REKLAMA

O najważniejszych wyzwaniach branży motoryzacyjnej – Jakub Faryś

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-01-15 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:53 min.
Udostępnij:

Ekologia, klimat, ograniczanie emisji – prezes Polskiego Związku Motoryzacyjnego, Jakub Faryś w TOK FM mówił o najważniejszych wyzwaniach branży motoryzacyjnej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 3 jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry panie prezesie dzień projekt 120 000 000zł wyobraża pan sobie takie pieniądze spory razem są duże kwoty tyle wynosi kara nałożona przez prezesa urzędu ochrony konkurencji konsumenta tzw. aferze dieselgate kara nałożona volkswagen Group Polska dziś panie redaktorze pozwoli Rozwiń » pani prezes będę, że nie będę tego komentował, dlatego że jestem w tym położeniu, że to kara za naruszenie praw konsumentów się mówi Jacek, że wszystkie nasze firmy członkowskie mają same to zrobią na rynku nie moim zadaniem jest komentowanie poczynań poszczególnych firm w związku z tym poczekajmy co na ten temat powie za sam zainteresowany, ale pewnie wolałby pan by branża motoryzacyjna nie była obciążona ani takimi karami ani takimi kłopotami, które wprowadzono także klientów, jeżeli mówimy o kłopotach to branża motoryzacyjna, a teraz jest w takim miejscu minie mówi oczywiście o tym od czego zaczął pan redaktor, że mamy do zrobienia bardzo dużą pracę ta praca nie nazywa się ograniczenie emisji co 2 lata prace nazywa się ograniczenie w ogóle szkodliwych substancji i ta praca jest do wykonania w ciągu najbliższych no 10 lat, a być może i szybciej, dlatego że komisja Europejska, pokazując Green deal, czyli ten dokument, który będzie kluczowym dokumentem i będą to kluczowe czy kluczowa właściwie liczbie pojedynczej mówiąc rzecz, jeżeli chodzi o działania komisji Europejskiej zapowiedziała, że mimo tego, że poprzednia komisja Europejska postawiła na cele w 22025 roku będziemy musieli ograniczyć emisję c 215% 2030 będziemy musieli ograniczyć dla samochodów osobowych 37,5 dla dostawczych o 31 i 30 dla ciężarowych to mimo to komisja Europejska nowa komisja w dokumencie będzie powiedziała, że w połowie przyszłego, czyli 2021 roku przyjrzy się jeszcze raz celom i pana zdaniem w jaki sposób to wpłynie na rynek skoro przemysł motoryzacyjny musi ograniczać emisję c 2 to my klienci pewno zapłacimy więcej za samochody to jest niestety pewne, iż w tym roku będziemy te samochody re zim myślę, że w tym roku rozpocznie się ten proces, bo nie będzie na pewno proces gwałtowny nie będą odbędzie się to także któregoś dnia nagle podskoczą ceny, o ile procent będzie to proces rozłożony na najbliższe kilka lat bo, ale to po kolei to rzeczywiście jest tak panie prezesie, że weszliśmy czas, w którym samochody no pewnie trudno byłoby się spodziewać, by były tańsze, ale rzeczywiście czekają nas zauważalne podwyżki cen nowych samochodów tak będzie mało tego, jeżeli popatrzymy co wydarzyło się w ostatnich kilku latach to cena samochodu tak przeciętnie wzrosła wedle różnych szacunków, ale między 1,52, a niektórzy nawet mówią o 3000EUR tylko i wyłącznie ze względu na wymagania środowiskowe, które już obowiązku, czyli możemy sobie wyobrazić, że przeciętny samochód zdrożało te powiedzmy 12 do 15 000zł tylko, dlatego że przez ostatnich kilka lat wchodziły kolejne normy euro kolejny zaostrzać w tym roku też wyszły kolejne ograniczenia czy sposoby zliczania tej misji Dworak nazywa się WLTP dotyczące koncernów samochodowych i to już przekłada się na ceny jak to działa jak ten mechanizm, jakie ma wpływ dla, jaki będzie miał znaczenie dla klientów no i jest kilka ważnych rzeczy po pierwsze, mniej, żeby wypełnić te cele, o których mówiłem będziemy musieli oferować klientom na rynku inne samochody niż tylko spalinowe, czyli będą to elektryczne będą to hybrydy hybrydy plug-in będą to pojazdy gazowe dlatego kolejne koncerny dołączają do swojej oferty takie właśnie samochody stały napęd, bo bez takich samochodów nie jesteśmy w stanie wypełnić celów to po pierwsze, przepraszam po drugie musimy mieć na uwadze, że te pojazdy, które będziemy oferowali również spalinowe będą pojazdami, które będą miały ostrzejsze normy ciągle coraz ostrzejsze normy w związku z tym będą znowuż droższe, czyli kolejny powód, dla których samochody będą drożały wreszcie potrzecie grożą branży motoryzacyjnej bardzo wysokie kary i oczywiście to nie jest także wszyscy wliczają te kary mówiąc dobrze nie osiągniemy celów zapłacimy to Wojtek oczywiście cenę auta, którą kupujemy natomiast natomiast, jeżeli nie uda się tych celu osiągnąć no to logiczne rzeczy jest to co powiedział pan redaktorzy też te kary zostaną wliczone w cenę samochodu w związku z tym te 3 powody sprawiają, że niestety cena samochodu będzie rosła no dobrze to mamy rok 2020 te kolejne obostrzenia czy normy, które koncerny muszą wypełniać obowiązek jakich podwyżek może w procentach będzie łatwiej należy spodziewać się w tym roku nie będzie łatwiej w procentach, dlatego że tak jak powiedziałem to będzie proces nie da się dzisiaj określić ile to będzie procent to po pierwsze po drugie jest to proces rozłożony na lata w związku, z czym to nie będzie także w 2020 roku będzie ich procent 2021 w ogóle w 2023 tylko inflacja nie to będzie pewien proces, który będzie wynikiem tych działań tej sytuacji na rynku tej sytuacji poszczególnych producentów którzy, która będzie, która będzie w danym w danym roku po kolejne wreszcie różnie czy patrząc historycznie różni producenci wybrali różną drogę wcześniej rozwoju niektórzy postawili na hybrydy niektórzy na pojazdy elektryczne niektórzy na gazowe mam namyśli nie tylko osobowe również dostawcze ciężarowe pojazd i teraz dostosowanie się do wymagań rynku i dostosowanie się do wymagań ekologicznych będzie wymagało skierowania strumienia pieniędzy na różne grupy pojazdów mam namyśli te nowe teraz niektórzy producenci być może będą musieli wydać mniej pieniędzy niektórzy więcej niektórzy producenci wchodzą w alianse niektórzy producenci łączą się związać się po to, by te normy, które muszą wypełnić rozłożyć na więcej samochodów pieniądze, które są potrzebne na badania po prostu podzieli no dobrze, ale skoro jest także auta mogą być droższa ze względu na to, że producenci muszą większą uwagę zwracać na normy na ekologię to bardzo dobrze tak to działa absolutnie nie uciekamy trzeba to znaczy, że robimy coś dobrego dla klimatu albo nie będziemy robić więcej czegoś złego dla raczej robimy sobie dobre to to wszystko dobrze, ale sam stwierdził, że producenci przyjęli różną metodę niektórzy to już ktoś interesuje ten mógł zauważyć włączają swoje oferty auta z nowymi silnikami hybrydowymi elektrycznymi czy to jest także droższe będą tylko te auta z tradycyjnymi silnikami spalinowymi te, które nie są nowoczesne np. hybrydowa, które do tej pory były wyraźnie droższy od tych tradycyjnych będą wręcz taniały da się rozgraniczyć czy dalej błądzą i wszystko będzie po prostu droższe ja myślę, że to jest pytanie, który na, które będą musieli odpowiedzieć producenci w jaki sposób rozłożyć tę podwyżkę cen, dlatego że pan redaktor użył słowa nowoczesne w kontekście przechodzi napędów niej nie to jest bardzo dobre słowo, ale są bardzo nowoczesne natomiast również chciałem zwrócić uwagę na to, że dzisiejsze samochody spalinowe czy to źle czy to benzynowe są również bardzo nowoczesne wspominaliśmy nowym cyklu pomiaru czystości spalin zużycia paliwa WLTP on wszedł w przypadku samochodów osobowych nie są więcej niż rok temu w przypadku dostawczych niebawem czy wszedł już, a niebawem w przypadku samochodów zabudowanych będzie takie narzędzie do liczenia zużycia paliwa, które nazywa się wektor w przypadku ciężkich pojazdów to są wszystko działania, które powodują, że wszystkie dzisiaj samochody oferowane bez względu na to jaki mają silnik, jaki mają rodzaj napędu muszą spełniać bardzo bardzo surowe normy ekologiczne czyli aby używał słowa nowoczesność kontekście w kontekście wszystkich normy wracając dopytania nie da się tego tak powiedzieć, dlatego że powiedzieć czy spalinowe będą droższa hybrydowa także będzie zależało sytuacji rynkowej, bo jeżeli pojazdy elektryczne będą sprzedawane w ilościach, które pozwolą na nich zarabiać, bo to też efekt skali, jeżeli dzisiaj na świecie rejestrowanych jest mniej więcej 8085 000 000 nowych samochodów spalinowych elektrycznych może 2 000 000 mówi o całym świecie nie nie Europie no to widać, że efekt skali zupełni w związku z tym, jeżeli te samochody z nowymi napędami będą sprzedawane w takich ilościach, że zadziała efekt skali wtedy będzie można tu obniżyli cenę natomiast, jeżeli okaże się, że w dalszym ciągu przez rok 23 będziemy musieli dokładać do tych nowych napędów to logiczne, że źródłem tych pieniędzy będą samochody z tradycyjnymi silnikami dlatego nie jesteśmy w stanie tego powiedzieć no tak, ale tak jak mówiłem gdzieś tę to też się powiedzieliśmy na początku pewnie nie ma wątpliwości, że spodziewali się jakiś obniżek jest nawet intelektualnie takim trudnym ćwiczeniem, ale nie spodziewał tak panie prezesie to na koniec ca, a co z autami używanymi jak ich ceny pana zdaniem będą się kształtowały, jeżeli ceny nowych samochodów wzrosną no to proporcjonalnie będą też rosły ceny samochodów używanych oczywiście znacznie więcej wzrosną ceny procentowo znów wzrosną ceny samochodów rocznych dwuletnich trzyletnich moich warto się dużo większa, ale też kwotowo będzie więcej natomiast najstarsze samochody pewnie wzrosną tylko nieco natomiast, jeżeli dzisiejszy, jeżeli wzrost ceny nowego samochodu będzie na tyle znaczący będzie odbijał się na cenie na cenie używanego to zupełnie logiczne, że wszyscy pozostali sprzedający podniosła zresztą już dzisiaj 1 ze sprzedawców wielkich sprzedawców samochodów używanych Europejskiej obecny w Polsce powiedział, że wzrok już wzrosły ceny samochodów używanych kilka procent byłoby jeszcze pewnie wiele tematów związanych także, iż z tą potencjalną elektryfikację motoryzacji i z, a on będzie celami, które trzeba osiągać, a także oczywiście popularyzacją tego w Polsce, bo jak rozumiem wciąż po poważnym tematem jest infrastruktura ładowania także honorowym temat kluczowym tematem dlatego, że jeżeli nie będzie infrastruktury to nawet wysokie dopłaty mamy w Polsce wysokie dopłaty właśnie to są świeże dopłaty to one są bardzo świeżutkie one są trudno powiedzieć, że władza będzie jeszcze jak funkcjonuje jak funkcjonują natomiast one są znaczne, bo to jest chyba najwyższa w tej chwili dopłata w Europie do nowych, ale też do nowych elektrycznych samochodów przyczynia się nam limit 125 000zł brutto mówi na razie auta tak także w razie narażeni byli oddziaływanie tej dopłaty jest na niewiele samochodów zobaczymy jak zachowają się zmowę mówiliśmy, że one będą coraz droższe zobaczymy jak zachowają się klienci to po pierwsze po drugie zobaczymy jak przyjmą te dopłaty nie firmy, dlatego że w tej chwili trwa w komisji Europejskiej postępowanie polegające na tym, że komisja Europejska sprawdza czy podobna pomoc, jaka weszła dla osób fizycznych w Polsce ta dopłata nie jest pomocą publiczną w rozumieniu stosownych przepisów dla przedsiębiorstw, jeżeli komisja Europejska pozwoli tak ją taką dopłatę stosować to też będzie obowiązywało dla firm pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był gościem pierwszej części magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo informację w radiu TOK FM kadzie ekonomia kapitał gospodark Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA