REKLAMA

Leciwy tabor - czyli co słychać na polskiej kolei?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-14 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
36:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przedpołudniowy program Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kończą się państwo zapraszam na naszą dwugodzinną audycję, której wydawcą jest Maciej Jarząb i realizatorem Szymon waluta w pierwszej części chciałbym przywitać pana Jakuba Majewskiego dzień dobry dzień dobry państwo fundacji ProKolej to oznacza, że przez najbliższą godzinę mówi będziemy o tym jakie wyzwania czekają polskie kolejnictwo myślę, że chciałby właściwie poprosić pana byśmy spojrzeli na Rozwiń » zagadnienie z punktu widzenia użytkownika sieci kolejowej w Polsce przede wszystkim, ale też w dalszej perspektywie gdzieś spróbowali zarysować przyszłość jego nasze rysuje, zważywszy na to, że potrzebne są zmiany to nie takie, które tylko gdzieś powierzchownie poprawią to jak funkcjonuje tabor jak sprawny będzie najbliższe lata, ale zdaje się, że czeka nas gruntowna modernizacja zlotym za chwilę w ogóle czy powinniśmy nazwać kolejnictwem tę dziedzinę życia, która dotyczy samego transportu kolejnictwa na pewno tak, bo kolej jest czymś co dość łatwo zdefiniować natomiast coraz szersze za tacie kręgi w ogóle polityka transportowa czy podróż zaczyna być nie tylko wyłącznie przemieszczaniu się z miejsca na miejsce, ale również przyjemnością samą w sobie czy czy odczuciem tego, który podróżuje i już niekoniecznie wybieramy środek transportu wyłącznie decyzje, kierując się ceną czy czasem przejazdu, ale np. tym, gdzie będzie nam wygodnie im bardziej komfortowo, gdzie możemy spotkać ciekawych ludzi tutaj kolejna wiele do zaoferowania może jeszcze nie teraz może jeszcze nie teraz w Polsce, ale na pewno będzie pod tym względem znacznie ciekawiej przyszłość, ponieważ mamy dużo czasu możemy sobie te publicystykę uprawiać się na antenie, która związana jest z kolei zapytam pana, jakie są te czynniki determinujące, że ludzie po kolei sięgają czy ta coraz większa coraz wyższa świadomość zagrożeń dla środowiska naturalnego reszta, zbliżając się właściwie katastrofa klimatyczna, którą mamy już do czynienia też determinuje te wybory pańskim zdaniem w tym się, że tak to znaczy mamy 2 takie może trochę przeciwstawne trendy z 1 strony z kolei korzystano z poprzednim systemie gospodarczym bardzo powszechnie w zasadzie przede wszystkim nie bardzo można było jeździć czymś innym ludzie nieco starszej daty w sposób naturalny pod nas rano danego jedynie PKS był PKS, o ile jeździła PKS jeździł na krótszych relacjach generalnie wszystko przygotowane to, żeby na to, żeby w dużych relacjach podróżować pociągami pociągi były bardzo długi jeździły bardzo rzadko i niespecjalnie wolno szybko i w dodatku nie były komfortowe załadowane często pasażerami podaż, ale nie było alternatywy później Polacy zachłysnęli się motoryzacją zaczęliśmy mówić o autostradach później mówić będziemy budować później w końcu naprawdę budować no i po pojawił się taki negatywny trend zaczął pasażerów koleją ubywać, jeżeli ludzie głównie starsi, którzy których, dla których taką władzę oraz pierwszym wyborem, ale rodzili się już coraz nowi ludzie, którzy nigdy pociągnie jechali przecież nasze najmłodsze pokolenie ogląda świat z perspektywy fotelika samochodowego nie wyobraża sobie można byłoby ich czymś innym i oto nagle pojawi się nowy trend Otóż młodzi ludzie studenci absolwenci studiów, którzy wcale nie chcą mieć samochodu, którzy chcą być mobilni, ale niekoniecznie z przywiązywać do wygodnego środka transportu tak jak w Europie zachodniej nagle zaczyna wracać do komunikacji publicznej ani dzisiaj są pasażerami kolei od dobrych 34 lat pasażerów kolei przybywa 4 lata dekoniunktury spowodowały załamanie całego systemu w Polsce część sieci przestała być rentowna do tego stopnia, że została wyłączona z ruchu przywrócenie tych wyłączonych części wymaga nieprawdopodobnych nakładów ile straciliśmy przez to, że z tej kolejnej korzystaliśmy czy da się oszacować straciliśmy bardzo dużo rzeczywiście także przez 20 lat mówiło się jako koleje jak w takim schyłkowym środkiem transportu w zasadzie będziemy wyłącznie likwidować linii zamykać połączenia i w pewnym momencie ostatni prezes PKP zgasi światło dzięki temu, że pojawią się pieniądze unijne dzięki temu, że polityka unijna jest właśnie nastawiona na taki transport zrównoważony również dzięki temu, że kierowców zaczęło irytować to, że na drogach, którzy świeżo wybudowano tak naprawdę na prawym pasie jest 1 niekończący się sznur tirów które, jakby powiązać sznurkiem okazałoby się, że to bardzo bardzo długi pociąg w roku nad kierowcą na kolei ten renesans kolei służy, bo mają więcej miejsca na drodze jeżeliby te ładunki przeszły na na Platformy kolejowe to wszystko spowodowało, że taką zaczęła używać straciliśmy 1313 sieci kolejowej kilkukrotnie mniej pan jest ona nie do budowania no najnowsze pomysły mówi o tym, że, że jest od do budowania nieco ponad rok temu rządzący zaproponowali kolei plus program kory lustra wszystko mamy proszę Kolejorz ma polegać na tym, żeby budować linie, które ktoś dopiero co rozbierał co wydają się pozytywnym trendem zauważono, że kolej już nie tylko główne aglomeracje już nie tylko główne linie, na które można załatwić pieniądze europejskie korytarze międzynarodowe, ale również na kolej lokalna, bo tymi trójkami trzeba do tej głównej kolei też tych pasażerów dowieźć, jeżeli nie będzie 1 system który, który pracuje w skali całego kraju o to czy można postawić piękny tworzyć dużej aglomeracji ale, ale będą jeździć tylko ludzie z tego miasta Cisy mniejszych ośrodków już już z pociągu korzystać nie będą mogli, bo tam właśnie ktoś te 10 lat temu zgasił światło to się zmienić wymaga to dużo pieniędzy pomaga też zmiany postaw społecznych to to, o czym mówiliśmy, czyli trochę większa świadomość tego jak korzystamy z transportu już nie tylko, że zmienimy swoją plastikową słomkę na metalową czy szklaną, ale może byśmy zmienili czasem środek transportu na to, żeby ekologicznej poruszać zacznie wymaga też zmian regulacyjnych do czego zmierzam ten rozdział kompetencji zarządczych jeśli idzie opolską kolejną rozkłada się i mamy z 1 strony tutaj stronę rządową, która przekazuje pieniądze na funkcjonowanie kolei, ale mamy też samorządy, które w tym partycypują toby tej zgody nie widzimy wszędzie to jest chyba największa bolączka dotyczy wszystkich obszarów gospodarki, w którym w, których to te kompetencje się gdzieś przenikają to prawda oczywiście za sieć kolejową główną część kolejową odpowiadają polskie linie kolejowe spółka z grupy PKP, która jest Centralna NATO jeśli chodzi o organizację przewozu, zwłaszcza tych regionalnych aglomeracyjnych tutaj mocno w moc mocno leży to na barkach samorządów różnych one do tego podchodzą są takie samorządy, które założyły własnych przeżyć przez przewoźników kolejowych bardzo mocno inwestują w tabor rozwijają połączenia otwierają nowe linie są takie samorządy, które cały czas żyją w tych latach dziewięćdziesiątych uważają, że kolej to w zasadzie kursuje tylko po to, żeby związkowcy protestowali przed urzędem Marszałkowskim Podkarpacie jest takim przykładem takiego już chyba w moim mojej ocenie gdzieś absolutnym ogonie tego peletonu Samorządowego, które z nowym rozkładem jazdy znowu wycięło też połączeń znowu tłumaczy, że przy pociągami nikt nie jest do tego stopnia, że są pociągi, które były przez pół roku odwołane zamiast pociągu jechał bus kilkunastu miejscowych i tłumaczono, że jeżeli w pociągu nie ma 50 osób to ten pociąg jest nierentowne, ale do tego kilkunastoosobową osobowego busa nie da się wtłoczyć 50 osób, więc z góry ktoś zdecydował, że to niema sensu tłumaczy że, że pociąg, którym nikt nie jest jest niepotrzebny, ale ten pociąg wyrusza na tory to trudno, żeby był jakikolwiek pasażer równolegle na Dolnym Śląsku otwieramy niektóre po 40 latach zarastania krzakami nagle okazało się 12 pociągów w ciągu doby obie strony ludzie kupują bilety miesięczne to jest zbieramy do Wrocławia czy mamy Polskę różnych prędkości tak mamy bardzo różne sposób podejścia do tych komunikacji publicznej są jeszcze niestety ci co tkwią głęboko gdzieś w wiekach średnich jeśli chodzi o podejście do komunikacji w tych aspektach transportowy jesteśmy jedyni w Europie na tle innych krajów pod tym względem, że jednak mamy takie zróżnicowanie między poszczególnymi regionami to po pierwsze po drugie toczymy powiedzieliśmy kilka chwil temu lata to ta niejasność zarządzaniu taborem i siecią też powoduje dysfunkcje całego układu chyba jeśli chodzi o takie duże dysproporcje pomiędzy poszczególnymi regionami to raczej na kolejach wysoko rozwiniętych czegoś takiego nie ma tam pewne standardy tam się mówi o tym, że do nadanej mi linii kolejowej, żeby ona w ogóle miała sens była konkurencyjna pociągi powinny żyć co godzinę co 2 nie rzadziej no bo przecież nikt już tak jak socjalizm nie będzie siedział na dworcu przez kilka godzin czekając na swój pociąg albo ten pociąg będzie na niego czekał mówiąc cudzysłowu, czyli jak przyjdę nadwozie student pociąg będzie za półgodziny 40 minut to jest w stanie skalkulować swój czas podróży, nawet jeżeli mam czekać na pociąg do wieczora no to to na pewno wybiorę inny środek transportu i tu jesteśmy ewidentnie kraju w takim rozkroku nie wiemy czy my chcemy być częścią Europy zachodniej, gdzie kolej jeździ często czy chcemy być częścią Azji, gdzie musi nas zawiezie jak się zbiorą pasażerowie oczywiście nie biorą to nie zawiera wejdę panu słowo oczywiście nie możemy porównywać do wysoko rozwiniętych transportowo krajów Europy zachodniej, ale możemy też rzucić naszą sytuację natłok innych krajów, które w tym samym czasie chodzi choćby do Unii Europejskiej no to mamy piękne przykłady Czech Słowacji, gdzie te Przewozy wcale nie spadły tak dramatycznie jak u nas myśmy stracili trzykrotnie trzykrotność tej liczby pasażerów dla końcowych socjalizmu tam tak naprawdę 13 i pokazuje to, że można przejść przez transformację gospodarczą można zmienić system polityczny nie, tracąc komunikacji publicznej w Czechach cały czas takie lokalne kieszonkowe pociągi, które jeżdżą po krótkich liniach często i cały czas są chętni, żeby z nich korzystać przedpołudnie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kończą się państwo towarzystw Jakuba Majewskiego z fundacji ProKolej jest coraz dzień dobry dzień dobry zaczęliśmy od problemów natury ogólnej, ale nim przejdziemy do tego rysuje się na przyszłość polskiej kolei co jakiś sposób obiecaliśmy naszym słuchaczom już na początku chciałbym pana zapytać jak rozkłada się ten podział kolejnictwa transportowego i pasażerskiego w Polsce, jeżeli popatrzymy na obciążenie sieci kolejowej ruchem to gdzieś 13 pociągów pociągi towarowe, a 23 pociągi pasażerskie relacja jest podobna do tego co było nie wiem dekady 22 dekady temu na pewno w gospodarce socjalizmem socjalistycznej pociągów towarowych zdecydowanie więcej one przewoziły znacznie więcej ładunków niż dzisiaj zliberalizowany rynek transportu drogowego są bardzo przedsiębiorcy znany nie nasi nasi operatorzy, którzy mają ciężarówki zabrali tych ładunków z kolei bardzo dużo zmienia się też gospodarka nie możemy tyle węgla tyle Stali co kiedyś w związku z tym koleje trudniej konkurować wysoko przetworzone partie ładunków, tym bardziej, że to są małe ilości tam to już nie jest także 1 fabryka lodówek będzie łatwa cały codziennie cały pociąg lodówek każda lodówkę inna każdy produkowana, gdzie indziej, gdzie indziej ma trafić to jest duże wyzwanie tutaj tak naprawdę najbardziej rozwojowym obszarem kolej jest ty są Przewozy intermodalne, czyli kontenerowe, bo z tych różnych klocków można ten pociąg zebrać, zwłaszcza jak to wszystko przypływa statkiem do portu to rzeczywiście może takiego portu co co 23 godziny wjeżdżać pociąg intermodalny do innego do innych aglomeracji w Polsce i to się dzieje to jest najbardziej rozwojowy element kolejne tomy, jeżeli mówimy o odchodzeniu od węgla to niestety mówimy również o tym, że pociągów towarowych węgla w Polsce będzie mniej nie jest taką kwotę ładunki czymś zastąpić natomiast ruch pasażerski rośnie nam bardzo ładnie je i wygląda na to, że ta proporcja będzie się nas na korzyć przewozów pasażerskich zmienia to zostaniemy wobec tego w tym transporcie pasażerskim nie zapytam czy ten coraz wyższy popyt dziś znajduje swoje odbicie w tym, że na nasz rynek chcą wchodzić firmy które, które dotychczas w Polsce w ogóle nie funkcjonowały rzeczywiście po zeszły rok czy czy ten rok to to takie pierwsze bardzo nieśmiały jeszcze próby uruchomienia w konkurencji na naszych torach set niż miały, tyle że że nasze państwo dotychczas generalnie zwalczał konkurencję na torach to paradoks, bo jeżeli na chwileczkę zostaje kolejnictwo sięgniemy na przyjął za przykład lotniczy no to widzimy od kiedy Polacy latają od momentu otwarcia rynku od momentu w naszym mieście lub kosztów, ale czemu się pojawiły, dlatego że ktoś powiedział nie musimy mieć Narodowego 1 biało-czerwonego przewoźnika lotniczego powiedział nam horrendalnie wysokich cenach sprzedawał biało-czerwone bilety lotnicze tylko powiedziano Ratajski chcesz możesz latać bardzo tanią linią będzie musiał za wszystko dopłacić nawet toaleta będzie płatna, ale poleci za kilkadziesiąt złotych wcześniej czegoś takiego nie było na torach mogłoby się tak dokładnie to samo mogliby mieć wielu przewoźników kolejowych z wysokiej półki, ale też bardzo bardzo prostych i oni zaczęli między sobą konkurować o pasażera okazałoby się, że jest więcej ludzi to nie tylko spekulacja tak się dokładnie stało w Czechach na na głównej czeskiej linii kolejowej między Pragą strawą 320 km oprócz 3 przewoźników i co się stało na początek był wielki raban, że koleje czeskie stracą stracą swoich klientów będą musiały zamknąć połączenia w rezultacie będzie gorzej niż niż przedtem nic takiego nie miał miejsca, mimo że ceny biletów spadły o 23 to pasażerów na tej linii na tyle przybyło, że nikt nie stracił, że nawet koleje czeskie, które tam były monopolistą dotychczas dużo więcej niż przed otwarciem rynku, a poza nimi jest jeszcze 2 innych przewoźników to pokazuje, że ta konkurencja rzeczywiście ma moc pozyskiwania zupełnie nowego klienta, bo konkurentem kolei jest tak naprawdę samochód prywatny i stamtąd należy wyciągnąć pasażerów i przekonać ich do jazdy pociągiem, a nie wyrywać sobie tych, którzy dzisiaj koleją jeżdżą albo bronić jak niepodległości monopolu po ten monopol żadnej dziedzinie nie przynosi dobrych rezultatów kompletnie nie rozumiem tutaj tych prób obrony za wszelką cenę właśnie prawnej obrony pisania ustaw pt. nie chcemy w Polsce konkurencji na kolei myśmy wybrali za naszych pasażerów myśmy zdecydowali o tym ile będzie kosztował bilet, jaki będzie Stanach w pociągu kochany Polaku w twoim interesie staramy się za wszelką cenę zablokować wybór my wiemy lepiej czym, gdyby chciał jechać, skąd wobec tego to zmiana decyzji Urzędu Transportu Kolejowego decyzja o tym, żeby wpuścić czeskiego przewoźnika Leo Express tak ta decyzja jest powiedziałbym trochę taka przewrotna, bo na pierwszej stronie napisane jest proszę jeździć jak masz ochotę na stronie drugiej trzeciej dziesiątce jest napisane lub wg z bardzo precyzyjnie określonych rygorystycznych zasad, jeżeli gdziekolwiek od tej decyzji będzie musiał zrobić odstępstwo to natychmiast zagroził zabronił jeździć niestety nie są decyzję liberalizujące rynek to są decyzje, które próbują pod płaszczykiem pseudo konkurencji chronić naszego monopolista szkoda, bo tak jak mówię wybór tworzy jakości tworzy również konkurencję cenową dzięki tak naprawdę to co to, czego oczekują pasażerowie nawet w sentencji tej decyzji, którą wydał Urząd Transportu Kolejowego wprost napisane, że PKP Intercity się obawia 2 rzeczy, że jak się pojawi konkurencja będzie musiało obniżyć ceny i będzie musiało zainwestować w taborze bóle przez jakość i zróbmy wszystko, żeby ceny były jak najwyższy, żeby ta nie musiał być nowy musimy pasażerów do jeżdżenia tymi pociągami, które są, bo jak nie będą mieli alternatywy to nie będziemy musieli nic robić, ale wydaje się, że ten precedens może pchnąć lawinę, ponieważ inni zagraniczni przewoźnicy też szykują się do ataku biuro to w cudzysłów na Polski rynek i tak nie, bo póki nie ma takiego zaproszenia tak jak trochę z inwestycjami zagranicznymi, jeżeli nie ma przychylnego klimatu, jeżeli ktoś nie chodzi nie proponuje inwestorom wejścia na nasz rynek to oni sami nie będą ryzykować swoim prywatnym kapitałem innym kupując pociągi, które być może jakaś 1 decyzja polityczna później uziemi także nie jestem tutaj nadmiernym optymistą to są takie bardzo nieśmiałe próby uruchomienia powiedzmy pociągów między Pragą, a Krakowem w soboty niedziele to jeszcze nie zmieni krajobrazu naszej kolei, ale weźmy innych przewoźników Regio bilet czy też niemiecka Arriva, która też swoje plany związane z relacjami dalekobieżnymi brane są natomiast cały czas jeszcze w Polsce nie pojawił się żaden poważny przewoźnik, który by operował właśnie co to co godzinę 2 godziny między głównymi aglomeracjami to są to są generalnie przedłużenia połączeń międzynarodowych to są takie tak jak mówię dość nieśmiałe próby, dlatego że prawie jasno napisane będziemy robić wszystko żeby, żeby zaraz sterować rynkiem ręcznie wyobraźmy sobie jednak urząd robi pewne ustępstwa dla firm, które chcą zwiększyć konkurencję na polskim rynku w jaki sposób odbiłoby się to na cenach biletów czy ta analogia, którą pan posłużył, która dotyczy transportu lotniczego to też spowodowałoby obniżenie to znaczące ceny biletów zdecydowanie tak, bo przykłady otwarcia rynków i kolejowych w innych krajach Europy mówią w Szwecji Włoszech Czechach Austrii pokazują, że sobie bilety są wyraźnie tańsze od 20 do 60% mniej płacić za bilet na trasie, na której jest konkurencja w stosunku do trasy, na której nie ma i tak można powiedzieć tak bilety będą tańsze to znacząco tańsze to nie będzie 510% to będzie połowa ceny, która jest dzisiaj zresztą widziałem ostatnio taką bardzo zgrabną analiza, porównując to ja ile kosztowałyby bilety, gdyby u nas kursowały i kursowali inni przewoźnicy i zamiast 50zł z Krakowa do Warszawy płacilibyśmy 80, czyli właśnie tą tą połowę, której mówię i połączenia byłyby nieco godzina 20 minut i dlaczego my chcemy przed tym bronić te wciąż będę utrzymywał się w tej analogii lotniczej i proszę zwrócić uwagę właśnie po wejściu linii lub kosztowych to lot podwyższy jakość swoich usług przynajmniej mniemam biorąc pod uwagę samoloty, które zakupiono ten najnowszych te najnowsze technologie, które też pozwalają pasażerom teraz podróżować nie za horrendalne sumy to po pierwsze po drugie bardzo przyzwoity komfortowych warunkach to właśnie okazało się, że nie tradycyjne również mogły obniżyć ceny jeszcze dołożyły trochę do jakości nie nie konkurują bilety za 19zł, ale myślę, że za za za za 100203 można naprawdę daleko polecieć bardzo przyzwoitych warunkach i coś kompletnie czy kiedyś nie mieszczą się nikomu w głowie można korzystać z samolotu jako, z jaką z powszechnego środka transportu chce jeździć autobusami, które kilkanaście godzin gdzieś tam po Europie krążyły dzisiaj tego nie ma także można polecieć samolotem to samo mogłoby być na kolei dzisiaj pociągi najwyższej klasy są bardzo przyzwoite jeśli chodzi o komfort podróży naprawdę jest nowy tabor, który jest zbudowany właśnie w parametrach kolei i średnich wysokich prędkości natomiast czas ten bilet jest drogi większość z naszych rodaków może obejrzeć ten pociąg przez okno czy w ogóle możliwe jest no to takie punktowanie na nowo całej sieci kolejowej w Polsce spacerując jej części na różnych przewoźników także zagranicznych, by Polski przewoźnik do uznał, że musi to opłaca, a jednocześnie dopuściły konkurencję i w ogóle jest przez skali zjawiska kolej przecież powiedzą cały kraj jest w ogóle możliwe, bo mam wrażenie, że w lotnictwie o tyle łatwiej, że ten tabor nie jest aż tak szeroki to prawda, ale wydaje się, że jest to możliwe w zasadzie nawet powiem, że w Polsce w jakimś stopniu dokonało tylko na rynku przewozów towarowych dzisiaj Przewozy towarowe kolejowe są w całości rynkowe nikt do nich nie dopłaca pociąg jedzie wtedy kiedy, kiedy ktoś wykupił wszystkie wagony w tym pociągu i przecież mały podmiot państwowy, który spółka PKP Cargo, która się na tym rynku odnalazła zrestrukturyzował się je w stanie konkurować z dużymi znacznie większymi od siebie kolejami europejskimi w tym koleją niemiecką i wcale nie wypadła z rynku mało tego mówić o tym, że ma całkiem przyzwoitą jakość inwestuje w nowy przędzy wyjeżdża zagranicę naszego kraju to, czego się nauczyła tutaj, konkurując wykorzystuje tę wiedzę, konkurując już poza granicami Polski, czyli to pokazuje, że uda się zreformować kolej dzieje się to bez żadnych jakiś wielkich szkód dla gospodarki bez wielkich strajków powszechnych, że wszystkie pociągi stają się po prostu w Polsce stało, jeżeli stało się przy kolei Towarowej, która przecież korzysta z tej samej infrastruktury w tych samych torów musi w tych samych bankach sobie radzić to by znaczyło, że kolei pasażerskiej może się zdać bardzo podobnie, czyli wychodząc z tego monopolu 1 wielkiego PKP widzieliśmy spółkę Towarową ona pod wpływem konkurencji przekształciła jako 1 chyba jedyna tak naprawdę kolej Europejskiej na giełdzie nasze PKP Cargo jest giełdową spółką budzi jakieś zaufanie inwestorów, gdyby to było wszystko jedno wielkie oszustwo to przecież dawno już tego PKP Cargo nie było, a jest jeździ funkcjonuje inwestuje i inwestuje w swoją przyszłość o tym jak może wyglądać życie na polskiej kolei za rok w roku 2020, a także dalszej przyszłości mówimy już po informacjach Radia TOK FM Jakub Majewski Fundacja ProKolej moim państwo gość przedpołudnie Radia TOK FM kłaniam się państwo ponownie kolei rozprawiamy wraz z Jakubem Majewskim fundacji ProKolej dzień dobry raz jeszcze dzień dobry i tak nie wiem czy pan wlała optymizm serca pasażerów, a co za tym idzie także naszych słuchaczy czy też nie bo, bo myślę, że zachowanie tego monopolu państwowego to przywiązanie do Narodowego przewoźnika nie jest celem nadrzędnym tego, który podróżuje istotą sprawy jest podróżować, a bezpiecznie 2 w komfortowych warunkach czy też bez IC przede wszystkim za przyzwoitą znaczną do kieszeni cen te 3 warunki determinują nasze wybory szli chodzi o transport prawda zdecydowanie tak musimy jeszcze dołożyć może czas, że chcielibyśmy być szybko, a to wiąże się z komfortem tak na pewno one na pewno w jakim stopniu no i teraz rynek kolejowy jest bardzo zróżnicowany prawda mamy takich, którzy chcieli bardzo tanie są w stanie przecierpieć gorsze warunki są tacy, którzy chcieli wyłożyć duże pieniądze mieć rozrywkę pokładową posiłki w cenie biletu w jakim stopniu załatwia to coś co dzisiaj zawężono do 2 klas pierwszej drugiej jak popatrzymy na to ile klas oferują przewoźnicy prywatni w innych krajach europejskich to często są 4 klasy, bo każdy klient ma trochę inne wymagania każdy chciałby być potraktowane inaczej każdy ma inną skłonność do zapłacenia za tego typu usługę w liniach lotniczych trudniejsze to robi dlatego zwolnienie tańsze tańsze droższe jakieś takie miksy są przeróżne taryfy ludzie siedzący w tym samym samolocie na sąsiednich miastach czasem zapłacić za miejsce kilkadziesiąt taka czasem powyżej 1000zł leżą tym samym samolotem na kolei można, by było prowadzi robić tak samo to nie jest powiedziane, że ten sam bilet na tę samą odległość dokładnie tyle samo, czyli można powiedzieć, że wzorem linii lotniczych to popyt może kształtować cen tak nawet można zrobić także póki mam jeszcze jedno miejsce wolne w pociągu to może lepiej sprzedać za 9zł niż ona pojedzie puste dlatego jak będzie pusty to z całą pewnością nie zarobią na nim nic, czyli należy walczyć tego klienta należy próba ludzi przekonywać przecież ile podróży lotniczych mówiąc sobie uczciwie szczerze wcale pod względem ekologicznym to wcale nie jest taka pozytywna wiadomość jest wygenerowana myśmy się nauczyli leci sobie na City BRIC na weekend na drugi koniec kontynentu tylko, dlatego że jest tak tani, a oferta lotnicza, gdybyśmy tam pojechać samochodem albo albo pociągiem z 9 przesiadkami to by nam byśmy w ogóle porzucić ten pomysł, dlaczego nie wprowadzić takiego fajnego zwyczaju, żeby mieszkańcy naszego kraju pojechali sobie innego ciekawego miasta spędzić na weekend pociągiem, bo pomyślą to będzie fajna podróż coś zjemy po drodze obejrzymy film wysiądziemy w nowym miejscu po kręcimy się na wieczór będziemy z powrotem w domu łatwo przyjemnie za nieduże pieniądze możemy wygenerować zupełnie nowego klienta tylko chcemy musimy do niego dotrzeć musimy przekonać pojedź z nami być zaoferujemy dobry sędzia Szekspir jest dzisiaj się przekonują nie tylko do tego, żeby szybko tanio gdzieś dostać tylko, żeby jeszcze ta jazda była przyjemnością, by ta podróż kojarzyła się znam psy z miłym fajnym sposobem spędzenia czasu jest więcej niż tylko usługa transportowa to począwszy od dworca, na którym siadamy do pociągu dworca, na którym jest wi-fi, które posiedzimy w fajnych warunkach nie wiem wypijemy kawę będziemy doskonale poinformowani o tym, z, którego miejsca, z którego punktu dziś zaczynają drzwi naszego wagonu taki czy mamy kręcić po wejściu w prawo w lewo to wszystko można tak urządzić wypasa rzeczywiście czuł się zaopiekować na każdym etapie podróży nawet do tego stopnia, że nie będziemy sprawdzać biletów, bo wiem, że część kolei zachodnioeuropejskich, zwłaszcza tych prywatnych właśnie tak sobie radzi, jeżeli ktoś kupił bilet konduktor idzie przez skład ma plan wagonu widzi, że tam sprzedany bilet tam siedzi osoba po co niepokoi, żeby pokazywał tę karteczkę widać jest opłacony człowiek jedzie dajmy mu zatopić we własnych myślach albo w książce lub tak jak jest w Holandii wchodząc już na właściwy peron, jaką musimy wylegitymować biletem, który otwiera naszą bramkę to też jest pewien sposób zadam panu bardzo trudne pytanie ile pociągów w Polsce to zależy jak to policzyć na z 1 strony, aby policzyć ile jest taboru kolejowego, czyli lokomotyw wagonów to są pewnie to są pewnie tysiące liczący pasażerskie towarowe składy natomiast dobową wydają się, że uruchamiany koło 3000 pociągów pasażerskich i gdzieś tam 1000 pociągów towarowych, czyli jak to policzymy to na tych naszych torach jest gęsto, ale jak popatrzymy na na geografii na mapę to niestety są takie regiony, gdzie pociągi jeżdżące 10 minut co 5 minut co 4 minuty na warszawskiej linii średnicowej są takie pociągi, które kursują raz dziennie, a nawet znam takiej linii, gdzie pociąg jeździ w piątki i w niedzielę pytam o to dlatego zastanawia mnie ile z tych pociągów po pierwsze, wymaga modernizacji Jeślinie to całkowitej wymiany taboru w myśl poszczególnych liniach w ogóle można taki sposób doprowadzić do renowacji pociągu starego pociągu czy też czy też nie przez długi czas próbowaliśmy modernizować składy składy stare trzydziesto czasem 40 co znaczy stary pociąg, bo być może od tego pyta może zobowiązać się starzeje dużo wolniej niż niż samochód tak naprawdę ligi czy się że, że nowy pociąg powinien służyć 30 lat tak jest zaprojektowany, ale są są też pociągi, które rząd o wiele dłużej paradoksalnie pociąg z dużo szybciej starzeje się moralnie niższy niż technicznie, dlatego że dwudziestoletni pociąg to całkiem dobra maszyna natomiast pasażerowie ciebie czymś nowym pasażerowie po po kilku latach oczekują, że już im się zaproponuje coś nowszego właśnie tutaj rozwiązaniem często z modernizacją wiele z tych pociągów, które wydaje nam się, że są zupełnie nowe to tak naprawdę stary skład, który został tak gruntownie przebudowany można zmienić za fotele wystrój wnętrza oświetlenie tysiące rzeczy można zbudować i człowiek siada przekona, że korzysta z nowego pojazdu tak naprawdę ta konstrukcja, która przez nie starzeje się tak strasznie szybko może być może być wiekowa, ale ile tych pociągów myśmy kupić no na pewno jeśli chodzi o elektryczne zespoły trakcyjne kilkaset lokomotyw do ruchu pasażerskiego pewnie ze 103200 są bardzo dużej liczby, bo niestety pociągi też poza tym, że żyją dłużej to to też kursu konkurs kultury znacznie więcej niż samochody związku z tym to są inwestycje idą idą grube miliardy mocno wspomagany dotychczas przez środki unijne, ale to się też będzie kończyć dlatego właśnie, o czym mówił przed chwilą, jeżeli kolej Państwowa dostanie mnóstwo pieniędzy na tabor i kupi sobie nowe pociągi jak z nią konkurować miałby ktoś, kto musi wziąć kredyt na te pociągi dlatego najważniejsze infrastruktura i kolejarzy ostatnio powtarzają, że jak będziemy przyzwoitą infrastrukturę to sobie swoje pociągi zarobimy, jeżeli pociągi będą rzeczywiście jeździć nie stać zimno i szybko nie wolno to jest tak naprawdę 1 składem można przewidzieć znacznie więcej pasażerów znacznie szybciej rotować być kilka razy na tej samej trasie tego samego dnia wyżej będziemy się w Warszawie do przez przysłowiowego Wrocławia 2 godziny to po 4 godzinach będziemy z powrotem możemy znowu Warszawy Wrocławia, czyli ta infrastruktura jakość infrastruktury nie przesądza o tym jak nas widzi klient ją o tym jak pracują nasze inwestycje nasze zasoby Urząd Transportu Kolejowego informuje o tym, że wiele pociągów, które przekroczyło czy też przekroczy już 40 lat co oznacza, że będą stare pociągi, zważywszy na decyzję, którą pan postawił do obliczenia 30 lat to to taki okres minimum, kiedy pociąg ma służyć poniedziałkowy Puls biznesu z kolei informuje o tym, że wymiana pociągów pochłonie co najmniej 30 miliardów złotych czy rząd Polski na to gotowe no właśnie to jest dość poważny problem, bo to są kwoty bardzo duże my cały czas trochę byliśmy na kredyt inwestycji jeszcze socjalistycznych dlatego pociągi mają 40 lat, bo kiedyś kupowano w miarę sukcesywnie później była kompletna klapa zamrożono inwestycje kolejowe na dobry 2025 lat całkowicie no mu wracając trochę do tego, o czym mówić o samym początku programu, jeżeli kolejność zwijać to co kupować nowy sprzęt to ma być po prostu wykorzystywać do granic możliwości do eksploatowania technicznego infrastruktury i tabor dzisiaj obudziliśmy trochę zimy jednak temu kolej w Polsce chce mieć nowoczesną kolej w Polsce i trudno jest kupić nowe pociągi już nawet nie jest wyłącznie kwestia tego czy mamy na to pieniądze po prostu nikt nie wypełni wyprodukuje 1000 lokomotyw 1 rok, bo nikt nie trzyma na półce lokomotyw to są to to jest sprzęt, który się z produkuje na konkretne zamówienie i te moce przerobowe tych producentów taboru czy to krajowych i zagranicy wcale nie są nieograniczone, bo to nie jest towar masowy w związku z tym mamy tutaj poważny problem i ta świadomość również samorządach zaczyna się przebierze, owszem, świata służba zdrowia, ale transport to jesteś bardzo poważny wydatek i trzeba mieć trzeba mieć odłożone środki co rok co roku składać tą 1 trzydziestą, żeby po 30 latach kupić nowy pociąg miejsce tego, który powinien być ze złomowany ile kosztuje pociąg, ale nie pytam pana dlatego mam zamiar kupić tylko tym przekonać się 1 taki skład 1 może być wart no takim powiedzmy zespół trakcyjny do ruchu Regionalnego to będzie 2020 kilka milionów złotych będą do 80 000 000zł no to są naprawdę bardzo konkretne wartości oczywiście to wykorzystanie czy rzeczywiście czy użyteczność tego sprzętu zupełnie inna niż samochodu Jon on przyjeżdża setki tysięcy km w ciągu miesiąca czy w ciągu roku, ale trzeba na początku zainwestować, żeby w ogóle mieć po jakimś czasie takie Pendolino skoro pan w życiu tym przykładem 80 000 000zł jest w stanie się zwrócić bardzo trudno powiedzieć, bo generalnie Przewozy Przewozy pasażerskie poza tym najwyższej klasy tak jak powiedzmy Pendolino są są deficytowe to to jest kwestia opłat za infrastrukturę tutaj jakieś uruchamiamy pociąg musi mieć po pierwsze, ten tabor, który będziemy obsługiwać tę relację, ale podróż musimy zapłacić za dostęp do torów to nie jest takie oczywiste jak na drodze druga darmowa jak ktoś chce jechać to w większości przypadków może jednak z tej drogi korzystać w przypadku torów za każdy kilometr trzeba zapłacić i to jest trochę decyzja państwa czy ten temat będzie drogi czytanie czy infrastruktura i dobrej jakości czy będziemy właśnie powolutku się gdzieś tam urwali niego nie specjalnie będąc konkurencyjnymi wobec innych środków transportu jest, więc to trzeba było liczyć z takim rachunku ciągnione wydaje się, że cena jest jednak stawiana jako generalnie funkcja popytu, czyli tego ile ludzie byli skorzy byli zapłacić za ten bilet, jeżeli to jest mniej to można budować pociągi piętrowe, żeby za 1 zamachem zabrać więcej to jest kwestia dobrania raczej sprzętu po to, jakie są możliwości rynku mówi o tych wyzwaniach, jakim dla rządu jest tabor kolejowy biorąc pod uwagę wszystkie programy choćby kolei +33 czy jesteśmy w stanie zapewnić naszych słuchaczy za 1015 lat ten tabor będzie na tyle przyzwoity, że to będzie pociągami podróżować chętnie często wydaje się, że także, że po takich po takim odbiciu się takiego zupełnego dna jeśli chodzi o polską kolej, które nastąpiło 56 lat temu, kiedy zmieniły się te trendy okazało się, że przybywa pasażerów wydaje się, że świadomość rządzących tych, którzy nie, którzy planują rozwój transportu jest jednak znacznie większa i wszyscy widzą mają świadomość tego że, że tabor trzeba będzie inwestować pytanie teraz jest źródła finansowania póki co finansować przede wszystkim rozwój kolei pieniędzmi unijnymi dzisiaj w związku z tym, że pieniędzy unijnych będzie mniej i skłonność Unii do finansowania tych tradycyjnych inwestycji już nie może mniej innowacyjnych może mniej, pchając do pociągu przez myśl tego, o czym mówimy zmian na świecie to jest jak najbardziej pomysłem transportem innowacyjnym tak jeśli chodzi o ten aspekt ekologiczny tak naprawdę rozpoczął jako pociągi to proste urządzenie w gruncie rzeczy to jest może zaproponować rozwiązania, które staną się innowacyjne będą związane z koleją na pewno tak natomiast ni mniej musimy mieć świadomość w mieście cały czas musimy odbudować na taką dość tradycyjną flotę pociągów to nie także my potrzebujemy niesamowite ilości pociągów szybkich po rozpędzając się do 300km/h my potrzebujemy bardzo dużej ilości pojazdów, które obsłużyły ruch regionalny, żeby codziennie można opierać do szkoły do pracy do na koncercie do lekarza to co tak naprawdę pociągów Pendolino mamy 20 możemy kupić w Polsce jeszcze drugie 20 czy trzecie 20, ale nigdy nie kupimy kilkuset, bo nie będzie takiej potrzeby, bo tych przejazdów z bardzo wysokimi mógł prędkościami w bardzo komfortowych warunkach nie potrzebujemy tak dużo, bo jeździmy codziennie między aglomeracjami jeździmy od czasu do czasu natomiast do pracy do szkoły jeździmy codziennie, a nawet kilka razy dziennie w związku z tym wyzwaniem jest przede wszystkim tam regionalny, który musi bardzo często ten pociąg między stolicą jak dużym miastem wojewódzkim może być co godzinę ten pociąg wyjedzie do szkoły pieniędzy to 10 minut dziękuję panu bardzo opowiedzieć prognozy na najbliższe lata myślę, że zachęceni państwo za chwilkę się dzieci do pociągu, słuchając najpierw informacja później w drugiej części naszego przedpołudniowe programu Radia TOK FM Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był z nami dziękuję bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!