REKLAMA

Filtry DPF, fajerwerki i kiełbasa z grilla - co nas truje i co z tym zrobimy?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-01-20 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
27:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka to jest druga część magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobra w naszym studiu dziś pan Jarosław Janecki szkoła główna handlowa w Warszawie dzień dobry czy dobry pani Ewa Łabno-Falęcka Mercedes Benz Polska dzień dobry dzień dobry pan Sergiusz Najar Santander Consumer bank Polska dzień dobry dzień dobry nawet tutaj pan prezydent pracodawców i przewodniczący RDS są Andrzej Malinowski, który był gościem magazynu EKG w części pierwszy mówił, Rozwiń » że 1 z tematów rozmów swą pracę RDS i współpracy z rządem będzie klimat czy polityka klimatyczna klimat rozumy może tego, by mogli uczynić jakiś taki priorytet dla biznesu dla gospodyń go przedsiębiorstwa tak chciałem powiedzieć nie tylko w tym roku, ale w ogóle walka myślę, że to jest dobrze znamy inni w ogóle nie musimy się, czego zmian tematycznych 3 czynić priorytetem docent temat, jakby on, że priorytetem w Polsce rośnie świadomość tego faktu właściwie już niema ludzi, którzy mówią, że panel oenzetowski klimatyczny czy można z tym polemizować tak dalej no z zawzięcie polemizuje to znaczy są ludzie, którzy po mizerii no ale to jest tak jak Towarzystwo polsko Ziemca w stanach Zjednoczonych ma też ma 300 000 osób, ale to nie jest wcale powiedziane, że kiedy nie mogą się z tymi argumentami wydają się, że klimat to jest paradoksalnie ogromne wyzwanie ogromna szansa mówi się, że jak wieje wiatr zmian to jedni budują mury ochrona innych budują wiatraki nam, że nasz narząd nasze społeczeństwo co nasza polityka powinna pilnie zacząć budować wiatraki mówi to w tym metaforycznym na razie w sensie, chociaż ustawa dotycząca energii wiatrowej też powinna być bardzo bardziej przyjazna, więc można jest ogromna szansa jak patrzę na te wydatki inwestycyjne w Polsce badania start-upy to całe koło zamachowe to wydaje mi się, żebyśmy się powinni na tym skoncentrować koncentrujemy rzeczy czy nie czy jeszcze niewystarczającą to znaczy wystarczająco mogę powiedzieć, że np. moja branża koncentruje się już bardzo poważny sposób motoryzacyjną zaraził tą strategią narzuconą takie reguły gry tak mamy znana mamy Arkada zdaje na realną narzucone przez Unię Europejską oczywiście można, by było przekornie powiedzieć, dlaczego komputeryzacja jest obciążona takimi restrykcjami co się dzieje z transportem lotniczym co się dzieje z transportem morskim to wielkie statki pływające po wodach między poza terytorialnych, które są napędzane azotem itd. tak dalej, ale się wydaje, że motoryzacja od 510 lat bardzo mocno się stara normy są rzeczy z mieczami, które pan redaktor na myśli były wyjątki historii nawet później kary trzeba było dawać to jest proces bardzo bolesne, bo proszę mieć na uwadze, że po 120 latach panowania konwencjonalnych silników spalinowych tych rzeczy benzyna przychodzi nagle rewolucja przemysłowa przychodzi rewolucja przemysł 40 kompletnie inne sposoby produkcji poszukiwanie alternatywnych napędów no tego, że to nie dzieje w ciągu 1 nocy natomiast 95g c 2 ograniczenie emisji średniej Floty producenta i to musimy osiągnąć już do końca tego roku to jest bardzo poważne wyzwanie natomiast wydaje się, że wyraża się w tym pogodziła po prostu mocno pracuję, żeby osiągnąć to jest wyzwanie, które dotyczy koncernów motoryzacyjnych tak które, sprzedając wszystkie swoje samochody muszą łącznie najpierw pomnożyć, a potem podzielić przez każdy samochód i sprawdzić czy nie przekroczył norm zanieczyszczenia tak czy tej emisji spalin narzuconych przez Unię Europejską po to, np. koncerny wprowadzają teraz są elektryczne do swoich ofert albo łączą się z innymi koncernami, by trochę jakoś tak się dzielić się czułem się pani dobrze zrelacjonował nam będzie nam, że one dla nas klientów oczywiście tak znaczy koncerny motoryzacyjne to nie są też Marsjanie roboty są też ludzie dają za trudne na całym świecie 300 000 pozostałe firmy też jesteś cała ogromna grupa ludzi pragnę przypomnieć, że w Polsce przemysł motoryzacyjny jest około 350400 000 ludzi z dostawcami 4× więcej niż górnicy panie redaktorze, a więc to są też myślące jednostki i w końcu to nie jest tak, że ci ludzie nie oddychają nie piją wody nie mają problemy z mikro plastikiem to są bardzo ciekawa i dane i ważne rzeczy, o których pani mówią np. np. sektor bankowy pan Sergiusz Najar reprezentuje dziś w naszej audycji tak słuszną jakiegoś czasu na rzecz narzuca sobie jakieś reguły odpłatnie finansowania nie ekologicznych inwestycji tak dobrze to znaczy to znaczy to tą nazwą trochę szerzej, bo z bankowości i cała tak byłem kultura finansowa sprowadza się do minimalizacji ryzyka, a więc żona zgodzimy się na sumieniu, że ma też dobra sprawy sumienia proszę o inne jedno tak naprawdę proszę nie nie zamieniać tego skazani są, więc tylko chcę powiedzieć o tym, już ryzyka, które wiążą się finansowaniem tej aktywności gospodarczej to są ryzyka właśnie związane z przestrzeganiem norm przepisów standardów to są ryzyka związane z tymi pożyczone środki nie powinny mnie finansują obszarów groźnych dla społeczeństwa środowiska sektor bankowy też poddane różnego rodzaju rygorom różnego rodzaju sankcje opłatą w Polsce jest nawet pewne podejrzenie, że sport, który toczą sektor bankowy także z państwem cała koncepcja polonizacji rozprowadzać ruch do tego, żebyśmy jednak polskie banki jak było chronienie tego niedobrego bakcyla globalnego, żeby polskie banki finansowały naszą drogę rozwoju i na nasze tak powiem miks energetyczny, żeby nikt nie czepiał się ich banki międzynarodowe oczywiście muszą przestrzegać wyśrubowanych norm ekologicznych środowiskowych co powiedzieć, że po to, rządzący przyjmują kolejne banki być może teraz będą Stali się ciężka bank później finansować jakiś inwestycje w elektrownię węglową albo kopalni pan redaktor powoli wchodzi na pensje dziennikarza śledczego ministrowi również pan pana interesują się trzeba dokładnie zbadać, jakie są profile ryzyk kredytowych nie są apetyty ryzyk kredytowych tak się slangu mówi jakich grupach i prawdą jest, że grupy międzynarodowe osób staramy się trzymać jak najdalej od projektów tradycyjnej energetyki natomiast chętnie wymienia finansowało nowoczesną energetykę na lekarzy tych projektów jest nie dość, bo one są obarczone wielkim ryzykiem właśnie regulatora różnych kaprysów wiemy co się stało ze w Polsce ostatnie 20 lat wiemy jak wiele firm musiało się z tego obszaru wycofywać z celem banku w związku z tym co Ozzy nolens volens nie finansował, więc z, czego dofinansowanie nawet trochę stracić na rządzące miały możliwość zmienił zdanie jak ja jestem po politykować, bo przez rząd tutaj zrobienia problem w jej grze jest trochę więcej na tej ławce posadziliśmy niejeden rząd jednak tylko pewne, że te ryzyka środowiskowe sektor bankowy musi traktować z dużym wyprzedzeniem złożyła można się wydaje się, że albo inaczej tak myślę sobie, że nie bez warto za każdym razem przypominać jak istotna jest sprawa klimatu po to, by i pojawiał się jak najmniej nieprzekonanych osób, że człowiek taki, który trzeba jeszcze przekonywać, że człowiek ma negatywny wpływ na to co z klimatem dzieje się dziś trzeba zrobić jak najwięcej tylko można, by te negatywne trendy zatrzymać, a potem może odwrócić można ostatnie zdanie przedostatnie, bo ostatnia będzie należało do Przebraża, ale kilka 2 zdania natomiast pełne zabawy oraz redaktor powiedział podpisuje się obiema rękami natomiast potrzeba mobilności globalnie wzrasta dam tylko 1 przykład, kiedy robimy nabór do nasz do fabryki naszej mercedesa w Jaworze pierwsze pytanie jeszcze zanim potencjalny kandydat czy kandydatka zapytała o warunki pracy zarobki jest czy będzie transport pracowniczy także myśleć o 1 nie możemy zawieść drugiego chodzi o to, że z daleka będą dojeżdżać tak no 2030 km to duży problem z mniej więcej z tego Promienia dojeżdżają pracownicy, ale transport jest niezwykle ważny, a do pana dr. Białeckiego tak w podsumowaniu tej pierwszej części naszej dyskusji mam takie pytanie czy to, o czym mówiliśmy w kontekście motoryzacji tej mobilności poszukiwania nowych technologicznych rozwiązań, które będą mniej szkodliwe dla klimatu to, o czym mówiliśmy w kontekście sektora bankowego, który też się coraz częściej słyszymy o tym, przywiązuje wagę albo ktoś mógłby powiedzieć wykazuje się odpowiedzialnością mniej inwestować w rzeczy, które właśnie mogłyby działać negatywnie na temat to wszystko staje jakoś się w sprzeczności z tym co jako na co dzień rządzącym jest potrzebna wzrost gospodarczy pieniądze do budżetu wpływy z podatków możliwość dzielenia realizowania polityk społecznych socjal to na pewno można pogodzić, tym bardziej że, pod którym nic zwróćmy uwagę, że temat czystego powietrza i w ogóle tematy ekologiczne dzisiaj stają się projektem międzynarodowym unijnym wiadomo jest, że NATO będą przeznaczone dosyć znaczne środki również dla krajów takich, które zaprezentują projekty, które będą zmierzały w kierunku m.in. no poprawy sytuacji ekologicznej to oznacza, że polską jeszcze wykonać poważną pracę zmieni co plany, ale to toż to się mieści w procesach inwestycyjnych z drugiej strony też pamiętajmy, że to nie tylko Unia Europejska będzie walczyła o sprawy związane z klimatem jutro zaczyna się konferencja w Davos jest przewidziane m.in. wystąpienie pani Tymbark i też wydają się to będzie 1 z kluczowych tematów którymi będą debatować politycy nie tylko z Unii Europejskiej, ale m.in. również i Azji ze Stanów zjednoczonych pan Sergiusz Najar może zapanować pana redaktora ponosiła cały czas termin termin klimat klimat klimat klimat język Polski jest taki ukształtowane, że klimat brzmi tak tak niewinnie tak łagodnie mówimy o klimacie o pogodzie to egzamin w kryzysie tematycznie z umowy tak nawet o bezpieczeństwie to co mówimy tak naprawdę ornej sprzeczność jedno 116, bo ludziom ciągle się zdaje, że klimat coś takiego łagodnego tak jak pewna dama powiedziała no taki mamy klimat no ale jako powiemy o smogu to już chyba nazwać zagrożenia mówi niebezpieczne za, bo klimat zamieni słowa po prostu w przypadku smogu z tego z tego co chcemy wiadomo już 60% zanieczyszczeń generują właśnie samochody takie tutaj z miast w miastach miastach będzie się kort do nich m.in. tak natomiast także tutaj, nawet jeżeli będziemy patrzeć przez pryzmat inwestycji przez koncerny samochodowe dzisiaj w nowoczesną technologię to niestety, ale chyba nam to jednak nie wystarczy, ponieważ dopiero po wielu latach ta technologia do nas przyjdzie pamiętajmy, że to jednak średnia żywotność, ale wieku średnia wieku samochodów w Polsce zdecydowanie wyższa niż w przypadku krajów unijnych to dlatego, dlatego że na razie dla nas i to jest ocena, ale mam nadzieję ona nie jest żaden sposób nie kontrowersyjna na pewno nie mam żadnego negatywnego podtekstu głośno dla nas najważniejsze w tej chwili cena tak tego samochodu, ale ceny płaconej dzisiaj i teraz w tej konkretnej sytuacji na scenę trzeba też rozumiecie, że tak powiem koszt ryzyko związane z warunkami życia co o tym, rozmawiać pieczonego MR wypadków z rzeczywiście zatruwanie się teraz my tego nie pokażemy w tym kontekście oczywiście oczywiście rzeczywistą ceną nie możemy po na Podlasiu żywność najtańsze samochody prawda korzystamy z najtańszych materiałów no tak dalej tak, ale potem się wiem, że średnia wieku spada, bo przepraszam, dlaczego ma rosnąć zanieczyszczenie rygorów można teraz panie rozmawiały z zanieczyszczeń rakotwórczym benzo pirenu czy w ogóle generalnie różnymi środkami, które pochodzą właśnie samochodów w Polsce należą do najwyższych to ja muszę dodać jedno słowo, że jednak, ponieważ nasze władze do puszczają do tego, że co roku od 20 paru lat do Polski wjeżdża 1 000 000 używanych samochodów, których średnia wieku jest 1213 lat to jest 1 rzecz to branża podnosi od lat znamy argumenty rządu, że przecież nie można tego zabronić, bo właśnie ktoś sobie nie pozwoli na samochód natomiast koszty społeczne wyborcy tworzą mocne jeżeliby to rzeczywiście ten Total cost to one 3 jak to się mówi policzyć to ten sam wiem, że tak się mówi naprawdę nie można kosztem byli całościowy koszt używania chodzi o koszt dla społeczeństwa prawda druga rzecz jest bardzo wiele historii jest to są filtry odcinania itd. więc tutaj trochę więcej dozoru ale, żeby żył, ale w bardziej sprowadzi do realiów, jeżeli mamy nadal miasta, które pozwalają sobie na fajerwerki, które przekształcono rolną zatruwają atmosferę zaśmiecają wszystko ręką, jeżeli nadal lansuje się z tym grillowania prawda jako pewnej formy zabawy wiedząc jednocześnie, że każda z grillowany jest rakotwórcza powiem w ten sposób różne każda każda kiełbaska każdy z teczek każda nóżka kurza w związku z tym, jeżeli się to wszystko dzieje dookoła to nie szukajmy 1 kozła ofiarnego, bo może wszystko zwalić na elektrownie węglowe na samochody na naprawdę nie wiem tam wielkie okręty to jest pewien styl życia, które albo będzie zmieniany będzie wyraźnie nie zmienia społeczeństwo zorganizowane państwo taką donosi, że jest ona będzie zorganizowane państwo to jest dobra płynna, a przynajmniej tej części magazynu EKG K2 ekonomia kapitał gospodarka dziewiąta 43, a w radiu TOK FM trwa magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry w naszym studiu dziś pani Ewa Łabno-Falęcka pan Sergiusz Najar pan Jarosław Janecki euro 4zł 24gr frank 3zł 95 funt 4zł 96gr dolar 3zł groszy 82 państwa dziwi to nie zaskakujące pytanie w magazynie EKG do zobowiązań Jarosław Janecki skoro tak dużo mówiliśmy o sprawach ekologicznych to morze ocenach śmieci będą tylko 30% w górę to zależy jak liczyć, jakbyśmy rodzili się bez 20 parę procent w każdym razie Towarzystwo się zauważalnego natomiast, a propos emisji co je mieć to, że tak trudno jest sprzedaż makulatura i to z punktu widzenia takiej proekologicznej polityki rzeczywiście może zastanawiać a gdyby tak zastanowić, dlaczego tak jest to no proszę sobie wyobrazić, że kilogram makulatury dzisiaj w skupie, jeżeli w ogóle takie skupy znajdziemy to jest cena około 5gr, a tak naprawdę to powinniśmy dopłacać do tego, że przywieziemy to makulatura firmy, które papierni, które produkują papier po prostu mają tyle makulatury zgromadzono już po prostu jej nie potrzebują, czyli makulaturę się utylizuje spala czy też zastanowi został tego dosyć zastanawiające czy tak myślę czy to przemysł nadążył czy firmy, które nie zorientowały się, że można było na tym jakiś biznes zrobiło się panu wydaje no wydaje mi się, że tutaj jednak z punktu widzenia czysto technologicznego jeszcze nie jesteśmy do końca przygotowani na to, żeby rzeczywiście prowadzić taką politykę, która by zagospodarowywać zła wszystkie nasze odpadki to na pewno jeśli szkolenie dlatego nie mam zrozumienia do tego, bo to właśnie przykład tego jak jak lepsze wrogiem dobrego tamten ustrój śmieciowy w Polsce zmieniał kilka razy w ciągu ostatnich zawodów jest 20 lat rządy takie, jakie działania nie chodzi o konkretny model rządu tylko, że każdy chce jakoś zmienić radykalnie wyrzuca to wszystko państwo wiecie mam mam zwykłe powód bywać w Republice czeskiej dom, który tam, kto nie wie także same usłyszał, więc chcę powie, że w piątek zapłaciłem za za wywóz śmieci wywozi się co 2 tygodnie 120 litrowy kubeł na taki normalny poziom śmieciowy i opłata za to wynosi 90zł rocznie, wiążąc jeszcze raz rocznie rocznie w oczach Czesi mają system bardzo sprawnego recyklingu faktycznie są 500m są gniazda z tymi pojemnikami na papier szkło plastik metal na gmina rozdaje wszystkim Compostela to malutka gmina 550 osobowa niedaleko granic Polski, ale co jest najważniejsze to jest stabilne stabilne i tam się nie dokonywano żadnych eksperymentów 90zł rocznie tak jest i powtarza nam na wiosce rozumiem, że pewnie wielkim mieście kosztować może nawet 190zł anonimy mnie nie będę strzelał nie znajdą one rocznie rodzi 1 pokaże, ale cud cudem tego jest, że Czesi są w 2 czasu w czołówce Europejskiej recyklingu, żeby nie było to są ponurzy świat świat albo zorganizowani Niemcy mogą się Słowianie, którzy potrafią zorganizować tylko, żeby tego nie zmieniać, żeby to robić konsekwentnie, żeby reguły były tak, by przestrzegane, bo wtedy można zainwestować w infrastrukturę można zapisać sprzęt można dokonać dziesięcioletnich kontraktów na to właśnie wywóz i spraw przy przecież było przepracowanie, tak więc też zdziwienie zawsze umie z wojen wtedy, kiedy słyszę jakiś nowy zmianie jedynie wynalazek teraz za śmieci odpowiada ten albo tamten, a może powiada może gmina szaleństw moje zdziwienie to tylko jako Doda takiej uzupełnienia to oczywiście pewnie wiele osób nas raczej na pewno słuchana w różnych miejscach od razu sobie pomyślał, o ile ma do zapłacenia dla przykładu taką dostałem odpowiedź w Warszawie dla domu jednorodzinnego z 4 osobami 94zł, ale miesięcznie, ale żaden z Warszawą każdą sobotę wałem groźnie, ale bądźmy fair mówią malutkiej wysepce to mówimy wielkim mieście będą się też są większej dzielnicy, ale miesięczne pewnie nie zwala się nas to zgaśnie, ale mogę pokazać taką teorię władza nazwie ja nie zmienia to wrócimy zaraz zdziwienia, bo pani Ewa Łabno-Falęcka się teraz dziwi, żeby taka różnorodność była w naszej publicznej dyskusji nie ma państwo zauważyli, ale myśmy w ogóle sformułowali, jakby cel chodzi nam o to, żeby zbudować gospodarkę tzw. regulacyjną opartą na recyclingu, jeżeli udało się Czechom to Niewiem, dlaczego miałoby się nam udać jak pociąg na ten temat, ale to będzie takie zdziwienie warszawskie dzisiaj jechałam do państwa i wydawało mi się, że na każdym skrzyżowaniu kierowcy warszawscy są bardzo tak niecierpliwi zastanawiam się jak jest iż, jaka jakieś sensy wyprzedzania, jeżeli widzę to 200m przede mną, że jest czerwone światło i sposób jazdy uczymy naszych klientów sposobu ekologicznego jazdy tam parę takich absolutnie podstawowych rzeczy, że np. nowe nie wyprzedza, jeżeli widzi, że ma czerwone 50m przed sobą to są te spaliny są korki to jest nie płynna jazda to przede wszystkim bezpieczeństwo to jest jeszcze znaczenia raźno wracamy do tego, że to i tam klimat trochę poprawiło też klimat międzyludzkich prawda, bo to jest walka na ulicę, żeby dojechać do pracy nie wiem taki apel do kierowców jazda ekologiczna na każdej stronie każdej firmy motoryzacyjne można sobie zobaczyć parę punktów zachować spróbować np. jutro jadąc do pracy jeszcze trochę ekologicznie zachowa to jest bardzo kuszące, by myśmy teraz rozpoczęli dyskusja z tylu jazdy i kulturze jazdy w Polsce, ale niestety, ale to wszystko się składa na problem sam sobie odmówienie nam się wciągnąć tę dyskusję pan Sergiusz Najar zdziwienia, że ich zdziwienie pewnie będzie trwało to przez wiele audycje dopóki państwo będą zapraszać, bo wiemy historia powstawania centralnego portu komunikacyjnego jest wielkim zdziwieniem mamy od kilku miesięcy osobę pełniącą funkcję pełnomocnika rządu, czyli rzecz poważna ranga rozumiem sekretarz stanu poseł z Gdyni to nie jest to, chociaż może ma siedzibę pojawili się powtarza że, gdy na dobrze bardzo dobrze zrozumienia, gdy jego symbolach natomiast cało to całe wielkie zdziwienie no i kosztuje nas coraz bardziej za chwilę już nie będziemy dziwić zaczęły się irytować opowiadane są dyrdymały, bo bomba zadłużenia powstania jakiegoś projektu na miarę chińskiego lotniska, które niedawno otwarte opowiadane są rzeczą w kolejach dużych prędkości, które poprzez lata szykowano się do nich i zaniechano ze względu na różne realia polskie słusznie złożenie o to chodzi na 2 powstaje też taka gigantyczna wizja jakiegoś jakiegoś przedsięwzięcia, które oczywiście nie powstanie domaga się założyć o większość tego co mam, ale będzie nas ten proces bardzo kosztował będzie to bolało i będzie tak głupio po prostu, że opowiadamy sobie takie rzeczy w kraju, które już dawno, jakbym się za to wizowa, gdzie budowania czegoś centralnego w ogóle stworzenia tzw. centralnych centrali chce narodowych, bo to jest ten przymiot niektóre dodawane do wszystkiego wydaje się być po prostu pustosłowiem inżynierze, że nie no w nowoczesnym kraju Polska jednak jest nowoczesnym krajem jest pierwszym biegu Unii Europejskiej nadajemy się na takie na takie opowieści także nabrać, bo rozumiem nie jest to kwestia indywidualnej ale, ale nie dopytujemy się różne ma być szczegółowa analiza różne badania różne wypowiedzi opracowania nie pokazujemy jak to wygląda w innych krajach przeważa bardzo trochę nowocześnie zarządzanych to jest moje zdziwienie, że na ten temat nie toczy się jakaś poważniejsza rozmowa może jest ona takie skrępowania, że z nową to fajnie, że powstaje ono fajnie, że powstaje tylko popatrzmy na Berlin, które te nieszczęsne lotniska sobie buduje już ile lat moja sąsiadka zrobiła zrobił śmieszną minę się, że to zapis przy stole takie, że przestanę dokładnie, bo rzeczywiście jest to przykład tego, że to nie da się nawet przy najlepszych chęci technologii doświadczenia rozumiem to nie jest Green Field można powiedzieć że, gdyby budowano na łące jak to się mówi pięknej wielkiej można było łatwiej tam się przekształca istniejący byt, ale to nie jest łatwo budowania linii kolejowych czy włoskiej hiszpańskiej czy francuski, żeby były szybkie również stawia pytanie, a co myślą sobie, że może to jest tęsknota za lata dwudzieste szklane domy nam się można tylko tylko minęło 100 lat podpisałem jest wymieniano obawę, że będzie się dziwi jeszcze wielokrotnie, bo rozumiem, że ten urząd ten ten cel jest celem tej kadencji, która dopiero się zaczęło nie wiem czy to nazwisko zostało wypowiedziane pan minister chorowała w z poziomu rządu koordynuje centra ja nie chcę sprowadzać do osoby mówi o pewnym zgonie, który został jak coś mówią ogłoszone nazwanej teraz Baranów będzie się kojarzył no przynajmniej najważniejszym zadaniem z węzłem komunikacyjnym Europy to było zdziwienie pana Sergiusz Najar pani jeździła pani Wiktoria 6 via pan, który się co mamy drugą rundę proszę bardzo przepraszam coś mi umknęło może tylko ze zdziwieniem można jak dobrze mamy zapas dobrze no jeśli mówimy już cena wywozu śmieci to jednak jest tylko ten 1 element koszyka inflacyjnego wiemy co się stało z inflacją w grudniu wyskoczył tak i teraz ja od kilku miesięcy bezskutecznie, ale wiem, że to jest tak to głos na Puszczy staram się w jaki sposób przekazał informację, żeby zwrócić uwagę na to w jaki sposób komunikuje się bank centralny z otoczeniem nasz Narodowy bank, ale wydaje się, że tutaj korekta w polityce pieniężnej powinna nastąpić cieniem pan mówi wprost bez tych komunikacji korekt tak, dlaczego pan oczekiwał po to, żeby jednak w sposób bardziej otwarte mówiono o tym, że, jeżeli inflacja będzie się utrzymywała przez dłuższy czas zdecydowanie powyżej celu to powinniśmy być przygotowani do tego, że jednak stopy procentowe wcześniej czy później powinny zostać podniesione i mówię to w momencie, kiedy dynamika kredytów w Polsce jednak znacząco rośnie i nie chcę być na razie bazuje na rolnictwo generuje podaż, ale centralnie natomiast mówienie o tym, że ona nigdy wzrosną albo przez dłuższy czas one nie będą ulegać zmianie może prowadzić do sytuacji takie, że jednak osoby konsumenci będą dosyć swobodnie zaciągali kredyty, których cena 10 później będzie musiał rosnąć, bo wzrosną o stałym składzie tak to jest, gdy polityka pieniężna polityka fiskalna przeplata się z polityką partyjną atak mamy w Polsce bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie pani Ewa Łabno-Falęcka Mercedes Benz Polska bardzo dziękuję dziękuję też pan Jarosław Janecki szkoła główna handlowa w Warszawie bardzo dziękuję dziękuję pan Sergiusz Najar Santander Consumer bank Polska bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA