REKLAMA

Sprawiedliwość w sieci

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2020-01-14 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:57 min.
Udostępnij:

Od pewnego czasu internet służy jako narzędzie wymierzania sprawiedliwości. Na tym polega zjawisko zwane "kulturą call outu". Nie jest ono jednak wolne od tych samych niedoskonałości i niebezpieczeństw, które cechują wszelkie inne ludzkie aktywności.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński dzień dobry na początku lat dwutysięcznych można było jeszcze wierzyć, że internet jest spełnioną utopią nawet jeśli za jego sprawą nie zapanowały jeszcze wolność równość tolerancja to z całą pewnością już wkrótce zapanują wyobrażano sobie wtedy sieć jako przestrzeń niepodległą wobec nieledwie wszystkich dolegliwości trapiących ludzkość w sferze Realu przemocy zawiści dyskryminacji niesprawiedliwości hipokryzji wygenerowany przez Rozwiń » nowoczesną technologię zbiorowy umysł, w którym każdy uczestniczy na równych warunkach i w którym każdy ma nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną szansę na pełną ekspresji własnych wizji marzeń i potrzeb słowem eldorado kraina, która nieprzypadkowo była w pierwszej dekadzie rewolucji cyfrowej przywoływana nader chętnie, kiedy się zmieniło, kiedy nastąpiło rozczarowanie, kiedy po raz pierwszy zorientowaliśmy się że, choć internet daje nieskończenie wiele fantastycznych możliwości to zarazem cechują go dokładnie te same ograniczenia i wady, które cechują wszystkie inne ludzkiej aktywności proces stopniowego urealnienia rzeczywistości wirtualnej to ostatnie 1015 lat mniej więcej w tym czasie metaforyczne eldorado stało się całkiem dosłowną krainą złota utopijnej komuny, w której każdy może być twórcą, bo rację bytu tracą w niej wszystkie dawne podziały hierarchie internet stał się 1 wielkim domem towarowym potężnym przedsiębiorstwem bazarem do ostatniego centymetra pokrytym straganami, których właścicielom zależy tyleż na tym, żebyśmy nabywali od nich konkretne towary ile na tym, żebyśmy tego bazaru nigdy nie opuszczali stąd oszałamiające inwestycje w produkty technologie mające nas tam zatrzymać skolonizować naszą uwagę jak najdłużej nie wypuszczać nas z toksycznego uścisku nic dziwnego, że tak skonfigurowany krajobrazie znakomicie odnaleźli się także specjaliści od marketingu politycznego za sprawą portali społecznościowych platform, których użytkownicy mylnie sądzę, że są aktywnymi podmiotami nie zaś przedmiotami rozmaitych działań operacji dotarcie do rzesz potencjalnych wyborców wyborczy stało się dziecinnie proste zaś możliwości manipulacji, które dają te wszystkie niesłychane technologiczne rozwiązania są jak wiadomo na dobrą sprawę nieskończone i tak niegdysiejsza kraina szczęśliwości szczerości bezpośredniości stała się terenem bezwzględnych walk rozmaitych stronnictw partii czy raczej wynajmowanych przez nie mniej lub bardziej szemranych ekspertów odłączenia ludziom w głowach tym samym prysły również marzenia o przestrzeni w pełni Demokratycznej, w której nie ma już Żyda ani poganina nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego nie ma już mężczyzny kobiety wszyscy bowiem jesteście kimś 1 jak profetyczne zauważa Święty Paweł stało się zgoła odwrotnie, pozostając pod władzą tego cudownego narzędzia, które miało wyzwolić nas wszelakich partykularyzm ów z nową energią się nie pogrążyli ćmy zamiast wypływać na szerokie globalne wody zaczęliśmy wirtualnie grupować wokół wąskich perspektyw zamiast poszukiwać tego co uniwersalne zatraca się w wojnie tożsamościowej, w której zarówno prawica, jaki lewica pielęgnują przekonanie o fundamentalnym znaczeniu różnic starannie wystrzegają się myślenia o podobieństwach, ale być może najbardziej dotkliwą konfrontacją było uświadomienie sobie i to już na stosunkowo wczesnym etapie, że sfera wirtualna nie jest obszarem wolnym od przemocy można powiedzieć wręcz przeciwnie jest obszarem, w którym przemoc nie tylko jest intensywnie obecna, ale także nabiera nowych nieznanych dotychczas formy i oblicz przykłady jest ich mnóstwo wyszydzanie upokarzanie limitowanie publikowanie kompromitujących materiałów wszystko jedno prawdziwych czy fałszywych, które natychmiast w 1 chwili ulegają dziesiątkom tysięcy wielokrotnie, a wszystko to nie wymazy ważne pozostające w cyfrowej wieczności już na zawsze nieustannie obecne w permanentnej teraźniejszości świecie, w którym przeszłość praktycznie nie istnieje, bo wszystko jest dostępne online przez 24 godziny na dobę tu odsyłam do kwadransa pt. wieczna internetową internetowe potępienia, w którym była mowa w tych sprawach rozczarowanie można, by wyliczać jeszcze całe mnóstwo, niemniej bez wątpienia internet i w ogóle rozwój cyfrowych technologii komunikacyjnych w sposób fundamentalny odmienił nasze życie także najlepsza nie ma tu miejsca czasu i powodu, żeby wszystkie wymieniać poprzestańmy także na zjawisku, które mieści w sobie zarówno aspekty niewątpliwie pozytywne jak te niebezpieczne zjawisko, w którym odzwierciedla się w pełni potężne, ale i ambiwalentny potencjał współczesnych technologii mam namyśli używanie internetu jako nośnika politycznej społecznej zmiany jako instrumentu służącego rozmontowywanie struktur przemocy i uprzedzeń seksualnych rasowych i wszelkich innych jako narzędzia będącego doskonałą bronią tych dotąd pozbawionych głosu opresja nowa innych wykluczonych albo po prostu tak czy inaczej bezradnych wobec tego charakterystycznego konglomeratów władzy przywileju bezkarności, na który bezustannie się w różnych miejscach tej kultury natykamy od pewnego czasu funkcjonuje sieć zjawisko tzw. Colau tu co można luźno wytłumaczyć jako wywołanie albo po prostu ujawnienie tak głęboko komponowało się ono cyfrowy krajobraz, że doczekało się nawet określenia kultura Kola autu co niechybnie wskazuje, że sprawa jest całkiem poważna no właśnie w kulturze Kol auto chodzi właśnie o to, że aby, żeby ogromny potencjał internetu ksiądz moralnie chwalebną słuszną sprawę walkę z przemocą dyskryminacją i uprzedzeniami przykładem był jest z pewnością choćby ruch mitu, choć zarazem nie jest tutaj do końca reprezentatywny, bo istotną jego częścią był jednak zaangażowanie i praca dziennikarzy dziennikarek śledczych generalnie jednak Cola to po prostu demaskowanie w internecie przede wszystkim w portalach społecznościowych osób, które zdaniem ujawniających posługują się językiem dyskryminacyjnym stosują przemoc albo mają na koncie jakieś inne przewinienia w praktyce pojedynczy Kola uruchamia zazwyczaj lawinę udostępnienie konsekwencje zaś dla nazwijmy to wykonał poważnych bywają dotkliwe z utratą pracy albo sankcjami karnymi włącznie o dewastacji wizerunku już nawet nie wspominając niewątpliwie głęboką i przenikliwą myślą o charakterze tyleż empirycznym co filozoficznym jest diagnoza będąca podstawą każdej refleksji wywodzące się dwudziestowiecznej psychoanalizy niezależnie od tego jak się całość dorobku tej dziedziny ocenia brzmi ona wolnej para w razie mniej więcej tak im bardziej jesteś przekonany o własnej słuszności czystości, tym bardziej powinieneś być wobec siebie podejrzliwe nie inaczej jak się wydaje jest w przypadku animatorów i animator kultury Cola tu, o której całkiem niedawno wypowiedział się to niezdecydowanie krytycznym sam Barack Obama w rozmowie z młodymi aktywistami przestrzegł przed uwodziciel z kim urokiem przekonania o własnej moralnej wyższości czerpanym z internetowego piętnowania nawet jeśli piętnowany faktycznie popełnił jakieś przewinienie, zwłaszcza jeśli polega ona na użycie jakiegoś niefortunnego słowa albo zwykły nietakt cie rzecz w tym bowiem, że w kulturze Kol autu ani intencje ani proporcje wydają się nie mieć znaczenia po prostu jeśli sprzeniewierzyła się określonym regułom komunikacji uruchamia się wobec siebie lawina piętnujących wpisów tego rodzaju pospolite internetowe ruszenie wielokrotnie doprowadziło już do infamii i społecznego ostracyzmu wobec osób, których jedynym występkiem były np. cokolwiek niewybredne żarty albo głupie komentarze pod zdjęciem i chyba właśnie tutaj jak się wydaje leży największe niebezpieczeństwo zjawiska, którym mówimy internet to wciąż jeszcze przestrzeń nie do końca rozpoznana przestrzeń, w której poruszamy się niejako po omacku i której natura bardzo specyficzny sposób oddziałuje na nasze funkcje poznawcze, siedząc przed ekranem komputera obcując z wirtualnymi awatarami ani żywymi ludźmi tracimy w jakimś stopniu zdolność do racjonalnej analizy sytuacji banki informacyjne, w których pływamy często w ogóle nie zdając sobie z tego sprawy te środowiska cechujące się wysokim współczynnikiem zgodności poglądów spotykamy w nich ludzi, którzy są do nas podobni myślą mówią zasadniczo podobne rzeczy co my tego rodzaju Milija naturalny sposób wzmacnia tendencje plemienne, a współczesna intensywnie rozemocjonowane kultura trenuje nas do reagowania lękiem i oburzenie w odniesieniu do poglądów przeciwnych naszym własnym, żeby się o tym, przekonać wystarczy poczytać dyskusje nie tylko w Polskim internecie ta mieszanka powoduje, że kiedy dodatkowo nabieramy poczucia moralnej słuszności skądinąd często faktycznie, występując w słusznej sprawie tracimy z oczu wszystko inne przyłączamy się niekiedy w najlepszej wierze do fali udostępnienie komentujemy przepełnieni sprawiedliwym gniewem demaskuje ludzi w oczywisty sposób złych dyskryminacja rów przemoc owców Miś Yogi ludzi nadużywających władzy przywilejów i może właśnie, dlatego że działamy w poczuciu moralnej merytorycznej racji przestajemy czasem dostrzegać niuanse nie zauważamy, kiedy sprawiedliwy gniew niepostrzeżenie zamienia się w panikę moralną, kiedy na realne albo wyobrażone zagrożenie odpowiada już wyłącznie skrajnymi emocjami skrajne emocje zaś mają do siebie, że kreują rzeczywistość czarno-białą po 1 stronie jesteśmy wówczas my części nie skala słusznie poprawni przekonanie o niekwestionowanej oczywistości własnych myśli działań po drugiej stronie oni źli straszni odrażający w takim uniwersum nie działa w wartościowe logika nie działają obowiązujące wszędzie indziej reguły dochodzenia doprawdy weryfikowania twierdzeń, a przede wszystkim świadomość skomplikowania niejasności ludzkich spraw ta świadomość skłania raczej do powściągliwości i korzystania z powszechnie dostępnych instrumentów wypracowanych na gruncie prawa nie zaś do podążania za choćby najbardziej przekonującym poczuciem własnej słuszności prawne instrumenty z kolei nie wzięły się przecież niczego są wyrazem tego co o świecie i o sobie wiemy są, więc takie ani inne, włączając w to domniemanie niewinności prawo do obrony procedurę ustalania faktów przez kilka zaangażowanych w proces podmiotów, bo odpowiadają sytuacji poznawczej, w której jako ludzie znajdujemy nie dysponujący pełnią wiedzy na dzień dobry Amelii z mnóstwem Zakrzewie błędów poznawczych, które nieustannie deformują nam obraz świata kultura Kol auto natomiast swoich najbardziej radykalnych przejawach operuje klasycznie nie zwrotną strukturą myślową, której sam fakt oskarżenia automatycznie dowodzić ma własnej prawdziwości ktokolwiek zaś wyraża wątpliwość ten jest w zasadzie wspólnikiem oskarżonego w jego osobie, wspierając machiny przemocy dyskryminacji, działając na jej rzecz, a może i w jej imieniu skoro jednak wyrażenie wątpliwości jest tożsame z atakowaniem ofiar tym samym zaś oskarżenia nie wolno kwestionować znikają warunki pod którymi może ona zostać w ogóle realnie zweryfikowane nie ma po prostu takiej możliwości logika tej sytuacji nie przewiduje wpada się tutaj skądinąd 1 z najbardziej klasycznych pułapek charakterystycznych dla myślenia spiskowe go wszystko potwierdza wyjściową tezę, a każdy, kto ją podważa jest albo świadome albo nieświadomym wspólnikiem sprawców z tego zamkniętego kręgu nie ma wyjścia po przekroczeniu pewnej granicy kontakt z rzeczywistością zostaje definitywnie utracony w efekcie znika różnica pomiędzy prawdą i kłamstwem wraz z nią natomiast znika także gradacja przewinień sprawy błahe sąsiadują z naprawdę poważnymi autorze chamskich odzywek ludzie popełniający nie tak ordynarnie albo po prostu obdarzeni kiepskim poczuciem humoru lądują w 1 szeregu z autentycznymi przestępcami dokonującymi poważnych nadużyć nie ma pomiędzy nimi różnicy, bo nie sposób jej uzasadnić, a nie sposób uzasadnić, bo poziom wzmożenia oraz stosowane środki są we wszystkich tych przypadkach jednakowe prowadzi to niestety do banalizacji wielu istotnych problemów i paradoksalnie przyczynia się do bezkarności autentycznych sprawców przemocy daje, więc efekt dokładnie odwrotny do zamierzonego czy jest na to jakaś rada taka jak w odniesieniu do każdej innej ludzkiej działalności pamiętać o własnej ambiwalencji podatności na skrzywienia poznawcze wystrzegać się moralnego wzmożenia bezwzględnego poczucia słuszności unikać rewolucyjnego zapału zgasić skrajne emocje pamiętać o niuansach nie wierzyć w czerń Biel stosować procedury i powoływać instytucje zamiast ufać oczyszczającej mocy żywiołu, zwłaszcza internetowego ten program wydaje Anna Piekutowska jeszcze nazwę Tomasz Stawiszyński bardzo dziękuję i do usłyszenia na przypominam, że wersje pisane tych audycji mogą państwo znaleźć na stronie internetowej Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie roczne pakiety TOK FM Premium 50% taniej!

KUP TERAZ do 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array