REKLAMA

"Wiedźmin" i "Gra o tron", czyli co nas kręci w kazirodztwie?

Wieczór Radia TOK FM: Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-01-14 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:51 min.
Udostępnij:

Wątki związane z kazirodztwem zastanawiająco często zaczynają się pojawiać w produkcjach serialowych, zwłaszcza w tych z kategorii fantasy. Dlaczego akurat motyw tego tabu jest w nich tak chętnie wykorzystywany?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM dobry wieczór Tomasz Stawiszyński zaczynamy wieczór Radia TOK FM taki trochę nietypowy to będzie wieczór przerywany pośrodku z przerwą czy wkładką nawet można powiedzieć ten wieczór, bo po dwudziestej drugiej zamiast zwyczajowej godziny filozofów będzie połączenie z imprezą rozdania paszportów polityki jest Marta Perchuć Burzyńska na porozmawia ona z laureatami tego wyróżnienia wszystkich laureatów będziemy wtedy znali no właśnie po dwudziestej Rozwiń » drugiej łączenia, a po dwudziestej trzeciej znowu wracamy z tym wieczorem godzina filozofów NATO teraz tak powiem po kolei co będzie w programie już za moment pojawi się tutaj dr Piotr Toczyski medioznawca z Akademii pedagogiki specjalnej będziemy rozmawiali o serialach, ale nie wszystkich serialach tylko w szczególności o serialach Fantazy i pewnych osobliwych wątkach, które w tych serialach się pojawiają wątkach mitologicznych, ale i psychoanalitycznych psychoanaliza z kolei skądinąd mitologią bardzo intensywnie się interesowała Zygmunt kraj właściwie przywrócił język mitologiczne psychologii takie sformułowania kompleks Edypa np. kompleks Elektry odwołujące się właśnie bezpośrednio do mitologicznych figur to są sformułowania, które środowi zawdzięczamy i w ogóle taka perspektywa, która każe mitologia widzieć pewnego rodzaju strukturę symbolicznie postacie wiosną ludzkiej psychiki to jest wszystko zasługa psychoanalizy no właśnie będziemy te wątki psychoanalityczne wydobywać w szczególności wątek kazirodczy, który jest niezwykle intensywnie eksploatowanych tych najnowszych produkcjach Fantazy bardzo popularnych skądinąd i pozostawiamy, dlaczego akurat dzisiaj tego rodzaju wyobrażenia powracają takiej ani innej formie po dwudziestej drugiej tak jak powiedziałem rozmowa z laureatami paszportów polityki, a po dwudziestej trzeciej w studiu pojawi się prof. Hannibal Lecter przepraszam prof. Lecter Lech uległ termin akowski prof. Hannibal akowskiej prof. Lech Nijakowski no właśnie tak już przepraszam bardzo pomyliłem się z tego wszystkiego przecież przecież Lech Nijakowski bywa tutaj bardzo często, więc powinienem właściwie 1 na 1 oddechu wymienić jego imię nazwisko, ale cóż prawdopodobnie to reakcja na 1 z naszych ostatnich rozmów spowodowała u mnie takie zawirowanie językowo myślowe przypomnę profesor niejako ski był moim gościem tutaj jeszcze w listopadzie bodaj i rozmawialiśmy o jego tekście tekście naukowym opublikowanym w naukowym czasopiśmie tekst nosił tytuł ludobójstwo klimatyczne i był taką analizą tego co może się wydarzyć w przyszłości na terenach, które dotknięte szczególnie intensywnie będą katastrofą klimatyczną profesor niejako ski zajmuje się m.in. mobilizacją ludobójczy i różnymi w ogóle trudnymi ciemnymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem człowieka no i no właśnie w tym swoim tekście analizował możliwość wystąpienia dość drastycznych zjawisk na różnych terenach, które niektóre katastrofą klimatyczną będą objęte ten tekst przepraszam ta rozmowa została przypomniana w formie tekstu także na stronie internetowej Radia TOK FM całkiem niedawno no cóż wybuchła jakaś epidemia dziwnych postów i tekstów na różnych prawicowych portalach, z których ni mniej ni więcej tylko wynikało, że autorzy owych tekstów tyle zrozumieli z tego co niejako ski powiedział, że zachęca on w jaki sposób do praktykowania kanibalizmu i że w ogóle jest kanibalizmu jakimś osobliwym zwolennikiem towarzyszyły temu różne jakieś takie określenia rodzaju przerażające tezy prof. Uniwersytetu albo absurd na antenie Radia TOK FM, a więc postanowiliśmy się spotkać dzisiaj nieplanowany sposób skomentować to całą aferę związaną z rzekomi rzekomymi prelekcjami ani balistycznymi Lecha ani akowskiego i przy okazji pomówić trochę w ogóle po pierwsze, ostanie debaty na temat katastrofy klimatycznej stanie debaty publicznej w ogóle no i funkcjonowaniu także jakiś przynajmniej części polskich mediów no właśnie to jest plus minus plan na dzisiejszy wieczór Małgorzata Łuczyńska ten program wydaje zdaniem Kowalewskiego realizuje opiekę duchową jak to często bywa sprawuje Paweł Kierzniewski, a w studiu dr Piotr Toczyski dobry wieczór na wierzch medioznawca Akademia pedagogiki specjalnej oglądałeś ostatnie jakiś ciekawy serial, w którym pojawiały się wątki, które będzie dzisiaj rozmawiać ostatnio, czyli w ostatnich kilku latach oglądały co najmniej kilka sezonów takich seriali i cała teatralna oczywiście, że fabuła wprowadzona w 2 przez o kazirodztwo tak to nazwijmy i ostatnim w zasadzie w miesiącu Wiedźmina oczywiście najważniejsza Polska powieść okresu transformacji co czytałem ostatnio, że w zasadzie cała sąd ma również wprowadzona jest ruch na silniku każdy most no właśnie, bo będziemy rozmawiali dzisiaj o serialach o mitach i pewnych wątkach takich nazwijmy to psychol analitycznych mitologia to znaczy to są wątki, które psychoanaliza oczywiście z mitologii rozmaitych wydobywa no ale też czyni z nich centralne kategoria rozumienia dynamiki ludzkiej psychologii, czyli właśnie wątkach związanych z kazirodztwa, które wątki zastanawiająco często sposób zaczynają się pojawiać w produkcjach serialowych, zwłaszcza tych, które operują uniwersum Fantazy może najpierw skupmy się na samej popularności tego gatunku, która przecież nie jest wcale taka znowu oczywista Fantazy to jest taki gatunek literacki, który chyba się na dobrą sprawę zaczyna od Roberta Erwina Howarda, czyli twórcy niezapomnianego Conana Conana scenerii później uzyskuje taki swój pełen wyraz w chyba dzisiaj najdoskonalszym udziela z tego gatunku wciąż jeszcze niekoronowany niekwestionowanym zdecydowanie, czyli władcy pierścieni Johna Ronalda rola Tolkiena no, a później to już oczywiście jest rozkwit najrozmaitszych opowieści Sak komiksów filmów spośród, których gra o tron właśnie wspomniana przez siebie jest ostatnim takim niesamowitym hitem, ale skąd twoim zdaniem akurat popularność tego gatunku w ostatnim czasie przeczytałem przed naszą rozmową swój bardzo ciekawy tekst z charakterów poświęcone właśnie grze o tron, gdzie postawiłeś taką tezę, że być może to jest popularno ta popularność bierze się także to że, że my sami żyjemy trochę w takich czasach jak tam przedstawiony opis, bo to brzmi na pierwszy rzut oka kontrowersyjne jest kilka takich rzeczywiście spojrzę na to, że żyjemy z nowym średniowieczu paru różnych ludzi używało tego sformułowania jak Algieria np. reszta tak, ale mamy taką metaforę średniowieczną, która co rusz gdzieś tam wyskakuje z analiz politologicznych posługują się cen różni politolodzy, żeby pokazać jak geopolityka z jakimś sensie skręciła w kierunku budowania jego ładne imperialnego inne osiedla leśnego zarazem nie posługują taką jak opowieścią o konkurujących i rozchwianych tożsamość lojalność 3 dzisiaj to są to jest pod hasłem płynnej nowoczesności znany w tej metaforze na osiedle leśne jest Vitesse takie tryby czegoś jeszcze inni myśliciele nazywani media widmem wyznał media realizm jakoś na etapie pisania, kiedy większego już opracowania skojarzyłem sobie, że jedni drugich nie czytają albo czytają bardzo powierzchownie powiedzmy, że takim łącznikiem w jakimś sensie był Umberto Eco, który nas użył tego słowa nowe średniowiecze w takim sensie łączny jego czytali wszyscy, ale jest kilka środowisk używających odwołań do średniowiecza po to, żeby coś powiedzieć o naszej współczesności czy jakichś dziwnych waluta dziwnych granicach zmieniających się Dyrekcji jest np. przykładem zmieniających się granic imperium, bo do imperium można dołączać, ale można się z niego odłącza się, że Unię Europejską tak jakby chciał prof. Zielonka z Oksfordu uznalibyśmy za na osiedlu leśnym byt, czyli takie nowe imperium to przykład brexitu oświadczył, że profesor miał rację swojego Ros Europa jako Targu wiele lat temu sam ja bym wprowadził jeszcze 1 perspektywę patrzenia na współczesność przez pryzmat średniowiecza właśnie taką może bardziej związaną z wymiarem społecznym funkcjonowania dzisiaj aniżeli właśnie, przyglądając się tym kwestiom geopolitycznym to Anthony Giddens często do tego się odwołuje powiada mianowicie, że dziś skuteczna przede wszystkim rozwoju technologii informacyjnych portali społecznościowych, kiedy właściwie granica pomiędzy tym co prywatne publiczne się totalnie rozmyła i z pewnością przesunęła, kiedy właśnie wszystko robimy taki sposób, że inni na to patrzą, jakby nasze funkcjonowanie jest nieustannie pod nadzorem innych i kiedy wstyd się stało też taką zasadniczą emocją zasadniczym lękiem i w ogóle metod zbiorowego zawstydza Ania takiego wystawiania na pośmiewisko szydzenia itd. to są metody, które w uniwersum portali społecznościowych się stosuje nagminnie no, że to jest właśnie sytuacja, która łączy naszą epokę z epoką średniowiecza, kiedy też właśnie wszystko było na widoku to znaczy żyło się na widoku takiej sfery prywatnej, jakiej jeszcze do niedawna mówiliśmy, zanim nam odebrały to instagram Facebook itd. wtedy absolutnie w ogóle nie było no i znowu wstyd był też 1 z dominujących emocji i takie publiczne piętnowanie zawstydzanie itd. było na porządku dziennym co sądzisz o takim spojrzeniu na to też dokłada swoją cegiełkę prawda, że ten średniowieczny metaforze stosują, jakby internet jako przykład, czyli to, że mamy takie płynne medium, które właściwie bardzo mocno przenika rzeczywistość otrzymaliśmy bardziej czy mniej przez to, że jesteśmy coś w tym internecie czytam jesteśmy prawdziwi wsi czy nie, jeżeli np. sięgamy po takie ostre słowa jakoś przemoc werbalna czy wręcz mowę nienawiści co bardziej sobą 3 mniej czy też taka persona to jasne czy to jest należy to co płynie z samej istoty SA tez odsłonięcie się, bo tego byśmy 20 lat temu nie zrobili żaden redaktor takiego listu nie puszczą sami byśmy co najwyżej jako jakiś anonim próbowali wysłać nie wyszłoby to na widok publiczny winnej formule niż nam ach, no właśnie, bo zjesz zostaje jestem bliższy raczej myśleniu, że to jest odsłanianie się, choć oczywiście wyciągają z nas to nowe technologie mnóstwo rzeczy i też wytwarzają mnóstwo różnych jakości, które wcześniej były nieobecne, bo technologia też nas zmienia to znaczy raczej nie nie nie jest także ona tylko jakiś bierny sposób nam do czegoś służy tylko ona nas też oddziałuje zwrotnie to wiadomo natomiast w tym dlatego raczej mi się wydaje, że tutaj mamy do czynienia z odsłania niem, że często jak się obserwuje to co ludzie piszą na portalach społecznościowych można odnieść wrażenie, że to są takie rzeczy, które oni skądinąd i tak w różnych miejscach np. mówili, ale właśnie wyłącznie do wąskiego grona bliskich kolegów rodziny przy stole z wujem na teren ważnym elitarność, a leśnej karczmy, a jeszcze nam się pojawia mniej tej dworskiej takiej konwencji tuje sprawdza, ale ona też w jakiś sposób funkcjonuje instagram trochę taki bardziej Dwór Facebook to może ta karczma trudno powiedzieć w tej chwili, ale rzeczywiście to są byty, które nas niejako w średniowieczu umieszczają, czego bym też to inspirujące swoje jeszcze czerpie z tego sobie stąd też w Alior jako kolejny przykład średniowiecznego sposobu bycia razem w do seriali przyjmijmy te wykładnie twoją, że mamy tutaj rzeczywiście do czynienia, z czym chce jakoś nam odzwierciedla rzeczywistość, w której funkcjonujemy to pewnie też cała kwestia dość brutalnych rozgrywek o władzę i takiego świata, w którym nie liczą się właśnie za bardzo różne sentyment i Mimi Kret tylko raczej prowadzi dość brutalną grę to jest coś takiego co jednak ryzykujemy ze świata dookoła co tam jest podane w takiej bezpośredniej formie, ale skąd te wątki wątki kazirodcze twoim zdaniem tutaj Małgosia pisze słusznie skądinąd na czy to Paweł nie to Paweł to przepraszam, bo tutaj duchowy opiekun duchowy naszego naszego programu, a skąd ty w ogóle wiesz Paweł takie rzeczy ja tutaj przed chwilą przestępca co napisał jestem zszokowany po prostu co to co to ma być w ogóle Paweł tutaj pisze Paweł Kierzniewski, że statystyki po chyba też pokazują, że jest pewien trend związany z kazirodztwa Małgosię na obszarze, a nawet życiu nie widziała takich rzeczy Paweł naprawdę nie wiem, skąd masz takie informacje, ale wolę nie wiedzieć no w każdym razie to się też tutaj odbija jakoś dr hab wiadomo co to jest za to rajcy i mógłby się cieszyli na tę, bo kategoria, którą rzeczywiście uważa za kluczową do zrozumienia ludzkiej psychiki gdzieś się tutaj też ujawniają, a my wiemy o tym, dzięki internetowi z niego być może byłoby to w zakamarkach jak gabinetów psychoterapeutycznych może gdzieś na KZK teraz wiemy już na pewno także globalnie rzecz biorąc i w tym co nam kultura przynosić dzielnice takie seriale Fanta, gdzie możemy trochę zobaczyć puszczone wodze fantazji i to co jak strona pornograficzna w swoich statystykach chętnie jako sumienny ujawnia zaraz pokazuje akt wyraża się coś takiego, dlaczego ja sięgam z reguły do takiego myślenia mitycznego do opowieści o tym, że istotami mistycznymi, mimo że też psychologicznymi co pewnie bliższe gangowi, który też znacznie więcej, ale wyobrażam sobie to także 6 w naszej takiej zbiorowej opowieści, którą na swój własny temat głosimy czy to sami przed sobą czy nawet gdzie na sobie tkwi w nieświadomości gdzieś pojawiają się popędy, których wyrazić przegadać nie było sposób Jan potem to co wyparte wraca jako przeznaczenie nas albo profesora angielska skoro jak resort, więc nie można było o tym, swobodnie rozmawiać o tym, dlatego, że niema jeszcze póki co nie jak z bezpłatnych godzin konsultacji dla każdego wchodzącego w dorosłe, żebym mógł sobie przez kilkadziesiąt godzin w roku np. po dywagować swobodnie swoich różnych swobodnych skojarzenia, które mogłyby np. naprowadzić na wrażenie takiego siebie, jakby nie chciał pokazać na Instagramie na Facebooku, które trafią do 3 SA oraz chama do czy Google, a pewnie byłby podobny jak rząd byłby trans, jeżeli wyniki dał czy przez wysublimowaną, jakby swoją formę działa jakiegoś kulturowego fantazji czy do tego z lat dziewięćdziesiątych polskiego też skądinąd opartego na nas na różnych klasycznych tekstach kultury np. 1 z dużych inspiracji Sapkowskiego obu firm żona Bruna na lata osiemdziesiąte Excalibur opartą na matrycy arturiańskich się z kim właściwie BUR man połączył to co z kolei Claude Levi Strauss tak antropolog francuskiej nazywał jednocześnie mitem et pal i także falowy wykona firma odmianami upomniano się pojawiły w taki przeplatające się w formule w tym filmie to była pewna innowacja w taki MiTo Graf Artur Joński i oczywiście Lewski legenda wnioski od średniowiecza skądinąd transmitują na taką opowieść o każdy los jako czymś co narusza ten ładny dworski porządek świata w świata aktu chińskiego czy wszyscy bohaterowie, którzy szlachcie szlachetnie połyskujących zbrojach tworzą jakiś kodeks rycerski dążą do jakiegoś ładu i często są Żerań jakimiś dziwnymi poglądami popędu to np. syn króla Artura ze związku kazirodczego, który na końcu zresztą zabija kazirodztwo i zabójstwo jako takie skondensowane sympatyczna historia fantastyczna historia, która w magiczny zakończyła się z reguły na weselu żyli długo, choć jeśli nic nie do Elano co było dalej rząd Journal pokazał pełną premedytacją co było dalej na ekranie i to on zapewne takim duchem, poruszając się wyobraźnią następców na pewno Sapkowski powołuje się nabór ma na kilku miejsc w takiej rozmowie z literaturoznawcą państwowym lesie historia fantastyka wyraźnie o tym, kiedyś na łamach świat filmu takiego magazynu napisał, że 1 z 4 dział, które uznaje za godne tego, żeby obejrzeć to Excalibur właśnie z tej konwencji fantasy wykonam też tam muzyczny, więc anonse firm tworzył Sapkowskiego czy są 2 są dla ze Schwarzeneggerem jeszcze taki nowy, który niedawno został zrobiony taki market Andrij ma to nie za dobre 2 pierwsze zysku Sapkowski też tak twierdzi nasze narodowe dzieło, bo tak chyba tego Sapkowskiego już trzeba zwracać gminie nazywać najważniejsze, że przełomu lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych jak co czytam Wojciecha Orlińskiego ostatnio w Gazecie to jest dzieło, które takiej matrycy kazirodczy arturiańskich trochę tak nie do tańca w zasadzie, jakby później już, bo jeszcze można się nie zorientować czytając opowiadania, ale później, kiedy saga się już zaczyna, a już, zwłaszcza finalna część sagi to jest tak oczywiste nawiązanie do mitów arturiańskich gorzej, że już niemożna się strony sytuacja absolutnie oczywiście pani jeziora tak oczywiście to jest tak organizm jest 1 wąskim długim co każe słono było w opowiadaniach zasygnalizowane choćby ten pierwszy odcinek to co obejrzeliśmy możemy pewnie śmiało omówi stan ten król VTS, którym miał dziecko ze swoją siostrą to dziecko straszy po nocach jako Strzyga zadaniem Wiedźmina jest zabić strzygę albo uratować szyby co akurat klub chciał tak, żeby to jego córkę Wiedźmin jednak od czarował i potem grach komputerowych z tego co czytałem nie grałem w niej są tam rozstrzyga jednak wraca do postaci strzygi jeszcze raz trzeba pomóc, więc bycie tym owocem związku kazirodczego rzecz tam kwestia czasu jakiegoś rzuconego, niemniej mamy kazirodztwo mamy nawet jakiś sposób po potraktowane nie pogardliwy tak ma im poniesione z reguły obiektem pewnego wstępu i pogardy kiedyś rozmawiałem o tym, też na łamach 1 z magazynu w oposa akurat prof. Doliński Dariuszem dolińskim psychologiem, który o emocjach społecznych opowiadał i Francji pogarda tak rozważaliśmy sobie prasowej, że kazirodztwo to raczej pogardy niż wstręt budzi u Sapkowskiego raczej nie grze tron też nie ci piękni ludzie rycerz niejako wzorowany na prawie, że także dalej świętym Jerzym jak na tym białym koniu naciera na smoka bardziej na konkursową pewnie myślą smok akurat mamy takie symbole taki symbolizm, który raczej buduje pozytywne rycerskie z takim etosem kodeksem, a jednocześnie okazuje się, że to jest brat, który ma z siostrą kilkoro dzieci ten, kto odkrył tajemnicę, że dzieci rodzą z kolorem włosów nie takim blond włosy dzieci urodziły się z oficjalnego związku małżeńskiego królowej króla, że to są dzieci królowej i brata ginie za to, że tę prawdę poznamy tego dowiadujemy tam później za sezon osadzania generalnie kazirodztwo napędziło temu powieść, dlaczego tak jest, że wyparte wraca w tej wersji to też ciekawy wątek, który tam się pojawił w pewnym momencie u siebie tego tutaj takiej ukrytej fantazji zakazanej fantazji, która zarazem symbolizuje istnienie jakiegoś innego wymiaru niż to co widać co zewnętrznie dostępne są takie poukładane harmonijne właśnie zamknięte w konwencji w tym całym blichtr dworskim w tym świecie, który jest takim światem stworzonym przez dobre bóstwo, które sprawuje nad nim nad nim sprawiedliwe rządy jest gdzieś jakaś inna prawda w rzeczywistości naprawdę o człowieku właśnie ukryta skomplikowana stabilizowana zakazana itd. to jest na pewno 1 bardzo interesujący wymiar to jest też mocno właśnie psychoanalityczne myślenia, ale tutaj przywołajmy może taką ciekawą polemikę pomiędzy Jungiem Freudem, bo tutaj nazwiska już już pojawiły właśnie dotyczącą tego obrazu kazirodztwa czy fantazji kazirodcze, bo to jest na dobrą sprawę powód, dla którego rozeszły się ostatecznie ścieżki to 2 ojców założycieli tradycji psychoterapeutycznej ona oczywiście i tak by się na pewno rozeszły, ale o to poszło tak formalnie przynajmniej, bo pierwsza książka taka autonomiczna autorstwa Junga one Dungę symbol Berlina libido symbolem przemiany libido to jest właśnie książka, w której on podejmuje polemikę z taką jednoznacznie seksualną wykładnią i samej psychiki ludzkiej to znaczy re interpretuje to pojęcie libido odchodząc od niego takiej jednoznacznej seksualnej proweniencji, a z drugiej strony jest książka, gdzie on właśnie analizuje wyobrażenia kazirodczy obecne np. różnych tekstach alchemicznych mitologicznych itd. na ile proponuje rozumieć metaforycznie to znaczy niejako pragnienia seksualne tak jakby chciał rozumieć to roli jako zwykłe marzenie seksualna skierowane w kierunku w stronę w stronę jakiś bliskich krewnych tylko jako pewnego rodzaju właśnie symboliczną metafora jakiegoś procesu o charakterze duchowym to znaczy czegoś co jest w istocie, jakby dążeniem do pełni psychologicznej rodzajem Unii pomiędzy zasadą męską żeńską itd. no, więc tu jest właściwie taka kość niezgody pomiędzy tymi tymi myśliciela ami taki też zarazem dwojaki sposób rozumienia tego tej fantazji także w tej naszej rozmowie w zasadzie można te za te 2 perspektywy jakoś uruchomić 1 to taka zupełnie metaforyczna druga to właśnie do sławna może po prostu o to chodzi pytanie czy metafora nie może się wyrażać dosłowności no możność gdzieś tam żyć do metafor wzywania pewnie gdzieś się już zostały z długiem, jakby mieli okazję po 100 latach porozmawiać ponownie może teraz rozmawiają Amazonek to by do takiego kompromisu jakiegoś próbowali, bo ta integracja zresztą w różnych moralność się psychoterapeutycznych w czasie z jakimś takim żywym tematem, kto wie może im się udało w każdym razie nie umiem powiedzieć czy jako nieświadomy niczego małe dziecko każdy z nas miał jakieś pragnienie bardziej seksualne był to wyraz pierwszego dążenia do jakiegoś rozwoju tak, który ma się zrealizować dopiero gdzieś po przejściu połowy życia jak rozumiemy też to zintegrowanie wcześniej jakiegoś pierwiastka kobiecego męskiego i niezależnie od jakiej płci jest wytworzenie sobie wokół tego jakiegoś spójnego systemu osobowościowe, bo co do tego się zdaje się sprowadzały Junga czy to jest dominujący impuls to wszystkim pewnie jest tak jak otworzymy pracę seksuologów oni traktują bardziej dosłownie coś tracę kulturoznawców to traktują w podejściu Jankowskim chętnie im pewnie dziś tutaj na to pytanie nie odpowiem jednoznacznie możemy tylko zaproponować takie 2 perspektywy jasne, że to zresztą tak jest zależy od tego w którym kończy pokoju staniemy tak będziemy to zjawisko obserwować faktem jest, że mamy treści każe swoim ojcu ubóstwo co ciekawe jednocześnie się ociekające krwią o to, żeby zająć miejsce ojca jako prawda butami w grze o tron zabijają swoich ojców co najmniej 1 mężczyzna zabija tę SA 152 Sadkowski ego tam też jakieś obóz ojcobójstwo, ale na pewno w tym filmie, w którym się Sapkowskiego pilnował Normana było bardzo wyraziście pokazane generalnie legend arturiańskich od średniowiecza jakoś z nami będących zgadza się z takim trochę pasem transmisyjnym celem opowiada o jakich przemyśleniach tych metod twórców, którzy legendę wypełnili treścią mityczną, która przetrwała około 2 tysięcy lat, ponieważ no jest on z 1200 skarbów jest taka właśnie jak wracając do podstaw to znaczy do psychoanalizy freudowskiej to tam jest takie taka oczywiście kategoria, która stała już przysłowiowa, która jest 1 z najsłynniejszych kategorii psychoanalityczne, czyli kompleks Edyta jest taka praca frajda z 1905 roku analiza fobii pięciolatka, gdzie się pojawia ta kategoria po raz pierwszy przypadek małego Hansa to w ogóle jest dosyć specyficzne, bo z tym małym hasłem letnie, gdy nie ma z nimi bezpośrednio do czynienia tylko jego ojciec opowiadał rajdowi o osobliwym lęku przed końmi, które mały Hans zaczął wykazywać w pewnym momencie no i Troi wtedy wytwarza całą konstrukcję specyficzną znaną jako kompleks Edypa, w którym pragnienie kazirodczy jest właśnie pragnieniem centralnym ona połączona oczywiście z wrogością wobec rodzica płci tej samej, a skierowane wobec rodzica płci przeciwnej mały Hans pożąda matki nienawidzi ojca chce go zabić ale, ponieważ nie mieści tego sobie to transportuje się na ten lęk przed końmi i w pewnym momencie ostro i tam pisze słowa niezwykle istotne Hans jest naprawdę małym kredytem on naprawdę dokładnie w ten sposób to wszystko widzi czuje odbiera tutaj to nacisk na dosłowność tej sytuacji jest niezwykle istotne i on też ukształtował w ogóle ogromnym z pomocą całą tą narrację taką kulturze terapeutycznej bardzo silnie później obecną to fantazje w gruncie rzeczy jak się okazuje no bo nie stwierdza się dzisiaj istnienia niczego takiego to znaczy to, że było to przez trojga wymyślone dziś jest raczej oczywiste natomiast układ nacisk właśnie na dosłowność też prawdziwe pragnienia także tory mediuje naszą wiedzą już w rajdzie i mając kolejnych 100 lat z kawałkiem w jaki sposób tę kategorię żydowską włączyliśmy trochę myślenie o naszych fantazjach to jest na pewno twórcy literatury, ale też jak widać twórcy pornografii, którzy taką ofertę prezes nie zapominajmy o port HBO oraz ich wnioski wciąż jest i jakimś sensie odbiorcy, bo przecież są popularne kategorie mówimy o 2 szeroko znanych szeroko oglądanych dziełach mówimy o jak rozumiem milionach czy miliardach, jaki wyświetleń treści kazirodczych powierzenie arcydzieła jak rozumiem, jeżeli takie coś istnieje pytanie czy możemy uznać, że obecność frajda to w kulturze nas do tego jako zainspirowała była to ryzykowna teza na pewno mediacja w w wykonaniu twórców Fantazy może zakładać, że zaraz zaraz był wóz jakiś tam mi Tartu Gdański miał jako jednostek kategorii kazirodztwo to było pewnie ostrzeżenie przed kazirodztwa, bo gdzieś tam kulturach świata to ostrzeżenie tkwi trochę po to jednak zdarzyć tabu Hamburg oraz rzeczy o to, żebyśmy się wszędzie w każdej kulturze tak początki nie dopuszczać propagowania wciąż tych samych jak już teraz wiemy organów tak, bo to nie służy najkrócej rzecz, nazywając Zdroju gatunkowi gdzieś taka prawda biologiczna jak różne inne prawdy biologiczne schowane w mitach o tym, pisała tymczasem czasu stąd np. o słabnięciu sił witalnych i wchodzenia już nowego pretendenta postać bardzo silnie obecne w tym co było prawdziwym literatury Fantazy takim średniowiecznym to są na średniowiecze przechowywało takie to słowa artykuł też było w mitach, że mity antyczne co jest takie uniwersum tam trudno powiedzieć, żeby akurat wątek kazirodczy jakąś dominującą kategorią Edyp jest tylko 1 z 1000 bohaterów z kim się wiąże jeszcze inne przecież historia jest w gruncie rzeczy odpowiedź samospełniającej się przepowiedział, ale te wątki bardzo ciekawie ten rano i wtedy przepraszam króciutko trance interpretuje James Hillman takim tekście Edi po stronie Wizytek gdzie, gdzie w ogóle pokazuje jak jak głęboko ta fantazja zdeterminowała myślenie psychologiczne dziecko nawet psychoanalityczne psychologiczna w dwudziestym wieku długo, by mówić na temat tę interpretację komisji 1 ciekawy moment w jego w jego tekście, kiedy on powiada dopiero dosłowna interpretacja przepowiedni uruchamia przepowiednie to znaczy w momencie, kiedy trakt zaczynają zaczyna je zaczyna się interpretowanie tej wyroczni jako czegoś co jest dosłowną prawdą no to uruchamia się proces prowadzący do spełnienia, gdyby ją wziąć jako metaforę nie traktować jako prawdę dosłownej no to może, by nie miała takich tragicznych konsekwencji dlatego chyba mówić się wystrzegać dosłowności Otóż ich, jeżeli gdzieś w średniowieczu schowano pewne prawdy z misjach w legendach po to, żeby oddziaływać na zbiorową wyobraźnię i przestrzegać przed nadmiarem zabijania, zwłaszcza ojcobójstwa, chociaż budzącego zabił matkę bóstwo taka, a propos taka mediacja 7 wyższa, ale też przed każdy los to nie znaczy, że w 1000 lat później też o to samo w tym chodzi twórcom natomiast oni już są bogatsi o roli, a więc wyłączając tych, którzy tworzą fotografie, zachowując kodeksu tworzą Fantazy, kto wie czy to przypadkiem nie jest pewna gra z Floydem no bo kompleks Edypa jest kategorią, której przeciętny licealista cywilizacji Zachodu słyszał ryk matury niejako obowiązywało tak możemy sobie, skąd się to jest więc, tym bardziej funkcje pisarze ludzie wykształceni, którzy bawią się konwencją zbierają z różnych źródeł taką kategorię wprowadzany jest jednak coś niepokojącego w tym, że takie 2 najbardziej poczytne w jakim sensie działa nowa wieś jest też odpowiedzią Netfliksa nagle dotrą zrobioną przez rzeźbią odkopano gdzieś tam po kilkudziesięciu w zasadzie latach twórczości z pewnej niż podgatunku takiej medialnej fanty ta odpowiedź, że oba te dzieła operują wąskim kazirodztwa jak starcie 2 opowieści okazywał się tak byśmy sobie także coś w tym może jest jednak więcej tylko zabawa z soi ten może to sięga faktycznie jakiegoś tabu i teraz pytanie jak dosłownie rozumiana załóżmy, że jednak bardziej po łemkowsku czy są po prostu wyraz dążenia do jakiej takiej integracji różnych pierwiastków to, żeby rozwinąć, pełniąc tam zakończą służy kultura uczestnictwo w kulturze i na tym wyjaśnieniu moglibyśmy pewnie poprzez elegancki sposób poprzez raz jeszcze inną interpretację taką może już nawet właśnie wychodzącą zdecydowanie poza ten model, w którym się poruszaliśmy, ale powiedz co co o tym, myślisz, bo mamy ostatecznie mnóstwo takich diagnoz współczesności takich diagnoz w szczególności zachodnich społeczeństwach ludzi młodych, że to są takie takie całe pokolenia dzisiaj ludzi, którzy mają głębokie problemy interakcjach z innymi, że związki dla ogromnej części np. taki zupełnie młodych ludzi z pokolenia milenialsów to Giant ujęć Łęczy nigdy nie miała się czyta to nazwisko taka taka socjolożka autorka, a dzień takiej takiej słynnej książki o Milenie, ale strach o tym, sporo pisze, że tam zasadzie, że ludzie uprawiają coraz mniej seksu młodzi, że jakiś rodzaj takich takiej niechęci właściwie do wchodzenia w bliższe związki właśnie mnóstwa rzeczy się rozgrywa za pośrednictwem internetu za pośrednictwem portali społecznościowych wzrasta konsumpcja pornografii i jakiś przepraszam za określenie samoobsługi jak w tym wymiarze fizjologicznym, że może to jest wyraz właśnie tego swoistego pragnienia jakiegoś bezpieczeństwa to znaczy realizowania tych skądinąd z 1 strony pociągających, ale z drugiej strony wymagających właśnie jakiegoś samo przekroczenie jakieś wyjścia do innej osoby może realizowania tego wszystkiego właśnie w tym obszarze, który wydaje najbezpieczniejsze to znaczy w obszarze własnej rodziny kogoś, kto jest blisko z kim się wyrasta wobec kogo się też oczywiście być może miewa jakieś wczesne czy takie pierwsze impulsy, ale co jest zarazem jakoś niedostępne zakazane jest po prostu polega na tym że, ponieważ ludzie mają poważne problemy z wchodzeniem w związki w ogóle zbudowanie intymności bliskości z innymi rówieśnikami z osobami, które w, których nie znają, z którymi muszą się dopiero jako znajomi spotkać tak dalej to fantazjują o tym kto to o tym co mają najbliżej wychowują tych ludzi pokolenia ludzi, którzy są emocjonalnymi analfabetami, więc jeżeli np. odrzucili tego typu wczesnej Pulsu dziecka w sposób niebezpieczny dla niego to może takie zachwianie poczucia bezpieczeństwa, jaki sam sposób w drukowali potem rzeczywiście może tak być jeszcze przy jakiejś szczególnej jakości edukacji seksualnej, bo to nie jest także mamy jakiś jednoznaczny standard i porządnie realizowane tego typu zleceń to możemy może być za późno jeśli w pierwszy kilku latach życia ktoś doświadczył też poczucia zagrożenia związanego z seksualnością co niekoniecznie co bardzo szybko odbuduje, dlatego że w szkole dochodzą posłucha poczuje się na moment bezpieczniej, gdyby tak było, że jakiś jest taki problem generacyjna, że nie było to dobry sposób zaopiekował są taki może noworodek może niemowlę może po prostu jest wyrażało, czyli nie zostało to w ski taki sposób przyjęte zobaczą one i wysublimowane nas nazwijmy to tak wystarczy powiedzieć wizę częstym szef pełni tak jakoś dać poczucie bezpieczeństwa, jeżeli takie czegoś brakuje to może być odległą konsekwencją wczesnych doświadczeń jak taki masowy pokoleniowy kłopot z budowaniem relacji z największym skrócie mówiąc to wielu czynnikom wszystko Otóż interesował odgrywa ogromną rolę, jaką daje bezpieczną metodę rozwiązywania pewnych frustracji seksualnej w 1 też właśnie do używania dostęp masowy dostęp jednak do do pornografii to znaczy to też coś takiego co bez naszych pokoleniach no i jeszcze nie było w ogóle za 2 to była na czele gwarantowana treść, która teraz jest kasety wideo chowane przez tatusiów kolegów pod tapczan ach, tak, ale wskaże jako wiejski też, że prawda dostęp do ich treści dziś wystarczy to 2 kliknięcia jakieś potwierdzić jak zejść do najbardziej jestem, ale też były też jeśli w ogóle jeśli w ogóle, a zarazem jest także na zasadzie w zasadzie dostępie do wszystkiego to znaczy nawet nie tylko do do jakich takich w miarę powiedziałbym konwencjonalnych, ale wśród tych treści wybór rzeczywiście jakieś tam metaforycznej załóż rodzinę tak, bo jeżeli mówimy o karze Rosję to są jakieś sytuacje, w których ktoś wygrywa rolę członka rodziny coś innego członka rodziny nie wiem jak tam konfigurację czy są tak nabuzowany na placek o dziwo, tabloid stabilizowany Fantazy kompleks Edypa zauważmy, że tam nie ma związków syna z matką tam są związki rodzeństwa albo ewentualnie dążenie ojca do jakiego stosunku seksualnego córką, które może zachwiać porządkiem świata i królestwami całymi skądinąd widzimy dzisiaj, że jakiś pojedynczy lider może zachwiać imię swoich impulsów jakimiś wojażami to jak widzimy to one wyraźnie też dzięki internetowi, ale wyobrażam sobie, że jeżeli mamy taką taki wybór to się do realizacji się faktycznie może kryć, więc jakiś brak zaspokojenia pewnych potrzeb rodzinie w dzieciństwie, które sam nie musiałyby seksualne mogą być potrzeby emocjonalne, które są bardzo blisko swoją drogą do seksualnych swoje co odróżnia popęd do więzień do tworzenia więzi ktoś tak nazwał potrzeba więzi potrzeba rozładowania napięcia, ale jednocześnie się zlewają na pewnym etapie dopiero późniejsze rozdzielają się dobrze, kiedy oba te plany są realizowane wobec 1 postaci to zapewnia jakość trwałość społeczną mity legendy i rzeczywistość mówią, że nie musi być koniecznie, ale to już rozważania na temat romansu dworskiego to jest inna kategoria też na osiedlu Leśna rodzenia jeszcze przy innej okazji wolny czas wrócimy tymczasem bardzo dziękuję dr Piotr Toczyski dziękuję bardzo dziękuję no będą za moment informacje, a po informacjach przeniesiemy się na galę paszportów polityki do teatru polskiego w Warszawie Marta Perchuć Burzyńska będzie państwem, a my wracamy na antenę po dwudziestej trzec Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!