REKLAMA

Andrzej Saramonowicz: Zestawienia z Mrożkiem się bałem

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-01-17 19:00
Audycja:
Czas trwania:
20:46 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć - Burzyńskiej są Andrzej Saramonowicz- reżyser i scenarzysta i Adam Krawczuk, aktor. Rozwiń »

Rozmowa dotyczy pracy nad spektaklem"Policja. Noc zatracenia" w Teatrze Polonia

Saramonowicz: "Zastosowałem metodę Mrożka w swoim własnym świecie, chociaż moje poczucie humoru jest inne. Zależało mi na tym, żeby przejść od błahej warsy do zgoła nieśmiesznej rzeczy" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska moimi gośćmi w kulturze osobistej są dzisiaj reżyser filmowy teatralny pisarz dramatopisarz Andrzej Saramonowicz widok regularnie i aktor również reżyser teatralny Adam Krawczuk dobry wieczór można powiedzieć 14 teatru Montownia spotykamy się dzisiaj, bo już dzisiaj na scenie teatru Polonia w Warszawie premiera spektaklu policja noc zatracenia spektaklu, na które składają się 2 jednoaktówki słynna już Rozwiń » policja debiutancka sztuka Sławomira Mrożka z roku pięćdziesiątego ósmego i noc zatracenia nie debiutancka sztuka Andrzeja Saramonowicza z roku 2019 obie Andrzeja Saramonowicza reżyser jak pan czuł w takim razie w roli autora i reżysera jednocześnie to było ogromne obciążenie po pierwsze, zostawić swój tekst tekstem Mrożka zawsze ciężko, bo to jest autor no nie tylko w Polskim wymiarze pierwszoligowym europejskim lub światowym, więc to zawsze duże obciążenie zawsze jest ryzyko, że się nie dojdzie do tego poziomu będzie bardzo widoczna różnica to jest 1 rzecz której, które się bałem prawdę mówiąc też, kiedy byśmy się zastanawiali kolegami z teatru Montownia, bo wiedzieliśmy, że chciał zabić policję szukaliśmy ilość tekstu dopełniające o to, żeby było pełne 2, kto przedstawienie to nie znaleźliśmy ja pomyślałem sobie, że może taki dopisze, a druga rzecz to czułem też ogromne obciążenie jako reżyser teatralny, bo wtedy, kiedy sugerowały swoją osobę to w ogóle nie miał żadnych doświadczeń, jako że teatralny tylko wyłącznika reżyser filmowy z dnia testosteron często tak w międzyczasie postawił sobie prawo jazdy i w ale już to było po tej decyzji, kiedy będę robił jest oczywiste było, że się, że nie powiem bałem tak, ale tam byłem przejęty 12 rolą, kiedy się w ogóle pojawił ten pomysł to było jak rozumiem wspólny pomysł tak potwierdzam, że był bardzo przejęty to prawda, ale szybko się uczy teatru, bo film teatr to jednak są 22 różne dziedziny i naprawdę różnie trzeba to to wszystko układać i ustawić, kiedy pojawił się pomysł mógł już kilka lat temu jak czytaliśmy policję założyliśmy, że to trzeba zrobić koniecznie i i musimy to zrobić z grania i w tym gronie chodziliśmy z Andrzejem Rafał Rutkowski tam zawsze męczył, żeby pisze Andrzej Pisz i Andrzej po kilku latach w końcu osiadł i napisał i tak powstał ten wieczór, który też jest swego rodzaju klamrą, bo 20 lat temu zrobiliśmy ponad 20 zabawę Mrożka też Stanisław tym dla nas napisał jednak lufkę i teraz znowu Mrożek ze współczesnym autorem zestawiony tak taki znowu może być dla mnie to też klamra, ponieważ moja pierwsza przygoda z teatrem no to była sztuka testosteron, którą napisał dla montowni taty radę należała do Agnieszki Glińskiej jest to jakby 2 klamry tak jesteśmy w Klamrach policja sztuka niezwykle aktualna bez żadnych adaptacyjnych zmian to jest bardzo wierne przedstawienie Mrożka ja przyglądałem paru wcześniejszym to powiedziałbym, że to najwierniejsze przedstawienie Mrożka, jakie widziałem od lat z ogromnym szacunkiem dla jego frazy dla jego sposobu widzenia świata dla jego humoru wreszcie dla jego estetyki, bo nie odbiega bardzo tego co zapisywał jedyne korektę to są takie rzesze zamieniał słowo na słowo np. problemy z elektrowniami na problemy z wycinaniem lasu to jest wszystko tych adaptacji policji było było mnóstwo ostatnio trafiła właśnie przed rozmową mówi Adamowi na adaptację telewizyjną policji z roku 80 tego pierwszego był spektakl teatru telewizji wtedy m.in. z Markiem Olszewskim Kazimierzem Kaczorem w reżyserii Janusza kijowskiego i pomyślał sobie Boże jak to się wtedy musiał oglądać inaczej niż niższe niż dziś inaczej, ale siła tego tekstu polega na tym, że i wtedy i teraz dużo rzeczy się czy te bardzo aktualne to właśnie główny powód tego, żebyśmy wzięli, dlatego że możemy coś tam inscenizować niesamowitego i jakoś ten tekst przekręcać na drugą stronę przeciwnie po prostu nas uderzyło to montownie, że bierzemy ten tekst i po prostu go zrealizujemy nie będziemy niczego tam zmieniać ubarwia skracać tam tam w zasadzie jest to tak jak Mrożek napisał łącznie z tym, że też troszeczkę taki styl tego, że np. nasi więźniowie są wyglądają tak jak wyglądają te nie są tacy współcześni więźniowie to są raczej tacy bardziej archaicznie moduły więziach z Lechem w co chce też tak się klasycznie kojarzy zamożni jak jeszcze dodał, że wybitny dzieła artystyczne bez wątpienia policja z wybitnym dziełem dramaturgicznym, ale naszą Sobiesław pewną prawdę, która nie zmiana, a życie czy też historia dzieje się w tych cyklach i czasami się zdarza, że świat oddala się od prawdy, którą ma w sobie dzieło i przybliża, jeżeli mówimy o latach osiemdziesiątych no to może znamy okoliczności historyczne, dla których dla, których życie przybliżyło się doprawdy zapisali w proszku i pytanie, które myśmy ustawiali, które stawiamy właściwie publiczności to jest takie czy, jeżeli uważacie, że ta sztuka opowiada o jakiej rzeczywistości żyjecie to się zastanów cie jakiś zakręt wykonało życie wygnał historia skoro być może jeszcze 5 lat temu dalibyście tę sztukę za sympatycznie napisaną bez tak jak byśmy się nad tym zastanowili sympatycznie dobrze napisał świetną polszczyzną, ale euro łączącą szkołę nagle nasze zaktualizował przyznam się słowo nie zmienią raczej świat dociągnąć tylko pytanie do tyłu to ona tak czy oczyść świat się cofną to pytanie, które stawiamy Wilka tak widzowi czekamy na sobie sam odpowie myślę, że przyjmą niektórzy widzowie zobaczą spektakl pomyślą, ale teatr polityczny na tutejsze tak na szczęście chroni nas data powstania tego dramatu, więc tutaj to nie jest tak, że to zostało jakoś tam przy przekroju one na na NATO czasu tylko właśnie siła tego polega na tym że, że to znowu nabrało aktualności no dobrze no i zatracenia napisano na te czasy, a także napisane na te czasy ten idea jest taka metafora tego co się teraz dzieje, ale o tym wie więcej autor autorzy czy to zatracenia 2019 rok tam trudność polegała dla mnie na tym, że po pierwsze, musiałem jakoś nawiązać do pewnych koncepcji rozumienia humoru Mrożka wykorzystać podobną liczbę postaci tak dalej tak jak to było pewne kłopoty techniczne no też przeanalizowałem dokładnie Mrożka co, o co właściwie chodzi w tej jego sztuce i to coś co on robi w policji fachowo nazywa się logiczną destrukcją nielogicznej konstrukcji i logiczna konstrukcja jest założenie, które przyświeca każdej dyktaturze da się doprowadzić coś w 100% w tym wypadku chodziło o porządek, że można zaprowadzić porządek w 100% to jest konstrukcja, która ma nielogiczność sobie zapisane, bo to znaczy, jeżeli 1 za zaprowadzić, gdyby się dało to instytucje wprowadzające przestaje mieć rację bytu, jeżeli policja spowoduje, że nie będzie nikogo do złapania to sens istnienia policję zachwiane nie można wyczyścić czegoś co idealnie wyczyszczone i Mrożek mówi pokaże jak wygląda kot logiczna destrukcja tego założenia, jeżeli tak się dzieje to policja musi w gruncie rzeczy znaleźć kogoś same chcą przetrwać każdy chce przetrwać znaleźć kogoś samego siebie wsadzić do wierzenia i trzymać po to, tylko, żeby same przetrwać to jest bardzo ciekawe i on przyjął takie założenie, że w takich czasach to była to były czasy no jednak nazwały dyktatury komunistycznej, że tym to tą to tym tym aktem założycielskim tej dyktatury jest coś się w Arce policyjną ja tak nas w marcu policyjna siła tej partii politycznych doprowadza do absurdu, a więc ja szukałem czegoś co mogłoby to Arce policji dość zamienić współcześnie prawdy, a co pan znalazły panie Andrzeju o tym rozmawiamy drugiej części kultury osobistej, bo teraz w radiu TOK FM ciasna Barcy ciekawe na pewno ważne informacje dobry wieczór raz jeszcze Marta Perchuć-Burzyńska przed mikrofonem druga część kultury osobistej w dniu premiery policji nocy zatracenia w teatrze Polonia w Warszawie wg Sławomira Mrożka i Andrzeja Saramonowicza w studiu TOK FM twórcy spektaklu reżyser i autor Andrzej Saramonowicz, grając w spektaklu Adam Krawczuk z teatru Montownia witam raz jeszcze bardzo serdecznie, czyli tak w policji mieliśmy w Arce policyjną ość, a w nocy zatracenia w nocy zatracenia tym czymś jest w Arce narodowe tak to sobie wymyśliłem, bo uznałem, że to jest właściwie fundament założycielski nowej koncepcji biologiczny czas, w którym żyjemy, że budujemy, że jest wybudowane ogromna mega wspólnota narodowa wspólnota narodowa obejmuje nie tylko żyjących, ale także wszystkie poprzednie pokolenia, które zostały, jakby za same tej propagandzie przez to pomyślałem sobie, wykorzystując te zasady logicznych destrukcji logicznej konstrukcji, jeżeli tak jest w istocie, jeżeli wspólnoty budują nie tylko żyły pokolenia, ale te żyjące to tak żyjące w takim dyskursie Narodowym mają takie samo prawo do zabierania głosu mogłoby się zdarzyć że, gdyby pozwoli zabrać głos to był uznały, że współcześnie żyjący nie zasługują na to, żeby część wspólnoty mogą wykluczyć, czyli powstała absurdalna sytuacja, w której wspólnota narodowa składały się samych nieżyjących zastosowałem metody Mrożka swoim własnym świecie, ale on oczywiście różni od Mrożka, bo też jakoś takie moje poczucie rozumienia humoru czasami troszeczkę innej myślę że, jakbym tak miał analizować to jak sztaby powiedział, że bliżej jest na zatracenie do pewnego szaleństwa estetycznego intelektualnego sztuk Stanisława Ignacego Witkiewicza niż Brożka na policję jeszcze wracając na patrzymy jak na teatr absurdu, a właśnie jest z nocą zatracenia miks dramatu Narodowego trochę ze współczesną wizją apokalipsy katastrofy to nie mniej będzie oceniać jak kto jak tak, bo są krytycy, którzy będą jak oceniacie analizować ja mogę powiedzieć, że zależało mi na tym, żeby przejść od czegoś co wydaje się błaha farsa do o zgoła śmiesznych rzeczy końcówki dramatycznej przywołam tu coś co kompletnie nie było punktem odniesienia, kiedy pisałem, ale teraz przypomniał się film o zmierzchu do świtu, który zaczyna się horror zakończy się jak jakiś taki dziwny tyle wspierania tam jest taka dziwna przemiana, której właściwie odbiorca zostaje zostaje postawiony przed trudną sytuacją wtedy przestaje rozumieć konwencję w nocy za to oceniana była lekkość się bawimy wydaje się lekko bawimy potem to ten cały śmiech niknie i wydaje się, że nie ma nic do śmiechu finale tylko zaznaczyć, że lekko się bowiem oznacza, że z lekkością ani jako liderze delikatnie, bo tam jest naprawdę dużo bardzo zabawnych sytuacji natomiast im dalej las tym już jest bardziej po poważnej dyskusji takie kandyduję powiedział że, o ile w policji pokazujemy, że zawarcie co będzie jak rozbudujemy policji właśnie wyczyścimy nie będzie już kogo ścigać tak w nocy ogrodzenie jest coś takiego, że z zobaczmy jak to będzie jak zbudujemy tę historię wtedy będą ważniejsze ci, którzy byli niż ci, którzy teraz istnieją, którzy teraz żyję oprócz tego przedrostka Arce i tej porażką z kości którą, którą pan zawarł w nocy zatracenia tam też takimi łączącymi punktami są postaci Fanta jego wuja regenta to tylko doprecyzuje dla tych, którzy być może nie do końca pamiętają co jest policji, więc policję kilkoro bohaterów natomiast jest co bohaterowi istniejący w tym spektrum, które jest, ale nie występujące na scenie, czyli małoletni infantki chłopiec, który pełni władzy w kraju ale, ponieważ jest małoletni to w jego imieniu władzę sprawuje agent i oni są obecni i przez 3 części publicznej, czyli w kilka komisariacie policji i prywatnym mieszkaniu sierżanta prowokatora owej na portretach, ale są tak obecnie za każdym razem, kiedy są wymieniane funkcję infantka agent to bohaterowie stają na baczność co też Brożkowi pomagało powiedzieć, że to jest jednak dyktatura ja sobie pomyślałem, kiedy problem zna jakieś punkty wspólne przy nie mogę się bohaterów Mrożka policjanta naczelnika, bo to było jak wściekły jeszcze w cyklu, że mogę ożywić tegoż infante dziecko z portretu i uczynić bohaterem tej nazwy to drugi część tak jak ja nocy zatracenia dzieję się właśnie 1 nocy dramatycznej, które świadczy materializuje w apartamencie tegoż infante, który już jest dorosły człowiek tak jest i nawet nie wiem czy więcej możemy zdradzić więcej nie możemy zdradzić nadawcy chcę powiedzieć, że jestem ciekawy bardzo zestawienie bo o ile policja jest taką dosyć surowym takim przedstawieniem taką jednak TUW, które zrobiliśmy tak bardzo zdyscyplinowanie tak o tyle w nocy zatracenia dzięki temu Andrzej tam napisał wyreżyserował Montownia może się wyszumieć dodatkowo jeszcze pracy pracuje z nami na scenie rakieta teatralne w postaci Katarzyny Kwiatkowskiej, więc tam już jest naprawdę dużo jeszcze wracając do tego uniwersalizm historii uniwersalizm policji wydaje się być ponadczasowe zawsze gdzieś istnieje jakiś chór obywateli, śpiewając Hosanna swojemu InnVento jego wujowi agentowi no i zawsze gdzieś są kraje takie, gdzie doszło właśnie do takiego rozkwitu jak nigdy w historii, a co uniwersalizm nocy zatracenia jak pan myśli pani, że jak się jada również jak się będzie oglądało po latach będzie nadal aktualna myślę, że jak Mrożek pisał w pięćdziesiątym ósmym roku swoją sztukę był wtedy bardzo młodym człowiekiem to bardzo wiedział jeszcze, jaka będzie recepcja jego sztuki, zwłaszcza na świecie, ale przyjął pewne założenia, że to będzie na tyle uniwersalne, że ten model się przeniesie ja stosowałem to samo co myślę to znaczy myślałem cały czas o tym, że, pomijając jedno czy 2 zdania, które mogą się kojarzyć pełną należnością kontekstu polskiego to chciałbym się taką sztukę że, gdyby przetłumaczono wystawiono np. w Moskwie to odbiorcy teatralnie mówiliby to patrz to wypisz wymaluj Putin, a jeżeli to byłoby np. w Ankarze Stambule to by mówili dogania czy gdziekolwiek jakimkolwiek innym miejscu to byłby taki modułowy dyktator, który jakimś szale jest tutaj zapisane domaga się pełni władzy nawet nad przyrodą nad każdym przejawem życia i to było dla mnie bardzo ważne oczywiście, że to się uda, że ten kontekst Polski jest widoczny, bo sztuka będzie miała tam ludzie będą na nią patrzeć absolutnie przez kontekst Polski, ale myślę sobie, że to się zmienia to zupełnie w momencie np. napisania kariery Nikodema Dyzmy chyba 3002. rok Dołęgi Mostowicza napisał tam też kontakt był bardzo wyraźny w tych postaciach ludzie odbierali postaciach premierów wojskowych kogoś bardzo konkretnego, po czym okazywało, że ktoś tak dobrze napisane, że w latach komuny zaczęło to zupełnie co innego później komody jeszcze co innego, a w latach trzeciej Rzeczypospolitej też podpisy podkłada pod te postaci jakieś postacie prawdziwe no oczywiście życzyłbym swojej sztuce tak długiego trwania, ale nie ma co nad tym zastanawiać one napisano w 2019 wystawiona w 2020 czy ona przetrwa próbę czasu nie mam zielonego pojęcia będziemy starali tak grać, żeby ona nie była politycznym kabaretem póki Andrzej jeszcze może też poprawiać możemy aktualizować w jeszcze na koniec pytanie takie jak jak w ogóle pracował wspólnie, bo to też jest ważne praca Montownia jest praca głównie polegająca na występowanie narzucania no, a Andrzejowi na pewno było trudno, bo już mamy swój kod swoje systemy pracy tak dalej itd. z kolei Andrzej no tak jak sam powiedział był dopiero po odebraniu prawa jazdy, więc czas temu musieliśmy odpowiedzieć, że lepiej przyhamuje przed przejazdem kolejowym albo się tutaj możemy spokojnie przyspieszyć, ale też bardzo dużo dostawaliśmy od Andrzeja zawsze wcześniej współpracowaliśmy będzie miał zawsze dobrą analizę takich relacji pomiędzy postaciami tak albo psychologicznej podbudowy w postaci i z tego bardzo duże korzystaliśmy już ustawiają sytuacja była wspólna robota, którą zrobiliśmy to, żeby właśnie uzyskać ten efekt, który założyliśmy na początku w tych rozmowach jak to się mówi stolik owych nie ukrywam, że aktorzy teatru Montownia trochę się bali na początku tej współpracy nawet wprost mówią, że podejrzeć będą poniżają mnie ten brak elastyczności jak to zwykle w przypadku autora, który realizuje swój własny tekst, ale ja w ogóle nie miałem tego tak nie było istotne dla mnie tak istotne, bo dla mnie wykonanie tej pracy wspólnie myślę, że mało doświadczony myśmy się ani razu naprawdę poważnie nie pokłócili przy tej pracy i raczej wydają się jesteśmy w lepszych relacjach teraz niż na początku no tak, ale też trzeba pochwalić Andrzeja, że ta elastyczność też się rozwinęła, że tak powinniśmy je mogli dużo więcej, jakby przemycić takich różnych przekonać np. Andrzeja do pewnych rzeczy itd. jak pamiętam Andrzeja sprzed lat mogłoby być trudniej pamiętam sprzed lat, bo przecież spotkaliście się na planie filmowym przy ciele przy ciele wcześniej przy pół serio realizowaliśmy przy pół serio to był pierwszy była taka fajna robota na tym byśmy pracowali nad scenkami to był program telewizyjny i pracowaliśmy tam na paroma skeczami naj to było, bo to było cudowne spotkanie i tak tak się zaczęło nasze spotykanie dalsze spotkania teraz teatralne po owocach ich poznacie zapraszamy państwa bardzo serdecznie do teatru Polonia i panom bardzo dziękuję za spotkanie w studiu Radia TOK FM policja noc zatracenie od dziś na deskach teatru Polonia w Warszawie na scenie Katarzyna Kwiatkowska wspaniała w roli chociażby Grażyny i nie zdradzę co co w pierwszej części i teatr Montownia w składzie Adam Krawczuk Marcin Perchuć Maciej Wierzbicki i Rafał Rutkowski gracze weekend i w poniedziałek we wtorek tak jest potem 2 przedstawienia w lutym tak jak potem się zobaczy układać repertuar w zależności od tego jaki będzie odbiór tego będzie więcej lub mniej w repertuarze teatru Polonia czekamy w takim razie na to, że będzie więcej Adam Krawczuk Andrzej Saramonowicz dziękuję bardzo dziękuję do usłyszenia, a teraz czas na informacj Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA