REKLAMA

Ekologia w miastach. Czy technologia pomoże nam w walce z katastrofą klimatyczną?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-19 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:19 min.
Udostępnij:

O rozwoju technologii z poszanowaniem środowiska dyskutują goście Przemysława Iwańczyka: Maria Andrzejewska - Dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa Rozwiń »
oraz Stanisław Dojs - Volvo Cars Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM w naszym studiu goście pani Maria Andrzejewska dzień dobry dzień nam dyrektor centrum UNEP Gwit Warszawa Polska jest z nami także pan Stanisław dość dobry dzień dobry rzecznik prasowy volvo Car na temat naszego spotkania to ekologia w miastach i technologie w służbach ekologii myślę, że temat bardzo szeroki temat przede wszystkim na czasie mam wrażenie, że ekologii rozmaitych aspektach dyskutują wszyscy począwszy od uczniów pierwszych klas Rozwiń » szkół podstawowych, gdzie ta ekologia wybrzmiewa właściwie na wielu przedmiotach nie tylko tych związanych z biologią czy też geografią aż po seniorów, którzy zastanawiają się co taki, jaki błąd został popełniony, że być może zostawią kolejnym pokoleniom o planetę nie do końca taką jak mogliby ci młodzi ludzie ją zastać cieszyć się z niej przez najbliższe dekady zaczną od takiego pytania w jaki sposób dobrze rozmawiać o ekologii świadomości ekologicznej w przypadku branży motoryzacyjnej, a te wszystkie rozważania bardzo teoretyczne, które często do niczego nie prowadzą jedni mówią tak trochę inaczej często sobie przeczą nastąpił taki bodziec, który sprawił, że te rozważania zaczęły dotykać bardzo mocno w rzeczywistości Unia Europejska wprowadziła określony przepis wszyscy mają producenci samochodów dostosować do tego, jaki przepis jest prowadzone mówimy o już nie tylko normach regulujących czystość spalin, ale także normach regulujących ile dwutlenku węgla samochód może emitować w związku z tym teraz coś miłego zdarzyło to, że o tej ekologii uczą się mówić praktycznie się nieco można zrobić tylko co zrobimy, żeby się w tych konkretnych normach, które pojawiło się wyrobić jeśli nie to Unia Europejska przewidziała kary zatem ten rok 2021 moment, kiedy zaczął taki zegar tyka wszystkie samochody, które są sprzedawane mierzy się ich łączna emisja co 2 i pod koniec 2020 roku dowiemy się, które nad kreską a kto pod ekologia to nie tylko branża motoryzacyjna to szereg takich naszych życiowych spraw i sektorów też, których ekologia dotyczy od początku do końca właśnie, słuchając pana pomysł, że my z kolei patrzymy na to jakoś tak bardziej horyzontalnie dla nas transport branża motoryzacyjna jest faktycznie tylko 1 z elementów tej całej układanki i mówiące o ekologii ich chyba no bo patrzymy z różnych perspektyw na części, próbując dotrzeć też, komunikując się społeczeństwem to czy samorządami mówimy o jakości życia człowieka w jaki sposób to co się w tej chwili dzieje na tej naszej planecie, o czym pan redaktor wspomniał kryzys klimatyczny zanieczyszczenia odpadami nie tylko zanieczyszczenia odpadami kwestia zanieczyszczenia powietrza jako takiego zanieczyszczenie wód to są to są takie powiedzmy to najczęściej przekazywane na plus jeszcze zagrożenie gatunków ginących różnorodność biologiczna są to najczęściej powtarzane elementy, które dotyczą naszego naszej tej tych wszystkich zagrożeń, których w tej chwili obracamy mówiąc o tym, chcemy akcentować w jaki sposób to wpływa po pierwsze na naszą jakość życia, ale po drugiej też w jaki sposób to komplikuje sposób zarządzania chociażby takimi takimi jak stałam jak miasto, które jest tak naprawdę wszystko skupia powiedzmy w w tak jak w w soczewce skupiał się wszystkie problemy na obszarze miasta i tutaj właśnie te kwestie transportowe są jednak z nich 1 z ważniejszych myślę, że tutaj najczęściej słyszymy o tematach związanych z zanieczyszczeniem powietrza czystość powietrza kwestie związane z z termomodernizacją budynków efektywnością energetyczną, ale również same zmiany klimatyczne, które w sposób taki bezpośredni przekładają się na jakość naszego funkcjonowania w mieście chociażby w okresach letnich, kiedy temperatury podnoszą się w sposób znaczący to są te już osławione wyspy ciepła w obrębie miasta problemy też z zaopatrzeniem wodę czy nie są państwo już właściwie etap, w którym odwoływaliśmy się mówię, że gatunku ludzkości rozsądku minął właściwy człowiek jest tak skonstruowany, że jeśli nie narzuci się nań pewnych ram zobowiązań to trudno wyegzekwować pewne pewne rzeczy, zwłaszcza że mówimy, o czym to jest bardzo nieuchwytne klimat coś, czego de facto nie widzimy odczuwamy, ale też nie potrafimy sobie z wizualizacją się na tyle, by poczuć to co to zagrożenie tak zdecydowanie im co prawda myślę, że w naszym przekaże jako o organizacji, która w tematach środowiskowy po prostu to jest naszą codziennością odwołujemy się to do odpowiedzialności do do jak gdyby rozsądku i sposobu, ale funkcjonowania, ale myślę, że tutaj całe szczęście przychodzą nam w sukurs właśnie dyrektywy europejskie legislacja, która narzuca konieczność zmiany zachowania producentów biznesu w ogóle jako takiego i również uderzy dotyczy to kwestii funkcjonowania miast, czyli sposobu zarządzania przez samorządy i to jest jakby taka taka no powiedzmy dla nas bezpośredniej po i taki twardy od od odwołania od miast z ich punktu widzenia wszystko takie smutna konkluzja, kiedy okazuje się, że zmiana jest tylko wynika właśnie z tego, bo jest legislacja, bo trzeba się do niej dostosować jednak zawsze cieszą nas cieszy nas, kiedy możemy spotkać na swojej drodze partnera, który idzie jeszcze ten krok dalej albo wychodzi z pewnymi innowacjami, które w sposób zasadniczy pomagają przyczynić do zmian czy mają państwo tak do podania kilka przykładów postaw takich świadomością tych dotyczących środowiska, które nie jest zobligowany przepisem ma jednak zdrowy rozsądek to determinuje widać to np. po segregacji śmieci, ponieważ dopiero od niedawna są kary, jeżeli się nie segreguje śmieci teraz będzie płacić dużo więcej 100 kilkadziesiąt złotych więcej za wywóz śmieci takie, które są niechętnie segregowane, ale przecież od lat bardzo wiele osób segregował te śmieci oddawało baterię właściwe miejsca i dokonywał takiej frakcji w domu, chociaż muszę przyznać patrzyliśmy też blog traktuje ludzkość mówiąc patrzyliśmy na tych, którzy mieli wyższą świadomość na zjawiska raczej odmieńców niż ich zachowania były dla nas normą, która za kilka przyjmie się w naszym kodzie kulturowym obyczajowym czy też minima akurat patrzeć na wszystko z perspektywy oczywiście producenta importera samochodów śledzimy co się w internecie, gdzie widzimy jak te zmiany, które proponujemy prośrodowiskowe powodują z 1 strony entuzjazm części ludzi, którzy nas chwalą zapewne decyzję usunęliśmy dobrowolnie naszych biur wszelkie materiały, które są jednorazowe kubki jednorazowe kubki jednorazowe sztućce plastikowa i dla niektórych Super brawo dla pewnej części społeczeństwa, która komentuje w internecie bardzo ochoczo to z kolei są ekologiczne bzdury próbujemy się promować lansować jakieś hejt wylewa to jakoś to nieuniknione dlatego wierzę w to, że te wszystkie regulacje powinny być jakieś takie miejsca brzegowe takie ustalenia brzegowe, których nie wolno przekraczać jedni będą robić z tego powodu, że czują to w sercu rzeczy tak jest oka, bo mamy takie podniesienie temperatury w ciągu krótkiego czasu daje jakość myślenia nie ma zimy, ale z drugiej strony, jeżeli ktoś nie jest szczególnym tego entuzjastą te, jeżeli dostanie opłatę za śmieci +40zł to będzie musiał to robić nie, dlatego że wierzy komuś tam, że miejsc ocieplenie klimatu ciąża jest jakiś problem czy wyspa śmieci pływakom Pacyfik na Pacyfiku tylko, dlatego że muszę to nie opłaca ekologia się spina z ekonomią zaczną działać myślę, że no tak zgadzam się z panem to ten przykład śmieciowy jest bardzo w ogóle trudnym tematem też bardzo szerokim i w tej chwili jesteśmy w takim momencie, kiedy no przed nami są dosyć znaczące zmiany, ale jeżeli mówimy o o takim zachowaniu przeciętnego Polaka to faktycznie niestety, chociaż miałam szczęście współpracować z ogromną rzeszą ludzi, którzy podchodzą do tego całkowicie odpowiedzialnie to jednak myślę, że właśnie ten przeciętny Polak tak ten aspekt ekonomiczny jest takim aspektem, który wywiera presję natomiast mówiąc o tych działaniach, które trochę wyprzedzają zapis zobowiązania wynikające z wkraczających legislacji obowiązującej legislacji myślę też no właśnie takim myśleniu horyzontalnym przez tu można się odwoływać określonych biznesów, ale jeżeli byśmy się skupiali na samorządach to jednak właśnie ci włodarze, którzy planują chociażby kwestie energetyczne w sposób taki czy chociażby kwestie podłączenia miasta do sieci wodociągowej czy czy doprowadzenia odpowiedniej jakości infrastruktury i uwzględniają kwestie związane z planowaniem przestrzennym, czyli patrzą na całościowe nie czekając na pewnego rodzaju, by prawodawstwo, które będzie ich obligowało do pewnych działań to są właśnie dobre przypadki to są to takie wyprzedzanie trochę jak gdyby tego co musimy, bo przez to co co widzimy, że mamy do dyspozycji możemy zrobić nie uważają państwo, że to jest kilka lat za późno oczywiście nie wymaga od państwu byście mieli moc cofnięcia czasu nikt takiej niemal, o ile się spóźniliśmy państwa zdaniem pan w tej chwili w obrębie każdej branży ten pan reprezentuje akurat motoryzacyjną też pewnie ona ma w sobie sporo do zarzucenia branża motoryzacyjna to jest branża, która z 1 strony jest oskarżona o to właśnie, że zatruwa nam powietrze w miastach, ale z drugiej strony jest to 1 z tych branż, które mocno regulowana, czyli Unia Europejska narzuciła bardzo konkretne warunki, które teraz po prostu postawił na głowę tą starą branża, która przez całe lata była bardzo zadowolona nie z naszych prezesów mówił, że sprawa była nawet skostniała takiego słowa użył teraz mamy także producenci muszą emitować samochodów dużo miejsca w 2 jeśli przekroczą dwutlenek węgla, gdy chodzi o swoją całą gamę modelową będą płacić kary i ta branża myślę, że ktoś jest uporządkowana wie, dokąd zmierza w bardzo konkretne przepisy, które w tym pomogą i będzie czasami nawet siłowe wspomagania jest mnóstwo branż, które jeszcze zostało poza kontrolą my patrzymy na śmieci, bo to widać w powietrze w miastach, bo to czuć samochody, bo też widać słychać natomiast mamy jeszcze statki, które pływają między kontynentami one znajdują się na wodach terytorialnych mamy przemysł, który znajduje się poza Unią Europejską, które często jest w krajach, które podpisały żadnych konwencji, więc ta cała myślenia ziemi jest znacznie szersza, o ile się spóźniliśmy to jest bardzo trudno powiedzieć myślę, że spóźniliśmy się znacznie, dlatego że cała wyspa śmieci, która gdzieś tam w wyniku prądów oceanicznych wiru jako mama Pacyfiku, ale ma w tej chwili powierzchnię trzykrotnie większą od ziemi nie wiem kiedyś gromadzi ale, toteż jest 1 z elementów rok, do którego się spóźniliśmy tutaj trzeba by w ogóle wyeliminować plastik całego obrotu, aby zrobił tego nie dopuszczać technikę informacji Radia TOK FM pani Maria Andrzejewska pan Stanisław do ich są moimi gośćmi już za godzinę będziemy kontynuować te rozmowy mam pewną refleksję, ale podzielę się z nią państwo z naszymi słuchaczami przy okazji naszego następnego spotkania pozostanie państwo z nami też niedzielny magazyn Radia TOK FM niedzielny magazyn Radia TOK FM kłaniam się państwu ponownie w naszym studiu pani Maria Andrzejewska dzień dobry finał dyrektor centrum UNEP exit Warszawa jest z nami także pan Stanisław dojść dzień dobry dzień dobry rzecznik prasowy volvo Car rozmawiamy o świadomości ekologicznej rozmawiamy na temat, któremu można poświęcić się właściwie tygodnie miesiące lata dyskusji natomiast mam wrażenie, że rozmowy ten nie wpisują się w taki komplementarny system 4 zespół działań, które miałyby na celu nie był na przykładzie miast samorządów, które o tym, decydują o zmniejszenie wszystkiego co Wedla dla klimatu dla dla ekologii zwrócę się najpierw do pani pani pani dyrektor czy uważa pani że, gdyby powołać zespoły, które by właśnie traktowały wszystkie aspekty życia związanego z ekologią razem byłoby o wiele prościej niż takie działanie doraźne każdego z sektorów tak jak najbardziej zgadzam się z panem myślę, że nie wiem czy akurat na zawsze powołanie zespołu ekspertów jest bardzo ważna my przyznam, że takie działania zespół ekspertów wspartych oczywiście kompetencjami, by później możliwością obu narzędziami, które pozwalają realizować to co zespół ekspertów ustali w ministerstwie rozwoju jest określony Departament, który się zajmuje polityką miejską i skupia też wykonuje różnego rodzaju działania dotyczące współ współpracują z samorządami współpracują z organizacjami wspierającymi zrównoważony rozwój samorząd podobnie Ministerstwo Środowiska ma pan rację, że niejednokrotnie to są zupełnie, gdyby odrębne działania plus jeszcze wszystkie działania prowadzone chociażby przez organizacje niezależne również mamy projekt, który nazwaliśmy eco-miasto to jest projekt już zainicjowane przez ambasadę Francji już ponad 7 lat temu, którego celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju właśnie zawsze staramy się robić to w sposób tak jak najbardziej kompleksowy czy na tych wydarzeniach, które dokładnie są konferencje międzynarodowe ściągamy ekspertów z bardzo różnych dziedzin i z różnych części Europy również reprezentujących współpracujących z różnymi miastami po to, żeby wspólnie wymieniali się doświadczeniami, żeby pokazywali, żeby dyskutowali nie jest to jest taki trochę krok w kierunku, którym pan wspomina oczywiście te bardziej takie powiedzmy zespoły eksperckie, które nie wiem współpracą współpracują czasami pod szyldem ministerstwa i wspierają przygotowanie określonej legislacji zapewne tego typu działania są bardziej może efektywne com w kontekście ustawodawczym, ale myślę, że właśnie taki trochę późno w zasadzie luźne spotkania chociażby w obrębie konferencji prowadzą do po pierwsze, nawiązania bezpośrednich kontaktów już samych włodarzy z ekspertami i pozwalają na na taki dyskusje, które mają również przełożenie na konkretne działania i próbowanie z znalezienia wspólnie określonych rozwiązań w tym chciał z perspektywy własnej wrażliwości swojej percepcji tej odbioru wszystkiego co dzieje się w ramach tzw. postępowania w zgodzie z naturą w zgodzie z ekologią na trudnej głośni chyba wybrzmiewają kwestie transportowe motoryzacyjne też pośrednio, o czym pan przed chwilą mówił godzinę temu przy za kilka panu powie więcej to też fotowoltaika chociażby to też element związany z taką modernizacją modernizacją generalnie szerokie zagadnienie związane z ciepłownictwa takiej fotowoltaika oczywiście jest teraz gorącym tematem mówimy o tym, kontekście zmieni po pierwsze, właśnie próby tworzenia tej grupy prosumentów zapewnienia sobie własnego źródła zaopatrzenia w Energie i w sensie uniezależnienia się również finansowego korzyści finansowe, ale myślę, że niezbędna pobudka jednak świadomość jest tym pierwszym czynnikiem determinującym jak najbardziej, ale myślę, że tutaj od tych tematów jest jest wszak są jest Zielona infrastruktura jest kwestia pan wspominał o transporcie w poprzednim wejściu mówił pan, a o tym, że, że właśnie legislacja cały przemysł motoryzacyjny jednak przedstawiona nowe rozwiązania, ale w dalszym ciągu faktycznie za smog miastach tak średnio mówi się, że 40% odpada transport to jest niestety te nie są nowe samochody taka jest cała ogromna rzesza takiej Floty, którą właśnie tutaj jest to temat do dyskusji co z tym zrobić jak legislacja powinna działać ze średnią wieku 13 rady dobrze jeśli dobrze pamiętam ostatnie badania tak w przypadku samochodów i to 40% to będzie w takich miastach typu Kraków, gdzie mamy jakiś bardzo niekorzystne ukształtowanie terenu i zakaz zabudowy Warszawy to znacznie niższy procent i Warszawie smok w ogóle bardzo rzadko występuje latem, kiedy praktycznie musi być cele grzewcze indywidualne gospodarstwa muszą się dogrzewać kiepskiej jakości paliwa dopiero wtedy jest smog, a jeszcze, bo tych samochodach wiem, że one są w tej chwili bardzo oglądane z każdej strony 1 rzecz, która tutaj mówiliśmy też Przemyśla dzisiaj w tym programie natomiast jeszcze 1 rzecz konsumpcjonizm w ogóle używanie przez człowieka wszelkich możliwych dóbr serwisów to jest coś w tym ośrodku mówi, bo to jest trudno zmierzyć samochód łatwo zmierzyć śmieci łatwo zobaczyć też można jakoś uregulować natomiast sam konsul chcieli sprawę ostatnio widziałem statystyki dla Danii dla Polski ile my w Polsce odzyskujemy śmieci ile dania nie ma dużo lepsze wskaźniki znacznie więcej śmieci trafia do recyklingu, ale przecież Duńczyk jest o tyle bogatsze od nas przeciętny Duńczyk konsumuje prawie 3× tyle dóbr co kupuje 3 raz dla dżinsów więcej kubeczków jednorazowych wszystkiego 3× bardzo źle w związku z tym w związku z tym okazuje się, że te śmieci, które kupcy zostają w Danii jest 2× tyle niż u nas możemy segregujemy je trochę słabiej dzisiaj młode pokolenie rozumie, że samochód ma w mieście są przeciwni, ale jednocześnie mieć fajne zdjęcia na Instagramie polecą do Wietnamu na 2 tygodnie, zostawiając potężne ślad węglowy większe niż jego dziadek kierujący Starem islam to jest to, że to myślenie musi być całościowo, a to co się dzieje w ogóle w tym ile my zużywamy energii, by kupić sobie właśnie spodnie tylko, dlatego że modne są teraz węższa była szersza to jest kolejny temat czasami widzę w niektórych pismach typu szoku, że ktoś na to zwraca uwagę, że proces tekstylne także powinni gdziekolwiek mierzone spożywcze my wszyscy konsumujemy im przez obniżamy planeta to co teraz mówią wygania, że z jakąś odpowiedzialność, żebyśmy wszyscy przyłączyli mięsa na rośliny to wierzchołek góry lodowej to wszystko jest też to my powinniśmy też w jaki sposób jako konsumenci poświęcić czasami zamiast w Wietnamie spędzić wakacje dziś w Polsce to oznacza, że ekologia też trochę dotrzymania, bo jest w internecie widoczna postawa, że o ekologii powinny być wszyscy politycy sąsiedzi, ale ja, a tymczasem nie da się tego również element upominać drzew jesteśmy głusi na na rozwiązania, które zastosowali niektóre rozwiązania się sprawdzają, dlaczego nie możemy implementować wzorców, które moim zdaniem po pierwsze, zdają egzaminu, a po drugie w sposób znaczący przyczyniłyby się do do ochrony klimatu weźmy prosty przykład korzysta się w branży motoryzacyjnej sławne już zielone plakietki w Niemczech w centrach miast jest samochodem, który ma niespełna rok nie dopatrzyłem się taką plakietkę z poczuciem surową karę kilkuset euro tylko za to, że nie miał akurat mój samochód normy spełnia, ale szereg samochodów, które tych norm nie spełniają po prostu centrów nie wjeżdżają no tak to jest odrębny to też ciekawy temat w jaki sposób miasta ma tworzą zielone strefy uniemożliwiają w jeździe nie do tych stref przez te narzędzia pozwoli pani, że wtrąca te narzędzia ktoś wymyślił one one działają to znowu jest rola władzy centralnej, aby w tym pomóc, dlatego że władze lokalne mają umiarkowane możliwości, jeżeli np. prawodawstwo nie stwarza możliwości, by zabronić określonym pojazdom wie, że centrów miast Kraków od lat jest Mierzei w Krakowie praktycznie bardzo mocno zredukowano liczbę pieców o tym, ostatnio mówiono opalanych węglem straż miejska dokonywała kontroli i raportował ostatnio, że większość tych pieców węglowych jest nieużywanych i w tej chwili to co zostało to jest wyeliminowanie tych zanieczyszczeń z transportu, ale znowu nie przez takie bardzo radykalne wyrzucenie samochodów spalinowych miasta w ogóle tylko wyrzucenie tych najstarszych najbardziej trujących i teraz lokalne władze muszą mieć prawo powiązane z prawem centralnym najlepiej, jeżeli związała takie rozwiązanie zaoferował Unia Europejska wtedy mielibyśmy wdrożenie centralne tak jak ze śmieciami czy miesiące 2, jeżeli teraz nie pojawi się prawodawstwo, które pozwoli lokalnym gminom czy miasto wprowadza okres określonych ograniczeń to sprawy prawne wbrew pozorom rozbija się większej rzeczy, ponieważ jest niezgodne z prawem, ponieważ nie ma takiej ustawy nie ma takiej regulacji nie ma przepisów wykonawczych i znowu mamy coś ładnego teoretycznego i kłopot ze stosowaniem tego po prostu żyć tak to jest podobne czy jest taki prosty przykład, który zwiąże się, chociaż z podniesieniem opłat za parkowanie w centrum miasta zawsze to zastanawia, dlaczego to opakowanie jest tak bardzo jest tak tanie i myślę, że podniesienie znaczące opłat, by w jakimś tam stopniu jednak sprawę no problem problem wykluczyła natomiast tego co słyszę to to podniesienie opłat nie jest takie proste, bo właśnie to musi być spójne z ogólnie obowiązującymi przepisami to nie jest tak, że każde miasto może sobie po swojemu ten poziom opłat regulować ktoś powie, że taką rozmową świata nie zbawi ktoś też powie właśnie takie rozmowy przyczyniają się do do wzrostu świadomości ta świadomość rośnie wśród osób, które właśnie mieszkają w miastach widzimy to na tej choćby próbce, że nie ma w Polsce żadnych przepisów, które dziś zabraniały, by Dillon wjeżdżać do miasta, a jednak na przestrzeni ostatnich 3 lat widzimy wśród naszych klientów ogromne odwrót od diesla wiele osób przesiada się samochody benzynowa względów ekologicznych i czasami samochody zużywają więcej paliwa natomiast np. emitują mniej pyłów, które są w mieście dużo trudniejsza do do utylizowania NATO w tym mieście wirują inne zatem ludzie chcą i to jest tak duża zmiana widoczna po prostu z roku na rok myślę, że to co jest niezwykle budująca tym te, o czym też często mówimy to jest zmiana widoczna wśród młodego pokolenia, które no już Niechcę mówić o tych, którzy wychodzą bezpośrednio na ulicy pokazują i jest strajkujący czy pod strefę klimatyczną uznano za 1 z wydarzeń roku 2019 dokładnie dostał nagrodę sekretarza generalnego ZU natomiast no Agata Turbak została człowiekiem roku Time, a więc to są to są pewnego, gdyby też pewne symptomy, że nadchodzi określona zmiana pan tutaj wspomniała konsumpcjonizm my i to jest ogromny problem pan z kolei pytał o to o ile jesteśmy lata opóźnienia myślę, że ten to opóźnienie właśnie wynika z tego, że ten konsumpcjonizm był niezwykle nakręcane biznes produkował wprowadzał zachęcał natomiast w ogóle, jakby nie przewidzi nie przewidział tego życia równolegle podejmować pewne określone działania, które będą wiązały się z odzyskaniem tego co zostało wprowadzone już jest potrzebna czy eliminowaniem tych rzeczy, które są w ogóle zagrożeniem dla środowiska dla naszej jakości życia dziękuję musimy kończyć niestety już za chwilę informacje Radia TOK FM pani Maria Andrzejewska dyrektor centrum UNEP grypy Warszawa dziękuję bardzo dziękuję wam Stanisław do volvo Car dziękuję dziękuję państwu zapraszam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!