REKLAMA

Wzrasta liczba pijanych kierowców. "Niektóre stacje benzynowe wręcz żyją ze sprzedaży alkoholu"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-16 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM dziś czwartek 16stycznia oraz dzień dobry mówi Paweł Sulik w naszym studiu znany państwu znacznie anteny Krzysztof Woźniak skołowani zmotoryzowani Witaj dzień dobry w ubiegłym roku policja zatrzymała 111 000 pijanych kierowców donosi przedwczoraj Rzeczpospolita pisze, że to zatrważający wzrost liczby nietrzeźwych kierowców aż do Gazeta dodaje, że co ważne skala policyjnych kontroli kontroli trzeźwości w pierwszych dniach Rozwiń » stycznia w obu latach była podobna co oznacza, że wykonano roboty, żeby porównać jak wiele było kontroli, bo sami zatrzymani nietrzeźwi to byłoby zbyt mało, żeby wnioskować co się stanie rzeczy chociażby w tak alarmujących hasła jak zatrważający wzrost liczby nietrzeźwych kierowców czy można czuć się zgodzić z tym, że jest zatrważające no pewnie tak można powiedzieć, że każdy zatrzymany kierowca, który prowadzi pod wpływem alkoholu to jest to ten 1 za dużo ten problem jest znany na całym świecie w Europie również z wszystkich danych do tej pory, które mamy oczywistych statystyk rocznych, bo one są podstawą do porównywania są to dane końcowe, które faktycznie obrazują w miarę dobrze to co działo się na drogach w poprzednim roku wychodzi z nich, że około 13% ofiar śmiertelnych spowodowanych przez osoby pod wpływem alkoholu kierujących tak tak przynajmniej było 2018 roku w tym 2019 roku tak jak Gazeta podawała pewnie trochę więcej tego będzie ale, ale wątpię, żeby Baszta aż tak dużo było tylko zaznaczyć, że my pod tym względem jesteśmy gdzieś tak średniej unijnej czy nie jest także mamy wiele innych przyczyn wiele innych poważniejszych problemów na razie, aczkolwiek zaznaczam, że faktycznie coś zaczęło się niedobrego dziać tymi pod wpływem alkoholu warto też zaznaczyć, że powinniśmy też zacząć przyglądać się mocno osobom, które jeżdżą pod wpływem innych środków tzw. odurzających leków, ale etyków no tak, ale jak się wytłumaczyć ten wzrost osób zatrzymanych nietrzeźwych to pytanie jest tak narody do policji bo, bo nie ma co porównywać z miesiąca do miesiąca trzeba by było wyciągnąć myślę od policji dane roczne czy tych kontroli było więcej czy może np. jakiś tam toczka wsi w sicie policyjnych kontroli są mniejsze i więcej się wyłapuje faktycznie może są bardziej lepiej lepiej dobrane godziny kontrolek wykłada się może zakładać taką może nie żonglerkę, ale zakłada, że ktoś tu zestawił dane tak jak inny sposób, gdyby zrobić inne założenie, że faktycznie wzrosła liczba ludzi, którzy siadają za głupota może być jazda jest sprawa ale gdy również może być także po prostu więcej pijanych kierowców, gdyby się okazało prawdą to wg ciebie co było przyczyną dostępność alkoholu nie wiem czy wg ciebie w Polskim sporcie pomimo tego co się mówiło przez lata jednak jeśli ktoś po alkoholu siada za kółko to jednak nie jest to piętno to już przechodzimy od tych danych, które najpierw zapytałem się, że faktycznie to jest dużo itd. do tego jak powinniśmy przeciwdziałać temu, żeby nie jeździć pod wpływem alkoholu zgadzam się problem leży w tym samym jeżdżenie, bo ktoś będzie bardzo chcieć pojechać odpowiem alkohol to zrobi nie ma problemu ten problem się zaczyna społeczeństwie i żeby przeciwdziałać temu wszystkiemu powinniśmy zacząć przeciwdziałać w ogóle czy też zacząć na poważnie walkę z chorobą alkoholową chociażby z dostępem do alkoholu i znowu możemy wejść i szukać przykładów za granicą najbezpieczniejsze państwo chyba na świecie pod względem drogowym bezpieczeństwa drogowego Norwegia niewątpliwie jak spojrzymy, jaki tam jest ograniczony dostęp do alkoholu nowo będziemy mieli do porównania dobrze wiesz odwiedzać Norweg jej, że tam tak po dwudziestej chyba drugiej już w ogóle alkoholu nie można kupić w ciągu dnia są specjalne sklepy, gdzie można dostać mocny alkohol ten tak tzw. lekki tam piwo itd. można w marketach, ale te mocne alkohole wino wódkę to tylko w sklepach naprawdę tego dostępnych na żadnej stacji benzynowej nie kupisz alkoholu prawda u nas jest ona gmin niektóre stacje wręcz żyją ze sprzedaży alkoholu ani paliwa tak, ale co, ale nie dotyczy tylko Norweg czy to dobra praktyka jasne bez względu na to jaki udział ma spożycie alkoholu w zagrożeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy też Norwegia 4 Szwecja czy są Litwa Łotwa Estonia czy nawet federacja rosyjska, która ostatnio odwiedziłem czy te ewidentnie dostęp do alkoholu dla kierowcy, czyli na stacji benzynowej jest niemożliwe w tych krajach, więc pytanie czy to nie byłby czynnik, który spowodował, że zamiast 111 000 pijanych również w tym za czy naprawdę uważam, że stacje benzynowe powinny dystrybuować paliwo do samochodów nie paliwo dla osób tak to można nazwać jestem za tym, żeby zakazać stacjom benzynowym sprzedawać alkoholu, bo po co mają tam być musi zapytać właśnie ciebie bardzo ważną rzecz, kto kolejny raz słyszy taką opinię w tym przypadku mówi Andrzej Markowski psycholog transportu to nie wysokość mandatów zmienia zachowanie, ale edukacja na nią trzeba położyć nacisk tonie infrastruktura, ale edukacja to nie dopuszczalna prędkość na drodze, ale edukacja to nie pierwszeństwo pieszego na przejściu tylko edukacja jak bardzo szanuję pana Markowskiego, bo bardzo dobrze się z nim wielokrotnie rozmawiała, ale myślę, że przecenia to jakość edukacji oczywiście ona jest ważna tutaj znowu powraca bezpieczeństwo na drodze to jest system zarządzania ryzykiem i żeby zarządzać ryzykiem odpowiedni sposób trzeba robić wielotorowo i takie są 2 pod 3 podstawowe elementy zarządzania ryzykiem na drogach to jest prawo jego egzekwowanie to musi być równorzędnie, czyli musi mieć dobre prawo skuty dobrze napisane jasno bez wątpliwości i ono musi być egzekwowana, czyli ten system, jeżeli przekroczy dozwoloną prędkość chociażby albo złamiesz przepisy to, więc spotkać za to kara nie za 20 przekroczeń tylko w miarę za każdym razem to było najlepsze, więc jest to prawo jego egzekwowania, ale jest infrastruktura, którą możemy zdziałać naprawdę można powiedzieć cuda i znów przykład Norwegia, gdzie jak się tam pojedzie to widzimy olbrzymią różnicę pomiędzy nami tym krajem jak jest wybudowana infrastruktura, jaką jest dopracowana sposób, żeby było bezpiecznie tam Norweg infrastruktura wymusza bezpieczne zachowania jest bardzo ważnym powinniśmy zacząć naprawdę robić infrastrukturę, która wymusza bezpieczne zachowania, a nie tylko eliminuje czy też wybacza błędy, czyli w momencie, kiedy już dojdzie jak już po wypadku to skutki będą mniejsze, jeżeli będziemy robić infrastrukturę, która wymusi bezpiecznych zachowań np. zwolnienie przed przejściem dla pieszych poprzez wiele jest różnych metod żeby, żeby zrobić to osiągniemy lepsze rezultaty, więc ta infrastruktura jest niezwykle istotna, zwłaszcza u nas, gdzie jednak ona była robiona nie pod względem bezpieczeństwa przepustowości, bo to, żeby było łatwo się przemieszczać głównie samochodami, ale w ogóle, ale niebezpiecznie to jest duża różnica no i trzeci ten element, który właśnie Markowski mówi też edukacja to też jest bardzo ważne, bo trzeba wytłumaczyć, dlaczego np. robi się taką unijną infrastruktura no trzeba ludzi nauczyć jeździć np. podaje wybudowaliśmy teoretycznie ileś tam set kilometrów bezpiecznej infrastruktury w postaci autostrad i dróg ekspresowych należy chodzić do zdanych wynika, że mamy najmniej bezpiecznie się autostrady najwięcej ludzi na nich ginie pod względem na 1 000 000 mieszkańców oraz na miliard przejechanych kilometrów z czego wynika nie nauczyliśmy też już jeździć na tych autostradach w ciągu 32 w ciągu 15 godzin zajęć praktycznych naprawo jazdy wiele szkół ośrodków szkolenia kierowców nie jest w stanie nawet z kursantem wyjechać na taką ekspresówkę czy autostradę, bo ta miejscowość, której oni są i uczą jest zbyt daleko co prawda jest zapis, że bodajże 3 godziny muszą się odbyć na drodze, po której można jeździć szybciej niż 70 km na godzinę na 70 km pomiędzy 70 km ma, a 140km autostrady są olbrzymie różnice te drugie tyle, ale zachowań pracę wracając do tego czy można się o tym, że rasa, która wie, czego zmierza porozmawialiśmy trochę przed wejściem na antenie faktycznie w Niemczech swojego czasu dość ostro zajmowano się kwestią właśnie osób jeżdżących pod wpływem alkoholu po użyciu alkoholu i tam wyszło, że to jest złe nie można tego robić, ale można zabezpieczyć innych przed negatywnymi skutkami tego tej jazdy im wyszło, że dosyć spora część tych osób, które siadały po swojemu kochał alkohol w miastach zjeżdżał na chodniki tam uderzali ludzi, więc zaczęto pilotażowo stawiać donice oddzielające jezdnie od chodników no i okazało się, że to przynosi skutki, bo nawet, jeżeli taki taka osoba pod wpływem alkoholu prowadziła pojazd Jonas Han ten chodnik uderzyła tam donice było zabezpieczenie nie były takie prędkości na tyle wysokie, żeby mogła sobie coś zrobić będąc sam choćby dodatkowo oczywiście zabezpieczono, więc to działanie infrastruktury możemy zrobić naprawdę dużo również zabezpieczyć przed tymi kierującymi, którzy decydują się na jazdę przed walką, ale edukacja to jest 1 rzecz, ale jeszcze, jakie inna niezwykle istotna rzecz, jeżeli widzimy kogoś, kto chce wsiąść do samochodu i prowadzić pod wpływem alkoholu trzeba zabrać kluczyki nie bójmy się tego lepiej jest, nawet jeżeli się na nas obrazi niż miałby narażać siebie kogokolwiek innego, jeżeli widzimy, że ktoś z nami chce je kierować samo którymi jesteśmy nie gódźmy się na to powiedzmy nie jedziemy zabierzmy kluczyki lista pewną odpowiedzialność tak ale, ale trzeba podkreślić, że w samym tym procederem wsiadania pod wpływem alkoholu walka powinna się zacząć nie myśląc tylko o bezpieczeństwie drogowym, ale w ogóle o dostępności alkoholu i o tym jakie ma wpływ jak u nas wygląda spożycie alkoholu, o czym też często rozmawiać, więc Krzysztof Woźniak skołowani zmotoryzowani bardzo dziękuję za dzisiejsze rozlaniem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA