REKLAMA

Kwiatkowski - Raport NIK jest elementem, który poszkodowani mogą wykorzystać w sprawach przeciwko GetBack

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-01-22 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM witam ponownie Żakowski też środowy uwaga uwaga środowy poranek około 44 nie tylko, bo jest z nami Krzysztof Kwiatkowski senator niezależny były prezes Najwyższej Izby Kontroli były minister sprawiedliwości dużo tytułów, żebyśmy opowiadali dzień dobry dzień dobry pan dzień dobry państw zaimponował panu pan prezes Banaś raportem dotyczącym getbacku mnie imponują ludzie, którzy normalnie wykonują swoje obowiązki nie kontrola w sprawie funkcjonowania Rozwiń » getbacku w zasadzie nie była w całości przeprowadzona, kiedy byłem prezesem nie mogłem ogłosić ostatecznego raportu, ponieważ 1 z instytucji mniej odwoływała się tam był rozpatrywany jeszcze zastrzeżenia do skrzyni rozpatrzy zastrzeżenia mnie to oczywiście nie można podsumować raport nie mogłem też o tym, mówić wcześniej oczywiście dokument, dopóki nie jest ogłoszony objętych tajemnicą kontroler, skąd za to stała się później rzecz kuriozalna, bo na sejmowej komisji nie budżetu nie i finansów utajniono informacje z tej kontroli jest absolutnie wbrew przepisom prawa ustawa o Najwyższej Izby Kontroli mówi wprost prezes ogłasza informację z kontroli w każdym demokratycznym państwie prawa organ kontroli po to, działa, żeby przedstawić informacji obywatelom obywatele mają prawo wiedzieć jak rządzący wydają pieniądze zabierane do naszych zbierane z naszych podatków dobrze się stało, że dziś już mamy raporty nie w tej sprawie w całości ogłoszony, a źle się stało to co w nim widzimy, że instytucje publiczne zawiodły zażądały swoich obowiązków odwołam się do konkretnego przykładu, jeżeli urząd komisji nadzoru finansowego, który kontroluje cały rynek finansowy ma badać prawidłowość emisji różnych instrument wydaje zachowane wydaje zgody przez 5 lat nie przeprowadził żadnej kontroli nie w spółce GetBack no to nie wykonywał dobrze swoich obowiązków w tej sprawie mamy 9000 poszkodowanych i 2,5 miliarda złotych strat znał i winny jest KNF KNF je po urząd komisji nadzoru finansowego nie dopełniły swoich obowiązków nie dopełnił swoich obowiązków także mnie nie dopełniła także giełda oczywiście mówiąc o instytucjach mówi o konkretnych osobach ponad 2,5 miliarda złotych strat po pierwsze, składa się emisja obligacji skądinąd większość z nas uważa słusznie, że obligacja festyn bezpieczne papiery wartościowe, ale także składają się akcje Pep w publicznej emisji na polskiej giełdzie papierów mniej papierów wartościowych i o tym, że GetBack prowadzi wyjątkowo agresywną politykę finansową wiadomo było już wcześniej dzisiaj dodatkowo wiemy, że w ramach tej kontroli giełdy nie sprawdzono dokładnie opinii np. należności zobowiązania spółki nie były dobrze nie weryfikuje dane KNF dopuścił do emisji obligacji które, które nie były tak bezpiecznie jak powinny być czemu służy kontrola KNF oczywiście, ale wersja jest, bo dowcip chcesz być bogaty kupuje mnie akcja chcesz być bezpieczni kupuje obligacje tu zadziałało dokładnie odwrotnie, którzy zostali z tymi obligacja mogą wobec tego występować z roszczeniem przeciwko KE komisja nadzoru finansowego, że ponieśli stratę, dlatego że kupi papiery no i w jakim sensie rekomendowane czy też legalizowany przez urząd państwowy tak jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, że poszkodowani mogą kierować sprawy do sądu z roszczeniem przeciwko skarbowi państwa wykazują także w oparciu oczywiście raport Najwyższej Izby Kontroli, że instytucje publiczne odpowiedzialne w poszczególnych segmentach za te sprawy, które były związane z GetBackiem, czyli urząd komisji nadzoru finansowego giełda, ale także urząd ochrony konkurencji konsumenta nie wywiązały się ze swoich obowiązków oczywiście dzisiaj jeszcze czekamy, bo jak wiemy w spółce GetBack trwa teraz liczenie i próba podsumowywania tego, chociaż muszę powiedzieć, że kiedy spotkałem się z Radom akcjonariuszy osób poszkodowanych w tej sprawie, bo to o nich musimy przede wszystkim pamiętać to bardzo krytycznie oceniają to co się dzisiaj dzieje mnie w spółce i mówią wprost, że nie widzę, żeby te działania, które są tam podejmowane miały się jakiś znaczący sposób przysłużyć do tego, że przynajmniej jakąś część tych pieniędzy odzyskać i spłacić tych, którzy są w tej w tej aferze poszkodowani dojrzali jest taka możliwość, żeby ci poszkodowani wygra taki proces przeciwko skarbowi państwa odzyska te pieniądze właśnie z budżetu to każdej takiej sprawie to sędzia to sąd ma swobodną ocenę dowodów nie jestem w stanie oczywiście ocenić jak takie sprawy będą się kończyć za to nie ma wątpliwości, że raport NIK-u może być 1 z elementów, które poszkodowani mogą wykorzystać kierujące takie sprawy, kierując takie sprawy do sądu jeszcze nic straconego, nawet jeżeli zakończy się upadłości z niewielką odpłata dla dla akcjonariuszy dla obligatariuszy to w teście może uda się zyskać ma, stwarzając byłbym ostrożny, bo na to nie pierwsza nie takie sytuacja niestety doświadczenie doświadczenie uczy, że swym odzyskiwaniem należności mnie bywa różnie i dlatego dzisiaj niewątpliwie raport NIK-u także powinien stanowić pewną podsumowania działań lub braku działań ze strony poszczególnych urzędników np. w urzędzie komisji nadzoru finansowych, a te zaniechania trwają w dalszym ciągu pan coś takiego zasugerował, że tak, ale działamy tak wiem, że rada akcjonariusze getbacku, mówi że te działania, które dzisiaj są podejmowane po to, żeby podsumować te zobowiązania także po to, żeby spłacić przynajmniej jakiejś części nie poszkodowanych ze strony samych poszkodowanych no nie są ocenione jako działania skuteczne dobrze porozmawiajmy o kilka teraz o myśliwych w, którzy będą do nas strzelali z tłumikami proszę nie zakładać czapeczek z drogami idąc do lasu w żadnym razie bociek, bo mogą wziąć całość i bezgłośnie zastrzelić bezkarni jak rozumiem jeszcze dostaniemy mandat panie redaktorze muszę powiedzieć, że to co się wydarzyło przyjęcie ustawy w tym kształcie nikt nie kwestionuje potrzeby nie walki oczywiście chorobami zakaźnymi wśród zwierząt, ale projekt ustawy przygotowany przez rząd kompletnie temu nie służy, jeżeli ja czytam w tym projekcie, że będzie możliwe w Rzymie użycie broni z tłumikiem w lesie, dlaczego trunkiem, żeby nie głów myśli czas wiceminister mnie, który przedstawiał projekt na posiedzeniu Senatu mówił, że łatwiej będzie wtedy zabijać dziki, bo nie będą się płoszyć, ale na moje pytanie proszę o przedstawienie statystyk ile dzisiaj już jest po strzeleniu w lasach do tragicznych zdarzeń dochodzi nie dysponowała niedysponowany w ogóle tymi statystykami proszę sobie wyobrazić sytuację, że te tłumiki są używane oczywiście odgłos wystrzału to też jakiś sygnał ostrzegawczy praktyka uczy pokazuje, że organizacja różnych polowań także odstrzał sanitarny nie zawsze może być zorganizowana w taki sposób tej klasy, że to czy ta informacja do wszystkich jestem sobie w stanie wyobrazić sytuację, gdzie jakiś grzybiarz inna osoba ta jest w lesie po prostu nie będzie wiedziała o tym, że takie polowanie trwa w tym miejscu te przepisy wprowadzają jeszcze 1 kuriozalny zapis, bo wprowadzają odpowiedzialność karną za utrudnianie polowań, ale nie tylko odstrzału sanitarnego, ale polowań w ogóle, czyli dzisiaj właśnie przepisy są sformułowane nieostro bardzo szczegółowo analizowałem ten przysłowiowy grzybiarz może się narazić na odpowiedzialność karną my mówimy o odpowiedzialności karnej z karą pozbawienia wolności włącznie, dlatego że jakiś myśliwy powie, że utrudniano mu polowania to osoba może w ogóle nie wiedzieć, że w tym czasie w tym miejscu oczywiście prowadzone polowanie kuriozalne przepisy przepisy, które oprócz tych elementów związanych rzeczywiście bioasekuracji zawierają dużo takich przepisów, które przepraszam trzeba powiedzieć wprost ma się wrażenie, że były pisane przez myśliwych, żeby ułatwić sobie prowadzenie mnie polowań, a nie zależy, by rzecz z bandytów, bo to im są najbardziej potrzebne tłumiki i wejście wielkiej liczby dłużników na Polski rynek jak rozumiem dzięki tej ustawie niebywale ułatwi badanie na banki mordowanie teściowej różne inne rzeczy które, które przestępcy robią my próbujemy przez przeszkadzać nie myśli pan nie myślałam masz tak daleko za to, że w zasadzie broń z tłumikiem to jest broń przestępcza prawda bardzo mało bardzo rzadko się używa w legalnych celach doraźnych celach tłumiki używają służby specjalne czasami czasami bym powiedział to oczywiście powinno być wyjątkowy sposób pod kontrolą wpuszczenie tłumików do lasów wpuszczenie tłumików do bardzo licznej zbiorowości oczywiście myśliwych przypominam, że przepisy ustawy umożliwiają także zaangażowanie tzw. odstrzał sanitarny służb mundurowych zgadzam się, że to jest otwarcie furtki to jest wywalenie wrót wjazdowych do różnych nawet tragicznych sytuacji też mogą zdarzyć w przyszłości takie przepisy nigdy nie powinny być przyjęte przez Polski parlamentu no tak, ale Senat Senat wydał zgodę na nowe jeszcze tej ustawy w życie prezydent Sejm uchwalił mali, a Senat za 2 głosami koalicji Senat nie pozwolą stosunek głosów był 50 do 49 wszyscy senatorowie PiS zagłosowali za tym projektem akurat ty w tym przypadku zagłosował także 2 senatorów PSL jest ciekawe czy działania albo to najbardziej razi elektoratowi, który tak nie częściej chodzi Polesie nasz elektorat wielkomiejski panie doktorze my dzisiaj oczywiście mamy problem ASF to już nie są ogniska na Wschodzie Polski to są już poszczególne przypadki w województwie Wielkopolskim lubuskim, ale to raport NIK-u pokazał już jeszcze kiedy kierował tą instytucją, że nie ma odpowiednich pieniędzy ze strony rządu dla rolników na wsparcie bioasekuracji, że państwowe służby Inspekcji weterynaryjnej inne nie realizują kontroli czy rolnicy te programy nie jest skutecznie wdrażają dzisiaj mam wrażenie, że rząd trochę szukaliby ASF rozszerza my nie jesteśmy w stanie nie dajemy rady nad tym zapanować pokazaliśmy, że jesteśmy bezsilni nie potrafiliśmy nie tego problemu rozwiązać to przyjmiemy taką ustawę, którą wszyscy zwrócą uwagę, a my będziemy mogli powiedzieć no widzicie jacy jesteśmy zdeterminowani używamy nawet najdalej idących narzędzi, żeby próbować walczyć ze strefy nie trzeba powiedzieć wprost próbować żalu jest tym problemem nie grać dobrze, a KRS co będzie w końcu krajach byłego ministra sprawiedliwości teraz dzisiaj mamy to jest wyjątkowo ważny projekt powstał w Senacie projektem nie nowelizacji przepisów o krajowej radzie nie sądownictwa nie był specjalny zespół, który nad tym pracował ten projekt, który został publicznie przedstawiony w piątek nad nim rozpoczną się prace już mówi jako przewodniczący senackiej komisji ustawodawczej, która nad tym projektem będzie pracować także wraz z komisją praw człowieka od razu deklaruje 1 rzecz chyba to pokazujemy od początku tej kadencji, że proces stanowienia prawa w Senacie będzie wyglądał absolutnie inaczej niż w sejmie w przypadku tego projektu będzie wysłuchanie publiczne zostaną zaproszeni wszyscy zainteresowani, czyli przedstawiciele sądu mnie Sądu Najwyższego sądów powszechnych przedstawiciele organizacji społecznych krajowej rady sądownictwa krajowej rady sądownictwa wszyscy będziemy starali się naprawić tą sytuację to mamy dzisiaj, bo dzisiaj wiemy już do jakiej sytuacji może doprowadzić brak zmian Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej, ale komisja wenecka inne instytucje krajowe międzynarodowe pierwsza prezes Sądu Najwyższego wszyscy wypowiedzieli krytyczny pogląd w stosunku do tych regulacji, które obowiązują w tym momencie też, że wyciągną z tego wnioski bardzo dziękuję dziękuję Krzysztof Jackowski senator niezależny były prezes Najwyższej Izby Kontroli były minister sprawiedliwości unoszą się dziękuję panie prezesie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JACEK ŻAKOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA