REKLAMA

"Do wielu urazów w sporcie dochodzi z braku odpowiedniego przygotowania"

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2020-01-12 18:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli o sporcie przy niedzieli w sporcie przemysłowi będzie koniec państwa ponownie jest nasza dwugodzinna audycja ostatnia część to relacja z konferencji dwudniowej piątkowe sobotnie sportowiec amator kolejnym gościem pani dr Urszula Zdanowicz dzień dobry dzień dobry specjalistka charakteryzujące się tym, że sport lubi to po pierwsze po drugie ma też swoją ulubioną dziedzinę życia ortopedii sportowej mianowicie kolana dotyk kolana chciałbym panią pani doktor Rozwiń » porozmawiać przede wszystkim, ponieważ mam wrażenie, że ilekroć słyszę o kontuzjach moich rówieśników bądź też osób delikatnie starszych to, tylekroć staw kolanowy pada najczęściej to prawda no tak staw kolanowy jest 1 z najczęściej uszkadzane stawów i gdy dojdzie do jego uszkodzenia trochę trudno zignorować, bo to jest Logana musimy chodzić i faktycznie bardzo wielu pacjentów z tym się zgłasza to jest konsekwencja urazy wszelkiego rodzaju abstrahując od tych mechanicznych złego przygotowania dyscypliny sportu, która w zależności od tego, jakiej mówimy niesie za sobą większe ryzyko bądź też nie uwarunkował genetyczne, bo kiedyś nawet słyszałem teorię, że ktoś urodził się z predyspozycją do tego, żeby szkoła sobie zrobić każda z tych rzeczy po trochu oczywiście pewna pewne predyspozycje w naszej budowie, czyli to jesteśmy wysoce pszenicy czy mamy proste nogi czy krzywa mamy długie nogi czy wręcz przeciwnie raczej mam krótkie nogi to wszystko ma znaczenie osie mają znaczenie, bo to jest to czysta taka geometria troszeczkę biomechanika, dlaczego urywa się więzadło krzyżowe przednie 3, dlaczego wasze łąkotka czy inny problem, który się dzieje w kolanie z drugiej strony do wielu urazów, zwłaszcza tych związanych ze sportem dochodzi, dlatego że my po prostu nie jesteśmy do tych sportów przygotowani wydaje nam się, że jeżeli 100 godzin siedzimy za biurkiem i uda nam się wyrwać tydzień, żeby pojechać na narty to jeździmy na izbę w trupa od rana do wieczora atak na pewno nie da, dlatego że nasz narząd ruchu nasze mięśnie nasze stawy nie są do tego przyzwyczajona dla nich to zupełnie nowa sytuacja i czasami ma znaczenie to otrzyma zareagujemy na jakiś bodziec ułamek sekundy wcześniej albo ułamek sekundy później to powoduje, że przywrócimy i mamy jakiś uraz, a w związku z tym to przygotowanie w ogóle prewencję urazów jest bardzo ciekawe zagadnienie w medycynie bardzo wielu naukowców lekarzy tym zajmuje, czyli analizują urazy analizują jak do nich doszło i zastanawiają się co można zrobić, żeby zminimalizować ryzyko tego ryzyka nigdy nie da się zminimalizować do zera, ale można zmniejszyć kilkukrotnie mówiąc o przygotowaniu ma pani myśli pani dr Niewiem to, jaką mamy sylwetkę czczone jest wpisującą się w ten model sportowca czy 3 takie przygotowanie, które polega na nie wiem funkcjonalnych ćwiczeniach, które po pierwsze, aktywizują nam nasz aparat ruchu spowodują, że mięśnie stawy przyzwyczają się do wysiłku nim de facto podejmiemy na każde pytanie w zasadzie trzeba powiedzieć tak każda z tych rzeczy ma znaczenie przy co jest przygotowań, jeżeli np. mamy teraz zimy tak weźmiemy nart dzień śniegu, ale myślę, że gdzieniegdzie narty trochę można z nich nie teraz wróciłam z marca było bardzo pani sobie pani zrobiła na szczęście u, ale też bardzo ostrożnie jeszcze bowiem co może zdarzyć, iż nie mówimy o przygotowaniu do jazdy na nartach tu nie tylko chodzi o to, żeby nasze mięśnie były na tyle wytrzymałe, żebyśmy po 2 dniach nie umierali z powodu zakwasów, ale tuż też chodzi o samą naszą technika jazdy dlatego ja np. bardzo dużą wagę przykładam do tego, żeby jeździć poprawnie, bo nie tylko chodzi o to, żeby ładnie wyglądało jak to jeśli, ale dlatego, że pewne ustawienia nóg mogą mieć znaczenie, a z kolei, jeżeli np. popatrzymy na analizę urazów narciarskich duże znaczenie ma na czym jeździmy kiedyś były bardzo proste wiązania te wiązania się wypina samoistnie i teraz, jeżeli komuś nie wniesie 1 narta w czasie urazu upadku, a to trzykrotnie wzrasta ryzyko skręcenia kolana jeśli obie narty nie wytną to ryzyko wzrasta do 5 nawet 6×, a więc powinny być wiązania, które wytną w odpowiednim momencie wiązania też są różne niektóre się wypinają tylko w 2 stopnia swobody inne mają więcej stopni z powodu, więc również sprzęt ma znaczenie teraz zadał pan takie pytanie czy to jak wyglądamy czy wyglądam jak sportowiec czy nie mamy przez Mariusza troszkę nadwagę ma znaczenie też ma, dlaczego dlatego, że jeżeli np. ktoś ma na większy brzuch to jego środek ciężkości sposób chodzenia ustawienie kręgosłupa ustawienie miednicy kąty pod jakimi są nogi zupełnie zmieniają nie są tylko chodzi oto, jakby nadwagę, którą być może mamy tylko chodzi o wszystko inne jak to wpływa na nasz narząd ruchu, a bardzo duże znaczenie mają umiejętności statystyki są nieubłagane narciarzy, którzy jeżdżą lepiej mają mniej urazów ci, którzy jeżdżą gorzej mają więcej urazów co wydaje się dosyć intuicyjnie oczywiste, ale ktoś o tym, głębiej pomyślmy oka to ja sobie lekcję ja się poucza to może nie pojadę na czarną trasę od razu, jeżeli jestem trzeci sezon na nartach poza tym, jeżeli pomyślimy, że na nartach widzimy ile tydzień w roku 2 tygodnie w roku no może 3, jeżeli ktoś ma szczęście niewiele osób jest częściej na nartach to mówimy aktywności, która jest zupełnie niepodobna do tego co robimy na co dzień i robimy ją przed kilka dni w roku oczekujemy, że tak Marszał pojedziemy i będzie dobrze zadam pani pytanie, które mnie nurtuje czy wraz z wiekiem maleje ryzyko kontuzji dlaczego, bo z 1 strony mamy pewien nawyk, który po siedliśmy za młodu jazdy na rowerze jazdę na nartach uprawiania piłki nożnej z drugiej strony mam wrażenie, że właśnie jestem przekonany o tym, że tak jak całe nasze ciało tak nasze stawy mięśnie kości też zdarzają są podatne na uraz w stopniu wyższym niż człowieka w kwiecie wieku no to jest bardzo smutne z wiekiem nie jest lepiej, a i poraziła mnie na nie mnie z wiekiem nie jest lepiej np. jeżeli wrócimy do tego więzadła krzyżowego przedniego, żeby jakimś konkretnym przykładzie to mówić, jeżeli mamy lat 2330, a to wytrzymałość naszego wiązadła krzyżowego przedniego o jest powiedzmy x, jeżeli mamy lat 40 to się 12 x i że ma lat 50 to jest 13 z, czyli znacznie mniej potrzeba, żeby urwać z drugiej strony z wiekiem zazwyczaj nasze zdolności motoryczne, o ile naprawdę nad tym ciężko pracujemy nie mogę się lepsze, gdy mamy lat 20 bardzo dużo ruszamy się wyjeżdżamy ze znajomymi gramy różne gry cały czas ruszam i jesteśmy starsi mamy bardzo odpowiedzialną pracę, tym bardziej więcej widzimy siedzimy w pracy siedzimy w domu siedzimy w samochodzie bardzo mało się ruszamy, jeżeli nawet ktoś chodzi raz w tygodniu regularnie na piętnastej uważamy, że tak to osoba dba o siebie to pomyślimy, że 100150 godzin siedzimy w tygodniu i to 1 godzinę ćwiczymy to jest kropla w morzu potrzeb w związku, z czym, a jednocześnie nasze różne zobowiązania zawodowe domowe dzieci, które rosną powodują, że jeszcze mniej mamy czasu dla siebie, żeby zająć Sową, a więc wie bardzo wielu powodów i jesteśmy starsi tym jest gorzej, chyba że zasiądziemy w fotelu, ale jak będziemy w fotelu to z kolei inne problemy zdrowotne pojawiają, więc nie chodzi o to, żeby się nie ruszać tylko, żeby się ruszać głową z punktu widzenia aparatu ruchu jego sprawności każdego człowieka niezależnie już od wieku czy istnieje taki taka właściwa ilość czasu, którą powinniśmy poświęcić na aktywność w ciągu dnia można będzie mówi w ciągu tygodnia bardzo dużo się mówi to jest postulowane przez bardzo wielu lekarzy są nawet całe akcje promujące to, że nie chodzi o to, żeby pan raz w tygodniu w trupa ćwiczył przez godzinę tak chodzi o to, żeby pan na co dzień więcej ruszą, żeby pan specjalnie zaparkował samochód kilometr dalej od pracy przeszedł to, żeby pan nie wie winne tylko wszedł po schodach, a ministra cała gama dostępnych różnych urządzeniach z głowy telefonu komórkowego zaczął, która liczy ile kroków, które robimy w ciągu dnia ile takie dziennie rekomenduje, żeby zrobić 10 000 kroków dziennie 10 000 kroków dziennie naprawdę nie jest łatwo jak ja jestem w pracy jadę do pracy samochodem potem się w gabinecie mam 23000 może 42616 należy my mamy popołudnie tak no więc, żeby pochodzi 10 000 to trzeba naprawdę się chodzić dobrze, czyli do zadań to jest kryterium kroków np. czasu, gdybyśmy chcieli rozłożyć w czasie zwanej proszę będzie powiedzieć im więcej się każdy nasz rusza tym lepiej, czyli każda okoliczność każda możliwość nie wiem nawet pójście na zakupy do centrum handlowego, po którym chodzimy tam z powrotem jest lepsza niż nic to jest dobre nie tylko dla naszego narządu ruchu to jest dobry dla naszego układu krwionośnego serca ze względu na poziom cukru wszystkiego to jest klucz do sukcesu więcej ruszać się na co dzień nie zrywami, że ktoś rusza się zrywami, czyli np. w niedzielę idzie pograć w tenisa nie rozgrzewa się po prostu wstaję zbiórka idzie gra to bardzo często się kończy kontuzjami np. całkowite uszkodzenie ścięgna Achillesa głównie się dzieją niedziela, a statystycznie rzecz biorąc, bo wtedy ludzie mają wyrwane ze swoich bardzo zajęty grafików czas, kiedy mogą pójść i co robić, ale mają bardzo mało czasu, więc kolej czasu na rozgrywanie widział pan na stoku, żeby ktoś specjalnie robi oraz rozgrzewka nawet nie wszyscy instruktorzy tego pilnują, a to jest klucz do sukcesu, bo mamy rozgrzane mięśnie one są elastyczniejsze, więc od nas będą lepiej chroniły czy to prawda teraz zadam pani pytanie odpowiedź na nie słyszałem z gremiów być może nie do końca kompetentnych, że ktoś to prawo zawodowo wyczynowo sport i zaprzestał tego sportu później za aktywność znów się zabrał bez przygotowania narażone na urazy stopniu wiele wyższym niż taki amator który, który właściwie wcześniej zrobił wszystko trochę zależy od rozsądku, a bo, jeżeli ktoś, kto wyczynowo uprawiał sport miał długą przerwę, a i potem wraca do sportu bardzo często osoby może się wydawać, że jest takim samym poziomie sprawności jak była kilka kilkanaście kilkadziesiąt lat wcześniej no to jest prosta droga do problemu z drugiej strony może spokojnie być amator, który pytanie nie adekwatnie ocenia swoje możliwości sportowe, a idzie i stadion ma zwiększone ryzyko urazu, więc ja myślę, że rozsądek i nie patrzenie się, że ego gubi ludzi chęć pokazania się takie przemyślenia, więc jeżeli ktoś na spokojnie nie patrzy na innych rozgrzewa się na stoku czy przed jakąś aktywnością stopniowo zwiększa aktywność nie robi rzeczy trupa to naprawdę wtedy może być dobrze tam kilka razu nie powtórzyła powiedzenia trupa taki kolokwializm ludzie rasa, więc to, dlatego że pani to wyrzucać tylko, dlatego że bardzo często rzeczywiście sportowcy amatorzy podkreślmy no taką formę swojego swej aktywności rzucają, ale jeżeli pan popatrzy na statystyki możemy wrócić to ścięgna Achillesa to typowy pacjent ma urwanie ścięgna Achillesa to jest 4050 latek w literaturze angielskojęzycznej nazwała kolor, czyli biały kołnierzyk, czyli to są menadżerowie samca Alfa jako zaczyna biegać biegam 5 maratonów wciągu pół roku ludzie wracają z połamanymi miednica złamania zmęczeniowe w goleni kości udowej to są straszne urazy, które wynikają przeciążenia i teraz oni inwestują bardzo często bardzo dużo pieniędzy mieć trenerów przygotowanie odżywki wszystko, ale inwestują w ogóle to, żeby odpoczywać wyczynowy sportowiec po pierwsze, nigdy w życiu nie pozwolił na to, żeby biec 6 maratonów wciągu pół roku to szaleństwo i prowadzi tylko łącznie do 1 do przeciążeń po drugie, wyczynowy sportowiec wtedy, kiedy nie trenuje odpoczywa to jest element jego pracy natomiast taki amator, zwłaszcza amator ambitne on całą resztę czasu będzie pracował albo był w domu albo coś robił też osoba, która będzie bardzo mało spała będzie miał bardzo dużo stresu to jest osoba, która jest po prostu aż prosi o to, że mieć problemy pani doktor teraz pomimo swojej będę troszeczkę pozwolę sobie na moment ekshibicjonizmu taka forma aktywności co drugi dzień przez godzinę 5 minut spokojnego swobodnego biegu 5 minut marszu przeplatane taki składa się na to co godzinę co drugi dzień to już jest wysiłek, który powoduje, że minimalizuje ryzyko kontuzji sobie moim zdaniem tak pan się więcej rusza można dyskutować czy bieganie smogu w warszawskim to jest taki najlepszy pomysł, ale tak, jeżeli chodzi się, jeżeli chodzi o ruszanie się też bardzo dobrze przy czym nie może pan tego mecz z przygotowaniem pod wykonywania pewnej dyscypliny sportowe każda dyscyplina sportowa ma inne wymagania inne grupy mięśniowe są nam potrzebne inna jest charakterystyka urazów, które tam są, więc to bardzo dobrze, że pan biega w ten sposób i spaceruje i rusza natomiast to nie zastąpi panu np. przygotowania profesjonalnego do tego, żeby ani pojechać na narty czy pojechać na snowboardzie też trochę inaczej się przygotowujemy warto zasięgnąć porady specjalisty tu nie chodzi o to, żeby chodzić na jakiś drogiej siłowni, żeby wziąć zestaw ćwiczeń i te ćwiczenia starać się robić to konieczne jest specjalnego sprzętu wiele osób, które uważają za kompetentne to są trenerzy właśnie wyrośli w siłowniach w wszelkiego rodzaju miejscach fitness na pytanie czy taki sportowiec amator albo kandydat na sportowca amatora, chcąc uprawia jakąś aktywność nie powinien pierwsze kolejności do specjalisty z dziedziny medycyny, a dopiero w drugim w drugiej kolejności wybrać tego, który specjalizuje się w przygotowaniu tych parametrów treningowych znęcają się, że nie można dać zwariować, jeżeli komuś nic nie jest nic nie boli i chcę po prostu się przygotować to znam wielu fantastycznych trenerów, którzy są kursu Super kompetentni i potrafią wprowadzić takie człowieka są na tyle rozsądnie żyć nie zobaczą jak niepokojące objawy to prze kierują do lekarza z drugiej strony wielu z nas po trzydziestce czterdziestce po pięćdziesiątce jakiś tam problemy swoje ma, więc jeżeli mam jakieś problemy, że na co dzień w czynnościach dnia codziennego np. nie wiem woli na kolana co się dzieje to wtedy taką osobę na piec skierowała do lekarza, żeby postawić diagnozę nazwać to co się dzieje, bo ból jest naszym sprzymierzeńcem wolną pokazuje, że co się dzieje człowiek jest jedynym zwierzęciem na kuli ziemskiej, które potrafi świadomie zignorować, więc jeżeli mamy jakieś objawy coś nas niepokoi wyjaśnić to zadać pytanie czy ja mogę w takiej sytuacji pojechać na artykuł powiedzieć zagrać TENIS, gdyby pani pani doktor na koniec naszej rozmowy zechciała wskazać dyscypliny sportu i amatorów, które obarczone są największym ryzykiem to na pewno akty to musi pani zapytać obarczone największym ryzykiem, czego urazu, który się pani zajmuje ortopedycznych no to, jeżeli chodzi np. skręcenia kolana to na pewno narty są bardzo takim ryzykownym wszelkie gry kontaktowe piłka nożna koszykówka wtedy, kiedy kontakt z przeciwnikiem, kiedy noga się może go śledzić wygiąć natomiast, jeżeli pan pytał przeciążenia to bieganie jest takim takim sportem bieganie jest prawidłowe bieganie znacznie trudniejsze niż jest to promowane w mediach jest naprawdę bardzo złożone rok, więc jeżeli np. kim się coś dzieje to ja często, mówi że bieganie nie jest wskazane, ale np. rower zupełnie co innego nawet osoby z dużymi zmianami w kolanach stawach skokowych czy nawet w biodrach są w stanie jeździć na rowerze jest fajne wysiłek wysiłek tlenowe, więc można się zmęczyć pływanie tak samo tak znacznie mniej obciążające niż bieganie, a jeżeli chodzi o konkretne urazy no to trochę to zależy od dyscypliny sportowej dziękuję pani bardzo ta rozmowa dr Urszula Zdanowicz, bo moi państwo goszczą dziękuję bardzo docenia, a to była godzinna relacja z konferencji sportowiec amator, którą mieli państwo okazję wysłuchać w drugiej godzinie naszego programu przyjedzie sport jego wydawcą był Bartłomiej Pograniczny nazwa przemysł będzie usłyszeć z państwem jutro o godzinie dziesiątej kłaniam się tras informacj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA