REKLAMA

Młodzi sprawcami przemocy. "My, dorośli, powinniśmy uderzyć się w piersi. Brak relacji to nasza wina. Dzieci nie wiedzą, gdzie szukać pomocy"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-16 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
25:55 min.
Udostępnij:

O przemocy wśród dzieci i młodzieży mówią: Renata Kałucka psycholog z Niebieskiej Linii i prof. Marek Konopczyński z Uniwersytetu w Białymstoku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
słuchamy Radia TOK FM popołudnie Radia TOK FM dziś w czwartek 16stycznia dzień dobry mówi Paweł Sulik i wyda witam gości w naszym studiu pani Renata Kałucka psycholog psychoterapeutka niebieska linia prowizorka w obszarze przeciwdziałania przemocy dzień dobry dzień dobry witam państwa prof. Marek Konopczyński niestety Białymstoku wiceprzewodniczący komitetu nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry kilka dni temu w Gazecie Rzeczpospolita opisującej czy Rozwiń » artykule opisującym najgłośniejszy ostatnio przypadki przestępstw powołanych przez młodych ludzi cytowany rzecznik wielkopolskiej policji, który mówi tak od lat obniża się średnią wieku młodocianych sprawców, którzy popełniają zbrodnie wcześniej nastolatki byli sprawcami drobnych przemocy wobec siebie czy kradzieży z roku na rok ciężar gatunkowy dokonywanych przestępstw jest coraz poważniejszy pojawią się napady dotkliwe pobicia czy nawet zabójstwa pytanie może mieć słucha słucha, bo skoczka z głowy to takie czy to media, pokazując siłą rzeczy te najbardziej spektakularne przestępstwa stworzyły takie wrażenie, że oto młodzi ludzie coraz częściej popełniają przestępstwa szczególnie często ciężkie przestępstwa czy jest zjawisko jednak mimo wszystko takie na takim poziomie było przez ostatnie lata i po prostu media ze swą ze swojej natury pokazu on ten zabił brata ten zabił matkę ojca itd. tak dalej jak państwo widzą na taką, a ja myślę, że rzeczywiście mamy do czynienia z coraz szerszym ujawnianiem tego typu różnych dramatów i zachowań prawda przemocowych bardzo drastycznych młodzieży natomiast ja myślę, że to zjawisko było tylko myślę, że nie tak ujawniany nie tak nagłaśniane i natomiast rzeczywiście ostatni ostatnie doniesienia jak pokazują, że jest coraz gorzej faktycznie tak można, by pomyśleć co pani namyśli ilość skaleczy czy rodzaj myślę, że elastyczność właśnie drastyczność tych zachowań prof. Marek Konopczyński tak jak tutaj zgadzam z koleżanką Otóż statystycznie rzecz biorąc trudno zaobserwować zwiększenie się ilości takich czynów okrutnych czynów wśród młodzieży to przestępczość złe słowo, bo młodzi ludzie nie popełniają przestępstw tylko czyny zabronione zgodnie z ustawą, więc w związku z tym te czyny zabronione często o charakterze okrutnym zawsze istniały w historii tutaj niewątpliwie media, które wychwytują dość dość obficie obficiej opisują tego typu zachowania spełniają taką podwójną rolę, bo z 1 strony Panorama charakter informacyjny sensacyjną informacyjny, ale z drugiej strony ma też pewien sposób charakter profilaktyczny prewencyjny, bo oddziałuje taka informacja na rodziców na świat dorosłych, którzy być może się bardziej skupiają na swoich latorośli ach, ale z drugiej strony też w głowach młodych ludzi taka informacja może sporo namieszać więc, więc to jest taka sugerować komuś, że w sytuacji konfliktowej przemocy w dobrym rozjeździe to znaczy realiach żyjemy w czasach, gdzie spory rozwiązuje się w sposób bardziej brutalne niż wcześniej ten przykład idzie ze świata dorosłych na ogół jest także, że młodzi ludzie popełniają jakiś jej zbrodnie to inspiracja gdzieś tak kulturowe idzie w górę prawda, więc więc, jeżeli żyjemy w świecie szeroko opisywanych zbrodni wynaturzeń to trudno, żeby młode pokolenie nie zostawiało tu śladu w głowach młodego pokolenia to skandal mówi przypomina mi sytuację z ubiegłego roku w wielkiej Brytanii, gdzie przetoczyła się dyskusja oto jak media informują o bardzo często w ubiegłym roku atakach z użyciem noży czy to przypadkiem nie jest takie błędne koło wiele młodych osób uważa, że to jest sposób też jest uproszczenie straszliwe ale, że to jest sposób na rozwiązywanie pewnych pewnych konfliktów no niestety tak niestety tak taki paradygmat kulturowy który, który przynajmniej w ostatnich kilku latach się panoszy w nie tylko zresztą w Polsce Europie i w innych krajach pokazuje, że jeżeli jest problem ten problem można rozwiązać siłowo i niestety niestety tak taki w cudzysłowie system wychowawczy nie pochodzą od rodziców czy nie pochodzący ze szkoły wychowawców, ale pochodzący ze świata zewnętrznego to nie chcecie tylko mediów to kwestia przekazu też kwestia co się mediów to jest kwestia prawda, ale czegoś, czego do końca świat dorosłych pewnie do starszego pokolenia nie rozumiałem czegoś co ma wartość socjalizacji no i wpływa na reakcje młodych ludzi ja tutaj chcę dawać takie jakich przykładów skrajnych, ale fala informacji pokazujących, że to ktoś kogoś nie lubi wyciąga musi zabija musi odcisnąć jakieś piętno na świadomości młodego pokolenia młodych ludzi, a przy okazji panią Renatę Cosmo zapytał czy to jest także pani doświadczenia młodzi ludzie, którzy zetknęli się z takimi sytuacjami albo są ofiarami, a może również agresorami czy z rozmów z nimi wynika że, że oni w sytuacji konfliktowej sięgali po różne formy tego konfliktu i i na końcu sięgali po taką przemoc fizyczną czy też czy to się rozwija w ten sposób ja może bowiem takiej w taki sposób, jakby tak wniknąć w świat młodzieży teraz to jest moja obserwacja to można powiedzieć, że im się bardzo z 1 strony ciężko żyje w tym sensie, że mają ogromną presję związaną z nauką z egzaminami z maturami tak dalej, ale kiedyś też tak było tak tak, ale z drugiej strony też tak jak ja rozmawiam z nim gmin to jakość relacji między nimi między rówieśnikami uległa 3 nie wiem może to być jakieś nie wiem degradacji to jest tak powierzchowny tak jest mało czegoś co ja rozumiem jako przyjaźń prawda tak jest dużo takich relacji, żeby pójść spotkać się i koniec raz albo załatwić jakąś prawdę tak załatwić jakąś sprawę i za tym nic więcej nie idzie wiele młodych osób z tego powodu bardzo cierpi, bo potrzebują mieć prawdziwe takie przyjacielskie relacje, ale nie bardzo mają, jakby na to szansę, bo ten świat młodzieży bardzo bardzo właśnie powierzchowny i przez to trudny i też tak myślę, że młodzi, którzy sięgają po zbrodnie po właśnie rozwiązania tego typu to no ja powiem mojej perspektywy zawodowej ja nie wierzę w to, że taki młody człowiek nawet jak ma jakieś tego typu wzorce prawda, że można wdzięczność kogoś zabić to, że to się rodzi w głowie kogoś, kto sam nie potrzebuje pomocy wsparcia kogoś, kto prawda jest no tak powiem sprawny nie był szczęśliwy psychologicznie najczęściej właśnie tam możemy wrócić poprzedni kwestii, bo to plan resortu zareagował, że kiedyś też były wysokie wymagania wobec dzieci wobec młodzieży, którzy teraz warto powiedzieć wydaje mi się wydaje mi się, że nie będzie państwo sądzą, że być może zmiany, gdzie indziej znaczy jest taki auto stereotyp jak skoro tyle się mówi o tym, że dzieci są przy przeładowany program, że są olbrzymie wymagania jeszcze rodzice jeśli są ambitniejsze chcą zająć środkowy itd. tak dalej to jest siłą rzeczy żyjemy też na samym społeczeństwie o tym jak dobrze się, że dziecko teraz myśli jak mam się definiować jako ktoś ma bardzo dużo roboty w szkole za dużo roboty jeszcze lexusie dorosłych jak rozmawiam to nie mówią, że ja mam za dużo roboty w szkole czy być może byśmy mieli kiedyś tyle samo obowiązków to, że teraz rozumiem ta wizja, na jaką część młodych ludzi to jest wizja kogoś, kto po prostu ma za dużo w sensie nie jest w stanie podołać obowiązkom, ale o to chodzi, ale być może to wynika, jakby takiego też zmiany takiej zmiany paradygmatu wychowawczego Otóż moim zdaniem to jest trochę tak myśmy nasze pokolenia osób do dorosłych przechodzili różne trudne okresy w życiu własnymi oczywiście w życiu kraju, bo jesteśmy tym pokoleniem, które 1 nogą było tam drugą nogą jest tutaj chyba, chcąc ochronić młode pokolenia przed zeznaniami negatywnymi, których byliśmy udziałowcami myśmy otoczyli pewną bańką bardzo wiele młodych osób to znaczy życie polega na umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych radzenia sobie ze stresem frustracją natomiast, jeżeli nadmiernie ochraniamy nasze dzieci przed tym stresem prawda przykład zamiast dziecko dyskutować z nauczycielką i kłócić ocenę, kto idzie do szkoły rodzic idzie rodzic za awanturą prawda dziecko czeka wiem, jakby w domu i potem pyta się do jak powiedziałem z tej swojej pani, że źle z tobą postępuje i tego typu sytuacji można, by było bardzo wiele powiedzieć to jest jakby 1 strona medalu druga strona medalu jest taka, że się zgadza absolutnie tutaj panią psycholog, że jakość kontaktów płytkość tych kontaktów jest coraz większa oczywiście można obwiniać media można obwiniać telefony komórkowe można com obwiniać internet tak dalej, ale ta cywilizacja się zmienia na to nie mamy pewnie większego wpływu nie zatrzymamy tego natomiast powinniśmy przede wszystkim uderzyć we własne piersi my jako pokolenie dorosłych Otóż płytkość związków międzyludzkich, skąd się bierze lub płytkość relacji dzieci bierze się, że my nie mamy czasu dla siebie my dorośli rodzice często rozmawiamy znam takie sytuacje mając luksusowe domy, że może dzwonić do żony napięcia i prowadzić rozmowy opowiada co było pracy, a dziecko to przysługuje w związku z tym nie ma problemu, żeby dziecko działa telefon zadzwonił do mamy do kuchni ma mowy przygotujemy coś do zjedzenia to czeka bardzo perspektywa, bo to pokazuje, że nie tyle co się dzieje z młodym pokoleniem tylko społeczeństwo w ogóle i siłą rzeczy, bo z młodym pokoleniem naszych taka teza Otóż człowiek w swojej historii swojego rozwoju miał więcej czasu do zaadoptowania się do nowych warunków ta technika nie szła tak szybko pokolenie miało szansę na to, żeby wsiąść do pociągu do parowozu zobaczyć parowóz w tej chwili nic co miesiąc co tydzień co 2 tygodnie zmieniają się realia elektroniczne zmienia się świat cyberprzestrzeni w związku z tym ta adaptacja jest mało realna jest niemożliwe za chwilę tak za chwilę wrócimy do naszej rozmowy przed nami informacji Radia TOK FM z nami prof. Marek Konopczyński i Renata Kałucka i będziemy rozmawiali z naszymi gośćmi za chwilę po informacjach słuchamy Radia TOK FM dziś 16stycznia czwartek jeszcze dzień dobry mówi Paweł Sulik przypominam, że w naszym studiu Renata Kałucka psycholog psychoterapeutka niebieska linia i prof. Marek Raczyński jest w Białymstoku wiceprzewodniczący komitetu nauk pedagogicznych polskiej Akademii nauki czas dzień dobry dzień dobry dobre w pierwszej części naszej rozmowy państwo mówili o pewnym wrażeniu pewnej obserwacji tego co moglibyśmy nazwać zwiększeniem się skali, ale też jakości aktów przemocy wśród dzieci młodzieży i tak się składa, że dosłownie na dniach Ministerstwo Zdrowia przedstawia nam projekt uzdrowienia czy pomysł na uzdrowienie sektora psychiatrii dziecięcej, która być może jest częścią odpowiedzi na ten problem, którym mówimy, a jeszcze państwo zapytać czy to jest także mogą państwo wyobrazić sytuację, że w szkole, gdzie sytuacja kryzysowa jakaś krytyczna dziecko będzie miało pod ręką taką możliwość, żeby pójść do psychologa psychiatry porozmawiać czy to zmieni nam ten obraz, o którym rozmawiamy zmniejszy nie wiem ilość problemów, ponieważ pod ręką będzie ta porada KRUS jak rozumiem w tym projekcie trzystopniowej czy stopniowego systemu tak, aby ten pierwszy ruch będzie o wiele łatwiejsze, bo teraz to jest troszeczkę także w wielu szkołach po prostu nauczyciel jak słyszy o jakimś problemie związanym z przemocą rozkłada ręce niech tak naprawdę życie zostali zostawieni sami sobie i zwiąże się też tak nie tylko sami sobie my Otóż mamy wadliwy wadliwą Formuły kształcenia nauczycieli w Polsce, gdy nauczyciel z założenia, iż pedagogiem, czyli powinien być przede wszystkim pedagogiem, czyli kimś, kto potrafi stymulować rozwój dziecka dostrzegać jego problemy, a równolegle czy ponadto być nauczycielem my w tej chwili kształcimy nauczyciela kształcimy pedagogów nauczycieli jako chemików fizyków matematyków polonistów, a przypomnę, że w wielu krajach na świecie i też był taki model w Polsce przedwojennej powojennej kształciło się najpierw kogoś wrażliwego one potrzeby dziecka rozumiejącego potrzeby rozwojowe dziecka i przy okazji nauczyciela w związku z tym jak Chemik ma umieć rozwiązać problem wychowawczy czy problem natury przemocowych, jeżeli on potrafi tylko nauczać chemii Instytutu wymaga natychmiastowej refleksji zmiany modelu kształcenia nauczycieli w Polsce natomiast do psychiatrów bardzo dobrze jest dramat przerwami 10 z tymi w Polsce Niewiem daje to naprawić na nie wierzę w to, że będziemy, że w każdej szkole będzie psychiatra, bo to jest nierealne rzeczy skróci się być może czas wizyty do psychiatry pół roku na 3 miesiące co i tak nie rozwiąże żadnego problemu nie zatrudnimy dodatkowych psychologów szkołach, bo nie ma etatów nie ma na to jak projekt rządowy jest właśnie Ministerstwo Zdrowia mówi o tym, że pojawią się pieniądze nawet minister mówił, że będą bardzo konkretne kwoty, ale rozumiem chodzi o to, że powstanie ten pierwszy ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej psychoterapeutycznej będą tym pierwszym punktem, do którego będzie dziecko mogło pójść ojca dziecka będzie kierowane ze szkoły tu Otóż rozgrywa sytuacja lidera tak tam 2 chłopców bije to co nauczyciel czy dyrektor szkoły skieruje do tego ośrodka będą przyjęci szybko, bo w ciągu 14 dni, kiedy sytuacja już jest opanowana, więc uważam, że prędzej trzeba byłoby zatrudnić stworzyć pewien system mediacji w szkole czy zatrudnić specjalistów psychologów od mediacji, którzy potrafili błyskawicznie reagować, a nie przenosić odpowiedzialności z ze środowiska wychowawczego na i do poradni czy gdziekolwiek, bo to nie rozwiąże problemu pani Rakowska korzystała pani wiedzy doświadczenia czy, że kiedy pani rozmawia z kimś kto, gdyż ofiarą przemocy czy to co rzeczywiście takie sytuacje, że te ofiary szukają takiej pomocy tych zinstytucjonalizowanych formach, czyli jak w miejscach jak to wygląda wnętrze oznaczono po pierwsze trzeba wiedzieć, że nie w każdej szkole jest psycholog to jest raz po drugie, no teoretycznie można się zwrócić prawda po nieodpłatną pomoc do poradni psychologiczno-pedagogicznej, bo to jest taki najbliższe miejsce, ale najczęściej poradnie nie zajmują się problemem przemocy w związku z tym mogą zrobić diagnozę mogą zrobić badania, ale przemocy jako takiej nie jak będą oni rozpatrują nie zajmują się pomocą w tej w tej kwestii w związku z tym nawet jak gdzie rodzice szukają tej pomocy to w zasadzie opróżnianiem organizacji pozarządowych, które zajmują prawda dla dzieci są w różnych miejscach w całej Polsce one też nie są tak bardzo dostępne to, żebyśmy mieli świadomość my rozmawiamy z perspektywy dużego miasta tar, gdzie sam ośrodki dla dzieci można zapisać można nawet na terapię prawda i jakoś pomóc dziecku natomiast tak na na co dzień to sobie wyobrażam, że dzieci wołają o pomoc poprzez to, że niestety zaczynają mieć objawy i zaczyna się z nimi dziać źle tak albo się wycofują relacjach z innymi albo stają się same agresywne albo popadają w depresję po prostu zaczyna się coś z dzieckiem działać i dopiero często to jest sygnał, że rodzice zaczynają szukać pomocy, bo dziecko się stało smutne dziecko płacze co się z nim dzieje, a często rodzice nawet nie mają takiej refleksji, że powodem tego jest przemoc rówieśnicza, której dziecko doświadczenie od dziś tylko od roku i nie ma co mówiono rodzina, a jeszcze może być także przemoc rodzinna oczywiście tak najbardziej czy czy mówi pani mówiąc o tych reakcjach różnych objawach wspomniała, że dziecko może stać agresywne, czyli jak rozumiem mają miejsce takie sytuacje, że ktoś, kto jest ofiarą ostaną się staje albo równolegle może być też agresorem winna reakcji tak tak nad słabszymi przemyt stosuje przemoc wobec słabszych bardzo często się myli te 22 rodzaje zachowań bardzo często agresor tak naprawdę ofiarą, bo to jest jego taka takie wołanie taki wielki ból wołanie o pomoc on kogoś zaatakuje, dlatego że sam potrzebuje pomocy on przez rok jest ofiarą, jakiej sytuacji nie wytrzymuje apotem jest oskarżany właśnie policja robi się z niego kata, kiedy tak, kiedy tak de facto jest ofiarą 2 ja myślę, że ten bardzo dziękujemy w ogóle nie pewnie pani mi również za podjęcie tego wątku znakomite radio, ponieważ ten problem jest marginalizowany niezauważane dostrzegamy końcowe efekty śmierć dziecka brat zabił brata albo syn zabił matkę natomiast nie dostrzegamy szeregu symptomów jak to do, które doprowadziły do tego niestety szkoła nie stanie tego dostrzec, bo nauczyciele nie są profesjonalnie przygotowani do takiej roli wstępnej diagnozy i roli oficera pierwszego kontaktu, który widzieli co się dzieje nie ma takiej systemowej pomocy dla rodzin dla rodzin uczniów szkoła skupia się na osiągnięcia dydaktycznych na na tym wyścigu prawda po laur, a młodzi ludzie są totalnie zagubieni szukają gdzieś w odpowiedzi na swoje pytania egzystencjalne w internecie i często błądzą często uzyskują fałszywe odpowiedzi proszę zobaczyć te fora się rozwijają oni się pytają oni wołają o pomoc młodzi ludzie tak naprawdę nikt nad tym panuje to znaczy sami sobie próbują radzić sytuacja z sytuacją jednocześnie spłycając kontakty rówieśnicze, bo boi, bo naturalną proszę pójść do każdej do przeciętnej polskiej szkoły zobaczyć na przerwie ludzie rozmawiają przez telefon albo młodzi ludzie uczniowie albo grają w gry, siedząc obok siebie, a rzadko spotykana często jestem w szkołach różnych rzadko spotykam taką interakcję rozmowy młodych ludzi dziewczęta może częściej niż chłopcy na ogół to każdy jest sam ze swoim sprzętem i kampanie profesorze wraca dopiero trzeci naszej rozmowy to trochę jak rozumie, dlatego że takie dziecko o, kiedy widzi jak wygra co by pasażerowie autobusu przed widzi też w większości przypadków nie brak są przez telefony komórkowe dobranych tak wygląda jak inaczej miałby tak zresztą jest taki jest ulubionym prezentem od pewnego czasu na po urodzeniu dziecka są jest sprzęt elektroniczny prawda na dziecko, które idzie do pierwszej klasy bez smartfona wypada z gry, bo to jest życie w przystosowanych chcę wrócić do tego projektu Ministerstwa Zdrowia, który zakłada, że na edukację edukujące ich do tego też będą przeznaczone, jakie środki w ramach programu Operacyjnego wiedza edukacja rozwój konkurs na projekty szkolenia pracowników ochrony zdrowia oświaty pomocy społecznej w celu uzyskania kwalifikacji wyżej wymienionych dziedzinach co oznacza, że będą przeznaczone środki teraz pytanie czy czy ktoś, kto powinien szkolić bez obaw w idealnym świecie to szukamy ekspertów mówimy no mamy bardzo wielu lekarzy, ale pedagogów do przeszkolenia i no i państwo daje pieniądze eksperci szkolne pytanie czy w ogóle taki system w Polsce może funkcjonować czy mamy tylko tam przed dniem, który wytrąca organizacji pozarządowych jak panie redaktorze mamy około 400500 000 nauczycieli trudno uwierzyć w to, że jesteśmy w stanie, a życie toczy się tu i teraz trudno jest uwierzyć, że jesteśmy w stanie mamy takie moce taką wydolność jesteśmy w stanie 500 000 osób przeszkolić w najbliższym czasie, więc będą jakieś szkolenia albo o charakterze kaskadowy albo o charakterze mniej poważnym e-learningu ile wynik itd. i to nie zmieni tu trzeba dotknąć doktryny kształcenia nauczycieli jak najszybciej zacząć kształcić pedagogów posiadających kompetencje nauczania poszczególnych przedmiotów ani kształcić chemików fizyków matematyków, którzy do szkoły nie mają podstaw z zakresu psychologii pedagogiki, a pani Renata Kałucka to jest tak pani trochę uciekła tego pytania czy dzieci młodzi ludzie naprawdę się sięgnęli po pomoc poszliby drogą do nauczyciela czy też w ogóle dzieje czy oni traktu jednak nauczyciele jako część tego świata dorosłych, który nie rozumie nikt na ten temat nie rozmawiał minister też nie będę z nim rozmawiał to trochę zależy, dlatego że jeśli dziecko ma to szczęście ma mądrego wychowawcę nie wiem, jakie z nauczycielami przedmiotowymi prawda, ale taką osobę dorosłą w szkole najczęściej to jest wychowawca, ale to też przedmiotowy jest też Nathana odrzucił to tak, ale ja znam takie sytuacje, że to właśnie wychowawca porozmawia z dzieckiem i wysłał go do psychologa prawdę poznał z rodzicami powiedział, że proszę państwa trzeba dziecku pomóc natomiast no co do zasady to nawet biorąc pod uwagę na świat nastolatków, który jest budowany na dorosłych tobyśmy myślę, że ten nauczyciel nie jest z definicji najlepszą osobą na i tutaj jeszcze pomieszanie ról proszę pamiętać, że nauczyciel też ktoś, kto ocenia i ja pójdę ze swoimi słabościami do kogoś to nie ocenia nie pójdę dlatego, by bezcenne są psycholodzy psychologowie pedagodzy w szkołach, bo też ktoś tonie ocenia mnie to nie przyjmuje takim, jakim jestem ja nie wierzę w to, że nauczyciel przedmiotowy wychowawca jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o pomoc dla dla dziecka, bo jego rola oceniającego wyklucza go z tej gry, ale ja mam namyśli tylko w bramce mam namyśli taką rolę tylko zauważenia, że coś dzieje w tym sensie jakoś tak wierzę w idealnym świecie, że mądry wychowawca mądry właśnie nauczyciel mądry prawda wrażliwe jakoś patrzące na swoich uczniów jest w stanie dużo zobaczyć rzeczywiście natomiast nie jest niestety wojny ma czas na to i byli i w trakcie lekcji wychowawczej przerabiała tematy z matematyki chemii darzy stawiamy bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę do do tego tematu będziemy wracali, bo były pomysł Ministerstwa Zdrowia jest w zasadzie teraz mogę powiedzieć w takim szerokim procesie konsultacji z pustym na pewno oświadczenie jeszcze kilka rozmów na ten temat państwo usłyszą znane dzisiaj był pan prof. Marek Konopczyński Uniwersytet Białymstoku wiceprzewodniczący komitetu nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk dziękuję za dzisiejszą rozmowę bardzo dziękuję pani Renata Kałucka psycholog psychoterapeutka niebieska linia prowizorka w obszarze przeciwdziałania przemocy bardzo dziękuję za rozbój dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA