REKLAMA

Jak blisko jest Wielka Brytania do Brexitu?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-11 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:01 min.
Udostępnij:

Jak zapowiadają się stosunki brytyjsko-europejskie po Brexicie? Czy wyjście z Unii Europejskiej osłabi Zjednoczone Królestwo? Na te i wiele innych pytań odpowiadał dr Przemysław Biskup z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1141 przy mikrofonie Filip Kekusz jeszcze raz dzień dobry, a teraz przez Skype łączymy się z dr. Przemysławem biskupem z polskiego Instytutu stosunków międzynarodowych dzień dobry dzień dobra i będziemy rozmawiać o ustawie dotyczącej brexitu, którą w czwartek przyjęła brytyjska izba gmin to jest ustawa, o której premier Boris Johnson mówił, że będzie jego priorytetem po tym, jak wygra przyspieszonych wyborach parlamentarnych w grudniu wygrał i ekspresowe na standardy Rozwiń » brytyjskie tempie została ustawa przyjęta, a nie jak rozumiem zgoda Izby gmin na wszystkie te rozwodowe ustalenia z Unią Europejską, na którą zgodziła się zarówno Bruksela jak rząd Theresy May i potem Borisa Johnsona tak, gdzie jesteśmy na tej osi czasu brexitu jak daleko jeszcze do faktycznego konta końca do momentu, w którym Unia Europejska wielka Brytania staną się rzeczywiście osobnymi bytami nabrzeża może w sensie formalnym bardzo blisko, dlatego że samo członkostwo jako takie wygaśnie wszystko wskazuje na to z końcem obecnego miesiąca, a później mamy jeszcze 11 miesięcy okresu przejściowego, czyli do końca roku kalendarzowego to nie jest jakaś szczególnie odległa perspektywa w, jeżeli negocjacje nad umową tzw. docelowych relacja będą się pozytywny sposób przyciągać to znaczy z akceptacją stron to istnieje możliwość przedłużenia tego okresu przejściowego albo do końca 2020 pierwszego albo do końca 2020 drugie roku, czyli od 5EUR lub 2 lata, ale to przypomnijmy to już będzie oznaczało, że wielka Brytania na tym etapie jednak nie jest państwem członkowskim w okres przejściowy, żeby nie komplikować zasadniczo znaczenia rzecz, że Brytyjczycy utracą wszelkie prawa decyzyjna natomiast jeszcze przez jakiś czas w tamtym tym okresie będą traktowani z uwagi na kwestię przepływu funduszy politykę celną czy w no każdy inny obszar działalności jak państwo członkowskie, czyli dla dla dla rządów też zasadnicza zmiana, bo tracą nie płaszczyzna wymiany informacji związaną z uczestnictwa w instytucjach europejskich natomiast dla obywateli podmiotów gospodarczych kości przez jakiś czas będzie w praktyce niemal nie ma członkostwo i podczas tego okresu przejściowego jak rozumiem rząd w Londynie i Bruksela muszą na nowo zbudować sobie relacje jako 2 osobne byty tak tak tak taka co właściwie do zbudowania to znaczy jak zmienią się zmienia się relacji między wielką Brytanią, które gdzieś tam zawsze była trochę jednak na marginesie tej Unii Europejskiej jeśli chodzi o integrację z pozostałymi państwami członkowskimi nowe tutaj oczywiście dużo zależy od tego na ile Brytyjczycy rzeczywiście chcą się na złoto odciąć czy głodni, żeby się słowo dywersyfikacja tak z tym organ europejskim w stosunku do do do tego co mamy dzisiaj, ale niestety to jest taka trochę mniej pozytywna informacja wiele wskazuje na to, że jednak właśnie Brytyjczycy chcą się chcą zdecydowanej dywersyfikacja może inaczej są co najmniej prawa do takiej dywersyfikacji, czyli jak ten nowy reżim prawny, ale w związku z tym politycznym będzie krojony z myślą o tym, że wielka Brytania PMI za 510 lat będzie państwem w znacząco innych regulacjach znacząco innych przepisach innej polityce handlowej niższe niż Europejską natomiast trzeba zwrócić uwagę, że zarówno pod względem prawnym, jaki politycznym po stronie brytyjskiej w związku z tym również europejskie wszyscy uznają fakt że punktem wyjścia do tej dywersyfikacji będzie jednak stuprocentowa zgodność i nasza konstrukcja prawna brexitu z punktu widzenia prawo do licznego brytyjskiego lekarza w dniu wejścia wszystkie przepisy prawa Europejskiego obowiązującą na terenie Wielkiej Brytanii stają się przepisami prawa prawa unijnego sensu na terenie Wielkiej Brytanii stają się przepisami prawa brytyjskiego i dopiero ewentualnie w przyszłości parlament brytyjski czy w przypadku rozporządzeń rząd będzie mógł modyfikować, jeżeli przy punkcie Star, czyli funkcja wszystko myśli nie będzie będzie zgodność zgodność środa, czyli przepisujemy wszystkich aktów prawa na nowo wykreślając z nich Unię Europejską tylko po prostu zostawiamy tę sytuację tak wygląda w tym momencie i potem mamy większą większy większy luz, żeby żeby, żeby dokonywać zmian tak jak my byśmy sobie tego żali się oglądając się Bruksela ten system zależności między Brukselą Londynem jest jednak nie do uniknięcia czy jest szansa, że relacje między Londynem, a wspólnotą uda się ułożyć tak, by były korzystniejsze dla z punktu widzenia Wielkiej Brytanii niższy niż były do tej pory no to oczywiście kluczowym pytaniem jest jak definiujemy termin korzystniejsza myślę, że jest bardzo wiele prawdy w opinii wygłaszanych między nimi przez ministra obecnie głównego negocjatora unijnego, że to będzie zasadniczo sytuacja, gdzie obie strony tracą natomiast drugą stronę ten podnosimy to potencjalne zyski po stronie brytyjskiej, które uzasadnią czy mogą uzasadnić po stronie brytyjskiej też ofiary właśnie związane z Brexitem to jest po pierwsze, większe większa samodzielność często kategorie polityczne pewną wartością są sobie, a po drugie w związku z tym większą zdolność do takiej szybkiej elastycznej reakcji na wyzwania, które przechodzą z zewnątrz państw trzecich tutaj przede wszystkim w debacie brytyjskiej podkreśla się, że tą spodziewaną korzyścią ma być dużo większa zdolność do nawiązywania bliższych relacji z rynkami wschodzącymi z tej perspektywy brexitu brytyjski podkreśla się, że 90 niemal 90% przyrostu gospodarczego tych dokonuje się poza Europą globalnie i jakby oczywiście to określić jednoznacznie ten plan dotyczy on się powiedzie ale, ale też, jakby to takie bazowe uzasadnienie, że nie tyle redukujemy swoją obecność w Europie w kategoriach względnych co formułujemy kredyty, ponieważ Europa z tej perspektywy jest obszarem stagnacji, a ten prawdziwy naprawdę mocny dynamiczny wzrost dokonuje się w basenie do Pacyfiku, jakie są jeszcze problemy, z którymi może się borykać wielka Brytania, bo czy to nie wzmocni np. głosów Szkocji, by dopuścić, bo głosić królestwo Szkocja przypomnijmy referendum była proeuropejska i wciąż pojawia się tam głosy, że Unii Europejskiej lepiej byłoby zostać tak oczywiście na pewno napięcia w strukturze terytorialnej będą się wzmacniać po stronie brytyjskiej kasz oczywiście renta męża no w ogóle najbardziej takim można powiedzieć daleko zaawansowane w przypadku samej dla północy, pod którą przemierza poczuł się sporo w ciągu ostatnich miesięcy minionego roku natomiast wraca do Szkocji to trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że ewentualne referendum najwcześniej nastąpi dopiero po wyborach to parlament szkockiego maja 2020 pierwszego roku i na chwilę obecną wszystko wskazuje, że to oznacza, że to referendum odbywałoby się w związku z tym w takich warunkach, kiedy wielka Brytania już wyszła z Unii Europejskiej za postęp Szkocja, gdyby chciała niepodległa Szkocja hipotetycznie, gdyby chciał przyuczyć do Unii Europejskiej musiałaby przejść po proces osła, a z drugiej strony właśnie musiałby się narazić na zerwanie więzów z pozostałą część wykop pytanie, więc wydaje mi się że, gdyby takie referendum nastąpiło to będziemy do czynienia z bardzo silnym argumentem argumentami ekonomicznymi na to, żeby jednak odpuścić sobie co osłabiło ten pomysł niepodległością od strony prezes politycznej toczy się trochę inaczej wygląda no my Polacy doskonale sami wiemy, jakim wyborów dokonywaliśmy w latach 181920 i z punktu widzenia nie wiem pewnych części dzisiejszej Polski takich jak Śląsk na dodatek wybory w no były skomplikowane Asz, bo na ostrzu z jej strony niepodległości z drugiej strony w nikt nie miał złudzeń że, że Niemcy w tamtym czasie były bogatsze od Polski i będą jeszcze przez dłuższy czas sprawa, a mimo to Ślązacy zrobili 33 powstania śląskie, żebyście przyłączyli do do macierzy w, więc musimy zrozumieć, że powstanie śląskie mechanizm aż działa natomiast tutaj Johnson będzie miało bardzo ważny oraz rozbrajanie tej tej bomby po już po brexicie to znaczy możliwość decyzji, jakie kompetencje wracający z Brukseli prawda trafią do Londynu, jakie będą trafiały do władz regionalnych w Edynburgu Cardiff i czy Belfaście i w taki koncept, który jeszcze był stworzony w 2014 roku w okresie tego pierwszego Rafała Boguskiego był taki, że właściwie rzeczywistym celem Szkotów to nowe część formalnych rolników niepodległości mówiła powinna być dla taka stuprocentowa formalna niepodległość po Szkocja na nim może bardzo dużo stracić corocznie tzw. rewolucja Max, czyli decentralizacja Max, gdzie w zasadzie ta sfera polityki w ogólną brytyjskie, by się sprawdzała do obrony ds. zagranicznych do paru innych obszarów natomiast pozostałych obszarach to w zasadzie byłaby właśnie taka efektywna niepodległość to jest model, który myślę będzie bardzo uważnie analizowane w najbliższym czasie również przez rząd brytyjski właśnie wróćmy do rządu brytyjskiego Borisa Johnsona, który jak obejmował władzę podkreślmy to wydawał się czy byłbym bardzo mocno sparaliżowane przez izbę gmin i regularnie pojawiają się informacje o tym, że jego rząd nie nie nie wygrał żadnego żadnego głosowania, a teraz nagle okazuje się jednak wielkim zwycięzcą wszystko idzie dokładnie tak po jego myśli, jaką sobie wymyślił jak ogłosił parę miesięcy temu tak, ale tu nie ma nic zaskakującego w takim znaczeniu, że on nie miał on nie miał większości parlamentarnej w tym z poprzednim rozdaniu nie toczy się funkcją także nie miał większości parlamentarnej było to, że regularnie przegrywały głosowania natomiast musimy pamiętać o tym, że Johnson po prostu dosyć dobrze zdiagnozował nazwijmy to realne potrzeby polityczne po swojej stronie spektrum politycznego, bo się będą o tym, że politycy najczęściej prowadzą kampanię z myślą o wszystkim wyborca o okresie wyborcach, którzy już głosują, a po drugie, tych, którzy potencjalnie mogą na nich zagłosować, ale jest istnieje ku temu po ma dosyć konkretne prawdopodobieństwo i Johnson zdecydował się na szereg działań w tym pierwszym okresie swego premierostwa, które właśnie miały go uwiarygodnić w oczach 2 kategorii elektoratu, więc on wykorzystał te przegrane minister przegranych osoba nie np. do przeprowadzenia pewnego rodzaju dyscyplinującej czystki myślę, że mogą zresztą słowa w szeregach posłów partii konserwatywnej de facto nie zmusił do albo wyrzucił z partii albo zmusił do podania do emisji co do przejścia na emeryturę w około 40 posłów, czyli zwarł szeregi, choć mocno tak i to praktycznie, bo tak czy likwidacja takiego można powiedzieć skrzydła Brexit owego twardego przegląd brexitowego partii jego biegu własny park po drugie, okresie tej długiej pytajmy 67 tygodniu dobrze będzie ona trwała kampanii o przywództwo partii pracy w partii konserwatywnej on bardzo wyraźnie zapowiedział członkom partii konserwatywnej, którzy są mają zdecydowanie projektowe poglądy, że on jest ich kandydata i całkowicie tutaj całkowitą jasność na tym polu wypracował w i te 2 czynniki spowodowały w połączeniu z sukcesem negocjacyjnym odniósł w wrześniu październiku, doprowadzając do renegocjacji Brukseli porozumienie o wejściu, że idąc do do kampanii wyborczej prawda pod koniec pierwszej jak i listopada, która się z nędzy niedawno 12grudnia on miał partię, która była zjednoczona wokół programu brexitowego miał w związku z tym bardzo prosty czytelny jasny przekaz czegoś co jego partia proponuje wyborcom i co w czego należy się spodziewać i ten przekaz był dopasowany do geografii wyborczej, czyli on był sprofilowane pod kątem również zdobywania nowych wyborców, ale tak wspinam takich, których Reala realnie dawało się przekonać na terenie wielu mateczniku partii pracy na terenach poprzemysłowych w północnej środkowej Anglii kilka ta strategia ogólnie rzecz biorąc przyniosła Jacksonowi bardzo ważny sukces podczas gdy partia pracy w zasadzie poszła w w każdym z tych punktów posła przeciwieństwo tych rozwiązań efekt był taki rano nie było w stanie wygenerować na końcu żadnej spójnej kampanii wyborczej toczy się już na wynik tych wyborów dziękuję bardzo dr Przemysław biskup z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych był państwo i moim gościem jest 1156 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA