REKLAMA

Michał Dymek: Przy tworzeniu filmów chodzi o pracę zespołową

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-01-28 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
21:16 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuc- Burzyńskiej jest Michał Dymek operator kamery, który pracował m.in. przy filmach "Słodki koniec dnia" Jacka Borcucha i nagradzanej wciąż "Supernovej" Bartosza Kruhlika. Rozwiń »

Michał Dymek: "Jak się czuje brzuchem, że coś warto dodać to ważne, żeby się starać to przemycić.
Nie można narzucać swojej wizji, trzeba się nauczyć dostosować. To początkowo było trudne." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Michał Dymek autor zdjęć filmowych do takich filmów jak słodki koniec dnia Supernova koniec świata czy najpiękniejsze fajerwerki FR jest gościem kultury osobistej witam serdecznie dobry wieczór nie użyłem słowa operator tylko autor zdjęć dobrze chyba tak to jest powszechnie uznano prawidłowa nazwa zawodu, który pewnie jako akceptuje obie formy, ale autor zdjęć wg mnie szminek bardziej przyjemny dla nas Rozwiń » więc, ale przedtem został autorem zdjęć długo pracowały jako operator kamery te początki i jak przede wszystkim zapamiętałeś czy długo zrobiłem bodajże 3 firmy jako operator kamery 1 serial no i pamiętam co jako duże wyzwanie, ponieważ praca operatora kamery ogólnie sprowadza się do tego, że musi przedłużyć wizję to jest bardzo trudne, żeby przekazać część wizje bez bezproblemowo bez jakichś tam starć między sobą, ale przekazu jeszcze współtworzy tę wizję no czy przekazuje wydaje się, że chyba chodzi głównie o przekazywanie tak ja zawsze Samsung w swoich filmach, więc dla mnie jest trudne do do wytłumaczenia, o co chodzi z posiadaniem operatora kamery, bo tylko nim byłem, ale nigdy nie posiadamy własnego operatora kamery zawsze procesem z kamerą w związku z tym chyba jak ja bym się szuka operatora kamery szukałem osoby, które jednak, by przedłużyła to moją wizję ale owszem, jakby generalnie przy tworzeniu filmów chodzi o o koszt taką zespołową pracę sekcja c każdy powinien coś dorzucić od siebie oczywiście mając na uwadze ten to główna myśl, która przewodzi naszym działaniom więc, więc tak wydaje mi się, że głównie chodzi o przedłużanie, ale zawsze czuje się coś po prostu brzuchem, że jest warte dodania myślę, że warto ukrywać jakoś tam to próbować przemycić czy też zaprezentować jak sobie tak patrzyła na swoją biografię artystyczną to oczywiście mnóstwo etiud filmowych ma na swoim koncie z tych doświadczeń takich zupełnie początkowych szkoły jeszcze filmówki, które było dla ciebie najważniejsze będą takim chyba przełomowym filmem dla mnie, gdzie jak tak wszystko co mi się lepiej układać w głowie to były współpracę z Magdą Jaroszewicz Ciska się Lesisz i od od momentu tych z prac wspólnych filmów z ciałem częściej pracować z reżyserami troszeczkę bardziej rozumieć na czym polega moja praca czy na tym chciałbym, żeby polegała moja praca na też takim przełomowym momentem były zajęcia ze Janów dilerską, która dotyczy ona nowoczesna trzecim roku podaje, że no i to wszystko jakoś złożyło się, że mniej więcej działa w tym samym momencie w kosztach zaczęło mi to wszystko przekazywać obraz też kierunek, w którym chciałbym podążać ją lekko spotkały się przy filmie i była miłość getta to była moja pierwsza współpraca z węgierską czy jako operator kamery pytają się kiedyś po zajęciach byłaby szansa pomóc, kiedy na planie filmowym też kosz z złożyło, że wpłat w trakcie kończenia tego projektu zaprosiła je jako operatora kamer dzięki temu też Poznań kubek kijowskiego, z którym potem kontynuowaliśmy współpracę przy go kolejnych 2 firm pełnometrażowych córki ten synku i fuga Agnieszki smoleńskiej no to też rozpoczęła świetna jakość taką przyjaźń z Kubą z Jolą do tej pory też mocno bliska trzymamy i nadal są momenty Arką, czego szkoła nauczyła przede wszystkim na pewno naucza Szyca kombinować jak nawet się czegoś nie da można znaleźć jakieś rozwiązanie wymyślić sposób jak obejść dany problem i kimś takim alternatywnym rozwiązaniem osiągnąć to tylko poszukiwał na początku nauczyło mnie na pewno współpracy z reżyserami i jakby w szkole filmowej robią dużo filmów, które przetarły jakiś sposób po prostu pracy drugim człowiekiem, który z autorem danej rzeczy mnie jako współautorem przedłużeniem jego myśli autorskiej i nie jest łatwe nam się też 1 z najtrudniejszych rzeczy, z którą musi się, jakby spraw sprostać operator, żeby nie narzuca za bardzo swoich wizyt się dostosować do czegoś, jakby pomysłu idei starać się, jakby to wizualizacji wyciągnąć część głowy i to początkowo było trudne pamiętam, zwłaszcza na pierwszy w ciągu pierwszych 2 lat w szkole filmowej realizujesz swoje filmy dziś jest autorem wszystkiego totalnym pisze scenariusze reżyseruje się tej panem się fotografuje w związku, z czym tych 2 latach, kiedy zaczynasz ma na tyle umiejętności technicznych, że powoli zaczną współpracować z reżyserami często, jakby poziom czy też chęć przekazania byt swoich wszystkich obrazów z głowy może przytłoczyć reżysera i tworzyć jakiś konflikt w związku z tym wypadaniem nie badanie tylko zbalansowania we tego co powinno się wkładać je ściął się powinno wychodzi też było najbardziej problematyczne na początku dla mnie, ale starczył po prostu robić filmy ale, toteż nie jest łatwe noce jakoś dostawać okazję, żeby robić film, więc zrazu tych okazjach porozmawiamy, ale chciałem spytać, bo zawodu człowiek się uczy, ale wrażliwością sierocie jak to wygląda w proporcjach trzeba w tym zawodzie dla ciebie ważniejsze jest to czegoś nauczy czy to co umie poczuć to jest kieruje generalnie intuicją mnie w ogóle z nauką różnie bywa i raczej uciesze intuicyjnie na na bazie, jakby doświadczeń praktyki niżeli jak, używając teorii po uważam, że najlepiej człowiek się uczy w pracy przez, toteż staram się najwięcej pracować właśnie sklepy, żeby jak najlepiej no nauczyć takich podstawowych rzeczy, więc tak no ja jestem totalnym internistą czy można tak powiedzieć, ale jesteś intuicją o tej intuicji mówił Paweł de luz operator też reżyser wspominał, że właśnie początki pracy operatorskiej polegał z niego głównie na wykorzystywaniu intuicji, ale potem ta intuicja już bardzo jednak ustąpiła miejsca warsztatowi i umiejętnością o tym warto cały czas kreuje wydaje się, że cały system szczera szukam, o co w tym naprawdę chodzi do czego na prawdę są poszczególne narzędzia do czego służą cały czas dla mnie sekretnie nieodgadniona część naszego zawodu, więc z tak czy jest nadal dużo jeszcze przed tą odkrycia i i nieraz czuję po prostu, jakim świecie wyższej szkoły, stając przed kolejnym projektem też jest fajne, ponieważ coś czuję też potrzebę dobrego przygotowania przed czymkolwiek w sumie właśnie zaskakuje też co przechodzi, jakby robić praca nad obrazem zaczyna się już na etapie scenariusza tak myślę czy ogólnie w trakcie pierwszego czytania czy zależy od czego zacznie się propozycja danego projektu czy ktoś mi cokolwiek powie o tym, praktycznie już wiem na temat danego filmu po prostu nic nie wiem dostaje, jakby papier i zaczynam czytać tego momentu wydają się nie da się, jakby przeczytać czegoś na biało tylko, jeżeli coś co intryguje to sprawę, że od razu dostaje SEK, jakie jakiś projekcji w głowie i chcąc nie, chcąc to zaczyna się tak dobra już na etapie scenariusz na pewno za chwilę zapytam czy wiecie tak było właśnie w przypadku twojej współpracy z Bartoszem kochankiem przy filmie supernowe druga część naszej rozmowy tuż po informacjach w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Michał Dymek autor zdjęć filmowych jest dzisiaj gościem kultury osobistej wita serdecznie raz jeszcze czy rozmawiamy teraz o współpracy z Bartoszem królikiem spotkanie przy nagrodzonej w Gdyni na festiwalu supernowej nie było waszym pierwszym spotkaniem zgadza się z Bartkiem znamy się ze szkoły filmowej czasów studenckich razem zrobiliśmy jego film dyplomowy adaptacja, więc supernowa typu nasz drugi film wspólne zaczęło się od scenariusza tak tak jak wcześniej miałem okazję mówić zaczął się scenariusza ja zawsze, by nie nie nie szukam, jakby ze strony reżyserskiej jeśli to powiedzieć, o czym będzie film wolę poczekać na scenariusz poczekać na jeszcze skończone czy też mniej więcej skończony nie musi być te 100% skończony sen czasami mam okazję towarzyszyć, jakby 3 pisaniu scenariusza, ale współpraca z Bartkiem czy też współpraca przy filmie Super Nova zaczęła się właśnie od przeczytania gotowego scenariusza, który oddziaływał na już bezpośrednio właśnie w postaci obrazów, które o dziwo, jakoś też bardzo zgadzały z tym co Bartek miał w głowie w związku z tym aż o współpracę bardzo przyjazny bardzo wielu kwestiach nie zgadzaliśmy i bezproblemowo jakiś śmieć bardzo mało czasu na przygotowania mało czasu na zdjęcia myślę to poszło dość zgrabnie wydaje mi się taki powstał film fantastyczny film, który nazywany jest wewnętrznym kinem akcji tak się zastanawiam, kto jest być właśnie operatorem przy filmie tak określanym wewnętrzne kino akcji nie mam pojęcia w sensie zawsze podchodzę do każdego z filmów bardzo indywidualnie, ale oddających, by z siebie ponad 100% wchodzę, by dany temat daną historię, więc staram się jak najbardziej szczery sposób używać wszystkich środków wyrazu obrazu filmowego i żebyśmy tę historię była na ekranie potem w końcowej wersji dla widza jak najprawdziwsza ta historia filmowa jest bardzo specyficzna tak ciasno lokalizacja, bo akcja dzieje się tak naprawdę kilkunastu metrowym odcinku wiejskiej drogi, gdzie dochodzi do wypadku to jest wyzwanie chyba również ta ciasnota dla operatora tak się zastanawiałam jak ćwiczyliśmy wcześniej podobno resoraki były w użyciu tak ta Bartek dobrze przygotował to tych wstępnych rozmów na temat jak kręcić ten film to historie bez jeszcze znalezionej lokacji związku, z czym łatwą rzeczą było wyobrazić sobie jest prostą drogę i przy użyciu da nie wiem ilu chętnych zabawkowych samochodów resoraki ów mogliśmy już plus minus jakość tworzyć symulacje poszczególnych inscenizacji do do różnych scen dla mnie akurat by ograniczenie, które niosła lokacja czy też opis tych lokacji zapisane w scenariuszu była dla mnie z jakimś stopniu ułatwieniem, ponieważ ilość limitów, które sama w sobie, jakby posiadała w jaki sposób profilować nasze myślenie o sposobie realizacji też o o naszej inscenizacji z wieloma aktorami, więc koniec końców muszę powiedzieć, że z komina wręcz pomogło nie czuję, żeby to był jakiś niesamowity wyczyn, żeby stworzyć 90 minut tego opowiadania w takim okrojonym warunkach czy też w tak limitowanej przestrzeni, a miały w czasie kręcenia supernowej taki moment, że niespodziewanie spadło na ciebie nie powiem że, że twórcze rośnie, ale przydarzyło się coś takiego, że poczujesz odkryć coś nowego coś niekonwencjonalnego właśnie w momencie, kiedy decydowały się losy filmu na pewno nie pamiętam jakby, który to był moment też, które to była rzecz, która finalnie trafią na ekran, ale z tak jak już wcześniej wspominałem sta staram się kierować głównie intuicją, jeżeli poczuł jakiś nowy pomysł czy też okazję na zrobienie czegoś nie jest zaplanowane oczywiście razem z uzgodnieniem z reżyserem staram się, aby to zrobić my nie da się opisać słowami to jest coś co się czuje, jakby pracujemy z obrazem, który widzi się trudno czasami ten obraz opisać słowami, czego po prostu pokazać w związku, z czym jak coś takiego wpada do głowy czy się, gdy wpada, kiedy zaczyna systemie oczywisty wystarczy skierować kamery coś zaproponować tę kwestię właśnie ktoś ich zaufania między operatorem reżyserem, żeby takie właśnie chwile, które uważam, że są najcenniejsze, bo to jest jakaś taka fuzja wszystkiego w przypadku tych wszystkich starań i koncentracji i nie wiem natury, które nas otacza ryby rejestrować na jeśli chodzi o pracy przy słodkim końcu dnia Jacka Borcucha ogromne wyzwanie producenckie ogromne wyzwanie operatorskie również twoja pierwsza fabuła Jacek Borcuch w 1 z wywiadów przyznał, że ten film bardzo wiele zawdzięcza tak to duże wyzwanie to pan nie był mój pierwszy taki film to był pierwszy w muszli, które potem wyszedł, jakby dystrybucji czy miał najszybciej premier tych wszystkich filmów, które na początku swoich byłych kariery kręciłem, ale czy on był dla mnie wyzwanie oczywiście, że wyzwaniem i co Jacek Borcuch dzień zamknięte od wydają się, że z Jackiem stworzyliśmy znowu bardzo fajny duet, by twórcze, gdzie zarówno on ja byliśmy mega otwarcie, jakby na drugą stronę i byliśmy jakimiś takimi nasze bardzo zaufanymi twórczymi partnerami, którzy nawzajem się podrzucali pomysły wymieniali się, jakimi myślami krytykowali nawzajem właśnie podobno walczyły każde ujęcie się zastanawiam jak walczy się ujęcia z doświadczonym reżyserem, jakim jest Jacek Borcuch pozycji utalentowanego wrażliwego pracowitego, ale jednak dwudziesto 7 latka, który debiutuje wydaje się, że po prostu odnosi się do takiego wspólnego dziecka, którym ten scenariusz stara się w sposób najbardziej szczery nie, chwaląc się to właśnie formą wizualną czy też różnymi efektownymi zabiegami czy też grą aktorską wprost skupia syna na jak najbardziej na esencję, o czym dana scena z danych teksty opowiada w związku z tym zawsze odnosi się staram się odnosić do tego co nas łączyć do tekstu, który był takim ośrodkiem, który osądza czy lepiej pójść bardziej mają strony bardziej w stronę Jacka i to wydaje mi się, bo taką decydującą sprawą na dobrze oprócz tego tekstu tego scenariusza gdzie, gdzie szukać drogowskazów podobno 1 z nich był Antoni tak duże przed wyjazdem do Włoch oglądaliśmy klasycznego kina Europejskiego m.in. to były filmy Antonioniego, ale też Felliniego Godarda to oglądaliśmy starej fotografii reporterskiej stan tych rejonów nie więcej znam co lubi Jacek po jego filmy dużo wcześnie, by znałem plus znaliśmy się prywatnie wcześniej sprzeczkę więc, by kojarzyłem rewiry, z których on czerpie i do tych premierów wspólnie, by powróciliśmy zaczęliśmy pracę po produkcyjne, więc trochę sił, by przez, które razem przechodziliśmy już dokładnie pamiętam co jak, w które dokładnie były alem znowu no też wydają się tak dla mnie kopalnią inspiracji to jest pojechania do miejsca, gdzie będziemy kręcić film w związku z tym mocno na mnie oddziałują wszelakie lokacje, które ogląda przetworzeniem filmu nie tylko ocena miejscu tak tak czy znowu powracamy do intuicji i taki z takich spostrzeżeń w danym momencie czas też zdarza się także rzeczy, które się obserwuje alokacja, który finalnie nie są naszymi aktualnymi, jakby wakacjami przenosi się tam się kadencji docelowo film już w związku z tym też być bardzo uważnym w trakcie każdych takich rekonesansu ów z wyjazdów, jakby poprzedzających kręcenie warto też dodać, że te pierwsze dokumentacji wyjazd przed rozpoczęciem zdjęć spodki do końca dnia 2 mój pierwszy zjazd zbliżyć do Włoch, więc ja byłem na działanie na rzecz Rzeszowa Ależ to jednak zderzenie z Włochami tyle oby jak tak mocno się, jakby w świecie z FIS realizowanym poprzez obrazy że, chcąc nie chcą zmian, jakie wyobrażenie o tej Włochach, więc nie będzie, bo aż tak duże zaskoczenie, by obraz wobec obecnych czasach na stek z Czech obecnie otacza, że miałem jakieś obrażenia 2 w głowie ale, chcąc nie, chcąc nie wiem, jakby chyba ta energia zbytku pierwszego dużego firmy najbardziej intrygowała w tych przygotowaniach, więc nie będą była krytyka trudna do opisania synteza tych wszystkich rzeczy teraz pracuje nad obecnie przygotowuje się do drugiego filmu Natali Jan Kerry, z którą miałem przyjemność kręci debiut w zeszłym roku w Anglii to jest FIM koprodukcja irlandzką Polska, której zdjęcia będą wszystkie odbywały się w Irlandii w związku z tym przygotowuje się teraz do wyjazdu do Irlandii na parę miesięcy na to będzie kolejny film fabularny nie wiem czy mogę więcej zdradzać, ale przed w takim razie czekamy twoje kolejne produkcje powiedz mi jeszcze na koniec, bo wielu operatorów miewa takie pokusy, żeby zająć w pewnym momencie miejsce reżysera czy należysz do tej grupy czy myślałeś też o tym, żeby połączyć morze pracy właśnie reżysera i operatora, żeby w tandemie z samym sobą stworzyć film na razie nie nie ma takiej potrzeby oraz chciałbym być dobrze liczyć zawodnik, który próbuje wykonywać i to i tak już zaspokajających go momentu, jeżeli chodzi o poczucie profesjonalizmu, a potem zobaczymy racji wolałbym, ale śmierć jest tych ludzi, którzy zajmują poziomie raz tą samą rzecz, więc niewykluczone, ale raczej czuje tak brzuchem, że wolałbym być tylko operator ta intuicja czy jest bardzo ważna także pewnie wiesz co czujesz Michał Dymek autor zdjęć filmowych był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję również Brands do usłyszenia czesne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA