REKLAMA

Jak zachęcić dzieci do nauki matematyki?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-01-19 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
bardzo szybko przechodzimy od spraw kulinarnych ds. wychowawczych związanych z wychowaniem dziecka chciałbym, żebyśmy połączyli się teraz też to zrobiliśmy już właściwie panią Monikę Sawicką dzień dobry dzień wróci tam serdecznie reprezentuje pani Akademia logicznego myślenia i matematyki ja mam do pani pytanie, bo też w tej całej dyskusji o inicjatywach powinien zwracać pani po matematyce oko czy może niekoniecznie, ale ale jak najbardziej tak jestem matematykiem w tym Rozwiń » też informatykiem w ale myślę, że przy rozwoju dziecka pewnych umiejętności wcale nie musi Gazecie być tylko po jakiej kształceniu matematycznym nie pytam tylko forma, bo też różnie nasi goście na to reagują mają różne preferencje, ale dobrze jest pani matematykiem mi nie to zostawiamy także informatykiem mamy dość trudny temat do poruszenia dziś miał iść jak zachęcić dzieci do nauki tego trudnego przedmiotu, który to pewnego etapu jest dość znośny, bo znam to z własnego doświadczenia empirycznie tego dotyka przecież każdy z nas, a później staje się nieznośne bo kiedy wkraczamy w etap szkoły średniej to dotykamy spraw związanych z matematyką, które później raczej rzadko jeśli jedziemy w tym kierunku kształcić przydają się w życiu codziennym częściowo się mogę chodzić oczywiście, bo w życiu dorosłym ufa nam potrzebne jest dla tak ogromny jak trzeba przebiega okres funkcji w cieniu tak tylko emocje one one tak chciałby rozszerzyć do niczego potrzebne będą, ale po okresie nauczania matematyki najważniejszej najbardziej kluczowe są umiejętności logicznego myślenia tak też umiejętności analityczne umiejętności, które później są potrzebne do tego aby, aby łatwiej było odnaleźć w dorosłym życiu bardziej skupiłbym się na tym na ten znaczeniu matematyki tak w procesie procesie edukacji to jest dość istotne na kogo trafi się we wczesnym etapie nauki matematyki, czyli krótko mówiąc nauczycieli w stanie przekazać tę wiedzę czy jest w stanie zachęcić nas i podać ten przedmiot tak będzie dla nas zrozumiałe czy też to złożenie się na tym, aby dla matematycznym na starcie dyskwalifikuje nas jako potencjalnie dobrych uczniów w tej dziedzinie typowym tak tak naprawdę umiejętności matematyczne nabywana już od opłat dla najmłodszych lat tak tutaj nie ma takiego dobrego wieku rozpoczęcia nauki matematyki to właśnie wypływa myślenia, a ponieważ okresie od zera do 3 lat nabywano pewnych umiejętności, które później jeśli ich zabraknie będzie nam zdecydowanie trudniej wypracować to w późniejszym okresie tak bym tak naprawdę cały rozwój dziecka od od początku jest bardzo istotne taki jak mam pewną uwagę mamy pewien fundament zdecydowanie łatwiej umiejętności rozwijać w późniejszym okresie winy zrzucać na was ludzi, którzy podają te ten przedmiot, ale krótko mówiąc to w mniejszym stopniu zależy od uczniów tylko tylko szczęścia też na kogo na kogo trafimy tak, bo tak naprawdę bardzo dużą rolę na początku odgrywają rodzice później wychowawcę w przedszkolu tak i aż o nauczyciela najlepsze lata 13, a Putin to auto do aż do nauczyciela matematyki rzeczywistość jest taka, jaka jest szczere ten szczerze mówiąc patrząc z dnia na edukację w szkole bardzo dużo własnych zależy od tego, jakiego nauczyciela trafiła czyta nauczyciel będzie nas uczą myślenia samodzielnego czy on walkę o macie wymagał tylko powielania schematów takież będzie to powielanie schematu, że będzie to metoda podają po tak pani ten problem rozwiązano tak tak tak na Starowicz to wtedy właśnie uczymy się tej matematyki tylko nauczania matematyki pani to co będzie zostanie ona później tak na dłużej i będę mógł wykorzystać już w literaturze czy mamy pani pytanie bardzo zmieniła się matematykę w takim ujęciu całościowym, ale też i takim komplementarnym z innymi dyscyplinami takimi jak kiedyś była fizyka, a teraz jest informatyka to co się zmienia, że teraz właściwie wiedza matematyczna i idzie w tym samym szeregu energicznie z informatyką, kiedy szła z fizyką nie do końca teraz rozumiem pytanie, kiedy dobrze też szybciutko wyjaśnia oczywiście fory na lekcjach fizyki miał ten uczeń, który doskonale rozumiała matematykę teraz mam wrażenie, że ta matematyka nie idzie równolegle z fizyką tylko ta fizyka została odsunięta w bok na rzecz informatyki jako jako takiego przedmiotu bardzo nowoczesnego przydatnego w naszym życiu codziennym na tej zmianie odwołaniu się na takie stwierdzenia jeśli pójdziemy za tym tokiem myślenia, że po, bo cały czas jakby 11 rzeczy rzucali się pod matematyka to nie jest to nie liczby te działania to nie pan zgodę jeśli umiemy matematyka sposób myślenia na temat czy tak chcieli umiejętność myślenia samodzielnego myślenia analizowania informacji wykorzystywania swojej wiedzy taki przetwarzania do tego, by rozwiązać dany problem jeśli tak spojrzymy na to matematyka to one tak naprawdę idzie w parze z każdym innym przedmiotem skargę składną dziedziny nauki jeśli opanują umiejętności takiego właśnie integrowania informacji również wodę to umiejętności zaprezentują zarówno na lekcjach informatyki wyróżniony, ale wcześniej czeki na lekcjach historii to jest umiejętność łączenia po prostu pewnych faktów pewnej wiedzy i wykorzystanie do rozwiązania danego problemu nie wiem czy od tak czy takie odpowiedzi czy odpowiedzialne pana pytanie myślę, że tak myślę, że tak, ale wobec tego jeszcze seria trud trudnych pytań do dopalacz proszę bardzo, ponieważ nigdy nie miał okazję też nie nie spotykałem w swoim życiu ludzi, którym mógłbym zadać to pytanie jak wygląda nauczanie tego przedmiotu w innych krajach czy podchodzi się do matematyki w sposób bardziej praktyczny i wychodzi się umiejętnościami, które pozwalają nie wiem racjonalnie oszacować swój budżet domowy bądź też inwestować właściwie oczekując, jakiej stopy zwrotu 3 czy podchodzi się w nowym kraju Europy zachodniej np. złożyła pani taką wiedzę w sposób tak tradycyjny jak u nas UW rzeczy powiem tak nie do końca orientuje się w różnych krajach zapewniałem się metodą nauczania teorii tamta różnego rodzaju motele czy inteligencji kapela, która wykorzystuje na co dzień, więc bardziej wartych uwagi na ten to kto występuje też funkcjonuje w innych krajach istnieje nie idą w tym idąc torem co umie troszeczkę bardzo mocno, a jest kładą nacisk na to jakby teraz ująć powiem tak dziecko zostaje idąc za szkody wtajemniczonych schemat tak pewne problemy rozwiązują dla pań w ten sposób ten problem rozwiąże tak tak ten problem mogą tak tak idą właśnie takim systemem edukacji jest jakieś tam życie nie uczą się myśleć udał się powielanie schematu to jest takie kluczowa jest, która jest przekazywana przekazywana takiej typowej szkoła, ale w Polsce też funkcjonują szkoły, które pracują na innych zasadach się szkoły, które pracują na zasadach Marymontu cali, ale są szkoły demokratyczne od szkoły, które w, których np. oponą, a cała Fundacja edukacji empatyczne widzę takie bywają zupełnie inny sposób dzięki tak silnie da faktycznie chwilami np. opodal Katynia zupełnie inaczej wygląda tak bardziej bardziej stawiamy na pójście za dzieckiem, bo każde dziecko rozwija się we własnym tenge trudno porównywać sześciolatka sześciolatkiem Jan ja najchętniej kupiłabym w ogóle pan ocenia tę szkołę kompletnie, bo jest opór zmywania, a dzieci wprowadza 1 drugi taki wprowadzanie do pewnych standardów które, które mają osiągać każdy z nas również rozwijać indywidualnie tak tak naprawdę nie jesteśmy do końca temat jeśli już tam nie narzeka w górę możemy sami podążać sami poszukiwać takich jak wygląda zupełnie inaczej, a dzieci tak naprawdę one są chłonne wiedzy niezależnie od tego w jakim są wieku czy mówimy od dwulatków o 7 latku z 11 latku jeśli coś po drodze było oburzone wcześniej to on sam chce sam siebie sterowiec ja widzę swoje umiejętności aby, ponieważ dzieje się przed łączą ze sobą tak naprawdę podejdziemy do pewnego stopnia zaawansowania po tak naprawdę zdobywa GB ze wszystkich agencji też 1 kwestia chciałbym poruszyć mówiliśmy tutaj jak wiele zależy od nauczycieli czy aby matematyka nie jest też taką dziedziną, którą szkołę powinniśmy podawać ze względu na stopień zaawansowania też predyspozycji czy nauce języków obcych w szkole klasy z reguły są dzielone na tych, którzy są bardziej mniej zaawansowania z matematyką tak nie jest bowiem, że to są ograniczenia wynikające z budżetu generalnie należałoby każdy przedmiot podzielić w ten sposób, ale matematyka wydają się jedno dyscypliną, która takiego podziału wymaga przede wszystkim na pewno ułatwia trochę tracę nauczycielom tylko jak tutaj, żeby to wszystko miało ten czas też zmienić podejście do pana uczył matematyki pisze, że tak negatywnego wykluczona w tym środki, a jeśli chodzi o podział na umiejętności powiem tak zdecydowanie łatwiej pracuje się mniejszej grupie tak jak wszystko przez parę lat uczyłam w szkole, więc nie nadaje się ono do pracy właśnie nie jest nauczycielem, które pani odnaleźć w tej pyta szkolnym, bo w pewnym momencie dochodzi do takiego poczucia bezsensu pracy proszę wykonuje, ponieważ ważne jest tylko wyłącznie wyjedź na egzaminie materiały bardzo dużą klasę VU takiej ani liczebności jak, bo nie jest istotne nieistotne rozwój dziecka w tym danym okresie tylko zanik, czyli cyferki na nazywało 5 decydowanie, jakie będą rozdzielenia poziomami jak najbardziej mogłoby ułatwić, owszem, tylko jeszcze 1 rzecz, bo tutaj szczególnie zła, a bardziej nie co do wiedzy, a do umiejętności danego dziecka, ponieważ czasem tak trafiają do mnie taki siódma klasa podstawówki, która okazuje całą i bardzo cienko przędą matematyki w szkołach i co się okazuje, że brakuje w kontrakcie wiedzę i umiejętności właśnie umiejętność logicznego myślenia jest panie wysoko rozwinięta, ale gdzieś po drodze przez różne zawirowania szkolna Dona demo danego dziecka przez wydarzenia, a gdzieś tam brakuje po prostu wierzę, czyli brakuje tego czym mogą operować tak do rozwiązywania danego problemu program problemu tak i rozmywania kolejnych kolejne zadanie się już odpowiednie z tej półki wyższe, a więc tak naprawdę skupiamy się bardziej na umiejętnościach aniżeli na nas jest takim potencjale każdego dziecka tak naprawdę ten potencjał, ale nie jest jakoś ograniczony, więc tutaj w myśl, by jeśli chodzi o zmianę w nauczaniu matematyki skupiłam się bardziej o w ogóle zupełnie innym podejściu do nauczania matematyki czym zajmuje się państwa Akademia logicznego myślenia i matematyki mówiąc najogólniej o tym, myśleć to, o czym myśleć, czyli traktujemy nad taką umiejętność tę właśnie integrowanie informacji z różnych dziedzin tak samodzielnego poszukiwania poszukiwania wiedzę samodzielnego rozwiązywania problemów oczywiście bez powołanych do etapu danego dziecka, a tylko to plan jest najważniejsza w rozwoju każdego dziecka to właśnie poszerzanie tak, bo dziecko chodził do szkoły on musi i UE programami programie Iwanie tak tylko dziecko idzie za programem tutaj przy przy mniejszych grupach tak samo w domu się przepisy i to dlatego też zachęcam, aby za dzieckiem na jego ciekawością, aby nie blokować aby, aby pomoc w Polsce rozwija się tak jak on w danej chwili czuje potrzebę ich zatem tak naprawdę się skupiamy się też odpowiedzieć trzeba treść moderować takie jak prezydent, wybierając ciekawe propozycje działań główek gier tak ciekawy problem propozycja różnego rodzaju problemów tak, aby dzieci były, aby dzieci same chciały tak dziecko chce to jest ta droga dużo dużo dużo więcej niż, jakie te regiony na nosiła muszą na gorąco jest też to też tak działa na mnie taki bardzo ważnymi słowami którymi kieruje tak naprawdę od początku mojej przygody z edukacją czy istnieje wyższe od piętnastego roku życia, jakiego są już zacząć pracować taka jest jeszcze w harcerstwie były słowa do 2 FIZ Opera listę Berga i on powiedział takie takie słowa to musiało odciąć samodzielnie w ustawie o tym musi myśleć ścieżkę, którą w razie potrzeby możesz pójść szczera czy odchodzę kompletnie od metody podająca i tak i warto się skupiam na tym gadżecie samodzielnie od początku do końca poszukiwały rozwiązania oczywiście czasem ze wsparciem fundusz wsparcia, ale było, żeby to był protest umawiali od początku do końca otwiera w naszej rozmowie z 1 kwestię, choć uprzedzam panią naszych słuchaczy mam jeszcze tylko 1,5 minuty wychodzi na to jak taki wniosek wyciągam z naszej rozmowy niestety matematyka jest takim przedmiotem, który można zgłębiać tylko wyłącznie w szkole, ale najlepiej, kiedy ma się obok siebie mentora kogoś, kto wprowadzi nas w ten świat krótko mówiąc spotka się z nami poza murami szkolnymi już nie mówię o takich korepetycji, jakie znamy z tradycyjnym pojęciu tego słowa, ale generalnie trzeba się wspomagać łukach jak wszystkim tak naprawdę, ale stopy od bardzo lakonicznie odpowiedziała sądzę, żeby nie zaprzeczy np. że nie jest dobry nauczyciel matematyki jest w stanie porwać każdego ucznia niezależnie od tego czy ma zajęcia pozalekcyjne czy też nie leży odniosą indeksów troszeczkę inny inny sposób takie w każdej dziedzinie, która jest jak ważne, kto chce rozwijać potrzebujemy jakiegoś mentora tak to trzeba kogoś finansów, które poprowadzi tak to kiedy z nami i i będzie takim drogowskazem dla nas o te dokumentują dziękuję pani bardzo mam nadzieję, że wielu państwa ta rozmowa dla wielu państwa stała się pewnym drogowskazem jak choćby tej relacji z dzieckiem zachęcić je do nauki matematyki pani Monika Sawicka matematyk informatyk Akademia logicznego myślenia i matematyki była moim państwa gościem pan, że ślicznie dziękuję bardzo teraz państwa zapraszam teraz na informacje po informacji Małgorzata Łuczyńska nasza koleżanka z Radia TOK FM opowie nam akcji, którą wymyśliła będzie koordynować mianowicie Polska dla seniorów akcja będzie trwać cały tydzień począwszy już od jutra właściwie nie od dziś, bo poszedł tą rozmową rozpoczynamy całą misję, która jest system związana po godzinie 1320 cudowne lata i Katarzyna Żak będzie moim państwa gościem, a później jeszcze rozmowa z ciekawym człowiekiem prof. Włodzimierz Borodziej sztuka życia strefa szefa ud dr itd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA