, który polecam przemyśleć każdemu przedsiębiorcy to jest na wypadek oczywiście tych mniej przyjemnych sytuacji udzielamy takiego pełnomocnictwa osobie, której ufamy, której chcemy powierzyć naszą firmę w przypadku naszej choroby bądź śmierci, dlaczego o tym, mówi dlatego, bo tak jak na wszystkie dobre sytuacje trzeba się zabezpieczyć i umieć przyjąć to co dobre raz w życiu spotyka czeka tak na tę sytuację mniej przyjemne i niechciane warto się również zabezpieczyć można w ten sposób zabezpieczyć nie tylko swój majątek firmowy, ale też naszych pracowników, bo przedsiębiorstwa, które z są prowadzone poprzez osoby, które mają działalność gospodarczą w przypadku śmierci takiego przedsiębiorcy zostają Zniczem pracownice z dnia na dzień tracą pracę nie mają możliwości prawna uzyskania żadnych zaświadczeń, ponieważ już nikt tej firmy nie reprezentuje dlatego też, jeżeli mamy taką osobę, której chcielibyśmy przekazać naszą firmę opiekę i też jej ufamy i że będzie się miała zająć tymi sprawami do czasu po prostu postępowania zakończenia postępowania całego spadkowego w przypadku naszego majątku firmowego ona tą firmą może zarządzać może ta firma dalej prosperować i spokojnie nasi spadkobiercy mogą sobie spokojnie doczekać to do tak powiem załatwienia wszelkich formalnych spraw sądowych wypełniliśmy nasz wniosek o założenie naszej firmy wysłaliśmy do urzędu albo złożyliśmy w urzędzie, ale to nie jest tak, że ten wniosek został wypełniony raz na zawsze zawsze możemy zmienić, kiedy np. dojdzie dodatkowa działalność, którą chcemy zrobić w naszej firmie albo zmieniam się numer rachunku bankowego to ten wniosek w każdej chwili przez internet można edytować zmieniać tak jest wniosek aktualizujemy, więc możemy go zmienić, a nawet musimy zmienić mamy na to 7 dni od zaistnienia wszelkich zmian jest to istotne, dlaczego dlatego, że w przypadku założenie rachunku bankowego nowego jest to mało kłopotliwe, kiedy go na czas nie zgłosimy natomiast w przypadku zmiany miejsca zamieszkania może się okazać, że niestety, ale musimy zmienić urząd skarbowy możemy zrobić obecnie jedynie za pośrednictwem CEIDG to była rozmowa z Julią Witkowską z biura rachunkowego lewe Taxi w Warszawie w 2 odcinkach naszego podcast już otworzyliśmy firmę za pomocą wniosku do centralnej ewidencji działalności gospodarczej i ruszamy dalej kolejny odcinek na tokfm PL już w poniedzia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA