REKLAMA

Kina i msze samochodowe w USA

Zmotoryzowani
Data emisji:
2020-01-20 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:02 min.
Udostępnij:

Wraz z szybkim rozwojem rynku motoryzacyjnego w USA po II Wojnie Światowej, zaczęły pojawiać się pomysły na wykorzystanie aut nie tylko do transportu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof właśnie oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry panuje dobry państwu w poprzedniej części zagraliśmy w infrastrukturze drogowej, a inna infrastruktura jeszcze przed nami bardzo bardzo istotna mianowicie infrastruktura chociażby serwisów naprawczych obsługi tej wielkiej liczby samochodów, która po latach po na początku lat pięćdziesiątych w Ameryce się ten wielki sen amerykańskiej motoryzacji rozpoczął Rozwiń » się czy to jest równolegle, że w momencie, kiedy ten zachwyt motoryzacją to i oczywiście cała rozbudowa tej serwisów musi być równolegle, ale nie do nie zdanie, ale za mienie musi walczyć też musi być równolegle tylko nie równolegle z zachwytem równo bez po jego kupnie po prostu w momencie, kiedy kupowano musiałby serwisy to jest logiczne, bo te samochody nie mogą funkcjonować bez serwisu on się psuły tak jak każde inne samochody na świecie były takie tam, jaka była tam w stanach znaczony kolejny Milewski zacznijmy od tego, że samochody w tamtych czasach nie miały dwuletniej gwarancji tylko na stan oznaczonych miał gwarancję letnią jednoroczną często zmieniali samochody, więc tak poza tym to jeszcze na początku nie było w ogóle uregulowane także problem mógł dać wydawać gwarancja musi się zatem nie istniała taki obowiązek naprawienia samochodu samochodu w serwisie autoryzowanym no był serwis autoryzowany, ale największą popularność to coś takiego u nas w latach dziewięćdziesiątych powiedzmy 70 na czasie mówi prawda u nas najlepiej naprawiał samochód u warsztacie prywatnym niższy niż w autoryzowanym serwisie, bo w garażu sąsiada albo garażu sąsiada proszę państwa ja wiem, że dzisiaj serwisy autoryzowane to, że mówi, że oni najlepiej na pewno, ale w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych to wyglądało zupełnie inaczej uznawano, że serwis autoryzowany najgorzej jest, bo tam byli uczniowie techników i tam po prostu robiono to byle jak za wielką pracownicy, którzy pracowali zarabiali 2× taniej ubrania zachowywać zaprowadzić zależało na tym, żeby to zrobić dolnej robili dobrze, że to trochę odwrotnie będzie prowadzić już niema takiego sprzętu chociażby to są ciężkie pieniądze, żeby zakupić komputery oprogramowanie tak dalej, żeby samochód naprawi dzisiaj prawie wszystko robią serwisy autoryzowane nagle zdanie i tak samo powstanie znacznych powstała cała masa małych warsztatów mnóstwo w latach pięćdziesiątych jak grzyby podeszły one powstawały przy drogach przy drogach, ale nie przy autostradach i autostradach powstawać nie mogę, bo po prostu nie było takiego pozwolenia i ale tutaj pan mówi o o serwisach, że to powstało oraz samochodami panie Krzysztofie wraz z samochodami powstało kilka rzeczy nie tylko serwisy przy drogach pamiętajmy, że w tym czasie powstawały restaurację Drive in do tyłu wymaga analizy, które poddały to było tak popularne u nas dopiero od paru lat sprawdza tam 15 lat nie więcej dane znaczone to była podstawa praktycznie po posiłku kierowców w tamtym czasie McDonald np. pięćdziesiątym chyba drugim trzeci roku przeprojektować w ogóle swoje logo troszeczkę inaczej wyglądało technologów chodziło o to, żeby to logo wygodną stało się na wysokim słupie tak jak dzisiaj było widoczne zarówno kolory żółte podwójny łuk żółtymi kolorami to miało być widoczna na niebieskim tle koniecznie muszą być jasne, aby dzieci to będzie gorzej widoczne przy projektował dla kierowców tylko dla kierowców dalej wysyp firm różnego rodzaju przy drogach reklam masa reklam tutaj reklamy akurat pojawił się w większości przy autostradach, bo to wolno było robić łatwiej postawić reklamę zbudować całą jak tam parking itd. 2 klasy ta zagrożenie zgroza dozwolone wtedy prawda najwięcej było reklam papierosów reklam alkoholu było dosyć sporo reklamy papierosów były takie, że dymiły prawda reklamy tak jak dym papierosowy no właśnie ta reklama malała tak bardzo się tam no bo ruchu, który papierosa zaciąga sobie na tak, ale to nie koniec jeszcze dalej dochodziły przy drogach Chiny kina samochodowe plenerowe plenerową, czyli jak i spraw wie pan on się cieszyły popularnością wśród młodzieży przede wszystkim wiadomo wiadomo każda mówi się boję, że idziemy do kina idziemy na film wasi rolnicy młodzieży dorośli na film kobieta może czas notowania także zatrzymać młodzież do kina, ale i po co w takim przypadku do kina, kiedy można sobie posiedzieć nawet samochodu jest bardziej intymna atmosfera wobec tego kina cieszyły się ogromną popularnością żadne kino plenerowe nie opuszczało filmów ambitnych zadań i ambitny nie zgodziła się na nie ogląda producenci filmu ambitnego nie zgodziliby się na to, żeby film był wyświetlany w kinie plenerowym nie tam były wyświetlane filmy kategorii bez albo c i dużo niższych kategoriach horrory jakiś powiedzmy tam sensacyjnych silniki, ale zagrozić już tylko zaplanowali, ale to było niezwykle popularny każda miejscami nawet miejscowych musiała takich kino mieć jak to wyglądało tutaj to nie taki zwykły partii proszę państwa tylko Buka warg partii pofalowany, żeby przednimi kołami biegać tak, jakbyśmy chcieli, żeby akurat na takiej wysokości, by urzędy w kinie tak prawda tak, ale jej od samochodu stał na dym zauważyli samochody stały na wysokości nie było także dalsze zawody to nieprawda on stał się 1 z obu kości tylko przednimi kołami można było najechać na falę ekran bardzo wysoko jak przednimi kołami wjeżdżamy na na taki pomnik podwyższenie to samo w ustawie chodziło nam idealnie daje na do Marka no tak to było też rozwiązany za parking płatny parking na 1 poziomie, ale falisty, żeby kołami można było odpowiednio ustawić samochód no i przy każdym stanowisku podejście połączenie do głośnika, który to głównie wstawiano do samochodu i wtedy słyszało się już niektórzy w ogóle tego nie z tego nie korzystali nagroda chwili drugi oglądali film, więc te kina Drive in teki na nieco możliwość się pojawiły, ale to jeszcze nie koniec, dlatego że jeszcze pojawił się kościół w 52 piąty roku pewien trawę proboszcz pada taki pomysł zrodził okazał się strzał dziesiątki w każdym regionie stanu znaczony pojawiały się kościoły najpierw była msza w kościele, ale tym, którym do kościoła nie chciały pan proboszcz pastor Graham pastor szedł do specjalnego miejsca parkingu, gdzie przyjeżdżały samochody i tam była odprawiana msza dla mniej trzeba było wysiadać samochodu, żeby nawet księdza po, że sam pastor tam posłuchać tak nie trzeba, bo on był też samochodzie tam stanął sobie na podłodze samochodu mnie na ołtarzu chyba stał tak niewiele już tak zależy samo no i kolejna rzecz ostatnia jest z tej właśnie z infrastruktury, bo tak jak moja to nie tylko były serwisy to jeszcze chodziło o centra handlowe w stanach znaczony pojawił się pierwszy centra handlowe rok 1954 Nord land Sete vitro i centrum Detroit żołnierzy pierwsze, które pierwsze właściwie zbudowało taki zespół handlowy otoczony parkingami, do którego przyjeżdżało, do którego nie dało się inaczej dostać samochodem tylko samochodem dojeżdżało się samochodem i tam parkował samochód się cały dzień spędzało w takim centrum zwraca też samochody, a jak ktoś zaparkował na samym końcu parkingu to ile musiał przejść do tego centrum nie są tak, żeby tam parkingi popyt podziałem musiało być piętrowy parking także wydaje, ale nie widziałem tego tego litra tego celu także nie potrafię powiedział, tak więc na pewno będą musieli to jak rozwiązać inaczej by się nie dało już widzę naszą tendencję np. zajmowania miejsca na plaży wakacje prawa piątej rano w ochronę drzew wodnego centrum, żeby zaistnieć, jeżeli Polski w jedno nad Bałtyk zamiast w tym samym czasie z dzieciakami pojechać nad Balaton zawsze mu wyjechać nad Balaton jest tak samo jest dużo taniej gwarantowana pogoda ciepła woda już nadzieję, że nigdzie tak zrywa z śmierdzącego, ale niesmak jak rodzinne wojaże same bardzo ja uwielbiam polskie morze uwielbiam jeździć, ale nie w sezonie tak, ale jest balladą celnie Daria Warszawy wyjeżdżam proszę pana rano jestem 1730 nad Balaton no light już 1 ligi NBA rangi tak ludzie życzliwi no ale stany Zjednoczone Noto mamy tak poza infrastrukturą drogową oczywiście infrastruktura serwisować taka prywatna rywala nienależąca do koncernu motoryzacyjną też infrastruktura salonach przy salach sprzedaży też istniała już byłam tam byli wierni marce jakiś kij Rosy klienci, którym prawda naprawia samochód tylko autoryzowane stacje myśli pan, że te, a tzw. autoryzowane serwisy to miały jakieś busiki dla tych, którzy właśnie korzystanie z nieznanym Ano taki po, ale zaraz zaraz jeszcze tutaj o odnośnie tego serwisu, bo wraz z serwisem zrodziła się dodatkowo branża stany Zjednoczone, która teraz u nas świetnie trzyma zaczęła się u nas funkcjonuje w latach siedemdziesiątych mianowicie branża dodatków do aut o tym nie możemy zapomnieć o zawał np. nie, bo nie tylko powstał wtedy pięćdziesiąty szósty roku powstał, a Emeryka rating to była pierwsza firma, która zajmowała rozprowadzaniem przez siebie produkowanych części zamiennych i dodatku do samochodu wtedy już można było w tej chwili już 5 jedno roku kupować na wkład alufelgi albo kupować cztero Gael Garcia wydarzeń, czyli zaczął się Pjunik Poprad samiec drogerii nowy gaźnik proszę pana to było coś niesamowitego to wprowadził Ford modelu Thunder bard w 1905 lat erotyczne i to było samo to była rzecz, która dno tuningowa za mało, bo ten zawód od razu dysponował znacznie większy lepszymi osiągami od początku był dobry no zgadza się to seryjnie tak jak mówi się to nie samochody sportowe gotową luksusowy samochód o zacięciu sportowym wydarzeniem tak mówił produkowany przez tyle lat no dobrze, ale jak, ale jazda bez tego pierwszego wieku ale jaki prawda no i wtedy nastąpiła stany znaczony personalizacja pamiętajmy o tym, że stany Zjednoczone była tendencja mój samochód świadczy o mnie to było bardzo ważne tutaj warto takie ważniejsze odnosi właśnie tego co mówimy, jakie było pojęcie samochodu w stan znaczony w latach dwudziestych chodziło o to, żeby samochód tylko w latach trzydziestych już chodziło o to, żeby wybierać samochód natomiast latach pięćdziesiątych, bo tak zmienia samochód co chwilę mieć duży samochód, bo to był szał zakupów na samochód powyżej sztuka to 5 nie ma tu 50 kończy z nielicznych mówiło samo zwyczaje mówił o nich dopiero w latach sześćdziesiątych przyszło mieć silny samochód, ale w latach sześćdziesiątych powstały te maskę tak banki miały tam, bo 250400 koń, ale w latach pięćdziesiątych 150 koni też musiało być tak to wyglądało, więc samochody cały czas zmieniano te samochody świadczył on nie była baza personalizacja ja muszę mieć inny samochód niż mamy zamiar istot tak świetnie prosperował różne firmy które, które sprzedawały dodatki do zamka Noto jeszcze 1 bardzo istotnej sprawie musimy powiedzieć np. przy okazji mówienia w ogóle infrastrukturze jako takiej bardzo szeroki temat mianowicie stacja benzynowa tutaj też musiał chyba Ros rosnąć ten rynek tak, ale bardzo długo stany Zjednoczone utrzymywały się małe prywatne stacje benzynowe to tylko, że przy drogach natomiast przy autostradach tak jak powiedziałem mówiliśmy o tym, że na początku autostrady były bez infrastruktury natomiast po tym, jak się zaczęły pływać stacje benzynowe były tylko łącznie stacje benzynowe korporacji duży Kormoran w myśl jakiś tam inne sako Teksasu właśnie, więc więcej to czysta zostaje przez autostradę, a przy druku drogach bardzo długo chyba do lat dziewięćdziesiątych dziś jeszcze funkcjonują te małe stacyjki przydrożne gdzie, które są w obsłudze rodzinnej po prostu on tylko rodzina obsługuje tę stację to było bardzo popularne standardy statywu, ale tak wyglądało trochę jak na filmach, że jak się podjeżdżał tym samochodem taki full Service duże nie tylko ci tankują, ale też Amerykanie wyczyszczą, niemniej nie idzie nie to nie żal mi, że mówi pan o tym, tym różniła Ameryka od Europy i Polska była taka Ameryka przez lata się wielu, że pracownica firmy należałby one emerytalną, ale osoby SA Amerykanin, ale odróżniające jeszcze później prawnicy, ale proszę państwa dokładnie tak samo było w Polsce młodzi słuchacze tego nie pamiętają, ale nie wolno było samemu, bo nie wolno było w Polsce, ale należałoby teraz już nawet można samemu można, więc można samemu gaz tak, ale w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych nie było, jeżeli podjeżdżali pod dystrybutor nie ma pracownika tą grzecznie czekaliśmy aż podejdzie pracownik nie ma atrybut zimy płacili nie buntował się bać dystrybutorowi opłaciło on często nie miał wydać i chociaż kilka pieczeni byłaś obniżały tylko tam była nie mam wydać na 2USD może być będą w 2 proc do budowy bardzo możliwe możliwe, że tak było w każdym razie Ameryce kupowano na litr benzyny tylko jak bagaży na Galon Amerykanie to trochę inaczej liczą no ale dam, ale audycji pracownika bazy, żeby stacje benzynowe tak samo tak samo jak już w tych latach pięćdziesiątych automatyczne pistolety były też jak automatyczne pistolety pojawił się właśnie w latach pięćdziesiątych już się pojawiły podziałki liczniki normalne ani planu podziału także to w latach pięćdziesiątych, bo tak znacznych powszechne, a jest coś co w Ameryce ogólnie taką infrastrukturą było niezwykle istotne co sprawiło, że nie wiem zachwytem patrzyli i z innych krajów Europy na NATO poza oczywiście samą rozbudową infrastruktury Anna ciekawostką bardzo wiem było mnóstwo różnych rzeczy, ale tak teraz zastanawiam się nie potrafię panu powiedzieć tak ma na szybko tej dzielnicy głowę, dlaczego tak jak powiedzieliśmy o tydzień kina samochody lato wtedy kina kościoły, bo u nas o tej ofercie jest centra handlowe tego w Europie nie było do lat dziewięćdziesiątych centra handlowe takie, jakie były Stanach Zjednoczonych w wielu miejscach mam wrażenie w Europie nadal nie ma takich rozbudowaną infrastrukturę np. moteli przy modelowaniu motele ma jednak zjechać gdzieś też za radą gdzieniegdzie są, ale jednak nie jest to na taką, a do tego zazdrość Amerykanów oni mają tanie motele w Europie tego nie ma do tej pory duże do Europy zawsze, żeby jakiś nocleg tak w miarę przyzwoity to zawsze taniej mniejsze miejscowości, jakie ryby nie będziemy stać NATO do rozwagi przy autostradach z reguły to są rzeczy droższe noclegi tamie tam drogę były naj, by zdecydowanie tańsze leki Ano właśnie, chociaż niektóre przecież autostrady są płatne w Ameryce proszę bardzo niewielka związany jest, ale są niewielkie koszta to co tak na pewno nie takie nie taki wydatek dla nas Polsce między Poznaniem, a wasza dobrze Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak na dzisiaj kończymy nieco krótszy odcinek, bo związane z taką infrastrukturą dookoła motoryzacja, ale niezwykle ważną, ale chciałem ją chciał jeszcze 1 odcinek poświęci stanąć na to, żeby tak podsumować ta umowa zamiany okres to bardzo ważne i to zrobimy to zrobimy jak najbardziej jeszcze 1 odcinek właśnie tak tak oczywiście podsumowujące wszystko to co się działo drugiej wojny od końca drugiej wojny światowej aż do pięćdziesiątego szóstego roku tak przyjęliśmy takie ramy czasowe mniej, więc myślę, że na stan rzeczy może sześćdziesiątego uwagi Europie, gdy zostaną włączone do jego twarzy zrobiliśmy to ze względu na Polskę raz dziesiąty dwudziesty dokłada natomiast na emerytury na 60 jest, że musimy domknąć tę dekadę lat pięćdziesiątych jak najbardziej, więc za tydzień jeszcze trochę o Stanach Zjednoczonych, a później nie wiem, a może coś o innym mieście można dowolnie może właśnie mówię, że jest czytelnego dodał Europa to taka jest pomyśli pomyśli do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA